Gå til innhold

«Man blir ikke lykkelig av penger» og «man kan ikke kjøpe lykke» = bullshit!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror at Hi og flere med henne har misforstått begrepet. HI har ikke opplevd å være ulykkelig, for om hun hadde, ville hun aldri ha startet slik tråd.

Anonymkode: 34f05...0b4

Og jeg tror du har lite livserfaring og livsvisdom...

Anonymkode: 8769c...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Å vokse opp i et hjem uten mye penger (ja, gjelder meg selv og) betyr ikke at fremtiden er steng for alltid. 

Anonymkode: 5e4ba...66c

Det å skylde på alle andre for sitt eget elend holder ikke! Jeg har som sagt hat motstand så det suste og jeg har grått på sosialkontoret uten å få ett øre og måtte klare meg på 6000 i måneden. Gikk faktisk fint, tøft var det! Jæskla tøft men det var ingen andre en min egen skyld at jeg ønsket å beholde barnet mitt og at barnefar ikke Eide nåla i veggen! 

Anonymkode: f1e2c...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg tror du har lite livserfaring og livsvisdom...

Anonymkode: 8769c...686

Du står fritt til å tro det. 

Anonymkode: 34f05...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du står fritt til å tro det. 

Anonymkode: 34f05...0b4

Hva baserer du påstanden din på da?

Anonymkode: 5b31d...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

"Du henviste til spørsmålet opprinnelig. Dette er ikke det opprinnelige spørsmålet mitt. Jeg hadde ikke noe spørsmål opprinnelig. 

Anonymkode: 84ad8...248"

 

Klarer ikke å dobbeltsitere her. Men det er dette spørsmålet jeg mener

 

Det spørsmålet har ikke jeg stilt, så det får du ta med den som stiller det.

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det spørsmålet har ikke jeg stilt, så det får du ta med den som stiller det.

Anonymkode: 84ad8...248

Du besvarte det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville valgt pengene. 

Fattigdom fører til sosial isolasjon. 

Økonomien går ikke greit rundt. Hver gang jeg betaler noe så går det på bekostning av noe annet. Hver gang jeg kjøper en pose potetgull på lørdager går det på bekostning av noe annet. Jeg har ikke mulighet for et sosialt liv fordi venner forlater deg fordi det er slitsomt å ha en fattig venn og man tenker ofte ikke over at ting koster penger selv om det kan virke gratis. 

Strømmen har blitt stengt, telefonen blir sperret, man går dager uten mat slik at barna kan spise og for å klare å betale regninger. Man må ha Internett, man må ha telefon. Man må bo. Så blir det ei uke til med å drikke vann fordi husleien må betales. Barna vil ikke ha med venner hjem (det sparer meg for penger, men er trist for barna) fordi vi bor trangt og alle deler rom med noen. Selvfølgeligheter for andre, men ikke for oss. 

Min aller største drøm er at barna får børe friske og ikke arver mine plager. At de får seg utdannelse og lærer seg at det er normalt å leve, ikke bare overleve. 

Det hadde vært fint med bedre helse og det kunne jeg hatt om jeg hadde råd til lege, spesialister og medisiner. Da kunne jeg jobbet noe. Tjent egne penger, ikke vært en belastning. Og jeg kunne vært sosial. Funnet på ting med venner. Levd litt mer enn fra hånd til munn.

Anonymkode: 84ad8...248

...her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pashla skrev:

Du besvarte det...

Da får du henvise til rett spørsmål og ikke bruke «oppprinnelige spørsmål» slik at folk ikke skjønner hva du mener. 

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si dette er en underlig tråd å lese. 

Som min farmor sa; «det er bedre å være frisk og rik enn syk og fattig».

Jeg synes det er rart at dere avfeier at HIs bekymringer rundt økonomi påvirker hennes lykke. Jeg synes det er rart at dere mener at fravær av bekymringer ikke er med på å skape lykke. Jeg tror det er mye lykke i å kunne betale regninger og skaffe mat uten konstant klump i magen for at det ikke skal gå.

