Gå til innhold

Ny strikketråd!


Frk Hansen

Anbefalte innlegg

Slimgreier kan jeg virkelig ingenting om... Jeg har sykluser man nesten kan stille klokka etter. Fint hvis man skal bli gravid, men jeg har maaange ganger ønsket meg lengre syklus enn 28 dager. Blir bare 3 uker "fri" mellom hver møkkauke... Men nå er jeg jo inne i en rimelig lang syklus da... Og forrige gang slapp jeg unna 7 mnd etter fødsel også, så jeg satser selvsagt på d samme nå :) Har du alltid hatt uregelmessig sykluslengde Ønsker nr3? Eller er det bare denne perioden du holdes ekstra på pinebenken? Krysser fortsatt fingrene for deg... ;)

 

Babysyk; jeg var over middels kvalm og innlagt flere ganger i forrige svangerskap også, men absolutt ikke like ille som denne gang! Her jeg ligger nå sier de at de har 0-1 i året som er så kvalm som meg... Kan virke som jeg har trukket et godt lodd der ja... :(

 

Tilbake i avdelingen i dag, for vann og posemat. Fikk meg en liten jordmorkontroll også - på en søndag :) Fikk høre lyden av den lille kickbokseren som prøvde å få beina ut gjennom blæra mi. 160 fine små slag per minutt... Og så begynte jeg selvsagt å sippe av det også. Har blitt helt inkontinent for tårer den siste uken .

 

Nå skal jeg angripe et erme... Prinsen synes en uke på en liten genser er litt i drøyeste laget, særlig siden det var snø og kaldt ute i dag, og han kunne trenge den nye genseren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mensmurringer er helt normalt og vanlig i hele første trimester. Og for min egen del kan jeg bare si; den doangsten avtar aldri! I hvert fall ikke før sånn godt uti 30-ukene når man begynner å bli smålei og skulle ønske baby kunne skynde seg ut bare bittelitt før tiden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det glemte jeg helt! Ca 13 uker. Så for å huske: Da er jeg vel ca 9 uker lenger enn deg? Tenk at vi skulle bli gravide nesten samtidig! Etter så mye venting sammen :) Moromoromoro!

 

Ja, så at den funksjonen var på vei til å fade bort før jeg rakk å trykke på den. Men det er uansett en forbedring! I hvert fall for oss som jo driver med disse laange svarene ;)

 

Det med mensmurringene bekymret meg også en del i starten. Men etter å ha lest i den boka jeg fikk på legekontoret (hyppige henvisninger til den nå merker jeg) så har jeg roet meg. Det er visstnok livmoren som øver seg på å føde, så det er faktisk kynnere! Nå er jeg ikke 100 % sikker på hva kynnere er, men jeg hadde i hvert fall ikke forestilt meg at det er som mensmurringer. Men i starten er det visstnok altså det :)

 

Jeg tror nok det blir en svart vogn her ja :) Eneste ulempen er at det kanskje er litt dumt i stekende sol? Men ærlig talt, hvor ofte er det det? Og en barnevogn må da være laget i stoff som ikke svir babyene?! Når det gjelder samboer så tror jeg nok ikke det blir vanskelig å overtale ham, uansett hva jeg finner på av innfall ;) Alle vognene har jo særegne funksjoner, og det er jo bare å selge det inn :D Her har han lært at det går an å klikke bilstolen på understellet på noen vogner, og det er han veldig fascinert over. Så det vil han ha. Men det har jo nesten alle vognene :) Så planen er bare å styre han inn på noen av de vognene jeg liker og så få hjelp av han til å velge blant dem.

 

Uansett har jo både jeg og du all verdens tid til å finne ut av dette - så vi skal vel vingle en del begge to :)

 

Kjedelig at han er så langt unna akkurat nå, men nå må dere jo glede dere masse til å treffe hverandre igjen! Det er jo ekstra stas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff Krølle, du har virkelig fått loddene ja!!!

 

Maks uflaks. Men det er vel fort glemt når den skjønne prinsen kommer ut :)

 

Er det sånn at du kan forvente bedring eller må du belage deg på å bli værende helt til fødsel?

Deilig å slippe mensen ja!!! Jeg har/hadde (:D) ikke stabile sykluser, så jeg skulle gjerne hatt stabil syklus på 28 dager!! Irriterende med forskjellig lengde! Denne hadde blitt på 38 dager om spira ikke satt, og den forteste var 29.

 

Syns du er superflink som klarer å strikke mens du ligger der og kjemper mot kvalmen! Virkelig. Du kan være stolt av deg selv nå. Så søt gutten din er :) Gøy at han gleder seg så mye til å få genseren, da er det sikkert ekstra morro å gjøre den ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i det store og hele traff vi ganske bra :) Så hvis du føde to uker over og jeg to uker før, vips 5 uker, vi satser på det :P (ihvertfall jeg) Og ønsker nr.3 kommer nok rett bak der igjen :)

 

Godt å lese at mensmurringer er normalt. Måtte smile for meg selv når jeg kunne lese at JEG har kynnere. Syns fortsatt det er ganske rart å tenke på at jeg er gravid :)

Det som er uvant ved dobesøk nå, er at før grudde jeg meg til å finne "mensen" når jeg var på do. Nå er det jo ikke mensen lenger...

