Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

I min bok er ikke SS noe sannhetsvitne. 

Hva mener du med sannhetsvitne? Er det noen som er det her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Iiiiik skrev (5 minutter siden):

Ja, når Sanna mente at det fungerte, så spiller vel verken utredninger eller lovforslag noen rolle? 

Sanna. Og ei til jeg dessverre og flaut nok ikke husker navnet på. Jeg kunne jo googlet og latt som om jeg husker, men jeg velger å være ærlig. Alle fikk vel med seg det? Nevnt i tråden. 

Pluss altså over 500 au pairer som ville finne en annen løsning. Sanna er ikke alene 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Jeg har svart og forklart dette nå flere ganger. Bygg og anleggsbransjen har nada med tema å gjøre. Lag gjerne egen tråd om det. 

Det er klart det har med temaet å gjøre. Det er en annen gruppe som berøres av hvilke ordninger man har for importert arbeidskraft. Dersom det skal være egne ordninger for en spesiell gruppe arbeidstakere bør det være svært gode grunner for det.

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Sanna. Og ei til jeg dessverre og flaut nok ikke husker navnet på. Jeg kunne jo googlet og latt som om jeg husker, men jeg velger å være ærlig. Alle fikk vel med seg det? Nevnt i tråden. 

Pluss altså over 500 au pairer som ville finne en annen løsning. Sanna er ikke alene 🙂 

Så du baserer konklusjonen din om at ordningen bør fortsette på to stk som har hatt nytte av ordningen? Kildekritikk er visst ikke din sterke side?

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er klart det har med temaet å gjøre. Det er en annen gruppe som berøres av hvilke ordninger man har for importert arbeidskraft. Dersom det skal være egne ordninger for en spesiell gruppe arbeidstakere bør det være svært gode grunner for det.

Anonymkode: 2e87c...2e5

Les deg opp på au pair - ordningen. Såvidt jeg vet så er ikke yrkesutøvere i anleggsbransjen på kulturutveksling og skal være en del av familien. Hadde det vært sånn så skulle jeg gjerne huset en fra øst - Europa jeg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så du baserer konklusjonen din om at ordningen bør fortsette på to stk som har hatt nytte av ordningen? Kildekritikk er visst ikke din sterke side?

Anonymkode: 7d461...48a

To? Nå tror jeg at du "glemte" de over 500 au pairene som ville finne en annen løsning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (19 minutter siden):

Les deg opp på au pair - ordningen. Såvidt jeg vet så er ikke yrkesutøvere i anleggsbransjen på kulturutveksling og skal være en del av familien. Hadde det vært sånn så skulle jeg gjerne huset en fra øst - Europa jeg 😂

Nei, nettopp. Og ettersom kulturutvekslingsperspektivet helt tydelig ikke er det som står i fokus, er det helt relevant å sammenligne.

Anonymkode: 2e87c...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danida
ReneRene skrev (2 timer siden):

Det var en..interessant parallell. Eller ikke. Hvorfor er det ingen her som støtter at aupairene skal bli hørt da? De er over 500 som vil komme til en annen løsning. 

Lovverket i Norge avgjøres ikke av hva 500 personer fra andre land mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (13 minutter siden):

To? Nå tror jeg at du "glemte" de over 500 au pairene som ville finne en annen løsning. 

En annen løsning kunne ko da vært ansettelse på ordinære vilkår. 
 

Hvorfor tenker du at au pairer ikke skal ha anstendig lønn? Hvorfor skal de være bofaste hos arbeidsgiver? Hvorfor skal de ikke ha ordinær arbeidskontrakt? Hvorfor skal de ikke være omfattet av arbeidsmiljøloven? Hvorfor skal de ikke ha feriepenger og selv bestemme innholdet i egen ferie?

Anonymkode: f92cf...f7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danida
ReneRene skrev (19 minutter siden):

Les deg opp på au pair - ordningen. Såvidt jeg vet så er ikke yrkesutøvere i anleggsbransjen på kulturutveksling og skal være en del av familien. 

Så vidt alle kan se så er ikke yrkesutøvere i au pair-bransjen det heller... Det kan jo være bittelitt av grunnen til saken her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, nettopp. Og ettersom kulturutvekslingsperspektivet helt tydelig ikke er det som står i fokus, er det helt relevant å sammenligne.

