Gå til innhold

Flyskam

mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke flydd på over 10 år. Kjører ikke bil hver dag, kjøer max 8000 km i året

Anonymkode: 540c6...fde

8000km er jo en lang flyreise det da 😉 

Anonymkode: d0801...ca1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
13 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Flyr du en gang i året, eller kjører bil hver dag hele året, så vet jeg ikke hvem som er den største miljøsynderen her.....?

Vi kjører bil nesten hver dag. Det blir knapt 8000 km i året. Utslippet tilsvarer omtrent en flytur til New York, for en av oss. Hvis vedkommende ville fly hjem igjen også tilsvarer det omtrent et års bilbruk til.

Anonymkode: a040f...a9f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vi kjører bil nesten hver dag. Det blir knapt 8000 km i året. Utslippet tilsvarer omtrent en flytur til New York, for en av oss. Hvis vedkommende ville fly hjem igjen også tilsvarer det omtrent et års bilbruk til.

Men hvis da HI reiser til New York i sommer, og ikke kjører bil hver dag slik du gjør. Er du egentlig noe mindre miljøsynder enn HI da synes du, sånn i det lange løp? Er jo ikke nødvendigvis slik at man reiser med fly hvert år. 

Skrevet

Siden det går tog bare i halve landet, er fly ofte det eneste alternativet i visse strøk. 

Anonymkode: 4f506...3fc

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

8000km er jo en lang flyreise det da 😉 

Anonymkode: d0801...ca1

Så da tenker du at de som flyr en gang i året, ikke kjører bil?

Anonymkode: 540c6...fde

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Håper inderlig det blir innført restriksjoner på flyreiser. Og da tenker jeg ikke på skyhøye avgifter som innebærer at vanlige folk ikke har råd til å fly mens de med penger kan fly så mye de vil med god samvittighet. Jeg håper det blir innført restriksjoner slik at ALLE må begrense flyreisene sine til max én reise per år, eller aller helst hvert annet år. DET vil ha god effekt på miljøet.

Anonymkode: ca229...be3

Litt som bompenger det. Få fattigfolket av veien slik at de rike kommer tidsnok på jobb. 

Jeg går ikke inn for å være et miljøsvin i hverdagen. Jeg har likevel ikke tro på at det å spille på enkeltmenneskers samvittighet kommer til å redde kloden. Dersom det er bedre med plastpose i butikken, da den havner på rett sted, i søpla, kontra et handlenett laget av saktevoksende trær som blir brukt for lite til å være miljøvennelig, så synes jeg at kun 1 av dem skal være tilgjengelig. Å oppdra en hel planet til å ta de riktige valgene ved hjelp av munnhuggeri er ikke løsningen. 

Samme med fly. Man kan gi mer tilskudd til elektriske fly for å ha kontroll over miljøkostnadene ved å lage batteriene eller ansette Pahsla som internasjonal hetseminister. Jeg har mest tro på å på sentrale løsninger. De miljøvennlige løsningene kommer like sakte som menneskers holdninger endres. Det trengs nye generasjoner. Dette er i liten grad opp til enkeltpersoner eller små land som Norge, selv om vi kan gå foran som et godt eksempel. Etter at vi har solgt all oljen til verden da. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei det gidder jeg ikke for jeg synes ikke at forslaget mitt var dårlig i det hele tatt.

Neivel, men da kan i avskrive ditt forslag som ikke praktisk gjennomførbart så ble vi fort ferdig med dette forslaget. Egentlig veldig deilig når man slipper å bruke mye tid på argumentering.

Anonymkode: 94722...736

Skrevet
4 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Men hvis da HI reiser til New York i sommer, og ikke kjører bil hver dag slik du gjør. Er du egentlig noe mindre miljøsynder enn HI da synes du, sånn i det lange løp? Er jo ikke nødvendigvis slik at man reiser med fly hvert år. 

Hvis hi flyr til New York og blir der i ca 6 år før hun flyr tilbake og hun ikke kjører noe bil, blir det omtrent det samme, ja. Du må huske at bilbruken er for hele familien, min andel er bare omtrent 1/3.

