Gå til innhold

Desembermagene i 3. trimester <3


♥ Ninja87 ♥

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da kan jeg vel prøve meg på en fødehistorie nå som noen dager har gått :)

 

Skulle som sagt på sykehuset lørdag 21 des for igangsetting, 11dager på overtid. Natt til lørdag kl 04 våknet jeg av noe som ikke kunne være annet enn rier, som satt godt i korsryggen. Lå en time og følte litt på de, prøvde å sove men gikk ikke. Begynte måle tiden i mellom-lå på 4-5 min. Med 45 min kjøretid til sykehuset ringte jeg de å hørte hva jeg skulle gjøre. Siden jeg allikevel skulle settes i gang om ikke mange timene kunne jeg bare komme. Pakket sakene og var på sykehuset ca 07.00. Ctg måling ble gjort og jeg ble innlagt på fødestuen med 2cm åpning. Riene fortsatte noen timer, men økte ikke i styrke. Jordmoren jeg hadde mente de ville ta seg opp, og jeg tror ikke hun fikk med seg at jeg var på overtid og egentlig skulle settes igang, for hun gjorde ikke noe og var fraværende stort sett hele vakten sin. Kl. 13 ca stoppet der helt opp og merket bare litt murring. Fikk beskjed om å sove litt da......

 

Kl 15 var det vaktskifte, ny jordmor. Hun ventet ikke og tok tak i saken med en gang jeg sa jeg var 11dager på overtid. Hun hadde ikke fått den infoen fra forrige. Hun sjekket åpng igjen, fortsatt 2 cm. Hun røsket og herjet litt oppi der og så gikk jeg akupunktur. Riene tok seg umiddelbart opp og steg i styrke så fra kl 15.30 var jeg i aktiv fødsel som de kaller det. Jeg valgte noen timer i badekaret som smertelindring. Det hjalp litt, men det ble raskt så ille at jeg måtte begynne med litt lystgass. Det hjalp ikke stort, annet enn at jeg ble høy som ugress etter rien var over. Jordmor sjekket åpning igjen rundt 19-20. da var det 3-4 cm. Så litt fremgang. Timene gikk og riene tok seg opp. Tror det var rundt kl. 00 at jeg måtte be om epidural. Det tok lang tid å få den på plass... 7 ganger måtte legen stikke. Endelig skulle jeg få sove litt....... Trodde jeg...fikk vel kanskje en liten time med murring, men Fant fort ut av kun høyreside ble bedøvet. Og det ble raskt ille. Prøvde med lystgass i tillegg i en periode, men det var helt forferdelig ubeskrivelig vondt, og de holdt i så lenge. Jordmor sjekket åpning rundt samme tid og det var 4-5 cm...litt for lite fremgang... Vi bestemte oss for å prlve sette ny epidural...liggende denne gang...og heldigvis trengte legen kun to stikk- og den var på plass! Det føltes himmelsk!!! Kjente bare så vidt toppen av rien. Med epidural kom derimot et annet onde... KLØE! Det var nesten like ille som rier...huff.. Det var over alt, mage, ben, armer og ryggen ikke minst.

 

Rundt kl. 3 begynte jeg å kjenne til riene godt...og måtte bryke lystgass i tillegg til epiduralen. Riene kom jevnt-1-1,5 min i mellom. Jordmor sjekket åpning rundt de tider og da var det 7 cm. Hun røsket og jobbet med mormunnen for å hjelpe de siste cm og få fortgang... Kl 5 begynte jeg å føle presset. 9 cm åpning og jordmor hjalp til for å få full åpning. Jeg fikk begynne og prøve presse for å se hvordan det gikk. Drev vel på nesten en halvtime. Herfra begynte ting å skjære seg......

 

