Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du ser ikke forskjell på barnehagepersonell og en person som bor sammen med barnet i et helt år? Som er der morgen og kveld hver dag, som er en omsorgsperson på nivå med foreldre og søsken? Det forundrer meg dog ikke, basert på tidligere uttalelser fra deg. Du har rett og slett ikke kunnskap om emnet. Det er selvsagt greit, alle kan ikke vite alt om alt, men da bør man jo vise en viss form for ydmykhet ovenfor sin egen begrensning. Men det er nok også en utopi her. 

Anonymkode: 7d461...48a

Om de bor med familien eller om barna er i barnehagen 6-8 timer hver dag spiller ingen rolle. Tenk også på alle som flytter, alle som opplever skilsmisse og mister andre nære som familie. Rart de vokser opp og ikke får et ødelagt liv.. Det er så mye drama i denne tråden som ikke har noe med realitetene å gjøre. Det må gå an å stikke fingeren en mm ned i jorda ihvertfall? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Om de bor med familien eller om barna er i barnehagen 6-8 timer hver dag spiller ingen rolle. Tenk også på alle som flytter, alle som opplever skilsmisse og mister andre nære som familie. Rart de vokser opp og ikke får et ødelagt liv.. Det er så mye drama i denne tråden som ikke har noe med realitetene å gjøre. Det må gå an å stikke fingeren en mm ned i jorda ihvertfall? 

Alle jeg kjenner som har mistet kontakten med nære familiemedlemmer som barn er sterkt preget av det som voksne.

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Alle jeg kjenner som har mistet kontakten med nære familiemedlemmer som barn er sterkt preget av det som voksne.

Anonymkode: 26afe...a25

Alle du kjenner? 🙂 Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (18 minutter siden):

Om de bor med familien eller om barna er i barnehagen 6-8 timer hver dag spiller ingen rolle. Tenk også på alle som flytter, alle som opplever skilsmisse og mister andre nære som familie. Rart de vokser opp og ikke får et ødelagt liv.. Det er så mye drama i denne tråden som ikke har noe med realitetene å gjøre. Det må gå an å stikke fingeren en mm ned i jorda ihvertfall? 

Men her er det adskillelse satt i system gjennom mange år. Men jeg skjønner at du ikke evner å se dette, så jeg anser meg ferdig med deg nå. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men her er det adskillelse satt i system gjennom mange år. Men jeg skjønner at du ikke evner å se dette, så jeg anser meg ferdig med deg nå. 

Anonymkode: 7d461...48a

Adskillelse satt i system ?? Nå har jeg lest det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (39 minutter siden):

Alle du kjenner? 🙂 Ok. 

Ja, du hevder at det ikke er skadelig. Det har vært skadelig for alle jeg kjenner som har opplevd noe lignende. De sliter blant annet med selvbilde fordi de opplever å ha bli valgt bort.

Det er selvsagt svogerforskning, men det er jo pussig at du ikke trenger å dokumentere dine påstander om at det absolutt ikke er skadelig.

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, du hevder at det ikke er skadelig. Det har vært skadelig for alle jeg kjenner som har opplevd noe lignende. De sliter blant annet med selvbilde fordi de opplever å ha bli valgt bort.

Det er selvsagt svogerforskning, men det er jo pussig at du ikke trenger å dokumentere dine påstander om at det absolutt ikke er skadelig.

Anonymkode: 26afe...a25

Hun trenger ikke dokumentere noe - for hun tenker. I motsetning til alle som er i mot au pair-ordningen - de tenker ikke og må derfor dokumentere. Det hele er ekstremt logisk skjønner du. Hvis vi bare tenker så blir vi nok enig med henne og slipper å dokumentere noe.

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun trenger ikke dokumentere noe - for hun tenker. I motsetning til alle som er i mot au pair-ordningen - de tenker ikke og må derfor dokumentere. Det hele er ekstremt logisk skjønner du. Hvis vi bare tenker så blir vi nok enig med henne og slipper å dokumentere noe.

Anonymkode: 69755...869

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, du hevder at det ikke er skadelig. Det har vært skadelig for alle jeg kjenner som har opplevd noe lignende. De sliter blant annet med selvbilde fordi de opplever å ha bli valgt bort.

Det er selvsagt svogerforskning, men det er jo pussig at du ikke trenger å dokumentere dine påstander om at det absolutt ikke er skadelig.

Anonymkode: 26afe...a25

De har ikke blitt valgt bort. Det er en feil påstand som ikke er reell i det hele tatt. 

