Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei, "7-8 tusen i husleie" er ikke en realistisk sum for å disponere ett av hjemmets eksisterende soverom, altså. Muligens hvis de har en helt egen leilighet med egen inngang som kun au pairen har tilgang til, med kjøkkenkrok og bad osv. 

Anonymkode: ee999...54f

De færreste bor på soverom antar jeg. På vestkanten har de nok som regel en hybel skjønner du 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs Remington skrev (11 timer siden):

Kan du vise til tall?

Tråden er full av tall. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (Akkurat nå):

De færreste bor på soverom antar jeg. På vestkanten har de nok som regel en hybel skjønner du 🙂

Tror og nok - det er det du har som dokumentasjon? Pluss et lite snev av hersketeknikk. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Glemte du kurs, flyreiser og ferier? 

Nei? Det er da ingen av disse som er obligatoriske utgifter for arbeidsgiveren.

Syns du skal skaffe deg litt informasjon fra dem som har vett på det.
Jeg har jobbet i UDI. Au pair-ordningen er i realiteten underbetalt arbeidskraft. (aftenposten.no)

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har allergi mot å klikke på en link, kan du få en smakebit her:
 

"Som jusstudent jobbet jeg en kort periode i Utlendingsdirektoratet (UDI). Der hørte jeg om hvor dårlig enkelte au pairer ble behandlet av vertsfamiliene sine.

I ett tilfelle hadde faren i vertsfamilien inngått et seksuelt forhold med au pairen. Dette hadde moren i vertsfamilien funnet ut av og kastet au pairen ut av huset. Au pairen hadde ingen steder å dra, og vertsfamilien nektet å betale for au pairens flybillett til Filippinene." (...) 

"Om vi skal kalle ordningen ved sitt rette navn, heter den ordning for fryktelig billig utenlandsk arbeidskraft. Selv direktøren i UDI mener folk flest ser på ordningen som «en mulighet til å få avlastning i hjemmet», ikke kulturutveksling.

Ikke fortell meg at filippinske kvinner er utrolig interessert i norsk kultur. Filippinsk interesse for norsk kultur er ikke grunnen til at 85 prosent av alle au pairer de siste årene er kommet fra Filippinene. Grunnen er at fattige kvinner fra Filippinene velger å la seg utnytte som billig arbeidskraft fordi de ikke ser et annet bedre alternativ."

Timelønnen tilsvarer 45 kroner, basert på 70.800 kroner i årslønn delt på 1560 arbeidstimer (312 arbeidsdager i året x 5 timer daglig).

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei? Det er da ingen av disse som er obligatoriske utgifter for arbeidsgiveren.

Syns du skal skaffe deg litt informasjon fra dem som har vett på det.
Jeg har jobbet i UDI. Au pair-ordningen er i realiteten underbetalt arbeidskraft. (aftenposten.no)

Anonymkode: ee999...54f

Jeg kjenner ganske godt til den ordningen fra innsiden altså 🙂 men slike argument blir bare dumme i diskusjoner. Vi som ser flere sider av dette har nok sett det fra nettopp innsiden. Eller fra den andre siden om det er bedre inntrykk. 

Jo, selvfølgelig blir flyreiser betalt, og kurs er arbeidsgiver pålagt å betale. Ikke kveruler på slike dumme ting, det er ingen vits. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (22 minutter siden):

De færreste bor på soverom antar jeg. På vestkanten har de nok som regel en hybel skjønner du 🙂

Og da fortjener de ikke penger for jobben de gjør? Så vertskapet kan ta fra dem 3/4 av en tarifflønn bare for å kompensere hybelen? 
Da hadde det vel vært bedre om de fikk vanlig lønn, og selv kunne bestemme hvor de ville bo og hva de var villige til å gi for en hybel. Du vet, bruke sine egne penger på det de selv prioriterer. Sånn som alle andre kan.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (15 minutter siden):

Jeg kjenner ganske godt til den ordningen fra innsiden altså 🙂 men slike argument blir bare dumme i diskusjoner. Vi som ser flere sider av dette har nok sett det fra nettopp innsiden. Eller fra den andre siden om det er bedre inntrykk. 

Jo, selvfølgelig blir flyreiser betalt, og kurs er arbeidsgiver pålagt å betale. Ikke kveruler på slike dumme ting, det er ingen vits. 

 

"Fra innsiden" betyr at du har besøkt alle au pairer i Norge og intervjuet dem? Eller er det fra din egen bittelille sfære der du selv har vært au pair eller ansatt en au pair?

