Gå til innhold

Ny strikketråd!


Frk Hansen

Anbefalte innlegg

Ja kanskje lurt av deg det Krølle, å ta torsk istedet. Og hvis du generelt er veldig glad i fisk, så er det jo supert:) spiren i magen er nok glad for fisk også. Blir nok en sunn liten gutt.

CVK kjenner jeg til ja. Eldstemor hadde det i over et år:( men som Babysyk sier så er det jo myye greiere å ha enn veneflon. Ja, når den skal brukes over tid. Ellers måtte de vel bytte veneflon ganske ofte eller? jeg er ingen sykepleier så jeg er ikke noe god på dette altså, men synes å huske at det er lettere å få infeksjon i en veneflon over tid, og at CVK er enklere slik.. selv om den må opereres inn og ut av kroppen.

 

Babysyk.. ja, det blir sikkert fint med tilbygget. Vi har tegnet, tenkt, regnet osv, osv i flere år. Spinket og spart, og nå er vi ferdig med bil- og motorsykkellån, så nå klinker vi til. Blir godt det. For å si det slik.. vi gjør aldri noe på impuls :D Ha-ha.. det tar noen år liksom;)

Men så har vi tenkt nøye gjennom alt da, og til og med tatt høyde for renteoppgang og spart og har egenkapital. Dessuten så er vi ganske flinke hva mat f.eks. angår. Jeg er litt sprø der altså, men det har hjulpet veldig økonomisk. Trikset er å skrive middagslister for flere uker av gangen(jeg skriver for 1 måned), storhandler 1 gang i måneden og kjøper alltid når det f.eks er tilbud på ørret/laksefileter. Vi er veldig glad i det, men det er såå dyrt, og noen ganger i året, med noen måneders mellomrom, så er det 40% på sånn fisk, så da storhandler jeg. Jeg storhandler alltid slike dyre varer.. som Norvegia-ost som koster nesten hundre kroner og som hos oss kan gå på en uke!

Jeg liker ikke frysegrønsaker, så der er jeg kresen og kjøper ferskt. Så det handler jeg ofte på en innvandrer-butikk. Der får jeg mer for pengene. Der kjøper jeg også sekker med ris, og får da ordentlig ris til en tredjedel av prisen. Jeg regnet på akkurat det engang.. og en stor pakke Uncle Bens hvit ris på 700 gram koster 37 kroner. Det samme som jeg ga for en 2,5 kg pose med jasminris hos en innvandrer. Så har jeg riskoker hjemme, og det er super-enkelt, og risen blir som du får den på restaurant. Helt perfekt:) På denne måten å gjøre det på så blir det ikke mye impulshandling av mat ivertfall;)

Huff.. denne lange tiraden hadde dere ikke spurt etter. Sorry. Men jeg blir så ivrig. Litt sånn forkynner-aktig når det kommer til å spare:D men ikke meningen å prakke dette på dere altså. Og jo, vi skeier også ut! Og jeg vil ha ordentlig mat og skikkelige ting! Men vi halverte ivertfall matbudsjettet vårt her hjemme, og det har hjulpet på i sparingen mot tilbygget.

 

Så spennende det blir for dere å fortelle foreldrene deres imorgen Babysyk! Det var en morsomt måte å fortelle på:)

De blir nok både rørt og glad tenker jeg.

Blir artig å høre om det imorgen:)

 

Ja, du er en skikkelig racer på strikking altså Krølle! Synes det var smart måte å gjøre det på angående garnet jeg. Vest OG sokker er jo supert.

Jeg tenkte på isted at jeg skulle foreslå at vi tar bilder av det fine vi strikker og legge ut her.. men kom på at jeg er jo ikke ferdig med noen verdens ting, og er jo verdens treigeste, SAMT klarer å blir ferdig med et ermet på en jakke som jeg finner ut at ble helt feil!!, så hmm... jeg trakk det tilbake for meg selv.

Men hadde vært utrolig gøy å se alt det fine dere lager! Det hadde ivertfall gitt meg inspirasjon til å fortsette mine egne prosjekter:)

 

Nei, nå er vel innlegget mitt på lengde med en liten roman snart her, og ser for meg at dere sukker dypt når dere ser lengden på innlegget mitt IGJEN :D så får vel runde av her:D

 

Klems på dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe!!!

 

Morsomt innlegg av deg Ønsker3gull!! Koste meg med mat-spare-innlegget ditt jeg. Kunne kopiert det og lagt det til her, for det er omtrent sånn vi gjØr også :) Unntatt invandrerbutikken, der er samboer skikkelig kresen - på frukt og grØnt. Det ristipset var lurt! Vi har kjØpt billigris til omtrent samme prisen, men den er nok ikke like god som den du kjØper! Hvis man handler det som er på tilbud hver uke, samtidig som man styrer unna det man egentlig ikke trenger så sparer man masse penger!!! Vi handler hovedsakelig inn en gang i uka - men vi er jo bare to også da. Og så har vi ikke stor fryser. Men det kommer i den nye leiligheten, og da blir det enda mer hamstring :)

Tenk så mye flere muligheter man har når man tenker litt Økonomisk når det gjelder mat. Det har jo gjort at dere kan bygge ut slik dere sikkert lenger har Ønsket. Svigerforeldrene mine tenker overhode ikke Økonomisk når de handler, og jeg, som tenker Økonomi nesten hele veien, blir nesten kvalm av å handle sammen med dem. De bare kjØper og kjØper. Eneste positive med det er jo at jeg håper de handler litt til spira også.

Ja, da ble mitt spare-innlegg like langt ja..... Stakkars de som kommer etter oss :) hehe

 

Litt spent på hvor du bor Ønsker3gull, siden du bor ved sjØen. Men skjØnner godt at du ikke vil si det, det er jo ikke veldig skjermet for omverdenen her inne.