 

Lo høyt for meg selv når jeg leste om deg og svart vogn. Jeg tenkte med en gang at, ja, den burde jo tåle sollys og ikke falme, men du mente steke babyen, hehe. Den gjør nok ikke det. Og det er jo lyst for inni vet du. Sååå varmt vil det aldri bli her. Da driter du i vognen om det blir en så varm periode her :)

 

Tror nok samboeren min har meninger om det meste som skal kjøpes inn til en baby! Så der kan jeg ikke bestemme helt selv, dessverre. Men men. Syns egentlig det ser litt rart ut med bilstol til store vognunderstell.... Hvis understellet er lite er det greit, men ikke til en stor emmaljunga. De har vel ikke så godt av å sitte i bilstol lenge av gangen heller når de er så små. Du kan kanskje vente med å si det til du har fått vognen du vil ha :)

 

Må få meg denne boken du refererer til. Apropo lege. Bor ikke akkurat i nabolaget til fastlegen min, så jeg tenker å bruke jordmor bare. Men er det sånn at man uansett må ha en legetime først? Da får jeg finne en som kan ta meg inn uten at jeg har vedkommende til fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du har trukket et dårlig lodd ja Krølle... Ikke godt å vite hva en skal si til denslags. Det eneste jeg kan finne som er litt positivt er jo at du antakelig får tettere oppfølging - og får høre hjertelyden til den lille en søndag. Du får ta med deg de positive sidene. Uten at jeg prøver å si noe annet enn at jeg synes forferdelig synd på deg for alt det andre. Men jeg er enig med Babysyk i at det er imponerende at du klarer å strikke midt oppi dette. Jeg har ikke giddet det med min kvalme som jo bare er småtterier sammelignet. Men jeg håper du klarer å kose deg med det innimellom slagene!

 

Selv om samboeren din gjerne vil delta så klarer du nok å styre dette med litt kvinnelist ;) Og uansett er det jo du som skal trille mest, så du får nok innflytelse. Jeg tipper at han ikke insisterer på en stokke-vogn om du vil ha en simo :) Og: at han er engasjert er jo egentlig bare veldig bra!

 

Den boka er fin. Vi har en sånn graviditetsbok som vi kjøpte selv forrige gang, men begge synes den er litt kjip. Denne er mye mer konkret, og med uke for uke-forklaringer tilpasset både mammaen og pappaen :) Men jeg fikk den ikke før jeg hadde første svangerskapskontroll, dvs. ikke da jeg var innom der før jul. Men du kan jo alltids høre. Jeg ante jo ikke at den fantes :) Det med jordmor/fastlege vet jeg ingenting om. Men det må da være greit å gå til en annen lege? Jeg vet liksom ikke hvordan en skaffer seg time til jordmora en gang jeg? Trodde det gikk gjennom legen og at første kontroll var der? Den inneholder jo noen blodprøver blant annet. Du kan jo evt bare skifte fastlege også? Jeg tror du rekker det før første svangerskapskontroll (i følge min lege er ikke det før uke 10-12) om du gjør det nå? Jeg har syntes at det har vært greit å være til legen så langt, men det har jo handlet litt om andre ting. Men tenker å ta annenhver kontroll hos jordmor og fastlege etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nei det er bare positivt at han viser interesse. Om jeg bare får viljen min til slutt :) Nå får jo han velge bil da så, da får han være fornøyd, ellers kan jeg jo alltids sette foten ned ved bilkjøp jeg... hehe.

 

Vi skal jo flytte mot høsten vet du, men jeg får heller bytte lege igjen da, eller etter fødsel. Liker å ha lege nærme. Har tidligere vært plaget med uvi, og da er det veldig greit å ikke ha lang vei til lege. Tror man kan sende mail eller ringe helsestasjon. Får vel ringe de og høre hva som er vanlig. Og finne ut hva jeg skal gjøre derfra. Evt gå til en privatlege, det får gå for den ene gangen om det skulle bli sånn :)

Tror jeg vil ta UL rundt uke 12, bare for å se at alt er greit. Tror at da blir ventetiden også litt kortere. Er jo grusomt lenge til uke 18-19!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Så slim er ok, men skal passe på hvis det er misfarget. Jeg tok rådet og leste littebitt inne på Pernille. Wow, så mye detaljer og info der da gitt:D Ja, men fint altså:)

 

Vogn ja.. jeg synes så absolutt at trehjulingene er de kuleste. Simo og Emmaljunga ER litt gammeldagse på en måte, men samtidig stødige også. Jeg prøvde å overtale mannen til en trehjuling sist, men neeeida. Jeg får melde meg inn i klubben" godt han viser litt interesse da ivertfall" ;)

 

Men Babysyk.. jeg hadde nok sikkert tenkt enda mer på en trehjuling dersom jeg skulle stort sett trille på asfalt jeg og altså!

