Gå til innhold

Februar 2015 <3


MilleMarmelade

Anbefalte innlegg

Gratulerer til alle som har fått, håper dere sitter igjen med gode opplevelser 😊 nå blir det februarbabyer fremover 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer til dere som har fått :blomst: 
Jeg kjenner jeg bare går og venter nå......
starter fødselen med vannavgang eller rier, tro?.....(Har hatt en av hver)
Og når på dagen, er jeg alene hjemme? :( 
 
Har termin på fredag (6.2).

Orker mindre og mindre, sitter/ligger mest i sofaen og ser på tv, minst mulig ute av huset, sover dårlig og har fått veldig sensitive/tette slimhinner, så er veldig tett om dagen...

Når vi reiser fra sykehuset skal snuppa ha på seg ullundertøy og kjole. Har med sløyfe til håret også :babyjente: Og selvfølgelig lue, votter, ulldress, 'ullsko' og ullteppe.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av oss er i mål så langt? Jeg har fått med meg Fiskene2015, Lulusen, megh,Babel80. Har jeg glemt noen?

 

Resten blir februarbabyer ja☺

Hjem fra sykehuset blir body, strømpebukse, ulldress, tykk fleecelue,fleecevotter, ullsokker og fleeceteppe over. Kort vei inn i bilen men de fryser jo så lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Februarbaby har født :)

 

Må si meg enig med Fine-Phine.. Det er trist at denne reisen vi har tatt sammen snart er over for oss alle. Det har vært en fornøyelse å følge dere gjennom svangerskapet og dele gleder, bekymringer og tanker. Rart at vi alle snart er ved veis ende..

 

Her har lillebror blitt 1 uke alt, tiden går virkelig fort! Han er en drøm av en baby, sover og spiser godt. Gråter nesten ikke, vekker meg med kose babylyder på natta når han er sulten. Veldig uvant for meg å ha en rolig baby, da førstemann var stikk motsatt og jeg var forberedt på krig igjen :P

 

Er så utrolig herlig å sove tett inntil han og våkne til det vakre lille ansiktet inntil mitt <3 dere har virkelig noe å se fram til jenter, snart er det deres tur til å kose dere med babyene deres! Har omsider fått til amminga og ferdig med såre brystvorter. Så nå er alt bare kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen var det et par til som rakk å få januar barn- gratulerer så mye Babel80 og Februarbaby2015 :)

 

Det er vel noen igjen av oss enda som venter på februarbarn. Er også spent på hvordan fødsel starter denne gang, sist var det ingen tegn til at fødsel skulle starte. Husker jeg var i Sverige og tuslet rundt på shoppingsenter- på morgenen etter startet det med rier. Hadde ingen kynnere, menssmerter eller andre tegn- så kom litt brått på en måte hehe.

 

Så godt å høre at det går fint med dere Lulusen, høres ut som en drøm med en rolig baby og at amming går fint :)

Nå er det bare å vente på neste da. Og kanskje noen har lyst til å dele litt mer rundt selve fødselen etterhvert- hvordan opplevdes det, hva skjedde? Synes det er spennende lesning- da fødselene kan være så forskjellig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan godt dele fødselshistorien min for de som har lyst til å lese :)

 

Fredag 24/1 da jeg skulle gå å legge meg var jeg på do for å tisse, merket da jeg var ferdig at det var noe tykt slim i trusa (en del av slimproppen kanskje?). Kjente jeg ble veldig spent og sov ikke så godt den natta.. Våknet 5.30 lys våken lørdag morgen, gikk på do og da var det rosa i utfloden. Begynte å lese om tegningsblødning og skjønte at det var det jeg hadde. Gikk på do en gang til en time senere og da var det mer tydelig blod i doskåla. Sånn gikk det utover dagen med litt rosa/rødt i utfloden hver gang jeg gikk på do. Sendte sønnen min til mamma og pakket med overnattingstøy i tilfelle det skulle bli nødvendig, og det ble det!

 

Kl.15.15 startet svake rier.. Kjente med en gang at dette var mer enn bare kynnere. Åpnet rieteller appen og følte meg litt stressa, første fødsel gikk jo så fort så var redd jeg ikke skulle rekke sykehuset. Det var 7-8 min mellom riene, syns de kom ofte og hadde lest at man som annengangs fødende skulle ringe føden når det var 5-7 min imellom. Jeg tok en dusj og samboer sto utenfor å tok tiden på riene. Så ringte jeg føden, fikk beskjed om at jeg kunne bestemme selv hvor lenge jeg ville vente siden første fødsel gikk fort. Vi bestemte oss for å spise, men så plutselig kom det en vondere rie som skremte meg så vi kastet oss i bilen.

