Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Fryktelig synd. Nok en latterlig symbolhandling for å «ta vestkantfolkene». Jeg bor i en mindre by der flere jeg kjenner har hatt au pair - noe som har holdt kvinnen i jobb. Jentene har fått norskkurs, utdanningsmuligheter og sendt masse penger hjem. Denne regjeringen gjør ikke noe annet enn å splitte sin egen befolkning. 
jeg har btw aldri hatt au pair. Vi er heldige og har hatt familie som har hjulpet oss så begge har kunnet jobbe. (Vaskehjelpen har vi betalt)

Anonymkode: c9d76...dcd

Og hadde au pairene blitt skikkelig betalt ville de kunne sendt mer penger hjem. Kulturutveksling er et skalkeskjul for billig hjemmehjelp.

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ReneRene skrev (2 timer siden):

Ja? Og lønna * er ikke årsaken* til at dette ble avviklet! Gud bedre. Det er andre grunner som utnyttelse og verre ting. 

 

Jo, 49,- timen er slavelønn og en av grunnene til at dette avvikles.

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jo, 49,- timen er slavelønn og en av grunnene til at dette avvikles.

Anonymkode: 69755...869

Da har du regnet feil, totalt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (3 timer siden):

Nå generaliserer du. Sammenlikne det med fartshumper - fartshumpene er der hvor barn ferdes og gjelder sikkerhet. Au pair ordningen har ingenting med det å gjøre, det har med ren skjær misunnelse å gjøre. VG vinklet det til vestkantslaveriet, som om det kun er i Oslos veskant det benyttes au pair! Au pair ordningen finnes i ihele Europa, ikke kun på vestkanten i Oslo!

Hvordan greier du å dra misunnelse inn i dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspatt skrev (3 minutter siden):

Hvordan greier du å dra misunnelse inn i dette?

Er enkelt å skjønne at dette dreier seg om misunnelse. Vedum vet at han ikke kan ha au pair på gården til kyrne sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (3 timer siden):

Les reglene. 

Skal de jobbe 30 timer pr mnd? 
 

Hadde ordningen fungert etter intensjonen så hadde den jo fått fortsatt. Det er faktisk ikke vanskeligere enn det. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs Remington skrev (12 minutter siden):

Er enkelt å skjønne at dette dreier seg om misunnelse. Vedum vet at han ikke kan ha au pair på gården til kyrne sine. 

Jeg finnes ikke misunnelig. Ikke bitte bitte litt en gang. Bønder har avløsere ikke au pairer.

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (14 minutter siden):

Er enkelt å skjønne at dette dreier seg om misunnelse. Vedum vet at han ikke kan ha au pair på gården til kyrne sine. 

Det heter ikke det samme, men det finnes liknende systemer for utveksling i landbruket. Jeg har imidlertid ikke hørt om tilsvarende problemer med utnytting og misbruk av den ordningen.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg finnes ikke misunnelig. Ikke bitte bitte litt en gang. Bønder har avløsere ikke au pairer.

Anonymkode: 69755...869

Jeg siktet ikke til deg. Riktig, de har polske avløsere, bruker dem som slaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det heter ikke det samme, men det finnes liknende systemer for utveksling i landbruket. Jeg har imidlertid ikke hørt om tilsvarende problemer med utnytting og misbruk av den ordningen.

Anonymkode: 44507...622

Det betyr ikke at de ikke blir utnyttet, bare fordi du ikke har hørt om det. Au pair diskusjonen forverret seg etter at et ektepar hadde 2 au pairer samtidig, noe som ikke er lovlig. Bøndene kan ha mange avløsere samtidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (18 minutter siden):

Jeg siktet ikke til deg. Riktig, de har polske avløsere, bruker dem som slaver. 

Landbruket er en bransjene som har allmengjort tariffavtale. I motsetning til normalen finnes det derfor en minstelønn i jordbruket.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Landbruket er en bransjene som har allmengjort tariffavtale. I motsetning til normalen finnes det derfor en minstelønn i jordbruket.

Anonymkode: 44507...622

kr 134,40 for nybegynnere over 18 år, da uten kost losji, norskkurs, billetter hjem og så videre, dette må de selv dekke, så hva sier du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (18 minutter siden):

Det betyr ikke at de ikke blir utnyttet, bare fordi du ikke har hørt om det. Au pair diskusjonen forverret seg etter at et ektepar hadde 2 au pairer samtidig, noe som ikke er lovlig. Bøndene kan ha mange avløsere samtidig!

En avløser er normalt sett ikke ansatt av bonden men i et avløserlag. De stepper inn ved sykdom, ferie ol. Hvis de har kapasitet kan de jobbe for bønder ellers. 

