Gå til innhold

Julibaby 2015


Bellellon

Anbefalte innlegg

Håper jeg er like heldig( å bli raskt gravid) som deg, hvis vi går for det😜. Tok du 100% permisjon med førstemann? Vet ikke hva som er lurt...vi har ikke engang sendt inn papirene😳.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper jeg er like heldig( å bli raskt gravid) som deg, hvis vi går for det. Tok du 100% permisjon med førstemann? Vet ikke hva som er lurt...vi har ikke engang sendt inn papirene.

Tok 49 uker, altså 100 %. Det er fordi det er mest økonomisk for oss siden jeg tjener over 6 G (jobben min betaler lønnen min som vanlig, og det er jobben som må kreve inn av NAV) . Og så har mannen i huset gått et halvt år ulønna (fikk barnet etter barnehagefristen). Denne gangen tar vi også 100 % av samme grunn, og overfører ferie, samt tar en del ulønna frem til vi ønsker å sende minsten i barnehagen. Vi ønsker ikke barnehagestart før jan 2017 (jeg synes de er for små når de er 1 år, da har de vanskelig for å uttrykke seg, selvstendighet osv), men må nok betale fra aug 2016. Men men.. alt for de små :)

Endret av ØYNE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tror også 100% er mest lønnsomt for oss, siden vi begge tjener over 500 tusen i året. Så tenkte vi også å ta endel ulønna permisjon, har spart til det i 6 måneder. Ringte nav og den ansatte sa det er mest lønnsomt med 100% når man planlegger 2 tette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske lavtlønna begge to (jeg har jobba redusert pga studier) så er glad vi slipper 80 %. Hadde blitt lite utbetalt. Forrige barn ble født i januar, litt mer smooth i forhold til barnehage nå. Selv om det egentlig var perfekt for han å begynne da han var et og et halvt. Men det passer uansett bra i forhold til at jeg skal søke jobb i skolen, og da er det jo august som gjelder. Pappaen tar perm fra april-juni, da kommer jeg sannsynligvis bare til å jobbe som vikar. Har en fot innafor flere steder så tror ikke det byr på store problemer. Også tar vi hele juli sammen ferie. Tar ut fire uker ferie til høsten også, da går det akkurat opp med 100%, så sant ikke ungen kommer før tida. Men da blir det bare litt ulønna perm i enden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag får ta med mig ungen på jobb hvis ikke vi får ihop det med 100% foreldreledigt... har ikke mulighet å ta ulönnet permissjon i hvert fall. Veldig merkelig dette. Men får ikke gjort så veldig mye med det. Det beror på att vi leier leilighet, 13000 (som kommer öka enda mer nå), så då rekker ikke lönnen langt. :(

 

Tenker att det får bli neste års magont...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ellers så kan jo barnet begynne i bhg før det er 12 mnd. Men syntes det er fryktelig tidlig, så det ønsker jeg ikke. Vil helst ha barnet hjemme til det er 16-18 mnd, men tror neppe det går økonomisk😌.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag får ta med mig ungen på jobb hvis ikke vi får ihop det med 100% foreldreledigt... har ikke mulighet å ta ulönnet permissjon i hvert fall. Veldig merkelig dette. Men får ikke gjort så veldig mye med det. Det beror på att vi leier leilighet, 13000 (som kommer öka enda mer nå), så då rekker ikke lönnen langt. :(

 

Tenker att det får bli neste års magont...

Vi betaler også over 13000 selv om vi eier, er nok ganske vanlig å ha såpass i boutgifter om man bor i Oslo! Når er terminen din da? Det skal jo gå rundt et år hvis du plusser på med litt ferie! Det er iallfall sånn vi gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sendt inn papirene og det ble 100% permisjon. Jeg trengte egentlig ikke ta ulønna permisjon, men ønsker å ta ut ferie når kjæresten min har permisjon. Da får vi 6 uker sammen, tenkte å reise på lang ferie da - kanskje til mauritzius😊🌅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vet inte vad det som äger betalar, men syns det er urtrist att kasta pengar i sjöen. Hade hellre betalt 13000 på ett lån. :)

Nå ser vi på muligheten å flytte hjem til Sverige isteden. Da far vi også lengre permisjon eftersom i Sverige har man fler dagar. Venter egentligen på att banken ska ge oss lån trots att vi ikke bor i Sverige, noe som er vendlig vanskelig tydligvis....

