Gå til innhold

«Man blir ikke lykkelig av penger» og «man kan ikke kjøpe lykke» = bullshit!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er nok litt sammensatt, for en person som aldri har kjent på fattigdom vil ikke føle lykke over å kunne handle middag hver dag, handle nye sko og reise på ferie. Det er ting som er en selvfølge i livet deres og det må mye mer til for å føle lykke.

En person som er fattig vil nok føle lykke over disse tingene, men det hadde nok heller ikke vart evig. Etterhvert ville det blitt selvfølgeligheter og da ville selv den som tidligere var fattig ønske mer, og da gjerne de tingene som vi sier gir lykke, kjærlighet, omsorg, familie, venner osv.

Anonymkode: e60d8...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært fattig student og jobbet meg oppover. Nå har jeg nok penger, gjeldfri og mye penger på konto.

 

jeg har flott mann og flotte barn. Men jeg er ikke lykkelig. Jeg er kronisk syk og ensom. Lykke kan ikke kjøpes for penger. 

Fortell meg gjerne hvordan jeg kan kjøpe meg lykkelig med alle pengene jeg har på konto. Sykdommen gjør at jeg ikke kan reise, blir mange lange dager på sykehus og mye opptrening etter operasjoner for kun å havne på sykehus igjen.

Anonymkode: e912f...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært fattig student og jobbet meg oppover. Nå har jeg nok penger, gjeldfri og mye penger på konto.

 

jeg har flott mann og flotte barn. Men jeg er ikke lykkelig. Jeg er kronisk syk og ensom. Lykke kan ikke kjøpes for penger. 

Fortell meg gjerne hvordan jeg kan kjøpe meg lykkelig med alle pengene jeg har på konto. Sykdommen gjør at jeg ikke kan reise, blir mange lange dager på sykehus og mye opptrening etter operasjoner for kun å havne på sykehus igjen.

Anonymkode: e912f...8dc

Jeg tror nok det hi vil frem til er at om du hadde hatt alle dine plager og i tillegg bekymret deg for økonomien, ville hverdagen din vært enda verre.

Du har det trist, men du har ihvertfall tryggheten penger gir. Du har mat på bordet, tak over hodet, bil og klær, uten å trenge bekymre deg for at vinterskoene har gått i stykker og du ikke har råd til nye.

Så selv om du ikke er lykkelig, kunne du hatt det verre og vært enda mer ulykkelig.

Anonymkode: e60d8...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært fattig student og jobbet meg oppover. Nå har jeg nok penger, gjeldfri og mye penger på konto.

 

jeg har flott mann og flotte barn. Men jeg er ikke lykkelig. Jeg er kronisk syk og ensom. Lykke kan ikke kjøpes for penger. 

Fortell meg gjerne hvordan jeg kan kjøpe meg lykkelig med alle pengene jeg har på konto. Sykdommen gjør at jeg ikke kan reise, blir mange lange dager på sykehus og mye opptrening etter operasjoner for kun å havne på sykehus igjen.

Anonymkode: e912f...8dc

Men hva om du var fattig, ikke hadde mann, var alene med barna, og slet med å klare hverdagen. Ikke råd til noe, så du går med en kronisk dårlig samvittighet ovenfor barna, en kronisk bekymring for økonomien. For ryker vaskemaskinen eller noe, hva gjør du da? Så er det plutselig 3 bursdager en måned, og du som så vidt klarer å skrape sammen penger til en bursdag. Du selv spiser mye havregrøt og ris, så barna skal kunne få litt bedre mat. 

Jeg er der, fattig, svært syk og alene med 2 tenåringer. Jeg drømmer ikke om å bli rik, jeg drømmer om å ha nok penger til alt vi trenger, nok penger til en ok brukt bil, for jeg har ikke råd til bil. Selv om jeg burde ha det grunnet helsen min. Det finnes og medisiner jeg kan få i USA, som gjør flertallet av de med min sykdom, helt friske. Men det er jo helt umulig for meg. 