 

Ingen strikking på meg :(

Tok en lang dusj, det var deilig! Nå sitter jeg i pysj og skal legge meg. Har litt underskudd på sØvn, så det blir godt å sove nå!!! DØgnet har så Få timer!!!!

 

God natt supre strikke-skravlejenter :)

I morgen er det HELG :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei girls... Vet ikke om jeg får med meg alt, men skal gjøre et forsøk.... Syns det er så gøy å titte innom her for tiden, alltid masse spennende å lese her nå :) Syns det er gøy å lese lange innnlegg jeg da ;)

 

Sitter her med en hånd i ene kurven og den andre kurven så nær at jeg dulter borti den. To små som synes det beste er å være inntil mamma når de skal sove ;) De er også mye mere våken mellom blundene sine. Er jo gøy å få mere respons, så lenge de sover godt på natta :)

 

Så moro med husbygging. Vi skal også bygge på huset vårt. Vi har bare to soverom, og det er litt for lite nå ;) he he. Vi har midlertidig laget soverom til oss i kjellerstuen. Vi skal lage et tilbygg som er like stort som huset vårt i ene etasjen og karnapp i i øverste etasjen, med garasje under. Blir veldig bra tror vi, det bare tar tid. Vi har en arkitekt som tegner for oss, så håper vi å få inn søknad så fort som mulig. Haster litt å få større hus kjenner jeg ;)

 

Så flink du er med maten ønsker3gull... Vi er så langt unna dere som det går an å komme. VI kjøper bare fersk mat. Har gitt opp å prøve å kjøpe inn og fryse ned, vi bare glemmer hva vi har liggende. Vi er håpløs ustrukturert på dette området. Og jeg kjenner at jeg ikke har energi til å gjøre noe med det nå. Vi synes det er så vanskelig å bestemme hva vi skal ha til middag langt frem i tid, vi vet jo ikke hva vi har lyst på... Jada, vi er nok veldig sære og sløser nok en del med penger her... Men pytt sann, jeg har troa på at det blir bedre etterhvert :)

 

Lykke til med foreldrene dine i morgen babysyk. Det blir kjempespennende.. og jeg gleder meg til å høre hvordan det gikk :)

 

Nei jenter, jeg må visst avslutte... to litt urolige småtroll her som vil ha kos ;)

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! SÅ artig Å høre om flere som er like "gale" som meg nÅr det gjelder Å handle øknomisk:))

men het ærlig.. sparer MYE. Var jo derfor vi satte igang tiltaket.. fordi vi mÅtte finne pÅ noe lurt hvor vi virkelig sÅ hvor mye som kunne gÅ rett til sparing!

 

Ahh.. da er vi sÅnn ca to uker fra hverandre i syklus da FruLS. Jeg har EL nÅr du har IKM ;)

SÅ da fÅr vi krysse fingrene for at du tester positivt den 23. og jeg tester positivt to uker etter det igjen :)

 

NÅ- opptak av "Lillyhammer" fra igÅr. Noen som har sett?? jeg ler sÅ jeg griner. Knallbra synes jeg! :D

 

Imorgen- husvask, klesvask, pusle om eldstemor(hun er pottesur fordi hun mÅ være hjemme), og strikking:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser vi skrev omtrent samtidig Babysyk.. Ikke så rart, brukte ganske lang tid på forrige innlegg.. Tar tid å skrive med en finger ;)

 

Knøttene roet seg, men tror jeg skal bære de i seng, slik at jeg kan legge meg jeg også. Fikk ikke sovet noe på dagen idag og er ganske trøtt nå.

 

Trilletur i morgen, må ut å shoppe litt. Et bursdagsselskap i helgen, og så har jeg en liten liste over ting jeg må handle inn.. Samler opp når jeg ikke kommer meg ut så ofte :)

 

Mye bedre i puppen nå. Har fått tømt noen ganger med pumping, samt at jeg har hatt på tykt ullammeinnlegg :) Og så er det ikke mere sove i singlet eller bare bh. her er det ordentlig t-skjorte... ;) jeg bruker boob sine ammetopper, fordi de kan man brette frem begge på en gang, noe som er meget praktisk når man må lufte begge jura samtidig ;) he he

 

Her i huset ser mannen på Lilyhammer og ler så han griner. Jeg blir dermed også "tvunget" til å se det. Synes det er morsomt, men er som regel masse jeg ordner når mannen sitter rolig og holder et øre med de små :)

 

Nå virker det som vi kjøper inn mat i hytt og pine, men vi tenker egentlig mye over hvor vi handler og hva.. Vi har lite kjøleskap og liten fryser, så det begrenser seg hva vi fryser ned. Føler ikke vi sløser med penger, men vi har hatt vår perioder i livet hvor vi har slitt med å få råd. Ikke at det er noen unskyldning. Dog vi er flinke til å lage sunn og god mat, vi kjøper ikke mye ferdigretter og slike ting.

I dag hadde vi forresten kokt torsk med lever og rogn. :) Ungene her elsker lever (???? ) jepp, jeg har rare unger... Var veldig godt, og vi ble ganske stappa alle sammen ;)

 

Hadde Homestart dama her idag, for å hilse på de store jentene. Det gikk veldig bra og de likte henne godt. Mellomste dro henne med inn på rommet og de lekte lenge med bamser og dukker :) Og da hun dro skulle alle ha hadekos og hun måtte pent si ordentlig hade til knøttene.. mellomste var veldig opptatt av dette ;)

 

Krølle, så kjedelig at du har mistet flere kilo.. er overmponert over hvor mye du orker å strikke, hvor tar du energien fra??? Håper du klarte å holde godt på maten idag. Bra du liker maten de serverer til deg. :)

 

Nå skal jeg ha et lite innbydende møte med puta mi.. Kjenner at jeg savner den ;)

 

God natt jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du er bedre i puppen MaMi. Det kan ødelegge så mye sånt:(

Oj, barna liker lever?? Wow, det beundrer jeg!