 

Jag har 39 uker + ungefär 10 ukers ferie, så har mannen 10 uker permisjon. Så da skall vi landa någonstans i augusti tenker jeg. Går i permisjon den 18 juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er dyrt å leie - mye bedre å eie om man har mulighet til det. Hvor mange dager er det i Sverige da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vill inte bara flytta på grund av dagarna, har märkt mer och mer att vi vill vara nära familjen nu när vi får barn, ville bara inflika det. :)

 

I Sverige kan man ta ut olika antal dagar, men totalt är det 480 dagar. 60 dagar måste mannen ta. Resten kan du fördela hur du vill egentligen, ned till 1/8 dels dag. Så du kan till exempel ta ut mammapeng for 1/8dels dag  upp till 7 dager/uken. Tar du 7 dager får du 80% av lönen (lite beroende på antal dager i månaden men give or take). Men sedan är några av dagarna inte på den nivån (man får mindre penger for 190 av dagarna) men på lägsta nivån istället, så dessa dagar tar man mest ut vid start av skola etc. Alltså är det lite mer att regne på i Sverige, och lite enklare i Norge sån sett. Men de flesta kan vara hemma 1.5 år minst med sitt barn, och jag menar det är det beste for barnet.

 

Du kan også söke per måned så istället för att bestemme alla månader med en gang så kan du variere hvor mye du vil få penger for, og alltså spara penger/dager og ibland kanske få mer pengar om du har mye utgifter etc.

 

Veldigt krångligt er det!!

 

Hvis vi flytter til Sverige regner de bort den permisjon vi haft i Norge (alltså 7 dager uken i 49 uker) mot det antal dagar vi får i Sverige, så vi får (dessverre ;)) ikkke mulighet å ha to permisjoner. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor du jobber. Mange har et eget skjema du fyller ut for å melde fra om når du skal ha permisjon. De skal vel ikke ha noe mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hva slags papirer arbeidsgiver skal ha?? Husker ikke fra forrige gang...

Jeg fikk ett skjema av arbeidsgiveren min. Den var bare på 1 side, men vi måtte fylle ut nøyaktig datoer for begge sin permisjon. Den skal leveres til NAV minst 2 måneder før permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om noen har erfaring på hvor man kan få kjøpt gravid strømpebukser av god kvalitet? Jeg har kjøpt mine på hennes og Mauritz, men selv om jeg har kjøpt stor str ( xl) ryker de etter 1 uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var forresten på 3d ul i dag👍 ble bekreftet ei jente :-) er i uke 27+6 men ligger nå på 28+1 etter denne ul. Forandret ikke noe på papiret da. Hun var ganske stor 😳 det var jeg veldig spent på. Minimum 4000g baby😳😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var forresten på 3d ul i dag👍 ble bekreftet ei jente :-) er i uke 27+6 men ligger nå på 28+1 etter denne ul. Forandret ikke noe på papiret da. Hun var ganske stor 😳 det var jeg veldig spent på. Minimum 4000g baby😳😳[/quote

 

Hadde du på følelsen av at hun kom tiø å bli stor? Min skulle egentlig bli 3,3 -3,4 kg - men etter at jeg fikk svangerskapsdiabetes kan det jo hende han blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Var forresten på 3d ul i dag👍 ble bekreftet ei jente :-) er i uke 27+6 men ligger nå på 28+1 etter denne ul. Forandret ikke noe på papiret da. Hun var ganske stor 😳 det var jeg veldig spent på. Minimum 4000g baby😳😳[/quote

 

Hadde du på følelsen av at hun kom tiø å bli stor? Min skulle egentlig bli 3,3 -3,4 kg - men etter at jeg fikk svangerskapsdiabetes kan det jo hende han blir større.

 

Ikke en følelse akkurat,men 1.mann var 4055g og barn nr to er gjerne større. Har tatt glukosetest og skal på ny til mandag. Har ikke hatt diabetes og tror ikke jeg har det heller. Veide 1234g nå i uke 28 og det tilsvarer vel nesten 31 uker. Får ta det som det kommer 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Var forresten på 3d ul i dag👍 ble bekreftet ei jente :-) er i uke 27+6 men ligger nå på 28+1 etter denne ul. Forandret ikke noe på papiret da. Hun var ganske stor 😳 det var jeg veldig spent på. Minimum 4000g baby😳😳[/quote

 

Hadde du på følelsen av at hun kom tiø å bli stor? Min skulle egentlig bli 3,3 -3,4 kg - men etter at jeg fikk svangerskapsdiabetes kan det jo hende han blir større.

