Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (1 time siden):

Hun skriver ikke at hun fikk noe rasert. Hun reagerer på at de blir kalt slaveholdere, og det skjønner jeg godt. Og når LO - lederen da svarer at de som har god samvittighet ikke trenger å bli krenket, er det en sykt arrogant holdning.

Som jeg skrev i min første kommentar så er det flere sider ved dette, men noen er så ignorante og selvgode at det er til å spy av. Det er lite tanker på de som jobber som aupairer, for alt det handler om er å sparke mest mulig oppover. Er så kvelm av den simpelheten mange viser. Bare rope hurra uten tanke på annet enn å ta de som er rikere, bedre stilt og har høyere status. At de som kommer hit faktisk blir tapende part tenker de ikke på.

Hadde det ikke vært for de som misbrukte dette, så hadde det vært en fin ordning. 

Å si at de som ikke får komme hit er den tapende part er det samme som å si at man ikke slutter å kjøpe produkter av barnearbeidere fordi da mister de jobben sin og blir den tapende part. Selv om det selvsagt er bedre å jobbe som underbetalt barnevakt og hushjelp i Norge enn å sulte i eget hjemland, så kan man ikke tillate en slik ordning i et sivilisert samfunn. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ReneRene skrev (1 time siden):

Det du skriver er så dumt at jeg blir flau på dine vegne, og det er ikke tull engang. 

Det du skriver som er for dumt

Anonymkode: 6c006...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Selvsagt. Sosial dumping og null ide om barnas behov, bare mor får være stor. Det er helt og holdent mulig og det gjøres både her og i andre land av rike familier: ny au pair hvert år, både billig og da unngår de at barna knytter seg for sterkt til aupairen, det ville jo vært dumt,  så I stedet brytes barnas bånd med en vesentlig voksen hvert eneste år. 

Anonymkode: 57ee1...4d8

Til info kan man ha samme au pair i to år. Dersom au pairen ikke trives eller det ikke er kjemi med vertsfamilien, kan man få ny vertsfamilie.

Anonymkode: 0578c...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor det? Hvorfor ikke bare ansette det du trenger av hjelp i huset til anstendige lønns- og arbeidsvilkår? Det er så nykolonialistisk at det er helt latterlig å tro at sørøstasiatiske unge kvinner gjør dette for kulturutveksling, de selger seg for å forsørge noen andre der hjemme, og om du faktisk  støtter dette så får du stemme på partier som synes all menneskehandel er god handel. 

Anonymkode: 57ee1...4d8

Når jeg regnet på det, så var ikke hennes samlede lønn veldig mye lavere enn min egen lønn på den tiden. HUn jobbet selvsagt færre timer enn meg per dag, men i timelønn var ikke forskjellen stor.

Hun bodde hos oss, på et fint rom med eget bad, og var med oss i hverdagen, og gjorde lett arbeid i huset, mens jeg og mannen gjorde våre jobber utenfor huset. Hun fikk betalt norskkurs, reiser hjem, ferier, forsikring, mat, losji, kollektivtransport og fikk låne bilen hvis hun trengte det.
Hvis du leste innlegget, så hadde vi vaskehjelp utenom au pairen, så hun ryddet, passet barna .

Så hva var det vi gjorde rent konkret som du syns var grusomt?
På hvilken måte mener du hun "solgte seg" og på hvilken måte kan dette karakteriseres som menneskehandel?

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (4 timer siden):

Det du skriver er så dumt at jeg blir flau på dine vegne, og det er ikke tull engang. 

Syns du dette er god debattskikk?

Det er jo sant det hun sier, barna opplever jo et tap hver gang en omsorgsperson blir byttet ut. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Når jeg regnet på det, så var ikke hennes samlede lønn veldig mye lavere enn min egen lønn på den tiden. HUn jobbet selvsagt færre timer enn meg per dag, men i timelønn var ikke forskjellen stor.

Hun bodde hos oss, på et fint rom med eget bad, og var med oss i hverdagen, og gjorde lett arbeid i huset, mens jeg og mannen gjorde våre jobber utenfor huset. Hun fikk betalt norskkurs, reiser hjem, ferier, forsikring, mat, losji, kollektivtransport og fikk låne bilen hvis hun trengte det.
Hvis du leste innlegget, så hadde vi vaskehjelp utenom au pairen, så hun ryddet, passet barna .

