Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Min agenda er å støtte forbudet. 

Anonymkode: 7d461...48a

Hvorfor støtter du forbudet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mrs Remington skrev (1 minutt siden):

Hvorfor støtter du forbudet?

Fordi det har utviklet seg til å bli utnyttelse av svake grupper satt i system. Hvorfor støtter du ikke forbudet?

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fordi det har utviklet seg til å bli utnyttelse av svake grupper satt i system. Hvorfor støtter du ikke forbudet?

Anonymkode: 7d461...48a

Det er en påstand hva gjelder utnyttelse. Ser at enkelte her tror at det er 4 barns mødre som kommer for å være au pair. Det stemmer ikke. 

Jeg støtter ikke forslaget hva gjelder forbud fordi jeg synes ordningen er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (7 minutter siden):

Det vertsfamilien betaler er ferdig skattede penger.

Men au pairen skatter da også? Litt misvisende å skrive «ferdig skattet» for arbeidsgiver, eller?

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (2 minutter siden):

Hvorfor støtter du forbudet?

Ikke meg du spør, men jeg svarer likevell.

I Norge har vi regler for innvandring  skatt  og Hvam dom dkal ha rettigheter til alt fra rett til å stemme ved valg til helsehjelp, rett til sosialhjelp osv. 

For å jobbe i Norge er det en del forhold som må være oppfylt. I mange år har  vi hatt  unnraksbestrmmelser fra hoveddreglen for at det skulle være mulig for ungdom å komme til landet for å lære norsk kultur og lære bort litt av sin kultur. Den viktigste av disse er au pair- ordningen.  Må har det utviklet seg slik at ordningen hovedsaklig mlir brukt for å komme til Norge for å tjene penger. Det var ikke meningen. Den typen innvandring bør gå gjennom de vanlige innvandringsreglene. Derfor er det bra at ordningen fjernes.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til info:

«Kildeskatteordningen går i korthet ut på at det du mottar fra vertsfamilien din blir skattlagt med 25 prosent. Det er vertsfamilien som trekker skatten direkte av lønnen din. Skatten er dermed ferdig gjort opp når du får lønnen utbetalt. I denne ordningen kan du ikke kreve fradrag for kostnader, og du slipper å levere skattemelding og å vente på skatteoppgjøret.»

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/betalt-barnepass/au-pair/

Det betyr 4425 kroner utbetalt i måneden.

Forøvrig er minstesatsen for uføretrygd 254 168 kroner i Norge, sånn til sammenligning. 

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs Remington skrev (56 minutter siden):

Forklar hvorfor det ikke handler om misunnelse.

Det er en oppfordring like absurd som "forklar hvorfor dette ikke handler om gullfisk og skjøteledninger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært au-pair. Var 2 år i London som au-pair. Sinnsykt fine og morsomme år😊 

Anonymkode: cd783...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Og til info:

«Kildeskatteordningen går i korthet ut på at det du mottar fra vertsfamilien din blir skattlagt med 25 prosent. Det er vertsfamilien som trekker skatten direkte av lønnen din. Skatten er dermed ferdig gjort opp når du får lønnen utbetalt. I denne ordningen kan du ikke kreve fradrag for kostnader, og du slipper å levere skattemelding og å vente på skatteoppgjøret.»

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/familie-og-helse/barn/betalt-barnepass/au-pair/

Det betyr 4425 kroner utbetalt i måneden.

Forøvrig er minstesatsen for uføretrygd 254 168 kroner i Norge, sånn til sammenligning. 

Anonymkode: 2e87c...2e5

Kan du vise regnestykket hvor du mener at netto er kr 4425,-? Lenken du viser til, viser at man kan søke seg ut av ordningen du viser til. Det er minimal skatt au pairene betaler, men mener du at det er skattemyndighetene som legger opp til at au pairer skal drive slavearbeid, det du mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ikke meg du spør, men jeg svarer likevell.

I Norge har vi regler for innvandring  skatt  og Hvam dom dkal ha rettigheter til alt fra rett til å stemme ved valg til helsehjelp, rett til sosialhjelp osv. 