De kjente først nå, etter 30 min med pressrier, at lillegutt ikke lå slik han skulle. Han lå med hode sidelengs... En vei som ikke går å få presset ut ungen på!!! Lege ble tilkalt og han tok ultralyd og forsøkte vende han innenfra... Men lillegutt ville ikke, selv om legen kjente at han var bevegelig.. Jeg fikk beskjed om at vi skulle gi han litt tid og prøve med litt pressing igjen. Drev på 30-45 min før han plutselig snudde seg av seg selv... Da hadde jeg presset i over 1,5 timer ca og det begynte og bli litt hastverk med å få lillegutt ut. Nå som han lå riktig vei fikk jeg beskjed om og presse som bare det!!! Det var så forferdelig vondt, og jeg var så utslitt og panikken tok meg! Tror ikke jeg har skreket og grini så mye før og prøvd og vri meg unna smertene. Jeg fikk ikke pause mellom pressene.. Kanskje 30 sek. Det tok ikke lange tiden før rommet var fullt av folk - leger og jordmødre. Det var nå gått over 2 timer med pressing (han kom litt ned, men spratt bare bakover ingen) og lillegutt måtte ut. (Hjerterytmen falt drastisk ble jeg fortalt i ettertid, og baby var veldig stresset) Det ble bestemt at de skulle hjelpe med tang. OMG! Hadde jeg ikke hatt det vondt før hadde jeg det hvertfall når tangen skulle på plass og i pressene etterpå!! Det tok vel nesten en halvtime og få han ut...det var så mange mennesker rundt meg, at jeg ble enda mer stresset, noen som prøvde og roe meg ned, andre heie osv. Visste ikke hvem jeg skulle forholde meg til! tangen kom av når hodet var halveis ute og jeg fikk presse han ut siste bit selv. Det var så vondt, men det var helt utrolig og se han kom ut!! Han ble lagt rett på brystet mitt.... Helt blå, navlestrengen rundt halsen og var livløs... De ristet og tørket han, men tok han raskt vekk og ut av rommet! Fikk beskjed om at de bare skulle hjelpe han litt i gang. Etter 10 min kom de inn igjen med en liten rosa bylt som jeg fikk på brystet! Så nydelig liten gutt-veldig mørbanket og slapp, men han kom seg :)

 

Jeg fikk lystgass og mye bedøvelse når de skulle sy og fixe nedentil. Det var sinnsykt vondt. 1 stort klipp, og 3 rifter ble sydd, samt en rift som de ikke sydde for den skulle gro selv.

 

I dagene etterpå har jeg fått intravenøst jern, 3 dager da jeg hadde en sinnsykt lav blodprosent etter litt vel mye blodtap under fødselen.

 

I dag har vi endelig kommet hjem :) jeg er i bedre form og lillegutt har endelig nådd til topp på alle målinger.

 

Det var en helt forferdelig fødsel, Som jeg ikke vil igjennom igjen, men jeg fikk verdens beste og nydeligste julegave ut av det!

Verdens nydeligste Nathaniel ble født 22.12.13 kl. 08.13. 12 dager på overtid og 3970g og 54 cm lang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilith: gratulerer! :)

Men sånn en vond fødsel...nok en gang forstår jeg ikke de som påstår at vanlig fødsel er best uansett. Dette var da ikke noe bra verken for deg eller gutten. De er så trege til å gjøre noe, ta ting på alvor!

Veldig bra at det gikk godt til slutt, men jeg føler veldig med deg ang vond og vanskelig fødsel, samt komplikasjonene.

 

Håper dere koser dere nå, og at alt er bra med deg og gutten!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Tilith! Hørtes ut som en veldig hard fødsel! :( Bra at det går bra med både mor og barn. :) Kos deg med babykos <3

*venter i spenning på min babykos* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilith: gratulerer! :)

Men sånn en vond fødsel...nok en gang forstår jeg ikke de som påstår at vanlig fødsel er best uansett. Dette var da ikke noe bra verken for deg eller gutten. De er så trege til å gjøre noe, ta ting på alvor!

Veldig bra at det gikk godt til slutt, men jeg føler veldig med deg ang vond og vanskelig fødsel, samt komplikasjonene.

Håper dere koser dere nå, og at alt er bra med deg og gutten!! :D

Nei de var fast bestemt på at dette skulle gå normalt uansett hva fikk jeg inntrykk av, enda jeg hylte og skreik og hadde helt panikk og ba dem om at det måtte stoppe for jeg klarte ikke mer. Men takk gud for at det gikk bra :) selve smertene er glemt nå som jeg har gutten min... Men opplevelsen kommer nok til å sitte i lenge.

Men nå skal vi bare kose oss, det er jo helt fantastisk å bli mamma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tilith: gratulerer! :)

Men sånn en vond fødsel...nok en gang forstår jeg ikke de som påstår at vanlig fødsel er best uansett. Dette var da ikke noe bra verken for deg eller gutten. De er så trege til å gjøre noe, ta ting på alvor!

Veldig bra at det gikk godt til slutt, men jeg føler veldig med deg ang vond og vanskelig fødsel, samt komplikasjonene.

Håper dere koser dere nå, og at alt er bra med deg og gutten!! :D

Nei de var fast bestemt på at dette skulle gå normalt uansett hva fikk jeg inntrykk av, enda jeg hylte og skreik og hadde helt panikk og ba dem om at det måtte stoppe for jeg klarte ikke mer. Men takk gud for at det gikk bra :) selve smertene er glemt nå som jeg har gutten min... Men opplevelsen kommer nok til å sitte i lenge.

