Gå til innhold

Ny strikketråd!


Frk Hansen

Anbefalte innlegg

Så godt å høre fra deg Frk Hansen, og at du har gode nyheter! *lettet* Håper du kan senke skuldrene littebitt for hver milepæl du kommer over!!

 

Jo, jeg hadde el-slim både rundt julaften og 4-5 januar. Og siden ikke mensen har kommet virker det jo som el har vært 5-6 januar. Slik var det ikke forrige syklus, da kom mensen midt mellom to sånne perioder. Håpet er ikke ute før jeg får mensen. Går jo og kjenner etter tegn hele tiden, så jeg kjenner nok mye rart som ikke stemmer :) Prøver å unngå innbilt kvalme, for det har jeg også hatt.... hehe.

Veldig fristet til å teste før lørdag, for det kan jo være at jeg får positiv, men så kan det jo være at den blir negativ også! Nei, jeg får nok bare strikke hver gang jeg blir fristet til å teste! Greit å få ferdig det påbegynte!

 

Uansett, veldig glad på dine vegne Frk Hansen!!!

Håper formen blir bare bedre og bedre nå som du har passert 12 uker. Håper du får tett oppfølging, slik at du hele tiden kan føle deg trygg!!

 

Nå skal jeg legge meg. (Slik at tiden fram til helgen får fort) og så er jeg trøtt :)

 

God natt og sov godt jenter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takker og bukker for varm velkomst ! Jeg har vært inn og ut av sykehuset de siste tre mnd... mest inne egentlig. Men nå håper jeg det skal snu snart, ellers blir dette et eviglangt svangerskap. Ikke akkurat drømmen å ligge ni mnd med slanger og stativ på slep og glo på gamle gardiner og grantrærne utenfor vinduet!  Har stor tro på uke 20 som "bli bra uke"! Heldige er dere som har fått babyen(e) ut allerede!!!

 

Regnbuesokkene laget jeg i noe restegarn - Bambino eller noe slikt mener jeg det sto på lappen. Trodde det skulle bli sånn fargekaos sokk, men hadde flaks med maskeantallet og der ble fine skråstriper nedover med hver farge :)

 

Kjenner jeg begynner å bli tett i nesa i kveld, tror jeg må smugle inn en nesespray hit i morgen... Eneste fordelen er at jeg blir litt mindre overfølsom for lukter .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babysyk... Så kjedelig at den var negativ.. men fatt mot, kanskje er bare syklusen forskjøvet, nå må du hlde deg til nedste helg.. ønsker nr 3: tja hva skal jeg si, det er ganske fint egentlig med tvillinger. Har to barn fra før på 6 og 9 år, så de er jo ganske store da. Synes jeg er veldig heldig som har fått et så flott firkløver av en barneflokk :) Føler ikke jeg får dårlig samvittighet for å kose med den ene, for etterpå kan jeg jo kose med den andre. Noen ganger er ene urolig og trenger kos og trøst, mens noen ganger er det den andre. Greia er jo at man ikke kan gå rundt å bære på babyen hele tiden, da får man vond rygg og et barn som aldri roer seg uten å bli båret på... På dagen ligger de i hver sin kurv og jeg sitter ofte å ser på dem når de sover. På natten sover de i samme seg ved forenden av vår seng, så jeg har snudd meg, slik at jeg bare kan stikke inn hånden og trøste ved behov. Jeg fikk jo keisersnitt denne gangen og merker at jeg ikke kan bære så veldig mye og lenge av gangen, så det begrenser seg jo en del. Jeg husker jeg var så urolig da jeg ventet nr 2 om hvordan det ville bli og om jeg kunne bli like glad i den babyen som nr 1. Men det er bare så flott at vi mennesker er skapt slik at når vi får flere barn så bare utvider hjertet seg, nå har mitt doblet størrelsen og jeg synes det er flott. I dag har var vi ute å trillet for første gang. Var godt å gå kjente jeg, men jeg ble jaggu sliten etterpå. Fikk kjøpt knapper til dressene, endelig, så nå skal jeg få sydd dem og ta de i bruk ;) Nei, får komme meg i seng jenter. Knøttene har akkurat fått mat og det er lurt å prøve å sove mest mulig når de sover. Bare noen timer så er det mat igjen ;) god natt jenter. :) Klem

 

Dette er kjent, tror det er kjent for alle som har flere enn ett barn. At hjertet bare rommer mer kjærlighet.. for ethvert barn som kommer:)

Artig å høre beskrivelsene dine rundt knøttene dine og hvordan det er å være tvillingmor. Høres vidunderlig ut.

Kos deg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg litt tid til å sitte ordentlig ned og lese hva dere har skrevet. Jeg og samboer har hatt litt kvalitetstid-helg. Vært mye sammen og bare kost oss. Veldig sjelden vi gjør det, for han leser stort sett. Så nå er jeg ladet opp og klart til at han skal lese igjen :)

 

Så mange fine prosjekter du har ønsker nr 3!! Så etter det settet fra sandnesgarn, men fant ikke hvilket du mente. Veldig greit å strikke i hvitt og beige når du ikke vet kjønnet. Så kan du jo evt pynte opp med knapper.