Anonymkode: cacdb...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva om du var fattig, ikke hadde mann, var alene med barna, og slet med å klare hverdagen. Ikke råd til noe, så du går med en kronisk dårlig samvittighet ovenfor barna, en kronisk bekymring for økonomien. For ryker vaskemaskinen eller noe, hva gjør du da? Så er det plutselig 3 bursdager en måned, og du som så vidt klarer å skrape sammen penger til en bursdag. Du selv spiser mye havregrøt og ris, så barna skal kunne få litt bedre mat. 

Jeg er der, fattig, svært syk og alene med 2 tenåringer. Jeg drømmer ikke om å bli rik, jeg drømmer om å ha nok penger til alt vi trenger, nok penger til en ok brukt bil, for jeg har ikke råd til bil. Selv om jeg burde ha det grunnet helsen min. Det finnes og medisiner jeg kan få i USA, som gjør flertallet av de med min sykdom, helt friske. Men det er jo helt umulig for meg. 

Anonymkode: cacdb...386

Det finnes alltids noen som har det værre. Det betyr ikke at andre som er mer priviligerte på enkelte områder, ikke også kan være ulykkelige.

Hva hjelper det deg om jeg skulle sagt "tenk om du ikke hadde hatt tak over hodet eller mat på bordet til barna dine? tenk om du hadde hatt en enda værre sykdom og barna dine var alene i verden uten noen form for sikkerhetsnett? tenk om dere hadde dødd av mangel på vann, mat eller grunnleggende helsetjenester?" På verdensbasis har vel alle som bor i Norge et minimum av økonomisk trygghet, men vi kan fortsatt ha problemer eller være ulykkelige, selv om det kunne vært værre. Denne "tenk på barna i Afrika" eller "tenk om det var enda værre" hjelper ingenting. Økonomisk trygghet kan selvfølgelig hjelpe på mange områder, men det alene er ikke en universal quick fix for alle problemer.

Anonymkode: 4f4db...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får sikkert høre det nå, men jeg synes faktisk det er litt drøyt å legge all skyld på at staten ikke tar vare på deg. Jeg forstår at det er en helt forferdelig situasjon å være i, å være syk og ikke kunne forsørge seg selv. Men nå er du likevel så heldig at du bor i Norge og får penger til livets opphold uten at du gjør noe for å få det. Er du syk får du medisiner, og nei, kanskje ikke de dyreste og beste medisinene, men likevel GIR de deg medisiner. 

Se på alternativene når du først er så uheldig å være syk: Hva om du hadde levd for 150 år siden? Tror du de som hadde lite for 150 år siden klaget over havregrøt? Sannsynligvis var de overlykkelig over å mat på bordet i det hele tatt. 

Misunnelse kan vi alle kjenne på, men det er nå engang sånn at verden er ikke rettferdig. Så får man gjøre det beste ut av det livet man har fått! Man lever bare en gang, og da er det trist å bruke det til å gå og være bitter.

Anonymkode: cf303...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får sikkert høre det nå, men jeg synes faktisk det er litt drøyt å legge all skyld på at staten ikke tar vare på deg. Jeg forstår at det er en helt forferdelig situasjon å være i, å være syk og ikke kunne forsørge seg selv. Men nå er du likevel så heldig at du bor i Norge og får penger til livets opphold uten at du gjør noe for å få det. Er du syk får du medisiner, og nei, kanskje ikke de dyreste og beste medisinene, men likevel GIR de deg medisiner. 

Se på alternativene når du først er så uheldig å være syk: Hva om du hadde levd for 150 år siden? Tror du de som hadde lite for 150 år siden klaget over havregrøt? Sannsynligvis var de overlykkelig over å mat på bordet i det hele tatt. 

Misunnelse kan vi alle kjenne på, men det er nå engang sånn at verden er ikke rettferdig. Så får man gjøre det beste ut av det livet man har fått! Man lever bare en gang, og da er det trist å bruke det til å gå og være bitter.