 

Dersom du leser den artikkelen du nekter å klikke på, vil du se at dersom arbeidsgiveren nekter å betale flyreisen, så ... blir det ingen flyreise. Ingen kan tvinge dem, med mindre au pairen går til rettssak.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og da fortjener de ikke penger for jobben de gjør? Så vertskapet kan ta fra dem 3/4 av en tarifflønn bare for å kompensere hybelen? 
Da hadde det vel vært bedre om de fikk vanlig lønn, og selv kunne bestemme hvor de ville bo og hva de var villige til å gi for en hybel. Du vet, bruke sine egne penger på det de selv prioriterer. Sånn som alle andre kan.

Anonymkode: ee999...54f

Du har jo misforstått hva au pairer er. Så mye tullprat. De jobber 5 timer pr dag.

Grunnen til at det ble som det ble, er at også flere dessverre har misforstått hva au pairer er og hva de skal gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (22 minutter siden):

Du har jo misforstått hva au pairer er. Så mye tullprat. De jobber 5 timer pr dag.

Grunnen til at det ble som det ble, er at også flere dessverre har misforstått hva au pairer er og hva de skal gjøre. 

At de jobber 5 timer pr dag er ikke noen god grunn til at timelønna skal være 45 kr timen. Det blir ikke riktigere av at de har korte arbeidsdager...

Jeg tror det er du som har misforstått hva et redelig arbeidsliv er.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

At de jobber 5 timer pr dag er ikke noen god grunn til at timelønna skal være 45 kr timen. Det blir ikke riktigere av at de har korte arbeidsdager...

Jeg tror det er du som har misforstått hva et redelig arbeidsliv er.

Anonymkode: ee999...54f

Pluss flyreiser og kurs samt ferier. Herregud som du og andre her ignorerer fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (På 29.3.2023 den 20.44):

Ja, selvsagt, dette er en grov beregning over hva det koster en familie å ha au pair, ferdig skattede penger. Selvsagt er det attraktivt for en student eller liknende! kr 229 224,- per år. Slaveri? Vel.......,.

image.png.58486699541be65375865074cefa7b1d.png

👆

Mrs Remington skrev (12 timer siden):

Kan du vise til tall?

Forøvrig er det vesensforskjell mellom å ha penger disponibelt til selv å velge eget bosted vs. å bo i sin arbeidsgivers hjem. Det handler om autonomi og å kunne gå hjem til seg selv når arbeidsoppgaver er utført. Jeg er f.eks. svært glad for at jeg ikke bor i min sjefs hjem, og at det ansvaret jeg har for mitt eget private boforhold på ingen måte er knyttet til arbeidsforholdet mitt.

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ja, den har utviklet seg til å bli sosial dumping. Sarromaa kan betale tariff om hun trenger noen til å passe ungene sine. 

Anonymkode: 7d461...48a

Det er ikke lønningen som er problemet men at det brukes som en type arbeidsforhold, ikke som kulturutveksling.

Folk kommer for å tjene penger og familier ansetter for å få praktisk hjelp. Ingen a  partene går inn i avtalen primært for å oppnå kulturutveksling. 

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Tror og nok - det er det du har som dokumentasjon? Pluss et lite snev av hersketeknikk. 

Anonymkode: 7d461...48a

Her i området er det leiligheter som betales av flere familier sammen. Der bor det 3-5 au-pairer sammen. De deler ikke hus med vertsfamilien.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 timer siden):

Du har jo misforstått hva au pairer er. Så mye tullprat. De jobber 5 timer pr dag.

Grunnen til at det ble som det ble, er at også flere dessverre har misforstått hva au pairer er og hva de skal gjøre. 

Siste avsnittet ditt er jo hele essensen i saken. For mange bruker au pair som en underbetalt hushjelp og barnevakt. Det er veldig rart at noen kan forsvare dette. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Siste avsnittet ditt er jo hele essensen i saken. For mange bruker au pair som en underbetalt hushjelp og barnevakt. Det er veldig rart at noen kan forsvare dette. 

Anonymkode: 7d461...48a

Problemet er at mange tar det for gitt at det bedt sammenliknes med andre jobber og derfor legger diskusjonen på om arbeidsforholdene og lønnen er bra nok, når den egentlige diskusjonen dreier seg om intensjonen med ordningen og hvordan den faktisk brukes.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Siste avsnittet ditt er jo hele essensen i saken. For mange bruker au pair som en underbetalt hushjelp og barnevakt. Det er veldig rart at noen kan forsvare dette. 

Anonymkode: 7d461...48a

Det er vel ingen som forsvarer det? Jeg har ikke lest hele tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (15 minutter siden):

Det er vel ingen som forsvarer det? Jeg har ikke lest hele tråden. 

Noen ganger lurer jeg på om du er utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Du nekter stadig på ting du selv har ment for kort tid siden. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Noen ganger lurer jeg på om du er utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Du nekter stadig på ting du selv har ment for kort tid siden. 

