Gå til innhold

***August 2014 ***


Fillibobba

Anbefalte innlegg

Veldig enig med det siste du skriver Anekdote, ang kontroll!

Jeg var til samtale med jm på riksen i går pga angst for fødselen (basert på sist opplevelse, og dette med å ikke ha kontroll). Må si det er dag og natt forskjell på hvor proffe de er på riksen vs ullevål hvor jeg fødte sist!!

Nå har jeg en ordentelig fødeplan med tidsfremdrift og lovnad om epidural allerede ved 3 cm. Var SÅ lettet da jeg gikk derifra. Nesten (men bare nesten) så jeg gleder meg...

Så bra at de tar det sånn på alvor. Jeg skjønner ikke hvorfor enkelte fødesteder er så opptatt av å holde tilbake epidural hvis man virkelig ønsker det selv. Jeg tror det er et kjempebra virkemiddel for å klare å ikke anspenne seg, og så lenge man er informert om bieffekter så burde man få velge selv synes jeg! Det er jo en grunn til at det er den beste smertelindringen.

 

Det er jo vi som skal føde,og vi kjenner oss selv og hvordan vi reagerer best. Nå har ikke jeg født før selv, men det rådet jeg har fått fra andre har vært:Vær tydelig på hva du ønsker under fødselen. Har også snakket med jordmor og mannen og skrevet et fødebrev ut fra mine/våre ønsker. Det gjør meg litt tryggere. Det gir i alle fall de som jobber på fødeavdelingen en mulighet til å møte ønskene eller forklare hvorfor de eventuelt ikke kan møte dem.

 

Jeg skal føde i Bergen. Snakket med en jordmor som jobber på kk, og hun sa at de har noen uker fremover hvor de har spesielt fokus på mor-barn-vennlig sykehus. F eks at mor får barnet på brystet etter fødsel, også ved KS hvis hun ønsker og er frisk nok. Det er definitivt det viktigste for meg, å vite at de vil tilrettelegge for at vi får være med babyen med en gang, og få de spesielle første timene uforstyrret. Ikke veie og måle og stikke nåler i babyen, eller bade den og stelle den for meg. Det siste vil jeg gjøre selv, og det har jeg drømt om i mange måneder... :) Jeg skal jo sannsynligvis ikke ha KS, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir antakeligvis igangsatt før tiden denne gangen også, fått påvist svangerskapsforgiftning (igjen...), men blodtrykk er foreløpig ikke så høyt at de vil foreta seg noe, blir fulgt nøye opp på sykehuset med ctg, blodprøver etc.

 

Sist (da jeg var førstegangsfødende) ble jeg igangsatt i uke 38, fikk piller for modning skjøvet opp i det helligste og det hadde nada effekt. Vondt og ubehagelig var det og. Fikk ingen åpning og de greide ikke å stikke hull på hinnen (flere forsøk), var heller ikke behagelig. Det endte med hastesnitt sist pga vår lille baby var veldig stressa i magen.

 

Legen sa til oss på mandag at så lenge ting var stabilt/ikke svangerskapsforgiftningen var truende ville de vente så nærme uke 39 (ca 2 uker til) som mulig, for dess nærmere termin dess bedre odds ville det være for at igangsettingen ble vellykket. Han sa også at siden det ble keisersnitt sist ville det antakeligvis bli igangsetting med gele / ballong denne gangen. Lurer fælt på om noen har erfart (eller kjenner noen andres erfaring) i fht dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, har litt blanda følelser etter kontrollen hos lege i dag. Formen er grei den, og baby har det veldig bra heldigvis :) Er 37+0 idag og legen kunne ikke kjenne om jenta lå med hodet eller rumpa ned. Ble ganske skuffet fordi jeg er veldig redd for setefødsel eller at bekkenet mitt ikke er stort nok! Så da må jeg vente til neste onsdag for å se om jordmor kan kjenne det. Begynner å bli litt stresset, da er jeg jo allerede 38 uker på vei og fødsel nærmer seg!

Blodtrykket mitt hadde også steget litt, fra 119/75 til 146/89, men legen så ikke bekymret ut. Han ba meg bare sjekke det om en uke igjen :/

Skulle nesten ønske at jeg ble sendt til sykehuset for en UL pga leie og ordentlig sjekk med tanke på blodtrykket, men men... Skal prøve å ikke la det stresse meg :) 

 

Måtte bare klage litt, hehe. Er nok ikke så alvorlig som jeg skal ha det til, det er sikkert bare meg som bekymrer meg ekstra nå på slutten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awaa er legen usikker kan du kreve å bli sendt til sykehuset for ul! Så de rekker å ta røntgen ved evt seteleie. Man vet jo aldri når fødselen starter :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awaa: Stå på kravene og be om en ul. Forklar hvor usikker situasjonen gjør deg og forlang ny ul. Om babyen sitter så det greit å planlegge siden du er så nær fødsel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir antakeligvis igangsatt før tiden denne gangen også, fått påvist svangerskapsforgiftning (igjen...), men blodtrykk er foreløpig ikke så høyt at de vil foreta seg noe, blir fulgt nøye opp på sykehuset med ctg, blodprøver etc.

