Gå til innhold

Flyskam

mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi flyr èn gang i året. Burde latt være, og tåler helt fint å høre at andre er negative til vårt valg. Jeg blir imponert over folk som greier å forsake det som virkelig koster å forsake. Vi spiser lite kjøtt da, og prøver å ikke handle mer enn vi trenger.

Sånne som deg har jeg lite respekt for. Du burde absolutt skjemmes.

Anonymkode: b9088...a24

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Man kan diskutere hvorvidt det er innafor å fly mye på en saklig måte ja. 

Men alle vet jo at det ikke er innafor

Anonymkode: 540c6...fde

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fatter ikke hvordan dere som svarer i denne tråden mener at dere kan tillate dere å svare så nedlatende til HI. Er det berettighet å nærmest kalle noen idiot, fordi man tar et annet valg enn man selv gjør?

Skjeller dere ut bilister på samme måte? Dere vet vel at det å kutte bilen, er det hverdagstiltaket som gir størst klimaeffekt? Likevel tipper jeg at mange her kjører daglig frem og tilbake, og tipper også at samtlige ville klikket i vinkel hvis noen var nedlatende, bedrevitende og arrogant på samme måte som dere er mot HI. 

Vet dere også at klesindustrien forurenser mer enn all fly og skipsfart tilsammen? Skal jeg stå å rope i øret ditt om egoisme og miljø neste gang du shopper? 

Slutt å være bedrevitende, nebbete høner! Ingen har rett til å rakke ned andre, uansett årsak. Dere fremstår ikke smarte, eller kloke. Dere fremstår arrogante! Helt i orden å ha forskjellige meninger, men hold en fin tone. 

Anonymkode: d0801...ca1

Du klarte det nesten! Helt til siste avsnitt. Da mistet du all kredibilitet. 

Anonymkode: 1ccc2...2aa

Skrevet

Nei det er ikke miljøvennlig å fly, men her er ikke den største synderen feriereiser med VY (tidligere hetende NSB).

En fryktelig stor andel av de reisende er folk på forretningsreise som drar til en annen by, drar opp kvelden før for å komme opplagt i lange møter fra tidlig om morgenen.
Da er det umulig å ta tog siden togene som går mellom de store byen i Norge nå i dag har ekstremt få sovevogner og for å få en av de kupeene må man bestille minst 2 måneder på forhånd.
Ikke lett siden man sjelden vet så lang tid i forveien hvor og når man skal reise

Anonymkode: 7f571...446

Skrevet
6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg mener bestemt jeg svarer på det folk spør om

Ikke meg du svarer her, men du svarer ikke på det folk spør om, i hvert fall ikke mine spørsmål - selv om jeg kopierte dem inn på nytt da du ikke svarte på dem første gang, og spurte meg hva jeg hadde spurt om (hadde kostet deg to kalorier å sjekke selv).

Prøver igjen, og kopierer spørsmålene atter en gang:

"Hi, tror du ikke på menneskeskapte klimaendringer? Og tror du ikke at situasjonen er så alvorlig som den faktisk er?

Du har barn - bryr du deg ikke om at de skal ha et godt sted å leve? Dine barnabarn? Dine oldebarn? Mat å spise, slippe å leve med tropiske sykdommer, et vær som ikke dreper?

Eller er det ikke så farlig fordi du ikke ser endringene i dag eller den (de) dagene du flyr? For dere er det jo ikke bare en tur i året. Dere flyr jo på mange turer hvert eneste år..."

På det jeg over her har kopiert, svarte du følgende: "Vi har venner , kjente og familie over hele verden . Vi lever nå og skal vi se dem må vi fly."

Da får jeg i tillegg et nytt spørsmål til deg:

Du sier "Vi lever nå..." Betyr det at du er mer opptatt av her og nå, og at du egentlig ikke bryr deg så mye om verden ikke er et levelig sted når dine barn blir godt voksne og har fått egne barn og barnebarn? At det kan skje er absolutt en helt reell risiko om det ikke blir gjort enorme endringer, at både enkeltpersoner, bedrifter og nasjoner snur helt om. Nå - ikke neste tiår, da er det for sent...