 

Nei, kjære vene.. mat"innlegget" hørtes kanskje litt voldsomt og preppy ut. Det var ikke meningen altså!! For det sklir ut her av og til også. Dette funker for oss, men det er ikke alltid like lett å skrive lister over middager. Men stort sett spiser vi gjennom en måned sånn nogenlunde det samme. Jeg er ikke veldig oppfinnsom som dere skjønner:D

Men andre synes det blir altfor strukturert og organisert og det å vite hva man skal ha til middag en måned fram. Skjønner det også faktisk. Tok meg liksom ikke bare over natten å venne meg til å vite hva vi skulle ha til middag den neste måneden.

 

HomeStart der hørtes fantastisk ut. Det er bra du har et sånt tilbud og avlastning MaMi.

Hihi.. søt mellomste da:)

 

På tide å få seg litt søvn ja.. på høy tid!

God natt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen alle søte strikkedamer! :)

Hvis dere ønsker litt motivasjon på strikkingen, samt å se mer av hva andre strikkere lager, vil jeg anbefale NorskStrikkeforum.net Veldig kjekt..og også der skravler vi masse (kanskje ikke like masse som her, men dog).

 

Ja, vi får se når det evt blir testing ønsker3gull. Jeg prøver å ha litt is i magen med det, så er ikke sikkert jeg tester på IKM. Kanskje nærmere din IKM? Siden jeg ikke har helt fast syklus ennå gidder jeg ikke å "sløse" en test før jeg tror det er helt nødvendig ;) Så får vi se hvor godt jeg klarer det..

 

Hos oss prøver jeg så godt jeg kan å spare på matpengene, men mannen er ikke alltid like forståelsesfull. Det er jeg som styrer alt med økonomien, så han har ikke kontroll på hvor mye/lite penger vi har.. Det blir fort litt diskusjoner av slikt, men det får vi bare tåle. Og når jeg har kontroll, så kan jeg jo også tvinge ham til å spare ved å si at vi har mindre penger enn vi har. :D Må jo være godt for noe! ;)

 

Jeg er imponert over en måneds mat-plan! Her handler vi nesten hver dag. Og veldig ofte er vi så travel at det ikke blir middag engang (kanskje en grandis når vi kommer hjem om kvelden, eller burger på bensinstasjonen) huff, blir nesten flau av å si det. :/ Men jeg har verdens beste mann som faktisk lager middag til meg hver dag vi faktisk er hjemme, mens jeg er sliten etter jobb og ligger og tar en blund. Våkner opp til ferdig middag! Herlig! <3

 

Oi, nå ble det visst litt langt innlegg fra meg også..skjønner dere godt damer, man blir jo så ivrig! Men nå får jeg fortsette jobbingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å ha is i magen FruLS. Jeg selv blir nok litt utålmodig jeg da, når jeg har bestemt meg så skal det liksom skje med en gang:D

Men sånn er det jo ikke alltid. Likevel, mine to andre barn satt på 1. og 2.pp.. så kanskje ikke rart jeg forventer litt;) Men.. nå er jeg 38 år derimot, og vet at det kan ta lenger tid.

Me får nå berre sjå ;) kan ikke gjøre så fryktelig mye, fra eller til!

 

Skal ta meg en tur innom norskstrikkeforum. Takk for tipset :)

 

Her er nå huset vasket, og noe klær vasket. Nå sitter jeg i sofaen og spiser Bamsemoms (det er da fredag!!)sammen med eldstejenta (hun taster, tekster og ser på klær i Ellos-katalogen.. jaaada, alt sammen samtidig. Multitasking-women:) ) Nå skal jeg strikke på leggvarmerne før jeg henter vesla i barnehagen om en times tid, da er hun tilbake fra tur:)

Idag blir det ostesmørbrød hos oss.

 

Og du.. FruLS.. vi har faktisk grandiosa på den månedlige lista vi også altså;) jeg skammer meg ikke over det, og det er en grunn til at grandiosa selger enormt i Norge.. så det er nok en god del flere enn deg og meg som spiser det midt i uka:) Når det er svømmetrening, dansetrening, skitrening midt i uka så orker ingen tunge måltider i magen, og dessuten har vi da ikke tid til å skrelle poteter osv.. så da blir det kjapp-kjapp-mat, som vi kaller det:D Så slike kjapp-kjapp-middager har vi en to ganger i uke, selv om det ikke blir to dager med grandiosa, så blir det kanskje suppe eller noe annet lettvint den andre dagen.

Idag blir det f.eks. ostesmørbrød.. ikke akkurat nøkkelhull-mat det heller, men:D

 

Nå- strikking:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar meg imponere over dere som er flink til å planlegge middager fremover. Hos oss er det mer sånn - hva vil du ha til middag i dag? Mens vi er på vei hjem fra jobb... Mannen som står for det meste av innkjøpene, så jeg aner ikke om han sparer eller ikke. Vi er veldig glad i fisk og kjøper fersk fisk fra en fiskebutikk like ved oss. Sikkert dyrere enn frossen fisk, men du verden så godt ;) Må innrømme at jeg aldri har smakt torskelever, men rogn er nammi :) Det er forresten grandis og ostesmørbrød også! I dag har mannen lovet å lage salatkylling i karrisaus, salat og wraps til... Gleder meg masse! Formen er ikke så værst heller, så jeg skal ete med det går :)

 

I formiddag var det konsert med koret i prinsens barnehage. Prinsen skulle synge solo for aller første gang, og jeg må innrømme at jeg sto med tårer i øynene da jeg så hvor glad og stolt han var etterpå. Ekstra stas var det at både mormor og morfar dukket opp til begivenheten også. I ettermiddag drar prinsen med morfar på hytten på fjellet, så da tipper jeg det vanker et blad og en del godis til artisten...  Prinsen elsker å gå på ski, så det er gøy at besteforeldrene tar han med til snøen nå som ikke vi kan det.

