Gå til innhold

Februar 2015 <3


MilleMarmelade

Anbefalte innlegg

I dag har jeg pakket baggen for 3 gang  :danse:

Neida, har gått igjennom den for 2 gang nå. Nå er det ikke lenge til termin, mandag om to uker. Og førstemann kom jo halvannen uke før termin så da kan det hende denne gjør det også. Ikke noe tegn på fødsel i det hele tatt, så ingen mistanker og følelse at det er fødsel de nærmeste dagene, men det skjer jo sannsynligvis og forhåpentligvis før eller rundt den 2 feb. 

(Gjør ikke noe om babyen kommer litt før termin altså, siden de har sagt henne vil være en 4 kgs baby   ;) ) 

Merker at spark og bevegelser er meget kraftige, kan ikke huske det var sånn med første som var 4 kg ved fødsel.

 

I dag fikk jeg høre: "syns magen din er fin, den er ikke altfor stor". ca 10 etterpå på butikken "Er det to stk du får eller?".

Du har en skikkelig guttemage, det der er en gutt altså! 

 

Hehe, rart hvordan folk ser på gravidmager. Ene syns magen ikke har vokst så mye (ei jeg kjenner godt), en annen jeg nesten aldri har sett trodde jeg ventet to, og det at folk ser om det er gutt eller jente.....  :tongue: Og dette var med 10 min mellomrom. 

 

 

Ellers nå begynner jeg å bli veldig klar :-) Men nyter fremdeles magen og graviditeten, de flotte fine dagene vi har nå, med forberedelser, spenning, venting og det som hører med i rugetiden. Babyen kommer når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt den følelse fra i går at jeg må på nr2 heile tida. Men da jeg sit ned på do... ingen ting skjer. Og da jeg står opp er følelse tilbake...  Ellers virker magen fint og går på do hver dag.

Har dere noe liknande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den følelse fra i går at jeg må på nr2 heile tida. Men da jeg sit ned på do... ingen ting skjer. Og da jeg står opp er følelse tilbake...  Ellers virker magen fint og går på do hver dag.

 

Har dere noe liknande?

 

Ja, jeg har de siste to dagene kjent litt på at det er veldig tungt ned mot skrittet og rumpa. Det kjennes nesten ut som at hvis jeg ikke kniper igjen som kommer noe til å falle ut. Men det skal sies at jeg går maaaaaaange ganger på do nr 2 i løpet av en dag nå da. I tillegg kaster jeg opp noen ganger. Tror kroppen driver å forbereder seg på at en fødsel kan skje når som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, høres ut som om det er noen spennende dager i vente for dere! Her er i grunn alt som før, så tviler på at noe skjer denne uka. Skal kanskje prøve modningsakupunktur neste uke (uke 39), men vil først høre hva de sier på vekstkontrollen mandag. Er jo deilig å ha noen fridager helt for seg selv også! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal egentlig ta hele "pakka", men jeg vet ikke hvorfor, men vil ikke at han skal ta mandlene enda. Jeg syns han er litt liten til det.

Enda han er to år eldre enn gutten din ...

Egentlig skulle operasjon skje nå i slutten av januar, så måtte be de vente til mars/april.

Måtte smile litt på smilebåndet da jeg leste at han ikke var så happy for å bli med til jordmor, hihi. Skjønner jo det da, men det gikk bra?

Gruer meg ufattelig mye til han skal i narkose :frown:

Er gutten din ørebarn? Har han mye vondt i ørene?

Må han ta mandlene hvis dere ikke vil og ikke skjønner hvorfor? Jeg føler at vi hele tiden har hatt dialog med ønh-legen ifht drenene.

Knerten er nok et ørebarn, ja; han hadde 6-7 ørebetennelser fra 8-18mnd, da var det nok! Han fikk sjelden feber, og var blid og fin på dagen - og skiftet personlighet på kvelden. Smertene kom når han ble lagt. Han fikk dren i februar ifjor og var helt fin fram til jula, da fikk han ørebetennelse på den siden hvor drenet satt skjevt (fikk påvist det på kontroll i september). På kontroll i januar hadde begge dren fallt ut, og vi ble enige om å sette inn nye siden han sannsynligvis ville fått nye betennelser. Som sagt så gjort! :)

