Gå til innhold

«Man blir ikke lykkelig av penger» og «man kan ikke kjøpe lykke» = bullshit!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange barn forsørger du med en «inntekt» på 14 000 i mnd? 

Hvor mye av de pengene bruker du på mat? Husleie? Strøm? Telefon? Hvor mye har du til overs? 

God helse er bra det, men det hjelper veldig lite når man bekymrer seg syk. Når man ligger våken hver kveld og lurer på om man har nok penger til å kjøpe et brød i morgen. For barna må ha matpakker. Når man er innom nettbanken og ser at man ikke har råd til husleien om man betaler telefonregningen. Når man ser at Ole ikke kan gå i bursdagen til Jens i år heller fordi man ikke har råd til gave. Når man hvert år må informere familie om at man ikke kan gi gave i år heller, men likevel får av de andre og sitter der med verdens dårligste samvittighet. Når det eneste man kan gi barna i julegave er den gaven man henter hos nav og uten den hadde det ikke blitt noe. Når man ikke har råd til å feire jul hjemme, ikke feire nyttår, ingen romjul med god mat. Når barna kommer tilbake på skolen etter sommerferien og du ligger våken hele natten og barna også, for i år igjen må de fortelle at de har hatt «hjemmeferie».  Tror du barna og jeg er lykkelige?

Anonymkode: 84ad8...248

Om du og barna er lykkelige, det skal jeg ikke tro noe om. Men dersom dere skal kjøpe dere lykke, må dere i tillegg til penger ha en del annet på plass. Mulig du har disse tingene på plass allerede og derfor ser på dem som selvfølgeligheter? F eks «har ikke kroniske smerter»? 

Beklager å måtte si det, men «hvis bare»-strategien kommer til å forsure livet ditt enda mer. Offerrollen gir en velsignet følelse av rettferdig vrede, og av at livet skylder en noe mer, men det vil ikke gjøre livet bedre.

Og for å svare på spørsmålet ditt: i følge min bankrådgiver måtte jeg ha hatt minimum 14.000 i måneden etter skatt dersom jeg skulle forsørge meg selv og 3 barn. Siden jeg lå i underkant av dette, burde jeg ikke ha fått huslån. Men jeg diskuterte det med henne, og siden hun kjente meg, visste hvor økonomisk jeg var og visste at jeg aldri hadde misligholdt en regning, så fikk jeg lån likevel. Hadde vel ca 12.000.

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, den originale påstanden hennes var at lykke kan kjøpes for penger. Det kan det ikke, ellers vet jeg at venninna min ville ha kjøpt seg akkurat det... hun har penger nok, men om hun noensinne blir lykkelig, så skyldes det helt andre faktorer. Pr. idag er hun ett av de ulykkeligste individer jeg kjenner.

Anonymkode: da993...662

Ville hun vært lykkeligere om hun var fattig mener du? Spør henne. Ville du valgt å bli fattig og med god helse uten mulighet til å få nok penger noen sinne, eller ville du hatt det slik du har det? Hva tror du hun svarer? Man får på sikt dårlig helse av å være ulykkelig og ha store bekymringer

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok litt sammensatt, for en person som aldri har kjent på fattigdom vil ikke føle lykke over å kunne handle middag hver dag, handle nye sko og reise på ferie. Det er ting som er en selvfølge i livet deres og det må mye mer til for å føle lykke.

En person som er fattig vil nok føle lykke over disse tingene, men det hadde nok heller ikke vart evig. Etterhvert ville det blitt selvfølgeligheter og da ville selv den som tidligere var fattig ønske mer, og da gjerne de tingene som vi sier gir lykke, kjærlighet, omsorg, familie, venner osv.

Anonymkode: e60d8...620

En som aldri har vært syk klarer heller ikke  å verdsette en frisk kropp daglig. En som aldri har opplevd dødsfall blant sine nærmeste klarer neppe å glede seg over hver dag man har sammen. Og så videre. Det er flere veier til lykke, men én ting er bombesikkert: klarer man ikke føle takknemlighet over det man faktisk har, så får man ingen lykke heller. 

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Om du og barna er lykkelige, det skal jeg ikke tro noe om. Men dersom dere skal kjøpe dere lykke, må dere i tillegg til penger ha en del annet på plass. Mulig du har disse tingene på plass allerede og derfor ser på dem som selvfølgeligheter? F eks «har ikke kroniske smerter»? 