Jeg har som nyttårsforsett å gjøre ferdig det jeg har begynt med. Så nå har jeg gått over til å strikke ferdig et sokkepar til meg selv. Er i multifarget garn og glattstrikk - ikke mye variasjon, men greit å ha i hverdagen. Ellers har jeg en vest jeg snart må få ferdig, også til meg selv.

 

MaMi, så hyggelig med alenetid med knøttene og mannen. Få litt ro :) Det trenger dere nok. Så får dere mer overskudd til de eldste kommer hjem igjen også.

Så gøy med bading og trilletur. Det virker jo bare kjempekoselig!! åhhh, hihi :)

 

Ellers har jeg ingen tro på at det er en spire inni her! Var optimistisk før helgen, men nå er jeg ikke det lenger. Virker som syklusen lever sitt eget liv, det er ikke noe system fra gang til gang. Mensen kan egentlig komme når som helst, men om den kommer torsdag eller fredag passer det best med kroppens tegn. Da er syklusen på 37-38 dager. Er ikke den retningen jeg vil det skal gå! Nå mensen kommer skal jeg definitivt bestille el-tester og håper det gir bedre svar!!

 

Samboer virker litt mer positiv nå. Tror kanskje han tenkte litt når jeg skulle teste. At det ble litt mer virkelig. Så jeg har "fått lov" å bruke el-tester og vi skal kjøre på. (Så får vi se hvor lenge det varer, men skal nyte å slippe bekymringen). Men, nå skal jeg melde meg inn på treningssenter, og få gang på treningen.

 

Et "problem" som begynner å nærme seg, er at jeg vil snart bytte jobb. Det er ganske viktig, for jeg trives ikke veldig godt i jobben jeg har nå. Jeg holder ut om jeg snart blir gravid, til permisjon, men om det drøyer veldig lenge så vet jeg ikke hva jeg gjør. Jeg kan ihvertfall ikke ha mage på intervju. Så vi får se.... Det er ingen hast enda, og jeg stresser ikke før jeg må!

 

Dette ble langt gitt!!

Nå skal jeg lage en kopp te og sette meg med et strikkemagasin. Fikk abonnement på Alt om håndarbeides strikkemagasin til jul :)

 

Ha en fortsatt fin søndag!

Skal vi se.. modellen i Sandnesgarn/Lanett baby er hefte nr. 1113, 0-4 år. En baby med hvit strikket jakke med hette, tilhørende hvite sokker og rosa cord-bukse.

Modellen.. vel det står bare Tema 8 på den.

Skal være siste hefte, altså vår-hefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker nr3 - fint sett du har funnet! Imponert over at du klarer å tenke det ut i nøytrale farger. Jeg bare ser rosa og blar rett forbi, siden jeg har en lyseblå i magen...

 

Ny dag - nye spymuligheter... Gikk på en liten smell i natt, så da får jeg bare ta det med ro og sove i dag. Strikke kan jeg gjøre i morgen .

 

Ha en fin dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff krølle, det hørtes slitsomt ut å være så mye innlagt!! Da blir svangerskapet langt ja!!! Håper uke 20 bringer deg lykke og at kvalmen blir borte sånn at du kan fungere normalt!

 

ønsker nr3, settet var fint og søtt. Tror det blir veldig fint i nøytrale farger.

 

Jeg så en jentebaby med omslagsbodyen som er i boka "Myk Start", den var jo bare så utrolig fin!!! Har lenge tenkt å strikke den i off white når jeg blir gravid, men den var veldig fin i gammel/støv rosa også!

 

Hvordan går det med deg ønsker nr3, har du testet eller fått mensen? Har en følelse av at du tester positivt og at jeg blir igjen. Hadde vært så morsomt hvis vi begge fikk positiv test nå! :)

 

Idag er det frusterte fruer, det gleder jeg meg til. Vet MaMi også ser på det, er det flere som ser på det av dere?

 

Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk krølle og babysyk85:) jeg synes settet er fint jeg også. Men dere.. vet dere hvor man kan finne litt andre alternativer og fine design/strikkemønstre? altså.. jeg tenkte på det når babysyk85 nevner boka "myk start". Jeg har ikke sett den boka jeg, og så lurte jeg i grunn på om det finnes noe fint på nett også liksom. Jeg har liksom bare blitt en slave av typ: drops, sandnes, per gynt, lanett.. ja, alle disse vanlige dere vet?! Men skulle så gjerne ha funnet noe nytt.

Så bilder av en nydelig jakke til en ca 4-åring, som en blogger hadde strikket.. men der var oppskriften på engels. Og Så god er jeg ikke desverre. Kan engelsk godt faktisk altså.. men å tolke strikkeoppskrift på engelsk står jeg over tror jeg;) hadde den vært oversatt så.. ;)

 

Noen tips?

 

Jeg ser ikke på frustrerte fruer jeg da. Mer enn NCIS, CSI og krim- kind- of-a- girl;)

Men morsomt å se en episode av og til altså, og følger med på sit-com også av og til. "Two and a half men" er favoritten:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har søkt mye på internett etter inspirasjon. Er ikke så mange mønstre der da men. Var sånn jeg fant fram til boka "myk start". Du kan jo evt låne den på apoteket. Og så er visst nøstebarn-boka populær, den har oppskrif til litt større barn også, mens myk start bare har fra 0-1år. Jeg bruker mye drops jeg da, men ser du allerede nevner det. Viking garn har jo også oppskrifter, men jeg syns det er mye likt som hos sandnesgarn.

