Gå til innhold

Flyskam

mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi deg nå hi...

Anonymkode: ade6a...74b

HI er ikke anonym. Følg med. 

Vi er mange i denne tråden

Anonymkode: d0801...ca1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nemlig! 

Anonymkode: dd42f...81a

🤦🏼‍♀️

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle dere som har massa sydentips, hotelltips, hvordan man kan finne billige leiligheter, hvordan man reiser enklest med små barn..... 

Det er jo ganske ofte slike tråder her. Hvordan kommer dere til disse stedene? 

Anonymkode: 5a74f...f83

Det er forskjell på en flytur i året og ti.

Anonymkode: b9088...a24

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

HI er ikke anonym. Følg med. 

Vi er mange i denne tråden

Yeah right!

Skrevet

Du tror det er de samme folkene som svarer i alle tråder, med andre ord. Tenk at forskjellige folk kan ha forskjellige meninger og ofte svarer i forskjellige tråder! 😱

Anonymkode: 1ccc2...2aa

Alle er vel ikke anonyme her inne. Det er mange av de samme som svarer i forskjellige tråder. 

Tenk at SAMME folk kan ha forskjellige meninger i forskjellige tråder😱😱😱

Anonymkode: 5a74f...f83

Skrevet

Yeah right!

Kan du ikke bare rapportere det du mistenker da? Det er jo ikke lov å svare som både anonym og med nick i samme tråd. Be de som styrer her se på saken du😊

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men denne tråden starter med at hi klager over at hun ikke får fly i fred? Den handler om at hi ikke bryr seg om sporene hun etterlater seg, fordi det er viktigere at hun har det kjekt her og nå enn at man tar grep for å bidra til å redde miljøet. 

Hele tråden handler om miljøvern, hvorfor trekker du inn andre, helt irrelevante, tråder? 

Anonymkode: 20472...bc3

Ikke meg du svarer, men: HI sier flere ganger, at hun har familie som bor i så stor avstand til hverandre, at fly blir nødvendig for å besøke hverandre. Det er jo ganske relevant, synes jeg.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Yeah right!

Hehe, du kan jo også bare følge med på anonymkoder? 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer, men: HI sier flere ganger, at hun har familie som bor i så stor avstand til hverandre, at fly blir nødvendig for å besøke hverandre. Det er jo ganske relevant, synes jeg.

Da har du kanskje ikke fått med deg at HI i årevis også flere ganger i året forteller forumet om mange andre turer hun tar med fly, turer som ikke har noe med familien å gjøre.

Og selv om man har familie i utlandet, man må prioritere... Hi vil ha i pose og sekk og gir blaffen i om det fører til at hennes barn eller barnebarn ikke får et levelig liv pga. klimaet. Hun skriver det selv.

Anonymkode: ef048...6f2

Skrevet

Jeg hadde gjerne reist mer (med fly) om jeg hadde hatt økonomi til det. For min del, så er det jo snakk om tid også. Hvis jeg skal reise til London for eksempel, så tar det ganske mye lengre tid med tog/båt/bil whatever enn om jeg tar fly...

Anonymkode: a07af...d54

Skrevet

Jeg synes alle som flyr kunne ha godt av å føle på litt flyskam, jeg... 

Et glimrende ord forresten!! 

Skrevet
13 minutter siden, Brillefanten skrev:

Helt enig, flyskam er et flott ord!  Man kan godt tenke over hva man gjør og hvorfor og om man heller kunne finne på noe annet. Og velger man likevel å ta valg som ikke er bra for miljøet, så må man også tåle å kjenne på det. Vi flyr en langtur hvert 3.-4. år. Og det kjenner jeg på, heldigvis vil jeg si. Vi velger likevel å ta den turen fordi vi føler at det er viktig for oss.  Så "kjøper" vi oss heller litt bedre samvittighet ved å ta buss / sykle eller samkjøre til jobb så mye vi kan, og vi flyr så lite vi kan. Og å ta en del andre miljøtiltak.

Fly er bare en av mange ting vi bør tenke over, og vi bør føle ekstra skam dersom vi velger å bare ture fram og tenke at det viktigste er at VI har det bra nå, så driter vi i fremtiden.  Ikke-tenke-på-fremtiden-skam er et annet "ord" vi bør begynne å øve på og tenke over.

En annen ting er at om folk virkelig tok det med å fly på alvor, må flyselskapene også raskere finne måter å fly mer miljøvennlig på. 

Skrevet
58 minutter siden, Brillefanten skrev:

Støtter!