 

Nå er det bare to små timer til permisjon! Jeg skal sove litt, for konsert var rimelig slitsomt for en skranten kropp... Føler meg sånn 97,5 år på utholdenhet... Evt en knapp mnd gammel ;) Og bare så det er sagt - jeg elsker laaange innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig med konsert da Krølle, alltid moro når barna skal opptre.. Eldste min danser på ballettinstituttet og de kjører forestilling hvert semester til jul og på våren.. Jeg er like stolt hver gang.

 

Vi er sånn som dere Krølle, handler nesten hver dag. Vi har hatt som mål å klare å planlegge for en uke av gangen, men nå når vi er hjemme begge to gidder vi ikke. I høst når jeg ikke klarte så mye og det ble mannen som handlet sparte vi nok en del. Han er ikke så veldig glad i å handle og klarer knapt nok å få med seg det som står på listen før han haster ut av butikken :) Jeg derimot ser stadig andre ting som vi trenger. Blir ofte litt mere enn på lista ja ;)

Grandiosa kan jeg bare si at det får ungene ALDRI servert her. Og det er rett og slett for at jeg ikke kan fordra den, synes den smaker rett og slett vondt. Derimot tyr vi ofte til peppes, burger king eller kina mat :)

 

Idag hadde jeg første trilletur alene. Var så deilig og fin temp ute.. Var en tur innom senteret. Lønningsdag og salg på name it er dømt til å ende med mindre penger på konto :) Fant masse fint der, både til de minste og de store... ;)

 

Ble ikke vasket hus her idag, men jeg fikk skiftet på senga vår :) Og så fikk vi besøk, svigermor kom en tur sammen med barnas oldemor. Alltid kos med besøk synes jeg... Og så fikk jeg en god nyhet idag. Ene søstera mi med mann og barn kommer nedover på besøk neste uke. Gleder meg utrolig mye til å se tantegullene mine igjen :)

 

ønsker3gull, man skal tidlig krøkes som god multitasker skal bli ;)

 

Ha en fin fredagskveld jenter, nå skal jeg kose meg med The Voice på tv :) Og jeg skal snart multitaske med amming i tillegg ;)

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke om jeg har utrykket meg uklart, men det er ikke sånn at jeg skriver en middagsliste hvor det står eksempelvis " mandag 6.februar-kjøttkaker, tirsdag 7.feb.- grandiosa, onsdag 8.feb.-laks" osv, osv. Nei, jeg skriver en liste med 30 middager med alt av tilbehør, og da spør jeg alltid mannen selvsagt og eldstejenta om de har noen middagsønsker, og tar med dem også på lista. F.eks en mandag morgen så ser jeg på lista en og spør hva de andre kunne tenke seg av alternativer.. så tar vi opp det av fryseren til tining:) Det kan absolutt hende at vi bare vil ha pannekaker, pølser eller lasagne en uke.. (selv om vi stort sett alltid spiser fisk minst to ganger i uke.. bare fordi vi elsker det!), og tilslutt står igjen med fire middager som ingen egentlig synes er det aller beste.. men det gjør ingen verdens ting for vår del.

For vår del så handler dette om å eliminere bort impulskjøp, som ofte både blir både dyrt og ofte usunt.. for vår del;)

Men selvfølgelig.. jeg skjønner godt det tar mye tid. Vi har flere venner som syntes tanken var god, prøvde det, men fikk det ikke til pga tid og plassmangel(stor fryser, ikke spiskammers osv)

Jaja... ferdig med matdebatten:D det viktigste er at man selv er fornøyd med sånn man selv gjør det mener nå jeg!

Jeg legger meg ikke borti hva andre gjør eller ikke gjør. Det er jo ikke min økonomi.. det kan jo hende de har både god råd, eller VIL og ønsker å bruke mye penger på mat. Det er absolutt ikke min business og helt ærlig ikke så mye jeg bryr meg om heller. Men VåR økonomi er min business og noe jeg bryr meg om. og VI har ikke råd dersom vi skal gjøre masse annet morsomt i tillegg. Desverre.

Men noe skal jeg innrømme.. det går litt sport i å spare penger av og til. Ikke bare på mat, men jeg kjøper f.eks. vinterdress til vesla på salg hvert år til neste år. Hver januar og august kjøper jeg klær på salg for neste år f.eks.Jeg synes det er gøy å se hvor mye jeg kan klare å spare på en måned. Det høres sikkert veldig snålt ut, og det finnes så absolutt måneder jeg kan "ta helt av", men jeg synes det er ganske morsomt altså.

 

Men nå har jeg et par venninner som er like meg, og det er morsomt og nyttig å gi hverandre tips.

 

Nok om det!!

 

Så koselig med konsert Krølle. Det er ingenting som å se poden sin stolt av å mestre og at de koser seg med deg:) Tenkte på det før du skrev det.. at du kanskje ble sliten.