Har ikke prøvd engelsk oppskrift selv, men i følge Frk Hansen skal det ikke være så vanskelig. De er visst detajlerte og gode. Og på drops finnes det oversettelse av de vanligste strikkeordene.

 

Syns frusterte fruer er så trist i det siste. Fikk tårer i øynene to ganger.... snufs :)

 

Masse lykke til i morgen ønsker nr.3 Jeg har stor tro på at du får positiv test!!!

 

Natta søte strikkejenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk pakke i posten i dag med mønster og garn til en liten dress til miniprinsen. Det viste seg å være samme heftet som din "tema8" dress Ønsker nr3!! Nå har jeg sendt heftet med mannen hjem så jeg husker ikke tema nr, men det er første dressen etter forsiden... Lysbrun og grå på bildet, men jeg har byttet grå med blå. Gleder meg til å starte opp, men det må bli etter genseren til storebror er ferdig. Har kommet til strikk frem og tilbake-biten for å få plass til ermene og da går det straks litt saktere... Men, men, skal ikke klage for i dag har jeg i alle fall klart å gjøre noe .

 

Ellers ser det ut til at jeg forblir innlagt noen dager til. De vil vel tanke meg opp skikkelig før de løslater meg . Får bare smøre meg med tålmodighet. Vind og ruskevær ute, så det er ingen hast med å komme seg ut.

 

God natt jenter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, sÅ gøy krølle:) Det er tema2 du har fÅtt da tror jeg. Den er kjempefin!! Blir nok veldig fin i fargene du har valgt.

Stakkars deg. Du er innlagt pÅ grunn av kvalme ikke sant?

Noe sÅ fælt:( Å være kvalm er virkelig ille.

Du holder vel ut bare fordi det er en liten baby som kommer ut av det vel;)

Tenk sÅ glad storebror blir nÅr du har strikket til ham! NÅr han ikke har mammaen sin hjemme, sÅ er det nok stort for ham at du faktisk strikker til ham og ikke til "magen" :)

Flink mamma du :) StÅ pÅ:)

 

Her hÅper jeg pÅ positiv test eller tr snart. Er litt lei med 5 dager pÅ overtid nÅ. Tror liksom mer det er noe annet galt desverre.

Lyst pÅ en avklaring liksom.

Hva skjer ellers pÅ sykehuset nÅr du er der da krølle? mest venting? huff. jeg er ikke glad i sykehus, men har god kjennskap desverre.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å høre at dere fikk gode nyheter på ul da, Frk Hansen. Tenker skuldrene senket seg litt etter dere hadde vært der. Sånn hadde hvertfall jeg det. Ble så lettet over å se en liten sprellebaby på skjermen. :)

 

Blir spennende å høre hva som skjer hos dere begge to, Babysyk og ønsker nr.3. Tr har ikke kommet selv om det ble negativ test, sant, Babysyk? Kan være syklusen er litt forskjøvet som MaMi sier. Forresten så var det herlig å høre at sambo synes det er greit du kjøper el-tester ;) Du får bare la være å informere ham om når den kommer, så han ikke setter seg på bakbeina. Har du testet, ønsker nr.3?

 

Kjedelig at kvalmen ikke gir seg snart da, Krølle, så du kan komme hjem igjen. Har du vært innlagt lenge eller? Gøy med nytt mønster og garn i posten da! Blir sikkert kjempefint med de fargene du har valgt. Blått og brunt er veldig fint sammen. Brunt passer så bra med de fleste farger. Jeg har planer om å strikke dress til lille i brunt. Blir med dobbel tråd, så skal ha en annen farge også. Hadde tenkt beige, men nå lurer jeg på om det blir en annen knæsj farge.. Rosa eller orange kanskje. Jeg digger 70-tallsfarger. ;)

 

Babysvømmingen var stor suksess! Lille storkoste seg i bassenget, og lot til og med instruktøren få låne henne til å vise hvordan vi skulle holde de små i vannet. :) Hun er den yngste på gruppen da, så hun ble veldig sliten på slutten og begynte å grine. Gråt seg gjennom siste sangen, via dusjen, tørking og påkledning før hun sovnet på et håndkle på gulvet.. Hun var rett og slett helt pumpet selv om hun var både mett og uthvilt før vi kom i bassenget. Kan virkelig anbefale alle å gå på svømming med de små. Da får de full oppmerksomhet uten forstyrrelser som tv, data og mobil. :)

 

Dere som trenger ny inspirasjon til strikkemønstre, har dere sett på Ravelry? Det er en nettside der folk legger ut mønstre og oppskrifter. Utrolig mye fint der i alle kategorier. Mange av mønstrene er gratis. Man må være medlem for å se oppskriftene da, men det er gratis å bli medlem. http://www.ravelry.com/

 

Nei, nå må jeg lage meg middag mens lille sover.. Mannen er off-shore igjen, så da blir det suppe til middag. NAM!! Ha en super torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som nervepirrende og frustrerende tider Ønsker nr.3! Krysser fingrene for at du har en liten spire på gang, som bare har svevd litt rundt før den festet seg, sånn at pos test lar vente på seg. Venter i spenning på fortsettelsen... Håper det er din tur nå!!

