gale damen Skrevet 29. mai 2019 #276 Skrevet 29. mai 2019 58 minutter siden, Elina skrev: Er forsåvidt enig i at folk skal velge få selv, problemet med det er dessverre at så alt for mange tar valgene sine utifra egene interesser og behov. De tar derfor ikke hensyn til hverken planeten eller barnas framtid med i sin vurdering, dette er et stort problem. Vi ønsker jo at barna våre og deres barn/barnebarn osv. skal ha en framtid........sålenge det ikke går ut over vår egen bekvemmelighet. Om man virkelig vil noe godt for fremtiden så må man også handle deretter, man må rett og slett kutte i noen av de matrealistiske godene som våre vestlige priviligerte liv har overøst oss med. Det er for mye snakk og for lite handling, virker som om folk tenker på at noe må gjøres men at det bare ikke skal gå ut over enn selv. Ego er i sentrum og vårt samfunn trenger sårt en egodød. Vi må starte med oss selv, gjøre hva vi kan for å få endringer både politisk og kulturelt. Men vi må ikke ha tillitt til at politikerne vil ordne opp, for det skjer ikke. Vi må tenke på hva vi kan gjøre i hverdagen for å få et mindre klimaavtrykk. Det kan være masse små ting som feks: -Bytte ut rengjøringsproduktene med bærekraftig økologiske vaskemiddel (billigere er det faktisk også), -tøybleier og tøybind (ja, jeg brukte tøybleier på mine barn og tøybind selv), -spise mer plantebasert kost (man trenger ikke bli helt vegan men man kan kutte ned kjøtt og melk til kun et par ganger i uka som start), -fly mindre (ganske enkelt, her handler det om dømmekraft og refleksjoner), -stopp all unødvendig shopping og kjøp brukt (her er det også penger å spare), -Ta med deg ting fra tilbudskorgene på butikken (hvis det er noe du kan bruke, selvsagt) - Gå eller ta buss/tog etc og la bilen stå. Dette er ikke like praktisk for alle da mange er helt avhengig av bil, om man er det så kan på sikt elbil være en god investering neste gang bilen skal byttes ut. - Plant grønne vekster i hagen, treplanting er utrolig nyttig for miljøet da det renser luften og er positivt for innsekter og dyr. Hva med å plante litt salat ute i hagen? trenger lite plass pluss mer kortreist får du det ikke. - Handle kortreist, ikke shopp på aliexpress og lignende bare fordi det er billigere. Invister i ting du trenger å slutt å shoppe ting du ikke har bruk for som siden ender opp på fyllinga. -Bytt ut hygiene og sminkeprodukter ut med bærekraftige og økologiske alternativ. Disse produktene inneholder en mengde stoffer man aldri klarer å rense ut og de ender da med å renne ut i havet. Dette er bevist et problem for hele økosystemet i havet. Rundt 50% av Norges befolkning har faktisk ikke renseannlegg, men alt de skyller ut i vasken/dusjen kommer rett ut i havet. - Bytt ut hårfarge med plantebaserte økologiske alternativ. Da snakker jeg ikke om "tulle produkter" som later som de er mer miljøvennlige som feks Korres hårfarge (det er like skadelig som alle andre hårfarger. Rundt 3/4 dels damer i NOrge farger håret, om man bytter ut til økologisk hårfarge så er det er utrolig godt klimatiltak da hårfarge er veldig miljøfientlig. Tenk på alle damene som putter dette i håret for så å skylle det ut i dusjen, her klarer ikke renseanleggene å rense ut alle stoffene. Tenk på alle de rundt 50% av befolkningen som har NULL rensing av sine avløp, dette ender jo opp rett i havet. DET er KRISE! Ble visst litt langt dette, og det er jo selvfølgelig også mer man kan gjøre men jeg stopper her. *s* jeg kjenner at det sitter litt langt inne å være helt enig i en så lang tirade fra deg, Elina, men i dette tilfellet er jeg enig i hvert eneste ord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå