Gå til innhold

Desembermagene i 3. trimester <3


♥ Ninja87 ♥

Anbefalte innlegg

Jeg kjører epidural så fort det lar seg gjøre ;) hehe Enda tang og klipping friskt i minnet!



Anonymous poster hash: b0c6d...398
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ja, skrekken må være uten noe bedøvelse (som sist) også risikere at de KLIPPER !!!!!!!!!!!! da er det noen som får et spark i trynet vet jeg =/



Anonymous poster hash: 4e170...a71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flykræsj

Prøvde meg i badekar forrige gang da jeg ønsket det veldig på forhånd, men det passet ikke for meg. Det varme vannet gjorde meg enda mer kvalm og uvel. Hadde voldsomme rier og bakset rundt som en såret hval... Takk og pris for at de fikk meg opp :P Jeg fikk epidural og først da ble åpningsriene effektive. Det var som om jeg jobbet imot kroppen pga smertene før epiduralen. Opplevde ingen bivirkninger, men små komplikasjoner som ikke var relatert til epidural.

 

Denne gangen tror jeg bare jeg skal ta det som det kommer. Jeg opplevde i alle fall at det er vanskelig å "bestemme" seg for hva man ønsker i forkant. Har imidlertid lært endel avspenning og pusteteknikker på gravidyoga, og håper jeg får til å bruke dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter de ikke bedøvelse før de klipper??? Mente jeg leste et sted at de gjør det.... Jeg har bestemt meg for å begynne med lystgass og vann og se hvordan det går, og gi beskjed at de skal ha epiduralen klar! Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan noe så stort skal komme ut av noe så lite...å vil helst ikke kjenne at det revner herfra til månen! Alltid fått høre av tidligere x'er at jeg er "trang" og kan ikke se for meg at det gjør saken noe bedre :P

 

Har ikke tenkt eller satt meg så mye inn i dette med fødsel og hva jeg skal igjennom, men det er revningen, klipping og akkurat den biten jeg blir livredd for! Resten av fødsel gruer jeg meg ikke til...er seff forberedt på at det skal gjøre vondt og ta lang tid men det må jo til!

 

Er klar for å få tilbake kroppen min og få bort den tunge magen og alle de forbanna vonde plagene! Hleder meg så sykt til å sove på ryggen og få strekt meg ordentlig ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flykræsj

Setter de ikke bedøvelse før de klipper??? Mente jeg leste et sted at de gjør det.... Jeg har bestemt meg for å begynne med lystgass og vann og se hvordan det går, og gi beskjed at de skal ha epiduralen klar! Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan noe så stort skal komme ut av noe så lite...å vil helst ikke kjenne at det revner herfra til månen! Alltid fått høre av tidligere x'er at jeg er "trang" og kan ikke se for meg at det gjør saken noe bedre :P

Har ikke tenkt eller satt meg så mye inn i dette med fødsel og hva jeg skal igjennom, men det er revningen, klipping og akkurat den biten jeg blir livredd for! Resten av fødsel gruer jeg meg ikke til...er seff forberedt på at det skal gjøre vondt og ta lang tid men det må jo til!

Er klar for å få tilbake kroppen min og få bort den tunge magen og alle de forbanna vonde plagene! Hleder meg så sykt til å sove på ryggen og få strekt meg ordentlig ut!

Har aldri hørt at de klipper uten bedøvelse ?!? De bedøvde meg lokalt før klipp i alle fall, selv om jeg hadde epidural i tillegg. Kjente ingenting til verken klipp eller revning :) Akkurat den biten tror jeg for de fleste høres mer dramatisk ut enn det er. Gleder meg forøvrig også VELDIG til å få bort magen og ha kroppen for meg selv igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før klippet de alltid, min mor forteller at de klippet med hennes tre første- uten bedøvelse, men hun kjente det ikke. Er nok en del for mye som foregår der nede.....