 

Sist (da jeg var førstegangsfødende) ble jeg igangsatt i uke 38, fikk piller for modning skjøvet opp i det helligste og det hadde nada effekt. Vondt og ubehagelig var det og. Fikk ingen åpning og de greide ikke å stikke hull på hinnen (flere forsøk), var heller ikke behagelig. Det endte med hastesnitt sist pga vår lille baby var veldig stressa i magen.

 

Legen sa til oss på mandag at så lenge ting var stabilt/ikke svangerskapsforgiftningen var truende ville de vente så nærme uke 39 (ca 2 uker til) som mulig, for dess nærmere termin dess bedre odds ville det være for at igangsettingen ble vellykket. Han sa også at siden det ble keisersnitt sist ville det antakeligvis bli igangsetting med gele / ballong denne gangen. Lurer fælt på om noen har erfart (eller kjenner noen andres erfaring) i fht dette?

 

Veldig god erfaring med ballongkateter fra tidligere! Var det jeg trengte for å komme i gang 👍 :) da startet jeg selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Æsj, har litt blanda følelser etter kontrollen hos lege i dag. Formen er grei den, og baby har det veldig bra heldigvis :) Er 37+0 idag og legen kunne ikke kjenne om jenta lå med hodet eller rumpa ned. Ble ganske skuffet fordi jeg er veldig redd for setefødsel eller at bekkenet mitt ikke er stort nok! Så da må jeg vente til neste onsdag for å se om jordmor kan kjenne det. Begynner å bli litt stresset, da er jeg jo allerede 38 uker på vei og fødsel nærmer seg!

Blodtrykket mitt hadde også steget litt, fra 119/75 til 146/89, men legen så ikke bekymret ut. Han ba meg bare sjekke det om en uke igjen :/

Skulle nesten ønske at jeg ble sendt til sykehuset for en UL pga leie og ordentlig sjekk med tanke på blodtrykket, men men... Skal prøve å ikke la det stresse meg :)

 

Måtte bare klage litt, hehe. Er nok ikke så alvorlig som jeg skal ha det til, det er sikkert bare meg som bekymrer meg ekstra nå på slutten. 

Jeg hadde setefødse sist og ba om ultralyd for å jakka leie og mål siden prinsessa satt fast. Fikk ultralyd en uke etter legetimen. Bare si hva du vil ha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Blir antakeligvis igangsatt før tiden denne gangen også, fått påvist svangerskapsforgiftning (igjen...), men blodtrykk er foreløpig ikke så høyt at de vil foreta seg noe, blir fulgt nøye opp på sykehuset med ctg, blodprøver etc.

Sist (da jeg var førstegangsfødende) ble jeg igangsatt i uke 38, fikk piller for modning skjøvet opp i det helligste og det hadde nada effekt. Vondt og ubehagelig var det og. Fikk ingen åpning og de greide ikke å stikke hull på hinnen (flere forsøk), var heller ikke behagelig. Det endte med hastesnitt sist pga vår lille baby var veldig stressa i magen.

Legen sa til oss på mandag at så lenge ting var stabilt/ikke svangerskapsforgiftningen var truende ville de vente så nærme uke 39 (ca 2 uker til) som mulig, for dess nærmere termin dess bedre odds ville det være for at igangsettingen ble vellykket. Han sa også at siden det ble keisersnitt sist ville det antakeligvis bli igangsetting med gele / ballong denne gangen. Lurer fælt på om noen har erfart (eller kjenner noen andres erfaring) i fht dette?

Veldig god erfaring med ballongkateter fra tidligere! Var det jeg trengte for å komme i gang :) da startet jeg selv :)

Godt å høre, vi får se hvordan det utvikler seg. Skal til legen på fredag og føler meg helt pyton, ser jeg har fått mer ødem og den giftige kvalmen vil ikke gi seg. Så lei av å kaste opp til alle døgnets tider, veldig klar for å få henne ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :) Jeg viste ikke at jeg kunne "be" om UL ang leie, men om jordmor heller ikke er sikker neste uke, så kommer jeg til å be om det! Forhåpentligvis er hun flinkere enn legen min når det gjelder å kjenne hvilken vei babyen ligger. (Legen min er en mann i 30-årene som virker litt uerfaren når det gjelder graviditet, men ellers veldig OK)

Så da får jeg knipe igjen til onsdag neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Blir antakeligvis igangsatt før tiden denne gangen også, fått påvist svangerskapsforgiftning (igjen...), men blodtrykk er foreløpig ikke så høyt at de vil foreta seg noe, blir fulgt nøye opp på sykehuset med ctg, blodprøver etc.