Problemet er bare at det ikke er slik. Hi reiser på veldig mange flyturer hvert år (med mindre hun bare skryter på seg turer her inne delvfølgelig) og i tillegg kjører hun langt med bil. I teorien kunne det vært riktig, men okke når det gjelder hi.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hi flyr til New York og blir der i ca 6 år før hun flyr tilbake og hun ikke kjører noe bil, blir det omtrent det samme, ja. Du må huske at bilbruken er for hele familien, min andel er bare omtrent 1/3.

Problemet er bare at det ikke er slik. Hi reiser på veldig mange flyturer hvert år (med mindre hun bare skryter på seg turer her inne delvfølgelig) og i tillegg kjører hun langt med bil. I teorien kunne det vært riktig, men okke når det gjelder hi.

Javel, så da er ikke din bilbruk noe å snakke om altså 😛 Jeg går ut ifra at du ikke har noen planer om å fly i framtiden heller da, verken du eller mannen din? 

Skrevet

Jeg lastet ned flightradar24 på mobilen. Se på bildet. Er det noen som tror at prat på en anonym nettside spiller noen som helst rolle? Så mange fly er i lufta 24 timer i døgnet hele året. De politiske virkemidlene med ny teknologi kan hjelpe. 

Denne diskusjonen hjelper mindre enn å pisse på flytoget når det kjører forbi. Det hadde tross alt vært en nyhetssak. 

Flightradar24-Coverage-2016-1024x429.png

Skrevet
2 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Javel, så da er ikke din bilbruk noe å snakke om altså 😛 Jeg går ut ifra at du ikke har noen planer om å fly i framtiden heller da, verken du eller mannen din? 

Jeg påstår ikke at jeg ikke forurenser noe, men jeg ga deg et konkret svar på ditt spørsmål om hva som var værst. 

Min bilbruk er et problem, men det er et veldig mye mi dre problem enn hi sine flyreiser som var det du spurte om. 

Jeg har forøvrig gen flyplaner for fremtiden. Det betyr ikke at jeg ikke kommer til å fly, det vet eg ikke, men planer har jeg ikke.

Skrevet
2 minutter siden, mipsmaster skrev:

Jeg lastet ned flightradar24 på mobilen. Se på bildet. Er det noen som tror at prat på en anonym nettside spiller noen som helst rolle? Så mange fly er i lufta 24 timer i døgnet hele året. De politiske virkemidlene med ny teknologi kan hjelpe. 

Denne diskusjonen hjelper mindre enn å pisse på flytoget når det kjører forbi. Det hadde tross alt vært en nyhetssak. 

Flightradar24-Coverage-2016-1024x429.png

Et sted må endringen starte, og det enkleste er å starte med seg selv. 

Anonymkode: 2b7fe...541

Skrevet
1 time siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Så hovedinnlegger burde holde kjeft om å avsløre ferieplanene sine mener du? 

Denne diskusjonen blir jo på linje med Stordalen og fruen som brenner så voldsomt for miljøet, men som viser seg å ha sine svin på skogen likevel. De flyr jo så det suser etter. Jeg er sikker på at de fleste her har bil? Da bør alle la bilen stå, og finne fram tråsykkelen! Elbil er ingen argument, de viser seg å være spådd som ennå større miljøsyndere på sikt. 

Skal man være helgener, så må man tilbake flere generasjoner. Der vi verken hadde fly eller bil. 

Selvsagt må alle gjøre sitt, og det er nettopp mitt poeng. Lille Norge kan ikke frelse verden alene. Et lite tips, gå inn på google og sjekk flytrafikken over Europa og resten av verden. Det er millioner som reiser med fly mange ganger i uken, over hele verden! Hovedinnlegger blir her slaktet for å dra på en ferietur (!) fordi hun da er et miljøsvin. Det er rett og slett latterlig. 

Har du lest tråden???? Kom tilbake når du har gjort det, du bommer jo helt!

Anonymkode: ade6a...74b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et sted endringen starte, og det enkleste er å starte med seg selv. 

