Gå til innhold

Julibaby 2015


Bellellon

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig i ganske god form, men begynner å plages skikkelig med ryggen. Har en 50 % stilling som er fysisk tung, selv om jeg er gradert sykemeldt fra den så har det blitt mye verre siste uka. Håper på å komme til legen i mårra, vet ikke om jeg bare skal kaste inn håndkleet eller hva. Får høre hva legen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er egentlig i ganske god form, men begynner å plages skikkelig med ryggen. Har en 50 % stilling som er fysisk tung, selv om jeg er gradert sykemeldt fra den så har det blitt mye verre siste uka. Håper på å komme til legen i mårra, vet ikke om jeg bare skal kaste inn håndkleet eller hva. Får høre hva legen sier.

Vad tråkigt! Håper legen hjelper deg.

 

Jag er sykemeldt 50% nå men det blir ikke bedre. Skall tilbake til legen etter påske for utverdering. Föler att tre uker arbeid er mye, men er ju påske emellan så da får jag vila opp mig. Föler ikke heller for å vara hjemme helt til juli!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg er egentlig i ganske god form, men begynner å plages skikkelig med ryggen. Har en 50 % stilling som er fysisk tung, selv om jeg er gradert sykemeldt fra den så har det blitt mye verre siste uka. Håper på å komme til legen i mårra, vet ikke om jeg bare skal kaste inn håndkleet eller hva. Får høre hva legen sier.

Vad tråkigt! Håper legen hjelper deg.

 

Jag er sykemeldt 50% nå men det blir ikke bedre. Skall tilbake til legen etter påske for utverdering. Föler att tre uker arbeid er mye, men er ju påske emellan så da får jag vila opp mig. Föler ikke heller for å vara hjemme helt til juli!

Ble full sykemelding fra den ene jobben. Men har en liten stilling et annet sted som jeg håper på å greie fram til permisjon, studier og en på tre fra før, så er ikke redd for å kjede meg :-) Forrige svangerskap tror jeg at jeg pressa for langt og hadde fryktelig vondt dvondt den siste tida, håper det skal gå litt bedre nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert spurt om det før men er det noen som har termin i juli og skal føde på ahus som er interessert i og bli kjent? Jeg er sykemeldt frem til fødsel og vil gjerne treffe andre gravide og prate litt:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Er nå i uke 21 og formen min har endelig tatt seg opp igjen til pre-gravide meg :) Er som om jeg har våknet opp fra koma. Overskuddet og energien har virkelig komme tilbake, trenger ikke mer enn 6-7 timer søvn som før, løper hardere og sterkere igjen og glemmer faktisk at jeg er gravid...inntil jeg ser ned og ikke ser føttene mine lengre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert spurt om det før men er det noen som har termin i juli og skal føde på ahus som er interessert i og bli kjent? Jeg er sykemeldt frem til fødsel og vil gjerne treffe andre gravide og prate litt:)?

Jeg føder på Ahus i juli en gang 😊 termin er 25. juli, men jordmor sier de ganske sikkert kommer 2-3 uker tidligere. Jeg er også 100% sykmeldt. Send meg en pm hvis du vil 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye har dere gått opp og har dere stor mage? Jeg selv har en bmi på 30 og er overvektig(står vel fedme,men ser ikke på meg selv som feit men ja masse for mye) jeg har gått opp 5 kg og er i uke 22. Magen syntes jeg er skikkelig stor og syntes nesten det er litt flaut denne gangen fordi jeg har mer fett på kroppen nå enn forrige. Føler liksom jeg må si det til alle at det er ikke bare baby inni der... Men samtidig så føler jeg meg veldig motivert til å få av meg kg'ene etter sommeren. Gleder meg til å bli slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått opp 7 kg. Uke 24. Synes jeg begynner å få en bra mage nå ja :) Er slank, men med litt puddingmage fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veide 57 da jeg ble gravid, gikk opp 6 kg de 3 første måedene ( fikk sjokk da jeg gikk på vekta hos legen😳). Så har jeg gått sakte opp og nå i uke 25 veier jeg 67. Spiser akkurat det samme som før, og har ikke økt appetitt eller lyst på søtt ( utenom det vanlige). Det syntes godt at jeg er gravid, kan ikke skjules lenger😉. Nå syntes jeg det er litt stas å vise frem magen- og kjøpte en svart gravid kjole på svangerskapet på majorstua som fremhever magen på en fin måte. Bukser er vanskelig, så det har jeg slutta å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 24+6 og har gått opp 4 kilo. Like mange kilo som hele forrige svangerskap, og jeg er kjempefornøyd :D Jeg hadde i utgangspunktet en BMI på 20-21 før graviditeten. Ikke at BMI sier så mye.. Men var godt trent og slank :) Nå har jeg fått en kul på magen som jeg mener er stor, men som andre sier er liten haha. Jeg synes den er kjempesøt :) Jeg synes både det er spennende og litt rart at kroppen forandrer seg sånn den gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Er slank og var på nedre BMI skala. Er 21 uker og har gått opp 6 kg. Har ligget der de siste 3 ukene faktisk.