 

Hahaha.. ler når jeg leser Frk Hansen. Nei, de svarte vognene er ikke varme inni:)) tihi:) Svart vogn er kjempekult forresten.

 

Dessuten melder jeg meg på sympati-bølgen mot krølle. Jeg er helt enig med de andre damene her at det å strikke mens du er så kvalm at du er innlagt på et sykehus!! er virkelig imponerende! Lille prinsen din hadde nok vært såå glad om han kunne se deg strikke på ermet på den nye genseren hans! :))

 

Ultralyd i uke 12 skjønner jeg veldig godt. For om ikke annet å bare hilse på den lille i magen. Jeg har vært på ultralyd både uke 6, 12, 19, .. og ja, til og med i siste trimesteret ved begge svangerskapene. Litt forskjellige grunner, og det var fordi jeg var så bekymret. Men alt var bra begge gangene, og jeg ble såå glad da vi fikk hilse på babyen som vinket til oss.

 

Hehe.. ja, jeg håper jeg følger raskt etter dere. Snufsa litt isted da jg så på terminkalkulatoren.no og så at jeg KUNNE vært 5 uker gravid idag. Men, men..;)

Joda. jeg kommer etter jenter. Jeg rasker meg, rasker meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss som dere skravler i dag jenter.. Nesten så en stakkars tvillingmamma og melkeku ikke klarer å henge med... :) Hadde man bare hatt flere armer ;)

 

Nå sitter jeg med ene knøttet i armen, mens jeg skriver med andre hånden og den ene foten som vugger på kurven til andre knøttet :)Skal ikke være lett :)

 

Vil bare si ang trehjulinger at jeg har ganske dårlig erfaring med disse. Både fordi vi hadde en selv til eldste og via jobben i barnehagen.. Synes de er ustødige og ikke noe gode å trille. Men det er selvsagt min mening. Bare ha det litt i bakhodet når dere tester og titter på vogner.

 

ønsker nr 3; da skal vi rette babystøv-stormen her inne mot deg :) Og kos deg med å legge aksjer i mellomtiden ;)

 

Frk Hansen, så lenge du ikke setter vogna ute i stekende sol, og det gjør man jo ikke, sså går det nok bra. Vi hadde faktisk militærgrønn vogn, enda vi visste at det kom ei jente. Merker at vi nå er mere opptatt av at vi kjøper mere "jentefarger", enn tidligere. sikkert fordi vi vet at det aldri vil komme gutter her i huset :)

 

gleder meg til å følge svangerskapene deres Frk Hansen, Babysyk og Krølle.. Og bare spør om dere lurer på noe, så fremt ikke tåka slår meg helt ut så skal jeg alltids svare.

Og jeg tror også det er genetisk om man får strekkmerker. Jeg slekter veldg på mora mi som er seigskinna dame med sameblod utvannet i årene. Søstra mi slektes nok på faren min sin side som er mere "porøse" ;) he he Uansett skader det ikke å smøre med krem, er jo bare godt å massere magen :)

 

Nei, på tide å lete frem jurene :) Et par sultne småtroll her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. synes jeg ser deg MaMi:) tuuusen takk for babystøv jenter! Blir kjempeglad for det:))

Nå: natta.. og litt aksjelegging. Tihi:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes! Her har det skjedd mye siden sist jeg var innom. Har fått lest gjennom alle innleggene og må si at hjertet mitt stoppet et lite øyeblikk da jeg leste om den svake testen din, Babysyk! Og tårene kom etter neste innlegg! Gratulerer så mye! Dette var utrolig kjekk lesning på en mandag formiddag. En perfekt start på uken min! Merkelig det der at man begynner å lese om vogner med en gang testen er positiv. Husker jeg også gjorde det. Måtte sende melding til en venninne (som visste at vi prøvde) og hva den vognen de har heter sånn at jeg visste hva jeg skulle søke etter. hehe... Egentlig hadde jo jeg bestemt meg på forhånd hvilken vogn vi skulle ha da (siden jeg hadde fått erfaring med mange forskjellige vogner da jeg jobbet i barnehagen). Vi har Emmaljunga Edge Duo. Ville ha en kraftig 4-hjuling siden vi bor langt ute på landet. Fant en brukt på finn.no som vi fikk til halv pris. Det er en 06-modell, så den er litt gammel, men veldig fint brukt og har en stilig farge som man ikke får tak i nå. Svart og gul-grønn-bronse-ish... Vanskelig å forklare. Den er stor og tung da, men jeg synes den er helt super. Og så har jeg stor bil så jeg har god plass til den i bagasjerommet. ;)

 

Det passet jo bra å bli gravid nå da, Babysyk, siden samboeren din var veldig klar pga kompisen. Og det er så kjekt å få barn samtidig med venner. Vi har venner som fikk barn i juni og august. Det er jo veldig stor forskjell på de nå (spesielt han som ble født i juni og vår lille), men det jevner seg ut etter hvert.

