Gå til innhold

«Man blir ikke lykkelig av penger» og «man kan ikke kjøpe lykke» = bullshit!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minute ago, Anonym bruker said:

Jeg mente den avslutningen oppriktig, ikke spydig ment.

Men du tar feil om du tror at penger ikke kan gi trygghet og kun kortvarig glede hvis man ikke har noe fra før.

Anonymkode: 8769c...686

Penger kan bidra til trygghetsfølelse, men det er veldig mye som må være på plass før pengene. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Penger kan bidra til trygghetsfølelse, men det er veldig mye som må være på plass før pengene. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Ja, det er lett å si når man ikke har en eneste økonomisk bekymring

Anonymkode: 5b31d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Hva er det som gir deg lykke i hverdagen da? Som ikke koster ei krone? Altså om du ikke skal bruke ei krone på medisiner, mat, klær, noe som helst? 

 

Anonymkode: 84ad8...248

Det er ikke noe i livet som gir meg en følelse av lykke nå. Jeg fokuserer først og fremst på å få dekket de grunnleggende behovene, og med god hjelp klarer jeg vel akkurat å få til det. 

Men hva ga meg følelsen av lykke før? Menneskene jeg er glad i, lidenskapen min, en god bok, joggeturer, vakker natur, en god samtale, overskudd, latter, kjærlighet. 

Jeg har penger til å kjøpe og gjøre hva som helst, og joda, det kan gi glede der og da, men det er ikke det jeg forbinder med lykke. Den gleden er kortvarig, aldri konstant. Penger kjøper ikke kjærlighet, latter, fysisk aktivitet eller slike ting. Det er ikke materielle goder som virkelig betyr noe. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Ja, det er lett å si når man ikke har en eneste økonomisk bekymring

Anonymkode: 5b31d...eed

Eh, nei. Det er mye som må være på plass for at man skal føle seg trygg. Penger er på ingen måte den viktigste faktoren. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det ville gitt deg glede. hihihi... Jeg vet, folk forveksler de to ordene stadig vekk og tror de er synonymer. De er ikke det!

Anonymkode: 693bd...fb4

Nei. Det ville faktisk gjort meg lykkeligere generelt å ha råd til å kunne gjøre dette. 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh, nei. Det er mye som må være på plass for at man skal føle seg trygg. Penger er på ingen måte den viktigste faktoren. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Så hvis du ikke hadde hatt penger til mat, strøm, husleie, medisiner, legebesøk, tannlege, så hadde ikke det vært noe problem?

Anonymkode: 5b31d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe i livet som gir meg en følelse av lykke nå. Jeg fokuserer først og fremst på å få dekket de grunnleggende behovene, og med god hjelp klarer jeg vel akkurat å få til det. 

Men hva ga meg følelsen av lykke før? Menneskene jeg er glad i, lidenskapen min, en god bok, joggeturer, vakker natur, en god samtale, overskudd, latter, kjærlighet. 

Jeg har penger til å kjøpe og gjøre hva som helst, og joda, det kan gi glede der og da, men det er ikke det jeg forbinder med lykke. Den gleden er kortvarig, aldri konstant. Penger kjøper ikke kjærlighet, latter, fysisk aktivitet eller slike ting. Det er ikke materielle goder som virkelig betyr noe. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Får du medisiner? Hva hvis du ikke hadde råd til det? Må du til lege? Hva hvis du ikke hadde råd til det? Hvis du innlegges, hvor er barna da? Betaler du barnevakt? Hvis du ikke har råd til det? 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Anonym bruker said:

Så hvis du ikke hadde hatt penger til mat, strøm, husleie, medisiner, legebesøk, tannlege, så hadde ikke det vært noe problem?

Anonymkode: 5b31d...eed

Sliter du med leseferdighetene dine, eller liker du bare å tolke fritt? 

Anonymkode: 805f3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det ville faktisk gjort meg lykkeligere generelt å ha råd til å kunne gjøre dette. 

Anonymkode: 84ad8...248

M-mm, men selv om det ville gjort deg lykkeligere de gangene du opplevde lykke så ville ikke det å være ensom ha gjort deg lykkelig, samme hvor du var ensom hen.