 

Kan tenke meg det blir fint med besøk av familien MaMI. Alltid kos det. Og klart sikkert koselig og spennende for dem som kommer og ser de nye familiemedlemmene!:)

 

Så på The Voice jeg også litt her for første gang. Morsomt. Elsker musikkprogrammer!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg! Nå hadde jeg skrevet mye allerede, men så kom jeg borti en knapp sånn at alt forsvant! Litt sur nå ja.... har ikke tid til å skrive alt jeg hadde skrevet, så det får bli en kortversjon ;)

 

Hurra for mensen, ønsker3gull!! Endelig kom den! Jeg ble så inspirert av middagsplanleggingen din at det skal bli mitt nye prosjekt å planlegge fler enn 3 middager frem i tid. Jeg og mannen er kjempedårlig på å handle, så det blir ofte småhandling hver dag på vei hjem fra jobb... Utrolig uøkonomisk!

 

Spent på å høre hvordan det gikk med avsløringen av spiren deres, Babysyk! Hvordan tok de kommende besteforeldrene det?

 

Takk for tips om strikkeforumet, FruLS. Det må jeg sjekke ut når jeg får tid :)

 

Her er vi kommet til den dagen lillegull skal være hjemme med besteforeldrene sine mens vi er og feirer 30-års dagen til mannen.... Gruer meg egentlig litt, men håper at det går bra. Jeg må hjem og legge henne siden hun fortsatt ikke tar flasken, men festen er jo bare 2 minutter unna med bil, så det går jo greit. Heldigivs for at vi har fått til gode leggerutiner sånn at lillemor ikke er våken til jeg kommer hjem. Ser for meg at hun hadde skreket hele kvelden da... Nei, nå må jeg støvsuge litt her så huset ikke ser bombet ut til svigers kommer i ettermiddag. Skal oppdatere dere på hvordan det har gått. ;)

 

Ha en fantastisk helg, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en spennende kveld dette da Lollo:) håper det går veldig fint!

Så morsomt at du fant matplanleggingen min interessant:) blir artig å høre om dere synes det funker:)

 

Her har det vært en hektisk dag. Vi har vært ute med ungene i hele dag, og vel hjemme fant vi ut at vesla har lus!!3 levende lus!! Så nå har vi endevendt huset, alt sengetøy ligger og fryser på terrassen, ekstra-dyner og puter er tatt i bruk, vesla er gnidd inn med lusemiddel, masse klær ligger ute, alle har vi gjennomgått finkjemming med lusekam og heldigvis har ingen andre i huset lus! Jeg har aldri opplevd å ha lus i hus.. heldigvis.. og håper det blir med denne ene gangen!!!

Om ikke det er nok, så hostet vesla fælt isted, og sa hun var sliten i kroppen og ville sove. IKKE normalt! :(

Så hun gikk til sengs klokka åtte og sovnet umiddelbart stakkar liten.

Dermed tror jeg det blir innedag imorgen, med perling og tegning som aktiviteter;)

 

Nå sitter jeg og ser på Grand Prix med familien og spiser yndlings-sjokoladen min: Toffifee:D vel, spiser og spiser.. ETER tenker jeg heller. Dytter innpå liksom:D

Ja.. og ser og ser også da fru Blom.. har så elendige linser på meg.. de varer bra en halv dag, og etter det er det som jeg har et filter, en film foran øynene. Sånt betaler man for liksom??!!

 

Men Hm :)) ser ikke altfor dårlig tror jeg.. han var jammen ganske lekkerbisken han som opptrer nå. Hmm... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

He he ønsker3gull, du er jo bare helt herlig... Sitter her og humrer når jeg leser det du skriver :D Hvem var lekkerbisken??? ;)

 

Så kjedelig med lus da. Vi har aldri hatt det, bank i bordet, og håper vi aldri får det. Begge store jentene mine har tykt tykt hår, eldste har veldig langt i tillegg mens mellomste har klipt seg under ørene. Håper du klarte å ta rotta på dem. Det er min verste frykt, for jeg hater slike småkryp... Usj...

 

Ser også på Grand prix og gumler i meg sjokolade. Forsøker å begrense meg, for knøttene reagerer hvis jeg spiser for mye. :( desverre for meg som er så glad i det... sukk..

 

Synes forresten du er veldig flink med planlegging av middager. All ære til deg ,ønsker3gull :) Har du 30 forskjellige middager på listen eller er det noen som går igjen?? Skrive liste skal jeg nok klare, tenker jeg skal prøve ut det. :) Storhandlingen derimot blir nok ikke gjennomført her. Kanskje når vi får bygget på huset og jeg får mitt nye og lekre kjøkken ;) Som har MYE større kjøleskap enn vi har nå. Vurderer faktisk kjølehjørne...

 

Hører ene knøttet ligger å lager slike godlyder i kurven... Er så herlig å høre på, blir jo helt forelska :) Føler meg ganske heldig nå, som har slike skjønne barn. Tenk å få fire nydelige jenter da dere... :)

 

Er spent på hvordan det har gått i kveld Lollo, du har vel vært hjemme nå og matet lille en tur.. Håper du har klart å kose deg, det er deg vel unt..

 

Babysyk, hvordan gikk det med foreldrene dine, ble de glade?? Jeg fikk eldste min mens jeg studerte, og ja det var litt trangt økonomisk da, men lånekassen har gode ordninger. Sjekk ut hva samboeren din kan ha krav på. Mannen min fikk jo faktisk hele permisjonen siden jeg ikke hadde krav på noe. Mulig at du kan få hans del, så dere ikke mister de ukene. Er mulig han kan ha krav på noe ekstra stipend eller at lån omgjøres til stipend. Er litt usikker, men er nok verdt å sjekke ut :)

 

Krølle, hvordan er formen i kveld?? Fått ideg noe idag? Håper du har hatt en bra dag.