 

Jeg får skrive mer senere... tiden flyr fra meg. Jeg har 4 (!!) vaskemaskiner med klær som må brettes sammen (sånn går det når man har tørketrommel og bare lar tingene ligge og ikke tar de med en gang...). Forresten, den som lurte på å kjøpe tørketrommel (jeg husker ikke hvem det var): Tørketrommel er helt genialt (hvertfall med småbarn i hus), men det er stor fare for at klærene bare blir liggende.. de er jo tørr allerede, så da er det ikke så farlig... haha..

 

Oppkjørselen skal måkes for snø så jeg og lille kommer oss på svømming, og helst før hun våkner.. Vi snakkes, ladies ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hatt litt av en lesejobb Lollo, hvis du har klart å lese deg gjennom all skravlingen!! :)

Blir så rørt av at dere blir så glad på mine vegne. Virkelig!! Jeg har jo ikke prøvd så lenge, så det er jo andre som fortjener det mer enn meg. Men jeg er veldig glad for at jeg er så heldig!!

 

Lollo, det var litt av en timeplan. Du er sprek som går igang med måking av gårdsplass :) Og jeg må si jeg ikke misunner deg den brettingen. Samboeren min er så rask til å brette klær, så jeg liker best når han gjør det... :)

 

Jeg har også lest om at de trehjulingene kan være ustødige. Syns mange av de er søte og fine, men ser så upraktisk ut med så liten vogn på vinteren. Hadde jeg hatt veldig mye penger, så kunne jeg hatt en sånn til shoppingvogn. Men jeg har ikke kikket noe på de egentlig, så jeg får vel kanskje ta en titt.

 

Er spent på hvor i syklus du er nå jeg ønsker nr.3! Skulle ønske du bare kunne få mensen, så du kunne sette igang med ny syklus og bli gravid!!!

 

Fikk ikke sove på lenge går jeg. Lå bare å tenkte på at jeg var gravid. Så våknet jeg flere ganger i natt og tenkte på at jeg er gravid. Var vel i halvdrømme:) Rart det der. Føler meg jo veldig gravid nå i forhold til noen dager siden.

På jobb idag har jeg jo ikke tenkt på annet! Det er deilig at man kan ha tanker for seg selv, liksom min hemmelige tanke der på jobb :) Så var det en ammediskusjon blandt noen av de voksne, og jeg satt og smilte for meg selv. "Jeg er gravid" tenkte jeg. Sikkert fryktelig barnslig jeg, men er så uvant tanke!

 

Jeg har glemt igjen "Myk Start" boka mi hjemme hos mamma og pappa, så jeg får ikke gått igang med strikkingen enda, men tror nok ikke jeg har vondt av å vente litt med det. Få gjort ferdig noe av det andre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi "samme" vogn Lollo! Min er også fra -06. Vi kjøpte den ny til prinsen som kom da, men den ser fortsatt helt ubrukt ut. Har tenkt å bytte understell nå da, siden det har rullet noen mil over stokk og stein, og dessuten har fått hard medfart på diverse flyturer. Vi bor i byen, men kommer til å tilbringe ganske mye tid på hytta hvor det er grusveier og stier å trille på, foruten en lang vintersesong. Gleder meg allerede til å trille tur ;)

 

Er det forresten noen av dere som har peiling på bæreseler? Hadde babybjørn til prinsen, men den passer bare noen mnd før det er tungt å bære på magen. Og dessuten har vi gitt den bort, så må ha noe nytt uansett. Kjøpte i vår en bæresele som het patapum eller noe slikt, for å kunne avlaste prinsen i sommer da vi gikk en hel uke i fjellet. Det er deilig å ha armene fri når man bærer, og jeg kommer til å kjøpe noe som passer til bittelille. Lurer på Ergo eller Manduca. De ser ganske like ut, så mulig det er hipp som happening hvilken jeg velger, men hvis noen har erfaring med den ene eller andre så tar jeg gjerne imot tips. Bæresjal blir for avansert for meg, jeg er en klipsedame! 

 

Har akkurat hatt besøk hjemmefra. Fikk met kjeft for ikke å ha ferdig det første ermet en gang, men hadde handlet en pose drops i kiosken som bestikkelse for å holde ut litt mer. ;)

 

Ikke stress med klær Lollo... de går ingen steder. Ta med deg en haug og legg ved siden av deg når du skal se på tv, så bretter de seg nesten selv. Ellers må du få deg mindre vaskerom som det ikke er plass til ventehauger på!

 

Det er så morsomt å lese hva du tenker og gjør Babysyk. Blir i godt humør over at noen kan glede seg så mye over å være gravid. Jeg hadde ingen planer om å få flere barn, og må innrømme at jeg ble ganske fortvilet da jeg fant ut at jeg var gravid. Hadde ikke slurvet med prevensjonen en gang... Men nå går det bedre, og jeg kjenner at jeg gleder meg mer. Hjelper god å høre små hverdagshistorier fra MaMi og Lollo om livet med småtroll i hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke peiling på bæreseler, men tar gjerne imot erfaringer fra dere andre!! Syns det virker veldig praktisk!