Anonymkode: cf303...09c

" Er du syk får du medisiner, og nei, kanskje ikke de dyreste og beste medisinene, men likevel GIR de deg medisiner. "

Det er en sannhet med modifikasjoner. Man må betale nesten 2400 kroner før man får frikort, noe som er mye penger når man ikke har så mye. Endel medisiner er ikke på blå resept og da må man betale de selv.

Jeg er utrolig glad for at jeg får penger når jeg er for syk til å jobbe, men jeg må jo få lov tilå ønske meg bedre økonomi uten at jeg skal bli sett på som bitter og misunnelig.

Anonymkode: 5b31d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får sikkert høre det nå, men jeg synes faktisk det er litt drøyt å legge all skyld på at staten ikke tar vare på deg. Jeg forstår at det er en helt forferdelig situasjon å være i, å være syk og ikke kunne forsørge seg selv. Men nå er du likevel så heldig at du bor i Norge og får penger til livets opphold uten at du gjør noe for å få det. Er du syk får du medisiner, og nei, kanskje ikke de dyreste og beste medisinene, men likevel GIR de deg medisiner. 

Se på alternativene når du først er så uheldig å være syk: Hva om du hadde levd for 150 år siden? Tror du de som hadde lite for 150 år siden klaget over havregrøt? Sannsynligvis var de overlykkelig over å mat på bordet i det hele tatt. 

Misunnelse kan vi alle kjenne på, men det er nå engang sånn at verden er ikke rettferdig. Så får man gjøre det beste ut av det livet man har fått! Man lever bare en gang, og da er det trist å bruke det til å gå og være bitter.

Anonymkode: cf303...09c

Jeg blir rett og slett litt lei meg av sånne innlegg. Ikke nok med at jeg er syk, har mistet alt i som gjorde livet mitt til et godt liv, men jeg skal ikke kunne ønske meg et bedre liv uten å bli sett på som bitter, klagete og misunnelig

Anonymkode: 5b31d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ikke automatisk lykkeligere jo mer penger man har, men livet blir utvilsomt mye lettere om man har nok penger.

Anonymkode: 51355...51d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får sikkert høre det nå, men jeg synes faktisk det er litt drøyt å legge all skyld på at staten ikke tar vare på deg. Jeg forstår at det er en helt forferdelig situasjon å være i, å være syk og ikke kunne forsørge seg selv. Men nå er du likevel så heldig at du bor i Norge og får penger til livets opphold uten at du gjør noe for å få det. Er du syk får du medisiner, og nei, kanskje ikke de dyreste og beste medisinene, men likevel GIR de deg medisiner. 

Se på alternativene når du først er så uheldig å være syk: Hva om du hadde levd for 150 år siden? Tror du de som hadde lite for 150 år siden klaget over havregrøt? Sannsynligvis var de overlykkelig over å mat på bordet i det hele tatt. 

Misunnelse kan vi alle kjenne på, men det er nå engang sånn at verden er ikke rettferdig. Så får man gjøre det beste ut av det livet man har fått! Man lever bare en gang, og da er det trist å bruke det til å gå og være bitter.

Anonymkode: cf303...09c

Ja, jeg får medisiner, som hjelper litt. Det finnes medisiner som kunne gjort meg i stand til å være en svært god mor, og jobbe, så jeg kunne doblet min inntekt. Men den medisinen er for dyr. Jeg er såpass syk, at hadde jeg ikke hatt barn. Hadde jeg tatt livet mitt. Og takk og pris så er barna mine tenåringer, eldste i slutten av tenårene. For hadde de vært små, så hadde de måtte i fosterhjem. For jeg hadde ikke klart å ta meg av de da. 

Og nå lever jeg nå, ikke for 150 år siden. Og man sammenligner seg jo med de som lever nå, de som lever i Norge. 