Anonymkode: 7d461...48a

Du må lese argumentene mine. At de er underbetalte har jeg overhodet ikke vært enig i noe sted i tråden, hvis de jobber på de vilkår de skal. Og det er ikke som hushjelp. Barnevakt var også et pussig ord å bruke da det vel brukes til engangstilfeller til pass av barn helst på kveldstid. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (6 timer siden):

De færreste bor på soverom antar jeg. På vestkanten har de nok som regel en hybel skjønner du 🙂

Men hele poenget er jo at au pairen skal være en del av familien, jf kravet til kulturutveksling. De skal ikke ha egen leilighet!

men ja, ansett gjerne folk på ordinære arbeidskontrakter. Tilby egen leilighet. Gi lønn med rett til feriepenger og oppsparing av pensjonspoeng, definerte arbeidstider, overtidsbetaling osv. det er ingenting i veien for det altså!

Anonymkode: f92cf...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (3 timer siden):

Du må lese argumentene mine. At de er underbetalte har jeg overhodet ikke vært enig i noe sted i tråden, hvis de jobber på de vilkår de skal. Og det er ikke som hushjelp. Barnevakt var også et pussig ord å bruke da det vel brukes til engangstilfeller til pass av barn helst på kveldstid. 

 

Nei, barnevakt brukes ikke bare i engangstilfeller🙃hjelpe meg. 
 

Og vi er jo enige, du har ikke vært enig i at de er underbetalte. Hele premisset for diskusjonen er jo at de altfor ofte ikke blir ansatt på de vilkår som står i kontrakten. De fleste er underbetalte hushjelper og barnevakter. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hele poenget er jo at au pairen skal være en del av familien, jf kravet til kulturutveksling. De skal ikke ha egen leilighet!

men ja, ansett gjerne folk på ordinære arbeidskontrakter. Tilby egen leilighet. Gi lønn med rett til feriepenger og oppsparing av pensjonspoeng, definerte arbeidstider, overtidsbetaling osv. det er ingenting i veien for det altså!

Anonymkode: f92cf...f7d

Herregud, blir denne diskusjonen aldri ferdig? Hyblene er jo i huset da, og nei, de bor liksom ikke på et tjenesterom bak kjøkkenet, eller på et jenterom i huset. Det er jo en misforståelse som har gått igjen her, men det er sikkert de som bor på rom også -men neppe på vestkanten. De skal ikke være endel av familien 24/7- de er ikke adopterte liksom. Dere har jo ofte ikke peiling her på hva dere snakker om, og hele diskusjonen her er bare gjennomsyret av uvitenhet og fordommer. 

Nå har jeg skrevet og svart nok her håper jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, barnevakt brukes ikke bare i engangstilfeller🙃hjelpe meg. 
 

Og vi er jo enige, du har ikke vært enig i at de er underbetalte. Hele premisset for diskusjonen er jo at de altfor ofte ikke blir ansatt på de vilkår som står i kontrakten. De fleste er underbetalte hushjelper og barnevakter. 

Anonymkode: 7d461...48a

Det er ikke noe hjelpe meg det, for det er du som bruker ord feil. 

Og ja, jeg har forlengst sagt at det er fordi en del folk misbruker ordningen at den blir avviklet. Jeg tror jeg skrev det i min første kommentar i tråden. 

Det mangler her tydeligvis ikke klarer å skjønne, er at mange også har det helt ok hos allrighte familier. Det er liksom blånekt for at det skjer blant brukerne her. Det blir så latterlig dumt. Og ingen skjønner så mye av hvordan det fungerer heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Herregud, blir denne diskusjonen aldri ferdig? Hyblene er jo i huset da, og nei, de bor liksom ikke på et tjenesterom bak kjøkkenet, eller på et jenterom i huset. Det er jo en misforståelse som har gått igjen her, men det er sikkert de som bor på rom også -men neppe på vestkanten. De skal ikke være endel av familien 24/7- de er ikke adopterte liksom. Dere har jo ofte ikke peiling her på hva dere snakker om, og hele diskusjonen her er bare gjennomsyret av uvitenhet og fordommer. 

Nå har jeg skrevet og svart nok her håper jeg. 

Du er ikke nødt til å delta i tråden, hjelpe meg! Du står helt fritt til å slutte å spre feilinformasjon når som helst. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (5 timer siden):

Pluss flyreiser og kurs samt ferier. Herregud som du og andre her ignorerer fakta. 

Og herregud som du ignorerer korreksjoner. NEI; au pairer får ikke ferieturer med mindre arb.giver ha lyst til å spandere. Og hvis arb.giver nekter å betale flybillett, så står au pairen med skjegget i postkassa. Det obligatoriske norskkurset kan neppe kalles del av betalingen?

Det må være deilig å leve i sin egen lille naive boble der alt er rosenrødt. 

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...