Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (10 minutter siden):

Herregud, blir denne diskusjonen aldri ferdig? Hyblene er jo i huset da, og nei, de bor liksom ikke på et tjenesterom bak kjøkkenet, eller på et jenterom i huset. Det er jo en misforståelse som har gått igjen her, men det er sikkert de som bor på rom også -men neppe på vestkanten. De skal ikke være endel av familien 24/7- de er ikke adopterte liksom. Dere har jo ofte ikke peiling her på hva dere snakker om, og hele diskusjonen her er bare gjennomsyret av uvitenhet og fordommer. 

Nå har jeg skrevet og svart nok her håper jeg. 

Det vet da ikke du noe om, hvordan au pairer i Norge bor? Det er det vel like mange løsninger på som det er au pairer. Du har i tillegg veldig tro på at "vestkanten" er et spandabelt miljø.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det vet da ikke du noe om, hvordan au pairer i Norge bor? Det er det vel like mange løsninger på som det er au pairer. Du har i tillegg veldig tro på at "vestkanten" er et spandabelt miljø.

Anonymkode: ee999...54f

Det er bare surr på dere her nå. Jeg har jo hele familien og flere venner det, så jeg tror jeg bør skjønne hvordan ting fungerer. Herregud 😂 nå gidder jeg ikke mer, for nå går det bare ned på så jævla lavt nivå her. Sorry men det er sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (20 minutter siden):

Herregud, blir denne diskusjonen aldri ferdig? Hyblene er jo i huset da, og nei, de bor liksom ikke på et tjenesterom bak kjøkkenet, eller på et jenterom i huset. Det er jo en misforståelse som har gått igjen her, men det er sikkert de som bor på rom også -men neppe på vestkanten. De skal ikke være endel av familien 24/7- de er ikke adopterte liksom. Dere har jo ofte ikke peiling her på hva dere snakker om, og hele diskusjonen her er bare gjennomsyret av uvitenhet og fordommer. 

Nå har jeg skrevet og svart nok her håper jeg. 

De skal egentlig være en del av damilien det året de er i Norge for å lære om norsk kultur. Et jenterom er akkurat hva det var meningen at de skulle bo på. Det er ikke meningen at de skal ha sin egen hybel men at de deler alle måltider med familien, sitter med dem i stua på kvelden, gjør hagearbeid sammen med dem, blir med på damiliebesøk og på hytta osv, som om de var en del av familien. At det ikke er noe hverken familien eller au-pairen ønsker viser at ordningen ikke brukes slik den skal.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De skal egentlig være en del av damilien det året de er i Norge for å lære om norsk kultur. Et jenterom er akkurat hva det var meningen at de skulle bo på. Det er ikke meningen at de skal ha sin egen hybel men at de deler alle måltider med familien, sitter med dem i stua på kvelden, gjør hagearbeid sammen med dem, blir med på damiliebesøk og på hytta osv, som om de var en del av familien. At det ikke er noe hverken familien eller au-pairen ønsker viser at ordningen ikke brukes slik den skal.

Anonymkode: 44507...622

Herregud. De er voksne med behov for privatliv! Jeg får vondt i øynene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Herregud. De er voksne med behov for privatliv! Jeg får vondt i øynene. 

Da er de sikkert i Norge på feil premisser, da. 

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (40 minutter siden):

Herregud. De er voksne med behov for privatliv! Jeg får vondt i øynene. 

Det er hele problemet. De er her på gale premisser. Det de ønsker er å være i Norge som fremmedarbeidere, slik millioner andre mennesker fra fattige land ønsker.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (52 minutter siden):

Herregud. De er voksne med behov for privatliv! Jeg får vondt i øynene. 

Da er au pair ordningen feil for dem. 
 