Men dette går egentlig tilbake til det jeg spurte deg om første gang - er det slik at du ikke tror på disse klimaendringen, eller er det rett og slett at du driter i dem? Og heller ikke bryr deg om dine barns og din slekts fremtid? Følger du med på hva som skjer i verden og hva den globale oppvarmingen fører med seg? (stikkord - ekstremvær, varmere hav som gjør at det utvider seg og stiger og setter nasjoner som Nederland, Danmark, et utall øynasjoner i fare fordi de ikke vil ha land til å leve på, manglende matproduksjon pga. ekstremvær og medfølgende utarming av jorden og økning av ødeleggende plante-/dyresykdommer, Norge som ikke er selvforsynt hva mat angår vil kunne stå uten mat å importere +++ Her er bare en av ufattelig mange artikler som omtaler hva forskerne i dag vet med sikkerhet:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8goew/varsler-villere-vaer-mer-flom-og-lengre-heteboelger-dette-er-bare-starten

)

Bryr du deg virkelig så lite? Er det virkelig viktigere for deg å fly så mye du vil enn å bidra til at barna og barnebarna dine skal ha en fremtid?

Anonymkode: ef048...6f2

Skrevet
2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Blir helt svett av folk som mener at de har all rett i verden til å si akkurat hva de synes passer til folk som velger flyreiser i forbindelse med ferie. Man må ikke fortelle alt man mener om andres valg og man kan fint velge å gjøre ting på en annen måte selv uten å snakke nedsettende om andre. Man er ikke dårlige mennesker fordi man velger å feriere i varmere strøk . Noen velger økoferie og andre velger ferie med fly. La folk velge selv. 

Du skriver jo med nick, så da vet jo folk at dere flyr mer enn i sommerferien

Anonymkode: 540c6...fde

Skrevet
31 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi velger å kjøre bil på den ene ferien. Den andre ferien så må vi fly. Det fungerer dårlig å kjøre dit. 

Da kan man gjøre en prioritering: «Skulle du sett. Nå må vi fly for å dra i dette bryllupet. Ja, da for vi utsette det andre feriemålet vårt til neste år, og heller dra et sted hvor vi ikke trenger å fly så langt i familieferien i år.» 

Det er også helt innafor å velge «kun» en ferie per sommer. Sånn i miljøproblematikkens ånd. Det handler med andre ord om egne valg og prioriteringer. Du komner bare ikke utenom det? Uansett hvordan du snur og vender på det. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du svarer her, men du svarer ikke på det folk spør om, i hvert fall ikke mine spørsmål - selv om jeg kopierte dem inn på nytt da du ikke svarte på dem første gang, og spurte meg hva jeg hadde spurt om (hadde kostet deg to kalorier å sjekke selv).

Prøver igjen, og kopierer spørsmålene atter en gang:

"Hi, tror du ikke på menneskeskapte klimaendringer? Og tror du ikke at situasjonen er så alvorlig som den faktisk er?

Du har barn - bryr du deg ikke om at de skal ha et godt sted å leve? Dine barnabarn? Dine oldebarn? Mat å spise, slippe å leve med tropiske sykdommer, et vær som ikke dreper?

Eller er det ikke så farlig fordi du ikke ser endringene i dag eller den (de) dagene du flyr? For dere er det jo ikke bare en tur i året. Dere flyr jo på mange turer hvert eneste år..."

På det jeg over her har kopiert, svarte du følgende: "Vi har venner , kjente og familie over hele verden . Vi lever nå og skal vi se dem må vi fly."

Da får jeg i tillegg et nytt spørsmål til deg:

Du sier "Vi lever nå..." Betyr det at du er mer opptatt av her og nå, og at du egentlig ikke bryr deg så mye om verden ikke er et levelig sted når dine barn blir godt voksne og har fått egne barn og barnebarn? At det kan skje er absolutt en helt reell risiko om det ikke blir gjort enorme endringer, at både enkeltpersoner, bedrifter og nasjoner snur helt om. Nå - ikke neste tiår, da er det for sent...

