Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kjenner flere andre som også har hatt au pair, og de hadde det ganske likt vår ordning. Ble også kjent med mine au pairers venninner, og de fleste av dem virket som om de var fornøyd.
Utnyttelse av au pairer er forkastelig, og det er absolutt noe som bær bekjempes. Men det er nesten litt molbo-aktig å bare skrote hele ordningen, i stedet for å stramme inn krav og regler og tilsyn. 

Anonymkode: 2bc27...222

Hvorfor det? Hvorfor ikke bare ansette det du trenger av hjelp i huset til anstendige lønns- og arbeidsvilkår? Det er så nykolonialistisk at det er helt latterlig å tro at sørøstasiatiske unge kvinner gjør dette for kulturutveksling, de selger seg for å forsørge noen andre der hjemme, og om du faktisk  støtter dette så får du stemme på partier som synes all menneskehandel er god handel. 

Anonymkode: 57ee1...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du har tydeligvis ikke peiling.
Det er ikke bare 5600 per måned (som er minimum, mange betalte mer enn det).
Det er også (hva vi betalte):
- Flybillett tur-retur hjemlandet før og etter start og slutt på au pair-oppholdet
- Flybillett tur-retur hjemlandet en gang i året
- Norskkurs
- Mat og bolig
- Ferie med vertsfamilien (bl.a skitur til alpene der vi betalte reise, skikort, hotell og mat. Og hun jobbet ikke men hadde ferie, som oss)
Jobb: Delta i morgenstellet, som å smøre skiver og matpakke til barna, sammen med foreldrene.
Enten følge eller hente i barnehagen/skolen (aldri begge deler på en dag fordi foreldrene gjorde en av delene).
Klesvask, holde huset ryddig. Lage middag et par dager i uken (Hvis hun ville).
(Vi hadde en vaskehjelp i tillegg, så dette gjorde ikke au pairen.)
Hjelpe til der det trengtes, f.eks. kjøre barn til aktiviteter dersom foreldrene ikke kunne en dag. Hjelpe til med bursdagsfeiring.
Være hjemme en time eller to en ettermiddag/kveld i uken så foreldrene kunne gå på tur sammen


Fordelene var bl.a. : 
At vi hadde en ekstra voksen i huset.
Vi og barna lærte om hennes land og kultur og ble kjent med hennes venninner som også kom fra en annen kultur enn Norge. 
Hun kunne sende penger hjem, så broren fikk kjøpt moped og startet budservice. Selv fikk hun kjøpt egen leilighet som hun kunne leie ut og hevet familiens levestandard på sikt.
Hun tjente bedre enn den andre broren som jobbet som fremmedarbeider i Saudi-Arabia med helt andre arbeidsforhold enn henne.
Den andre au pairen ble boende i Norge, ble supergod i Norsk, fikk en god jobb, jobbet seg oppover og tjener nå bedre enn meg og har mann og barn og hus.
Vi fikk venner for livet.

Ulempene: ...? 

Anonymkode: 2bc27...222

Her jeg bor er det ikke så veldig vanlig med au pair som jeg vet om. Men jeg kjenner godt to familier som har hatt au pair (ene familien har fortsatt), og de har hatt det veldig likt som du beskriver. Ene familien drar på flotte ferier som au pairen får være med på. De har hatt au pair fra Asia, Afrika og Europa og har holdt kontakten i ettertid.

 

 

 

Anonymkode: 0578c...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra! Min pedofile onkel (som ja misbrukte sin egen datter seksuelt fra 4-7år før barnevernet tok henne), bruker au-pair. Han har hatt tre thailandske koner, alle tre startet som au pair for han for å passe barn. Baktanken hans hele veien har jo vært å få ny kone, så han en mann på 65år importerer koner fra 17-20 år til Norge å får barn med dem. Han tenner kun på fruktbare unge damer som hans x sier, får de ikke barn kvitter han seg med dem. Det gleder meg at det ikke blir lett for han fremover. Heldigvis er er nok ikke dette vanlig, men uvanlig er det kanskje heller ikke. 

