Gå til innhold

Au pair-ordningen avvikles!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mrs Remington skrev (10 minutter siden):

Nå generaliserer du. Sammenlikne det med fartshumper - fartshumpene er der hvor barn ferdes og gjelder sikkerhet. Au pair ordningen har ingenting med det å gjøre, det har med ren skjær misunnelse å gjøre. VG vinklet det til vestkantslaveriet, som om det kun er i Oslos veskant det benyttes au pair! Au pair ordningen finnes i ihele Europa, ikke kun på vestkanten i Oslo!

Hvordan vg ev har valgt å vinkle det, det har jeg ikke sett. Det er ikke til å komme fra at det er folk med mer penger enn snittet som har au pair. Å påpeke det har ingenting med misunnelse å gjøre. Heller ikke å påpeke at mange av au pairene har jobbet nesten som slaver på vestkanten i Oslo (og andre steder i landet).

Det er ikke misunnelse å påpeke at svært mange au pairer er blitt utnyttet grovt, måttet jobbe mye mer enn lovverket sier de skal, fått mindre utbetalt, mindre fri, ikke fått kost, ikke fått spise med familie osv. osv. osv.

Avviklingen av au pair-ordningen har med sikkerheten til de som ellers er blitt grovt utnyttet i Norge å gjøre.

Anonymkode: 35fc4...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ReneRene skrev (29 minutter siden):

Vanlig timelønn i Norge er 220 kr. Aupairer skal jobbe 30 timer = 180

Da får de kost og losji. 

De jobber ikke bare en uke i måneden for de snaut 6000 kronene altså. De har en timelønn på 49 kroner om det er 20 arbeidsdager i en måned.

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De jobber ikke bare en uke i måneden for de snaut 6000 kronene altså. De har en timelønn på 49 kroner om det er 20 arbeidsdager i en måned.

Anonymkode: 26afe...a25

Les reglene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Les reglene. 

Hvilke regler? 120 timer pr måned og 5600 utbetalt i såkalte lommepenger. Et lite rom i tillegg pluss måltider med barna gjør ikke at dette er ok. 

Anonymkode: 73e3b...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Les reglene. 

6000 er det de får utbetalt pr. Måned. De skal jobbe  maks 30 timer pr UKE. Det er ca. 80% stilling. 

 

Les og forstå reglene og inne minst grunnleggende matematikk selv. Det eneste som ikke er 100% rett i det jeg skriver er at de kan jobbe helger om de jobber færre timer i løpet av arbeidsuken, men det er likevel en timelønn under 50kr.

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerer fint som ordning når du reiser 20 år gammel fra Norge til Sveits, USA eller Frankrike for å leve livet før alvoret begynner. Det er noe helt annet enn lavtlønnede kvinner som jobber for en slikk og ingenting hos velstående familier med behov for au pair som nødvendig tilbehør. 
Jeg har - som mange andre- vært au pair selv, og jeg hadde det topp men jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvordan noen kan forsvare dette som gangbart moralsk og etisk i Norge i dag. Det er i all enkelhet slik det har blitt kun utnyttelse. 

Anonymkode: 73e3b...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvilke regler? 120 timer pr måned og 5600 utbetalt i såkalte lommepenger. Et lite rom i tillegg pluss måltider med barna gjør ikke at dette er ok. 

Anonymkode: 73e3b...6f1

Lite rom?? De fleste har hybel, og det er heller ikke mange som har mer å bruke etter faste utgifter er betalt! Mange har langt mindre faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Lite rom?? De fleste har hybel, og det er heller ikke mange som har mer å bruke etter faste utgifter er betalt! Mange har langt mindre faktisk. 

Faste utgifter kan ikke sammenliknes. 

Anonymkode: 73e3b...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Lite rom?? De fleste har hybel, og det er heller ikke mange som har mer å bruke etter faste utgifter er betalt! Mange har langt mindre faktisk. 

Vet du at «de fleste» har hybel? Slik ordningen er ment å virke skal de være en del av familien, ikke en tjener bosatt i en tjenestefløy. Og hvorfor forholder du deg ikke til din hårreisende feilaktige påstand om at en Au pair har en timelønn på 180kr?

