Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tøysekopp. Har du ikke noe annet å gjøre i påsken enn å henge her og mase? 

Anonymkode: 7d461...48a

Jeg har ingenting å gjøre annet enn å gå tur med hunden, lage mat og gjøre forefallende "arbeid" Ikke noe annet i det hele tatt faktisk, bortsett fra å være litt med familie her og der. Så da diskuterer jeg litt her og der, og akkurat de temaene jeg føler for. Akkurat dette er jo ganske seriøst da, og jeg syns det er ganske nedslående med så ensidig syn på dette som kommer fram fra de fleste her. Heldigvis er det en og annen i hver tråd som har et mer nyansert syn - også her heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingenting å gjøre annet enn å gå tur med hunden, lage mat og gjøre forefallende "arbeid" Ikke noe annet i det hele tatt faktisk, bortsett fra å være litt med familie her og der. Så da diskuterer jeg litt her og der, og akkurat de temaene jeg føler for. Akkurat dette er jo ganske seriøst da, og jeg syns det er ganske nedslående med så ensidig syn på dette som kommer fram fra de fleste her. Heldigvis er det en og annen i hver tråd som har et mer nyansert syn - også her heldigvis. 

Ja, jeg er enig i at det heldigvis er ganske ensidig holdning til at sosial dumping er feil. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg er enig i at det heldigvis er ganske ensidig holdning til at sosial dumping er feil. 

Anonymkode: 7d461...48a

Det som skrives her er en helt egen tolkning av sosial dumping 🙂 for dem som skulle mene det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (31 minutter siden):

Det som skrives her er en helt egen tolkning av sosial dumping 🙂 for dem som skulle mene det. 

Igjen tar du feil. 
 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Sosial_dumping

Det må da gjøre noe med selvfølelsen når man merker at man stadig ikke skjønner selv de mest opplagte begrep? 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Jo, det var faktisk det når man ironiserer over uvitenhet hos mennesker på grunn av fattigdom. Det er latterligjøring av fru finansdirektør også her. Og jeg har sagt, sammen med andre brukere her at det er flere sider av dette og at det er skikkelige folk som også gir dem jobb. Det er påfallende mangel på nyanser og refleksjon i tråden syns jeg. Sånn generelt. Det er ikke tatt hensyn til hva over 400 Aupairer mener heller, som er dem dette handler om. Jeg syns det er mye selvgodhet uttrykt på en ensidig måte i tråden. 

Det er ikke uvitenhet hos disse kvinnene. Det er kritikk av fru finansdirektør som kjøper seg kokk, barnepass og vaskehjelp for en billig penge og forkler det som kulturutveksling. Det er det ikke. Hadde det vært det hadde au pair-gruppen vært mer differensiert og ikke dominert av kvinner fra fattige land.

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke uvitenhet hos disse kvinnene. Det er kritikk av fru finansdirektør som kjøper seg kokk, barnepass og vaskehjelp for en billig penge og forkler det som kulturutveksling. Det er det ikke. Hadde det vært det hadde au pair-gruppen vært mer differensiert og ikke dominert av kvinner fra fattige land.

Anonymkode: 69755...869

Les en gang til det jeg kommenterte som utgangspunkt for dette tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Les en gang til det jeg kommenterte som utgangspunkt for dette tema. 

Du tar feil. Sosial dumping er aldri greit, derfor blir au pair ordningen forbudt. Det er kun positivt. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 timer siden):

 

Kan du forklare hvordan det over ikke er latterligjøring? Hun utelukker jo at de kan ha interesse for norsk kultur på toppen av alt. Hva er grunnen til det? Er de dumme og uvitende fordi de kommer fra fattige regioner i ulike land? 

Som jeg har skrevet tidligere i tråden så vil au pairer selv funnet en annen løsning sånn at reglene ble fulgt. Hadde flere av de som har aupairer overholdt reglene så hadde det heller ikke vært grunn til å skrote ordningen. 

Du argumenterer som en gubbe på jobben min som mener at menneskehandel ikke finns og at voksne kvinner fra fattige land «må få lov å selge kroppen sin til rine europeere om de har lyst til det». Faktisk syns han også at alle som mener noe annet er rasister som ikke respekterer voksne menneskers autonomitet.

Maslows behovspyramide er ganske beskrivende her. Jo, mange av disse kvinnene drømmer nok om et bedre liv i et annet land med et bedre velferdssystem, men det er ikke kulturutveksling. Alle mennesker trenger å føle trygghet for at basale behov er dekket før en kan prioritere faktisk kulturutveksling. Disse kvinnene reiser primært ut for å dekke basale behov hos seg selv og familien sin.

En ordning som dette kan kun fungere som intendert om en er noen lunde på likefot. Rent etisk burde ingen ha au pair om de ikke ville anbefalt sitt eget barn å reise Ut som au pair.