Anonymkode: cacdb...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på, se på Jon Fredriksen kona hans døde av kreft. Og to unge jenter mistet mammaen sin. Ingen penger i verden kunne redde henne. De prøvde virkelig alt av behandlinger penger kunne kjøpe. I tillegg var han bidratt enorme summer til norsk kreftforskning. Da nytter ikke pengene dine noe. Du blir like knust om du er multi millionær eller lut fattig. 

Anonymkode: f1e2c...b20

Ingen kommer unna døden. Det er livets sirkel det. Man kan ikle kjøpe seg lengre liv, men det betyr ikke at de generelt ikke er lykkeligere enn de som lever i fattigdom. 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært fattig student og jobbet meg oppover. Nå har jeg nok penger, gjeldfri og mye penger på konto.

 

jeg har flott mann og flotte barn. Men jeg er ikke lykkelig. Jeg er kronisk syk og ensom. Lykke kan ikke kjøpes for penger. 

Fortell meg gjerne hvordan jeg kan kjøpe meg lykkelig med alle pengene jeg har på konto. Sykdommen gjør at jeg ikke kan reise, blir mange lange dager på sykehus og mye opptrening etter operasjoner for kun å havne på sykehus igjen.

Anonymkode: e912f...8dc

Hvis du ikle eide nåla i veggen i tillegg, ville du vært mer eller mindre lykkelig? Om du i tillegg til sykdommen måtte bekymre deg for om du kunne kjøpe nye sko til barna. Om du kunne servere middag eller om det ble brødskiver til middag igjen? Sykdommen ville du fått uansett om du hadde penger eller ei, men jeg vil tro belastningen med å ikke ha råd til noe ville gjort deg mer ulykkelig enn du er nå?

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg får sikkert høre det nå, men jeg synes faktisk det er litt drøyt å legge all skyld på at staten ikke tar vare på deg. Jeg forstår at det er en helt forferdelig situasjon å være i, å være syk og ikke kunne forsørge seg selv. Men nå er du likevel så heldig at du bor i Norge og får penger til livets opphold uten at du gjør noe for å få det. Er du syk får du medisiner, og nei, kanskje ikke de dyreste og beste medisinene, men likevel GIR de deg medisiner. 

Se på alternativene når du først er så uheldig å være syk: Hva om du hadde levd for 150 år siden? Tror du de som hadde lite for 150 år siden klaget over havregrøt? Sannsynligvis var de overlykkelig over å mat på bordet i det hele tatt. 

Misunnelse kan vi alle kjenne på, men det er nå engang sånn at verden er ikke rettferdig. Så får man gjøre det beste ut av det livet man har fått! Man lever bare en gang, og da er det trist å bruke det til å gå og være bitter.

Anonymkode: cf303...09c

Uten at jeg gjør noe for det? De 20 årene jeg har jobbet og betalt skatt er jo nettopp fordi jeg skal ha noe om det går galt. Og jeg må gjøre en masse ting for å få penger. Jeg må følge oppfølgingsplaner, behandlinger, legetimer, medisinering, kurs, jobbprøving, deltakelse på diverse aktiviteter i regi av NAV. Det er ikke sånn at jeg bare ligger på sofaen og koser meg hele dagen mens du betaler sykepengene mine. 

Jeg snakket med søsteren min og sa at jeg tenkte å møte barna på skolen og ta de med på stranden og da da hun «men det er noen som må jobbe» ja! Tror du jeg ønsker å ikke jobbe?! Ikke være samfunnsnyttig!? Jeg har ikke noe som helst ønske om å ha lite nå og enda mindre når jeg blir pensjonist. Jeg drømmer ikke om å være multimillionær, men jeg drømmer om 10 000 mer i mnd og jeg vil ha et liv. Det har jeg ikke i dag.