For å jobbe i Norge er det en del forhold som må være oppfylt. I mange år har  vi hatt  unnraksbestrmmelser fra hoveddreglen for at det skulle være mulig for ungdom å komme til landet for å lære norsk kultur og lære bort litt av sin kultur. Den viktigste av disse er au pair- ordningen.  Må har det utviklet seg slik at ordningen hovedsaklig mlir brukt for å komme til Norge for å tjene penger. Det var ikke meningen. Den typen innvandring bør gå gjennom de vanlige innvandringsreglene. Derfor er det bra at ordningen fjernes.

Anonymkode: 44507...622

Vet ikke om jeg forstod innlegget ditt men au pairer har lov å være i Norge i Max 2 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om jeg forstod innlegget ditt men au pairer har lov å være i Norge i Max 2 år. 

Ja? Det er fortsatt innvandring selv om de ikke  blir her resten av livet.

Hvis du ikke forsto innlegget foreslår jeg at du leser det nøye en gang til og så spør hvis det er noe som fortsatt er uklart.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Men au pairen skatter da også? Litt misvisende å skrive «ferdig skattet» for arbeidsgiver, eller?

Anonymkode: 2e87c...2e5

Regnearket jeg fremla var jo vertsfamiliens kostnad, ikke misvisende i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (13 minutter siden):

Kan du vise regnestykket hvor du mener at netto er kr 4425,-? Lenken du viser til, viser at man kan søke seg ut av ordningen du viser til. Det er minimal skatt au pairene betaler, men mener du at det er skattemyndighetene som legger opp til at au pairer skal drive slavearbeid, det du mener?

5900 - 25%.

Om du velger å skatte på vanlig måte vil man måtte fortsatt skattlegges altså. 28 500 kroner per år i skatt, ihht. Skatteetatens kalkulator. 229 000 - 28 500 = 200 500 kr. 
 

Skattemyndighetene har da virkelig ingenting med dette å gjøre, utover å skattelegge dem som tjener penger. 

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs Remington skrev (2 timer siden):

Selvsagt er det attraktivt for en student eller liknende! kr 229 224,- per år. Slaveri? Vel.......,.

Mrs Remington skrev (7 minutter siden):

Regnearket jeg fremla var jo vertsfamiliens kostnad, ikke misvisende i det hele tatt!

Hm. Ser mistenkelig ut som om du brukte regnearket for å vise hvor attraktiv ordningen er, for au pairen (som altså tjener godt under minstesats for uføretrygd).

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

5900 - 25%.

Om du velger å skatte på vanlig måte vil man måtte fortsatt skattlegges altså. 28 500 kroner per år i skatt, ihht. Skatteetatens kalkulator. 229 000 - 28 500 = 200 500 kr. 
 

Skattemyndighetene har da virkelig ingenting med dette å gjøre, utover å skattelegge dem som tjener penger. 

Anonymkode: 2e87c...2e5

? kan du legge dette i et excel ark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hm. Ser mistenkelig ut som om du brukte regnearket for å vise hvor attraktiv ordningen er, for au pairen (som altså tjener godt under minstesats for uføretrygd).

Anonymkode: 2e87c...2e5

Jeg blir nesten litt flau over det jeg leser. Kan du fremlegge en uføretrygdas lønn og utgifter, fremfor å kun ta med inntektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (3 minutter siden):

Jeg blir nesten litt flau over det jeg leser. Kan du fremlegge en uføretrygdas lønn og utgifter, fremfor å kun ta med inntektene?

Hæ? Bare hæ?

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var au pair i Norge så tjente jeg 3500 i mnd men hadde en ekstra unge som jeg fikk 1500 kr i mnd ekstra for. Foreldrene til den andre ungen betalte rett til vertsfamilien 5000 i mnd, så at disse pengene fikk jeg altså 1500 kr. Dette var en avtale som ble videreført av den forrige au pairen som familien hadde. Kunne også tjene 1000kr ekstra pr mnd for å vaske huset hver uke (250m2).

Jeg startet dagen klokka 07 og jobbet til ca 17. Hadde tre unger men ene begynte i barnehage etter han ble tre. De andre to ungene hadde barnepark midt på dagen noen dager i uken men parken fulgte skoleruta (derfor mye fri).

