Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hadde ordningen fungert etter intensjonen så hadde det vel ikke vært nødvendig å forby den. Hele au pair ordningen er en dinosaur fra tiden da det var sjelden å treffe på mennesker fra andre verdensdeler. Nå er det stort sett mennesker med mer penger enn vett som benytter seg av ordningen. 

Anonymkode: 7d461...48a

Nei, jeg gjentar, det at noen kan utnytte ordningen er veldig ille, og det viser at den ikke fungerer helt etter intensjonen - det har du helt rett i.
Men jeg mener det ikke hadde vært nødvendig å legge den ned likevel, fordi man burde finne måter å hindre utnyttelse. Det er en overreaksjon som jeg tror bygger på fordommer - lik de som kommer til syne i denne tråden -  å legge den ned bare fordi noen få utnytter den ("Skal man slutte å gi folk trygd bare fordi noen veldig få mennesker utnytter ordningen?").
 

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor ikke? Det er sosial dumping på lik linke hos de aller fleste. 

Anonymkode: 7d461...48a

Nei. Les den avhandlingen jeg linket til, da vel, så får du kanskje et mer nyansert syn på dette, basert på forskning.

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, jeg gjentar, det at noen kan utnytte ordningen er veldig ille, og det viser at den ikke fungerer helt etter intensjonen - det har du helt rett i.
Men jeg mener det ikke hadde vært nødvendig å legge den ned likevel, fordi man burde finne måter å hindre utnyttelse. Det er en overreaksjon som jeg tror bygger på fordommer - lik de som kommer til syne i denne tråden -  å legge den ned bare fordi noen få utnytter den ("Skal man slutte å gi folk trygd bare fordi noen veldig få mennesker utnytter ordningen?").
 

Anonymkode: 2bc27...222

Men hvorfor mener du at den er så viktig å videreføres? Hvorfor kan du ikke leie inn hjelp på ordinære vilkår?

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor mener du at den er så viktig å videreføres? Hvorfor kan du ikke leie inn hjelp på ordinære vilkår?

Anonymkode: 7d461...48a

Fordi det er noe helt eget og givende å ha et ungt menneske fra et annet land boende i huset, samtidig som det gjorde tidsklemma litt mindre, for oss med to fulle jobber, tre små barn og mye reising i jobben. Det er en vinn-vinn situasjon. 
Vi føler oss nå som besteforeldre til barna til den ene au pairen. Vi har vært på besøk hos henne. Den andre kom tilbake til Norge med kjæresten sin og ville starte bedrift her. 
Sånt får man ikke ved å ansette en som bor hos seg selv skal komme og gjøre småjobber som å brette klesvask og hente barn i barnehagen og passe dem en time om ettermiddagen.
 

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Fordi det er noe helt eget og givende å ha et ungt menneske fra et annet land boende i huset, samtidig som det gjorde tidsklemma litt mindre, for oss med to fulle jobber, tre små barn og mye reising i jobben. Det er en vinn-vinn situasjon. 
Vi føler oss nå som besteforeldre til barna til den ene au pairen. Vi har vært på besøk hos henne. Den andre kom tilbake til Norge med kjæresten sin og ville starte bedrift her. 
Sånt får man ikke ved å ansette en som bor hos seg selv skal komme og gjøre småjobber som å brette klesvask og hente barn i barnehagen og passe dem en time om ettermiddagen.
 

Anonymkode: 2bc27...222

Vil du ha et ungt menneske boende, så går det an å ta en AFS-student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danida skrev (2 minutter siden):

Vil du ha et ungt menneske boende, så går det an å ta en AFS-student.

Ja, men med den ekstra hjelpen, det får man ikke fra en AFSer.

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men med den ekstra hjelpen, det får man ikke fra en AFSer.

Anonymkode: 2bc27...222

Og det blir noe helt annet, de er jo mindreårige skolelever. Hyggelig det og, men noe annet.

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Okey, det er jo ingen grunn til å begynne å bli usaklige her. Du mener vel ikke på alvor at de FLESTE au pairer blir utnyttet?