Vi syns det gikk helt fint å legge ham i narkose begge gangene (selv om, eller nettopp fordi, knerten sa tydelig i fra hva han mente om saken...) Men med bedøvende krem på forhånd gjør det lite/ikke vondt å få venflon, deretter får de noe for å slappe av (ungen slukner på ett minutt) og så legger mor/far barnet på operasjonsbordet. Når gutten var rolig og bortevekk gikk vi ut og ventet, mens de gjorde sitt. 10 min senere lå han til oppvåkning. Ikke noe å grue seg til! ;) (men vet mange foreldre syns det er ekkelt når barnet blir bevisstløst)

 

Eneste ulempen med dren er at han ikke får bade (litt i badekar er ok), med mindre han har ørepropper og et bånd rundt hodet for å holde proppene på plass - og det har jo 2-åringen nektet tvert! Men en 4-åring kan du vel forklare hvorfor han må gå sånn, så da går det kanskje?

Endret av mortilknerten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skal egentlig ta hele "pakka", men jeg vet ikke hvorfor, men vil ikke at han skal ta mandlene enda. Jeg syns han er litt liten til det.

Enda han er to år eldre enn gutten din ...

Egentlig skulle operasjon skje nå i slutten av januar, så måtte be de vente til mars/april.

Måtte smile litt på smilebåndet da jeg leste at han ikke var så happy for å bli med til jordmor, hihi. Skjønner jo det da, men det gikk bra?

Gruer meg ufattelig mye til han skal i narkose :frown:

Er gutten din ørebarn? Har han mye vondt i ørene?

Må han ta mandlene hvis dere ikke vil og ikke skjønner hvorfor? Jeg føler at vi hele tiden har hatt dialog med ønh-legen ifht drenene.

Knerten er nok et ørebarn, ja; han hadde 6-7 ørebetennelser fra 8-18mnd, da var det nok! Han fikk sjelden feber, og var blid og fin på dagen - og skiftet personlighet på kvelden. Smertene kom når han ble lagt. Han fikk dren i februar ifjor og var helt fin fram til jula, da fikk han ørebetennelse på den siden hvor drenet satt skjevt (fikk påvist det på kontroll i september). På kontroll i januar hadde begge dren fallt ut, og vi ble enige om å sette inn nye siden han sannsynligvis ville fått nye betennelser. Som sagt så gjort! :)

Vi syns det gikk helt fint å legge ham i narkose begge gangene (selv om, eller nettopp fordi, knerten sa tydelig i fra hva han mente om saken...) Men med bedøvende krem på forhånd gjør det lite/ikke vondt å få venflon, deretter får de noe for å slappe av (ungen slukner på ett minutt) og så legger mor/far barnet på operasjonsbordet. Når gutten var rolig og bortevekk gikk vi ut og ventet, mens de gjorde sitt. 10 min senere lå han til oppvåkning. Ikke noe å grue seg til! ;) (men vet mange foreldre syns det er ekkelt når barnet blir bevisstløst)

 

Eneste ulempen med dren er at han ikke får bade (litt i badekar er ok), med mindre han har ørepropper og et bånd rundt hodet for å holde proppene på plass - og det har jo 2-åringen nektet tvert! Men en 4-åring kan du vel forklare hvorfor han må gå sånn, så da går det kanskje?

 

åh mortilknerten tusen takk for svar. Var godt å lese andre sine erfaringer. Men hvordan blir det på badeland, og stranden, må "dren-barn" ha ørepropper da også?

Han har hatt en del ørebetennelser, sist var sommeren 2014, med to stk på rappen. Hadde sjekk for første gang på øre nese hals senhøsten 2014 pga en forferdelig ørebetennelse i sommer. Men ikke hatt noe etter, så tenkte egentlig ikke han var "ørebarn" lengere, han hadde en del fra han var 2-3 år. men så virker det som at det har roet seg litt ned. Men har jo hatt det i bakhodet, den perioden han hadde så mange. (3-4 på 5-6 mnd kanskje?). Derfor ble det til en sjekk hos en ørelege. 

Tenkte egentlig at ørelegen ville si at det ikke var noe, men han ville ha "hele pakka", altså sette inn dren, fjerne mandler og polypper. Dren og polypper, ok, men mandler, er jeg veldig usikker på. Ble ganske overrasket sa han sa det, han sa det ikke så pent ut i ørene da han så i dem og siste ørebetennelsen (som jeg vet om da, eller pencilinkur for ørebet) var for 5 mnd siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

 

åh mortilknerten tusen takk for svar. Var godt å lese andre sine erfaringer. Men hvordan blir det på badeland, og stranden, må "dren-barn" ha ørepropper da også?