Jeg gikk mye (ofte 3 timer om dagen) fordi det var langt til barnehagen og det gikk ikke buss dit, hadde to unger i vogna og treåringen gikk ved siden av. At de andre ungene måtte sitte i vogna mens jeg gikk for å levere og hente tenkte ikke vertsfamilien på. Jeg sa til slutt ifra da jeg ikke følte det var barnas beste å sitte i vogna hver bidige morgen så lenge og at det gjentok seg ved henting. Kunne ikke levere i barnehagen etter 09 og ene barnet ble levert etter 08. Å gå med en treåring tar tid, det forsto ikke vertsfamilien. Da var det selvfølgelig jeg som var udugelig siden de tok på seg å levere eldste barnet i barnehagen. Alt var jo så lett i følge dem, man kunne jo bare x og y så løste jo alt seg på magisk vis. Hadde likt å sett dem gå den ruta med vogn og en liten unge som måtte gå ved siden av. Det hjalp ikke at huset var på toppen av en ås slik at det var mye bakker. Jeg var 18år og ble utnyttet, det ser jeg jo nå når jeg ser tilbake. De forventet og krevde alt for mye av en 18 år gammel jente. Når jeg sto i det så følte jeg meg mislykkethet fordi vertsfamilien hadde alltid noe å klage på. At den forrige au pairen sluttet etter noen få mnd skjønner jeg jo nå. Jeg var der i et år 😐

Anonymkode: fef2d...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danida

Jeg kommer i alle fall ikke til å savne ordningen, det er ikke en ordning jeg har brukt eller kunne komme til å bruke.

Hvis målet er kulturmøter, er husarbeid en dårlig måte å gjøre det på, da bør man heller ta imot en utvekslingsstudent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når jeg var au pair i Norge så tjente jeg 3500 i mnd men hadde en ekstra unge som jeg fikk 1500 kr i mnd ekstra for. Foreldrene til den andre ungen betalte rett til vertsfamilien 5000 i mnd, så at disse pengene fikk jeg altså 1500 kr.

Så de stjal egentlig 3500 kroner fra deg hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amandine skrev (18 timer siden):

Det er ingen som hindrer deg i å kjøpe deg fri fra barnepass og husarbeid. Bare betal en skikkelig timelønn så er det helt ok. Ikke betal 5600 pr måned og lat som om det handler om veldedighet og kulturutveksling.

Du har tydeligvis ikke peiling.
Det er ikke bare 5600 per måned (som er minimum, mange betalte mer enn det).
Det er også (hva vi betalte):
- Flybillett tur-retur hjemlandet før og etter start og slutt på au pair-oppholdet
- Flybillett tur-retur hjemlandet en gang i året
- Norskkurs
- Mat og bolig
- Ferie med vertsfamilien (bl.a skitur til alpene der vi betalte reise, skikort, hotell og mat. Og hun jobbet ikke men hadde ferie, som oss)
Jobb: Delta i morgenstellet, som å smøre skiver og matpakke til barna, sammen med foreldrene.
Enten følge eller hente i barnehagen/skolen (aldri begge deler på en dag fordi foreldrene gjorde en av delene).
Klesvask, holde huset ryddig. Lage middag et par dager i uken (Hvis hun ville).
(Vi hadde en vaskehjelp i tillegg, så dette gjorde ikke au pairen.)
Hjelpe til der det trengtes, f.eks. kjøre barn til aktiviteter dersom foreldrene ikke kunne en dag. Hjelpe til med bursdagsfeiring.
Være hjemme en time eller to en ettermiddag/kveld i uken så foreldrene kunne gå på tur sammen


Fordelene var bl.a. : 
At vi hadde en ekstra voksen i huset.
Vi og barna lærte om hennes land og kultur og ble kjent med hennes venninner som også kom fra en annen kultur enn Norge. 
Hun kunne sende penger hjem, så broren fikk kjøpt moped og startet budservice. Selv fikk hun kjøpt egen leilighet som hun kunne leie ut og hevet familiens levestandard på sikt.
Hun tjente bedre enn den andre broren som jobbet som fremmedarbeider i Saudi-Arabia med helt andre arbeidsforhold enn henne.
Den andre au pairen ble boende i Norge, ble supergod i Norsk, fikk en god jobb, jobbet seg oppover og tjener nå bedre enn meg og har mann og barn og hus.
Vi fikk venner for livet.

