Gå til innhold

Flyskam

mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper inderlig det blir innført restriksjoner på flyreiser. Og da tenker jeg ikke på skyhøye avgifter som innebærer at vanlige folk ikke har råd til å fly mens de med penger kan fly så mye de vil med god samvittighet. Jeg håper det blir innført restriksjoner slik at ALLE må begrense flyreisene sine til max én reise per år, eller aller helst hvert annet år. DET vil ha god effekt på miljøet.

Anonymkode: ca229...be3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper inderlig det blir innført restriksjoner på flyreiser. Og da tenker jeg ikke på skyhøye avgifter som innebærer at vanlige folk ikke har råd til å fly mens de med penger kan fly så mye de vil med god samvittighet. Jeg håper det blir innført restriksjoner slik at ALLE må begrense flyreisene sine til max én reise per år, eller aller helst hvert annet år. DET vil ha god effekt på miljøet.

Det hadde vært bra, men kommer «aldri» til å skje dessverre. 

Anonymkode: 1ccc2...2aa

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vil jo ikke la seg gjøre. 

Litt vanskelig å være statsminister om man ikke får fly? Leger som flyr mellom sykehus og oljearbeidere som skal på jobb. Det er tusenvis av mennesker som må fly for å få utføre jobben sin, men da er det desto viktigere at man tenker seg godt om når man faktisk har et valg. 

Ingen trenger å fly på 3-5 ferieturer i året. Gjør man det kan man faktisk ikke forvente noe respekt for valget. 

Anonymkode: 20472...bc3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Litt vanskelig å være statsminister om man ikke får fly? Leger som flyr mellom sykehus og oljearbeidere som skal på jobb. Det er tusenvis av mennesker som må fly for å få utføre jobben sin, men da er det desto viktigere at man tenker seg godt om når man faktisk har et valg. 

Ingen trenger å fly på 3-5 ferieturer i året. Gjør man det kan man faktisk ikke forvente noe respekt for valget. 

Det må selvsagt være mulig å gjøre unntak da.

Skrevet

Vi er en familie på 5 som nesten ikke flyr. Vi kjører på ferie enten det er til Danmark eller Spania. Vi stopper der vi vil og opplever utrolig mye på veien. Fantastisk måte å reise på. Vår eldste datter flyr. Hun er på landslaget i sin idrett og konkurranser som kun er en helg i andre land blir tungvindt å kjøre til. Jeg har flydd en gang de siste ti år og det var kurs i jobbsammenheng. 

Folk som HI som verken bryr seg om miljøet eller har samvittighet har jeg ingenting til overs for. Nytter lite å velge miljøvennlig handlepose på butikken når man flyr fem ganger i året. 

Anonymkode: 6eeb9...52a

Skrevet

Miljøbevissthet har gått fra at alle bidrar med sitt, til å arrestere andre og slå de i hodet med statisktikk og moralisme. 

Og de mest fanatiske har handlenett i økologisk bomull; en miljøversting i posesammenheng. 

Anonymkode: 4f506...3fc

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

For det første må det kunne gjøres unntak. For det andre har teknologien kommet så langt at reiser strengt tatt kan kuttes mye. Skype, fjernstyrte roboter etc. 

Anonymkode: 2b7fe...541

Skrevet

Jeg tror ellers det ligger en del psykologi bak dette. Vi er flere som har avstått fra flyturer de siste årene. Ikke fordi vi ikke veldig godt kunne tenkt oss noen uker i varmere strøk eller gode opplevelser med familien, men fordi vi vet at for å i det hele tatt ha mulighet til å begrense den negative miljøutviklingen vi ser nå, må vi alle gjøre en innsats. Det innebærer blant annet å avstå fra ting vi virkelig har lyst til. Både av opplevelser, klær/ting vi ønsket oss og komforten vi er blitt så vant til. Endringen er ikke behagelig, men den er nødvendig. Da gjør det litt vondt at andre ikke bare har svært lemfeldig forhold til dette, men også ønsker vår aksept for å ture frem. Vurderingen om at én families «behov» for å se familien (som har valgt å spre seg over landegrenser) og komme seg på ferie er mer viktig enn at våre barn og barnebarn skal ha en levelig klode er provoserende når man selv reduserer levestandarden. Dette er verdens viktigste dugnad. Allerede nå utryddes arter i rekordfart. Man kan ikke sette skylapper på og trekke på skuldrene. Det er nå det skjer. Det er nå handling kreves. 