 

Her er avhandlingen, forresten (ikke min, jeg skrev om et annet tema): https://bora.uib.no/bora-xmlui/handle/1956/15616

Anonymkode: 2bc27...222

Det er usaklig av deg å forvrenge mitt utsagn (jeg sa aldri noe om de fleste) og det er saklig av meg å be om belegg når du tar utgangspunkt i at du selv kan snakke generelt om alle au pairer. Mitt poeng var vel nokså innlysende: at når en ordning tilrettelegger for misbruk, da er det en uhensiktsmessig ordning. Da er det ikke lenger "litt leit med de få som ødelegger", det er selve ordningen som er feil. Man har sminket opp hushjelp-ordet og lagt til litt omkring kulturutveksling for å få det til å se bedre ut; og på den måten kan hushjelpene komme "fra en annen kultur" i stedet for å bare komme "fra et billigere land." 

Ja, den avhandlingene var jo fin og generell og kan kort sagt brukes til å belegge nesten hva som helst, ettersom den belyser både de lovlydige og de mindre, skal vi si, heldige sidene ved dette.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Og det blir noe helt annet, de er jo mindreårige skolelever. Hyggelig det og, men noe annet.

Anonymkode: 2bc27...222

Nei, det er klart, de er ikke billig arbeidskraft og skal heller ikke være det.

Men hvis det var støvsuging man hadde behov for, da blir det rart å skryte på seg at man er så innmari engasjert i unge mennesker fra andre land. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ja, og for mange av dem som kommer fra Asia har dette vært en gyllen mulighet til å få reist, tjent penger fremfor å for eksempel måtte dra og jobbe i et arabisk land eller å ikke ha jobb i hjemlandet eller å ha en jobb med elendige arbeidsforhold og elendig lønn. Mange tjener seg opp penger mens de er her, som de bruker til å bedre levekårene for seg og familien i hjemlandet betraktelig.

Anonymkode: 2bc27...222

Så det er dette du trenger å fortelle deg selv for å fortsette sosial dumping på ditt  eget kjøkken. At de er lit eventyrlystne unge kvinner som elsker å tjene rike mennesker og om de har det kjipt her så ville det vært verre er annet sted....

Anonymkode: 57ee1...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så det er dette du trenger å fortelle deg selv for å fortsette sosial dumping på ditt  eget kjøkken. At de er lit eventyrlystne unge kvinner som elsker å tjene rike mennesker og om de har det kjipt her så ville det vært verre er annet sted....

Anonymkode: 57ee1...4d8

Kan du forklare helt konkret på hvilken måte jeg har drevet sosial dumping?

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Dumt? Det er virkeligheten. Hadde man brydd seg om barna hadde man ansatt ett menneske på skikkelige og varige vilkår. Men au pairer og nannyer sirkulerer i stedet.

Anonymkode: 57ee1...4d8

Ett menneske på varige vilkår ja. Au pair har jo maks begrensning på hvor lenge de kan være au pair. Årsaken til det er at de nettopp ikke skal passe barn livet ut, det er jo for å ivareta mennesket! At det sirkulerer av au pairer og nannier - det vil jo ihvertfall sirkulere mengder med ulike barnevakter dersom ordningen legges ned, så også her bommer du i argumentasjonen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Til info kan man ha samme au pair i to år. Dersom au pairen ikke trives eller det ikke er kjemi med vertsfamilien, kan man få ny vertsfamilie.

Anonymkode: 0578c...983

Det er helt korrekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Så det er dette du trenger å fortelle deg selv for å fortsette sosial dumping på ditt  eget kjøkken. At de er lit eventyrlystne unge kvinner som elsker å tjene rike mennesker og om de har det kjipt her så ville det vært verre er annet sted....

Anonymkode: 57ee1...4d8

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg folk må tenke litt her. Herregud så mye svada i denne tråden. Dere som tror at barn lider av tap fordi en aupaire slutter må faktisk sette dere litt inn i hvordan barn og mennesker forøvrig fungerer. Savn er ikke farlig altså , for de som tror det her. Ingen lider av det, tvert i mot så er det en følelse som beriker de fleste. 

At barn mister barnepasser gir de ikke annet enn et midlertidig savn. De får ingen traumer og psykiske lidelser, ro dere helt ned, og få dere litt fornuft i hodet.

Barn har de vanlige omsorgspersonene rundt seg uansett, og det er dem de er helt avhengige av. De lever godt med dem så lenge de er vanlige omsorgsfulle foresatte.