Min påstand bygger på ren logikk da alle, og absolutt alle barn opplever å miste en person som har betydning for dem gjennom barndommen. De mister venner, familiemedlemmer på grunn av flere ting, de mister eldre søsken som flytter ut. Barnehageansatte som skifter jobb, og når barna begynner på skolen. De mister lærere og også i mange tilfeller den daglige kontakten med en av foreldrene. Det skjer hele tiden med de fleste barn, så da skulle nok mange barn slitt mye mer enn de gjør. Hvis de blir ødelagt for livet eller får større men av å miste barnepassere, så tenker jeg nok at det er litt mer i bunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo også fascinerende at det stort sett bare er kvinner fra fattige land som er interessert i norsk kultur og språk og derfor ønsker kulturutveksling. Særlig er interessen høy blant filippinske kvinner. Kanskje Ibsen og Grieg er spesielt populært der nede.

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo også fascinerende at det stort sett bare er kvinner fra fattige land som er interessert i norsk kultur og språk og derfor ønsker kulturutveksling. Særlig er interessen høy blant filippinske kvinner. Kanskje Ibsen og Grieg er spesielt populært der nede.

Anonymkode: 69755...869

Det er kanskje en gåte for deg siden forskjellene knapt er større enn blant fattige i bla asiatiske land kontra Norge. 

Mange reiser også for å jobbe bla i Dubai. Det er ikke til å tro! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Det er kanskje en gåte for deg siden forskjellene knapt er større enn blant fattige i bla asiatiske land kontra Norge. 

Mange reiser også for å jobbe bla i Dubai. Det er ikke til å tro! 

Au-pairordningen er ikke en ordning for fremmedarbeidere. Det er et faktum du må forstå fullt ut før du kan forstå hvordan den rammer når den misbrukes.

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Au-pairordningen er ikke en ordning for fremmedarbeidere. Det er et faktum du må forstå fullt ut før du kan forstå hvordan den rammer når den misbrukes.

Anonymkode: 26afe...a25

Nå var det vel en latterligjøring av asiatiske Au pairer jeg kommenterte, og om forskjellene på kulturene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Nå var det vel en latterligjøring av asiatiske Au pairer jeg kommenterte, og om forskjellene på kulturene.

 

Ingen har latterliggjort au-pairene. Alle oppegående mennesker har full forståelse for at de velger denne ordningen som en måte å komme seg ut å tjene penger på.

Man latterliggjør det arrogante misbruket av ordningen fra vertssiden i Norge. Fraværet av etikk og holdningen om at «detmåddaværralov» å utnytte et hvert smutthull (og menneske) fordi man kan og har penger til det.

Faktum er at ni av ti au-pairer kommer fra verdens største fremmedarbeider-nasjon. Faktum er at under halvparten tar norsk-kurs og at det kan dokumenteres at en av tre jobber mer enn de skal.

Ingen her latterliggjør kvinnene som håper dette skal være en måte å få et bedre liv for seg og familien.

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Det er jo også fascinerende at det stort sett bare er kvinner fra fattige land som er interessert i norsk kultur og språk og derfor ønsker kulturutveksling. Særlig er interessen høy blant filippinske kvinner. Kanskje Ibsen og Grieg er spesielt populært der nede.

Anonymkode: 69755...869

 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ingen har latterliggjort au-pairene. Alle oppegående mennesker har full forståelse for at de velger denne ordningen som en måte å komme seg ut å tjene penger på.

Man latterliggjør det arrogante misbruket av ordningen fra vertssiden i Norge. Fraværet av etikk og holdningen om at «detmåddaværralov» å utnytte et hvert smutthull (og menneske) fordi man kan og har penger til det.

Faktum er at ni av ti au-pairer kommer fra verdens største fremmedarbeider-nasjon. Faktum er at under halvparten tar norsk-kurs og at det kan dokumenteres at en av tre jobber mer enn de skal.

Ingen her latterliggjør kvinnene som håper dette skal være en måte å få et bedre liv for seg og familien.

Anonymkode: 26afe...a25

Kan du forklare hvordan det over ikke er latterligjøring? Hun utelukker jo at de kan ha interesse for norsk kultur på toppen av alt. Hva er grunnen til det? Er de dumme og uvitende fordi de kommer fra fattige regioner i ulike land? 

Som jeg har skrevet tidligere i tråden så vil au pairer selv funnet en annen løsning sånn at reglene ble fulgt. Hadde flere av de som har aupairer overholdt reglene så hadde det heller ikke vært grunn til å skrote ordningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (37 minutter siden):

Det er kanskje en gåte for deg siden forskjellene knapt er større enn blant fattige i bla asiatiske land kontra Norge. 

Mange reiser også for å jobbe bla i Dubai. Det er ikke til å tro! 

Hvorfor er det ikke mange spanske, britiske, amerikanske unge kvinner som er nysgjerrig på norsk kultur? Kanskje det ikke har noe med kulturutveksling å gjøre? Kanskje det har med sosial dumping å gjøre? Billig arbeidskraft under skalkeskjul av kulturutveksling? Mon tro det.

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (35 minutter siden):

Nå var det vel en latterligjøring av asiatiske Au pairer jeg kommenterte, og om forskjellene på kulturene.