Anonymkode: 2b7fe...541

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvem skal vurdere dette da? Det er vel ikke for lite byråkrati som er problemet i det offentlige Norge?

Greit med forslag, men de må jo være gjennomførbare. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Latterlig! Denne tråden er galskap og har gått over til personangrep i enkelte av postene. Folk er forskjellige. Ingen tvinger deg eller andre opp i et fly. Om du ikke vil skal du få slippe, men slutt å kritisere alle andre for å fly det de ønsker. Denne barnslige oppførselen hører rett og slett ikke hjemme noe sted. 

Anonymkode: 83236...16c

Hvorfor skal man ikke kunne kritisere andre når man mener at deres valg er med på å ødelegge fremtiden for egne barn og kommende generasjoner? Kan du tenke deg en mer alvorlig konsekvens enn det? Skjønner du ikke at det virker provoserende, særlig når man selv gjør så godt man kan for å bevare miljøet? Her må vi alle bidra!

Det handler ikke om at folk er forskjellige, som i at du må få lov å spise bringebærsyltetøy, høre på klassisk musikk og jobbe med kunst, selv om jeg foretrekker appelsinmarmelade, punk og realfag! Det handler om fremtiden vår, og vårt livsgrunnlag. Jeg kan ikke komme og stjele livsgrunnlaget ditt, og unnskylde meg med at folk er forskjellige, og jeg liker å stjele, så det må jeg få lov til uten å skulle ha dårlig samvittighet eller kritikk for det. 

Det er barnslig å ikke kunne se konsekvensene av sine handlinger. En flyferie til Thailand er like forurensende som 3 års gjennomsnittlig bilbruk. 

Det er viktig å få folk til å tenke gjennom handlingene sine, det har tatt tid for meg også å innse alvoret og gjøre handling ut av kunnskapen.

Anonymkode: 3cb99...d8a

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvem skal vurdere dette da? Det er vel ikke for lite byråkrati som er problemet i det offentlige Norge?

Greit med forslag, men de må jo være gjennomførbare. 

Det kunne ikke gjennomføres over natten og det ville blitt en del byråkrati, men på den andre sidenville det frigjøre en del arbeidsplasser også.

Jeg kunne tenke meg et system med forurensningsvoter. Hver person kunne få sin kvote hver måned (med mulighet for sparing), deretter kunne hvert ledd i produksjon og omsettning legge sine co2-kostnader på produktet som mtte betales av sluttbrukeren. Den som får co2 kvote inn måtte betale til staten, på samme måte som med mva.

Hvis jeg syr bukser for eksempel måtte jeg betale co2kvote til stoffprodusenten, strømselskapet og transportselskepet (pluss mange fler) mens jeg ville få inn co2kvoter fra butikken som kjøper buksene.

Anonymkode: a040f...a9f

Skrevet (endret)

Herregud folkens! La folk få lov til å reise med fly når de skal på ferietur en gang i året da! Ler litt av nordmenn, vi er et knøttlite land og ingen skal reise med fly fordi vi vil være miljøbevisste. Så kan man se på flytrafikken over resten av Europa og verden for øvrig...…..Jepp...Den ene eller kanskje de to flyturene i året velter ikke lasset her dere 😄  

Enig med hovedinnlegger, man trenger faktisk ikke alltid si høyt hva man mener. Alle har noe de kan "tas" for. Så de som alltid føler for å korrigere andre, må tåle å få høre om sine "egne synder". Det er jo ikke alltid like populært 😉

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vil finne løsningen på miljøproblematikken så var forslaget ditt ekstremt dårlig. Prøv å tenke litt mer praktisk gjennomføring.

Anonymkode: 94722...736

Skrevet

Slapp av. Det kommer til å gå bra med kloden med eller uten oss. Det høres nesten ut som noen ønsker et grønt diktatur; det kommer heldigvis aldri til å skje.