 

Stakkars, du strikker som en helt og får kjeft. Litt søtt av gutten din også da, som så veldig gjerne vil ha strikkagenser fra mamman sin :) Bra du hadde kjøpt inn drops til han.

 

Så hyggelig at du liker å lese om mine "rare" tanker" :)

 

Og veldig bra du gleder deg til prinsen kommer! Har forståelse for at det kom som et sjokk når dere har vært nøye med prevensjon og greier!! Du kommer nok til å stortrives som 2-barnsmor til guttene dine :)

 

Merkelig hvor lite strikkelyst jeg har nå som jeg er gravid. Trodde jo jeg skulle gå helt bersherk, men er ikke noe jeg vil begynne på nå. Tror kanskje det er fordi jeg er redd det skal gå galt, da tror jeg det er kjedelig å ha begynt på masse strikkaklær. Var anderledes før jeg var gravid, da var det til en eller annen svært ønsket baby, mens nå er det jo til babyen (eller embryoet) i magen. Men strikkelysten tar seg vel opp etterhvert.

 

Nå skal jeg legge meg. Er litt trøtt for tiden, og det har vært utrolig deilig å lagt seg tidlig å være uthvilt på morgenen.

 

Stoor klem til alle dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei nei Babysyk!! Ikke mist strikkelysten!Jeg vil ha deg her!! :)

Skjønner godt at du koser deg med gravid-tanker;) det er jo stoort!

Nå har jeg strikket omtrent 1/3 av den lille guttevesten. Lurer litt på å lage en V-hals på den, det er jo litt fint, .. eller?:)Merker det går litt sakte med så tynt garn. Jeg er nok bortskjemt med det tykke Eskimo-garnet til jakka mi.

Men så går det desto raskere med bare rettstrikk også da. Det blir forresten beige og hvite striper på vesten. Lurte på å kanskje "stitche/brodere" inn en traktor, en bamse eller noe lignende på ryggen på den når den blir ferdig.

 

Hmm.. bæreseler.. nei, i grunn ikke. Vi fikk med det som utstyr da vi kjøpte vogna vår, og den bæreselen er veldig lik BabyBjørn sin.. men kanskje litt stivere?!

Ellers har vi to sånne skikkelige bæremeiser til ryggen hvor barnet kan hvile føttene på.Når barnet er litt større det da. De er helt supre på tur! Men det var sikkert ikke slike du tenkte på;)

Jeg får fortsatt litt sånn hippie-følelse av bæresjal jeg da. Sorry, kan ikke noe for det.

 

Nå har jeg inntatt to brødskiver med banan og et STORT glass melk til kvelds. ( Oj, så spennende å høre om liksom :D). Sitter og ser på "Apollo" (stand-up) på NRK3 og skal snart dra frem strikketøyet.

 

Nei, jeg aaner ikke angående denne syklusen min jeg Babysyk. (det var da du som spurte, var det ikke?)har ikke fått mensen enda.. men som gyn. sa.. det kan ta opptil fire uker til før den kommer:(

Jeg vil også ha den Nå og bli ferdig med det og bare glede meg over at EL kommer to uker etter liksom. WHY ME?? halveis synger og ler jeg her.. haha:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte jo bare inn hit og titte en siste gang før jeg legger meg.

 

Nei, skal ikke miste strikkelysten helt. Og jeg har overhode ingen planer om å ikke henge her mer!!! Tror litt av grunnen til mindre strikkelyst er fordi jeg sliter litt med en senebetennelse. Klarer å holde den sånn nogenlunde i sjakk, men er redd at hvis jeg strikker mye, vil det bli værre. Og så er det litt at det er så mye jeg har lyst til å strikke at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

 

Jøss, du har kommet langt på vesten!! Jeg syns v-hals er fint! Og så kan han jo ha en skjorte under og bruke til pynt :)

 

Mmm, brødskive med banan hørtes godt ut, Har sånne perioder hvor jeg spiser mye av det! Min brødskive var uten pålegg. Skulle bare ta en smakebit og en smakebit til, vips var hele brødskiva spist opp, hehe. Også veldig spennende...

 

Hvor mange uker av de fire ukene har du igjen nå da? Det er vel det som er bakdelen med å begynne prøvingen rett etter uttak. (Var meg som spurte ja) Misunner deg overhode ikke. Vanskelig å vite hva man skal lete etter, EL, mensen eller graviditet. Håper du får EL snart og så positiv test. Man må jo ha EL før man får mensen vet du :)

 

MaMi, glemte jo helt å si at nå koser du deg vel endelig med moren din:) Du har vel blitt som et barn igjen selv du! Må være veldig spesielt første gang mammaen din ser knøttene!

Kos deg masse den tiden hun er på besøk!!!!

 

Nu, Nattaklem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere.. jeg tror jeg tar meg en liten pause fra BIM til syklusen min er "på stell" jeg. Huff.. nå føler jeg meg ganske hyklersk Babysyk.. som også sa at du ikke måtte forsvinne herfra:( men jeg orker ikke å tenke baby nå enda så lenge syklusen min er på bærtur!!