Anonymkode: 5d642...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Her jeg bor er det ikke så veldig vanlig med au pair som jeg vet om. Men jeg kjenner godt to familier som har hatt au pair (ene familien har fortsatt), og de har hatt det veldig likt som du beskriver. Ene familien drar på flotte ferier som au pairen får være med på. De har hatt au pair fra Asia, Afrika og Europa og har holdt kontakten i ettertid.

 

 

 

Anonymkode: 0578c...983

Selvfølgelig skal au pairen være med på ferie. Au pair betyr likemann( kvinne). Noe av forutsetningen for denne «kulturutvekslingen» er nettopp at man er i familien på samme vilkår som familiemedlemmene forøvrig, man jobber litt for kost og losji men er ellers som fullverdig familiemedlem å regne. Selvfølgelig er man da med på ferie. Det er så hyklersk at det er til å bli uvel av når det fremstilles som veldedighet. 

Anonymkode: 73e3b...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å lese denne tråden, men må si jeg er overrasket over hva om intresserer folk her. 

Anonymkode: d38e5...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er med på ferie så foreldrene får fri, selvsagt. Ikke lat som det ikke er derfor.

Anonymkode: 57ee1...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Det heter ikke det samme, men det finnes liknende systemer for utveksling i landbruket. Jeg har imidlertid ikke hørt om tilsvarende problemer med utnytting og misbruk av den ordningen.

Anonymkode: 44507...622

nei, de "tilsvarende" ordningene i landbruket er også avskaffet - nettopp fordi det ble utnyttet. I dag er det minstelønn for arbeid i landbruket.

Anonymkode: f92cf...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Gidder ikke å lese denne tråden, men må si jeg er overrasket over hva om intresserer folk her. 

Anonymkode: d38e5...b5c

Så det å være interessert i politikk er overraskende? 

Hva er det verdt å være interessert i, synes du? 

Anonymkode: ae85c...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Gidder ikke å lese denne tråden, men må si jeg er overrasket over hva om intresserer folk her. 

Anonymkode: d38e5...b5c

Og det følte du for å dele med oss? Det overrasker meg. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Selvfølgelig skal au pairen være med på ferie. Au pair betyr likemann( kvinne). Noe av forutsetningen for denne «kulturutvekslingen» er nettopp at man er i familien på samme vilkår som familiemedlemmene forøvrig, man jobber litt for kost og losji men er ellers som fullverdig familiemedlem å regne. Selvfølgelig er man da med på ferie. Det er så hyklersk at det er til å bli uvel av når det fremstilles som veldedighet. 

Anonymkode: 73e3b...6f1

Stikk motsatt er poenget. Innlegget mitt var å få frem at de jo er en del av familien som du sier, og ikke en slave som mange her prøver å fremstille dem som. Ingen snakker om veldedighet så her overtolker du.

Anonymkode: 0578c...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Så det å være interessert i politikk er overraskende? 

Hva er det verdt å være interessert i, synes du? 

Anonymkode: ae85c...bd1

Jo politikk intresserer meg, men dette er en sak som kun gjelder et fåtall. 

Stort sett når noen har skrevet noe om politisk her inne så virker ikke folk engasjert i det hele tatt. 

Anonymkode: d38e5...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg flira litt av den artikkelen i VG med hun sinte småbarnsmoren som fikk livet rasert av dette. 
Det er virkelig ikke en menneskerett å ha au-pair. 😂