Så hva var det vi gjorde rent konkret som du syns var grusomt?
På hvilken måte mener du hun "solgte seg" og på hvilken måte kan dette karakteriseres som menneskehandel?

Anonymkode: 2bc27...222

det er vel ingen her som påstår at det du beskriver er grusomt.

Men dette har ingenting å gjøre med kulturutveksling - som jo au pair-ordningen egentlig er. Hovedvekten av au pair'ene i norge i dag er asiatiske kvinner som kommer hit for å tjene penger til familien i hjemlandet. De kommer ikke for å oppleve norsk kultur.

Hvis du øsnker en praktikant hjemme, så kan du vel ansette hvilken som helst person på ordinære vilkår? Du må gjerne stille hybel til disposisjon, og det er pr i dag ingen minstelønn for denne typen arbeid. den største forskjellen vi være at du ikke kan få inn asiatiske kvinner/jenter som vil stå i et avhengighetsforhold til deg og som har små muligheter til å gjøre noe i en situasjon hvor de potensielt blir utnyttet.

Anonymkode: f92cf...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Å si at de som ikke får komme hit er den tapende part er det samme som å si at man ikke slutter å kjøpe produkter av barnearbeidere fordi da mister de jobben sin og blir den tapende part. Selv om det selvsagt er bedre å jobbe som underbetalt barnevakt og hushjelp i Norge enn å sulte i eget hjemland, så kan man ikke tillate en slik ordning i et sivilisert samfunn. 

Anonymkode: 7d461...48a

Dette.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

det er vel ingen her som påstår at det du beskriver er grusomt.

Men dette har ingenting å gjøre med kulturutveksling - som jo au pair-ordningen egentlig er. Hovedvekten av au pair'ene i norge i dag er asiatiske kvinner som kommer hit for å tjene penger til familien i hjemlandet. De kommer ikke for å oppleve norsk kultur.

Hvis du øsnker en praktikant hjemme, så kan du vel ansette hvilken som helst person på ordinære vilkår? Du må gjerne stille hybel til disposisjon, og det er pr i dag ingen minstelønn for denne typen arbeid. den største forskjellen vi være at du ikke kan få inn asiatiske kvinner/jenter som vil stå i et avhengighetsforhold til deg og som har små muligheter til å gjøre noe i en situasjon hvor de potensielt blir utnyttet.

Anonymkode: f92cf...f7d

Jo, det ble beskrevet som å "selge seg" og "menneskehandel". 
Noen gjør dette for å tjene penger - ofte jenter fra Asia, mens andre gjør det for å ha et friår fra studier osv.Nordmenn har reist og reiser som au pair til andre land også. Ikke alle au pairer kommer fra den tredje verden. Mne for de som gjør det, er dette en ordning som gir dem mulighet til å reise og tjene litt ekstra, og arbeidsforholdene de har hatt hos oss har vært gode. 
Men jeg er enig i at det nok har vært for lett for folk å utnytte denne ordningen. De som ville utnyttet au pairer har kunne gjøre det uten konsekvenser, og dette er veldig alvorlig og forkastelig. Hvis man hadde fått dette til livs, gjennom kontroll-ordninger, tilsyn, og et bedre system for ivaretakelse av dem som ikke har det bra som au pair, hadde man ikke behøvd å skrote hele ordningen.

 

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jo, det ble beskrevet som å "selge seg" og "menneskehandel". 
Noen gjør dette for å tjene penger - ofte jenter fra Asia, mens andre gjør det for å ha et friår fra studier osv.Nordmenn har reist og reiser som au pair til andre land også. Ikke alle au pairer kommer fra den tredje verden. Mne for de som gjør det, er dette en ordning som gir dem mulighet til å reise og tjene litt ekstra, og arbeidsforholdene de har hatt hos oss har vært gode. 
Men jeg er enig i at det nok har vært for lett for folk å utnytte denne ordningen. De som ville utnyttet au pairer har kunne gjøre det uten konsekvenser, og dette er veldig alvorlig og forkastelig. Hvis man hadde fått dette til livs, gjennom kontroll-ordninger, tilsyn, og et bedre system for ivaretakelse av dem som ikke har det bra som au pair, hadde man ikke behøvd å skrote hele ordningen.

 

Anonymkode: 2bc27...222

I Norge kommer nesten alle fra asiatiske land. 3/4 av dem jobber i Oslo vest/Asker /Bærum. 