Men dette går egentlig tilbake til det jeg spurte deg om første gang - er det slik at du ikke tror på disse klimaendringen, eller er det rett og slett at du driter i dem? Og heller ikke bryr deg om dine barns og din slekts fremtid? Følger du med på hva som skjer i verden og hva den globale oppvarmingen fører med seg? (stikkord - ekstremvær, varmere hav som gjør at det utvider seg og stiger og setter nasjoner som Nederland, Danmark, et utall øynasjoner i fare fordi de ikke vil ha land til å leve på, manglende matproduksjon pga. ekstremvær og medfølgende utarming av jorden og økning av ødeleggende plante-/dyresykdommer, Norge som ikke er selvforsynt hva mat angår vil kunne stå uten mat å importere +++ Her er bare en av ufattelig mange artikler som omtaler hva forskerne i dag vet med sikkerhet:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8goew/varsler-villere-vaer-mer-flom-og-lengre-heteboelger-dette-er-bare-starten

)

Bryr du deg virkelig så lite? Er det virkelig viktigere for deg å fly så mye du vil enn å bidra til at barna og barnebarna dine skal ha en fremtid?

Åh, herregud... 

Så, du skjønner ikke hva hun prøver å si? Skal hennes barn vokse opp uten å se eventuelle besteforeldre, onkler og tanter? Hvis man har en familie som er spredd utover jorden, så skal man selvfølgelig besøke dem. Det sier da seg selv. Vi bor utenfor Norge, og reiser hjem 3 ganger årlig for å besøke familie. Vi har ikke mulighet til å sette oss i bilen og kjøre hjem. 

Det handler ikke om å «bry seg så lite». Prøv å se det litt i andres perspektiv også. 

Skrevet

Åh, herregud... 

Så, du skjønner ikke hva hun prøver å si? Skal hennes barn vokse opp uten å se eventuelle besteforeldre, onkler og tanter? Hvis man har en familie som er spredd utover jorden, så skal man selvfølgelig besøke dem. Det sier da seg selv. Vi bor utenfor Norge, og reiser hjem 3 ganger årlig for å besøke familie. Vi har ikke mulighet til å sette oss i bilen og kjøre hjem. 

Det handler ikke om å «bry seg så lite». Prøv å se det litt i andres perspektiv også. 

Hvorfor svarer du deg selv i tråden. Kan du ikke bare diskutere med nick gjennom hele tråden? Eller ble det for lite støtte? 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åh, herregud... 

Her sier du akkurat det jeg tenker 

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor svarer du deg selv i tråden. Kan du ikke bare diskutere med nick gjennom hele tråden? Eller ble det for lite støtte? 

Jeg er ikke HI. Men godt forsøk. Jeg gidder ikke svare med nick, sikkert av samme grunn som deg.

Skal gjøre et unntak for deg. La oss se om du tør det samme. 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så dine barn skal treffe familien på bekostning av miljøet slik at andre barn om kun kort tid ikke har noe hjem lenger ( vannstanden stiger og øysamfunn forsvinner). Sympatisk. Det er så inne i gamperæva egoistisk! Og som du portretterer dine barn og din families reiseforberedelser undrer det meg at det ikke tenker klima også.

Anonymkode: 9fe86...fce

Skrevet

At noen mener vi er lite miljøvennlige lever jeg greit med. Men poenget er at folk må få lov å leve som de gjør uten at noen at noen legitimerer å snakke nedlatende om valgene man tar 

Nei, man må faktisk ikke akseptere at andre mennesker tar valg som ødelegger planeten. Jeg sier rett ut hva jeg mener om egoistiske miljøsvin, også så de hører det. Har null respekt for dine valg!

Anonymkode: c23b5...4d1

Skrevet
7 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Så igjen så vil du ikke svare på spørsmålene du får?

Selv om du påstår at du svarer alle spørsmål og at du ønsker deg en saklig diskusjon...

