Gå til innhold

Flyskam

mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir helt svett av folk som mener at de har all rett i verden til å si akkurat hva de synes passer til folk som velger flyreiser i forbindelse med ferie. Man må ikke fortelle alt man mener om andres valg og man kan fint velge å gjøre ting på en annen måte selv uten å snakke nedsettende om andre. Man er ikke dårlige mennesker fordi man velger å feriere i varmere strøk . Noen velger økoferie og andre velger ferie med fly. La folk velge selv. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lever i en tid, der alle eier sannheten, slik de ser det. Og dessverre, blir folk veldig hoven. 

Trikset er å minne folk om at det ikke finnes én sannhet som passer alle. 

Anonymkode: d0801...ca1

Skrevet

Man er ikke nødvendigvis et dårlig menneske. Det kan være man bare er et menneske som ikke (ennå) har forstått alvoret. Men enig med deg i at det går an å drive folkeopplysning på en hyggeligere måte. Antakelig er det også mer effektivt. 

Anonymkode: 2b7fe...541

Skrevet

Ikke nødvendigvis et dårlig menneske,  bare forholdsvis enkel og egoistisk. 

Anonymkode: e0ee4...0b2

Skrevet
48 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Blir helt svett av folk som mener at de har all rett i verden til å si akkurat hva de synes passer til folk som velger flyreiser i forbindelse med ferie. Man må ikke fortelle alt man mener om andres valg og man kan fint velge å gjøre ting på en annen måte selv uten å snakke nedsettende om andre. Man er ikke dårlige mennesker fordi man velger å feriere i varmere strøk . Noen velger økoferie og andre velger ferie med fly. La folk velge selv. 

Det er ubehagelig å bli minnet på om at man gjør ugreie valg. Flyr du mye må du tåle å høre at det faktisk er en ikke ubetydelig miljøbelastning. Og elbilen i garasjen veier ikke opp for «feriefråtsing». Enkelt og ubehagelig for «globetrottere».

Anonymkode: c1749...583

Gjest Antarctica
Skrevet
47 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jo, man er et MYE, mye dårligere menneske enn andre hvis man bruker en uforholdsmessig stor andel av ressursene på kloden. Selvsagt er man det. 

Ingen kan nekte deg å gjøre det pr. i dag, men at du liksom krever fritak for samvittigheten også, det er faktisk litt mye forlangt. Hvem som helst kan si og mene AKKURAT hva de vil om ditt valg. De kan si at det er uansvarlig, umoralsk og usolidarisk om de vil. De kan kalle det plukkråttent og forkastelig også, om de ønsker.

Du kan ikke kreve verken applaus eller anerkjennelse for noe som helst, folk kan mene om deg det de vil. Du har null rett til å styre andres uttalelser.

Skrevet
50 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Når man velger å dra på tre turer til samme region istedenfor å slå sammen til en er man jo rimelig håpløst miljøsvin. Det må man tåle å høre.

Anonymkode: ade6a...74b

Gjest Antarctica
Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi lever i en tid, der alle eier sannheten, slik de ser det. Og dessverre, blir folk veldig hoven. 

Trikset er å minne folk om at det ikke finnes én sannhet som passer alle. 

Hvor mange sannheter fins det om flytrafikkens innvirkning på klimaet..?

Skrevet
Akkurat nå, Pashla skrev:

Jo, man er et MYE, mye dårligere menneske enn andre hvis man bruker en uforholdsmessig stor andel av ressursene på kloden. Selvsagt er man det. 

Ingen kan nekte deg å gjøre det pr. i dag, men at du liksom krever fritak for samvittigheten også, det er faktisk litt mye forlangt. Hvem som helst kan si og mene AKKURAT hva de vil om ditt valg. De kan si at det er uansvarlig, umoralsk og usolidarisk om de vil. De kan kalle det plukkråttent og forkastelig også, om de ønsker.

Du kan ikke kreve verken applaus eller anerkjennelse for noe som helst, folk kan mene om deg det de vil. Du har null rett til å styre andres uttalelser.

Det er faktisk ikke for mye forlangt å forvente at voksne mennesker ikke snakker nedlatende til folk. Diskuter gjerne men hold det saklig 

Gjest Antarctica
Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det er faktisk ikke for mye forlangt å forvente at voksne mennesker ikke snakker nedlatende til folk. Diskuter gjerne men hold det saklig 

Jeg har aldri gjort annet. 

Å føle seg truffet betyr ikke at noen har krenket deg, vet du. Det kan faktisk også bety at du mottar berettiget kritikk og tåler det dårlig. Det er HELT saklig å si at luksusforbruk er dårlig gjort.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Når man velger å dra på tre turer til samme region istedenfor å slå sammen til en er man jo rimelig håpløst miljøsvin. Det må man tåle å høre.