Sist (da jeg var førstegangsfødende) ble jeg igangsatt i uke 38, fikk piller for modning skjøvet opp i det helligste og det hadde nada effekt. Vondt og ubehagelig var det og. Fikk ingen åpning og de greide ikke å stikke hull på hinnen (flere forsøk), var heller ikke behagelig. Det endte med hastesnitt sist pga vår lille baby var veldig stressa i magen.

Legen sa til oss på mandag at så lenge ting var stabilt/ikke svangerskapsforgiftningen var truende ville de vente så nærme uke 39 (ca 2 uker til) som mulig, for dess nærmere termin dess bedre odds ville det være for at igangsettingen ble vellykket. Han sa også at siden det ble keisersnitt sist ville det antakeligvis bli igangsetting med gele / ballong denne gangen. Lurer fælt på om noen har erfart (eller kjenner noen andres erfaring) i fht dette?

Veldig god erfaring med ballongkateter fra tidligere! Var det jeg trengte for å komme i gang :) da startet jeg selv :)

Godt å høre, vi får se hvordan det utvikler seg. Skal til legen på fredag og føler meg helt pyton, ser jeg har fått mer ødem og den giftige kvalmen vil ikke gi seg. Så lei av å kaste opp til alle døgnets tider, veldig klar for å få henne ut :)

 

Høres ut som du er klar for å få møte den lille ja ❤️ Masse lykke til på fredag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere :) Jeg viste ikke at jeg kunne "be" om UL ang leie, men om jordmor heller ikke er sikker neste uke, så kommer jeg til å be om det! Forhåpentligvis er hun flinkere enn legen min når det gjelder å kjenne hvilken vei babyen ligger. (Legen min er en mann i 30-årene som virker litt uerfaren når det gjelder graviditet, men ellers veldig OK)

Så da får jeg knipe igjen til onsdag neste uke :)

 

Da min baby satt fikk jeg beskjed om st det kunne være vanskelig å kjenne forskjell på om det var et lite hode eller fortsatt en liten stump. Har litt med magemålene dine å gjøre også. Om det flater ut osv. Tryggest er en ul :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var jo i sete og jeg fikk beskjed på sykehuset at det skal være helt rutine på undersøkelsen i uke 36 å sende til ul om legen er det minste usikker. Dette fordi man skal være forberedt mtp fødsel. Størrelse på bekken må jo måles, og ved vaginal fødsel vil man du kommer inn ligg tidligere fordi man må ha epidural. Og velger man ks får man jo dette i uke 38-39, og du er jo ikke langt unna det heller:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed av både lege, jordmor og kiropraktor at det er i uke 36 og utover at man blir sendt til sykehus for ul og sjekk om det er usikkerhet rundt leie.... helt tullete å vente til neste uke spør du meg... legen din tar risk med å vente synes jeg.... jeg måtte jo ha svgsk kontr hos fastlegen i uke 36 fordi jordmor hadde ferie og hun ba meg gi streng beskjed til legen at det blir tlf til sykehuset og ul om hun ikke fant hode nede. Og det var akkurat det som skjedde... ble sendt til ul to dager etter..... heldigvis var det bare falsk alarm da ul viste at babyen lå med hode ned..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen fler som har født enda? Jeg begynner å bli klar nå. Fremdeles 2 uker til termin, så det skjer nok ikke med det første. Har dere mye kynnere? Jeg får sånne byger hver kveld der kynnerne kommer med 10 minutters mellomrom. Varer i noen timer. Det gjør ikke vondt, men er litt slitsom. Om natta kommer de bare jeg snur litt på meg. Satser på at det er et godt tegn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, er det mange på overtid? Eller erman travelt opptatt med sine nyfødte ;) 38+ 4 her.... Venter og venter...stoler dere blindt på ul terminen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hele 3 uker igjen til termin desverre. Håper jo det skjer noe før, men gikk 4 dager over sist så er vel ikke mye håp.