 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (18 minutter siden):

Nå tror jeg folk må tenke litt her. Herregud så mye svada i denne tråden. Dere som tror at barn lider av tap fordi en aupaire slutter må faktisk sette dere litt inn i hvordan barn og mennesker forøvrig fungerer. Savn er ikke farlig altså , for de som tror det her. Ingen lider av det, tvert i mot så er det en følelse som beriker de fleste. 

At barn mister barnepasser gir de ikke annet enn et midlertidig savn. De får ingen traumer og psykiske lidelser, ro dere helt ned, og få dere litt fornuft i hodet.

Barn har de vanlige omsorgspersonene rundt seg uansett, og det er dem de er helt avhengige av. De lever godt med dem så lenge de er vanlige omsorgsfulle foresatte.

 

Selvsagt vil et barn bli påvirket over at omsorgspersoner hele tiden blir byttet ut. 
 

Og et tips til deg hvis du ønsker å bli tatt litt alvorlig er å legge av deg den belærende tonen du kommer inn i hver eneste tråd med. Den taler ikke din sak. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (23 minutter siden):

Nå tror jeg folk må tenke litt her. Herregud så mye svada i denne tråden. Dere som tror at barn lider av tap fordi en aupaire slutter må faktisk sette dere litt inn i hvordan barn og mennesker forøvrig fungerer. Savn er ikke farlig altså , for de som tror det her. Ingen lider av det, tvert i mot så er det en følelse som beriker de fleste. 

At barn mister barnepasser gir de ikke annet enn et midlertidig savn. De får ingen traumer og psykiske lidelser, ro dere helt ned, og få dere litt fornuft i hodet.

Barn har de vanlige omsorgspersonene rundt seg uansett, og det er dem de er helt avhengige av. De lever godt med dem så lenge de er vanlige omsorgsfulle foresatte.

 

Rart det er alle andre som må tenke 

Anonymkode: 6c006...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Selvsagt vil et barn bli påvirket over at omsorgspersoner hele tiden blir byttet ut. 
 

Og et tips til deg hvis du ønsker å bli tatt litt alvorlig er å legge av deg den belærende tonen du kommer inn i hver eneste tråd med. Den taler ikke din sak. 

Anonymkode: 7d461...48a

Ja, de blir påvirket. Og? Skal de skånes for det tenker du, og i så fall hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (4 minutter siden):

Ja, de blir påvirket. Og? Skal de skånes for det tenker du, og i så fall hvorfor? 

Ja, det tenker jeg at de bør skånes for. Når personer de knytter seg til blir byttet ut på årlig basis kan det skape tilknytningsforstyrrelser hos barn. Det påstås jo at disse jentene blir en del av familien? Altså blir man glad i dem og vant til å ha dem rundt, og så plutselig er ett år godt og det er på tide med søster/datter/hushjelp/barnepike nr XX. Hvordan kan barn ikke påvirkes negativt av det?

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det tenker jeg at de bør skånes for. Når personer de knytter seg til blir byttet ut på årlig basis kan det skape tilknytningsforstyrrelser hos barn. Det påstås jo at disse jentene blir en del av familien? Altså blir man glad i dem og vant til å ha dem rundt, og så plutselig er ett år godt og det er på tide med søster/datter/hushjelp/barnepike nr XX. Hvordan kan barn ikke påvirkes negativt av det?

Anonymkode: 7d461...48a

Nei, det skaper ikke noen tilknytningsvansker ved at barnepassere byttes ut annenhvert år eller hvert år, så lenge de har normalt dugelige foreldre! Hvorfor kommer du med slike utsagn som ikke har noe reelt ved seg? Som sagt så oppstår mest sannsynlig et savn. Savn er IKKE farlig og gir ingen traumer eller psykiske problemer. Og mest sannsynlig blir det også et kortvarig savn som blir et godt minne når barnepasseren blir erstattet av andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (6 timer siden):

Nei, det skaper ikke noen tilknytningsvansker ved at barnepassere byttes ut annenhvert år eller hvert år, så lenge de har normalt dugelige foreldre! Hvorfor kommer du med slike utsagn som ikke har noe reelt ved seg? Som sagt så oppstår mest sannsynlig et savn. Savn er IKKE farlig og gir ingen traumer eller psykiske problemer. Og mest sannsynlig blir det også et kortvarig savn som blir et godt minne når barnepasseren blir erstattet av andre. 