Han har hatt en del ørebetennelser, sist var sommeren 2014, med to stk på rappen. Hadde sjekk for første gang på øre nese hals senhøsten 2014 pga en forferdelig ørebetennelse i sommer. Men ikke hatt noe etter, så tenkte egentlig ikke han var "ørebarn" lengere, han hadde en del fra han var 2-3 år. men så virker det som at det har roet seg litt ned. Men har jo hatt det i bakhodet, den perioden han hadde så mange. (3-4 på 5-6 mnd kanskje?). Derfor ble det til en sjekk hos en ørelege. 

Tenkte egentlig at ørelegen ville si at det ikke var noe, men han ville ha "hele pakka", altså sette inn dren, fjerne mandler og polypper. Dren og polypper, ok, men mandler, er jeg veldig usikker på. Ble ganske overrasket sa han sa det, han sa det ikke så pent ut i ørene da han så i dem og siste ørebetennelsen (som jeg vet om da, eller pencilinkur for ørebet) var for 5 mnd siden.

Det er i offentlige bad og på stranda de må ha ørepropper, hjemme i balje eller badekar går det greit, der er jo vannet renere, og vi passer på at han ikke får vann i ørene (han liker ikke å dusje hodet og virker litt redd for vann i ørene selv også) Men det er jo litt trist at vi ikke kan ta han med å bade lenger, for han elska babysvømming som liten! Nå har han ikke badet ordentlig siden 2013 en gang... (men vi vasker ham innimellom, altså! :P)

Mulig ulike ønh-leger har ulik praksis, eller at det så verre ut/ er mer med din gutt, for her har det aldri vært snakk om å ta verken polypper eller mandler. Men han er lite forkjøla og tett og har hatt én halsbetennelse, så føler ikke at det er noe problem heller.

Skjønner at du gruer deg litt med tanke på mandlene, men er det verre å fjerne de enn polypper? Og jeg har ingen råd eller synspunkter å komme med i den saken, det må dere ta med legen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så spent på når det skjer noe. Begynner å bli veldig klar for fødsel.
Er 39+1 og det kan skje når som helst. 1. og 2. mann kom 9 og 7 dager før termin.
Lillegull er veldig aktiv, og føler til tider veldig nedpress og følelsen av at det plutselig skal si 'poff'....

Ellers er jeg i ganske grei form. Av plager nå er det kynnere, halsbrann, dårlig søvn og til tider løs mage.

 

Dagene nå går til å småpusle litt hjemme; litt rydding av ting og tang, tv-titting og soving. Så skal jeg male kleshengere og et bilde til å ha bak sprinkelsenga. Har lyst til å få til en bakedag også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende 2 store gull+1 lite! De sier jo at 3. av og til kan lure deg, men jeg skjønner godt at du regner med at det kan skje når som helst.

Jeg er også klar, men siden vi har besøk av mamma hele denne uka (tom søndag) kan han godt vente til neste uke (39++). Jm trodde ikke det skulle skje allerede nå så da satser jeg på at jeg har noen dager/uker igjen.

 

Jeg vil også gjerne få til noe baking og et lite hobbyprosjekt før han kommer men blir det ikke så er det ikke noe krise.

Jeg kjøpte noen kjempe fine små fargerike kleshengere på ebay så det slipper jeg :-) . Hva har du/dere tenkt å bake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så spent på når det skjer noe. Begynner å bli veldig klar for fødsel.

Er 39+1 og det kan skje når som helst. 1. og 2. mann kom 9 og 7 dager før termin.

Lillegull er veldig aktiv, og føler til tider veldig nedpress og følelsen av at det plutselig skal si 'poff'....

Ellers er jeg i ganske grei form. Av plager nå er det kynnere, halsbrann, dårlig søvn og til tider løs mage.

 

Dagene nå går til å småpusle litt hjemme; litt rydding av ting og tang, tv-titting og soving. Så skal jeg male kleshengere og et bilde til å ha bak sprinkelsenga. Har lyst til å få til en bakedag også ;)

 

Jeg er ikke kommet så langt (37+1), men føler det på samme måte veldig mye av tiden. I hele natt har jeg trodd at det skal starte på ordentlig! Spennende tid vi er inni nå ;) Gleder meg til å høre om flere som får små nurk til verden. Lurer på hvem som blir neste :) 

 

Når det kommer til baking har jeg ikke mye overskudd til det da jeg må være på skolen helt fram til en uke før termin. Høres kos ut å gå hjemme og pusle litt ^^

Endret av fine-phine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bakt sitronkake (formkake, ikke noe fancy), kanelsnurrer og kjeksdeig (bare å skjære i tykke skiver, hive i stekeovnen og vips - ferske kjeks med tranebær og rosiner! (type sætre café cookies)). Bakinga var fordelt over en uke eller to; har ikke rygg til noen langdag på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå nærmer det seg veldig for et par av dere ja! 