Det er jo ikke rart at du har vondt i øynene, du er her og i full ‘diskusjon’ hver gang jeg titter innom. For mye skjermbruk er ikke sunt, vet du 🙃

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (4 timer siden):

Det er bare surr på dere her nå. Jeg har jo hele familien og flere venner det, så jeg tror jeg bør skjønne hvordan ting fungerer. Herregud 😂 nå gidder jeg ikke mer, for nå går det bare ned på så jævla lavt nivå her. Sorry men det er sant. 

Men så ha deg ut av tråden da, om du ikke gidder å diskutere mer! Det er faktisk ikke oppmøteplikt på tråder her inne!

Anonymkode: 11145...b1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det vet da ikke du noe om, hvordan au pairer i Norge bor? Det er det vel like mange løsninger på som det er au pairer. Du har i tillegg veldig tro på at "vestkanten" er et spandabelt miljø.

Anonymkode: ee999...54f

Jeg har hørt noen historier fra beste Oslo-vest om behandling av au pairer som er så smålig at det ikke er til å tro. Jeg mistenker også RR for å ha overdreven tiltro til rausheten på Oslos vestkant.

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (5 timer siden):

Det er bare surr på dere her nå. Jeg har jo hele familien og flere venner det, så jeg tror jeg bør skjønne hvordan ting fungerer. Herregud 😂 nå gidder jeg ikke mer, for nå går det bare ned på så jævla lavt nivå her. Sorry men det er sant. 

Ja, vi må vel senke oss ned til ditt nivå.

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (5 timer siden):

Det er bare surr på dere her nå. Jeg har jo hele familien og flere venner det, så jeg tror jeg bør skjønne hvordan ting fungerer. Herregud 😂 nå gidder jeg ikke mer, for nå går det bare ned på så jævla lavt nivå her. Sorry men det er sant. 

Nei, det er du som mangler absolutt alt av kunnskap på temaet, samme hvilke venner du har.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har hørt noen historier fra beste Oslo-vest om behandling av au pairer som er så smålig at det ikke er til å tro. Jeg mistenker også RR for å ha overdreven tiltro til rausheten på Oslos vestkant.

Anonymkode: 69755...869

Nå er det ikke noen hemmelighet som jeg har skrevet flere ganger her, at det er dem som har misbrukt ordningen. Klarer du ikke å se at en sak har flere sider, så må du gjerne lese det vi som vet og klarer det, skriver. Det er flere her, men det virker som om det er helt håoløst for noen av dere å skjønne at alt ikke kun har en side, og ett perspektiv her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Nå er det ikke noen hemmelighet som jeg har skrevet flere ganger her, at det er dem som har misbrukt ordningen. Klarer du ikke å se at en sak har flere sider, så må du gjerne lese det vi som vet og klarer det, skriver. Det er flere her, men det virker som om det er helt håoløst for noen av dere å skjønne at alt ikke kun har en side, og ett perspektiv her. 

Men du klarer ikke å se det helt enkle og åpenbare faktum at å sminke en ordning ved å kalle den "kulturutveksling", der utenlandske kvinner får oppgaver innen husarbeid, setter døra på vid vegg for utnytting og har gjort det i 50 år. Og at det som i realiteten har skjedd i de aller fleste av hjemmene hvor dette er blitt brukt, er alt annet enn kulturutveksling. 

Man utveksler kultur ved å delta på like fot i kulturaktiviteter. Ikke ved å stryke tøy som et annet tyende.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (7 timer siden):

Nå er det ikke noen hemmelighet som jeg har skrevet flere ganger her, at det er dem som har misbrukt ordningen. Klarer du ikke å se at en sak har flere sider, så må du gjerne lese det vi som vet og klarer det, skriver. Det er flere her, men det virker som om det er helt håoløst for noen av dere å skjønne at alt ikke kun har en side, og ett perspektiv her. 