En au pair er jo noe mer enn en barnepasser, som man kan lese gjentatte ganger i denne tråden. Savn er i og for seg ikke skadelig, men når det skjer på fast basis gjennom en barndom at en nær omsorgsperson stadig forsvinner så er det absolutt ikke sunt for barna. Og så må man stikke fingeren i jorden og innse at den type mennesker som syns det er greit å sette bort oppgaven med å ha barn til innkjøpt hjelp sjelden er det de fleste anser som ‘normalt dugelige foreldre’. 
 

Jeg er sjokkert over en så manglende forståelse for viktigheten av barns psykiske helse og behov for trygghet. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Og den har kilder. Kilder som viser at det er langt vanligere å misbruke ordningen enn å bruke den sim intendert.

Jeg tror noe av problemet her er at mange på høyresiden tenker at om noen «har lyst» til å bruke ordningen for å reise til Norge som fremmedarbeider for luselønn, så gjør ikke vertsfamiliene noe galt om de benytter seg av det.

Jeg har vært i flere hjem med au pair fra filipinene. De jeg har møtt oppfører seg ikke som en ekstra storesøster som hjelper til med småsøsken og husvask slik mine venner som dro til USA gjorde.

En vesentlig forskjell er at mine venner dro til familier med en sammenlignbar situasjon som de selv kom fra. De var også i stand til å orientere seg i landet de kom til, og om vertsfamilien ikke fungerte kunne de ringe hjem og få dekket gebyret for omplassering. I dag er det på 8000kr. Det tilsvarer netto lommepenger for to måneder. Altså er ikke muligheten for å bytte reell for de fleste. Spesielt ikke om en håper at oppholdet skal lede til et liv i Norge.


De au-pairene jeg har møtt personlig, bekrefter kildene i kronikken over. De forholder seg til vertsfamilien og deres gjester som en tjener. Haka mi datt i gulvet da sønnen i den ene familien kommanderte au-pairen til å lage ostesmørbrød og hun rygget ut på kjøkkenet mens hun ba om unnskyldning for at det ville ta noen minutter før han hadde det i hånden.

De er absolutt ikke «på likefot» med vertsfamiliene sine.

Fakta her er: en av ti er fra andre land enn filipinene. Filipinene har av nødvendighet utviklet en kultur for å jobbe andre steder i verden. Det er helt vanlig at mødre reiser ut og lar barna være igjen, også blant de som reiser som au-pair, selv on det ikke er «lov».

 

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

En au pair er jo noe mer enn en barnepasser, som man kan lese gjentatte ganger i denne tråden. Savn er i og for seg ikke skadelig, men når det skjer på fast basis gjennom en barndom at en nær omsorgsperson stadig forsvinner så er det absolutt ikke sunt for barna. Og så må man stikke fingeren i jorden og innse at den type mennesker som syns det er greit å sette bort oppgaven med å ha barn til innkjøpt hjelp sjelden er det de fleste anser som ‘normalt dugelige foreldre’. 
 

Jeg er sjokkert over en så manglende forståelse for viktigheten av barns psykiske helse og behov for trygghet. 

Anonymkode: 7d461...48a

Det er ingenting usunt med å miste barnepassere. Barn trenger en trygg base og det har de selv om de skifter barnepassere. Du dramatiserer noe veldig her, og det er rett og slett ikke hold i det. Alle foreldre "setter bort" barna hver eneste dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Det er ingenting usunt med å miste barnepassere. Barn trenger en trygg base og det har de selv om de skifter barnepassere. Du dramatiserer noe veldig her, og det er rett og slett ikke hold i det. Alle foreldre "setter bort" barna hver eneste dag! 

Du ser ikke forskjell på barnehagepersonell og en person som bor sammen med barnet i et helt år? Som er der morgen og kveld hver dag, som er en omsorgsperson på nivå med foreldre og søsken? Det forundrer meg dog ikke, basert på tidligere uttalelser fra deg. Du har rett og slett ikke kunnskap om emnet. Det er selvsagt greit, alle kan ikke vite alt om alt, men da bør man jo vise en viss form for ydmykhet ovenfor sin egen begrensning. Men det er nok også en utopi her. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...