Gå til innhold

«Man blir ikke lykkelig av penger» og «man kan ikke kjøpe lykke» = bullshit!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Man blir lykkeligere av penger. Man kan kjøpe seg lykke. 

Jeg har til gode å høre en som virkelig ikke har penger si dette. Det er kun de som har penger i store eller moderate mengder som sier dette. 

Folk som har lite penger og spiser havregrøt til middag 3 dager i uken for å spare til å kunne lage taco på fredag og ha lørdagsgodt sier ikke at man ikke blir lykkelig av penger. De vet at man blir lykkeligere av penger. Det er kun de som har penger som mener man ikke blir det.

Var du fattig student? Javel. Hadde du barn å forsørge? Var det varig eller forbigående? Visste du at det kom bedre tider? Nettopp! Ikke alle har dette å se frem til, ikke alle vet at det blir bedre tider. De fleste som har lite penger har lite penger i uoverskuelig fremtid. De avler barn som med stor sannsynlighet vil ha lite penger. Det vil bli servert havregrøt 3 dager i uken for å ha råd til taco eller at lille Ole skal få gå i bursdag i mange år fremover. 

Har du bare råd til kino en gang i året? Ja, men du har råd til det. Mange må droppe alle slike ting i flere år. 

Koselig å gå i skogen og plukke bær? Ja, det er hyggelig når man kan velge det i stedet for kino eller andre ting, men når det er den eneste aktiviteten man KAN gjøre så er det ikke så fantastisk lenger.

Barna blir ikke lykkelige av å se alt alle andre har som du bare kan drømme om. Noe så enkelt og vanlig som en mobiltelefon. Som du ikke kan få før du er 12 og har spart til fra du var 8. Barna lærer å spare? Jada, men de må spare til hver minste lille ting alle andre får uten å spare. Og den dagen de får sin første lønn blir den brukt til å kompensere for alt de ikke kunne få. Så er hjulet i gang igjen. 

Hvorfor fikk jeg så mange barn når jeg er fattig? Tja... var jeg alltid fattig tror du? Varer bufferen din i 10 år dersom du skulle bli alvorlig syk? For staten hjelper ikke sine alvorlig eller kronisk syke. De gir de minst mulig. De lar de overleve. Ikke mer enn det. 

Man BLIR lykkelig av penger. Man KAN kjøpe lykke. Har man penger og ikke trenger å bekymre seg for bruken av de, så kan man bruke de på det som gjør en lykkelig. 

Har man penger, så kan man slippe å bekymre seg for bursdagen poden skal i, hva kan vi spise som er billig, bensinpriser, busspriser, legetimer, og du slipper å få angst når klassekassen skal fylles opp. Og du slipper å bruke de samme klærne i 10 år og enda ikke ha råd til ny bukse.

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må si meg uenig og jeg er fattig. 

Ekte lykke og kjærlig kan ikke kjøpes. Men med bedre økonomi så kjøper man seg mindre bekymringer for å ha nok mat på bordet, tak over hodet og det man trenger ellers i hverdagen av klær og utstyr osv.

Anonymkode: c2548...270

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig. Nå lever jeg godt, men hadde ikke jeg hatt slik råd som jeg har nå, hadde jeg blitt veldig deprimert... Solgt huset, bilen og... nei. Å ha penger gjør deg lykkelig. 

Anonymkode: 372c0...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enig med annie 270. Lykke kan ikke kjøpes fordi det ikke er et materielt gode.
Færre bekymringer for økonomi, bedre klær og utstyr, finere hus og den slags kan kjøpes, men lykke er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at penger kan henge sammen med lykke. Hvis det gir deg en bedre hverdag og det løser utfordringer i livet. 

Men så stopper det jo også der. 

Anonymkode: 5e4ba...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det forskning viser er at lykken øker frem til man når en årslønn på rundt kr 750.000,-, etter det flater den ut eller blir reversert.

Noe av grunnen til det er som andre her sier at lykken er mye mer enn penger, og jo mer man tjener, jo mer presset blir arbeidshverdagen. Både når det kommer til ansvar, stress, overtid og så videre - man får rett og slett mindre overskudd og tid til det som virkelig betyr noe som familie og venner.

Hva hjelper det å ha råd til stort hus, dyre biler og ferie nå du må ta med laptopen på stranda sånn i tilfelle

 

Anonymkode: 69f41...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det forskning viser er at lykken øker frem til man når en årslønn på rundt kr 750.000,-, etter det flater den ut eller blir reversert.

Noe av grunnen til det er som andre her sier at lykken er mye mer enn penger, og jo mer man tjener, jo mer presset blir arbeidshverdagen. Både når det kommer til ansvar, stress, overtid og så videre - man får rett og slett mindre overskudd og tid til det som virkelig betyr noe som familie og venner.

Hva hjelper det å ha råd til stort hus, dyre biler og ferie nå du må ta med laptopen på stranda sånn i tilfelle

 

Anonymkode: 69f41...b1d

Helt enig med deg. Jeg har vært både fattig/levd på et minimum og jeg har hatt flere år med god inntekt og dyre ferier. 