 

Babysvømming er noe jeg kunne tenke meg for lilleprinsen også når han en gang kommer ;) Hadde ikke noe organisert tilbud i nærheten da storebror var liten, men hadde han med i bassenget ofte. Kjempekoselig, og så sover de små så godt etterpå... Storebror begynte med organisert svømmetrening da han var fire, og storkoser seg med det. Litt pinlig at han som femåring nå svømmer bedre enn sin mor, men det sier vel mer om mine svømmekunnskaper . Høres ut som om du allerede har gode rutiner for miniprinsessen Lollo. Er litt imponert - synes å huske komplett kaos de første mnd... Vær stolt av deg selv og nyt babytiden!

 

Dagene på sykehus går for det meste med til soving. Det er slitsomt å være kvalm, og de siste dagene har jeg spydd mye på nattestid, så da blir jeg ekstra kvalm på dagtid. Men, men, skal egentlig ikke klage, for de passer godt på meg her. Før jeg vet ordet av det er jeg nok stablet på beina igjen! Håper kvalmen gir seg snart for deg også Frk.Hansen. Fint med noen tegn på at man er gravid, men et par minutters kvalme hver morgen hadde vært mer enn nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Lollo, jeg skal gå inn på Ravelry:)

Huff krølle. Det høres ikke noe særlig ut med all den kvalmen:(

Hvor langt er du på vei nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for tipset Lollo, jeg skal gå inn på Ravelry:)

Huff krølle. Det høres ikke noe særlig ut med all den kvalmen:(

Hvor langt er du på vei nå?

 

20 uker... Ganske akkurat halvveis! Meld fra om du finner noe morsomt eller superfint på Ravelry...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krølle, den dressen så kjempefin ut! Tror den blir veldig fin i brunt og blått! Enig med ønsker nr.3 om at storebror sikkert blir veldig glad for genseren :)

Leit å høre at du er så kvalm! Virker bare kjempeslitsomt å være så kvalm. Du blir jo helt døgnvill når du spyr så mye om natten også. Nei, vi krysser fingre for bedre tider og at svangerskapet skal bli fint resten!! xxxxx

 

ønsker nr.3, jeg kom til å tenke på at kanskje du bare produserer hcg sent. Krølle nevnte jo også noe om det. Håpet er jo ikke ute før mensen kommer! Håper virkelig vi får positiv test sammen!

 

Så bra babysvømmingen var suksess Lollo!! Det er sikkert morsomt for dere alle å komme seg ut og finne på noe sammen også :)

Her endrer samboer mening like ofte som jeg bytter undertøy nesten.... Igår fikk han vite at en kamerat skulle bli pappa. Det var nok ikke helt planlagt, for de har vært sammen ca 2mnd. Så nå er samboer plutselig superklar for å bli pappa han også! Har aldri hørt han så ivrig. Og det syns jeg er superkoselig, så nå skal jeg bare nyte iveren og håpe på positiv test. Mensen har ikke kommet enda nei. Ny IKM er i morgen da, men ingen tegn til spotting, så jeg får jo en SMULE forhåpninger. Tester på lørdag morgen. Grugleder meg!!!

 

Jeg er også stor fan av Ravelry, det anbefales. Der kan man f.eks se hviliket garn andre har brukt i en oppskrift, og se hva som er mest brukt. Og så er det mange oppskrifter der!! Jeg har drømt meg bort der mer enn en gang!

 

Lollo, hvor lenge er mannen off-shore? Syns du er sprek som er "alenemor" jeg!!! Regner med at du har full kontroll :)

 

Nå må jeg legge meg. Liker å tro at jeg sikkert er så trøtt pga en graviditet, men tror jeg kan lure meg selv til å tro det også ;)

 

God natt jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter...

 

Nå har dere jaggu skravlet mye her uten at jeg har fått med meg noe.... Jeg tror jammen jeg er hardt rammet av ammetåka... ;)

 

Flinke dere er med strikking da, alle.. Jeg kjenner jeg har lyst, men at jeg bare ikke orker. Det er ganske mye med knøttene, merker godt at det er to. Selv om vi klarer ammingen fint, så er det ganske slitsomt likevel. Mange år siden jeg har vært så jevnlig våken på natta. I tillegg så merker jeg at i motsetning til tidligere så pumper/ammer jeg begge brystene hver gang, og dermed også får heftig melkespreng på begge hele tiden.