Jeg har så lyst til å følge dere, men tror jeg stresser litt vel mye nå. .. og som kjent så er det ikke bra med stress når man skal lage baby;) Må bare få syklusen min i orden før jeg prøver babylaging igjen liksom;)

Babysyk: det er omtrent fire uker fra fredag at gyn. sa jeg måtte vente:( leeenge det. Men i mellomtiden må jeg bare gjøre noe annet imens. Strikke, male og tenke på andre ting.

Lykke til jenter. Både gravide og prøvere:) gleder meg til å komme tilbake til dere så fort jeg har både mens og EL.. som alle andre:D

Klemmer alle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jenter..

 

Huff Ønsker nr 3, så synd at du blir borte, men jeg skjØnner deg veldig. Du har jo rett i at stress ikke er bra. Håper vi ser deg snart igjen her inne på denne tråden i allefall :)

 

Ja, jeg koser meg veldig med mamma her. Jeg bare slapper av på en helt annen måte når hun er her. Akkurat nå lager hun en brØddeig for meg, å vi får litt hjemmelaget brØd igjen ;)

Jeg sitter her med ene knØttet på fanget. Her er vi plaget med litt luft i mage, og jeg har innsett at kina/thai mat bØr jeg vente litt med :o Ikke gØy med vondt i magen.

 

Skulle egentlig skrive litt mere ang bæreseler. Som ergoterapeut har jeg en del meninger om dette.. Men jeg er så trett nå, at jeg må ta det litt senere.

 

Tar på med nattamming :/

 

Ha en fin dag. Skriver mere senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen..

 

Huff når jeg leser mitt forrige innlegg høres det ut som jeg har masse å si om bæreseler, noe jeg ikke har. Bare husk at BabyBjørn ikke må brukes i starten, fordi det ikke er bra for ryggen til barnet. Den skal vel egentlig ikke brukes før barnet klarer å sitte selv, mener jeg at jeg har hørt. Veldig lett å bruke den, men som sagt ikke bra for den lille. Veldig belastning for ryggen. Til tross for at det ser litt hippi ut med sjal er det faktisk blant de bedre bæreanordningene for barnet. Jeg har bæresjal selv, men må innrømme at jeg enda ikke har klart å finne ut av det. Dessuten så skal jeg ikke bære så mye enda, så jeg stresser ikke med det.

 

De andre merkene må jeg innrømme jeg ikke har noe særlig peiling på. Det er noe som heter Babasling, det er en bæreslynge med klips som skal være veldig bra. Jeg har en slik også, men heller ikke den har jeg testet så veldig. Bærer litt de små på armen, prøver ellers å ikke bære de for mye. Mest fordi jeg ikke vil ha en unger som må bæres i søvn. Kan heller sitte med de på fanget/brystet og kose.

 

Vel, da skal jeg kose med ene knøttet. Idag er de 3 uker og jeg lurer på hvor tida har blitt av. Synes jeg nettopp satt og lurte på hvordan de kom til å se ut og hvordan det ville bli å få to på en gang... Med megamage og alt for korte armer ;) Ja ja, det var tider. Glad det er over :)

 

Snakkes.

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det ble mye klesbretting i går ja.. Vaskerommet et ganske lite, så det er ikke plass til ventebunker der inne, Krølle, men hadde 2 maskiner liggende inni tørketrommelen (stappet det inni der når jeg trengte kleskorgen) og 2 maskiner i kleskorgen... Men, nå er det unnagjort. Er litt fornøyd med meg selv for nå har jeg fått gjennomgått alle arveklærene vi har fått og sortert ut det jeg vil ta vare på og begynt å vaske de. Godt å få de bort fra poser som fylte hele gulvet på lille sitt rom.

 

Vi har lånt en Babybjørn bæresele, men jeg har bare prøvd den en gang. Lille var ikke så fornøyd med å sitte i den. Har også fått låne en bæreslynge som heter Bb sling (tror jeg), men den har jeg liksom ikke fått helt til, så har ikke turt å bruke den så mye. En venninne av meg har Mei Tai, og hun er kjempefornøyd med den. Veldig lett å feste, og kan brukes både på magen og ryggen (når barnet blir større). Er visst mye bedre for den voksne å ha på seg (for ryggen) enn babybjørnselen. Har litt lyst å sy meg en sånn, men vet ikke helt hvordan jeg gjør det.. hehe.. Tror jeg må spørre venninnen min om oppskrift. ;)

 

Jeg og lille har vært på besøk i bhg jeg jobbet i forrige skoleår i dag. Utrolig kjekt å komme tilbake der på besøk. Måtte innom på avdelingen der jeg var ped.leder og si hei til alle de små gullene mine der. Det tok litt tid før de kjente meg igjen da, men da de fant ut hvem som var kommet ble de helt vill. Og sååå flinke å snakke (de blir 3 år i vår). De var veldig opptatt av lille (som lå på armen min pga litt magevondt) og snakket om babyer i pappaene sine mager (ja, pappaene) og hvem som hadde småsøsken hjemme. Hihi.. Skjønningene!