Når det er sagt så er nok ikke sannheten svart-hvit da. 
En mamma i klassen til ene barnet mitt ble enke da barnet var nyfødt. Hun har en jobb som krever reising. Hun har hatt au-pair i mange år. Der er det skikkelige forhold, de har egen leilighet, får såpass med penger at de kan sende endel hjem. Hun første fant en norsk mann og er nå gift og har barn og bor like ved, hun behandles som familie og de feirer høytider og bursdag sammen. Jeg har også blitt kjent med henne, hun sier at denne ordningen reddet livet hennes, og familien. Hun har råd til medisinsk behandling av sin syke mamma. 
Det er jo selvsagt moderne slaveri, samtidig så er det for mange en vei ut da, en mulighet til å starte et nytt liv. 
Jeg jobbet som au-pair selv i min ungdom, før studier. Det er (milde himmel) 25 år siden. Familien hadde norske aner og ville jeg skulle prate norsk med barna. Jeg er som familie for min amerikanske familie. Barna er jo voksne og har barn selv, jeg er auntie «Anna». Stein rike folk, heg hadde eget hus «gartnerboligen» egen bil og fikk godt betalt i tillegg når man tenker på hva jeg fikk dekket av livsopphold. Og, barna forstår fortsatt norsk og snakker herlig norsk amerikansk  

Kjenner jeg har mye tanker rundt dette egentlig. At det er mye gråsoner er det ikke tvil om, men det er mange fine historier også. Blant annet min egen, jeg fikk jo en utvidet familie. 
 

Anonymkode: c72fa...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg flira litt av den artikkelen i VG med hun sinte småbarnsmoren som fikk livet rasert av dette. 
Det er virkelig ikke en menneskerett å ha au-pair. 😂

Når det er sagt så er nok ikke sannheten svart-hvit da. 
En mamma i klassen til ene barnet mitt ble enke da barnet var nyfødt. Hun har en jobb som krever reising. Hun har hatt au-pair i mange år. Der er det skikkelige forhold, de har egen leilighet, får såpass med penger at de kan sende endel hjem. Hun første fant en norsk mann og er nå gift og har barn og bor like ved, hun behandles som familie og de feirer høytider og bursdag sammen. Jeg har også blitt kjent med henne, hun sier at denne ordningen reddet livet hennes, og familien. Hun har råd til medisinsk behandling av sin syke mamma. 
Det er jo selvsagt moderne slaveri, samtidig så er det for mange en vei ut da, en mulighet til å starte et nytt liv. 
Jeg jobbet som au-pair selv i min ungdom, før studier. Det er (milde himmel) 25 år siden. Familien hadde norske aner og ville jeg skulle prate norsk med barna. Jeg er som familie for min amerikanske familie. Barna er jo voksne og har barn selv, jeg er auntie «Anna». Stein rike folk, heg hadde eget hus «gartnerboligen» egen bil og fikk godt betalt i tillegg når man tenker på hva jeg fikk dekket av livsopphold. Og, barna forstår fortsatt norsk og snakker herlig norsk amerikansk  

Kjenner jeg har mye tanker rundt dette egentlig. At det er mye gråsoner er det ikke tvil om, men det er mange fine historier også. Blant annet min egen, jeg fikk jo en utvidet familie. 
 

Anonymkode: c72fa...a56

Hun skriver ikke at hun fikk noe rasert. Hun reagerer på at de blir kalt slaveholdere, og det skjønner jeg godt. Og når LO - lederen da svarer at de som har god samvittighet ikke trenger å bli krenket, er det en sykt arrogant holdning.

Som jeg skrev i min første kommentar så er det flere sider ved dette, men noen er så ignorante og selvgode at det er til å spy av. Det er lite tanker på de som jobber som aupairer, for alt det handler om er å sparke mest mulig oppover. Er så kvelm av den simpelheten mange viser. Bare rope hurra uten tanke på annet enn å ta de som er rikere, bedre stilt og har høyere status. At de som kommer hit faktisk blir tapende part tenker de ikke på.

Hadde det ikke vært for de som misbrukte dette, så hadde det vært en fin ordning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 29.3.2023 den 18.40):

Det er ikke 5 900,- i uka. De er 5 900,- i måneden. Før skatt. 