Snart har vi ikke antibiotika som virker lenger pga resistens. Da vil mange dø. Tror også at befolkningen vil regulere seg selv på andre måter. Er vi riktig uheldige blir vi utradert som art. Poenget er at kloden vår vil finne en måte å overleve på selv om skadedyret mennesket blir utryddet. Å slutte å spise kjøtt og å fly har ingen betydning, annet enn at man kanskje får bedre samvittighet.

Skrevet
29 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Herregud folkens! La folk få lov til å reise med fly når de skal på ferietur en gang i året da! Ler litt av nordmenn, vi er et knøttlite land og ingen skal reise med fly fordi vi vil være miljøbevisste. Så kan man se på flytrafikken over resten av Europa og verden for øvrig...…..Jepp...Den ene eller kanskje de to flyturene i året velter ikke lasset her dere 😄  

Enig med hovedinnlegger, man trenger faktisk ikke alltid si høyt hva man mener. Alle har noe de kan "tas" for. Så de som alltid føler for å korrigere andre, må tåle å få høre om sine "egne synder". Det er jo ikke alltid like populært 😉

Hovedinnlegger burde ta til seg eget råd å ikke si ting høyt! Går ikke an å si høyt hvor dårlig menneske en er uten å få pepper for det altså. Og når det gjelder flytrafikk, et sted må man begynne. Vi må alle ta våre grep og håpe at andre også er oppegående og gjør det samme. Hvis alle har din holdning skjer jo ikke noe. 

Anonymkode: ade6a...74b

Skrevet
5 minutter siden, Hjertefru skrev:

Slapp av. Det kommer til å gå bra med kloden med eller uten oss. Det høres nesten ut som noen ønsker et grønt diktatur; det kommer heldigvis aldri til å skje.

Snart har vi ikke antibiotika som virker lenger pga resistens. Da vil mange dø. Tror også at befolkningen vil regulere seg selv på andre måter. Er vi riktig uheldige blir vi utradert som art. Poenget er at kloden vår vil finne en måte å overleve på selv om skadedyret mennesket blir utryddet. Å slutte å spise kjøtt og å fly har ingen betydning, annet enn at man kanskje får bedre samvittighet.

😳

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du spør, men selvsagt trengte besteforeldrene mine bil. De jobbet til pensjonsalder, begge to, og bodde et sted med buss til sentrum en gang pr dag. 

Generasjonen før dem jobbet vel ofte i nærmiljøet, enten hjemme på gården eller på nærmeste fabrikk. 

For et rart argument. 

Pluss at bestemor var hjemmeværende...

Morfar gikk til arbeidet.

Det var ikke vanlig at barna hadde så mange aktiviteter de måtte fraktes til.

Skal vi leve miljøvennlig som de gjorde må hele samfunnet rigges om...

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du vil finne løsningen på miljøproblematikken så var forslaget ditt ekstremt dårlig. Prøv å tenke litt mer praktisk gjennomføring.

Anonymkode: 94722...736

Nei det gidder jeg ikke for jeg synes ikke at forslaget mitt var dårlig i det hele tatt.

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hovedinnlegger burde ta til seg eget råd å ikke si ting høyt! Går ikke an å si høyt hvor dårlig menneske en er uten å få pepper for det altså. Og når det gjelder flytrafikk, et sted må man begynne. Vi må alle ta våre grep og håpe at andre også er oppegående og gjør det samme. Hvis alle har din holdning skjer jo ikke noe. 

Så hovedinnlegger burde holde kjeft om å avsløre ferieplanene sine mener du? 

Denne diskusjonen blir jo på linje med Stordalen og fruen som brenner så voldsomt for miljøet, men som viser seg å ha sine svin på skogen likevel. De flyr jo så det suser etter. Jeg er sikker på at de fleste her har bil? Da bør alle la bilen stå, og finne fram tråsykkelen! Elbil er ingen argument, de viser seg å være spådd som ennå større miljøsyndere på sikt. 

Skal man være helgener, så må man tilbake flere generasjoner. Der vi verken hadde fly eller bil. 