 

Skulle egentlig trille idag også, men var litt kjølig på dagen og ville ikke ta med knøttene ut. Litt for kald luft for de små. Håper det blir bedre i morgen, fikk skikkelig kikk av å trille på fredag, var så godt å bevege seg igjen.

 

Ha en fin kveld da jenter..

 

Stor klem fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten Ønsker3gull, jeg slet også med linser fØr. Så aldri noe godt med linsene på , både fordi de ikke klarte å korrigere synet mitt godt nok, men også fordi jeg ble så tØrr kjempefort...

For 3 år siden tok jeg det store skrittet og gjennomfØrte laseroperasjon. Det var dyrt, men det beste jeg noensinne har gjort. Anbefales virkelig... Er så utrolig godt å våkne og se alt med en gang uten å famle rundt etter brillene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MaMi- har ikke falt meg inn med øyeoperasjon enda, men kanskje ikke så dumt å tenke på;)

Lekkerbisknen var han Tommy..;)

men den aller beste lekkerbisknen ligger på sofaen her ved siden av meg og drar tømmerstokker nå:D hmm.. lurer på om jeg klarer å få lurt ham med opp i senga så vi kan susse litt. Hi, hi.. ja, ikke så mye mer vi KAN gjøre nå så!! Arggh :( (hvordan i allverden får jeg til sinnafjes??)

 

høres så koselig ut med koselyder fra knøttet MaMi. Kan tenke meg du koser deg ja:)

huff ja. Her også.. tykt og langt hår. Ikke ok om man får lus:(

 

Nei, jeg har ikke så fryktelig mye forskjellige middager. Prøver så godt jeg kan å fornye meg litt i løpet av en måned slik at alle synes det er litt spennende det som kommer på bordet liksom. Men her er det f.eks fast to fredager i måneden med fiskeboller i hvit saus, poteter og gulrøtter. Det er fordi det er yndlingsretten til et par stykkker i huset, og da henger vi andre oss på. Et par av oss synes fiskeboller er skikkelig Æsj-mat, men da blir også lørdagen ekstra stas når det kommer hjemmelaget pizza eller taco på bordet, noe ALLE elsker:) litt sånn.. "den som venter på noe godt... osv".

 

Nei, det er ikke alltid like gøy å handle stort. Ganske kjedelig faktisk om jeg skal si det selv, men det er moro å ha en handleliste og gå rundt på Rema1000 eller Kiwi (jeg kjøper mat forskjellig steder fordi jeg f.eks synes Kiwi har det beste brødet men desidert den dårligste frukt og grønt-disken)hvor handlevogna er stappende full med topp på og komme til kassen med en hel måneds mat og betale sånn ca 4000 kroner hver gang. DET er kick det! Hehe.. nå synes til og med jeg selv at jeg høres forferdelig kjedelig ut altså. Hahaha.. men det er faktisk noe i det. Går jeg og handler det samme på Mega eller Meny, må jeg betale 2000 kroner eller mer for samme maten. Jeg tuller ikke, jeg har prøvd. Men skal jeg ha biff eller fersk fisk, ja da går jeg i en butikk med fersk-disk altså.

Alt dette og jeg har absolutt ingen trang da til å reise til Sverige for billig mat.

Men jeg har forsøkt å storhandle etter jobb og før jeg reiser hjem også.. det funket IKKE! Var så sulten at masse annet gikk i vogna også.. og en sjokolade for å ha på veien hjem liksom. BlÆÆ.. nei. Så da måtte jeg begynne å handle etter middagen. Bruker en time/halvannen på det, så er det gjort. Ok. Jeg HAR konstatert at noen ser litt rart på meg av og til..spesielt når jeg har 15 brød og 15 juice-kartonger i vogna.. men so what?? :D

 

Ja, jeg er ogå spent Babysyk!! Hvordan gikk dette? litt engstelig på dine vegne nå kjenner jeg, siden vi ikke har hørt enda hvordan det gikk..:( håper du titter innom snart!

 

Krølle- får du perm i helgen? det har virket i det siste som at du har blitt bedre. Stemmer det eller? I hope.. :)

 

Nei, nå er esken med Toffifee tom for lengst, og ser ikke ut som noen her har tenkt til å gidde å fylle på for meg, gummifiskene er borte... hva skjedde?? hm! Tror mannen her ved siden av meg har spist posen i søvne!

Lurer på om gubben her ved siden av har tenkt til å våkne så han kan slenge meg over skuldra før han trasker opp trappa. Hva er sjansen for at han våkner nå liksom?? utslitt etter å ha skiftet på senger før ikveld.. haha.

Nei, det må nok bli meg som tar han over skuldra ja.

 

See you tomorrow girls.. må brette opp ermene her;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere og gratulerer med morsdagen! Helgen forsvinner så fort når jeg er hjemme... Fint det, men skulle gjerne vært hjemme litt lenger. Foreløpig går det ikke pga væskemangel, men kanskje neste helg?! :) Fredag var en god dag, og jeg klarte til og med høre litt på the Voice på tv! Litt chips fikk jeg også dytta i meg, men angret etterpå for jeg ble sååå tørst, og drikke er dømt til retur foreløpig... :( skjerpings! I går fikk jeg slept meg til en butikk for å shoppe nye bher. Superpupper av å være gravid - hehehe, men de tyter jo ut på alle kanter av de gamle bhene... Følte meg som den gamle kjerringen der jeg måtte slenge meg nedpå en benk for å hvile litt mellom vandring fra bilen og selve handlingen, og så ny hvil før jeg gikk tilbake til bilen... Hadde tenkt å kjøpe knapper til babyvestene også, men var helt tom for krefter. Får bli neste helg :)

 

Det høres bra ut med første trilletur alene MaMi. Alltid morsomt med sånne "for første gang" hendelser. Og godt å høre at kroppen begynner å fungere litt igjen :)

 

Huff og huff... Lus er guffent - kjenner jeg begynner å klø bare ved tanken... Har heldigvis ikke hatt det hjemme hos oss. Ikke kritisk hvis det kommer, for gutta kan jo bare kortklippes for å bli kvitt problemet, men jeg har langt og tykt hår og blir ikke glad for lusebesøk!!! Krysser fingrene for at dere klarte å bli kvitt det og at det ikke kommer tilbake!