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vet du at «de fleste» har hybel? Slik ordningen er ment å virke skal de være en del av familien, ikke en tjener bosatt i en tjenestefløy. Og hvorfor forholder du deg ikke til din hårreisende feilaktige påstand om at en Au pair har en timelønn på 180kr?

Anonymkode: 26afe...a25

Les reglene ang lønn. 

En helt annen ting er at lønnen ikke er problemet her. Det er at de -ikke- får betalt for arbeidet utenom.

 

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge ble husmannsordningen avskaffet rundt midten av 1900-tallet. Det er på høy tid også å avskaffe moderne slavearbeid. 

Anonymkode: ae85c...bd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (Akkurat nå):

Les reglene ang lønn. 

Det er du som har misforstått.

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er du som har misforstått.

Anonymkode: 26afe...a25

Nei det er nok ikke det. Hadde alle holdt seg til de reglene jeg snakker om, så hadde den ordningen fremdeles kunne eksistere. Siden folk ikke klarer å la være og utnytte og oppføre seg som norske moderne slaveholdere så måtte det avvikles. Hvilket jeg forstår.

Endret av ReneRene
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ReneRene skrev (16 minutter siden):

Lite rom?? De fleste har hybel, og det er heller ikke mange som har mer å bruke etter faste utgifter er betalt! Mange har langt mindre faktisk. 

Hvor har du påstanden fra om at de fleste har egen hybel, eller er det bare noe du tror?

Anonymkode: d857a...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (8 minutter siden):

Les reglene ang lønn. 

En helt annen ting er at lønnen ikke er problemet her. Det er at de -ikke- får betalt for arbeidet utenom.

 

Det er ikke 5 900,- i uka. De er 5 900,- i måneden. Før skatt. 

30 timer i uka x 4 uker= 120 timer

5 900,- : 120 = 49,16,- 

Og siden du ikke leser linker:

  • Du skal ha fri kost og losji, og minst 5 900 kroner før skatt per måned i lommepenger/lønn. Du har også krav på feriepenger, i samsvar med ferieloven.
  • Du må skatte til Norge. Lommepenger og fri kost og losji skattes som lønn. Ta kontakt med Skatteetaten for å få skattekort.
  • https://www.udi.no/skal-soke/au-pair/au-pair-tillatelse/

Anonymkode: 120bd...d8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvor har du påstanden fra om at de fleste har egen hybel, eller er det bare noe du tror?

Anonymkode: d857a...53d

Hvorfor i all verden ble dette et tema? En skriver at de har et "lite rom" hvilket jeg forklarer at det har de nok ikke. Så får det fokus, hvorfor??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke 5 900,- i uka. De er 5 900,- i måneden. Før skatt. 

30 timer i uka x 4 uker= 120 timer

5 900,- : 120 = 49,16,- 

Og siden du ikke leser linker:

  • Du skal ha fri kost og losji, og minst 5 900 kroner før skatt per måned i lommepenger/lønn. Du har også krav på feriepenger, i samsvar med ferieloven.
  • Du må skatte til Norge. Lommepenger og fri kost og losji skattes som lønn. Ta kontakt med Skatteetaten for å få skattekort.
  • https://www.udi.no/skal-soke/au-pair/au-pair-tillatelse/

Anonymkode: 120bd...d8b

Ja? Og lønna * er ikke årsaken* til at dette ble avviklet! Gud bedre. Det er andre grunner som utnyttelse og verre ting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (18 minutter siden):

Les reglene ang lønn. 

En helt annen ting er at lønnen ikke er problemet her. Det er at de -ikke- får betalt for arbeidet utenom.

 

 

ReneRene skrev (14 minutter siden):

Nei det er nok ikke det. Hadde alle holdt seg til de reglene jeg snakker om, så hadde den ordningen fremdeles kunne eksistere. Siden folk ikke klarer å la være og utnytte og oppføre seg som norske moderne slaveholdere så måtte det avvikles. Hvilket jeg forstår.