Selvsagt må alle gjøre sitt, og det er nettopp mitt poeng. Lille Norge kan ikke frelse verden alene. Et lite tips, gå inn på google og sjekk flytrafikken over Europa og resten av verden. Det er millioner som reiser med fly mange ganger i uken, over hele verden! Hovedinnlegger blir her slaktet for å dra på en ferietur (!) fordi hun da er et miljøsvin. Det er rett og slett latterlig. 

Skrevet

Fly me to the moon

Tralla la la la la la la 

Anonymkode: c50c9...ef8

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man ikke kunne kritisere andre når man mener at deres valg er med på å ødelegge fremtiden for egne barn og kommende generasjoner? Kan du tenke deg en mer alvorlig konsekvens enn det? Skjønner du ikke at det virker provoserende, særlig når man selv gjør så godt man kan for å bevare miljøet? Her må vi alle bidra!

Det handler ikke om at folk er forskjellige, som i at du må få lov å spise bringebærsyltetøy, høre på klassisk musikk og jobbe med kunst, selv om jeg foretrekker appelsinmarmelade, punk og realfag! Det handler om fremtiden vår, og vårt livsgrunnlag. Jeg kan ikke komme og stjele livsgrunnlaget ditt, og unnskylde meg med at folk er forskjellige, og jeg liker å stjele, så det må jeg få lov til uten å skulle ha dårlig samvittighet eller kritikk for det. 

Det er barnslig å ikke kunne se konsekvensene av sine handlinger. En flyferie til Thailand er like forurensende som 3 års gjennomsnittlig bilbruk. 

Det er viktig å få folk til å tenke gjennom handlingene sine, det har tatt tid for meg også å innse alvoret og gjøre handling ut av kunnskapen.

Anonymkode: 3cb99...d8a

Ok, så neste gang noen spør deg om hva du og familien skal i sommer, og du f.eks svarer dere skal bilferie i Norge, så forventer du....hva? Det er jo like mye på sin plass at du får samme svar som HI her. Biler er jo heller ikke miljøvennlige, ei heller elbiler som er spådd til å bli store miljøsyndere på sikt. Hvorfor skulle ditt valg være mer riktig her?

Skrevet
13 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Så hovedinnlegger burde holde kjeft om å avsløre ferieplanene sine mener du? 

Denne diskusjonen blir jo på linje med Stordalen og fruen som brenner så voldsomt for miljøet, men som viser seg å ha sine svin på skogen likevel. De flyr jo så det suser etter. Jeg er sikker på at de fleste her har bil? Da bør alle la bilen stå, og finne fram tråsykkelen! Elbil er ingen argument, de viser seg å være spådd som ennå større miljøsyndere på sikt. 

Skal man være helgener, så må man tilbake flere generasjoner. Der vi verken hadde fly eller bil. 

Selvsagt må alle gjøre sitt, og det er nettopp mitt poeng. Lille Norge kan ikke frelse verden alene. Et lite tips, gå inn på google og sjekk flytrafikken over Europa og resten av verden. Det er millioner som reiser med fly mange ganger i uken, over hele verden! Hovedinnlegger blir her slaktet for å dra på en ferietur (!) fordi hun da er et miljøsvin. Det er rett og slett latterlig. 

Du kan kjøre veldig langt for det en flyreise tilsvarer. Hi blir ikke slaktet for en ferietur nei

Anonymkode: 540c6...fde

Skrevet

Noe sier meg at det en drøss misunnelige i denne tråden som ikke kommer seg nok ut, og at miljøengasjementet er ganske så påklistra.

Hilsen ei som ikke har flydd flere ganger i livet enn at det kan telles på to hender....

Skrevet (endret)

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan kjøre veldig langt for det en flyreise tilsvarer. Hi blir ikke slaktet for en ferietur nei Anonymkode: 540c6...fde

Flyr du en gang i året, eller kjører bil hver dag hele året, så vet jeg ikke hvem som er den største miljøsynderen her.....?

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
4 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Flyr du en gang i året, eller kjører bil hver dag hele året, så vet jeg ikke hvem som er den største miljøsynderen her.....?

Jeg har ikke flydd på over 10 år. Kjører ikke bil hver dag, kjøer max 8000 km i året

Anonymkode: 540c6...fde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...