 

Ikke en følelse akkurat,men 1.mann var 4055g og barn nr to er gjerne større. Har tatt glukosetest og skal på ny til mandag. Har ikke hatt diabetes og tror ikke jeg har det heller. Veide 1234g nå i uke 28 og det tilsvarer vel nesten 31 uker. Får ta det som det kommer 😳

 

Ja, man må nesten det. Jeg var hos legen i dag og symfyse målet lå under kurven. Så da ble jeg selvfølgelig bekymret😳. Det burde jo være motsatt siden jeg har svangerskapsdiabetes, da blir de jo gjerne litt store. Ringte føden, men de sa bare at jeg skal ta nytt mål om 2 uker. Lurer på om jeg skal ta privat ul bare for å sjekke at alt er bra, men vil ikke være for hysterisk heller. Ikke lett å være gravid, altså😳. Men forstår jo at vi er heldige som er det☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

Var forresten på 3d ul i dag👍 ble bekreftet ei jente :-) er i uke 27+6 men ligger nå på 28+1 etter denne ul. Forandret ikke noe på papiret da. Hun var ganske stor 😳 det var jeg veldig spent på. Minimum 4000g baby😳😳[/quote

 

Hadde du på følelsen av at hun kom tiø å bli stor? Min skulle egentlig bli 3,3 -3,4 kg - men etter at jeg fikk svangerskapsdiabetes kan det jo hende han blir større.

 

Ikke en følelse akkurat,men 1.mann var 4055g og barn nr to er gjerne større. Har tatt glukosetest og skal på ny til mandag. Har ikke hatt diabetes og tror ikke jeg har det heller. Veide 1234g nå i uke 28 og det tilsvarer vel nesten 31 uker. Får ta det som det kommer 😳

 

Ja, man må nesten det. Jeg var hos legen i dag og symfyse målet lå under kurven. Så da ble jeg selvfølgelig bekymret😳. Det burde jo være motsatt siden jeg har svangerskapsdiabetes, da blir de jo gjerne litt store. Ringte føden, men de sa bare at jeg skal ta nytt mål om 2 uker. Lurer på om jeg skal ta privat ul bare for å sjekke at alt er bra, men vil ikke være for hysterisk heller. Ikke lett å være gravid, altså😳. Men forstår jo at vi er heldige som er det☺️

 

Uff ja,er noen bekymringer gitt..hvor langt er du på vei? Symfysen min ligger helt på streken😊 vil nok anbefale deg en privat ul hvis du tenker mye på dette😳er ikke gøy det. Men må huske at estimerte mål på ul også kan vise feil.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

 

 

Var forresten på 3d ul i dag👍 ble bekreftet ei jente :-) er i uke 27+6 men ligger nå på 28+1 etter denne ul. Forandret ikke noe på papiret da. Hun var ganske stor 😳 det var jeg veldig spent på. Minimum 4000g baby😳😳[/quote

 

Hadde du på følelsen av at hun kom tiø å bli stor? Min skulle egentlig bli 3,3 -3,4 kg - men etter at jeg fikk svangerskapsdiabetes kan det jo hende han blir større.

 

Ikke en følelse akkurat,men 1.mann var 4055g og barn nr to er gjerne større. Har tatt glukosetest og skal på ny til mandag. Har ikke hatt diabetes og tror ikke jeg har det heller. Veide 1234g nå i uke 28 og det tilsvarer vel nesten 31 uker. Får ta det som det kommer 😳

 

Ja, man må nesten det. Jeg var hos legen i dag og symfyse målet lå under kurven. Så da ble jeg selvfølgelig bekymret😳. Det burde jo være motsatt siden jeg har svangerskapsdiabetes, da blir de jo gjerne litt store. Ringte føden, men de sa bare at jeg skal ta nytt mål om 2 uker. Lurer på om jeg skal ta privat ul bare for å sjekke at alt er bra, men vil ikke være for hysterisk heller. Ikke lett å være gravid, altså😳. Men forstår jo at vi er heldige som er det☺️

 

Uff ja,er noen bekymringer gitt..hvor langt er du på vei? Symfysen min ligger helt på streken😊 vil nok anbefale deg en privat ul hvis du tenker mye på dette😳er ikke gøy det. Men må huske at estimerte mål på ul også kan vise feil.😊

 

Jeg er 31+5 dager. Jeg lå også på streken frem til 2 uker siden, så ble litt overrasket i dag. Jeg syntes også han var blitt så rolig, kjente bare bevegelser etter måltider i 5 dager. Men i dag har han " våknet" og bevegd mye på seg - akkurat som han gjorde før. Ja, skal vurdere ul i helgen, har jo råd til det. Og har jo ikke tatt 3D som mange gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...