Anonymkode: 693bd...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sliter du med leseferdighetene dine, eller liker du bare å tolke fritt? 

Anonymkode: 805f3...8e8

Er det ikke det du sier da?

Anonymkode: 5b31d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Får du medisiner? Hva hvis du ikke hadde råd til det? Må du til lege? Hva hvis du ikke hadde råd til det? Hvis du innlegges, hvor er barna da? Betaler du barnevakt? Hvis du ikke har råd til det? 

Anonymkode: 84ad8...248

Jeg er for syk til å ta vare på mine egne barn, jeg kan ikke engang ta vare på meg selv, så det ville vært akkurat det samme stedet som de er nå. Jeg hadde sannsynligvis vært død dersom jeg ikke hadde fått medisiner, så da hadde jeg uansett ikke behøvd å bekymre meg for så mye for (og jeg gidder ikke å ta den diskusjonen, all den tid du bor i Norge, ikke Sør-Sudan). 

Anonymkode: 805f3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Er det ikke det du sier da?

Anonymkode: 5b31d...eed

Nei, da må du nesten lese igjen. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, nettopp! Pengene gir ikke lykke. Det er samværet med andre, det å kunne dele opplevelser, hygge, samvær, tanker, minner, med andre, som gir lykke. Pengene kan bidra til å kjøpe de tingene, men pengene kan ikke kjøpe lykken. Lykken, den må det andre mennesker til for å kunne oppleves.

Anonymkode: 693bd...fb4

Nei, du overforenkler det. Jeg ville bli langt (!) lykkeligere om jeg hadde fått dekket mine basalbehov på en bedre måte enn jeg gjør i dag. Penger muliggjør lykke når man dessverre er avhengig av penger for å få kontakt med andre mennesker. Jeg tør også påstå at penger kan kjøpe lykke ved at jeg f.eks. kunne kjøpe meg ting som gir meg opplevelser, også opplevelser som ikke trenger å involvere andre. En annen nevnte at hun ville vært lykkelig om hun kunne fått en helg alene på hytta innimellom. Jeg gikk meg en liten tur i går eller kvelden før, fantastisk temperatur, svak fønvind. Da gikk jeg og kjente på følelsen av at hvis jeg kunne pakket en sekk og sovepose og gått til en bestemt topp der og da og sovet ute, da hadde jeg kjent på lykke. Det gjorde jeg innimellom tidligere, og følelsen da og etterpå er lykke, ikke bare glede, slik du sa til henne.

Kjærlighet er ikke den hele og fulle sannhet om lykke, slik du hevder tidligere. Det er i beste fall en overforenkling. Men viktig, ja det er jeg enig i at det er. Hvor viktig forstår man kanskje først når man må leve uten.

Anonymkode: 8769c...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Penger kan bidra til trygghetsfølelse, men det er veldig mye som må være på plass før pengene. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Som hva da, mener du?

Anonymkode: 8769c...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du overforenkler det. Jeg ville bli langt (!) lykkeligere om jeg hadde fått dekket mine basalbehov på en bedre måte enn jeg gjør i dag. Penger muliggjør lykke når man dessverre er avhengig av penger for å få kontakt med andre mennesker. Jeg tør også påstå at penger kan kjøpe lykke ved at jeg f.eks. kunne kjøpe meg ting som gir meg opplevelser, også opplevelser som ikke trenger å involvere andre. En annen nevnte at hun ville vært lykkelig om hun kunne fått en helg alene på hytta innimellom. Jeg gikk meg en liten tur i går eller kvelden før, fantastisk temperatur, svak fønvind. Da gikk jeg og kjente på følelsen av at hvis jeg kunne pakket en sekk og sovepose og gått til en bestemt topp der og da og sovet ute, da hadde jeg kjent på lykke. Det gjorde jeg innimellom tidligere, og følelsen da og etterpå er lykke, ikke bare glede, slik du sa til henne.

Kjærlighet er ikke den hele og fulle sannhet om lykke, slik du hevder tidligere. Det er i beste fall en overforenkling. Men viktig, ja det er jeg enig i at det er. Hvor viktig forstår man kanskje først når man må leve uten.