30 timer i uka x 4 uker= 120 timer

5 900,- : 120 = 49,16,- 

Og siden du ikke leser linker:

  • Du skal ha fri kost og losji, og minst 5 900 kroner før skatt per måned i lommepenger/lønn. Du har også krav på feriepenger, i samsvar med ferieloven.
  • Du må skatte til Norge. Lommepenger og fri kost og losji skattes som lønn. Ta kontakt med Skatteetaten for å få skattekort.
  • https://www.udi.no/skal-soke/au-pair/au-pair-tillatelse/

Anonymkode: 120bd...d8b

Man må jo regne med utgifter til livsopphold da. 
Hun jeg kjenner har egen hybel. Den kan leies ut for 12 000,- i måneden. 
Men la oss si hun får leie den billig. 
6 000,- Så er det strøm, transport, både busskort og bil med drivstoff som også kan benyttes privat. La oss si det er rundt 2 000,- Så er det norskkurs. Vet ikke helt prisen men Google sier 3 700,- for 30 leksjoner på ti uker, ca 1 200,- i måneden da. Så er det kost, må vel si at 1 200,- i måneden ikke er å overdrive?

5900 + 6000 + 2000 + 1200 + 1200 = 16300

16300/120 = 135,-

Selvsagt er timelønnen fortsatt lav.

Jeg synes selv at au-pair er en bransje der det gis rom for å utnytte folk, og folk utnyttes. Men de få jeg kjenner til (som selvsagt ikke nødvendigvis er standarden) har det veldig fint, det blir bare tullete å kun regne på det de får i lønn da det selvsagt er flere kostnader som må regnes inn  

 

Anonymkode: c72fa...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Hun skriver ikke at hun fikk noe rasert. Hun reagerer på at de blir kalt slaveholdere, og det skjønner jeg godt. Og når LO - lederen da svarer at de som har god samvittighet ikke trenger å bli krenket, er det en sykt arrogant holdning.

Som jeg skrev i min første kommentar så er det flere sider ved dette, men noen er så ignorante og selvgode at det er til å spy av. Det er lite tanker på de som jobber som aupairer, for alt det handler om er å sparke mest mulig oppover. Er så kvelm av den simpelheten mange viser. Bare rope hurra uten tanke på annet enn å ta de som er rikere, bedre stilt og har høyere status. At de som kommer hit faktisk blir tapende part tenker de ikke på.

Hadde det ikke vært for de som misbrukte dette, så hadde det vært en fin ordning. 

Vel, mellom linjene så ødela de jo livet hennes og karrieren. Det er jo ikke tvil om at denne bransjen utnytter folk og ikke behandler de som en fullverdig ansatt. Og det er håpløst å ha kontroll med denne bransjen. Ofte er det jo unge mennesker uten nettverk som har et eneste alternativ å reise hjem til fattigdom om de sier fra om urettferdig behandling. Det er moderne slaveri. Men som du også ser så forsvarer jeg også ordningen der det er skikkelige forhold. 
Det er likevel slik at denne ordningen er umulig å kontrollere og vi som nasjon må ta et standpunkt til dette. Det er underbetalt og folk utnyttes, da hjelper det jo lite med solskinnshistoriene. 
Jeg kjenner som sagt bare til en som har dette og der er det skikkelige forhold. Jeg skjønner jo likevel at dette ikke er standarden. 
Hvis det er slik at man trenger en au-pair så er det fortsatt mulig, man må bare jekke opp lønna. 

Anonymkode: c72fa...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Vel, mellom linjene så ødela de jo livet hennes og karrieren. Det er jo ikke tvil om at denne bransjen utnytter folk og ikke behandler de som en fullverdig ansatt. Og det er håpløst å ha kontroll med denne bransjen. Ofte er det jo unge mennesker uten nettverk som har et eneste alternativ å reise hjem til fattigdom om de sier fra om urettferdig behandling. Det er moderne slaveri. Men som du også ser så forsvarer jeg også ordningen der det er skikkelige forhold. 
Det er likevel slik at denne ordningen er umulig å kontrollere og vi som nasjon må ta et standpunkt til dette. Det er underbetalt og folk utnyttes, da hjelper det jo lite med solskinnshistoriene. 
Jeg kjenner som sagt bare til en som har dette og der er det skikkelige forhold. Jeg skjønner jo likevel at dette ikke er standarden. 
Hvis det er slik at man trenger en au-pair så er det fortsatt mulig, man må bare jekke opp lønna. 