 

Jogger 4-5 mil i uka, spiser likt og har hovedsaklig fått alt på pupper og magen  :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått opp fra 7 kg da jeg var på kontroll i uke 16.. Spent på hva jeg veier på neste kontroll i uke 24 (altså neste uke).. ☺️ Forsøker å ikke fokusere så mye på vekt og kropp, men heller kose meg med graviditeten og alt den innebærer. Synes det generelt er for mye vektfokus blant gravide, målet for mange synes å være å forbli minst mulig.. Men, det gjenspeiler nok bare samfunnets syn på kropp hvor man skal være minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gått opp fra 7 kg da jeg var på kontroll i uke 16.. Spent på hva jeg veier på neste kontroll i uke 24 (altså neste uke).. ☺️ Forsøker å ikke fokusere så mye på vekt og kropp, men heller kose meg med graviditeten og alt den innebærer. Synes det generelt er for mye vektfokus blant gravide, målet for mange synes å være å forbli minst mulig.. Men, det gjenspeiler nok bare samfunnets syn på kropp hvor man skal være minst mulig.

Jeg synes også det er skremmende mange som mener at det er positivt å ikke gå opp noenting så helst. Selvfølgelig finnes det unntak hvor det er bra at man ikke går opp i vekt, men generelt er det jo naturlig og sunt å gå opp i vekt. Vi bærer jo på en baby og skal også ha litt næring til amming når den tid kommer. Jeg liker å kunne nyte graviditeten og det som følger med. Tenker ikke noe på hva jeg veier egentlig. Hadde ikke jm/lege veid meg på kontrollene, så hadde jeg ikke visst hva jeg veide (har ikke vekt hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De jeg kjenner som har vært gravide har vært motsatt og tenkt: " nå er jeg gravid, så da kan jeg kose med så mye søtt jeg vil". en kollega av meg tok helt av og fødte en gutt på over 5 kg. I fødselspapirene stod det: uvanlig stor baby. Og etter å ha sett hennes kosthold gjennom graviditeten er det ikke tvil om hvor skylda ligger. Det er ikke bare farlig for henne, men babyen også. Jeg tror det er best med den gylne middelvei.

 

Anonymous poster hash: 16054...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i utgangspunktet rimelig skrapa da jeg ble gravid- bmi på 17, har lagt på meg 12 kg til nå- er 25+4 idag, har temmelig stor gravidmage og føler meg kjempefin! Syns det er helt greit å legge på seg litt, har hatt veldig økt appetitt siden før jeg fant ut at jeg var gravid- tenker at det skal være litt 'ekstra' på plass til ammekjøret begynner.. Må le litt når kjente uttaler at :du har jo bare lagt på deg mage jo... For det har jeg absolutt ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes magen min er enorm, selvom den nok ikke er det i virkeligheten. Hadde bmi 18,5 før jeg ble gravid. Gått opp 5 kg nå, og alle har kommet i løpet av den siste mnd. 24+4 i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trenger ett godt råd. Jeg er i uke 27 og har jobbet 100% i barnehage frem til nå. Har vært utrolig sliten og har jernmangel. Gikk til legen og hun ville ikke sykemelde meg mer enn i påsken. Da skal jeg uansett ha fri, så det føltes helt håpløst. Hun sa også: er du leder på avdelingen, da kan du jo ikke være borte. Og: du må øve deg på å ikke være perfekt, nå som du blir mor. Jeg prøvde å forklare hvor slitsomt det er å ha ansvar for 18 barn på jobb, foreldresamarbeid og personal oppfølgning. Tilslutt sa hun at jeg må komme tilbake etter påske, så får vi se om jeg trenger gradert sykemelding. Nå er jeg så sint og irritert at jeg ikke har lyst til å gå tilbake til henne i det hele tatt. Jeg har en god jordmor som har sagt at jeg burde få gradert sykemelding, så jeg har mer lyst til å snakke med henne. Kan jordmødre sykemelde ansatte? Tror alt hadde føltes bedre hvis jeg hadde blitt møtt med litt støtte. Jeg har jo tross alt ikke vært borte 1 dag frem til nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trenger ett godt råd. Jeg er i uke 27 og har jobbet 100% i barnehage frem til nå. Har vært utrolig sliten og har jernmangel. Gikk til legen og hun ville ikke sykemelde meg mer enn i påsken. Da skal jeg uansett ha fri, så det føltes helt håpløst. Hun sa også: er du leder på avdelingen, da kan du jo ikke være borte. Og: du må øve deg på å ikke være perfekt, nå som du blir mor. Jeg prøvde å forklare hvor slitsomt det er å ha ansvar for 18 barn på jobb, foreldresamarbeid og personal oppfølgning. Tilslutt sa hun at jeg må komme tilbake etter påske, så får vi se om jeg trenger gradert sykemelding. Nå er jeg så sint og irritert at jeg ikke har lyst til å gå tilbake til henne i det hele tatt. Jeg har en god jordmor som har sagt at jeg burde få gradert sykemelding, så jeg har mer lyst til å snakke med henne. Kan jordmødre sykemelde ansatte? Tror alt hadde føltes bedre hvis jeg hadde blitt møtt med litt støtte. Jeg har jo tross alt ikke vært borte 1 dag frem til nå.