Det rare er at jeg var mer i ekstase da svigers kom innom med kyllingfilet da vi hadde levd på kneip og fiskeboller i ukesvis enn hva jeg følte da vi satt på stranda i Thailand med en buffet som hadde alt du kunne drømme om. Grunnen var så enkel at jeg etter en høst med mye ansvar på jobb og lange dager, i tillegg til å miste flere nære i familien, var så sliten at jeg følte meg fullstendig nummen innvendig. Ville egentlig bare sove. 

 

Anonymkode: 5e4ba...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med HI. 

Alle bekymringer man har i livet, blir så mye lettere å bære hvis man har god økonomi. 

Jeg er definitivt lykkeligere nå som jeg har ok økonomi, enn alle de slitsomme årene som fattig. Alt var et ork uten penger. 

 

Anonymkode: 993ad...0eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er definitivt lykkeligere nå som jeg har ok økonomi, enn alle de slitsomme årene som fattig. Alt var et ork uten penger.

Ja, selvfølgelig er man lykkeligere med penger, sier seg selv det... 

Anonymkode: 372c0...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg. Jeg har vært både fattig/levd på et minimum og jeg har hatt flere år med god inntekt og dyre ferier. 

Det rare er at jeg var mer i ekstase da svigers kom innom med kyllingfilet da vi hadde levd på kneip og fiskeboller i ukesvis enn hva jeg følte da vi satt på stranda i Thailand med en buffet som hadde alt du kunne drømme om. Grunnen var så enkel at jeg etter en høst med mye ansvar på jobb og lange dager, i tillegg til å miste flere nære i familien, var så sliten at jeg følte meg fullstendig nummen innvendig. Ville egentlig bare sove. 

 

Anonymkode: 5e4ba...66c

Men du kunne dra til Thailand. Du kunne spise buffet. Begge deler er ting jeg aldri kan få. Det kommer ingen svigermor innom med kyllingfilet. Det kommer ingen mor med mat. Det er bare meg og det er bare kneip og havregrøt. Og jeg hadde vært lykkeligere om jeg hadde hatt kyllingfilet en gang i mnd, men det har jeg heller ikke. Men, som jeg skrev, de som har nok og de som har det trangt en liten periode vet ikke hva fattigdom innebærer.

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må si meg uenig og jeg er fattig. 

Ekte lykke og kjærlig kan ikke kjøpes. Men med bedre økonomi så kjøper man seg mindre bekymringer for å ha nok mat på bordet, tak over hodet og det man trenger ellers i hverdagen av klær og utstyr osv.

Anonymkode: c2548...270

Blir du ikke lykkelig av å kunne servere god mat i stedet for billig mat? Av å kunne ta en tur på kino eller teater med barna? Kunne sende de i bursdag uten at det fører til nok en dag med havregrøt? Blir du ikke glad om det skjer?

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det forskning viser er at lykken øker frem til man når en årslønn på rundt kr 750.000,-, etter det flater den ut eller blir reversert.

Noe av grunnen til det er som andre her sier at lykken er mye mer enn penger, og jo mer man tjener, jo mer presset blir arbeidshverdagen. Både når det kommer til ansvar, stress, overtid og så videre - man får rett og slett mindre overskudd og tid til det som virkelig betyr noe som familie og venner.

Hva hjelper det å ha råd til stort hus, dyre biler og ferie nå du må ta med laptopen på stranda sånn i tilfelle

 

Anonymkode: 69f41...b1d

Hva ville du valgt? Havregrøt og aldri råd til noe, eller en krevende stilling? 

Hvis du kunne velge, ville du valgt fattigdom eller å ha en helt ok inntekt slik at du kunne gjøre det du pleier pluss litt til? 

Jeg hadde gladelig jobbet på stranden for å ha råd til å gi barna mine et liv de fortjener og bør ha

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uenig. Penger gjør deg ikke lykkelig. Fravær av penger kan derimot gjøre deg ulykkelig. 

Anonymkode: 711b3...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, gale damen skrev:

Her er jeg enig med annie 270. Lykke kan ikke kjøpes fordi det ikke er et materielt gode.
Færre bekymringer for økonomi, bedre klær og utstyr, finere hus og den slags kan kjøpes, men lykke er det ikke.

Tror du man blir mer eller mindre lykkelig av å ha bedre klær, finere hus, bil, middag som smaker godt, og mulighet til å gå på kino eller sende barna i bursdag med gaver uten at det rakner økonomien?

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uenig. Penger gjør deg ikke lykkelig. Fravær av penger kan derimot gjøre deg ulykkelig. 

Anonymkode: 711b3...75a

Hva er forskjellen?

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hva ville du valgt? Havregrøt og aldri råd til noe, eller en krevende stilling? 

Hvis du kunne velge, ville du valgt fattigdom eller å ha en helt ok inntekt slik at du kunne gjøre det du pleier pluss litt til? 