Anonymkode: 2e87c...2e5

Det står i fokus hos flere. Dessverre gjør det ikke det for andre. Derfor syns jeg au pairene selv burde blitt hørt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

En annen løsning kunne ko da vært ansettelse på ordinære vilkår. 
 

Hvorfor tenker du at au pairer ikke skal ha anstendig lønn? Hvorfor skal de være bofaste hos arbeidsgiver? Hvorfor skal de ikke ha ordinær arbeidskontrakt? Hvorfor skal de ikke være omfattet av arbeidsmiljøloven? Hvorfor skal de ikke ha feriepenger og selv bestemme innholdet i egen ferie?

Anonymkode: f92cf...f7d

Jeg syns at de får anstendig lønn hvis ordningen blir fulgt. De har krav på feriepenger. 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, nettopp. Og ettersom kulturutvekslingsperspektivet helt tydelig ikke er det som står i fokus, er det helt relevant å sammenligne.

Anonymkode: 2e87c...2e5

Spot on. 

Dette er på linje med å drive arbeidsinnvandring via pro forma-ekteskap: folk som egentlig ikke har en personlig relasjon, gifter seg så den ene kan få opphold gjennom familiegjenforening. Det er ikke forbudt å gifte seg og søke familiegjenforening, men det blir en annen sak hvis personen overhodet ikke er "familie". 
Samme blir det her: ordningen skal gi kulturutveksling, men gir kun billig arbeidskraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Danida
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Jeg syns at de får anstendig lønn hvis ordningen blir fulgt. De har krav på feriepenger. 

Hva du "syns" gjenspeiler ikke hva lovverket i Norge krever etter avtaler gjort av partene i arbeidslivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danida skrev (Akkurat nå):

Hva du "syns" gjenspeiler ikke hva lovverket i Norge krever etter avtaler gjort av partene i arbeidslivet.

Ifølge denne ordningen jo. Som den er utformet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Danida
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Ifølge denne ordningen jo. Som den er utformet. 

Og den er utformet på en måte som bryter så mye med hva regulært arbeidsliv krever, at den nå blir avviklet. Herregud, lev med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Danida skrev (Akkurat nå):

Og den er utformet på en måte som bryter så mye med hva regulært arbeidsliv krever, at den nå blir avviklet. Herregud, lev med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 17.4.2023 den 11.04):

Tråden er full av tall. 

Anonymkode: 7d461...48a

Den er slettes ikke full av DINE tall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 17.4.2023 den 12.43):

👆

Forøvrig er det vesensforskjell mellom å ha penger disponibelt til selv å velge eget bosted vs. å bo i sin arbeidsgivers hjem. Det handler om autonomi og å kunne gå hjem til seg selv når arbeidsoppgaver er utført. Jeg er f.eks. svært glad for at jeg ikke bor i min sjefs hjem, og at det ansvaret jeg har for mitt eget private boforhold på ingen måte er knyttet til arbeidsforholdet mitt.

Anonymkode: 2e87c...2e5

Selvsagt, jeg følger deg i det - men mange av disse au pairene har jo inngangsport til Norge og får en fremtid her etter endt opphold. Du er jo norsk og kvalifiserer jo ikke til au pair, så det blir jo litt feil sammenlikningsgrunnlag? 

Er det slik at dere som er imot au pair ordningen, egentlig er ganske fremmedfiendtlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 17.4.2023 den 10.17):

Det er ingen tariff-festet minstelønn for husslaver. Men for renhold, som jo er en del av det au pairer gjør ("lett husarbeid") er det kr 204,54 pr time, evt 153,55 for arbeidstaker under 18 år. Det sier jo litt. Overnatting/servering/catering, kanskje vi kan si det dekker noe av au pair-hverdagen også, samt er notorisk dårlig betalt, hhv kr 179,94 eller helt ned i 118,08 for sekstenåringer, 127,58 for 17-åringer og 141,84 for 18-åringer. INGEN har timelønn på 46 kroner. Selv ikke etter fratrekk for bopel på arbeidsstedet, som er på maksimalt 600 kroner i måneden. Hva er prosjektet ditt her, egentlig?