Men nå skal vi bare kose oss, det er jo helt fantastisk å bli mamma ;)

Hørtes nesten ut som min fødsel det...

Gratulerer med lille Nathaniel! Vi valgte Noah. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørketreet

Gratulerer så mye til ALLE som har født! Litt av en historie Tilith, det hørtes veldig traumatisk ut, og en grusom opplevelse. Jammen bra at alt gikk fint til slutt!!

 

Selv fikk vi ei lita jente på selveste julaften! :D hun er helt perfekt og er det vakreste jeg har sett! ^_^

Nå er jeg bare kjempe fornøyd, og merker at jeg har glemt litt... Men jeg husker at fødselen var grusomt intens, og her var det i hvertfall snakk om å "få ut urkvinnen" i seg :P Jeg hadde ingen smertelindring, og det er jeg veldig stolt over!

 

Det ble ikke noe julefeiring på oss i år, men det får gå da det blir dobbelt opp med jul og bursdag de neste årene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var lille Kasper kommet til verden! 26.12.13! kom inn på føden kl 02 med 3 cm åpning! tenkte at dette kom til å ta tid, men riene økte på og kl 04.22 var han ute! så ble en styrt fødsel på oss, men alt gikk bra! han er 51 cm lang, 35 rundt hode og veier 3460g! perfekt liten gutt!:) sitter på barsel nå å skal reise hjem imorgen!:) ser frem til en ny tilværelse som 4 barns mor!:) gratulerer til dere som har født og lykke til til dere som ennå venter!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til ALLE som har født! Litt av en historie Tilith, det hørtes veldig traumatisk ut, og en grusom opplevelse. Jammen bra at alt gikk fint til slutt!!

Selv fikk vi ei lita jente på selveste julaften! :D hun er helt perfekt og er det vakreste jeg har sett! ^_^

Nå er jeg bare kjempe fornøyd, og merker at jeg har glemt litt... Men jeg husker at fødselen var grusomt intens, og her var det i hvertfall snakk om å "få ut urkvinnen" i seg :P Jeg hadde ingen smertelindring, og det er jeg veldig stolt over!

Det ble ikke noe julefeiring på oss i år, men det får gå da det blir dobbelt opp med jul og bursdag de neste årene :P

Å så stas Bjørketreet! Også på selveste julaften da.. Gratulerer med jenta di :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye til ALLE som har født! Litt av en historie Tilith, det hørtes veldig traumatisk ut, og en grusom opplevelse. Jammen bra at alt gikk fint til slutt!!

Selv fikk vi ei lita jente på selveste julaften! :D hun er helt perfekt og er det vakreste jeg har sett! ^_^

Nå er jeg bare kjempe fornøyd, og merker at jeg har glemt litt... Men jeg husker at fødselen var grusomt intens, og her var det i hvertfall snakk om å "få ut urkvinnen" i seg :P Jeg hadde ingen smertelindring, og det er jeg veldig stolt over!

Det ble ikke noe julefeiring på oss i år, men det får gå da det blir dobbelt opp med jul og bursdag de neste årene :P

Gratulerer så mye :) skikkelig julebaby med andre ord :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også født :) ei nydelig jente på 3755 gr og 51 cm. Hun kom med akutt keisersnitt kl 06.26 den 27 des. 12 dager over termin. Kroppen min ville ikke åpne den siste cm og hun ble stressa. De prøvde alt i to timer uten at det skulle skje noe. Var en kjempe fin fødsel frem til komplikasjonene startet. nå er hun her og jeg er så lykkelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt det ikke er bare meg da.. hadde termin 25.jeg da, så er litt lei nå.. Men nå kan han bare vente til januar..så er all ventinga godt for noe hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble nyttårsbarn her! Godt å være overståttt med fødselen og kan kose med baby! Fødselshistorien er ganske kort pga fra jeg kjente at kynnerne var gått over til rier til ungen var ute gikk det ca 3 timer! En rask og fin fødsel.

Lykke til dere som venter! Godt nytt år! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er nå 13 dager gammel, og vi koser oss masse! Hadde en super fødsel, hvor alt gikk som det skulle, så har vært heldig! :) Gratulerer alle som har fått baby, og lykke til til dere som forts venter. Har vært utrolig gøy å følge dere alle på forum! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom endelig den lille jenta vår til verden, hele 14 dager over termin (startet igangsetting 1. januar, men hun hadde tydeligvis en egen plan)! Hun ble født 5. januar klokken 13.38, 3530g og 50cm:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...