Man kan ikke sammenligne Norge 2019 med Norge 1850. Det fungerer ikke sånn. Skal man starte med det, så kan man si det enkelt at du hadde kanskje vært fattig, for det var ikke mulig å jobbe seg oppover på den tiden. Vi lever i 2019 og må forholde oss til det. Hadde vi levd i 1850, så hadde du ikke jobbet eller vært en fri kvinne. Du hadde vært mannen underdanig. 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikle eide nåla i veggen i tillegg, ville du vært mer eller mindre lykkelig? Om du i tillegg til sykdommen måtte bekymre deg for om du kunne kjøpe nye sko til barna. Om du kunne servere middag eller om det ble brødskiver til middag igjen? Sykdommen ville du fått uansett om du hadde penger eller ei, men jeg vil tro belastningen med å ikke ha råd til noe ville gjort deg mer ulykkelig enn du er nå?

Anonymkode: 84ad8...248

Mangel på penger/fattigdom er et problem som gjør at man blir mer ulykkelig enn man ellers ville vært, men man blir ikke automatisk lykkelig hvis man har nok penger. Det er heller ikke slik at mer penger = mer lykke.

Det er det de fleste mener når de sier "Man blir ikke lykkelig av penger" og "man kan ikke kjøpe lykke". Penger er en faktor, men det er ikke hele bildet.

Anonymkode: 4f4db...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir selvsagt mindre økonomisk bekymret om man ha penger nok. 

Men ren lykke - nei, det får du ikke for penger.

Man trenger ikke masse penger for å ha gode, ekte venner.

Man trenger ikke masse penger for å ha en manns om virkelig elsker deg og som man kan stole på.

Man trenger ikke masse penger for å ha lykkelige barn.

Man trenger rett og slett ikke ha mass slenger for å bli lykkelig. 

Mindre økonomiske bekymringer - så absolutt! 

Men med masse penger, følger også ofte mer status. Og dét blir mann i allefall ikke lykkelig av...

Anonymkode: 0fe8c...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du kunne dra til Thailand. Du kunne spise buffet. Begge deler er ting jeg aldri kan få. Det kommer ingen svigermor innom med kyllingfilet. Det kommer ingen mor med mat. Det er bare meg og det er bare kneip og havregrøt. Og jeg hadde vært lykkeligere om jeg hadde hatt kyllingfilet en gang i mnd, men det har jeg heller ikke. Men, som jeg skrev, de som har nok og de som har det trangt en liten periode vet ikke hva fattigdom innebærer.

Anonymkode: 84ad8...248

Jeg visste aldri på det tidspunktet at livet mitt ville endre seg til å ha god råd en dag. Men uansett så forandrer det jo ikke at lykkefølelsen for min del ikke var noe større ved to så forskjellige opplevelser. Som var poenget mitt her, tross alt. Det er mye annet i livet som kan henge over selv om du plutselig har penger til alt du en gang ønsket deg. Og dessverre, noen ganger er de tingene som henger over et resultat av det å tjene mer. 

Anonymkode: 5e4ba...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uenig. Penger gjør deg ikke lykkelig. Fravær av penger kan derimot gjøre deg ulykkelig. 

Anonymkode: 711b3...75a

I grunnen veldig godt oppsummert 👌🏻

Anonymkode: 5e4ba...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mangel på penger/fattigdom er et problem som gjør at man blir mer ulykkelig enn man ellers ville vært, men man blir ikke automatisk lykkelig hvis man har nok penger. Det er heller ikke slik at mer penger = mer lykke.

Det er det de fleste mener når de sier "Man blir ikke lykkelig av penger" og "man kan ikke kjøpe lykke". Penger er en faktor, men det er ikke hele bildet.

Anonymkode: 4f4db...34b

Spørsmålet er hvor lykkelige hadde nordmenn vært om vi alle var fattige? 

Penger er en stor del av det være lykkelig fordi man da har råd til å gjøre det som gjør en lykkelig. 

 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man blir selvsagt mindre økonomisk bekymret om man ha penger nok. 

Men ren lykke - nei, det får du ikke for penger.