Anonymkode: 73e3b...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jo, det ble beskrevet som å "selge seg" og "menneskehandel". 
Noen gjør dette for å tjene penger - ofte jenter fra Asia, mens andre gjør det for å ha et friår fra studier osv.Nordmenn har reist og reiser som au pair til andre land også. Ikke alle au pairer kommer fra den tredje verden. Mne for de som gjør det, er dette en ordning som gir dem mulighet til å reise og tjene litt ekstra, og arbeidsforholdene de har hatt hos oss har vært gode. 
Men jeg er enig i at det nok har vært for lett for folk å utnytte denne ordningen. De som ville utnyttet au pairer har kunne gjøre det uten konsekvenser, og dette er veldig alvorlig og forkastelig. Hvis man hadde fått dette til livs, gjennom kontroll-ordninger, tilsyn, og et bedre system for ivaretakelse av dem som ikke har det bra som au pair, hadde man ikke behøvd å skrote hele ordningen.

 

Anonymkode: 2bc27...222

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/03/30/na-blir-det-dyrt-a-vaere-alenemor-med-hushjelp-i-villa-pa-vestkanten/ si hva du vil om Dagsavisen og politisk ståsted, men her finner du linkene du trenger. 

Anonymkode: 73e3b...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

nei, de "tilsvarende" ordningene i landbruket er også avskaffet - nettopp fordi det ble utnyttet. I dag er det minstelønn for arbeid i landbruket.

Anonymkode: f92cf...f7d

Ordningene gor kulturutveksling i jordbruket finnes fortsatt. Det kalles arbeidende gjest, men på grunn av pandemien har ikke ordningen blitt brukt de disse årene.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I Norge kommer nesten alle fra asiatiske land. 3/4 av dem jobber i Oslo vest/Asker /Bærum. 

Anonymkode: 73e3b...6f1

Ja, og for mange av dem som kommer fra Asia har dette vært en gyllen mulighet til å få reist, tjent penger fremfor å for eksempel måtte dra og jobbe i et arabisk land eller å ikke ha jobb i hjemlandet eller å ha en jobb med elendige arbeidsforhold og elendig lønn. Mange tjener seg opp penger mens de er her, som de bruker til å bedre levekårene for seg og familien i hjemlandet betraktelig.

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Ja, og for mange av dem som kommer fra Asia har dette vært en gyllen mulighet til å få reist, tjent penger fremfor å for eksempel måtte dra og jobbe i et arabisk land eller å ikke ha jobb i hjemlandet eller å ha en jobb med elendige arbeidsforhold og elendig lønn. Mange tjener seg opp penger mens de er her, som de bruker til å bedre levekårene for seg og familien i hjemlandet betraktelig.

Anonymkode: 2bc27...222

Men dette er ikke intensjonen med ordningen. Dette er derimot hva store deler av befolkningen i de fattigste områdene av verden ønsker seg.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ja, og for mange av dem som kommer fra Asia har dette vært en gyllen mulighet til å få reist, tjent penger fremfor å for eksempel måtte dra og jobbe i et arabisk land eller å ikke ha jobb i hjemlandet eller å ha en jobb med elendige arbeidsforhold og elendig lønn. Mange tjener seg opp penger mens de er her, som de bruker til å bedre levekårene for seg og familien i hjemlandet betraktelig.

Anonymkode: 2bc27...222

Dette er litt som å høre menn forsvare å bruke prostituerte. «Det er bedre at de er her og tjener penger til barna i hjemlandet stakkars små, enn at de må leve i fattigdom der de kommer fra. At jeg får dyppa pikken er også et pluss».

Anonymkode: 11145...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Dette er litt som å høre menn forsvare å bruke prostituerte. «Det er bedre at de er her og tjener penger til barna i hjemlandet stakkars små, enn at de må leve i fattigdom der de kommer fra. At jeg får dyppa pikken er også et pluss».

Anonymkode: 11145...b1b

Nei, det er ikke litt det samme. Å være au pair hos en familie som behandler dem som folk, kan ikke sammenlignes med å prostituere seg.

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er ikke litt det samme. Å være au pair hos en familie som behandler dem som folk, kan ikke sammenlignes med å prostituere seg.

Anonymkode: 2bc27...222

Tilfellet er ikke det samme, men tankegangen bak argumentasjonen er sammenliknbar. I begge tilfeller dreier det seg om å utnytte mennesker i en sårbar stilling med begrunnelsen at de tross alt får det bedre på den måten.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Tilfellet er ikke det samme, men tankegangen bak argumentasjonen er sammenliknbar. I begge tilfeller dreier det seg om å utnytte mennesker i en sårbar stilling med begrunnelsen at de tross alt får det bedre på den måten.