Om man som familie bosetter seg rundt om hele verden så er det ingen menneskerett å besøke hverandre flere ganger i året, og i tillegg reise på ferier utenom og storbyferier og weekendturer med fly flere ganger i året også.

Som familie kan man f.eks. bli enige om at man bytter på å reise, at man reiser mer miljøvennlig, at man dropper ferien det ene året for å få lengre ferie og mer tid sammen annet hvert eller tredje hvert år. Og om man likevel vil reise til familie hvert år, da er det naturlig slik krisen for verden er nå at man da velger å la være å dra på alle de andre turene.

Men igjen - hva svarer du på spørsmålene mine over?

Skrevet

Barna har 3 besteforeldre som bor i hvert sitt land. Jeg har tante og onkel i ett annet. Barnas far har sin bestefar i ett annet land og sin bror i ett annet. Barna har kusiner og fettere i flere land . Vi velger ofte å reise på ferie til steder hvor familie og venner holder til. Besteforeldrene har ikke helse til å reise . Mannen min jobber tidvis i ett annet land og da reiser vi noen ganger dit sammen. Vårt liv er slik at for å se de vi er glad i betyr det mye fly. Så sånn sett er jeg mer opptatt av her og nå enn å avstå fly pga miljø. Det er her og nå vi må holde kontakt med de vi er glad i. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dine barn skal treffe familien på bekostning av miljøet slik at andre barn om kun kort tid ikke har noe hjem lenger ( vannstanden stiger og øysamfunn forsvinner). Sympatisk. Det er så inne i gamperæva egoistisk! Og som du portretterer dine barn og din families reiseforberedelser undrer det meg at det ikke tenker klima også.

Ja selvsagt tenker jeg at det er viktig at barna får besøke familien!! 

Skrevet

Så... hvis din mor bodde langt unna, så ville du bare tenkt «Vel, da glemmer vi mamma. Planeten først!» ?

Come on. Flere her inne later som om de er så perfekte på alle nivå, men sannheten er nok en ganske annen. Tipper at hvis vi hadde gransket deg og ditt liv, så kunne vi kritisert dine valg ganske heftig også. Start med deg selv, og jekk deg ned!

Alle skjønner at flyreise er mer uunngåelig i noens liv,enn andres. Sånn er det bare. Dere har ingen rett til å være blærete av den grunn. 

Eller jo! Den av dere som bor utendørs i en hytte laget av blader, i egensydde klær, har tannbørste av bambus, lever 100% av naturen og overhodet ikke har et forbruk av noe, de kan få lov å si hva de vil. 

Anonymkode: dd42f...81a

Skrevet
4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Barna har 3 besteforeldre som bor i hvert sitt land. Jeg har tante og onkel i ett annet. Barnas far har sin bestefar i ett annet land og sin bror i ett annet. Barna har kusiner og fettere i flere land . Vi velger ofte å reise på ferie til steder hvor familie og venner holder til. Besteforeldrene har ikke helse til å reise . Mannen min jobber tidvis i ett annet land og da reiser vi noen ganger dit sammen. Vårt liv er slik at for å se de vi er glad i betyr det mye fly. Så sånn sett er jeg mer opptatt av her og nå enn å avstå fly pga miljø. Det er her og nå vi må holde kontakt med de vi er glad i. 

Det sier jo alt om deg. 

Anonymkode: c23b5...4d1

Skrevet

At noen mener vi er lite miljøvennlige lever jeg greit med. Men poenget er at folk må få lov å leve som de gjør uten at noen at noen legitimerer å snakke nedlatende om valgene man tar 

Hva i alle dager er dette slags argument! Så det du sier er at du kan gjøre det du vil og andre får ikke snakke stygt om det. OK, la oss prøve logikken. Du velger å være pedofil, men siden du har valgt å leve som det så kan ingen snakke nedlatende om det! 😂

Anonymkode: 3a641...0a2

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager er dette slags argument! Så det du sier er at du kan gjøre det du vil og andre får ikke snakke stygt om det. OK, la oss prøve logikken. Du velger å være pedofil, men siden du har valgt å leve som det så kan ingen snakke nedlatende om det! 😂

Anonymkode: 3a641...0a2

Du skjønner nok selv at den sammenligningen er langt over grensen

Skrevet
10 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Men mange av turene dere tar er jo rene ferieturer, helt uten å besøke familie? Du må huske hva du deler her ikke, vi vet ganske mye om deg og din familie etterhvert. 