Ulempene: ...? 

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du har tydeligvis ikke peiling.
Det er ikke bare 5600 per måned (som er minimum, mange betalte mer enn det).
Det er også (hva vi betalte):
- Flybillett tur-retur hjemlandet før og etter start og slutt på au pair-oppholdet
- Flybillett tur-retur hjemlandet en gang i året
- Norskkurs
- Mat og bolig
- Ferie med vertsfamilien (bl.a skitur til alpene der vi betalte reise, skikort, hotell og mat. Og hun jobbet ikke men hadde ferie, som oss)
Jobb: Delta i morgenstellet, som å smøre skiver og matpakke til barna, sammen med foreldrene.
Enten følge eller hente i barnehagen/skolen (aldri begge deler på en dag fordi foreldrene gjorde en av delene).
Klesvask, holde huset ryddig. Lage middag et par dager i uken (Hvis hun ville).
(Vi hadde en vaskehjelp i tillegg, så dette gjorde ikke au pairen.)
Hjelpe til der det trengtes, f.eks. kjøre barn til aktiviteter dersom foreldrene ikke kunne en dag. Hjelpe til med bursdagsfeiring.
Være hjemme en time eller to en ettermiddag/kveld i uken så foreldrene kunne gå på tur sammen


Fordelene var bl.a. : 
At vi hadde en ekstra voksen i huset.
Vi og barna lærte om hennes land og kultur og ble kjent med hennes venninner som også kom fra en annen kultur enn Norge. 
Hun kunne sende penger hjem, så broren fikk kjøpt moped og startet budservice. Selv fikk hun kjøpt egen leilighet som hun kunne leie ut og hevet familiens levestandard på sikt.
Hun tjente bedre enn den andre broren som jobbet som fremmedarbeider i Saudi-Arabia med helt andre arbeidsforhold enn henne.
Den andre au pairen ble boende i Norge, ble supergod i Norsk, fikk en god jobb, jobbet seg oppover og tjener nå bedre enn meg og har mann og barn og hus.
Vi fikk venner for livet.

Ulempene: ...? 

Anonymkode: 2bc27...222

Jeg er litt usikker på hvem av oss som ikke har peiling. Mulig dere er unntaket og at alt var fantastisk for deres au pair, min erfaring er ikke slik at dette du legger frem er normen. Min erfaring bygger på det som har kommer frem om utnyttelse her i Norge, som utvilsomt har skjedd, samt at jeg -som utrolig mange andre- har vært au pair selv. 
Hvis du ønsker flere voksne i huset står det deg helt fritt å ansette noen, det er jo ikke det som er saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danida
Mrs Remington skrev (14 timer siden):

Det er en påstand hva gjelder utnyttelse. Ser at enkelte her tror at det er 4 barns mødre som kommer for å være au pair. Det stemmer ikke. 

Jeg støtter ikke forslaget hva gjelder forbud fordi jeg synes ordningen er bra!

Likegyldig om de har 4 barn eller null, de kommer for å utføre omsorgsoppgaver og husarbeid for en pris som er langt under tariff, og det er regulert med et skalkeskjul av "kulturutveksling" som er falskt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amandine skrev (1 time siden):

Jeg er litt usikker på hvem av oss som ikke har peiling. Mulig dere er unntaket og at alt var fantastisk for deres au pair, min erfaring er ikke slik at dette du legger frem er normen. Min erfaring bygger på det som har kommer frem om utnyttelse her i Norge, som utvilsomt har skjedd, samt at jeg -som utrolig mange andre- har vært au pair selv. 
Hvis du ønsker flere voksne i huset står det deg helt fritt å ansette noen, det er jo ikke det som er saken. 

Jeg kjenner flere andre som også har hatt au pair, og de hadde det ganske likt vår ordning. Ble også kjent med mine au pairers venninner, og de fleste av dem virket som om de var fornøyd.
Utnyttelse av au pairer er forkastelig, og det er absolutt noe som bær bekjempes. Men det er nesten litt molbo-aktig å bare skrote hele ordningen, i stedet for å stramme inn krav og regler og tilsyn. 

Anonymkode: 2bc27...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...