Man trenger ikke masse penger for å ha gode, ekte venner.

Man trenger ikke masse penger for å ha en manns om virkelig elsker deg og som man kan stole på.

Man trenger ikke masse penger for å ha lykkelige barn.

Man trenger rett og slett ikke ha mass slenger for å bli lykkelig. 

Mindre økonomiske bekymringer - så absolutt! 

Men med masse penger, følger også ofte mer status. Og dét blir mann i allefall ikke lykkelig av...

Anonymkode: 0fe8c...977

Man har muligheten til å gjøre noe annet enn å ta en kaffe med venner. Man kan gjøre noe sammen. Man mister lett venner om man aldri kan være med på noe de finner på. Det eneste man kan gjøre er å ta en kaffe hjemme og da går det utover andre ting fordi man kjøpte en pose filterkaffe. 

 

Man får ikke en god mann ved å fortelle ham at man sliter med å få endene til å møtes, og at man ikke har råd til å dra på date. Hvor attraktive tror du navere er for folk flest? Ville du gått inn i et forhold med en mann som levde på nav og ikke hadde råd til noe?

 

Tror du barn blir lykkelige av havregrøt og turer i skogen hver helg? At de blir lykkelige av å se på at vennene har iPad, data, telefon og fine klær de bare kan drømme om?

 

Mindre økonomiske bekymringer gjør deg lykkeligere. Altså gjør penger en lykkeligere.

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg visste aldri på det tidspunktet at livet mitt ville endre seg til å ha god råd en dag. Men uansett så forandrer det jo ikke at lykkefølelsen for min del ikke var noe større ved to så forskjellige opplevelser. Som var poenget mitt her, tross alt. Det er mye annet i livet som kan henge over selv om du plutselig har penger til alt du en gang ønsket deg. Og dessverre, noen ganger er de tingene som henger over et resultat av det å tjene mer. 

Anonymkode: 5e4ba...66c

Du slipper å skuffe barna dine gang på gang. Du slipper å se sorgen i øynene deres selv om de sier «det går bra mamma» når du nok en gang ikke har råd til en ny bukse til barna. Du slipper å være fortvilet når skoene er så for små at tærne har laget hull i de. Oppå de. Jeg ville gjerne byttet de bekymringene jeg har med dine. Ville du byttet dine med mine?

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke var fattig i tillegg til syk, da kunne jeg fått redusert stress i livet enormt. Det å være fattig gjør at jeg alltid, enhver tid, er bekymret for økonomien. Lever med en grunnleggende stress for å overleve 24/7, 365 dager i året. Det å leve med et slikt stress øker stresshormonene i kroppen, påvirker søvn, øker betennelsestilstander, hemmer immunforsvaret, går utover mage som igjen går utover næringsopptaket. Det blir en vond sirkel. Hvordan kan man bli friskere når man lever med så stort stress på toppen av sykdommen?

Man kan gjøre alt riktig, passe på kostholdet sitt så langt det går innenfor de økonomiske rammene. Man kan gjøre avspenning og lære seg teknikker for stressmestring. Man kan være i så mye bevegelse som helsen tåler. Men uansett så fjernes ikke det overhengende og voldsomme stresset som det er å være fattig i tillegg til syk.

Hadde jeg hadde nok penger kunne jeg sluppet alt dette stresset. Det ville gjort meg friskere. Jeg kunne kjøpt meg fra fra en helt rekke bekymringer. Jeg kunne trolig ha fått helsehjelp i utlandet hvor det finnes kompetanse til å hjelpe. Jeg kunne kjøpt en bil som gjorde at jeg kunne kommet meg litt rundt, vært litt sosial. Jeg kunne fått positive impulser gjennom kulturelle ting. Jeg kunne hatt håp.