Beklager å måtte si det, men «hvis bare»-strategien kommer til å forsure livet ditt enda mer. Offerrollen gir en velsignet følelse av rettferdig vrede, og av at livet skylder en noe mer, men det vil ikke gjøre livet bedre.

Og for å svare på spørsmålet ditt: i følge min bankrådgiver måtte jeg ha hatt minimum 14.000 i måneden etter skatt dersom jeg skulle forsørge meg selv og 3 barn. Siden jeg lå i underkant av dette, burde jeg ikke ha fått huslån. Men jeg diskuterte det med henne, og siden hun kjente meg, visste hvor økonomisk jeg var og visste at jeg aldri hadde misligholdt en regning, så fikk jeg lån likevel. Hadde vel ca 12.000.

Anonymkode: da993...662

Du sier du hadde utbetalt 12000 i mnd og fikk huslån? Hvor mye av de 12000 betalte du i huslån da?

Anonymkode: 5b31d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville hun vært lykkeligere om hun var fattig mener du? Spør henne. Ville du valgt å bli fattig og med god helse uten mulighet til å få nok penger noen sinne, eller ville du hatt det slik du har det? Hva tror du hun svarer? Man får på sikt dårlig helse av å være ulykkelig og ha store bekymringer

Anonymkode: 84ad8...248

Du misforstår. Det er DU som påstår at rikdommen kunne ha kjøpt inn lykke for henne.

Og ja, hvis hennes helse hadde vært  tipp topp og hennes relasjoner likeså, da ville hun ha vært lykkeligere enn hun er i dag; også om hun måtte ha gitt fra seg hvert øre for å få det.

 

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, den originale påstanden hennes var at lykke kan kjøpes for penger. Det kan det ikke, ellers vet jeg at venninna min ville ha kjøpt seg akkurat det... hun har penger nok, men om hun noensinne blir lykkelig, så skyldes det helt andre faktorer. Pr. idag er hun ett av de ulykkeligste individer jeg kjenner.

Anonymkode: da993...662

Som jeg skrev i et lengre innlegg over her. Skal man diskutere om lykke kan kjøpes for penger så bør man egentlig først definere hva lykke er.

Det går tydelig frem i His innlegg at hun mener lykke kan kjøpes for penger når man i utgangspunktet har altfor lite penger. Fordi det å ikke ha så man greier seg skaper ekstreme bekymringer som er uforenelig med en jevnere tilfredshet med livet. Fordi livet overveldes av stress og bekymringer om bare det å overleve.

Du er kategorisk på at lykke ikke kan kjøpes. Ergo har du tydeligvis en helt annen definisjon av lykke enn det Hi (og jeg) har. For eksempel din styrtrike venninne - tror du virkelig ikke at hun ville vært enda mer ulykkelig om hun hver eneste dag året rundt i tillegg måtte bekymre seg for om hun greide å beholde tak over hodet, om hun eller ungene har sko uten hull i til vinteren? Om hun hadde penger nok til mat?

Nei, penger kan ikke kjøpe en fri fra sykdom, sorg, ulykker, vold og andre store naturlige livspåkjenninger. Men penger kan kjøpe lykke i form av det penger kan gi. For de som er fattige blir det lykke fordi du ikke lenger trenger å lure på hvor du skal få penger til mat, eller varme nok klær til vinteren. De kan også kjøpe lykke på den måten at ikke alt blir overveldende vanskelig og tungt. De kan få mye lykke ut fra den sosiale og kulturelle friheten penger kan gi sammenlignet med når man opplever å aldri få andre impuler fra andre ting og når man mister venner fordi man ikke har penger til å bli med og ta en kaffe, spise ute, ta en kino eller konserttur, bli med en tur på hytta (fordi du ikke har råd til å spleise på maten eller reisen og ikke har turklær). Det å være fattig fører ofte til en sosial isolasjon på toppen av alt annet. Penger kan gjøre at man får et sosialt liv, får positive impulser fra andre og annet, og det kan fjerne store og essensielle bekymringer.

Nei, det fjerner ikke depresjonen eller sykdommen i seg selv, eller bringer noen tilbake fra døden eller gir deg den du elsker eller sparer noen du er glad i for sykdom. Men det gjør livet friere, lettere på de elementære nivåene for eksistens. Og det i seg selv kan være lykke for mange.