 

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

LO Lederen som misliker slaveri bør kanskje starte med seg selv, og sy egne klær. Au pairene har langt flere rettigheter enn sydamene i India!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sanna Sarromaa har aupair og skrev en bra kronikk om det forleden. For de som klarer å se flere sider av en sak altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Sanna Sarromaa har aupair og skrev en bra kronikk om det forleden. For de som klarer å se flere sider av en sak altså. 

Fantastisk lesing!

Dagens regjering vil visst mennesker til grunne. Mennesker som hittil har ordnet seg. Regjeringen tenker: Gud forby at noen som helst andre klarer seg (unntatt de som selv er i regjering - de skaffer seg pendlerboliger). Hadia Tajik er velkommen tilbake!

Vi får rømme landet hele gjengen, det er ingen vilje hos regjeringen til at husholdninger skal kunne gå i pluss. De vil at AS Norge går konkurs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 1.4.2023 den 16.52):

Du tar feil. Sosial dumping er aldri greit, derfor blir au pair ordningen forbudt. Det er kun positivt. 

Anonymkode: 7d461...48a

Det er ikke på grunn av sosial dumping eller slavearbeid ordningen skrotet, men fordi den ikke lengre brukes etter hensikten.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke på grunn av sosial dumping eller slavearbeid ordningen skrotet, men fordi den ikke lengre brukes etter hensikten.

Anonymkode: 44507...622

Ja, den har utviklet seg til å bli sosial dumping. Sarromaa kan betale tariff om hun trenger noen til å passe ungene sine. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja, den har utviklet seg til å bli sosial dumping. Sarromaa kan betale tariff om hun trenger noen til å passe ungene sine. 

Anonymkode: 7d461...48a

Blir ikke tariff dårligere betalt enn hva en au pair har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (1 minutt siden):

Blir ikke tariff dårligere betalt enn hva en au pair har?

Nei. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (28 minutter siden):

Kan du vise til tall?

Herregud. 
Hele denne tråden er full av tall. 5600 kroner for 30 timers arbeid pr uke er 46 kroner timen, som er under tariff i uansett yrke, om det så gjelder å ansette en 13-åring til å plukke jordbær.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Herregud. 
Hele denne tråden er full av tall. 5600 kroner for 30 timers arbeid pr uke er 46 kroner timen, som er under tariff i uansett yrke, om det så gjelder å ansette en 13-åring til å plukke jordbær.

Anonymkode: ee999...54f

Jeg spør deg en gang til: Du viser til tariff, så hva er tariff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (9 timer siden):

Jeg spør deg en gang til: Du viser til tariff, så hva er tariff?

Det er ingen tariff-festet minstelønn for husslaver. Men for renhold, som jo er en del av det au pairer gjør ("lett husarbeid") er det kr 204,54 pr time, evt 153,55 for arbeidstaker under 18 år. Det sier jo litt. Overnatting/servering/catering, kanskje vi kan si det dekker noe av au pair-hverdagen også, samt er notorisk dårlig betalt, hhv kr 179,94 eller helt ned i 118,08 for sekstenåringer, 127,58 for 17-åringer og 141,84 for 18-åringer. INGEN har timelønn på 46 kroner. Selv ikke etter fratrekk for bopel på arbeidsstedet, som er på maksimalt 600 kroner i måneden. Hva er prosjektet ditt her, egentlig?

Anonymkode: 57ee1...4d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Herregud. 
Hele denne tråden er full av tall. 5600 kroner for 30 timers arbeid pr uke er 46 kroner timen, som er under tariff i uansett yrke, om det så gjelder å ansette en 13-åring til å plukke jordbær.

Anonymkode: ee999...54f

Dere glemmer 7-8 tusen i husleie pluss strøm. Kurs og flyreiser pluss ferie. Det er noe arbeidsgivere betaler. Så kan du regne på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (29 minutter siden):

Dere glemmer 7-8 tusen i husleie pluss strøm. Kurs og flyreiser pluss ferie. Det er noe arbeidsgivere betaler. Så kan du regne på det.

Nei, "7-8 tusen i husleie" er ikke en realistisk sum for å disponere ett av hjemmets eksisterende soverom, altså. Muligens hvis de har en helt egen leilighet med egen inngang som kun au pairen har tilgang til, med kjøkkenkrok og bad osv. 

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (30 minutter siden):

Dere glemmer 7-8 tusen i husleie pluss strøm. Kurs og flyreiser pluss ferie. Det er noe arbeidsgivere betaler. Så kan du regne på det.

For øvrig, selv om det HADDE vært realistisk med 7000 i husleie, så blir månedslønna uansett bare 12600 kroner, dvs 105 kroner timen. 

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

For øvrig, selv om det HADDE vært realistisk med 7000 i husleie, så blir månedslønna uansett bare 12600 kroner, dvs 105 kroner timen. 

Anonymkode: ee999...54f

Glemte du kurs, flyreiser og ferier? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...