Jeg hadde gladelig jobbet på stranden for å ha råd til å gi barna mine et liv de fortjener og bør ha

Anonymkode: 84ad8...248

Det jeg sier er at opp til et visst punkt så stemmer det.
Jeg sier ikke at en som har havregrøt til middag og aldri råd til noe er mer lykkelig enn de med en vanlig inntekt er, snarere tvert i mot.

Anonymkode: 69f41...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg sier er at opp til et visst punkt så stemmer det.
Jeg sier ikke at en som har havregrøt til middag og aldri råd til noe er mer lykkelig enn de med en vanlig inntekt er, snarere tvert i mot.

Anonymkode: 69f41...b1d

Altså gjør mer penger deg lykkelig...

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir ulykkelig av og ikke kunne gi barna sine det de fleste andre har. Det er uten tvil en sorg og fortvilelse. 

Vi vokste opp etter vi var 13 år, alene med mamma. Vi hadde det vi trengte, men vi maste om mer, og dyre ting, det husker jeg. Husker fortvilelsen til mamma, og nå som jeg er mor selv kan jeg forestille meg hvordan hun følte. Hun hadde ikke penger til julegave til oss flere år på rad. Pengene gikk til idretten vi drev med og hushold. Selv kjøpte hun seg aldri noe. 

MEN, det jeg husker i dag er ikke hva vi ikke fikk, feriene vi ikke dro på eller Dr.Martens skoene som uteble.. Jeg husker bare fine ting❤️ Brødskivene med salami og fersk agurk, tilstedeværelsen, at vi satt ute til langt på natt i soveposene med mamma. At alle var velkomne i vårt hjem, og følelsen av trygghet og bli elsket. Man husker ikke tingene, man husker følelsene. 

Vi kunne jo flytte til pappa og få alt vi trengte materielt sett, men aldri i verden om det kunne kompensert for klemmene til mamma, samtalene rundt kjøkkenbordet, sengetøyet som luktet trygt og fredagskvelder foran TV.

Det gjør meg så vondt i dag og tenke på at hun sikkert tenkte masse på denne utilstrekkeligheten, og at dyre ferier og dyre ting verken hadde vært husket eller hatt betydning i dag. 

Når man har god råd tar man det ofte som en selvfølge og setter ikke pris på ting = kjenner ikke på takknemlighet. Det er bekymringsfritt, men ikke sammenfallende med lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlig råd, og er ensom pga sykdom og dårlig helse. Med mer penger ville jeg hatt mindre økonomiske bekymringer, mindre bekymringer hvis noe skulle gått i stykker, og hadde sluppet å snu på krona. Jeg kunne bodd i en bedre bolig. Jeg kunne kjøpt meg helsehjelp med behandlinger og medisiner som jeg ikke har råd til nå. Behandling og medisiner som kanskje kunne gjort meg bedre, som kanskje kunne gjort meg delvis arbeidsfør og gitt meg noe sosialt liv tilbake. Så jeg vil absolutt si at penger ville gjort meg lykkeligere, det ville lettet en bør fra skuldrene mine.

Anonymkode: 5b31d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Altså gjør mer penger deg lykkelig...

Anonymkode: 84ad8...248

Opp til et visst punkt...

Anonymkode: 69f41...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på, se på Jon Fredriksen kona hans døde av kreft. Og to unge jenter mistet mammaen sin. Ingen penger i verden kunne redde henne. De prøvde virkelig alt av behandlinger penger kunne kjøpe. I tillegg var han bidratt enorme summer til norsk kreftforskning. Da nytter ikke pengene dine noe. Du blir like knust om du er multi millionær eller lut fattig. 

Anonymkode: f1e2c...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjellen?

Anonymkode: 84ad8...248

Det finnes andre faktorer enn bare mangel på penger som kan gjøre en ulykkelig eller føre til bekymringer. Det finnes sikkert mange millionærer som er dypt ulykkelige, selv om din overskrift insinuerer at dette ikke er mulig.

 

Anonymkode: 4f4db...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på, se på Jon Fredriksen kona hans døde av kreft. Og to unge jenter mistet mammaen sin. Ingen penger i verden kunne redde henne. De prøvde virkelig alt av behandlinger penger kunne kjøpe. I tillegg var han bidratt enorme summer til norsk kreftforskning. Da nytter ikke pengene dine noe. Du blir like knust om du er multi millionær eller lut fattig. 

Anonymkode: f1e2c...b20

Ja, når det kommer til døden er vi alle like om vi så er kong Salomo eller Jørgen hattemaker, men en som er rik har penger til å dra til utlandet å prøve ut andre behandlinger dersom de vi har her hjemme ikke virker.
Sånn sett har de større sjanse til å overleve.

Men til det daglige øker bare lykken med inntekten opp til ett visst punkt.

Anonymkode: 69f41...b1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Må si meg uenig og jeg er fattig. 

Ekte lykke og kjærlig kan ikke kjøpes. Men med bedre økonomi så kjøper man seg mindre bekymringer for å ha nok mat på bordet, tak over hodet og det man trenger ellers i hverdagen av klær og utstyr osv.

Anonymkode: c2548...270

Færre bekymringer er ofte en stor ingrediens i lykke. 

Anonymkode: e14e5...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...