Men jeg har aldri revnet heller jeg da, selv om de har ganske store hoder disse barna mine ;)

 

Jeg vil ha lystgass klart til de verste riene, og det er bra. Ellers vagger jeg rundt og vrikker ungen så langt ned i bekkenet som mulig til jeg ikke kan stå oppreist mer, og da vil jeg ha lystgass.

Og under de verste riene er det jo best å være heeeeelt rolig, la kroppen få jobbe selv å åpne seg så fort som mulig. Å spenne seg motarbeider kroppen.

 

(Egentlig ble jeg litt provosert forrige fødsel. Jeg ble møtt SÅ flott av JM fordi jeg var fjerdegangsfødende. Jeg fikk flere kommentarer på at jeg gjorde jo alt riktigog at det gav meg lette og raske fødsler. Det som provoserte meg var at hvis de visste at jeg gjorde alt riktig som sparte meg for flere timer, hvorfor fikk ikke de andre fødende rådene? Hvorfor sa de det ikke første fødsel? )

 

Ikke gi deg etter de første dragene med lystgass mayflower, det er noe ekkelt gummiaktig med smaken først, men det går over relativt fort, og da er det en veldig god hjelp. Den tar toppen av riene og hjelper deg med å puste. Det som er fint med å måtte puste inn det smertelindrende er at du puster rett, og nok! Og ved å telle pustingen får du kontroll på riene, du lærer fort når du år toppen og når det gir seg. Du vet antall pust før du er over det verste. Og når rien varer mye lengre er det en dobbeltrie, og da nærmer du deg overgangsfasen som er den siste fasen før utdrivingen - snart ferdig =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også veldig lyst på lystgass, hadde det sist. Syntes det hjalp veldig med pustingen jeg også:) Men nå har jeg hørt rykter om at det er slutt på dette ved St. Olavs ;( Ble forresten klippet jeg også, men det fikk jeg ikke med meg før etterpå når de fortalte meg at de måtte sy litt:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å "samle" inn litt musikk som jeg skal fylle mp3'n min med:) Tror jeg kan ha stor nytte av å drømme meg litt bort i musikk:) Men er litt usikker på om jeg skal ha rolig yoga musikk eller skikkelig power songs, sånn your'e simply the best aktig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også begynt å samle musikk. For det aller meste rolig til åpningsfasen. Jeg regner med at når jeg skal jobbe, så orker jeg ikke unødvendig støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tid til å lese bøker, gå en tur eller noe sånt som jeg hører mange fødende har fått tid til. Hadde en rimelig rask fødsel sist. 7 1/2 time. Men jeg vet at jeg hadde kunnet dra nytte av musikk til arbeidet :) Så skal forberede en gjennomtenkt, god liste denne gangen:) Under pressriene vil det nok bare være støy da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forberedte musikk til begge de to andre gangene, hørte ikke på musikk en gang...

Og jeg er musikkfreak! :P

Jeg tar nok med musikk denne gangen også, men det blir sikkert ikke noe unntak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forbereder meg på vannfødsel uten annen smertelindring, men det kan fort være jeg endrer mening og plutselig skriker etter epidural (her hvor jeg skal føde er det epidural eller ingenting, når det kommer til smertelindring). Jeg har født før med epidural, men følte jeg mistet veldig kontrollen over hva som skjedde, jeg fikk drypp så veene kom raskere og varte lenger (ekstra stressende for baby), og i tillegg øker risikoen veldig for å få rifter eller å måtte klippes opp med en gang man har epidural og blir lagt i den klassiske fødestillingen på rygg og med bena opp i bøyle (vet ikke om man praktiserer dette i Norge, jeg bor jo som sagt et stykke unna), og denne stillingen er den eneste fødestillingen som er kontraindikert av WHO - da bekkenet blir smalere i denne posisjonen, det er vanskeligere å presse ordentlig og det blir vanskeligere for barnet å komme ut (derav blir man ofte klippet). Selvfølgelig er det en stilling som er veldig praktisk for lege/jordmor som kan sitte på en stol rett foran og ha fabelaktig utsikt til alt som skjer, men smertene under fødsel har jo en funksjon - de forteller kroppen hva som trengs å gjøres så barnet kan komme ut (du leter etter en stilling som er mindre smertefull, og det er ofte den som er riktig for at fødselen skal gå sin gang).