Anonymkode: 8769c...686

Det er så enkelt. Du kan oppleve lykke uten penger. Du kan ikke oppleve lykke uten mennesker.

Så kan du komplisere det hele og si at, "hvis du må ha en mengde penger for å kunne sosialisere med mennesker, og du må kjøpe deg passering gjennom bomringer, betale for parkeringsplass, betale for inngang, og betale for en rekke andre ting, for å kunne sosialisere, så er det pengene som er kilde til lykke". Men det er altså feil.

Pengene frigjør deg fra økonomiske problemer. Det er alt de gjør. I et kapitalistisk system så er penger frihet. Men de er ikke lykke. En milliardær som tjener 1 million på aksjer blir ikke lykkelig av den grunn. En milliardær som får barn for første gang, derimot. Det er ikke pengene som gir lykken. Det er ikke pengene som er kilden til lykken. Det er kjærligheten som er det.

Can't buy me love.

Anonymkode: 693bd...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Som hva da, mener du?

Anonymkode: 8769c...686

Omsorg/kjærlighet, tilhørighet, god helse (psykisk og fysisk), anerkjennelse, egenkjærlighet, fred +++ Og naturligvis fysiologiske behov. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er for syk til å ta vare på mine egne barn, jeg kan ikke engang ta vare på meg selv, så det ville vært akkurat det samme stedet som de er nå. Jeg hadde sannsynligvis vært død dersom jeg ikke hadde fått medisiner, så da hadde jeg uansett ikke behøvd å bekymre meg for så mye for (og jeg gidder ikke å ta den diskusjonen, all den tid du bor i Norge, ikke Sør-Sudan). 

Anonymkode: 805f3...8e8

Jeg har ille råd til å hente ut medisinene jeg bør ta for å få bedre livskvalitet. Hvis du tror noe annet, så må du gjerne det. 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Men man blir mindre lykkelig av å ha så mange bekymringer. Man blir lykkeligere av å kunne slippe bekymringene. 

Hadde jeg, om 10 år hatt mer enn nok, så hadde jeg nok sett tilbake på den tiden jeg har nå på en helt annen måte enn det jeg i realiteten vil. Om 10 år er jeg nok likevel på stedet hvil. Status quo. 

Anonymkode: 84ad8...248

Vel, jeg håper du finner lykke et sted på veien. Er forøvrig helt enig i at lykke henger sammen med å slippe bekymringer, de bare forsvinner ikke alltid med mer penger.

Å bare sitte helt stille, en tidlig morgen før alle andre våkner, med nesa vendt mot sola. Det er lykke for meg. 

Anonymkode: 5e4ba...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så enkelt. Du kan oppleve lykke uten penger. Du kan ikke oppleve lykke uten mennesker.

Så kan du komplisere det hele og si at, "hvis du må ha en mengde penger for å kunne sosialisere med mennesker, og du må kjøpe deg passering gjennom bomringer, betale for parkeringsplass, betale for inngang, og betale for en rekke andre ting, for å kunne sosialisere, så er det pengene som er kilde til lykke". Men det er altså feil.

Pengene frigjør deg fra økonomiske problemer. Det er alt de gjør. I et kapitalistisk system så er penger frihet. Men de er ikke lykke. En milliardær som tjener 1 million på aksjer blir ikke lykkelig av den grunn. En milliardær som får barn for første gang, derimot. Det er ikke pengene som gir lykken. Det er ikke pengene som er kilden til lykken. Det er kjærligheten som er det.

Can't buy me love.

Anonymkode: 693bd...fb4

Milliardæren vil være lykkelig fordi han bet at han kan forsørge barnet og gi det alt det trenger. En fattig mor vil bekymre seg fra dag en og ha så mange bekymringer at hun ikke kan føle lykke over å få et barn å forsørge i tillegg til seg selv. 

«In the ghetto»

Fortell meg da hva som gjør deg lykkelig og som ikke koster penger. 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så enkelt. Du kan oppleve lykke uten penger. Du kan ikke oppleve lykke uten mennesker.