Anonymkode: 44507...622

På hvilken måte syns du det jeg beskriver om au pairene hos oss er utnyttelse? 

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

På hvilken måte syns du det jeg beskriver om au pairene hos oss er utnyttelse? 

Anonymkode: 2bc27...222

Det DU beskriver om au pairene DINE trenger ikke være utnyttelse. 
Men ordningen generelt er utnyttelse.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det DU beskriver om au pairene DINE trenger ikke være utnyttelse. 
Men ordningen generelt er utnyttelse.

Anonymkode: ee999...54f

Slik jeg og mine au pairer hadde det, er slik ordningen vanligvis fungerer og slik den SKAL fungere.
Det ligger ikke utnyttelse i ordneingen i seg selv. Problemet er at det ikke har vært godt nok regulert, man har ikke hatt systemer for kontroll, og derfor er det NOEN som har utnyttet den.
Men det er synd at dette skal føre til at ordningen bare skrotes, når den stort sett er noe bra, og ikke noe dårlig, slik mange tror.
 

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Slik jeg og mine au pairer hadde det, er slik ordningen vanligvis fungerer og slik den SKAL fungere.
Det ligger ikke utnyttelse i ordneingen i seg selv. Problemet er at det ikke har vært godt nok regulert, man har ikke hatt systemer for kontroll, og derfor er det NOEN som har utnyttet den.
Men det er synd at dette skal føre til at ordningen bare skrotes, når den stort sett er noe bra, og ikke noe dårlig, slik mange tror.
 

Anonymkode: 2bc27...222

Hva den "vanligvis" fungerer som vet du INGEN ting om. 

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva den "vanligvis" fungerer som vet du INGEN ting om. 

Anonymkode: ee999...54f

I motsetning til deg?
Det er nok ikke sånn at majoriteten av vertsfamilier utnytter au pairen.
Av de jeg personlig har erfaring med (selv om dette naturligvis ikke dokumenterer noe som helst), har alle hatt godt forhold med sin au pair og beholdt kontakten i årevis etterpå. De har heller ikke bare vært fra Asia, men også fra land i Europa.

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

I motsetning til deg?
Det er nok ikke sånn at majoriteten av vertsfamilier utnytter au pairen.
Av de jeg personlig har erfaring med (selv om dette naturligvis ikke dokumenterer noe som helst), har alle hatt godt forhold med sin au pair og beholdt kontakten i årevis etterpå. De har heller ikke bare vært fra Asia, men også fra land i Europa.

Anonymkode: 2bc27...222

OK, hvor er din PhD-avhandling med intervjuer av au pairer i Norge gjennom 20 år publisert hen? Jeg leser den gjerne. 

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

OK, hvor er din PhD-avhandling med intervjuer av au pairer i Norge gjennom 20 år publisert hen? Jeg leser den gjerne. 

Anonymkode: ee999...54f

Okey, det er jo ingen grunn til å begynne å bli usaklige her. Du mener vel ikke på alvor at de FLESTE au pairer blir utnyttet?

 

Her er avhandlingen, forresten (ikke min, jeg skrev om et annet tema): https://bora.uib.no/bora-xmlui/handle/1956/15616

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke litt det samme. Å være au pair hos en familie som behandler dem som folk, kan ikke sammenlignes med å prostituere seg.

Anonymkode: 2bc27...222

Hvorfor ikke? Det er sosial dumping på lik linke hos de aller fleste. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

I motsetning til deg?
Det er nok ikke sånn at majoriteten av vertsfamilier utnytter au pairen.
Av de jeg personlig har erfaring med (selv om dette naturligvis ikke dokumenterer noe som helst), har alle hatt godt forhold med sin au pair og beholdt kontakten i årevis etterpå. De har heller ikke bare vært fra Asia, men også fra land i Europa.

Anonymkode: 2bc27...222

Hadde ordningen fungert etter intensjonen så hadde det vel ikke vært nødvendig å forby den. Hele au pair ordningen er en dinosaur fra tiden da det var sjelden å treffe på mennesker fra andre verdensdeler. Nå er det stort sett mennesker med mer penger enn vett som benytter seg av ordningen. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...