Og så er det dette med maten da, hvor lett de små magene til knøttene reagerer på maten jeg spiser. er så fælt når de gråter og ikke klarer å slappe av. Da skulle jeg så gjerne hatt flere armer... Har kjøpt et sånt sjal som man kan bære i, men klarer ikke å få festet det riktig, i tillegg til at jeg ikke skal bære så mye heller. Ja ja, det går seg vel til. De er for det meste søte og snlle, og mannen og jeg er enige om at vi har problemer med å gjøre fornuftige ting i stedet for å beundre dem :)

 

I morgen kommer helsesøster på hjemmebesøk, med vekt. Er så spent på om de har lagt mye på seg. Ser jo at de har blitt større, er bare spent på hvor mye :)

 

Så flott med ul som gikk bra Frk Hansen, å kan du senke skuldrene noen hakk en periode. Dette går bra skal du se. Jeg har trua :)

 

Babysyk: kjør på, legg aksjer og kos deg med en ivirig samboer... er deg vel unt :)

 

Lollo: så moro med babysvømmingen. Dere er flinke. Blir bare mindre og mindre slike ting ettersom hvor mange barn man får. Jeg tipper jeg ikke kommer til å gjøre noe denne gangen... Heldig om jeg kommer meg på barseltreff etterhvert. Vi gikk på babysvømming med eldste, men nr 2 ble det ikke. Da var man så travelt opptatt med begge. Og nå, vel.. Med fire å passe på, så blir det neppe babysvømming eller noe annet organisert ;)

 

Krølle, så kjedelig med så langt sykehusopphold. Håper virkelig det gir seg snart og du får dra hjem. Du er vel sykemeldt da slik at du får slappet av siste del av svagnerskapet?

 

ønsker nr 3 og babysyk: krysser fingre for positiv test... :)

 

Husker ikke hvem som skrev om Myk start boka, men tror ikke den er å få tak i på apoteket ;) he he.. Men boka er bra. Mye fint der. Jeg har forresten fått ei ny strikkebok som heter Norsk Småstrikk. Er oppskrifter på slike kofter og gensere type Fana og lignende. Er ei Karen Marie Vinje som er redaktør for den boka. Fikk den i Hobbyklubben, der jeg er medlem. Er til både voksen og barn. Hele dresser og små ting som lue og votter. Mye spennende, når jeg en gang i fremtiden begynner å strikke igjen...

 

Hmm... Var det noe mere nå jeg hadde tenkt å svare på mon tro... Er litt korka i hodet nå, så husker ikke.. Det tar på å amme, så nå skal jeg jaggu spise litt kveldsmat. Er grøsselig sulten. :)

 

Ha en fin kveld jenter :)

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at du ikke strikker noe særlig når knøttene er kommet til verden MaMi:) Det hadde ikke jeg gjort heller. Helt klart lettere å strikke før.

Det høres helt vidunderlig ut og litt slitsomt med tvillinger. Dere er sikkert henført over de vakre små menneskene som ligger der tenker jeg:) Så koselig å høre hvordan hverdagen deres går.

Kan skjønne det er litt stri i pumpe begge brystene og melkespreng og to som gråter samtidig. Huff. Man får jo bare vondt i mammahjertet av slikt:( Men det høres jo ut som at du fikser ting veldig greit da!? blir sikkert fint å få helsesøster på besøk imorgen også vil jeg tro.. man har jo alltid noen spørsmål.

På en måte er det kanskje litt bra at dere har et barn fra før av, for å hoppe rett fra ingen til tvillinger tror jeg (vet jo ikke da, men) kan være litt tøft?!

 

Her har vesla fått to tykke og gode leggvarmere og topplue i garnet Misti (eller var det Miski ??). Strikket som vrangbord alt sammen, for da er det hele litt "stretchy" Fargen ble varm-beige/brun med gammelrosa striper. I begge ender på leggvarmerne og brettekanten på lua heklet jeg en kant i litt mørkere rosa, (vel det ble egentlig både legg og lårvarmere.. jeg glemte meg litt da jeg strikket.. og glemte hvor korte 4-års legger egentlig er:) )

Så skal jeg ut og kjøpe stor pelsdusk til lua på butikken rettogvrang i Sandvika. Kjøper flere og lager lue til eldstejenta og meg også. Eldstejenta har bedyret at hun vil ha lik i hvit, + like leggvarmere med silkesløyfer på. Herlighet, som hun har blitt dollete over natta sier nå jeg! Jaja.. i grunn litt morsomt, for hun har aldri vært noe særlig interessert i sånn prinsessegreier før. Nå skal alt matche og blinke litt.

 

Krølle: jeg var inne på Ravelry.com, kikket litt raskt. Fant en nyyydelig bolero til småjenter. Med volangkant på ermene og nede bak. Guri Malla så yndig den var!! Men skjønner jo ingenting av de amerikanske målene jeg! det står : needles 6-4.00. Hvor stort/lite er DET da mon tro. Noen som tror de vet?

 

Denne olivengrønne jakka mi tar virkelig tid altså! Det er til og med tykt garn (Eskimo fra Drops), men det er jo både legg, strukturmønster hele veien og den er ganske stor. I grunn bare fordi jeg selv er stor. Hahaha. Tull tilside, neida. Jeg er stor altså, men trives slik. Kunne bare vært litt sunnere :D

 

Nei, nå er kakaoen drukket opp, og alle smulene er slikket bort. Haha. Så nå får jeg se å legge på et par kubber på peisen (15 minus her hos meg), så får jeg se å kare meg ut på badet og hoppe (les: slepe) meg inn i dusjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.strikkeoppskrift.com/strikkepinner

Her kan du finne hvilke strikkepinnestørrelser du trenger. 4 på amerikansk er vel 3,5 og 6 er norsk 4. Det finnes så mange søte og stilige plagg til jenter, spesielt til småjenter. Dessverre er jeg del av en skikkelig guttefamilie, så det er ingen småjenter å strikke til :( Men innimellom dukker det opp noen fine gutteplagg også, uten så mye blondekanter og blomster :)

 

Så flink du er Ønsker nr3 som strikker jakke til deg selv! Jeg er ikke verdens mest tålmodige sjel, så jeg er alltid redd for å gå lei hvis jeg lager store plagg. Og hvis et arbeid først blir lagt bort, kan det gå årevis før jeg orker å se på det igjen... Tror jeg får holde meg til småplagg en stund til. Og så må jeg innimellom ha litt avveksling med hekling eller broderi.