Hei, forstår godt att du er irritert! Tror likevel jeg ville gått tilbake etter påske og heller skiftet fastlege viss hun fortsatt ikke vil gi sykemelding. Jordmor kan ikke skrive ut sykemelding. Håper du føler deg bedre snart, og att legen din skifter innstilling etter påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trenger ett godt råd. Jeg er i uke 27 og har jobbet 100% i barnehage frem til nå. Har vært utrolig sliten og har jernmangel. Gikk til legen og hun ville ikke sykemelde meg mer enn i påsken. Da skal jeg uansett ha fri, så det føltes helt håpløst. Hun sa også: er du leder på avdelingen, da kan du jo ikke være borte. Og: du må øve deg på å ikke være perfekt, nå som du blir mor. Jeg prøvde å forklare hvor slitsomt det er å ha ansvar for 18 barn på jobb, foreldresamarbeid og personal oppfølgning. Tilslutt sa hun at jeg må komme tilbake etter påske, så får vi se om jeg trenger gradert sykemelding. Nå er jeg så sint og irritert at jeg ikke har lyst til å gå tilbake til henne i det hele tatt. Jeg har en god jordmor som har sagt at jeg burde få gradert sykemelding, så jeg har mer lyst til å snakke med henne. Kan jordmødre sykemelde ansatte? Tror alt hadde føltes bedre hvis jeg hadde blitt møtt med litt støtte. Jeg har jo tross alt ikke vært borte 1 dag frem til nå.

Du skriver at du har jernmangel, har du begynt å ta jerntilskudd? Det kan jo være legen din vil se om det hjelper for deg med ekstra jern. Jeg ville gått tilbake til henne etter påske og hørt hva hun sier da. Det kan jo også hende at du føler annerledes på det når jernlageret øker og du har fått slappet av en ukes tid. Jeg skjønner godt at det er slitsomt å jobbe i barnehage, du må jo være 100% på vakt hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, trenger ett godt råd. Jeg er i uke 27 og har jobbet 100% i barnehage frem til nå. Har vært utrolig sliten og har jernmangel. Gikk til legen og hun ville ikke sykemelde meg mer enn i påsken. Da skal jeg uansett ha fri, så det føltes helt håpløst. Hun sa også: er du leder på avdelingen, da kan du jo ikke være borte. Og: du må øve deg på å ikke være perfekt, nå som du blir mor. Jeg prøvde å forklare hvor slitsomt det er å ha ansvar for 18 barn på jobb, foreldresamarbeid og personal oppfølgning. Tilslutt sa hun at jeg må komme tilbake etter påske, så får vi se om jeg trenger gradert sykemelding. Nå er jeg så sint og irritert at jeg ikke har lyst til å gå tilbake til henne i det hele tatt. Jeg har en god jordmor som har sagt at jeg burde få gradert sykemelding, så jeg har mer lyst til å snakke med henne. Kan jordmødre sykemelde ansatte? Tror alt hadde føltes bedre hvis jeg hadde blitt møtt med litt støtte. Jeg har jo tross alt ikke vært borte 1 dag frem til nå.