Anonymkode: c72fa...a56

Det jeg reagerer på er at folk ikke ser det fra aupairer sitt ståsted i all sin ignoranse og selvgodhet. Jeg tviler sterkt på etter kommentarer, at det er dem folk har i tankene. Dessuten er ikke lønna så lav når en tar med kost og losji. Uansett så er det god lønn for mange aupairer også, men vi er så bortskjemte og selvtilfredse at det vi skal kreve, det skal alle andre ha også. Uten tanke på deres verdier. At de selv vil finne andre løsninger blir også ignorert. 

Jeg ser at du har et mer nyansert syn på dette. Jeg oppfattet bare ikke så mye klaging fra Holth. Jeg syns hun har rett til å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (53 minutter siden):

Hun skriver ikke at hun fikk noe rasert. Hun reagerer på at de blir kalt slaveholdere, og det skjønner jeg godt. Og når LO - lederen da svarer at de som har god samvittighet ikke trenger å bli krenket, er det en sykt arrogant holdning.

Som jeg skrev i min første kommentar så er det flere sider ved dette, men noen er så ignorante og selvgode at det er til å spy av. Det er lite tanker på de som jobber som aupairer, for alt det handler om er å sparke mest mulig oppover. Er så kvelm av den simpelheten mange viser. Bare rope hurra uten tanke på annet enn å ta de som er rikere, bedre stilt og har høyere status. At de som kommer hit faktisk blir tapende part tenker de ikke på.

Hadde det ikke vært for de som misbrukte dette, så hadde det vært en fin ordning. 

Hadde hun i artikkelen brydd seg om sine barn hadde hun ikke hatt en strøm av ettårsengasjerte aupairer. Det sier alt om kynisme hennes.

Anonymkode: 57ee1...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også folk kan regne på lønn til assistenter i barnehage. Så må de betale for kost og losji selv. 8000 for hybel på vestkanten og nødhjelp på Nav tror jeg er 500 i uka, så la oss ta det som utgangspunkt og da blir kost 2000 i måneden+ norskkurs. Flyreise kommer i tillegg. Så da kan man jo se hvor mye de sitter igjen med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hadde hun i artikkelen brydd seg om sine barn hadde hun ikke hatt en strøm av ettårsengasjerte aupairer. Det sier alt om kynisme hennes.

Anonymkode: 57ee1...4d8

Er det mulig..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

det blir bare tullete å kun regne på det de får i lønn da det selvsagt er flere kostnader som må regnes inn  

Ja, og så er de ikke norske, så da er der jo ikke så farlig, de er ikke bedre vant, stakkarene. 

Anonymkode: 57ee1...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Er det mulig..

 

Selvsagt. Sosial dumping og null ide om barnas behov, bare mor får være stor. Det er helt og holdent mulig og det gjøres både her og i andre land av rike familier: ny au pair hvert år, både billig og da unngår de at barna knytter seg for sterkt til aupairen, det ville jo vært dumt,  så I stedet brytes barnas bånd med en vesentlig voksen hvert eneste år. 

Anonymkode: 57ee1...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Selvsagt. Sosial dumping og null ide om barnas behov, bare mor får være stor. Det er helt og holdent mulig og det gjøres både her og i andre land av rike familier: ny au pair hvert år, både billig og da unngår de at barna knytter seg for sterkt til aupairen, det ville jo vært dumt,  så I stedet brytes barnas bånd med en vesentlig voksen hvert eneste år. 

Anonymkode: 57ee1...4d8

Det du skriver er så dumt at jeg blir flau på dine vegne, og det er ikke tull engang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Det du skriver er så dumt at jeg blir flau på dine vegne, og det er ikke tull engang. 

Dumt? Det er virkeligheten. Hadde man brydd seg om barna hadde man ansatt ett menneske på skikkelige og varige vilkår. Men au pairer og nannyer sirkulerer i stedet.

Anonymkode: 57ee1...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...