Bønder som har behov for arbeidskraft ansatter folk på vanlig måte, men det finnes en ordning der folk kommer til gården, bor og spiser der og jobber et vist antall timer uten lønn eller med veldig lav lønn. Så vidt jeg vet er det mest brukt på økologiske gårder, men jeg tror ikke det er noen forutsetning. 

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs Remington skrev (3 minutter siden):

kr 134,40 for nybegynnere over 18 år, da uten kost losji, norskkurs, billetter hjem og så videre, dette må de selv dekke, så hva sier du da?

Hva er agendaen din her? Det er greit å utnytte noen fordi andre også blir utnyttet? Det er en merkelig form for diskusjon. Hadde ordningen fungert etter intensjonen så hadde den kunne fortsette. Enkelt. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (2 minutter siden):

kr 134,40 for nybegynnere over 18 år, da uten kost losji, norskkurs, billetter hjem og så videre, dette må de selv dekke, så hva sier du da?

Det er lavt i forhold til i mange andre bransjer, men det er fullstendig frivillig og ikke slavearveid som du påstår. (Mange har forøvrig gratis eller veldig billig bolig i tillegg)

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva er agendaen din her? Det er greit å utnytte noen fordi andre også blir utnyttet? Det er en merkelig form for diskusjon. Hadde ordningen fungert etter intensjonen så hadde den kunne fortsette. Enkelt. 

Anonymkode: 7d461...48a

Agendaen er diskusjon, vi er på et diskusjonsforum, ikke sant? Hva er din agenda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er lavt i forhold til i mange andre bransjer, men det er fullstendig frivillig og ikke slavearveid som du påstår. (Mange har forøvrig gratis eller veldig billig bolig i tillegg)

Anonymkode: 44507...622

Er da frivillig å være au pair også, de blir ikke smuglet inn til landet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (54 minutter siden):

Er enkelt å skjønne at dette dreier seg om misunnelse. Vedum vet at han ikke kan ha au pair på gården til kyrne sine. 

Det går ikke an å ta det her på alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

En avløser er normalt sett ikke ansatt av bonden men i et avløserlag. De stepper inn ved sykdom, ferie ol. Hvis de har kapasitet kan de jobbe for bønder ellers. 

Bønder som har behov for arbeidskraft ansatter folk på vanlig måte, men det finnes en ordning der folk kommer til gården, bor og spiser der og jobber et vist antall timer uten lønn eller med veldig lav lønn. Så vidt jeg vet er det mest brukt på økologiske gårder, men jeg tror ikke det er noen forutsetning. 

Anonymkode: 44507...622

Au pair er heller ikke ansatt av husholdningen men avløser familien ved sykdom, ferie og i daglige oppgaver. 

Ikke mange bønder som ansetter folk på vanlig måte, har du statistikk på antall bønder som gjør det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekspatt skrev (2 minutter siden):

Det går ikke an å ta det her på alvor.

Forklar hvorfor det ikke handler om misunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (2 minutter siden):

Er da frivillig å være au pair også, de blir ikke smuglet inn til landet. 

Det er frivillig, og jeg er heller ikke så opptatt av utnyttelsen av au pairen  men at begge parter utnytter ordningen til noe helt annet enn den var ment for.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (12 minutter siden):

Agendaen er diskusjon, vi er på et diskusjonsforum, ikke sant? Hva er din agenda?

Min agenda er å støtte forbudet. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (1 time siden):

Ja, selvsagt, dette er en grov beregning over hva det koster en familie å ha au pair, ferdig skattede penger. Selvsagt er det attraktivt for en student eller liknende! kr 229 224,- per år. Slaveri? Vel.......,.

image.png.58486699541be65375865074cefa7b1d.png

Ferdig skattede penger? Hvor har du trukket fra skatten her?

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (24 minutter siden):

Au pair er heller ikke ansatt av husholdningen men avløser familien ved sykdom, ferie og i daglige oppgaver. 

Ikke mange bønder som ansetter folk på vanlig måte, har du statistikk på antall bønder som gjør det? 

Nei, jeg har ikke det nøyaktige tallet på hvor mange som er ansatt i jordbruket, men det har sunket kraftig siden 2970. Landbruket gar effektivisert så kraftig at sysselsettingen hsr sinket med omtrent 75%. I 1980 var det omtrent 188.000 årsverk i jordbruket menzxdet nå ligger på omtrent 48.000. Dette er fordelt på rundt 48.000 gårder, men jeg har ikke tall på hvor stor drl av arbeidet som utføres av  eiere og hvor stor del som utføres av ansatte eller hvor mange som jobber fulltid, deltid eller sesong.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Ferdig skattede penger? Hvor har du trukket fra skatten her?

Anonymkode: 2e87c...2e5

Det vertsfamilien betaler er ferdig skattede penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...