 

Jeg har i alle fall lest meg veldig opp på fødsel, gått kurs og sett filmer, og ser for meg at fødselen denne gangen skal bli et møte mellom meg og min indre urkvinne og at det hele skal bli veldig naturlig, med dempede lys, beroligende musikk og vannskvulp ;)

 

Ellers har jeg så vidt begynt å vaske babyklær og gjøre klart de siste detaljene før veslegutt kommer, men jeg  tror både julebakst og de fleste julepresangene får vente til etter fødsel (tror jeg føder ila uke 39 og da er det fortsatt tre uker igjen til jul. Hvis det blir mye senere kan jeg jo heller bruke den tiden jeg trengte skulle være del av barseltiden til shopping).

 

I morgen er jeg forresten høygravid! Skal si tiden flyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe :D Mange planer ute å går.

 

Tar det som det kommer denne gangen. Sist var jeg innstilt på badekar og akupunktur, men før riene engang kom sa jeg at jeg ville ha epidural når tiden var inne ;-p

Har enda til godes å ha en naturlig fødsel pga en hastesnitt og en igangsetting, så hvis ting går fint denne gangen vet jeg ikke hva jeg går til engang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg skal settes igang, jeg vet at jeg vil ha lystgass tilgjengelig. Men jeg vet med meg selv at jeg ikke kan kontrollere alt som skjer.

Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke hadde hørt musikk eller sett stearinlysene. Har så kjappe fødsler bak meg.

Men jeg skjønner godt at mange vil ha det.

Hadde jeg hatt langvarige fødsler som ikke var så intense hadde jeg ønsket det romantiske bildet med vann, lys, musikk og gjerne noen roser :)

 

Men jeg legger ikke merke til om lyset er av eller på engang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare 9 uker og noen dager til termin! Litt skrekkblandet fryd med tanke på at jeg gleder meg til å få møte minsten men gruer meg til fødsel! Sittet og tenkt en del på hvordan jeg vil ha det under fødsel! Å er vel et eget rom med minst mulig folk tilstede. Vil ha det varmt, vil ikke sitte å fryse. ( er noe kjølig i desember) å ha hele åpningsfasen i badekar! Men ikke føde i vann.... Har skikkelig bekkenløsning å den sengen er knallhard å ligge i over lengre tid. Takler smertene best med varmt vann og lystgass. Lystgassen er en must, ikke bare pga smertestillende men hjelper å holde fokuset på å puste! Hyperventilerer en del har jeg skjønt når jeg får skikkelig vondt. Så den er god for å holde fokuset. Skal ikke ha noe epidural, hadde dette med første og er den verste fødselen jeg har hatt. ( men kommer sikkert til å skrike etter dette underveis;) vil ha lysene av, varmt vann, lystgass( og tidvis petidin) og ikke noe musikk! Hehe... Etter fødsel nr 2 og 3 så har jeg funnet ut at det å bare koble helt ut og fokusere på kunn å puste, å la kroppen jobbe selv så går det greiest mulig. Godt vil det uansett ikke være, men denne fremgangsmåten hjelper for meg for å holde smerter og panikk i sjakk. Blir jo så sliten så dupper jo litt av innimellom, musikk vil bare forstyre for min del.

 

Så er vel kanskje ikke en så romantisk fødsel jeg ser frem til! Men håper at badekaret er ledig. De har kunn et badekar på føden!;p blir krise uten.... Så er litt tilfeldig hvem som får dette, kan lissom ikke booke i forveien!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg skal settes igang, jeg vet at jeg vil ha lystgass tilgjengelig. Men jeg vet med meg selv at jeg ikke kan kontrollere alt som skjer.

Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke hadde hørt musikk eller sett stearinlysene. Har så kjappe fødsler bak meg.