 

MaMi - imponert over at du i det hele tatt får tid til å tenke på datamaskiner eller strikking med to nyfødte prinsesser og to storeprinsesser å ta vare på. Synes nesten du klarer å beskrive hverdagen som idyllisk slitsom. Måtte nesten flire litt da jeg leste hva du hadde skrevet. Ser for meg deg og din mann med mørke ringer under øynene, gulp overalt og langt på natt - stående over de små bare for å beundre . Alltid like spennende å se hvor høy grad av fløte du serverer og hvor mye de har vokst. Tipper helsesøster blir imponert over hvor mye rutine du har laget allerede!

 

Jeg har en forholdsvis bra dag i dag, og har fått lov til å reise hjem i ettermiddag. Riktignok bare på permisjon, men det er nå i hvert fall et skritt i riktig retning! Skal bli godt å slippe lyden av pumpen som forsyner meg med mat døgnet rundt! Så får jeg prøve å gjøre en skikkelig innsats for å holde vekten oppe til innveiing på mandag, ellers går det vel evigheter før jeg slipper hjem igjen .

 

Er det forresten noen av dere som har brukt Drops delight garnet til noe? Lurer på å hekle/strikke et teppe av det garnet, men er usikker på hvor tykt/tynt det er. Orker ikke gå i butikker nå, så får ikke inspisert hvordan det kjennes ut heller. Og jeg vil ikke handle inn garn i bøtter og spann som jeg ikke vil bruke til noe fornuftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det sannelig blitt full fart :)

 

Hva skjer med deg nå Babysyk? Var ikke i dag mulig IKM? Har du fått mensen? Spotting? Testing? Noen tegn? Uansett veldig morsomt at samboeren din plutselig har blitt så innmari på! Tror nok disse gutta i større grad er avhengige av å se at kompisene også får barn :)

 

Morsomt at du nevnte fuglemammas omslagsbody! Jeg har nemlig endelig kommet i gang med litt strikking igjen, og har funnet frem nettopp den - i natur :) Jeg hadde begynt på den en gang i fjor vår, men så ble den bare liggende. Nå virker det som kvalmen begynner å gi seg litt, i hvert fall slik at strikkelysten er på vei tilbake. Jeg er ikke helt der jeg var, men er som smått i gang innimellom. Uansett har jeg begynt å finne frem det lageret jeg allerede har opparbeidet meg, og jeg tror nok ikke det skal stå på ullklær til babyen :o Omslagsbodyen strikker jeg i drops sin babyalpakka silk. Jeg liker garnet veldig godt, det er ordentlig mykt og kanskje litt svalt også? Det gir ikke like stor luksusfølelse som babysilken til Du store alpakka, men det er langt fra like dyrt også :)

 

Hvordan gikk det med helsesøster på besøk, Mami? Hadde jentene vokst mye?

 

Så gøy at babysvømmingen gikk så bra Lollo! Det høres så utrolig koselig ut :)

 

Jeg henger meg på de andre jentene som skryter av Ravelry her. Det er et fantastisk sted for inspirasjon :) Jeg anbefaler jo også å prøve seg litt på engelske oppskrifter - da åpner det seg jo en helt ny verden med muligheter :) Som noen andre nevnte så er oppskriftene på engelsk veldig mye mer detaljert enn de norske. Det står så og si alltid hvordan du skal strikke på hver eneste rad, i stedet for den norske tilnærmingen: strikk så ca 5 cm ditt og 10 cm datt. Det står også ofte -hvordan- en skal øke/redusere masketallet for at det skal bli finest. Ikke bare -at- en skal gjøre det.

 

Om en et at k står for knit (rett) og p for purl (vrang) er en kommet langt! Alle andre forkortelser googler jeg bare og da finner jeg alltid minst én video med en eller annen strikkedame som forklarer og viser hva en skal gjøre. Videoene er ofte veldig omstendelige og med sakte demonstrasjoner så det er nesten umulig å ikke få med seg hva en skal gjøre :)

 

Jeg synes noe av det morsomste med å ha begynt med engelske oppskrifter er at jeg har lært flere nye strikketeknikker som en aldri hører om i norske strikkeoppskrifter. For eksempel en av mine favoritter three needle binding off, som gjør at en kan strikke sammen skuldrene og slipper en masse sying når gensre og jakker skal monteres :) Så jeg sier bare go for it!