Det er ikke noe i veien med leseforståelse, så spar deg for den nedlatende tonen. Jeg klarer å se saken fra akkurat riktig side. Det du forsvarer ser jeg på som sosial dumping. Så enkelt er det. Det kan ikke forsvares. Disse stakkars familiene som nå står uten au pair er hjertelig velkommen til å hente filippinske kvinner til Norge. De må bare betale dem skikkelig lønn (og ikke kom med kost/losji/norsk kurs - de skal ha LØNN). Det fine med det er at de da kan sende enda mer penger hjem (som er blitt brukt som argument både her inne og av advokater i aviskronikker). 

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er ikke noe i veien med leseforståelse, så spar deg for den nedlatende tonen. Jeg klarer å se saken fra akkurat riktig side. Det du forsvarer ser jeg på som sosial dumping. Så enkelt er det. Det kan ikke forsvares. Disse stakkars familiene som nå står uten au pair er hjertelig velkommen til å hente filippinske kvinner til Norge. De må bare betale dem skikkelig lønn (og ikke kom med kost/losji/norsk kurs - de skal ha LØNN). Det fine med det er at de da kan sende enda mer penger hjem (som er blitt brukt som argument både her inne og av advokater i aviskronikker). 

Anonymkode: 69755...869

Fult så enkeltt er det ikke å ansette noen fra området utenfor EØS.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Fult så enkeltt er det ikke å ansette noen fra området utenfor EØS.

Anonymkode: 44507...622

men det er da ingenting i veien for å ansette noen fra et EØS-land?

Hvis kulturutveksling i norge er så utrolig interessant, så burde det jo stø kø av unge mennesker fra Sveits, Spania, England, Frankrike osv. Ergo burde det være et ikke-problem at ordningen stenges for Filippinske damer

 

Anonymkode: f92cf...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

men det er da ingenting i veien for å ansette noen fra et EØS-land?

Hvis kulturutveksling i norge er så utrolig interessant, så burde det jo stø kø av unge mennesker fra Sveits, Spania, England, Frankrike osv. Ergo burde det være et ikke-problem at ordningen stenges for Filippinske damer

 

Anonymkode: f92cf...f7d

Nei, fra EØS går det ganske enkelt. Innlegget jeg svarte på på sto derimot at det ikke var noe problem å hente filipinere.  Det er det.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

men det er da ingenting i veien for å ansette noen fra et EØS-land?

Hvis kulturutveksling i norge er så utrolig interessant, så burde det jo stø kø av unge mennesker fra Sveits, Spania, England, Frankrike osv. Ergo burde det være et ikke-problem at ordningen stenges for Filippinske damer

 

Anonymkode: f92cf...f7d

Et veldig ubetenksomt argument da de fleste fra de landene du nevner ikke har noen særlig interesse for å oppleve norsk kultur. Den er alt for lik, og samtidig mye mer intetsigende i Norge enn der de kommer fra av landene du nevner. Hvis de drar til Norge er det kun på ferie for å oppleve et sært merklelig samfunn som har merkelige regler for åpningstider, div utsalg som stenger kl. 20 osv. En del fra slike land kommer til Norge i forbindelse med festivaler osv. Du må jo se hva norsk kultur er ift de landene au pairer oftest kommer fra, og forskjellen de vil oppleve. Det er ikke uten grunn at så mange turister kommer nettopp fra Asia, og land som Nederland og Danmark pga ulik natur osv. Og da er de her på ferie. De vil ikke bosette seg her eller være her over lengre tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (17 minutter siden):

Et veldig ubetenksomt argument da de fleste fra de landene du nevner ikke har noen særlig interesse for å oppleve norsk kultur. Den er alt for lik, og samtidig mye mer intetsigende i Norge enn der de kommer fra av landene du nevner. Hvis de drar til Norge er det kun på ferie for å oppleve et sært merklelig samfunn som har merkelige regler for åpningstider, div utsalg som stenger kl. 20 osv. En del fra slike land kommer til Norge i forbindelse med festivaler osv. Du må jo se hva norsk kultur er ift de landene au pairer oftest kommer fra, og forskjellen de vil oppleve. Det er ikke uten grunn at så mange turister kommer nettopp fra Asia, og land som Nederland og Danmark pga ulik natur osv. Og da er de her på ferie. De vil ikke bosette seg her eller være her over lengre tid. 

absolutt ikke ubetenksomt! Helt reelt faktisk.