 

Det er ingen andre enn deg som latterliggjør filippinske arbeidsinnvandrere. Det er fakta at Filippinene er et av landene i verden som sender flest av sine innbyggere ut i verden for å jobbe. Det er det ingenting latterlig med, det er bare trist. Det er trist at velstående nordmenn utnytter fattige mennesker under narritiativet om at de hjelper dem til å utvikle sin kulturelle horisont. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (23 minutter siden):

 

Kan du forklare hvordan det over ikke er latterligjøring? Hun utelukker jo at de kan ha interesse for norsk kultur på toppen av alt. Hva er grunnen til det? Er de dumme og uvitende fordi de kommer fra fattige regioner i ulike land? 

Som jeg har skrevet tidligere i tråden så vil au pairer selv funnet en annen løsning sånn at reglene ble fulgt. Hadde flere av de som har aupairer overholdt reglene så hadde det heller ikke vært grunn til å skrote ordningen. 

Det er ikke latterliggjøring av kvinnene. De vet hva de velger. Det er latterliggjøring av «fru finansdirektør» i Oslo vest som tror au pairen er der for kulturutveksling når faktum er at hun er billig arbeidskraft (kokk, barnepasser og vaskehjelp) selv om hun tjener bedre enn hun ville gjort i hjemlandet.

Anonymkode: 69755...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Det er ikke latterliggjøring av kvinnene. De vet hva de velger. Det er latterliggjøring av «fru finansdirektør» i Oslo vest som tror au pairen er der for kulturutveksling når faktum er at hun er billig arbeidskraft (kokk, barnepasser og vaskehjelp) selv om hun tjener bedre enn hun ville gjort i hjemlandet.

Anonymkode: 69755...869

Jo, det var faktisk det når man ironiserer over uvitenhet hos mennesker på grunn av fattigdom. Det er latterligjøring av fru finansdirektør også her. Og jeg har sagt, sammen med andre brukere her at det er flere sider av dette og at det er skikkelige folk som også gir dem jobb. Det er påfallende mangel på nyanser og refleksjon i tråden syns jeg. Sånn generelt. Det er ikke tatt hensyn til hva over 400 Aupairer mener heller, som er dem dette handler om. Jeg syns det er mye selvgodhet uttrykt på en ensidig måte i tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Jo, det var faktisk det når man ironiserer over uvitenhet hos mennesker på grunn av fattigdom. Det er latterligjøring av fru finansdirektør også her. Og jeg har sagt, sammen med andre brukere her at det er flere sider av dette og at det er skikkelige folk som også gir dem jobb. Det er påfallende mangel på nyanser og refleksjon i tråden syns jeg. Sånn generelt. Det er ikke tatt hensyn til hva over 400 Aupairer mener heller, som er dem dette handler om. Jeg syns det er mye selvgodhet uttrykt på en ensidig måte i tråden. 

Det er faktisk slik at når man er så fattig at man må ut i verden for å tjene penger, så kommer behovet for kulturelle opplevelser ned på listen. Du håner mennesker i krise ved å rope om at de kommer pga kulturen og ikke pga nød. Du er et dårlig menneske. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk slik at når man er så fattig at man må ut i verden for å tjene penger, så kommer behovet for kulturelle opplevelser ned på listen. Du håner mennesker i krise ved å rope om at de kommer pga kulturen og ikke pga nød. Du er et dårlig menneske. 

Anonymkode: 7d461...48a

Nei, behovet for det kommer ikke med på noen liste. Det er ene og alene kulturen de kommer for, men jeg antar at du kanskje begrenser kultur til å handle om kunnskap om Ibsen og Grieg du også, hvem vet. Velferd er nemlig også endel av kulturen i et land, merkelig nok 🙂 kultur er mye skjønner du. 

Jeg er nok ikke et så dårlig menneske heller 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Nei, behovet for det kommer ikke med på noen liste. Det er ene og alene kulturen de kommer for, men jeg antar at du kanskje begrenser kultur til å handle om kunnskap om Ibsen og Grieg du også, hvem vet. Velferd er nemlig også endel av kulturen i et land, merkelig nok 🙂 kultur er mye skjønner du. 

Jeg er nok ikke et så dårlig menneske heller 🙃

Nå tøyser du bare. 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå tøyser du bare. 

Anonymkode: 7d461...48a

Nei. Overhodet ikke. Det kunne ikke være mer feil, men det går faktisk an å diskutere uten å være aggressiv og i angrep hele tiden. Det kunne jo noen og hver notert seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Nei. Overhodet ikke. Det kunne ikke være mer feil, men det går faktisk an å diskutere uten å være aggressiv og i angrep hele tiden. Det kunne jo noen og hver notert seg. 

Tøysekopp. Har du ikke noe annet å gjøre i påsken enn å henge her og mase? 

Anonymkode: 7d461...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...