Nok penger gjør livet langt lettere på de mest grunnleggene nivåene. Å mene at det da ikke gir noen lykke, det er i beste fall naivt, etter min mening, selv om penger i seg selv ikke er en forsikring mot annen ulykke/ulykkelighet.

Anonymkode: 8769c...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du sier du hadde utbetalt 12000 i mnd og fikk huslån? Hvor mye av de 12000 betalte du i huslån da?

Anonymkode: 5b31d...eed

Ca 5000

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du sier du hadde utbetalt 12000 i mnd og fikk huslån? Hvor mye av de 12000 betalte du i huslån da?

Anonymkode: 5b31d...eed

Det var ikke i år, altså.

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om du og barna er lykkelige, det skal jeg ikke tro noe om. Men dersom dere skal kjøpe dere lykke, må dere i tillegg til penger ha en del annet på plass. Mulig du har disse tingene på plass allerede og derfor ser på dem som selvfølgeligheter? F eks «har ikke kroniske smerter»? 

Beklager å måtte si det, men «hvis bare»-strategien kommer til å forsure livet ditt enda mer. Offerrollen gir en velsignet følelse av rettferdig vrede, og av at livet skylder en noe mer, men det vil ikke gjøre livet bedre.

Og for å svare på spørsmålet ditt: i følge min bankrådgiver måtte jeg ha hatt minimum 14.000 i måneden etter skatt dersom jeg skulle forsørge meg selv og 3 barn. Siden jeg lå i underkant av dette, burde jeg ikke ha fått huslån. Men jeg diskuterte det med henne, og siden hun kjente meg, visste hvor økonomisk jeg var og visste at jeg aldri hadde misligholdt en regning, så fikk jeg lån likevel. Hadde vel ca 12.000.

Anonymkode: da993...662

Kroniske smerter- ja. Utmattet- ja. Kronisk syk- ja. 

Tenker du jeg vare skal omfavne situasjonen og glede meg over det lille jeg har? At jeg med glede skal selge den siste dukken og den siste legoen fordi vi har hverandre? Har du aldri på noe punkt i livet ditt drømt om noe? 

Jeg har 14 000 i mnd inkludert alle stønader jeg kan få som aleneforsørger og sosialstønad hver mnd. Om du mener det er en helt ok inntekt, så vet du ikke hva det koster å leve i dag. Har du noen gang måttet leve på å ha maks 500 per uke til mat for en voksen og 3 barn? Hvis du bruker 400, så kan barna få sko hver mnd. Tenker du at det er å være lykkelig fordi du hadde inntekt på 12 000 for ... hvor lenge siden? 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du misforstår. Det er DU som påstår at rikdommen kunne ha kjøpt inn lykke for henne.

Og ja, hvis hennes helse hadde vært  tipp topp og hennes relasjoner likeså, da ville hun ha vært lykkeligere enn hun er i dag; også om hun måtte ha gitt fra seg hvert øre for å få det.

 

Anonymkode: da993...662

Ja, det mener jeg det kan. Hun kan, selv om hun er syk, gjøre ting. Hun kan leve, hun kan betale for de beste legene, hun kan vite at hun har forsøkt alt penger kan kjøpe. 

Jeg tør nesten å vedde på at hun ikke ville gitt fra seg alt av penger og goder for å leve  et liv der man bekymrer seg syk. 

Hun kan fortsatt kjøpe det som gjør henne lykkelig, hun kan gjøre ting som gjør henne lykkelig. At hun velger å ikke gjøre det er noe helt annet.

 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er kategorisk på at lykke ikke kan kjøpes. Ergo har du tydeligvis en helt annen definisjon av lykke enn det Hi (og jeg) har. For eksempel din styrtrike venninne - tror du virkelig ikke at hun ville vært enda mer ulykkelig om hun hver eneste dag året rundt i tillegg måtte bekymre seg for om hun greide å beholde tak over hodet, om hun eller ungene har sko uten hull i til vinteren?

Hun kunne muligens ha vært bittelitt mer ulykkelig. Men ikke så innmari mye mer. Hun snakker om å avslutte livet...

Derfor er hun pr alle definisjoner IKKE lykkelig, og alle penger i verden kan ikke kjøpe henne lykke, helt uavhengig av lykkedefinisjon. For nissen er med på lasset.