Det er ingen tvil om at du har misforstått både ordningen og ordningen med lommepenger. Mange Au pairer har fått mer penger når de har jobbet mer, det er fortsatt misbruk for de skal ikke være her primært for å jobbe, derfor skal de ikke under noen omstendigheter jobbe mer enn 30 timer i uken. Da hjelper det ikke at de får mer «lønn», en misbruker en kulturutvekslingsordning til å skaffe seg billig arbeidskraft.

 

Og de får 49kr timen, ikke 180. Altså har du misforstått VELDIG.

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

 

Det er ingen tvil om at du har misforstått både ordningen og ordningen med lommepenger. Mange Au pairer har fått mer penger når de har jobbet mer, det er fortsatt misbruk for de skal ikke være her primært for å jobbe, derfor skal de ikke under noen omstendigheter jobbe mer enn 30 timer i uken. Da hjelper det ikke at de får mer «lønn», en misbruker en kulturutvekslingsordning til å skaffe seg billig arbeidskraft.

 

Og de får 49kr timen, ikke 180. Altså har du misforstått VELDIG.

Anonymkode: 26afe...a25

Jeg har helt sikkert misforstått. Du vet nok bedre enn meg, ok 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Jeg har helt sikkert misforstått. Du vet nok bedre enn meg, ok 🙂

 

Det er enkel matematikk. 5900kr fordelt på minst 4x30 timer, så ja.

Anonymkode: 26afe...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ReneRene skrev (47 minutter siden):

Hvorfor i all verden ble dette et tema? En skriver at de har et "lite rom" hvilket jeg forklarer at det har de nok ikke. Så får det fokus, hvorfor??? 

Hvorfor kan du ikke bare svare på spørsmålet?

Anonymkode: d857a...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hvorfor kan du ikke bare svare på spørsmålet?

Anonymkode: d857a...53d

Jeg lurer også på hva som er grunn til at dette ble tema. Au pairen har krav på privat liv, så ja, de fleste au pairer har leilighet i  forbindelse med bolig. En leilighet man fint kunne ha leid ut, fremfor å ha au pair. Flere norske som ville ha bodd gratis mot kost og losji og kr 5900 per måned og 30 timers arbeidsuke, så det er tull å kalle det for utnyttelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (13 minutter siden):

Jeg lurer også på hva som er grunn til at dette ble tema. Au pairen har krav på privat liv, så ja, de fleste au pairer har leilighet i  forbindelse med bolig. En leilighet man fint kunne ha leid ut, fremfor å ha au pair. Flere norske som ville ha bodd gratis mot kost og losji og kr 5900 per måned og 30 timers arbeidsuke, så det er tull å kalle det for utnyttelse!

Hvis det er mange norske som ville leve som au pairen er det jo ikke noe problem for de norske familiene. Da kan de bruke nordmenn i steden. Det er helt lov.

Anonymkode: 44507...622

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis kost og losji tilsvarer at timelønnen er en god del høyere enn 49 kr. Hybel og mat utgjør mange tusen kroner i mnd. også for en som alternativt bor alene. Fort 10-15000.

De får også dekket norskkurs med minimum verdi av omkring 10 000 i året. De skal ha dekket forsikringer og flyreisen til/fra Norge.

Det er ikke noe å bli rik av akkurat, men det er heller ikke så aller verst. Jobben skal bestå av LETT husarbeid - barnepass, rydde og tilsvarende.

Hvis vertsfamilien følger norsk lov bør det kunne være helt greit å være au pair et år eller to i en norsk familie. 

Anonymkode: 3be9d...480

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det er mange norske som ville leve som au pairen er det jo ikke noe problem for de norske familiene. Da kan de bruke nordmenn i steden. Det er helt lov.

Anonymkode: 44507...622

Ja, selvsagt, dette er en grov beregning over hva det koster en familie å ha au pair, ferdig skattede penger. Selvsagt er det attraktivt for en student eller liknende! kr 229 224,- per år. Slaveri? Vel.......,.

image.png.58486699541be65375865074cefa7b1d.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...