Det er tydelig på mange av svarene i denne tråden og i lignende tråder at det er mange som synser. "Gratis helsebehandling." "Gratis medisiner." "Gratis reise til sykehus." Nei, dette stemmer ikke. Før fikk man dekket de faktiske utgiftene med helsereiser til sykehus, det gjør man ikke lenger, så det blir alltid utgifter på reisene. Så er det egenandeler inntil man får frikort. Egenandeler på medisiner. Og det er jo ikke noe problem overhodet hvis man har en inntekt man kan leve normalt på. Da kan man si at vi er priveligerte som får dekket så mye. Men når man er så fattig at én egenandel gir problemer i måneder fremover, da er det likevel et stort problem. For hvor skal man kutte når man ikke har noen steder å kutte lenger?

Jo, inntil et visst nivå kan penger absolutt kjøpe lykke! Men kanskje man først bør bli enig i hva lykke er? Lykke kan være en tilstand av kortere og lengre varighet, og hva som er lykke for en person trenger ikke være det for en annen. Lykke er uansett flyktig. Ingen kan gå gjennom livet og bare være lykkelig. Nesten heldigvis, kanskje. Men man kan bli ulykkelig av å hele tiden slite og stresse fordi man ikke har det mest grunnleggende for å greie seg. Noe av det skumleste med å være fattig når man også er syk, det er håpløsheten. Man ser ikke noen muligheter for endring. Mange ting som kunne gjort endring til det bedre helsemessig er ikke mulige pga. økonomi, og selv om man i Norge tilsynelatende har et sikkerhetsnett i form av sosialkontoret, så er det ikke gitt at man får den hjelpen som kunne gjort en friskere der heller.

Så jo, nok penger inn i måneden, et eget sted å bo hvor jeg visste jeg kunne bo så lenge jeg ville, en bil til å lette belastninger og til å komme meg rundt for å være sosial en gang iblant. Nok penger i bakhånd til å kanskje reise på ferie en sjelden gang. Og nok penger i bakhånd til at det ikke ville vært en krise om noe i hjemmet røk - det ville gitt meg mye lykke. For tilværelsen ville vært ekstremt mye lettere enn den er i dag.

Penger er selvfølgelig ingen universiell forsikring mot sykdom, mot ulykke, mot vold, mot uforutsette ting, mot sorg. Men penger er en enorm beskyttelse fra langt større ulykkelighet og ulykke om man har nok av dem når man kommer opp i vanskelige livssituasjoner. Penger kan ofte gjøre at man kommer seg lettere ut av vanskelighetene også. For penger gir muligheter. Penger gir valg. Penger gir håp. Penger gir frihet. Kanskje det viktigste, penger gir trygghet.

Trygghet og fravær av for mye grunnleggende stress er noe av det mest grunnleggende vi mennesker trenger, og det kan penger langt på vei gi.

 

Anonymkode: 8769c...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Færre bekymringer er ofte en stor ingrediens i lykke. 

Anonymkode: e14e5...3f6

Men den største ingrediensen i lykke er takknemlighet. For akkurat det livet man lever og de menneskene man har rundt seg. 

HI: du tar dessverre feil. Det går fint an å være ulykkelig både med og uten penger...

Venninna mi er rik, styrtrik. Hun kommer aldri til å ha økonomiske bekymringer, hun kommer til å arve enormt når foreldrene dør,  og barna hennes vokser opp uten noen sinne å behøve å tenke på penger. I essens behøver hun egentlig ikke jobbe engang, men hun gjør det fordi hun vil selv.

Men vet du hva? Jeg ville ikke hs byttet med henne. Aldri. For jeg lever et liv med gode relasjoner og god helse. Det gjør ikke hun, og de to tingene kan hun heller ikke kjøpe seg. Friheten pengene gir henne, er friheten til å velge den beste legen, men selv der er hun ikke garantert noen kur. Og relasjonene kan hun bare forbedre i den grad menneskene rundt henne går med på det. 

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men den største ingrediensen i lykke er takknemlighet. For akkurat det livet man lever og de menneskene man har rundt seg. 