Jeg kjenner på lykke når jeg ser på 3-åringen min som sover om kvelden. Jeg tror garantert at det likevel hadde vært med klump i magen om jeg ikke visste om jeg hadde nok penger til å gi ham ok mat dagen etter.

 

Anonymkode: d2d10...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må si dette er en underlig tråd å lese. 

Som min farmor sa; «det er bedre å være frisk og rik enn syk og fattig».

Jeg synes det er rart at dere avfeier at HIs bekymringer rundt økonomi påvirker hennes lykke. Jeg synes det er rart at dere mener at fravær av bekymringer ikke er med på å skape lykke. Jeg tror det er mye lykke i å kunne betale regninger og skaffe mat uten konstant klump i magen for at det ikke skal gå.

Jeg kjenner på lykke når jeg ser på 3-åringen min som sover om kvelden. Jeg tror garantert at det likevel hadde vært med klump i magen om jeg ikke visste om jeg hadde nok penger til å gi ham ok mat dagen etter.

 

Anonymkode: d2d10...784

Selvsagt er det bedre å være frisk og rik enn fattig og syk. 
Ingen avfeier at bekymringer rundt økonomi påvirker HIs følelse av lykke. Selvsagt gir dårlig økonomi en ekstra sten i en allerede tung byrde.
Det som det protesteres på er at mer penger gir mer lykke. Mindre penger kan godt gi mindre lykke, det er jeg med på, men man blir ikke lykkelig av å være rik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, gale damen skrev:

Selvsagt er det bedre å være frisk og rik enn fattig og syk. 
Ingen avfeier at bekymringer rundt økonomi påvirker HIs følelse av lykke. Selvsagt gir dårlig økonomi en ekstra sten i en allerede tung byrde.
Det som det protesteres på er at mer penger gir mer lykke. Mindre penger kan godt gi mindre lykke, det er jeg med på, men man blir ikke lykkelig av å være rik.

HI påstår vel heller ikke at stor rikdom gir lykke, men at å ha noe mer penger når man lever på eksistensminimum gir mer lykke. Det må jeg si jeg tror medfører riktighet.

Anonymkode: d2d10...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, gale damen skrev:

Selvsagt er det bedre å være frisk og rik enn fattig og syk. 
Ingen avfeier at bekymringer rundt økonomi påvirker HIs følelse av lykke. Selvsagt gir dårlig økonomi en ekstra sten i en allerede tung byrde.
Det som det protesteres på er at mer penger gir mer lykke. Mindre penger kan godt gi mindre lykke, det er jeg med på, men man blir ikke lykkelig av å være rik.

Jeg har ikke påstått at man blir lykkeligere av å være rik. Jeg påstår at man kan bli lykkeligere av å ha mer penger og at man kan kjøpe lykke i form av å betale for noe som gjør deg lykkelig. 

Jeg sier aldri må, jeg sier kan.

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke påstått at man blir lykkeligere av å være rik. Jeg påstår at man kan bli lykkeligere av å ha mer penger og at man kan kjøpe lykke i form av å betale for noe som gjør deg lykkelig. 

Jeg sier aldri må, jeg sier kan.

Anonymkode: 84ad8...248

Har du kun mobil, ingen pc eller tv hjemme? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da får du henvise til rett spørsmål og ikke bruke «oppprinnelige spørsmål» slik at folk ikke skjønner hva du mener. 

Anonymkode: 84ad8...248

Jeg ser i alle fall at det går en del båndbredde med til andre ting... jeg siterte deg på et svar, du stilte et nytt spørsmål. Liten vits i å samtale om noe hvis man ikke kan følge en rød tråd i dialogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke påstått at man blir lykkeligere av å være rik. Jeg påstår at man kan bli lykkeligere av å ha mer penger og at man kan kjøpe lykke i form av å betale for noe som gjør deg lykkelig. 

Jeg sier aldri må, jeg sier kan.

Anonymkode: 84ad8...248

Det er ikke det du sier i tittelen.

Og du forutsetter at det finnes handelsvarer (ting man kan betale for) som vil bringe lykken. Når folk sier at de er lykkelige over å f eks ha friske barn, så avfeier du det med «skal jeg liksom være lykkelig over at vi alle lever?»