 

Flott at du er blitt bedre Krølle! Håper det holder seg!! Jeg synes jo at kvalme er noe av det verste som finnes og har all verdens sympati for deg som har vært så dårlig! Hvor langt er du på vei? Har du noe håp om at det skal gi seg etterhvert, eller har du fått beskjed om at det kan komme til å vare lenge?

 

Jeg har strikket litt med delight-garnet. Jeg liker fargeskiftene på det, men synes at det var litt ujevnt å strikke med. Sandnesgarn har jo en garntype som ligner ganske mye, men den har jeg ikke prøvd. Jeg har inntrykk av at drops sin er bedre, ut fra det jeg har lest på diverse blogger. Har inntrykk av at det er mange knuter på sandnesgarn sitt. Men jeg er altså ikke 100% fornøyd. Selv har jeg litt lyst til å prøve Kauni sitt regnbuegarn. De har mye sterkere farger og kanskje litt lengre fargeskift også. Men du og du så mange flotte plagg jeg har sett på ulike blogger - strikket i nettopp det garnet!

 

Hvordan synes du Mistigarnet var ønsker nr. 3? Jeg lurer på om ikke en av settene i Myk start er i nettopp det garnet, og det ser veldig fint ut på bildene i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse fin info Frk Hansen. Nå ble jeg enda litt mer inspirert til å sjekke litt mer på engelske oppskrifter. Men vet du hva norske pinnestørrelser mot de engelske er?

 

Jeg liker Misti veldig godt. Gikk fint å strikke med det. Vet ikke angående Myk start. Har ikke sett den boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei jenter..

 

Sitter her alene hjemme med alle fire jentene mine i kveld. Mannen er en liten tur ute på en konsert med en kamerat... Er litt rart å være hjemme alene, men det går. De store er jo store og flinke, og knøttene sover nå. Burde nok lagt meg jeg også, men synes det er godt å bare ligge på sofaen eller slappe av i stolen. Kjenner meg litt stresset for å være alene, men vet han er hjemme snart.

 

Gikk veldig bra med helsesøster her idag. Begge har lagt godt på seg og veier nå 3110 og 3260 gr. De har lagt på seg ca 390 gr hver siden vi dro fra sykehuset, for 1,5 uke siden så det er jo bra.

 

Skulle gjerne gitt dere rett i at alt går så greit her. Det går jo bra, men det er to små. Jeg er nok litt utålmodig og ønsker at jeg kunne gjort mere, men føler jeg egentlig bare sitter på rompa hele dagen og gjør ingenting. Har sittet å sett på dressene de siste dagene og tenkt at jeg burde virkelig sydd på de knappene, men det blir liksom bare med tanken. Noe rutiner har vi jo fått inn da, men vi har jo enda et stykke igjen. Heldigvis er knøttene ikke gamle, så vi har enda god tid på oss :)

 

Så flinke dere er med strikking nå og planlegging. Jeg koser meg med å lese hva dere gjør og håper jeg en gang i fremtiden får anledning til strikke igjen. Ingen fare med garn i hvertfall, har enda en kasse full etter handleorgien min i fjor vår ;)

 

Er spent på hva som skjer med deg Babysyk?? Noe nytt??

 

Så flott med permisjon i kveld Krølle, kan tenke meg det var godt å komme seg litt ut og bort fra sykehuset. Det er et skritt i riktig retning, snart er du nok hjemme igjen skal du se :)

 

Er imponert over at du strikker til deg selv ønsker nr 3, jeg har bare ikke tålmodighet til slike større prosjekter. Skulle lage en vest til meg selv en gang, kjøpte et nydelig garn i en mørk lilla farge. Men jeg mistet motet da jeg ikke skjønte oppskriften med en gang. Var noe flettemønster der jeg ikke fikk til. Så jeg har store planer om å finne på noe annet med det garnet, kanskje en annen type vest.

Har vært litt innom ravelry jeg også, men ikke tatt mot til meg å prøve ut noe der. er sikkert som du sier Frk Hansen, man må bare hoppe i det og prøve. Kommer sikkert inn i språket og faguttrykkene etterhvert, men kjenner jeg ikke er der nå. Er jo ikke så lenge siden jeg avsluttet studiene, så kanskje klarer jeg å få til mere strikking i årene fremover.. Håper det, har jo kjøpt så mange oppsrkift bøker og lært meg å hekler, så nå må jeg nesten få brukt mine kunnskaper ;)

 

Krølle, lurer på om jeg brukte drops delight da jeg lærte meg å hekle i høst. Garnet var helt ok, selv om det nok ikke er det letteste garnet å lære å hekle med.. Jeg likte fargespillet der veldig godt, men er nok som nevnt over ikke så langt mellom fargeskiftene. :) Men jeg har ikke noe å sammenligne med da .

 

Nå kom min bedre halvdel hjem, og godt er det. Liker absolutt aller best at vi er to her, selv om jeg unner han litt tid ute med bestekameraten :)

 

God natt jenter, titter nok innom i helgen.

 

Klem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker ikke lese igjennom alt nå.

Ville bare gi en liten oppdatering.

Ingen mensen!!! Testet for litt siden. Svaaak strek, så jeg er skikkelig usikker. Men den syns ganske godt. Mest lyst til å teste igjen i morgen, men det er vel for tidlig?