HI: du tar dessverre feil. Det går fint an å være ulykkelig både med og uten penger...

Venninna mi er rik, styrtrik. Hun kommer aldri til å ha økonomiske bekymringer, hun kommer til å arve enormt når foreldrene dør,  og barna hennes vokser opp uten noen sinne å behøve å tenke på penger. I essens behøver hun egentlig ikke jobbe engang, men hun gjør det fordi hun vil selv.

Men vet du hva? Jeg ville ikke hs byttet med henne. Aldri. For jeg lever et liv med gode relasjoner og god helse. Det gjør ikke hun, og de to tingene kan hun heller ikke kjøpe seg. Friheten pengene gir henne, er friheten til å velge den beste legen, men selv der er hun ikke garantert noen kur. Og relasjonene kan hun bare forbedre i den grad menneskene rundt henne går med på det. 

Anonymkode: da993...662

Hi påstår vel ikke at man ikke kan være ulykkelig selv om man har penger. Hun påstår at nok penger kan gjøre at man er lykkeligere når utgangspunktet er at man ikke har nok penger til å dekke grunnleggende behov.

Anonymkode: 8769c...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men den største ingrediensen i lykke er takknemlighet. For akkurat det livet man lever og de menneskene man har rundt seg. 

HI: du tar dessverre feil. Det går fint an å være ulykkelig både med og uten penger...

Venninna mi er rik, styrtrik. Hun kommer aldri til å ha økonomiske bekymringer, hun kommer til å arve enormt når foreldrene dør,  og barna hennes vokser opp uten noen sinne å behøve å tenke på penger. I essens behøver hun egentlig ikke jobbe engang, men hun gjør det fordi hun vil selv.

Men vet du hva? Jeg ville ikke hs byttet med henne. Aldri. For jeg lever et liv med gode relasjoner og god helse. Det gjør ikke hun, og de to tingene kan hun heller ikke kjøpe seg. Friheten pengene gir henne, er friheten til å velge den beste legen, men selv der er hun ikke garantert noen kur. Og relasjonene kan hun bare forbedre i den grad menneskene rundt henne går med på det. 

Anonymkode: da993...662

Hvor mange barn forsørger du med en «inntekt» på 14 000 i mnd? 

Hvor mye av de pengene bruker du på mat? Husleie? Strøm? Telefon? Hvor mye har du til overs? 

God helse er bra det, men det hjelper veldig lite når man bekymrer seg syk. Når man ligger våken hver kveld og lurer på om man har nok penger til å kjøpe et brød i morgen. For barna må ha matpakker. Når man er innom nettbanken og ser at man ikke har råd til husleien om man betaler telefonregningen. Når man ser at Ole ikke kan gå i bursdagen til Jens i år heller fordi man ikke har råd til gave. Når man hvert år må informere familie om at man ikke kan gi gave i år heller, men likevel får av de andre og sitter der med verdens dårligste samvittighet. Når det eneste man kan gi barna i julegave er den gaven man henter hos nav og uten den hadde det ikke blitt noe. Når man ikke har råd til å feire jul hjemme, ikke feire nyttår, ingen romjul med god mat. Når barna kommer tilbake på skolen etter sommerferien og du ligger våken hele natten og barna også, for i år igjen må de fortelle at de har hatt «hjemmeferie».  Tror du barna og jeg er lykkelige?

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi påstår vel ikke at man ikke kan være ulykkelig selv om man har penger. Hun påstår at nok penger kan gjøre at man er lykkeligere når utgangspunktet er at man ikke har nok penger til å dekke grunnleggende behov.

Anonymkode: 8769c...686

Nei, den originale påstanden hennes var at lykke kan kjøpes for penger. Det kan det ikke, ellers vet jeg at venninna min ville ha kjøpt seg akkurat det... hun har penger nok, men om hun noensinne blir lykkelig, så skyldes det helt andre faktorer. Pr. idag er hun ett av de ulykkeligste individer jeg kjenner.

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...