Og svaret er jo selvsagt ja. Hvis en av barna døde, ville du jo ikke kunne kjøpe tilbake ham/henne. Og uansett hvilken rikdom du eide i banken, ville det kunne gjøre deg ulykkelig livet ut.

Det fins andre ting som kan gjøre folk ulykkelige også, og de færreste av de tingene kan bøtes på med penger. En person som f eks ble mobbet hele oppveksten kan ha et ødelagt sjeleliv, og pengene vil ikke endre på det. Hun/han kunne betale leger og terapeuter, men det er ikke noen garanti for å bli bedre. Barndommen kan hun ikke kjøpe tilbake. Og det samme gjelder dersom problemet var krigstraumer, voldtekter, rusmisbruk hos foreldrene eller annet: fortida drasser man med seg enten man er rik eller fattig. Hvilke «ting» skal man kjøpe for å gjøre seg lykkelig da, med en slik bakgrunn? 

Der ligger nok en hund begravet i dine innlegg, og noe av dette bare feier du vekk når folk skriver til deg. F eks vil du ikke si hvorfor du ikke har kontakt med familien, selv om det betyr at dine barn kun har én omsorgsperson og du selv ikke har noen som kan kjøre en skrivepult hjem til deg. Du sier heller ikke noe om barnas far. Det låter som om fattigdom er det ene problemet ditt som du selv ser konsekvensen av, men pengemangel er bare en del av hele problemkomplekset. Sykdom, depresjon, isolasjon og mangel på nettverk og nærstående individer virker som en enda større del av pakken. Og hvis disse ikke var med, ville jo faktisk en del av problemene ha løst seg. 

Penger ville være the quick fix for deg, slik du ser det, men du ville jo fortsatt ha manglet en del annet?

Endret av Pashla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Timothy skrev:

Har du kun mobil, ingen pc eller tv hjemme? 

Jeg har kun mobil ja.

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Det er ikke det du sier i tittelen.

Og du forutsetter at det finnes handelsvarer (ting man kan betale for) som vil bringe lykken. Når folk sier at de er lykkelige over å f eks ha friske barn, så avfeier du det med «skal jeg liksom være lykkelig over at vi alle lever?»

Og svaret er jo selvsagt ja. Hvis en av barna døde, ville du jo ikke kunne kjøpe tilbake ham/henne. Og uansett hvilken rikdom du eide i banken, ville det kunne gjøre deg ulykkelig livet ut.

Det fins andre ting som kan gjøre folk ulykkelige også, og de færreste av de tingene kan bøtes på med penger. En person som f eks ble mobbet hele oppveksten kan ha et ødelagt sjeleliv, og pengene vil ikke endre på det. Hun/han kunne betale leger og terapeuter, men det er ikke noen garanti for å bli bedre. Barndommen kan hun ikke kjøpe tilbake. Og det samme gjelder dersom problemet var krigstraumer, voldtekter, rusmisbruk hos foreldrene eller annet: fortida drasser man med seg enten man er rik eller fattig. Hvilke «ting» skal man kjøpe for å gjøre seg lykkelig da, med en slik bakgrunn? 

Der ligger nok en hund begravet i dine innlegg, og noe av dette bare feier du vekk når folk skriver til deg. F eks vil du ikke si hvorfor du ikke har kontakt med familien, selv om det betyr at dine barn kun har én omsorgsperson og du selv ikke har noen som kan kjøre en skrivepult hjem til deg. Du sier heller ikke noe om barnas far. Det låter som om fattigdom er det ene problemet ditt som du selv ser konsekvensen av, men pengemangel er bare en del av hele problemkomplekset. Sykdom, depresjon, isolasjon og mangel på nettverk og nærstående individer virker som en enda større del av pakken. Og hvis disse ikke var med, ville jo faktisk en del av problemene ha løst seg. 

Penger ville være the quick fix for deg, slik du ser det, men du ville jo fortsatt ha manglet en del annet?

Hvorfor et det så viktig for deg å vite hvorfor jeg ikke snakker med familien eller far til barna? Du lener jo at overskriften et viktigere enn det innlegget jeg skrev. Det et ofte sånn. Man har en overskrift, og har man en tekst som forklarer hva man mener med den overskriften.