Jeg tror denne tråden handler om at noen har startet med seg selv, og gjerne vil kjefte på andre til de også gjør som dem. Som tidligere skrevet, jeg har ikke tro på fremgangsmåten.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg påstår ikke at jeg ikke forurenser noe, men jeg ga deg et konkret svar på ditt spørsmål om hva som var værst. 

Min bilbruk er et problem, men det er et veldig mye mi dre problem enn hi sine flyreiser som var det du spurte om. 

Jeg har forøvrig gen flyplaner for fremtiden. Det betyr ikke at jeg ikke kommer til å fly, det vet eg ikke, men planer har jeg ikke.

Poenget mitt er her at når man påpeker andres miljøsynder, så bør man være veldig klar over sine egne. Synes for øvrig det er rart å svare at du ikke vet om du kommer til å fly, når du mener det er så skadelig. Det er jo på grensen til dobbeltmoral.....eller..?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du lest tråden???? Kom tilbake når du har gjort det, du bommer jo helt!

Takk det samme 😄 

Skrevet
9 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Takk det samme 😄 

Å såpass luftig hos deg? Du diskuterer ved siden av saken også svarer du bare ditto tilbake, du driter deg jo ut, men det er kanskje meningen? Har du skjønt poenget med tråden?

Skrevet
10 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Poenget mitt er her at når man påpeker andres miljøsynder, så bør man være veldig klar over sine egne. Synes for øvrig det er rart å svare at du ikke vet om du kommer til å fly, når du mener det er så skadelig. Det er jo på grensen til dobbeltmoral.....eller..?

Jeg regner med å øeve i 50 år og har ikke kontroll på hva som vil skje i denn perioden.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å såpass luftig hos deg? Du diskuterer ved siden av saken også svarer du bare ditto tilbake, du driter deg jo ut, men det er kanskje meningen? Har du skjønt poenget med tråden?

Ja jeg har det. Og det er derfor jeg har svart. Om du mener jeg driter meg ut, så må du bare mene det. Vi tolker denne tråden tydeligvis litt i forskjellige retninger.....;-)

Skrevet

Man kan fordømme andre og  forakte alt man klarer. Men den dagen barnet ditt får smittsom hjernehinnebetennelse og må flys til sentralsykehus, eller moren din ligger på en fjellknaus med brukket ankel og må hentes med helikopter for å overleve, forsvinner prinsipper og all moral. For da er det personlig.

Uten fly stopper verden, helsen, velferdssamfunnet, og fanatikerne som forfekter sine holdninger her vil tidsnok møte seg selv i døra. 

Gjennomfør innkjøpsstopp et år, la være å kast mat som har gått ut på dato, dusj en gang pr uke, og vask mindre klær, så bidrar du med ditt. Plast er helt fint, det. Så lenge det ikke kastes i naturen og havet. 

Det er så utrolig mye misforstått «miljøvern» at jeg blir matt! Og egentlig handler det kun om å heve seg over andre, forakte andre for deres innsats, irettesette andre fordi man anser sin egen innsats å være sååååå mye bedre enn andre.. Vel; fortsett å vær bevisst, best og den som bryr seg mest. 

Men ikke sitt i i glasshus og kast stein. 

Skrevet

Hovedinnlegger blir her slaktet for å dra på en ferietur (!) fordi hun da er et miljøsvin. Det er rett og slett latterlig. 

Tror du må jobbe med leseforståelsen din...

Hun bli ikke sterkt kritisert fordi hun skal dra på én ferietur med fly. Du har rett, det ville vært latterlig.

Hun blir kritisert fordi hun drar på veldig mange utenlandsturer årlig. Og det vet vi fordi Hi selv har et behov for å skrive om disse turene på forumet. Mulig hun skriver om alle turene sine, om hun ikke skriver om alle turene sine til utlandet med fly, så er det jo egentlig bare enda verre.

Hi kritiseres av tre grunner:

1. Hun har et urimelig høyt antall unødvendige lange flyturer verden rundt hvert eneste år. Ikke bare til familie, som hun selv sier, men også andre ferieturer, fotballreiser, weekendturer, kjæresteturer...