 

På ahus ble jeg lagt på ctg måling 17.30, riene var ujevne og jeg hadde 1-2 cm åpning bare. Hun kjente at jeg var myk og moden så hun tøyde litt og med en gang ble riene litt sterkere. Vi bestemte oss for å dra og spise og komme tilbake.

 

Så satt vi i gangen på ahus å leste noen blader for å få tiden til å gå.. Riene kom, men de var ikke så vonde at jeg måtte puste meg gjennom de enda.. Så da satt vi der da, og begge angret litt på at vi ikke drøyde noen timer med å dra.

 

Kl. 20.30 gikk vi trappene opp til føden i 5.etg (Gud så dårlig konsis jeg har fått i svangerskapet). Hun sjekket meg igjen og det var 3-4 cm, jeg kunne bli lagt inn. Gleden var stor! Hun tøyde mer og riene ble sterkere.

 

Så lå jeg på fødestua og pustet meg gjennom riene, vi snakket om smertelindring og jeg sa jeg ville ha lystgass og ikke epidural. Jeg advarte jordmor om at jeg sikkert kom til å rope etter epidural men at jeg ikke ønsket det for det. Hun sa at de fleste gjorde det.

 

Så ble jeg sjekket igjen kl.23.00. Da var det 5-6 cm åpning. Det gikk sakte fremover, hun anbefalte meg å sitte på ball for å få fortgang i fødselen. Det var så mye bedre å sitte på ballen når riene kom og samboeren min masserte ryggen min hver gang de kom, han var fantastisk gjennom hele fødselen. Jeg satt der på ballen og riene økte på. Jeg lukket øynene og pustet meg gjennom riene.

 

Kl.00.30 kom det en rie så vond at jeg ikke klarte mer uten smertelindring. Jeg var veldig kvalm under hele fødselen så jeg ba om å få svak lystgass først så ikke jeg ble mer kvalm. Hun satt den på 20% lystgass til å begynne med. Det hjalp bare å ha noe annet å konsentrere seg om enn riene. Følte meg ikke ruset eller noe. Satt sånn med svak lystgass og sterke rier til kl.01.00. Da var det på tide å sjekke meg igjen og ta eventuelt ta vannet. Jeg la meg i fødesenga og hostet en gang, da sa det splæsj og vannet gikk av seg selv. Hun sjekket meg og det var 7-8 cm åpning. Jeg ble skuffa! Det gjorde så vondt og bare 7-8?! Få minutter senere kjente jeg at det presset på! Jeg må presse! Ropte jeg! Hun gjorde seg klar til å ta imot babyen, og ringte på en jordmor til. Inn kom jordmoren jeg hadde under min første fødsel, for en tilfeldighet! Jeg pekte på lystgassen og ropte: skru den opp! Hun skrudde den på maks og jeg pustet for harde livet inn i masken, følte meg straks litt ruset og roligere. Så måtte jeg presse igjen, kjente hodet presset mot åpningen. Men så sklei han tilbake! På neste rie presset jeg selv om jeg ikke følte for å presse, jeg skulle ha den ungen ut nå! Kjente det brant i underlivet og plutselig var hodet ute! Jeg hørte en liten stemme som prøvde å gråte! Så stoppet det opp igjen, jeg fikk ikke pressrie og ble bekymret for han som sto halvveis ute av kroppen min. De sa han hadde det bra. Jeg pustet i vei i lystgassmasken og så kom det en pressrie til. De ba meg ikke presse for hardt og jeg gjorde som de sa for jeg ville ikke revne. Så kjente jeg at han sklei ut, det var over! Klokka var 01.17. Han gråt og gråt på brystet mitt. Jeg syns han var så liten. Men han veide 3820 gram så liten var han ikke. De sjekket meg om jeg måtte sy, men jeg slapp det! Er det mulig tenkte jeg, han var 1,6 kg tyngre en førstemann og jeg slapp å sy. Det hjalp nok at jeg presset så forsiktig denne gangen.

 

Pga at han hadde forsøkt å gråte da hodet var ute så hadde han svelget en del fostervann og var veldig kvalm første natta, lå å klynket og bar seg stakkar. Gulpet opp fostervann og nøys masse. Utover dagen gikk det seg til.

 

Alt i alt en mer kontrollert og bedre fødsel enn første gang og jeg følte en enorm lettelse over at det var over! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt skrevet Lulusen! Håper jeg også klarer å huske så mye når jeg skal skrive ned min historie. Føler at jeg av og til var ganske fjern pga lystgassen, trettheten og smertene så noen detaljer må jeg spørre mannen om. Så min historie følger senere.

 

I dag skal vi dra hjem fra sykehuset. Det blir både kjempe godt men også veldig spennende... Er vi klare for å ta dette enorme ansvaret alene?? Det går nok fint!