Uansett hvordan du vrir på det så flyr dere unødig mye og kan ikke kreve respekt for det. 

Dere er så typiske for ‘meg først generasjonen’. 

Anonymkode: 20472...bc3

Skrevet
17 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du unngår fremdeles mine helt konkrete spørsmål...

Det du sier her er jo at det betyr mer for deg at du får se familie her og nå enn at dine barn og deres barn og barnebarn får et levelig liv... I beste fall velger du å ha på deg skylapper...

For dere reiser jo ikke bare for å se familie, du/dere reiser på andre ferier og langhelger og storbyferier også. Hvorfor er du ikke villig til å kutte ned på noen av de andre reisene siden dere "må" reise så mye for å se familie?

Men jeg lurer igjen på hva du svarer på de spørsmålene jeg stilte? ...siden du selv har skrevet at du svarer på alle spørsmål du får, og jeg forsøkte å holde en saklig tone slik du ønsket deg...

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men mange av turene dere tar er jo rene ferieturer, helt uten å besøke familie? Du må huske hva du deler her ikke, vi vet ganske mye om deg og din familie etterhvert. 

Uansett hvordan du vrir på det så flyr dere unødig mye og kan ikke kreve respekt for det. 

Dere er så typiske for ‘meg først generasjonen’. 

Anonymkode: 20472...bc3

Vi ferierer aldri i familiens hus. Vi leier alltid hus eller hotell. Vi reiser for å møte venner og kjente og også for å ha ferie selv . Er vi borte i 14 dager er vi flere av dagene alene enn vi er med kjente. Sånn sett kombineres det. Vi reiser også uten å besøke familien men da reiser vi gjerne til land eller by som har en familiær eller kulturell forankring . Helt klart både ferier og besøk ja

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du unngår fremdeles mine helt konkrete spørsmål...

Det du sier her er jo at det betyr mer for deg at du får se familie her og nå enn at dine barn og deres barn og barnebarn får et levelig liv... I beste fall velger du å ha på deg skylapper...

For dere reiser jo ikke bare for å se familie, du/dere reiser på andre ferier og langhelger og storbyferier også. Hvorfor er du ikke villig til å kutte ned på noen av de andre reisene siden dere "må" reise så mye for å se familie?

Men jeg lurer igjen på hva du svarer på de spørsmålene jeg stilte? ...siden du selv har skrevet at du svarer på alle spørsmål du får, og jeg forsøkte å holde en saklig tone slik du ønsket deg...

Det er viktigere her og nå enn fremtidige generasjoner ja. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så... hvis din mor bodde langt unna, så ville du bare tenkt «Vel, da glemmer vi mamma. Planeten først!» ?

Come on. Flere her inne later som om de er så perfekte på alle nivå, men sannheten er nok en ganske annen. Tipper at hvis vi hadde gransket deg og ditt liv, så kunne vi kritisert dine valg ganske heftig også. Start med deg selv, og jekk deg ned!

Alle skjønner at flyreise er mer uunngåelig i noens liv,enn andres. Sånn er det bare. Dere har ingen rett til å være blærete av den grunn. 

Eller jo! Den av dere som bor utendørs i en hytte laget av blader, i egensydde klær, har tannbørste av bambus, lever 100% av naturen og overhodet ikke har et forbruk av noe, de kan få lov å si hva de vil. 

Hvis du flyr så mye som vi alle vet at HI flyr vet du at det er laaaangt over kun besøke bestemor. For min egen del kan jeg fortelle at ja, jeg kjører bil men jeg har ikke fløyet i hele hverken 2018 eller 2019. Jeg gjør alt jeg kan for å minimere mitt avtrykk. Det er viktig for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...