Jeg ville tatt kontakt med jordmor og forhørt meg om svangerskapspengér. Dette får friske gravide hvor arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge tilstrekkelig til at den gravide makter å stå i jobb. På dette viset tapper du heller ikke av sykepengerettighetene dine. Jordmor sender inn søknad for deg til NAV.

 

Jeg jobber selv i full stilling i barnehage og begynner å kjenne på kroppen at jeg ikke henger helt med lenger. Hadde jeg hatt muligheten til å sette meg ned med et par ganger på ettermiddagen er det mulig jeg hadde holdt ut i fullt lenger, men det lar seg rett og slett ikke gjøre. I en barnehage må du være 100% tilstede, og med dagens bemanningsnorm betyr det fullt kjør i yttervaktene hvor voksentettheten naturlig nok er mindre (og jeg er mest sliten, spes på ettermiddag). Ikke er det midler å ta av til å leie inn ekstra vikar heller, så tilretteleggingsplikten til styrer blir klin umulig for henne å gjennomføre. Med svangerskapspenger får barnehagen dekt for penger til vikar fra dag en og det blir naturlig nok mye enklere for dem å tilrettelegge for deg om du ønsker å gå gradert for eksempel.

 

Jeg kommer til å forhøre meg om dette når jeg skal inn til jordmor over påske. Hun nevnte muligheten for svangerskapspenger for meg da jeg var der i uke 24, og sa at det var viktig at jeg tok iniativ til dette FØR jeg var så sliten at full sykemelding ble resultatet. I uke 27 kjenner jeg nå at jeg nærmer meg denne grensen med stormskritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) jeg har nå hatt en rolig helg og føler meg bedre. Jeg skjønner også at jeg ikke kan fortsette som før. Jeg har en jordmor som foreslo svangerskapspenger for noen uker siden. Hun var veldig opptatt av at jeg burde søke om det før jeg går på en smell og blir 100% sykemeldt. Så jeg har nå sendt mail til henne og spurt om hun kan hjelpe meg med det. Jeg har også byttet fastlege i dag, og det er jeg veldig fornøyd med! Kunne uansett ikke gå tilbake til henne etter den oppførselen hun hadde på fredag. Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke byttet tidligere:). Jeg hadde jo fått nok advarsler og dårlig inntrykk selv.

Ja, det er så sant - man er mest sliten om ettermiddagen og da er det minst voksne på jobb. Jeg leste en artikkel om hvordan tilrettelegge for gravide barnehageansatte og der stod det at ekstra pauser må settes i system ( tidspunkt). Nå håper jeg bare neste lege er lyttende og empatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at det er tøft å jobbe hundre prosent i barnehage. Er selv sykemeldt pga av ryggen fra den ene jobben (har to deltidsstillinger) pga ryggen, dette er en jobb som er fysisk krevende. Var absolutt ingen problem å få sykemelding, legen var bare glad for at jeg ønsket å fortsette i den andre jobben. Hadde gradert sykemelding halvannen mnd først, men så ble det verre. Nå som jeg jobber såpass lite går det faktisk veldig bra, men merker det fort dager som jeg har vært aktiv. Hadde samme problemet forrige svangerskap, men da tror jeg at jeg presset meg for langt, og hadde fryktelig vondt de siste to mnd. Håper at det ikke skal bli like ille denne gangen, har tross alt en fra før som trenger meg og kan ikke bare ligge på sofaen!

 

Håper du møter litt mer forståelse hos den nye legen, evt at du kan få svangerskapspenger. Det kan jo hende at det holder med gradert sykemelding? Er ganske lenge å gå hjemme og vente hvis du skal gi deg helt, men du må jo selv se hva behovet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg orker ikke gå fulltid hjemme frem til fødselen heller - det tror jeg hadde vært

veldig kjedelig. Men jeg trodde man kunne få gradert svangerskapspenger? Eller er det 100%? Isåfall er 40% sykemelding bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fullt mulig å få graderte svangerskapspenger også. :-) Tenker jeg skal be om litt kortere arbeidsdag til å begynne med, slik at jeg hovedsakelig jobber i kjernetida i barnehagen, og ha lange nok dager til at jeg kan ta pause som vanlig. Jeg vil gjerne gå i arbeid så lenge det lar seg gjøre, så jeg håper vi finner en løsning både jeg og barnehagen kan leve komfortabelt med. (Trenger jo ikke nødvendigvis å bli så lett å finne en vikar som har lyst å gå to timer om dagen, for eksempel.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...