 

Jeg lurer også på hvordan det gikk med feiring og barnevakt Lollo! Og på hvordan det gikk med formidling av babynyhet for deg Babysyk!

 

I går laget min flinke manni blomkålsuppe fra bunnen av. Det ble utrolig godt og jeg spiste så mye at jeg trodde magen skulle sprekke tvert. Selvsagt måtte noe returneres, men det er definitivt en rett jeg skal be om flere ganger! Med sprøstekt bacon og hvitløksbaguetter til... Mmm blir helt sulten her jeg ligger og dytter i meg næringsdrikke etter befaling fra dagens legevisitt. Ikke mye morsdagsfeiring på meg i dag akkurat, men tipper jeg får en god klem i morgen når prinsen er tilbake fra fjellet!

 

Nå må jeg ha meg en liten hvil før det er sengetid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen damer:) her har jeg en "syk" fire-åring hjemme. Hun er helt rå! Turbo-jente de luxe! Jeg rekker ikke å få i meg frokost før hun har laget telt av tre stoler, kledd på dokka si og drukket et juiceglass:D Kanskje ikke så mye syk lenger?? men uansett, ungene skal være hjemme en feberfri dag fra barnehagen. Dessuten hoster hun fortsatt ganske stygt.

 

Isted stod hun rett opp og ned midt på kjøkkengulvet og klødde seg febrilsk i hodet med begge hender. Hun har masse lyst hår som nå står rett ut. Det har det aldri gjort før, og nå ligner hun egentlig på det kose-trollet som personligheten hennes er:)

igår klødde hun også fælt, og jeg sjekket desperat på nettet og fikk vite at man klør veldig i hodet, nakke osv etter lusekur.. for man blir så tørr:( stakkars liten. Jeg har smurt Aloe Vera bak i nakken og ørene hennes, så nå er det ikke så rødt der, og ikke klør hun der lenger. Heldigvis har ingen andre lus i familien. Håper jeg! Vi har jo sjekket, to ganger siden lørdag... men jeg blir liksom så stressa og klør enda mer. Men har nå godtatt at jeg selv bare har tørr og sensibel hodebunn, for det er visst ingen småkryp eller egg oppi der. æsj! :(

 

Her gjør jeg det feil med leggvarmerne:( første gang jeg strikker flette. Har sett på video på Drops, og det var greit, men det er ikke sånn i oppskriften min:( jeg får det ikke til å stemme og har nå prøvd flere ganger. Tror ikke jeg rekker det dersom jeg ikke får det til senest imorgen. Det tar nok et par kvelder å strikke èn leggvarmer ser jeg. Garnet er heldigvis tykt!

Bursdagen er på lørdag, og dette bør være ferdig fredag kveld.

Hmm.. kanskje jeg skal be om eksperthjelp i strikkebutikken imorgen rett og slett. Få dem til å vise meg;) Tror det må bli sånn jeg. Må jo få det til.. om det blir ferdig nå eller en annen gang. Garnet og oppskriften ligger jo her, og fletter er jo sååå fint.

 

Noen som er gode på å strikke fletter som kanskje kan hjelpe meg her? oppskriften er denne :

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=132&d_id=5〈=no

 

Hvis dere ser på M1, så er mønsteret over 12 masker.. den skjønner jeg. Så skal man først ta 4 masker på hjelpepinne-foran arbeidet. Men i M1 står det jo 8 masker??! Så ser det ut som at jeg først skal da strikke 4 masker rett(på forsiden) for så å strikke de 4.. eller 8?? fra hjelpepinnen. Så strikker jeg tre rader med rett eller vrang, alt ettersom hvilken vei pinnene er.

Så igjen skal jeg ta 4 masker ifølge det som står SKREVET med tekst.. men i mønsteret M1 er det tegnet inn 8 masker!! Dette skal settes bak arbeidet..og først da strikke de 4.. eller 8?? maskene for så å strikke 4 masker rett. Men når jeg da strikker disse 4.. eller 8?? maskene som er bak.. da blir det jo ingen fletteeffekt??

Huff.. jeg skjønner INGENTING jeg. Har prøvd, rekket opp, prøvd igjen, rekket opp... og sånn holder jeg på:(

... litt lei nå. Men VIL få det til!!

 

Jaja.. her må jeg få på vesla en ullstrømpebukse. Hun har nettopp tatt av seg alt og funnet fram flip-flops..og later som det er sommeren!!

 

Vi snakkes senere dere:D

Håper alt er bra med deg Babysyk??!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid like lett å prøve seg på nye ting ønsker3gull, men du får det nok til til slutt! :)

Og beklager til alle dere andre for at dette innlegget tar stor plass, men det ble lettest å forklare med litt "luft". :)

 

Du skal ifølge mønsteret først strikke to pinner glattstrikk.

På fletteomgangen strikker du:

først fire masker rett,

tar fire masker over på en hjelpepinne FORAN arbeidet,

strikk de fire neste maskene rett,

tar maskene fra hjelpepinnen tilbake i arbeidet og strikker disse rett.