Familien min var long gone før jeg ble fattig. Men likevel var jeg lykkelig da. 

Hvorfor skal man hele tiden lete etter årsaker til at penger ikke kan gjøre en lykkeligere? Tror du alle de personene du bruker som eksempel hadde blitt mer eller mindre lykkelig om de var fattige i tillegg? 

Man skulle tro at de fattige var uten en eneste bør. De har en fortid de som alle andre, og det hjelper veldig lite å si «men barna dine lever». Jepp! De lever. De har fått liv for å leve et uverdig liv. Er jeg lykkelig for det? Absolutt ikke. 

Men, som skrevet så mange ganger, de som aldri har levd i den dypeste fattigdom aner ikke hva de snakker om.

Anonymkode: 84ad8...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor et det så viktig for deg å vite hvorfor jeg ikke snakker med familien eller far til barna? Du lener jo at overskriften et viktigere enn det innlegget jeg skrev. Det et ofte sånn. Man har en overskrift, og har man en tekst som forklarer hva man mener med den overskriften.

Familien min var long gone før jeg ble fattig. Men likevel var jeg lykkelig da. 

Hvorfor skal man hele tiden lete etter årsaker til at penger ikke kan gjøre en lykkeligere? Tror du alle de personene du bruker som eksempel hadde blitt mer eller mindre lykkelig om de var fattige i tillegg? 

Man skulle tro at de fattige var uten en eneste bør. De har en fortid de som alle andre, og det hjelper veldig lite å si «men barna dine lever». Jepp! De lever. De har fått liv for å leve et uverdig liv. Er jeg lykkelig for det? Absolutt ikke. 

Men, som skrevet så mange ganger, de som aldri har levd i den dypeste fattigdom aner ikke hva de snakker om.

Anonymkode: 84ad8...248

Du virker så opphengt i at penger er det viktigste og veiver bort alle andre problemer med "men tror du de ville vært mer eller mindre lykkelige hvis de var fattige i tillegg?" Penger er absolutt en faktor, og å ha nok penger kan løse mange problemer. Og for deg så gjelder dette, greit nok. Men det finnes også mange andre, med andre problemer som penger ikke kan løse. Det hjelper ikke deg om vi sier "men hadde du blitt mer eller mindre lykkelig om du hadde X problem i tillegg?".

Hvis noen er dypt ulykkelige og likevel har penger så tenker de akkurat det samme som deg "Jepp, jeg har penger. Er jeg lykkelig for det? Absolutt ikke."

Anonymkode: 4f4db...34b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2019 den 13.13, Anonym bruker skrev:

Jeg får sikkert høre det nå, men jeg synes faktisk det er litt drøyt å legge all skyld på at staten ikke tar vare på deg. Jeg forstår at det er en helt forferdelig situasjon å være i, å være syk og ikke kunne forsørge seg selv. Men nå er du likevel så heldig at du bor i Norge og får penger til livets opphold uten at du gjør noe for å få det. Er du syk får du medisiner, og nei, kanskje ikke de dyreste og beste medisinene, men likevel GIR de deg medisiner. 

Se på alternativene når du først er så uheldig å være syk: Hva om du hadde levd for 150 år siden? Tror du de som hadde lite for 150 år siden klaget over havregrøt? Sannsynligvis var de overlykkelig over å mat på bordet i det hele tatt. 

Misunnelse kan vi alle kjenne på, men det er nå engang sånn at verden er ikke rettferdig. Så får man gjøre det beste ut av det livet man har fått! Man lever bare en gang, og da er det trist å bruke det til å gå og være bitter.

Anonymkode: cf303...09c

Enig

Anonymkode: d0f71...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.8.2019 den 15.04, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er hvor lykkelige hadde nordmenn vært om vi alle var fattige? 

Penger er en stor del av det være lykkelig fordi man da har råd til å gjøre det som gjør en lykkelig. 