Anonymkode: 57ee1...4d8

Husslaver ja. De søker jo jobb i Norge, og det er frivillig. Au pairen kan slutte når som helst, samt bytte familie, noe som ikke gjelder for familien. Familien må ha alvorlig grunn for å si opp au pairen. Slaveri? Hm. Da tror jeg du må lese litt flere bøker enn du har gjort hittil. 

Forresten, en bonde har nylig blitt saksøkt av x antall arbeidere pga for lav lønn og brudd på regelverk. Tror du Vedum og Peggy kommer til å se på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (42 minutter siden):

Er det slik at dere som er imot au pair ordningen, egentlig er ganske fremmedfiendtlige?

Det var en ufattelig tåpelig og ubegrunnet konklusjon.

Anonymkode: d857a...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (4 timer siden):

Husslaver ja. De søker jo jobb i Norge, og det er frivillig. Au pairen kan slutte når som helst, samt bytte familie, noe som ikke gjelder for familien. Familien må ha alvorlig grunn for å si opp au pairen. Slaveri? Hm. Da tror jeg du må lese litt flere bøker enn du har gjort hittil. 

Forresten, en bonde har nylig blitt saksøkt av x antall arbeidere pga for lav lønn og brudd på regelverk. Tror du Vedum og Peggy kommer til å se på dette?

Du trenger visst å lese deg opp. Au pairen taper penger hvis hun vil bytte familie. Og hvis hun ønsker å dra hjem før tida, kan familien nekte å betale reisen.

Anonymkode: ee999...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (8 timer siden):

Selvsagt, jeg følger deg i det - men mange av disse au pairene har jo inngangsport til Norge og får en fremtid her etter endt opphold. Du er jo norsk og kvalifiserer jo ikke til au pair, så det blir jo litt feil sammenlikningsgrunnlag? 

Er det slik at dere som er imot au pair ordningen, egentlig er ganske fremmedfiendtlige?

Nordmenn kan da være au pair i andre land. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (9 timer siden):

Den er slettes ikke full av DINE tall!

Selvsagt ikke. Når riktig dokumentasjon er lagt ut så trenger jo ikke jeg å skrive den en gang til. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (På 19.4.2023 den 15.06):

Les deg opp på au pair - ordningen. Såvidt jeg vet så er ikke yrkesutøvere i anleggsbransjen på kulturutveksling og skal være en del av familien. Hadde det vært sånn så skulle jeg gjerne huset en fra øst - Europa jeg 😂

I Norge har vi EØS-avtalen som gjør det enklere for arbeidere fra disse landene å få seg arbeid i Norge. For arbeidere fra andre land er det langt vanskeligere å få se arbeid her, for de fleste er dette umulig. 

Så har vi hatt kulturutvekslingsavtaler som er mer romslige hva angår landet personen kommer fra. Det ene er at studenter på videregående skole kan ta seg et utvekslingsår i Norge. De skal da være som et medlem av familien de bor hos mens de går på skole. Den andre ordningen er au pair-ordningen. Den skal fungerer likt som for skoleordningen, men i stedet for skolen kan ungdommen/den unge voksne jobbe noe timer, som regel med å hjelpe til med barna i familien. Den var en billig og enkel løsning for den unge voksne å få oppleve en annen kultur og bo i et annet land. 

Slik au pair ordningen er nå betyr ikke kulturutveksling noe for majoriteten. De kommer for å jobbe og tjene penger de kan sende hjem til familien. Kulturen betyr ingenting. Det å spørre au pair-ene fra Fillepinene om de vil beholde ordningen vil i så henseende ikke kunne legges mye vekt. Mange vil så klart beholde denne. Det er deres eneste mulighet til å komme enkelt inn på det norske arbeidsmarkedet. Men som en arbeidsordning, kan den ikke fungere slik. Slik den fungerer nå er den blitt et smutthull for arbeidsinnvandring fra andre land enn EØS. Den kommer da i konflikt med andre regler for arbeidsinnvandring. Så selv om arbeidsgiver er aldri så snill med arbeider blir det en avtale som undergraver arbeiders rettigheter i Norge og dumping av lønninger. Den virker heller ikke etter hensikten, som er kulturutveksling. 

Kulturutveksling er selvrealisering og dette er på toppen av behovdspyramiden. Tror du en filippinsk kvinne med tre små barn hjemme reiser til Norge for å realisere seg selv?   

Anonymkode: 4d4c5...844

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...