Anonymkode: e0ee4...0b2

Gjest Antarctica
Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, hva slags moraliserende menneske er du? De velger å resie på ferie, selvfølgelig! Hvem gjør ikke det. Vi lever en gang, og vil oppleve verden. Skal vi stenge oss inne og ikke kjøre bil fly, tog, buss o.l. fordi vi da blir miljøsvin?

Anonymkode: 60943...2a3

Nei, vi skal kutte ned på fly. Ingen har sagt noe om tog eller buss.

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg gjentar: Hvorfor kan vi andre da reise på ferie, uten at noen sier noe? I går var det en annen som skrev at hun kjente noen som dro på helgeturer nesten hver helg, og flere ferier. Alle sa «Åh det høres hyggelig ut», eller «Det skal de få lov til» og «Det skal da ikke du blande deg i». Ingen tenkte på miljøet da, gitt. 

Poenget mitt er, at denne heksejakten som har vært på adhdmamma i alle år, må snart ta slutt. Alt blir ekstra ille, hvis hun sier det. Alle er på krigsstien, hvis hennes nick dukker opp. Vi er voksne mennesker for Guds skyld! Vi må da klare å være mer oppegående enn som så. 

Anonymkode: dd42f...81a

Jeg driter da i hvilket nick som har skrevet tråden, og har ikke noe utestående med henne. Men poenget er jo at hun vil først 1) gjøre noe som andre mener er forkastelig, og deretter 2) slippe å høre dem si at det er forkastelig. 

Det er i beste fall optimistisk. Syns det er rimelig primadonna å forlange at andre kutter sin kritikk. Det er deres rett å si hva de vil.

Gjest Antarctica
Skrevet
7 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Normal folkeskikk 

Det eneste man kan gjøre, er å selv utvise folkeskikk. Eller omgås med andre mennesker enn disse. De skylder deg da ingen ting.

Skrevet
17 minutter siden, Pashla skrev:

Nei, vi skal kutte ned på fly. Ingen har sagt noe om tog eller buss.

Du flyr aldri du? 

Anonymkode: 58cde...671

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du flyr aldri du? 

Siste gang jeg fløy var sommeren for seks år siden. Er jeg da berettiget i å kritisere helt hodeløs reising? 

Det er også forskjell på å fly kanskje annet hvert år og å trøkke inn seks flyturer på en sommerferie. Er du ikke enig?

Gjest Antarctica
Skrevet (endret)
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du flyr aldri du? 

Ikke i det hele tatt så mye som jeg gjorde før, nei.

(Og så blir jeg heller ikke "svett" og snurt hvis noen skulle komme til å kritisere mine reiser.)

Endret av Pashla
Skrevet

Det er litt interessant hvor mange som er så "hellige" at de fordømmer flyreiser samtidig som det er så mange tråder om hvor man skal feriere i Rhodos, eller Kreta...

Anonymkode: 1dd25...905

Skrevet

Siste gang jeg fløy var sommeren for seks år siden. Er jeg da berettiget i å kritisere helt hodeløs reising? 

Det er også forskjell på å fly kanskje annet hvert år og å trøkke inn seks flyturer på en sommerferie. Er du ikke enig?

Det var ikke meningen å sitere som om jeg er Pashla altså 😂

Hvor mye hun flyr vet jeg ikke, og det har heller ikke så mye med saken å gjøre. Det er hvor bevisst man er på nødvendigheten som er oppe til diskusjon her. Noen må dessverre fly mye for å utføre jobben sin, for eksempel. Derfor er det ekstra viktig at man velger bort mest mulig unødvendige flyturer. 

Dette høres ikke rimelig ut for deg?

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Ikke i det hele tatt så mye som jeg gjorde før, nei.

(Og så blir jeg heller ikke "svett" og snurt hvis noen skulle komme til å kritisere mine reiser.)

Hvor mange reiser i løpet av et år? Så mange skinnhellige folk her inne....... 

Skrevet

Du kan ikke kalle folk skinnhellige bare fordi de har bedre moral enn deg. 

Anonymkode: 2b7fe...541

Gjest Antarctica
Skrevet

Færre enn HI sine, du! Men det er vel i tillegg litt på siden av saken, er det ikke? Hørt uttrykket "whataboutery"? HI vil BÅDE reise OG slippe kritikk. No can do. Man må enten reise og tåle kritikken, eller la være og dermed slippe den.

Skrevet
6 timer siden, Brillefanten skrev:

Latterlig! Denne tråden er galskap og har gått over til personangrep i enkelte av postene. Folk er forskjellige. Ingen tvinger deg eller andre opp i et fly. Om du ikke vil skal du få slippe, men slutt å kritisere alle andre for å fly det de ønsker. Denne barnslige oppførselen hører rett og slett ikke hjemme noe sted. 

Anonymkode: 83236...16c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...