(streken går over åtte masker for å illustrere at alle disse maskene er med i flettingen [fire som du bytter plass på med hjelpepinne, og fire sombytter plass "i arbeidet"]).

 

Tre nye runder glattstrikk.

 

Neste fletteomgang:

Ta de fire første masken av arbeidet på hjelpepinne BAK arbeidet,

strikk de fire neste maskene rett,

sett masker fra hjelpepinne tilbake og strikk disse rett.

Avslutt med 4m rett.

 

På denne måten får du ikke den tradisjonelle "spiral-fletten", men en flette med "3 tråder" a la vanlig flette. Denne effekten vil ikke komme frem før du har strikket M.1 to ganger kanskje.

 

Håper du forstod dette og at du får det til, for de var veldig fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har jeg prøvd å strikket så mye som mulig på buksen til venninne-hentesettet. Nå skal jeg snart strikke beina sammen og begynne på livet. Håper å bli ferdig før torsdag så jeg får vasket og pakket inn alt før jeg reiser på hyttetur! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å du er vel en KNUPP FruLS!! :)) NÅ ble jeg glad.. hihi, det merket du sikkert:D

Dette tror jeg jeg skjønte. Skal prøve først,sÅ ser jeg fort om jeg har skjønt det;)

 

Blir skikkelig ivrig her nÅ, men spørs om jeg fÅr strikket noe mens vesla her holder pÅ i slik turbofart:D mÅ passe pÅ som en hauk.. for her blir Biola blandet med eplejuice og forsøkt gitt til kattungen!!

 

Høres spennende ut med det settet FruLS. Har du linken til møsnsteret, eller heftenr, sÅ fÅr jeg se? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren sååå fiiiint:)) Du er flink altså:)

åh, sukk.. håper jeg får til fletter, for dette var kjempefint! :))

 

Takk for at jeg fikk se:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig teppet du har strikket til venninnen din er, FruLS! JEg har ikke turt å prøve meg på fletter enda. Liker mye mønster da, så tenkte jeg skulle prøve meg på et prinseteppe eller hva det heter (sånt fra danmark med tagger rundt hele kanten). Har en venninne som strikker det til sin kommende niese og hun synes det var supert å strikke så jeg skulle få oppskrift av henne ;) Du kommer nok sikkert til å bli ferdig med buksen til dere skal på tur neste helg. Er det lenge til venninnen din har termin eller?

 

Kjedelig med lus da, ønsker3gull. Håper dere snart blir kvitt det! Tror det er en av mine største angster. Jeg hater småkryp!! Her jeg bor er det vannvittig med flått så katten må gjennom en grundig sjekk før hun får lov til å komme inn i huset mellom mars og oktober/november... hehe.. Fant en fugleloppe på henne en gang, og da kastet jeg henne rett i dusjen og badet henne med loppesjampo.

 

Lørdagen gikk som forventet her. Lillemor sov veldig lite på ettermiddagen og var egentlig stuptrøtt da svigers kom i 6-tiden. Svigerfar kjørte mannen bort i lokalene mens jeg var igjen hjemme og la lillemor. Hun sovnet ca kl. 20 og jeg dro avgårde til festen. Satset på at hun sov, men det hadde hun bare gjort en halv time. Svigermor ringte meg ca 21.30 for da hadde lille vært våken i en time og klarte ikke å roe seg i det hele tatt. Hun hang på armen til svigerfar og hikstet da jeg kom hjem, men i det hun så meg kom det et kjempesmil frem. Jeg smeltet jo helt! I det hun kom opp på armen min var alt helt greit. Skikkelig mammadalt hun her ;) Tok henne med meg i sengen og ammet henne til hun sovnet før jeg prøvde meg tilbake igjen på fest litt før kl. 23. Da jeg kom hjem i 1-tiden sov hun enda og sov til nesten kl. 4 før hun ville ha mat. Tydelig at hun egentlig var helt utslitt og trengte søvnen ja.

 

Ellers var festen veldig kjekk. Mange venner som vi pleier å være med og mange som vi ikke ser så ofte lengre. Utrolig kjekt å snakke med folk igjen. Og i tillegg fikk vi en god nyhet. Et vennepar venter sin første lille skatt i begynnelsen av september :) Hurra!! Dagen etter var ikke så bra da... Vi måtte rydde og vaske ut av lokalene, og selvfølgelig var det en tulling som ikke hadde klart å gå på do eller ut for å spy men tømte magen sin utover gulvet i gangen 40 cm fra den ene døren som går ut.. Så jeg sto på hodet og vasket oppkast i går.... jeeej... :( Ellers var min første morsdag fin. Fikk roser av mannen og lillemor, kakebesøk hos svigers, take-away kinamat og så vafler hos mine foreldre :)

 

Babysyk, hvor er du blitt av? Håper det gikk bra med avsløringen og at alt er good med deg og spiren. Og Frk. Hansen, hvor er du blitt av?

 

Sliter med vond mage av sjokolade dine knøtt også, MaMi? Jeg har nettopp begynt å spise bittelitt sjokolade og drikke max 1 glass med kullsyreholdig drikke om dagen. Magen til lille tåler lite, men nå har det faktisk gått bra selv om jeg har drukket litt brus, selv om colaen ikke smaker det samme lengre... hehe..

 

Tilbake på KK igjen, Krølle? Håper du hadde en fin helg på perm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi er veldig fornøyd med teppe-valget, både venninnen min og jeg. Hun har termin i april, så det nærmer seg med stormskritt. Desverre bor hun i Oslo, så jeg får nok bare nyte bilder av prinsessen den første tiden. Håper på et besøk i mai en gang, og håper å kunne medbringe gode nyheter herfra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...