2. Hun mener seriøst at hun skal få ødelegge miljøet så mye hun vil, og ikke bare det, hun mener også at ingen skal kritisere henne for det.

3. Hun sier rett ut at bare hun får gjøre som hun vil her og nå så driter hun i om det gjør at hennes barn og deres barn ikke vil ha en fremtid.

Det er en egoisme på et så høyt plan at det kvalifiserer for enormt mye kritikk. Meget berettiget kritikk!

Som jeg har skrevet tidligere, jeg har støttet denne brukeren i årevis når hun er blitt utsatt for uberettiget hets, og har rapportert slik hets også i årevis. Men i denne tråden er all kritikk berettiget, og ikke hets!

(Og nei, jeg er ikke skinnhellig. Jeg velger å ikke ha bil, fordi det er mulig her jeg bor. Hadde vært kjekt å ha, men jeg velger å la være. Jeg sykler på en vanlig sykkel, ikke el, jeg går eller jeg tar buss når jeg en sjelden gang trenger det. Sist jeg var i utlandet for noen år tilbake tok jeg tog. Jeg handler ikke unødvendig, jeg shopper ikke. Jeg forsøker å handle lokale matvarer når slike er å få tak i. Jeg dyrker det jeg kan på verandaen, for å supplere mat, men like mye for å gi biene mat. Jeg bruker viltvoksende vekster i salater og mat. Og jeg er på ingen måte en hippie i fotformsko ;) )

Anonymkode: ef048...6f2

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan fordømme andre og  forakte alt man klarer. Men den dagen barnet ditt får smittsom hjernehinnebetennelse og må flys til sentralsykehus, eller moren din ligger på en fjellknaus med brukket ankel og må hentes med helikopter for å overleve, forsvinner prinsipper og all moral. For da er det personlig.

Uten fly stopper verden, helsen, velferdssamfunnet, og fanatikerne som forfekter sine holdninger her vil tidsnok møte seg selv i døra. 

Gjennomfør innkjøpsstopp et år, la være å kast mat som har gått ut på dato, dusj en gang pr uke, og vask mindre klær, så bidrar du med ditt. Plast er helt fint, det. Så lenge det ikke kastes i naturen og havet. 

Det er så utrolig mye misforstått «miljøvern» at jeg blir matt! Og egentlig handler det kun om å heve seg over andre, forakte andre for deres innsats, irettesette andre fordi man anser sin egen innsats å være sååååå mye bedre enn andre.. Vel; fortsett å vær bevisst, best og den som bryr seg mest. 

Det er en viss forskjell på ambulansefly og chartertur.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen i tråden har kritisert nødvendige flyturer, som syketransport vel må anses å være. Det er ikke en gang noen som har kritisert én utenlandsreise i året.

Det som kritiseres er den uvettige flybruken hvor Hi flyr langt avsted i hele verden flere ganger i året. Og da snakker vi bare om de turene hun selv informerer forumet om til stadighet.

Anonymkode: ef048...6f2

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Neivel, men da kan i avskrive ditt forslag som ikke praktisk gjennomførbart så ble vi fort ferdig med dette forslaget. Egentlig veldig deilig når man slipper å bruke mye tid på argumentering.

Anonymkode: 94722...736

VI skal ingenting, men DU står fritt til å avskrive forslaget mitt så mye du vil.

Skrevet

Hva om, hvis om...

Hi dokumenterer svært mange flyturer i året, det er fakta. Hun mener at jordens miljøutfordringer ikke en hennes problem, det er fakta. Hun mener at det er viktigere at hun får kose seg nå enn at barn og barnebarn får en sunn jordklode å bo på, det er fakta. Hun mener at ingen skal kritisere henne for dette, det er fakta. 

Det er det denne tråden handler om, ikke noe så sjeldent som mennesker som flyr en gang i året og ellers har null utslipp i forbindelse med forflytning ellers i året. 

Hvorfor kan du ikke diskutere det som er saken?

Anonymkode: 20472...bc3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...