 

Vi har forresten vært på litt forsinket 6-ukerskontroll med lille i dag også. Hun har lagt godt på seg og veier 5320 gram nå (nesten 2 kg opp fra fødselsvekten) og er 57,5 cm lang. Ellers var alt bra og legen var fornøyd.

 

Dumt at du tar deg en liten pause herfra, ønsker nr.3, men jeg skjønner deg veldig godt. Det er lett for at man tenker for mye og stresser når man er inne på forum og leser. Håper vi ser deg igjen snart.... med kulemage ;)

 

Så kos med besøk av moren din da, MaMi! Man blir liksom aldri for gammel til å glede seg til mamma kommer og hjelper til litt ;) Jeg fikk utrolig lyst på nystekt hjemmebakt brød da jeg leste innlegget ditt forresten.. Med smør og brunost! Mmmmmm!! :)

 

Kan forstå det kom som et sjokk å finne ut man er gravid når dere ikke har slurvet med prevensjoen, Krølle. Jeg har tenkt litt på det jeg også.... nå har ikke vi hatt noe sengekos etter fødselen enda, men det kommer snart. Fikk Cerazette da jeg var hos legen på etterkontroll. Vi har jo lyst på nr. 2 om ikke så veldig lenge, men å bli gravid igjen allerede nå er uaktuelt. Bra at dere har begynt å glede dere til det lille rusket kommer til verden, og at det hjelper å høre litt på meg og MaMi og hvordan vi har det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leit å høre at du blir borte Ønsker nr3! Har dog stor forståelse for frustrasjon over egenrådig syklus. Kan ikke være så lett å høre om alle gravide heller... Ønsker deg lykke til videre og håper å finne deg tilbake her om kort tid - gjerne med nr 3 i magen ! Strikk noe fint mens du venter 

 

*klapp på skulderen* til flinke Lollo som har brettet og ryddet i alle klærne!! Det er rart hvor fort det hoper seg opp. Husker klesvasken eksploderte da prinsen kom. Han var en skikkelig gulpeunge, så det ble skift både på han og meg flere ganger daglig, i tillegg til alle gulpeklutene og håndklærne som gikk med til lille som ble badet hver kveld. Fatter ikke hvordan vi fikk det til å gå rundt, hadde ikke tørketrommel en gang på den tiden. Nå er jeg helt avhengig. De siste mnd er det for det meste mannen min som har stelt hjemme, så det har gått bort noen plagg i dragsuget... Ikke alt som tåler tørketrommel like godt, og det tok noen vask før han fikk med seg det, men nå er han så flink atte, skal ikke klage ;)

 

Høres deilig ut med mammabakt brød MaMi! Tenker også på smør og brunost når jeg hører om brødbaking... Som student var jeg superflink til å bake brød, men de siste årene har jeg blitt lat. Det kommer så mye godt ut fra bakeren at jeg liksom ikke kan måle meg. Er egentlig helt analfabet på kjøkkenet foruten pasta og pizza :) Heldigvis har jeg en hobbykokk mann som disker opp med mye spennende og god mat!

 

Godt å høre at det bare er babystrikk du skal ta midlertidig pause fra Babysyk... Mye morsommere å strikke babyklær når man vet mer om hvem som har flyttet inn i magen :) Har du begynt å drømme om det er en gutt eller jente, eller kanskje to som gjemmer seg? Jeg var helt sikker på at det var en gutt fra den dagen jeg fant ut at jeg var gravid, da jeg kun kan se for meg gutter som så rampete at de etablerer seg uten lov og deretter angriper vertskapet med spy... 

 

Nå er det tid for en liten hvil før gutta kommer på besøk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre at du blir borte en stund ønsker nr.3!!! Men skjønner deg veldig godt. Var ganske frustert over min syklus jeg også, med el i tide og utide, og det var ikke i nærheten så håpløst som hos deg!! Håper det blir fart på sakene og at du kommer tilbake hit med positiv test før du vet ordet av det!!

 

Så bra du koser deg med moren din på besøk MaMi. Da får du nok ladet opp batteriene litt også :)

 

Flinke Lollo som har brettet klær til den store gullmedalje! Sikkert veldig deilig å ha fått ryddet i arveklærne også!

 

Idag har jeg litt lei meg. Ingen krise altså, men ble litt vippet av pinnen når jeg ringte jordmor istad. For det første måtte jeg være litt stille, så ingen på jobb hørte meg, så jeg følte ikke jeg kunne prate sånn veldig mye. Jeg "mangler" jo lege, så jeg tenkte egentlig bare å ta èn tur til lege for blodprøvene, og så ha resten av kontrollene hos jordmor. Men NEIDA det kunne jeg jo ikke, for de hadde ikke det samme utstyret der som hos legen og kunne gjøre det samme som hos legen (var jeg dum liksom?). Nei, jeg måtte gå annenhvergang til lege og jordmor, så jeg måtte nok bare bytte fastlege ja! Dumme meg fikk jo nesten tårer i øynene. Er rimlig sikker på at jeg har lest en artikkel her inne om at man kan bestemme selv, annenhver eller kun til en av delene. Så nå vet jeg ikke om jeg skal byttefastlege og bare gå dit, eller finne et annet jordmorsted. Har egentlig alltid sett for meg at jeg vil gå til jordmor. Noen tips til hva jeg kan gjøre?