 

Er ikke veldig plaget av kynnere, men sliter med alt mulig annet av gravidplager så er rimelig klar for å se slutten av dette svangerskapet nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38+3 her. Har ønsket å føde denne uka her, men det ser ikke slik ut..... Det ser ut til at jeg går lenger og lenger for hvert svangerskap! Siden det er et fåtall fødsler som skjer på termin, så prøver jeg å tenke veldig realistisk på to uker før og to uker etter, men siden jeg alltid har født tidligere før, så blir jeg litt oppgitt hvis jeg nå plutselig skal begynne å nærme meg termin, eller gå over.

Var hos jordmor i dag, og babyen viser ingen tegn til å ville ut enda. Han ligger faktisk så høyt oppe at hvis vannet går så må jeg legge meg ned..... DET vil man ikke høre i uke 38!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ca 1 uke igjen til ul termin.... gikk 9 dager over termin med forrige. .. har masse murring, kynner og nedpress... meg og sambo tuller om at vannet går vedn 11. Hehe...

 

Har plutselig fått masse energi og vasker og rengjør og ommøblerer... men blir fort sliten.. har begynt å bli med sambo og trollet ut for å leke så jeg får litt bevegelse i kroppen... før så bare lå jeg på sofaen pga bekkenløsning smerter og null energi. .. så det er definitiv forandringer i hormoner og kropp hos meg...

 

har ikke lagt på meg mer enn 1 kilo de siste to mnd... har svettet alt ut... har ikke hatt så mye matlyst. Altså jeg har spist.... til tider usunt.. men jeg er overvektig fra før og jordmor har ikke vært bekymret for det siden magen har vokst og vokst som bare det... babyen har også ligget oppå magesekken og hindret meg i å overspise.. lol... totalt lagt på meg 10 kilo... og det er helt perfekt sa jordmor når jeghadde start vekt på 93.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså den 11. Fordi da er det fullmåne.... har terminal n den 16. Så på månen igår helt tilfeldig og det var nesten fullmåne så vi spøker om at det er da det kommer til å skje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså den 11. Fordi da er det fullmåne.... har terminal n den 16. Så på månen igår helt tilfeldig og det var nesten fullmåne så vi spøker om at det er da det kommer til å skje

Ja, det er jo litt flere fødsler ved fullmåne i følge mytene ;) Hadde ikke gjort meg noe om fødselen startet den 11. i alle fall. Vi har ettårs bryllupsdag den 10., så dagen etter sier jeg gjerne ja takk til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble da fødsel her også, noen få dager på overtid.

Litt komisk, for min fødsel var faktisk ikke ulik TanteTroll sin. Men vi berget sofaen da :)

Våknet midt på natta av ei kraftig rie, og mistanke om at jeg lekket fostervann. Sto opp og forsikret meg om at det virkelig var ekte rier og fostervann, noe jeg ganske fort ble sikker på. I tillegg var det vondt å stå og gå. Vekket mannen, som spurte om jeg hadde ringt etter ambulanse enda (bor på ei øy, så må uansett ha ambulanse/ambulansebåt på natta). Ble til at jeg ringte med en gang, selv om jeg forventet å ha god tid, siden første fødselen var nokså lang og veldig slitsom. Ble liggende til ambulansen kom, siden babyen har ligget veldig høyt i magen. Hadde noen grusomt vonde rier mens jeg ventet, og tenkte at det her blir mye verre enn jeg fryktet! Men under transporten forsvant etterhvert de verste smertene og ble avløst av korte, hyppige ryggtak. Da vi kom ombord i ambulansebåten begynte jeg å få tiltagende trykketrang på ca annenhver rie. Først trodde jeg at det bare var tidlig i forløpet, men ca halvveis på tur til sykehuset innså jeg at babyen faktisk var på tur ut! De rundt meg fattet nok ikke helt hvor langt jeg egentlig var kommet. Men da vi la til kai i byen sa jeg "nå kommer babyen!" og sykepleieren på båten kikket etter og sa "oi, her er kommer det hode ja". Da fikk de det plutselig nokså travelt. De fikk tilkalt ei jordmor fra sykehuset som bare ligger et par minutter unna, og hun rakk akkurat å styrte inn døra og støtte hodet da babyen kom ut! Kan ikke si hvor lettet og glad jeg er over å ha hatt en så kort og lett fødsel! 2 timer og 20 minutter fra første rie til jenta ble født.

 

En annen ting som er litt moro er at babyen var omtrent akkurat like stor som TanteTroll sin: akkurat like lang, og bare 15 gram tyngre.

 

Gratulerer til dere andre som har født, og lykke til med innspurten til dere som gjenstår! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye! Morsomt med ganske like fødselshistorier :) Håper du også er i fin form etter fødselen, og at dere koser dere med babyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Gratulerer så mye! Jeg vil også ha slike drømmefødsler som du og TanteTroll! Dette er en fin historie å ta med seg videre:)

Kos dere masse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...