Men jeg skjønner godt at mange vil ha det.

Hadde jeg hatt langvarige fødsler som ikke var så intense hadde jeg ønsket det romantiske bildet med vann, lys, musikk og gjerne noen roser :)

 

Men jeg legger ikke merke til om lyset er av eller på engang ;)

 

Det er helt utrolig hvordan man går inn i seg selv og knapt enser omgivelsene! Jeg fikk drypp for å få i gang riene, og da jeg skulle presse bøyde jeg håndleddet så hardt at nålen fra kanylen knakk mens den fremdeles sto i hånda mi.. Dette så jeg ikke før en av jordmødrene kom ilende til for å hindre at den skulle forsvinne inn under huden min ;)  Så for min del tror jeg musikk, talglys og akupunktur er en lost case..

 

En annen ting som var litt funny var jo legen som ble tilkalt da jeg lå med føttene opp i bøyla, ting tok litt lang tid, men i alle fall: han sto å betrakta øøøh.. blomsterkransen... min en god stund i stillhet før han dro opp matpakka og tok et tygg av skiva si.. :lol:  Det er en av de få tingene jeg husker helt klart..

 

Men jeg satser på badekar jeg også, og å holde meg gående/stående så lenge som mulig. We <3 tyngdekrafta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørketreet

Jeg er nå 32+2 og tenker egentlig at det enda er en stund igjen.... Men det er jo kjempe lite tid igjen! Og jeg aner ikke hva jeg går til :P Men jeg er innstilt på, slik som MillaLilla sier, å møte urkvinnen i meg og satse på et så naturlig forløp som mulig! Jeg er veldig åpen for smertene, og veldig innstilt på å jobbe med dem når de kommer, og ikke mot dem. Så gjenstår det å se hvordan det går i praksis!

 

Forresten er jeg overbevist om at UL terminen er feil. Den sier 17. desember, mens menstermin + UL i uke 12 + vet dato for samleie = 13./10./9.. desember.

Jeg fikk jo så sen UL også, utifra menstermin var jeg nesten 22 uker på vei... Blir litt bekymret i forhold til overtid :( Jeg vil garantert føle at jeg begynner på overtid allerede en uke før termin.... 

 

Her er julegavene nesten i boks, veldig deilig ^_^ Jeg vil aldri ha så god råd i Desember som det jeg får i år, hehe.

 

Nå spør jeg et litt merkelig spørsmål her.... Men ser noen nevnte influensavaksine tidligere, og da kom jeg til å tenke på noe.... Hvordan kan det være å tilfeldigvis ha influensa når man skal føde?? Det må jo være et mareritt! Kroppen er helt utkjørt, og man spyr osv, ikke spist ordentlig på dagesvis.... Det ville vært katastrofe det! :P Noen som har hørt om slike tilfeller? Jeg har en tendens til å bli syk noen dager ved høst/vinter skiftet, håper ikke det skjer for å si det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått melk enda? Fikk en merkelig følelse i puppene istad, og jaggu kom det ikke et par dråper! Litt tidlig eller? Får vel kjøpe ammeinnlegg snart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har allerede hatt melk en god stund, men jeg har ammet før. Tror ikke jeg fikk melken før etter jeg hadde født sist:) Nå har jeg ikke masse melk da, men kommer litt hvis jeg klemmer. Tror det kom rundt uke 22:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lekker noen dråper her en gang i blandt:p ikke hvitt, men litt sånn blankt ..regner med det er melk:p gjort siden uke 28 eller noe..men jeg venter fortsatt på at puppene skal bli større! Nesten ikke vokst noe siden start :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest flykræsj

Lekker melk... Ikke store mengder da, men vurderer innlegg snart. Ellers kommer det en del når jeg klemmer ut. Har aldri "tørket opp" etter jeg sluttet å amme førstemann, har hatt litt blank væske siden. Men nå er det snakk om forstadiet til råmelk, og jeg merket klar endring og økning rundt uke 20-24 ca??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...