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det mener jeg det kan. Hun kan, selv om hun er syk, gjøre ting. Hun kan leve, hun kan betale for de beste legene, hun kan vite at hun har forsøkt alt penger kan kjøpe. 

Jeg tør nesten å vedde på at hun ikke ville gitt fra seg alt av penger og goder for å leve  et liv der man bekymrer seg syk. 

Hun kan fortsatt kjøpe det som gjør henne lykkelig, hun kan gjøre ting som gjør henne lykkelig. At hun velger å ikke gjøre det er noe helt annet.

 

Anonymkode: 84ad8...248

Nei, sykdommen hindrer henne i å gjøre ting. Så der tar du feil. Den isolerer. Selv med penger kommer det ikke nye krefter når man vil. 

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det mener jeg det kan. Hun kan, selv om hun er syk, gjøre ting. Hun kan leve, hun kan betale for de beste legene, hun kan vite at hun har forsøkt alt penger kan kjøpe. 

Jeg tør nesten å vedde på at hun ikke ville gitt fra seg alt av penger og goder for å leve  et liv der man bekymrer seg syk. 

Hun kan fortsatt kjøpe det som gjør henne lykkelig, hun kan gjøre ting som gjør henne lykkelig. At hun velger å ikke gjøre det er noe helt annet.

 

Anonymkode: 84ad8...248

Det er vel egentlig litt det samme msn kan si til deg: du velger å ikke gjøre ting som gjør deg lykkelig. Ta en ting som jogging eller annen mosjon: gratis, gir lykke, gir krefter. 

Ditt fokus i hovedinnlegget forteller en del om hvor opptatt du er av fasade. Å ikke kunne gi julegaver og bursdagsgaver er det du beskriver. Hvis min opplevelse av fattigdom skulle koke ned til hva jeg har råd til å kjøpe til andre, ville jeg fort føle meg blakk...

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du bruker 400, så kan barna få sko hver mnd.

Trenger barna nye sko hver måned??

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun kunne muligens ha vært bittelitt mer ulykkelig. Men ikke så innmari mye mer. Hun snakker om å avslutte livet...

Derfor er hun pr alle definisjoner IKKE lykkelig, og alle penger i verden kan ikke kjøpe henne lykke, helt uavhengig av lykkedefinisjon. For nissen er med på lasset.

Anonymkode: da993...662

Hun vet ikke hva et liv i fattigdom og sykdom er. Det vet ikke du heller vil jeg tro. 

Hvor mange ganger jeg har vurdert å avslutte livet? Mistet tellingen. Hvorfor vil jeg avslutte livet? Hvorfor overleve når jeg ikke kan leve? Hvorfor har jeg ikke avsluttet livet? Jeg er for feig. 

Jeg bare eksisterer. Barna også. Vi lever ikke. Vi overlever. 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun vet ikke hva et liv i fattigdom og sykdom er. Det vet ikke du heller vil jeg tro. 

Hvor mange ganger jeg har vurdert å avslutte livet? Mistet tellingen. Hvorfor vil jeg avslutte livet? Hvorfor overleve når jeg ikke kan leve? Hvorfor har jeg ikke avsluttet livet? Jeg er for feig. 

Jeg bare eksisterer. Barna også. Vi lever ikke. Vi overlever. 

Anonymkode: 84ad8...248

Du vet ingen ting om hva jeg kjenner til av livet... det er vel nettopp mine prøvelser som gjør at jeg er takknemlig i dag, for hver dag jeg har alle barna mine i live. Den dagen du ser en av dem livstruende syk, skal jeg fortelle deg at å selge den siste legoen blir en bagatell. Den dagen du har arrangert like mange begravelser som jeg, kan du komme og belære meg om hvordan det er å ha det trasig.

Men jeg ser at du har bestemt deg for at penger vil løse alt. Fint. Drøm videre om det, jeg skal drømme om at pengene kan kjøpe tilbake mine avdøde.

Anonymkode: da993...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ingen ting om hva jeg kjenner til av livet... det er vel nettopp mine prøvelser som gjør at jeg er takknemlig i dag, for hver dag jeg har alle barna mine i live. Den dagen du ser en av dem livstruende syk, skal jeg fortelle deg at å selge den siste legoen blir en bagatell. Den dagen du har arrangert like mange begravelser som jeg, kan du komme og belære meg om hvordan det er å ha det trasig.