Så kan du komplisere det hele og si at, "hvis du må ha en mengde penger for å kunne sosialisere med mennesker, og du må kjøpe deg passering gjennom bomringer, betale for parkeringsplass, betale for inngang, og betale for en rekke andre ting, for å kunne sosialisere, så er det pengene som er kilde til lykke". Men det er altså feil.

Pengene frigjør deg fra økonomiske problemer. Det er alt de gjør. I et kapitalistisk system så er penger frihet. Men de er ikke lykke. En milliardær som tjener 1 million på aksjer blir ikke lykkelig av den grunn. En milliardær som får barn for første gang, derimot. Det er ikke pengene som gir lykken. Det er ikke pengene som er kilden til lykken. Det er kjærligheten som er det.

Can't buy me love.

Anonymkode: 693bd...fb4

Nei, igjen forenkler du det. Jeg skrev også at penger gir mulighet til lykke.

Jo, slik vårt samfunn er lagt opp er det lykke i å ha nok penger til å greie seg selv og til å kunne leve, ikke bare eksistere.

Å sammenligne med en milliardær som tjener en million mer blir jo bare en hån mot de som faktisk er fattige. Når du ikke har penger nok til å greie å fylle basalbehovene, da kan nok penger kjøpe lykke i form av nok mat, medisinsk hjelp, trygghet. Og dessverre så er det også blitt slik at det å ikke ha nok penger ofte gjør at man blir isolert fra andre mennesker. Selv om målet da kanskje er å få kontakt med andre mennesker, så blir det for naivt å si at penger ikke kan gi lykke når det er pengene som muliggjør kontakten med andre mennesker. Hundrelappen i seg selv kan ikke gi så mye lykke, den varmer ikke. Men har du kjent på følelsen å ha tomt kjøleskap og fryser og stå foran en langhelg med stengt og kr. 0 på konto - da kan jeg love deg at en hundrelapp kan gi deg mye lykke når du akkurat rekker butikken for får kjøpt nok mat til å greie deg gjennom helgen.

Anonymkode: 8769c...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Fortell meg da hva som gjør deg lykkelig og som ikke koster penger. 

Anonymkode: 84ad8...248

Kjærlighet! 😍

Anonymkode: 693bd...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, jeg håper du finner lykke et sted på veien. Er forøvrig helt enig i at lykke henger sammen med å slippe bekymringer, de bare forsvinner ikke alltid med mer penger.

Å bare sitte helt stille, en tidlig morgen før alle andre våkner, med nesa vendt mot sola. Det er lykke for meg. 

Anonymkode: 5e4ba...66c

Lykke for meg er nok søvn, alenetid, kunne reise på tur alene, langt vekk fra alle, slippe å tenke på hva jeg burde ha betalt og gråte i fortvilelse, ta vare på vennskap, være sammen med venner og familie. Jeg har ikke noe av dette

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Milliardæren vil være lykkelig fordi han bet at han kan forsørge barnet og gi det alt det trenger. En fattig mor vil bekymre seg fra dag en og ha så mange bekymringer at hun ikke kan føle lykke over å få et barn å forsørge i tillegg til seg selv. 

«In the ghetto»

Fortell meg da hva som gjør deg lykkelig og som ikke koster penger. 

Anonymkode: 84ad8...248

Nå spør du ikke meg igjen, men jeg nevnte en hel rekke ting som bidrar til følelsen av lykke og som ikke koster penger i sted. 

Milliardæren bekymrer seg ikke for hvorvidt han eller hun er i stand til å forsørge barnet sitt, men det er da ikke ensbetydende med å være lykkelig. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjærlighet! 😍

Anonymkode: 693bd...fb4

Du har noe jeg ikke har. Og jeg har ikke råd til å finne det heller. 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Du har noe jeg ikke har. Og jeg har ikke råd til å finne det heller. 

Anonymkode: 84ad8...248

Kjærlighet er da ikke begrenset til kjæresteforhold. Og kjærlighet behøver ikke å koste penger. 

Du er ikke spesielt løsningsorientert heller. 

Anonymkode: 805f3...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...