Kulturutveksling mellom europeiske land har foregått i mange år, f.eks gjennom språkreiser og studentutveksling, hospiteringsordninger i arbeidslivet osv. Mange europeere kommer f.eks for å studere i Norge!

At Norge er et populært ferieland for asiatere er det liten tvil om. Akkuratt som vi Nordmenn drar på ferie til både Asia, Afrika og Sør-Amerika. Men Asiatere kommer neppe hot for ¨oppleve vinmonopol og restriksjoner på åpningstider altså!

Og hvor reiser norske ungdommer dersom de ønsker å være Au Pair? Jo til Europeiske land eller til USA. Til land hvor det stilles krav om forhåndskunnskaper i språk, hvor du ikke kan ha forsørgerbyrde i hjemlandet.

 

 

Anonymkode: f92cf...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter uker med denne debatten slår det meg at en snakker forbi hverandre på det viktig punkt.

 

Det er ikke bare de som misbruker au pairene som mennesker som misbruker ordningen.

Alle som ser det som en transaksjon der arbeidskraft byttes i penger (+kost og losji)  misbruker ordningen. Også de som er snille og rause med au pairen personlig.

Det virker som om en del høyrefolk mener at det må være greit så lenge alle involverte er villige og innforstått med det samt at ingen blir slått.

 

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

absolutt ikke ubetenksomt! Helt reelt faktisk.

Kulturutveksling mellom europeiske land har foregått i mange år, f.eks gjennom språkreiser og studentutveksling, hospiteringsordninger i arbeidslivet osv. Mange europeere kommer f.eks for å studere i Norge!

At Norge er et populært ferieland for asiatere er det liten tvil om. Akkuratt som vi Nordmenn drar på ferie til både Asia, Afrika og Sør-Amerika. Men Asiatere kommer neppe hot for ¨oppleve vinmonopol og restriksjoner på åpningstider altså!

Og hvor reiser norske ungdommer dersom de ønsker å være Au Pair? Jo til Europeiske land eller til USA. Til land hvor det stilles krav om forhåndskunnskaper i språk, hvor du ikke kan ha forsørgerbyrde i hjemlandet.

 

 

Anonymkode: f92cf...f7d

Mange europeere kommer hit for å studere? Jo, men i forhold til andre land så kommer nok ikke så mange hit. De fleste foretrekker andre land hvor antall internasjonale studenter er meget høyt i forhold. Du må jo sette dette i forhold til hverandre, og studenter velger jo utenlandske universitet av en grunn som å få forbindelser osv. Det er vel billigere her også mtp studieavgift osv. Uansett er det altså ikke så mange i Norge sammenlignet med mange andre land. 

Nei, asiatere kommer neppe pga regler for alkohol her. De kommer nok mest sannsynlig fordi Europa og spesielt Scandinavia oppleves veldig eksotisk ift det de kommer fra. Det meste er forskjellig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (55 minutter siden):

Et veldig ubetenksomt argument da de fleste fra de landene du nevner ikke har noen særlig interesse for å oppleve norsk kultur. Den er alt for lik, og samtidig mye mer intetsigende i Norge enn der de kommer fra av landene du nevner. Hvis de drar til Norge er det kun på ferie for å oppleve et sært merklelig samfunn som har merkelige regler for åpningstider, div utsalg som stenger kl. 20 osv. En del fra slike land kommer til Norge i forbindelse med festivaler osv. Du må jo se hva norsk kultur er ift de landene au pairer oftest kommer fra, og forskjellen de vil oppleve. Det er ikke uten grunn at så mange turister kommer nettopp fra Asia, og land som Nederland og Danmark pga ulik natur osv. Og da er de her på ferie. De vil ikke bosette seg her eller være her over lengre tid. 