Anonymkode: ade6a...74b

Sånn i vårt tilfelle lar det ikke seg gjøre. Vår ene tur må gjøres når mannen ikke har ferie. Jeg og barna skal i ett bryllup . Vår andre tur er årets familieferie. Vår tredje tur er med bil. 

Skrevet

Jeg har aldri gjort annet. 

Å føle seg truffet betyr ikke at noen har krenket deg, vet du. Det kan faktisk også bety at du mottar berettiget kritikk og tåler det dårlig. Det er HELT saklig å si at luksusforbruk er dårlig gjort.

Nå mente jeg ikke at du var usaklig 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Kan du et eksempel på hvordan man på en saklig måte skal påpeke at noen er et miljøsvin?

Anonymkode: 2752d...dca

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kan du et eksempel på hvordan man på en saklig måte skal påpeke at noen er et miljøsvin?

Man kan diskutere hvorvidt det er innafor å fly mye på en saklig måte ja. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Nå mente jeg ikke at du var usaklig 

Nei? Men du mente at det automatisk er «nedlatende» å si noe negativt om et dårlig og umoralsk valg? 

Gjest Antarctica
Skrevet

Vel, det er utafor. Kort diskusjon, da.

Skrevet

Sånn i vårt tilfelle lar det ikke seg gjøre. Vår ene tur må gjøres når mannen ikke har ferie. Jeg og barna skal i ett bryllup . Vår andre tur er årets familieferie. Vår tredje tur er med bil. 

Du må ikke dra på akkurat disse ferieturene. Det er et valg du tar. Og det valget er svært lite miljøvennlig. Du liker ikke å bli minnet på det, men det betyr ikke at folk som kommenterer det er nedlatende.

Skrevet

Jeg som svarte først i tråden. 

Og samtlige her, understreker mitt poeng. «Jeg har rett. Du er en idiot. All hail me!»

Skrevet

Nei? Men du mente at det automatisk er «nedlatende» å si noe negativt om et dårlig og umoralsk valg? 

Nei. Det er mulig å si at man ikke er enig på en saklig måte. En god diskusjon er jeg alltid åpen for men da må den holdes saklig 

Skrevet

Jeg spurte ikke om det var mulig, det har du allerede påstått, men om du kan gi et eksempel?

Jeg er også et miljøsvin i så måte, men jeg vet om at jeg er det og anerkjenner det. En gang i året flyr vi på ferietur, enda jeg vet at det ikke er bra. I tillegg spiser jeg kjøtt, enda jeg vet at det heller ikke er bra for klimaet vårt. Jeg får litt dårlig samvittighet for dette, men ikke nok til å la være. Helt egentlig tror jeg at jeg er ganske normal her.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ikke dra på akkurat disse ferieturene. Det er et valg du tar. Og det valget er svært lite miljøvennlig. Du liker ikke å bli minnet på det, men det betyr ikke at folk som kommenterer det er nedlatende.

Vi må ikke. Vi velger det. Vi kan fortsatt ikke slå alle turene sammen . 

Gjest Antarctica
Skrevet

Nei. Det er mulig å si at man ikke er enig på en saklig måte. En god diskusjon er jeg alltid åpen for men da må den holdes saklig 

Men hør - ingen kan være «enig» eller «uenig» i noens valg av ferie. Det er jo uansett ikke naboen som kan stoppe deg på kjøpe billetten. Enig og uenig om en ferie, det gjelder jo bare deg selv og mannen  din.

Derfra og ut er det ikke begreper som «enighet» man tar i bruk. Alle kan mene noe om ditt valg, og da må du enten kunne forsvare det, eller finne deg i at det er et drittvalg som du likevel tar.

Skrevet

Nei, og da er dere svært lite miljøvennlige. Det må du leve med.

Gjest Antarctica
Skrevet

Men dere kan jo bare la være. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spurte ikke om det var mulig, det har du allerede påstått, men om du kan gi et eksempel?

Jeg er også et miljøsvin i så måte, men jeg vet om at jeg er det og anerkjenner det. En gang i året flyr vi på ferietur, enda jeg vet at det ikke er bra. I tillegg spiser jeg kjøtt, enda jeg vet at det heller ikke er bra for klimaet vårt. Jeg får litt dårlig samvittighet for dette, men ikke nok til å la være. Helt egentlig tror jeg at jeg er ganske normal her.

Jeg kan argumentere for hvorfor jeg velger å fly og «du» kan argumentere for hvorfor du velger å la være. Verre er det ikke 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...