 

Dette ble litt ego, men ble litt skuffet istad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Babysyk, sender deg en stooor trøsteklem. Jeg trodde også at man kunne velge fritt om man ville gå til lege eller jordmor... Hmmm må sjekkes opp i. Jeg blir jo kontrollert hele tiden av både leger og jordmødre. Avdelingen har konfiskert svangerskapsjournalen min, så den er sikkert lang som et vondt år nå... Sjekket på offentlige helsenorge sine hjemmesider, og der står det virkelig at kontrollene kan utføres hos fastlege ELLER jordmor, alle som en... Tror jeg ville funnet meg et annet jordmorsted... Kanskje de bare ikke har kapasitet til at du får alle kontrollene der, men det var da ikke nødvendig å svare deg på den måten... Stakkars Babysyk... Ikke gi opp drømmen din om jordmorkontroller helt ennå :)

 

Jeg er stup trøtt i dag etter å ha gjort absolutt ingenting bortsett fra å sove og å sitte en time i en stol mens jeg hadde besøk. Blir ikke så mye strikking av det da, men prinsen var heldigvis fornøyd med å få prøve ett erme i dag, så får det andre bli ferdig etter hvert ;)

 

God natt !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for oppmuntringen Krølle!

Likte det du skrev "drømmen om jordmorkontroll" hehe :)

 

Ja, jeg leste litt på forskjellige helsestasjoner og da står det at det er opp til den gravide hva hun velger. Men virker som man må ta den første konsultasjonen hos lege pga blodprøver og sånt. Når du sier det, så nevnte hun at det var stor pågang men at de prioriterte førstegangs. Får heller velge et annet sted som er litt lenger unna. Det dumme er at da må jeg gå tidligere fra jobb, men det får de bare overleve! :)

Hjalp med trøsteklem fra deg, tusen takk

 

Gir deg en klem tilbake! Krysser virkelig alt for at du skal bli mindre kvalm framover altså!!

 

Skal se ferdig frustrerte fruer, dusje og legge meg. Er egentlig stuptrøtt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at du har behov for å ligge unna her en stund ønsker nr. 3. Har vært igjennom det samme selv - og selv om jeg mener at en ikke skal la seg skremme av at det at en vil ha barn gjør at en ikke blir gravid, så har det mye å si for egen velvære at en ikke blir for stresset.

 

Du skal ikke bry deg om den jordmora Babysyk. Det finnes folk innenfor alle systemer som forutsetter at alle andre kan systemet like godt som dem selv - men det at vi ikke kan disse tingene på forhånd tenker jeg jo bare er naturlig og i grunn sunt :) Men jeg vet hvordan det er når en møter slike folk - en blir gjerne satt ut. Jeg tror det står i noen av papirene jeg har fått at en kan velge om en bare vil gå til jordmor, bare til lege eller til annenhver, men jeg tror nok kanskje at det stemmer at en må starte hos legen likevel for å ta disse blodprøvene. Så om du kommer deg til en lege så kan du jo be han/henne om å få ta kontrollene til jordmor.

 

Det hørtes kjempestas ut med besøk hos barnehagen Lollo! De hørtes kjempesøte ut :)

 

Krølle, hva slags genser er det du strikker til sønnen din? Du har sikkert sagt det, men jeg har ikke fått det med meg...

 

Når det gjelder bæreseler så har jeg jeg også hørt at Baby Bjørn ikke skal være bra for babyene. Jeg har forstått at det er noe med at de blir hengende på hoftene, i stedet for at babyen blir liggende i en froskestiling som styrker hoftene, slik den blir i sjal eller enkelte av de nyere typene seler, og at dette altså ikke skal være bra. Jeg trodde en skulle unngå Baby Bjørn mest mulig på grunn av det? Men det høres ut som Mami har et stødigere faglig grunnlag enn meg her :) Jeg har veldig lyst på et sånn sjal jeg da - hippie eller ei ;) Men jeg ser for meg at det kommer til å ende som i VG-reklamen :D De av vennene våre som har prøvd sjal har ganske forskjellige erfaringer - noen elsker det og mener at det er den beste måten å få babyen til å roe seg - mens andre synes det bare er styr, med alt for mye tøy som skal surres osv. Jeg har hørt og lest en del om manduca og den som heter ergoettellerannet. Der skal visst babyen ligge riktig ifht. denne froskestillingen. Så jeg tror nok vi kommer til å kjøpe en slik en også. Synes det virker både koselig og praktisk å bære - særlig om en får en bærebaby. Men lurer litt på nettopp det: får en bærebabyer eller skaper en dem selv? Spørsmålet går til dere som har erfaring her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...