Han er så flink vår lille venn.

 

Lykke til alle februarjenter! Noen som tror det nærmer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tegn på at noe nærmer seg :-(

38+5 idag. Prøver å forbedre meg mentalt på at det ikke blir fødsel.. At jeg går en uke over tiden og at det heller blir keisersnitt.

Ønsker virkelig å oppleve en fødsel! Samtidig har jeg skremt meg selv ved å lese om risiko ved vanlig fødsel etter å ha hatt keisersnitt før.

Dersom morkaken ligger lavt og foran( det gjør den hos meg) så er det en mikroskopisk sjanse for at den kan ha grodd fast i KS arret. Dette kan visstnok være veldig farlig ved en fødsel og kan føre til stort blodtap siden morkaken kan revne når den skal ut. :-\

Tror jeg skal snakke med jordmoren på sykehuset dersom det blir fødsel. Dumt å lese for mye sånne ting kanskje😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg nesten jeg håper det drøyer litt til (40+0 idag). Jeg var oppe 5-8 ganger i natt; knerten ramla ut av senga, klagde på vondt i øret osv osv, i tillegg måtte jeg jo på do flere ganger. Vi måtte stå opp tidlig for å levere i bhg, levere bil på verksted, komme meg på bekkentrening og helst handle mat - før legetimen min kl 11... Men knerten var slett ikke i form, etter 20 min i bhg måtte jeg ringe far og be han hente mens jeg hastet videre. Jeg rakk såvidt legetimen og hadde med knerten. Han fikk nye dren for 3 uker siden, men nå rant det væske ut av øret. Antibiotikakur på han, og det tok meg 30min å få den ut på apoteket. Så måtte vi vente litt på bussen hjem, og så raste knertens verden fullstendig sammen. Han pleier å kunne gå hjem fra busstoppet på ca 10min. Idag brukte vi 45... Han nekta å gå, jeg kan ikke bære en toåring i min tilstand (og i hvertfall ikke oppoverbakke på holke). Så jeg prøvde å lokke og lure og ignorere til ingen nytte - ungen lå hylende på bakken. Det endte med at mor også sto og hikstet og gråt og måtte slepe ungen i "nakkeskinnet" på dressen hele veien hjem, med mange pauser. Mangler bare at noen har meldt meg til barnevernet for mishandling. Knerten er forøvrig fornøyd nå, han har fått kjeks og tv.

Åh, beklager langt syteinnlegg, men det var så fælt å stå ute der med hylende unge, ingen hjelp i sikte og begge med massivt underskudd på søvn og mat.

Jeg ønsker meg barnevakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det hørtes utrolig slitsomt ut mortilknerten! :( Er det noe trøst hørtes situasjonen veldig kjent ut, var flere ganger jeg dro med med en trassig 2-åring etter nakkeskinnet på dressen hjem som høygravid! Hva skal man gjøre når man ikke kan bære og ungen nekter å gå? Det er så frustrerende at man holder på å tilte! Heldigvis er alt bra når man er hjemme da. Hold ut! Snart er du i mål og da blir det så mye lettere igjen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Lulusen - det hjalp! (begynte å grine igjen både når jeg leste svaret ditt og når jeg skulle fortelle gubben om dagen, men sånn er det med kroppen full av hormoner! ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...da gubben kom hjem, var jeg forresten så i ørska at jeg spurte om han hadde henta i bhg.

-øh, NEI, er ikke knerten sammen med deg?!?

-øh, vet ikke, vent, øh, jo selvfølgelig, han ligger jo her og sover ved siden av meg...

Var nok ikke helt våken jeg heller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mortilknerten da, huff a meg :(

Dagen før jeg fødte gråt jeg kjempemasse. Var frusert og følte jeg møtte motgang .... Dagen på fredag gikk med å vaske og gråte ... I uke 40+0

Dagen etter fødsel også. :-)

 

Og tårer kommer nå ... Barseltårer? Helt forferdelig. :-(

Gleder meg til det er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det ble litt feil. Men blr fødsel dagen etter den "leie" dagen :-)

 

Til dere som har født: har dere barseltårer? Jeg gråter og ler omhverandre .... Plutselig kan jeg begynne å gråte. 😳

 

Skal vi (gjengen her inne) følge hverandre videre? Jeg tror det hadde vært koselig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mortilknerten da!! :( :( :(

For en grusom dag du hadde da! Kan bare forestille meg hvor fortvilt og ensom du må ha følt deg! Stakkar. Håper det går litt bedre nå. Husk at du allerede jobber for to bare ved å bære på babyen. Det er helt ålreit å be om hjelp, evt la være å gjøre noen av gjøremålene. Du er kanskje superwoman til vanlig men hun har tatt permisjon. Du som har en fra før vet hvor slitsomt fødselen og barselstiden kan bli så ta godt vare på deg selv tiden før. I dag er en ok dag å starte med det. Stor varm klem til deg!