Du tror au pairene fra Filippinene kommer hit primært for å oppleve norsk kultur??

Jeg syned det står godt og ryddig beskrevet i høringsutkastet:

Selv om formålet med au pair-ordningen skal være kulturutveksling, kan det synes som om både au pairer og vertsfamilier benytter ordningen først og fremst som en arbeidsordning. Dette samsvarer dårlig med hovedprinsippene om arbeidsinnvandring til Norge, som i utgangspunktet ikke åpner for ufaglært arbeidskraft utenfor EØS-området. I tillegg til at ordningen misbrukes ved brudd på reglene, er det også avdekket tilfeller av straffbare forhold der au pairen blir utnyttet. Dette synliggjør au pairens utsatte posisjon.

https://www.regjeringen.no/contentassets/199418d41eb1462992d5b887a962cf70/horingsnotat-vedrorende-avvikling-av-au-pair-ordningen.pdf

Hvis problemet er at man ikke kan hente billig arbeidskraft utenfor EØS forstår jeg ikke hvorfor nettopp denne ordningen er så viktig å kjempe for - det er jo en ordning som nettopp setter den billige arbeidskraften i potensielt sårbare situasjoner. Kan man ikke da heller kjempe for å forenkle ryddig arbeidsinnvandring generelt?

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du tror au pairene fra Filippinene kommer hit primært for å oppleve norsk kultur??

Jeg syned det står godt og ryddig beskrevet i høringsutkastet:

Selv om formålet med au pair-ordningen skal være kulturutveksling, kan det synes som om både au pairer og vertsfamilier benytter ordningen først og fremst som en arbeidsordning. Dette samsvarer dårlig med hovedprinsippene om arbeidsinnvandring til Norge, som i utgangspunktet ikke åpner for ufaglært arbeidskraft utenfor EØS-området. I tillegg til at ordningen misbrukes ved brudd på reglene, er det også avdekket tilfeller av straffbare forhold der au pairen blir utnyttet. Dette synliggjør au pairens utsatte posisjon.

https://www.regjeringen.no/contentassets/199418d41eb1462992d5b887a962cf70/horingsnotat-vedrorende-avvikling-av-au-pair-ordningen.pdf

Hvis problemet er at man ikke kan hente billig arbeidskraft utenfor EØS forstår jeg ikke hvorfor nettopp denne ordningen er så viktig å kjempe for - det er jo en ordning som nettopp setter den billige arbeidskraften i potensielt sårbare situasjoner. Kan man ikke da heller kjempe for å forenkle ryddig arbeidsinnvandring generelt?

Anonymkode: 2e87c...2e5

For tiende gang: jeg ser flere sider av dette og fra flere perspektiv. Mens noen her kun henger seg opp i en side. Jeg prøver bare å nyansere bildet litt. Og også at jeg ikke syns de er underbetalt med tanke på alle utgifter de slipper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (10 minutter siden):

For tiende gang: jeg ser flere sider av dette og fra flere perspektiv. Mens noen her kun henger seg opp i en side. Jeg prøver bare å nyansere bildet litt. Og også at jeg ikke syns de er underbetalt med tanke på alle utgifter de slipper. 

Jeg opplever ikke at folk henger seg opp i en side, tvert i mot. De fleste er vel enige i at en slik ordning kan ha fordeler, men også ulemper. Det folk er opptatt av tenker jeg er et overordnet perspektiv på ordningen, nemlig at det ikke (lenger) brukes slik det var tenkt (kulturutveksling), men som billig arbeidskraft - helt uavhengig av enkeltpersoners erfaringer. Jeg forstår at du heller ikke synes de er underbetalte, men regnestykket som brukes i denne tråden viser jo med all tydelig at det er dårlig betalt, altså under minste sats for uførhet, f.eks. Jeg forstår ikke hvorfor arbeidskraft av akkurat denne typen skal være så særskilt mye dårligere betalt en annen arbeidskraft - men det har kanskje du noen tanker om?

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...