Men jeg ser at du har bestemt deg for at penger vil løse alt. Fint. Drøm videre om det, jeg skal drømme om at pengene kan kjøpe tilbake mine avdøde.

Anonymkode: da993...662

Nå er jo du like belærende, som du beskylder anonym 248 for

Anonymkode: 5b31d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel egentlig litt det samme msn kan si til deg: du velger å ikke gjøre ting som gjør deg lykkelig. Ta en ting som jogging eller annen mosjon: gratis, gir lykke, gir krefter. 

Ditt fokus i hovedinnlegget forteller en del om hvor opptatt du er av fasade. Å ikke kunne gi julegaver og bursdagsgaver er det du beskriver. Hvis min opplevelse av fattigdom skulle koke ned til hva jeg har råd til å kjøpe til andre, ville jeg fort føle meg blakk...

Anonymkode: da993...662

Jeg velger ikke det. Jeg har ikke råd til joggesko, så jeg kan ikke løpe, løping gjør meg forøvrig ikke lykkelig heller da jeg ikke liker det. Men for å ta det som gjør meg lykkelig: Jeg har ikke råd til fiskestang, så jeg kan ikke fiske. Jeg har ikke råd til turklær, så fjellturen kan jeg ikke dra på. Jeg har ikke råd til bil, så jeg kan ikke reise på biltur. Jeg har ikke råd til telt, så jeg kan ikke dra på telttur. Jeg har ikke råd til soveposer, så jeg kan ikke sove under åpen himmel en sommernatt, og ikke har jeg råd til liggeunderlag heller. Jeg har ikke råd til sykler, så vi kan ikke ta en sykkeltur. Jeg har ikke råd til buss og heiskort, så jeg kan ikke ta med barna i slalombakken selv om vi kunne lånt utstyr fra utstyrsentralen. Jeg kan gå på langrenn med barna, da må vi bære ski og staver 2,5 km for å komme til skiløypene. Også har vi ikke råd til kakao, men vi drar på skitur med lånt utstyr de årene vi er heldige å få tak i. Vi kan gå i skogen og plukke bær og det gjør vi, men vi kan aldri grille pølser på bål.

Jeg må spare i nesten et år for å ha råd til barnebursdag og da bare med kaker og saft. Pølser kan jeg ikke ta meg råd til. 

Jeg har spart alle penger jeg har fått i gave til konfirmasjoner i tilfelle et eller fler av barna vil konfirmeres. 

Tenker du at jeg velger å ikke gjøre noe som gjør meg lykkelig?

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ingen ting om hva jeg kjenner til av livet... det er vel nettopp mine prøvelser som gjør at jeg er takknemlig i dag, for hver dag jeg har alle barna mine i live. Den dagen du ser en av dem livstruende syk, skal jeg fortelle deg at å selge den siste legoen blir en bagatell. Den dagen du har arrangert like mange begravelser som jeg, kan du komme og belære meg om hvordan det er å ha det trasig.

Men jeg ser at du har bestemt deg for at penger vil løse alt. Fint. Drøm videre om det, jeg skal drømme om at pengene kan kjøpe tilbake mine avdøde.

Anonymkode: da993...662

Hvis du måler lykke i hvor mange mennesker du har sett dø eller nesten dø, så vil du aldri bli lykkelig. Du vet at alle skal dø en gang? Er du ikke lykkelig for at barnet overlevde? 

Jeg sier ikke at penger vil løse alt. Mennesker dør selv om de har penger, men ja, jeg er overbevist om at om jeg hadde mer penger, så ville jeg vært lykkeligere og mange med meg. 

 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper at de som knapt har råd til mat hver dag og som ikke vet hvor de skal finne penger til vintersko kjenner på lykken særlig ofte, dessverre. 

De er nok lykkelige over barna sine og setter pris på de små ting i hverdagen, som oss alle, men å alltid bekymre seg og planlegge må virkelig slite på og jeg tror ikke at vi som ikke har kjent det på kroppen aner hvordan det føles. 

Som hi sier så er det nok få fattige som sier at lykke ikke kan kjøpes for penger. 