Vet ikke om jeg kan være glad eller ikke.... Men, har alldri hatt svaaak strek før, så jeg har aldri vært mer gravid enn jeg er nå!!! hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått summet meg og lest igjennom alt sammen (hadde ikke på linser istad, og da ser jeg DåRLIG!!)

Spørs om jeg husker så mye, for det surrer i hodet mitt hele tiden "gravid eller skyggestrek" Samboer er borte i helga, og jeg får ikke tak i han, han ligger sikkert og sover...

 

Var nok jeg som skrev at Myk Start kunne fåes på apoteket, håper ingen dro dit.... Mente BIBLIOTEKET. Hehe..

 

Den omslagsbodyen har hengt seg på hjernen min siden jeg så den :) Morsomt Frk Hansen, for jeg skal også strikke den i samme garn. Har igjen fra bølgeteppet jeg strikket. Så bra at kvalmen begynner å gi seg. Skal nok se at du snart er helt kvitt den :) Og da kommer nok strikkelysten for fullt skal du se!!

 

Krølle, sikkert kjempedeilig å se noe annet enn sykehusvegger. Nyt helgen hjemme med familien!! Så håper jeg også kvalmen din smått og sikkert blir bedre. Som guttemamma er det vel mye som ikke kan strikkes pga blonder og jentete plagg. "Lille Ivanhoe" virker som en populær jakke å strikke til gutt :)

http://badegakk.wordpress.com/2011/03/13/lille-ivanhoe/

 

Her er en liste med ord og uttrykk, engelsk norsk, og pinnestr:

 

http://www.garnstudio.com/lang/no/ordliste.php?list=noendenl

http://www.garnstudio.com/terminologyandconverter.php

 

Men som Frk Hansen sier er det veldig greit å søke på internett og se video. Da er ofte teknikkene veldig godt forklart :)

ønsker nr.3, søk på myk start på ravelry, så ser du bilder av det som er i boka. Veldig greit før man kjøper den. Men ellers er jeg usikker på om den er så veldig god. Mye strikk fram og tilbake, som resulterer i mye montering. Har gjort om på oppskriftene litt noen ganger for å slippe unna monteringen!

 

MaMi, syns også det virker som dere har veldig god kontroll og rutine på ting. Selv om du sier at dere ikke har det. Det er ikke meningen at man skal ha full rutine på alt når de er så små. Så alderen (til knøttene) tatt i betrakning, så syns jeg dere er kjempeflinke! Og at du ikke får strikket nå, det er jo ikke rart i det hele tatt! Det er jo så mye annet du har å gjøre. Når man slapper av så lite er det deilig å bare slappe heeelt av når man først sitter 5 min uten noen ting også!! Så vi alle sammen her syns du/dere er kjempeflinke :)

 

Igår meldte jeg meg inn på treningssenter. Men nå som jeg kanskje er gravid, er jeg litt usikker på om jeg kanskje ikke tørr å trene. Redd det kan skade fosteret med spinning og vekter. Noen som vet? Må ihvertfall bli rolig trening da.... Og vet jo aldri hvordan formen blir utover heller.

Er fortsatt veldig usikker. Tørr ikke slippe gleden løs helt. Vet ikke om jeg skal kjøpe en digital og teste i morgen.

 

Ha en fin lørdag jenter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW babysyk...... Dette var jo egentlig veldig godt nytt.... :) Jeg venter med å si gratulere til du er helt sikker, men strek er strek, skygge eller ikke... ;) Håper du får tak i samboeren din sanrt og dra å kjøp flere tester, hvis du ikke har liggende.

 

Og bare meld deg inn på treningssenter. Det er overhode ikke farlig for fosteret at du trener. Det ligger veldig godt innpakket nedi livmoren. Du trenger jo ikke å gjennomføre de hardeste timene, og etterhvert skal du holde deg unna hopping og slikt. Men spinning er ikke farlig. Det tror jeg er bra. Bare husk etterhvert at du tenker på sittestilling for ryggen. Jo bedre form du er i, jo lettere fødsel får man :)

 

Nei, får vel spise litt igjen jeg... Blir ikke mett av å skrive her eller sitte å studere knøttene ;) Krever jaggu mye energi å dobbeltamme. Magen er ikke borte ennå, går veldig sakte nedover. Er fortsatt veldig øm i hudet, etter at den har vært så sprengt og utvidet på slutten. Prøver å ligge mye på magen, men så er det de her jurene som er så vond å ligge på ;) Ikke bare bare å være melkeku :D he he

 

Møøø fra meg :) Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, må le av deg MaiMiMø :P Nytt kallenavn på deg! hihi

 

Ja, det er jo bedre med svak strek enn ikke strek, men har jo lest så mye om skyggestreker. Den kom innen 5 min da, så har ikke ventet flere timer heldigvis. Har ikke flere liggende, så får vel kjøpe. Men er det ikke litt tidlig i morgen allerede? Hvis jeg først har test i hus, så bruker jeg den jo bare...

 

Ja, viktig at du spiser. Magen går ned etterhvert vet du. Det er jo tross alt ikke sååå lenge siden de var inni magen din. Så det kommer seg skal du se. Snart syns det ikke at du er 4.barnsmor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...