 

Anonymkode: 84ad8...248

Vi har jo vært det. Før oljen var Norge et fattig land. Når mine foreldre (født i 1940) forteller om barndommen sin var det myr glede og lykke, selv om de omtrent ikke eide nåla i veggen. I et overflodssamfunn blir det verre. Det blir naturlig å sammenligne seg med andre. Husker noen afrikanske innvandrerkvinner som ble intervjuet om fattigdom på NRK. De bare lo, og mente fattigdom ikke eksisterer i Norge. På sett og vis har de rett når det gjelder absolutt fattigdom. Alle har mulighet til tak over hodet og mat på jordet. Alle har rett til utdanning og tilgang på helsevesen. Men relativ fattigdom har vi. Og den kan være tøff. 

Anonymkode: d0f71...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en gjeng naive folk. Er det semantikken som plager dere her eller? 

Penger kan kjøpe mat, bursdagsgaver, kafébesøk, m.m. mange av disse tingene gir: lykke. Så neida dere - Penger ALENE gir ikke lykke, men FRIHETEN penger gir gir lykke. Og for en fattig person er det faktisk det samme.

Anonymkode: 6accf...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har kun mobil ja.

Anonymkode: 84ad8...248

Har i hvert fall en bærbar pc liggende som du kan få. Den er lite brukt, rundt et års tid. Send meg en pm hvis ønskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Herregud for en gjeng naive folk. Er det semantikken som plager dere her eller? 

Penger kan kjøpe mat, bursdagsgaver, kafébesøk, m.m. mange av disse tingene gir: lykke. Så neida dere - Penger ALENE gir ikke lykke, men FRIHETEN penger gir gir lykke. Og for en fattig person er det faktisk det samme.

Anonymkode: 6accf...34a

...så lenge der ikke er ANDRE TING (u-kjøpelige ting) vedkommende også mangler. Det er ikke semantikken som plager oss. Men det faktum at det igjen og igjen påstås at lykken kan kjøpes for penger. I så fall må pengemangelen være ditt ENESTE problem i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kipt når man ikke har penger, det skjønner alle.

Tror du Danmarks rikeste mann er lykkelig? Han som mistet 3 barn i terrorangrepet? 

Du må snu på ting og endre holdning. Gjøre noe med det du kan gjøre noe med. Feks så lærer ungene dine at man ikke gir opp, man trenger ikke alt av materialistiske goder for å klare seg langt i livet. De lærer å tenke og snu på hver krone. Noe som kan være god læring senere. 

 

La de også lære fra deg at man kan be om hjelp fra andre. Grunnen til st noen spør om familien din er vel fordi det meste er fiksbart, bare man svelger stoltheten. Jeg synes det er mer trist at barna dine går glipp av familie rundt seg og den tryggheten dette gir enn penger. 

 

Hva med din familie eller far til barna? Hva med å starte å finne en relasjon tilbake til de, dersom det er mulig? Gi barna den tryggheten en familie er, mulig de også kan hjelpe deg litt med kjøring osv? Eller i det minste gi deg et pusterom i form av avlastning.

alle skjønner at å snu på hver krone er utrolig slitsomt. Men hva med å finne løsninger? Kan ikke venninna di hjelpe med å skaffe matkasse eller ting på Finn? Eller be om hjelp fra noen andre? Hør om barnevernet kan hjelpe med avlastning, frivillighetssentralen med mat/kjøring, kommunen med gratis busskort/aktiviteter osv. 

 

Og jeg tror barna dine heller ville hatt en frisk mor enn mye penger....

Anonymkode: e912f...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

...så lenge der ikke er ANDRE TING (u-kjøpelige ting) vedkommende også mangler. Det er ikke semantikken som plager oss. Men det faktum at det igjen og igjen påstås at lykken kan kjøpes for penger. I så fall må pengemangelen være ditt ENESTE problem i livet.

Jeg hadde vært mindre lykkelig om jeg ikke visste hvordan jeg skulle ha råd til mat til ungene mine neste dag? Det hadde spist meg opp og gitt meg konstant bekymring som lå som et slør over all annen lykke. Sultne unger med for små sko og utslitte klær er vel ikke oppskrift på lykke selv om man elsker dem og er glad de er i live.

Jeg synes denne tråden vitner om de priviligertes arroganse.

Anonymkode: d2d10...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...