Anonymkode: 43ef2...bbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg velger ikke det. Jeg har ikke råd til joggesko, så jeg kan ikke løpe, løping gjør meg forøvrig ikke lykkelig heller da jeg ikke liker det. Men for å ta det som gjør meg lykkelig: Jeg har ikke råd til fiskestang, så jeg kan ikke fiske. Jeg har ikke råd til turklær, så fjellturen kan jeg ikke dra på. Jeg har ikke råd til bil, så jeg kan ikke reise på biltur. Jeg har ikke råd til telt, så jeg kan ikke dra på telttur. Jeg har ikke råd til soveposer, så jeg kan ikke sove under åpen himmel en sommernatt, og ikke har jeg råd til liggeunderlag heller. Jeg har ikke råd til sykler, så vi kan ikke ta en sykkeltur. Jeg har ikke råd til buss og heiskort, så jeg kan ikke ta med barna i slalombakken selv om vi kunne lånt utstyr fra utstyrsentralen. Jeg kan gå på langrenn med barna, da må vi bære ski og staver 2,5 km for å komme til skiløypene. Også har vi ikke råd til kakao, men vi drar på skitur med lånt utstyr de årene vi er heldige å få tak i. Vi kan gå i skogen og plukke bær og det gjør vi, men vi kan aldri grille pølser på bål.

Jeg må spare i nesten et år for å ha råd til barnebursdag og da bare med kaker og saft. Pølser kan jeg ikke ta meg råd til. 

Jeg har spart alle penger jeg har fått i gave til konfirmasjoner i tilfelle et eller fler av barna vil konfirmeres. 

Tenker du at jeg velger å ikke gjøre noe som gjør meg lykkelig?

Anonymkode: 84ad8...248

Ikke noe kritikk av noe. Ville bare tipse om at veldig mange kommuner har utlånssentral nå, med feks turutstyr for sommer og vinter. Særlig rettet mot barnefamilier. Røde kors arrangerer turer for familier med lav økonomi om sommeren. Foreningen "Enestående foreldre" arrangerer mange aktiviteter for foreldre som er mye alene med barna og der betaler man etter evne (feks null kr). Skjønner at hverdagen er veldig strevsom med så trang økonomi 😕 

Anonymkode: 19842...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg velger ikke det. Jeg har ikke råd til joggesko, så jeg kan ikke løpe, løping gjør meg forøvrig ikke lykkelig heller da jeg ikke liker det. Men for å ta det som gjør meg lykkelig: Jeg har ikke råd til fiskestang, så jeg kan ikke fiske. Jeg har ikke råd til turklær, så fjellturen kan jeg ikke dra på. Jeg har ikke råd til bil, så jeg kan ikke reise på biltur. Jeg har ikke råd til telt, så jeg kan ikke dra på telttur. Jeg har ikke råd til soveposer, så jeg kan ikke sove under åpen himmel en sommernatt, og ikke har jeg råd til liggeunderlag heller. Jeg har ikke råd til sykler, så vi kan ikke ta en sykkeltur. Jeg har ikke råd til buss og heiskort, så jeg kan ikke ta med barna i slalombakken selv om vi kunne lånt utstyr fra utstyrsentralen. Jeg kan gå på langrenn med barna, da må vi bære ski og staver 2,5 km for å komme til skiløypene. Også har vi ikke råd til kakao, men vi drar på skitur med lånt utstyr de årene vi er heldige å få tak i. Vi kan gå i skogen og plukke bær og det gjør vi, men vi kan aldri grille pølser på bål.

Jeg må spare i nesten et år for å ha råd til barnebursdag og da bare med kaker og saft. Pølser kan jeg ikke ta meg råd til. 

Jeg har spart alle penger jeg har fått i gave til konfirmasjoner i tilfelle et eller fler av barna vil konfirmeres. 

Tenker du at jeg velger å ikke gjøre noe som gjør meg lykkelig?

Anonymkode: 84ad8...248

En jeg kjenner som mottar AAP, fikk gratisbiletter til forskjellige aktiviteter av Nav, han kunne velge blant flere forskjellige, b.l.a kino. Kan det finnes noe sånt der du bor?