 

Februarbaby, jo jeg synes også vi kan gjøre det. Skal vi bli her inne til alle har født og så flytte over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dere snille damer! :)

Resten av dagen gikk mye bedre, bare vi fikk oss litt mat og søvn. Og det ble verken handlet mat, lagd middag eller gjort noe annet i går. (gubben lagde mat) Hadde noen gått forbi oss mens jeg strevde sånn, skulle nok ha huka tak i dem, men det var bare et par biler som kjørte.

Jeg blir gjerne med videre, bare gi meg ei uke til så kanskje jeg òg rekker å føde! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir gjerne med videre jeg også☺

Februar baby : jeg satt i sofaen med den nyfødte lillegutt for 2 år siden og bare gråt og gråt. Jeg var lykkelig men så sliten og hormonell at bare det å spise ble fryktelig slitsomt. Hadde heldigvis en snill mann som serverte mat og passet på. Tok et par uker før jeg ble meg selv igjen. Mange hormoner som skal ut av kroppen og ammehormoner som bygger seg opp og da hjelper det ikke med avbrutt søvn og lite hvile ☺ Barseltiden er fantastisk men også skummel og slitsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vite hos jordmor idag at babyen kanskje har snudd seg og ligger i seteleie. Venter på time til ultralyd som jeg skal ha senere idag. Jeg er 38 +2 og lurer på hvor sent de kan prøve på ytre vending? Kjenner jeg blir kjempe stresset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig Linkii87! :( Håper de har tatt feil og at den lille ligger rett vei.. Noen ganger er det jo veldig vanskelig å kjenne leie! Godt du får svar senere idag. Jeg vet ikke hvor lenge de kan prøve ytre vending, men lest om flere som har utført det i uke 38+ så du rekker nok å forsøke det hvis du vil.

 

Jeg blir også gjerne med videre med dere hyggelige jenter :)

Endret av Lulusen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gå til sj for vanlig møte med jm og lege men sj har fornyttet time 3 kanger nå. Første måtte det vere i dag kl 8.45. Da ringte de i går og spurte hvis jeg kan komme kl 12. Og i dag tidlig ringte de og sa at jeg kan ikke komme fordi de har som sjukdom i avdelingen... ny tid er torsdag klokka 9. Klarer de å rydde opp med 2 dager??? :overrasket:  

Jeg kjønner ikke hvorfor er jeg så skuffa men liker ikke da I have been pushed around. And the last time didnt leave a good taste in my mouth either...  

Hva skal jeg gjøre hvis lillemann plutselig sier at han skal komme no??? Skal jeg til helsestasjon da?

 

This is not a big city... its a little kommune...

 

It doesnt leave a good impression of the hospital... 

 

I know, i know... im over reacting...

 

I should probably take a walk or something.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig Linkii87! :( Håper de har tatt feil og at den lille ligger rett vei.. Noen ganger er det jo veldig vanskelig å kjenne leie! Godt du får svar senere idag. Jeg vet ikke hvor lenge de kan prøve ytre vending, men lest om flere som har utført det i uke 38+ så du rekker nok å forsøke det hvis du vil.

 

Jeg blir også gjerne med videre med dere hyggelige jenter :)

Det håper virkelig jeg også Lulusen! :) Jeg er ikke positiv til ytre vending, så håper jeg slipper det. Fikk vite nå at jeg ikke fikk time før i morgen. Så da får jeg gå å bekymre meg litt til, hehe. Tvi tvi :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mageboeren min har snudd seg til hodeleie! Helt fantastisk! Trodde virkelig ikke det skulle skje. 38+5 i dag. Tror hun snudde seg i går for da fikk jeg veldig trykk i blæren. Men har ikke merket at hun har turnet rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også født. Hadde egentlig termin 30. Januar, men har fulgt både januar og februar på forumet:-)

En rask og greit fødsel! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjedelig kiku. Skjønner godt at det er frustrerende å bli flyttet på hele tiden. Men jeg tror nok at du får lov til å komme inn til føden når tiden er inne ;-)

 

Lykke til i dag Linkii87, hold oss oppdatert :)

 

Så bra Blomstenogmeg, da var det en ting mindre å bekymre seg for. Jeg har jo lest om de som snur seg så sent i svangerskapet, men at hun klarte det uten at du merket det, det er jo litt spesielt :) :) Snill pike!

 

Gratulerer så mye julibaby10! Når fødte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...