Anonymkode: 5b31d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke noe kritikk av noe. Ville bare tipse om at veldig mange kommuner har utlånssentral nå, med feks turutstyr for sommer og vinter. Særlig rettet mot barnefamilier. Røde kors arrangerer turer for familier med lav økonomi om sommeren. Foreningen "Enestående foreldre" arrangerer mange aktiviteter for foreldre som er mye alene med barna og der betaler man etter evne (feks null kr). Skjønner at hverdagen er veldig strevsom med så trang økonomi 😕 

Anonymkode: 19842...15f

Jeg vet. Utstyrsentralen nevnte jeg i innlegget. Men de har dessverre ikke ubegrenset med utstyr og man må reise dit i august/september for vinterutstyr og i februar for sommerutstyr. Av og til er vi ikke tidlig nok ute eller de har bare feil størrelser igjen slik at det ikke passer. 

Røde kors sine turer må man søke om å bli med på og foreløpig har jeg ikke fått søknadene mine igjennom og man må komme seg til stedet selv, som koster penger. 

Enestående familier heter det. Jeg er medlem der, men de har begrenset med plasser for hver aktivitet og nye får tilslag først. Vi har deltatt på to arrangement med de.

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En jeg kjenner som mottar AAP, fikk gratisbiletter til forskjellige aktiviteter av Nav, han kunne velge blant flere forskjellige, b.l.a kino. Kan det finnes noe sånt der du bor?

Anonymkode: 5b31d...eed

Man kan få aktivitetskort av kommunen, men man må komme seg til det stedet man skal selv. Svømmehallen feks. Men da må vi ta buss dit og det har jeg ikke råd til. Buss er blitt fryktelig dyrt. Koster oss 125 for å komme oss de 10 min med buss.

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man blir lykkeligere av penger. Man kan kjøpe seg lykke. 

Jeg har til gode å høre en som virkelig ikke har penger si dette. Det er kun de som har penger i store eller moderate mengder som sier dette. 

Folk som har lite penger og spiser havregrøt til middag 3 dager i uken for å spare til å kunne lage taco på fredag og ha lørdagsgodt sier ikke at man ikke blir lykkelig av penger. De vet at man blir lykkeligere av penger. Det er kun de som har penger som mener man ikke blir det.

Var du fattig student? Javel. Hadde du barn å forsørge? Var det varig eller forbigående? Visste du at det kom bedre tider? Nettopp! Ikke alle har dette å se frem til, ikke alle vet at det blir bedre tider. De fleste som har lite penger har lite penger i uoverskuelig fremtid. De avler barn som med stor sannsynlighet vil ha lite penger. Det vil bli servert havregrøt 3 dager i uken for å ha råd til taco eller at lille Ole skal få gå i bursdag i mange år fremover. 

Har du bare råd til kino en gang i året? Ja, men du har råd til det. Mange må droppe alle slike ting i flere år. 

Koselig å gå i skogen og plukke bær? Ja, det er hyggelig når man kan velge det i stedet for kino eller andre ting, men når det er den eneste aktiviteten man KAN gjøre så er det ikke så fantastisk lenger.

Barna blir ikke lykkelige av å se alt alle andre har som du bare kan drømme om. Noe så enkelt og vanlig som en mobiltelefon. Som du ikke kan få før du er 12 og har spart til fra du var 8. Barna lærer å spare? Jada, men de må spare til hver minste lille ting alle andre får uten å spare. Og den dagen de får sin første lønn blir den brukt til å kompensere for alt de ikke kunne få. Så er hjulet i gang igjen. 

Hvorfor fikk jeg så mange barn når jeg er fattig? Tja... var jeg alltid fattig tror du? Varer bufferen din i 10 år dersom du skulle bli alvorlig syk? For staten hjelper ikke sine alvorlig eller kronisk syke. De gir de minst mulig. De lar de overleve. Ikke mer enn det. 

Man BLIR lykkelig av penger. Man KAN kjøpe lykke. Har man penger og ikke trenger å bekymre seg for bruken av de, så kan man bruke de på det som gjør en lykkelig. 

Har man penger, så kan man slippe å bekymre seg for bursdagen poden skal i, hva kan vi spise som er billig, bensinpriser, busspriser, legetimer, og du slipper å få angst når klassekassen skal fylles opp. Og du slipper å bruke de samme klærne i 10 år og enda ikke ha råd til ny bukse.

Anonymkode: 84ad8...248

Det er vel egentlig heller slik at man kan bli dypt ulykkelig av å ikke ha penger.

Anonymkode: cd459...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...