Jeg har 3 uker og 3 dager igjen til termindato og jeg har dessverre ingen tro på at fødselen skal starte av seg selv før den tid:-(

Aner ikke hvordan det er når en fødsel starter spontant. Forrige gang ble jeg lagt inn 2 uker på overtid og fikk hele pakken med ballongkateter og riestimulerende. 

Dersom ingenting har skjedd før termin blir det nesten samme prosedyre igjen minus riestimulerende siden det ikke er så bra når man har hatt keisersnitt før.

 

Dersom de ikke klarer å sette igang fødsel med modningspiller og ballongkateter blir det keisersnitt igjen :-(

 

Håper så inderlig at dette blir en vanlig fødsel! 

 

Koser meg fortsatt som gravid bortsett fra at det har blitt tungt å puste, pluss halsbrann og dårlig søvn. Men har ingen vondter ennå heldigvis:-)

 

Er dere bekymret for knøttet i magen? Jeg tenker litt sånn" tenk hvis noe skulle skje nå...?? Han er jo klar, helt ferdig". Skal innrømme at jeg lytter mer innover enn tidligere og kjenner oftere og oftere etter om det er nok liv der inne. Han får noen dulter i løpet av dagen :-p

 

Krysser fingrene for at fødselen starter i slutten av neste uke. Og så håper jeg vi alle får fantastiske smertefrie fødsler ;-)

Gleder meg til å høre om fødslene framover!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo forresten, en ganske stor plage er hormonene. Jeg er fortsatt flat i humøret.. Altså jeg klarer ikke å kjenne ordentlig glede eller ordentlig sinne. Alt er helt nøytralt. Før så gledet jeg meg over alle småtingene, kaffekoppen på morgenen, en god film eller et treff med venninner. Men nå er alt bare... :glare:

Husker det var sånn med lillegutt også. Gleder meg til det går over etter fødselen . Ikke gøy å ha det sånn. Er vel det man kaller lett svangerskapsdepresjon. Er liksom ikke ordentlig lei meg, men heller ikke ordentlig glad noen gang. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det med deg Lulusen? :-) Lenge siden jeg har sett/hørt noe fra deg.

Koselig å bli etterspurt :) Er her jeg, like gravid :P bare hatt noen tøffe dager da sønnen min har vært skikkelig syk og jeg har hatt minimalt med nattesøvn og hatt han hjemme på dagen uten å fått sove da og.. Fikk virkelig en forsmak på nattevåk som venter igjen snart, bare så mye tyngre som høygravid :o også døde bestefaren min, så jeg kjenner at jeg stresser litt for at ikke fødselen skal kollidere med begravelsen neste uke for jeg vil gjerne ta et siste farvel med han. :(

 

Ellers har jeg hatt menssmerter igår natt og idag, så tenker kanskje det er tegn på at det modnes? Hatt veldig hyppige og sterke kynnere og. Nesten så jeg føler at i natt kan bli natten hvor noe skjer.. men ikke sikker, hadde ikke slikt i forrige svangerskap så kan vel kanskje være sånn en stund før fødselen for alt jeg vet. Skal til jordmor imorgen, så tenkte å høre hva hun mener om slike menssmerter. 9 dager til termin imorgen, så nærmer seg! Er det andre som har noen tegn på gang? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, for noen dager, Lulusen! Skjønner godt at du har hatt viktigere ting å gjøre enn å henge her! Og håper at lille holder seg i magen til etter begravelsen, så får du ro til både sorgen og fødselen når den tid kommer. Klem til deg.

Og ingen tegn til noe som helst her, bortsett fra at jeg snart bikker 80kg! Før jeg ble.gravid første gang, hadde jeg aldri veid over 60. Godt det er midlertidig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev 39+1, mente 38+1.....Beklager

 

Tenkte å bake boller, og evt en langpannekake som er god å fryse ned, og kanskje noen rundstykker.

 

Fødebag og stelleveske er pakket. Har også en pose i bilen med håndklær, tisselaken og fleecepledd hvis ting skjer fort.....

 

Dette er det beste svangerskapet mitt. Egentlig lite plager. Ser i ettertid nå, at jeg tror det å ha tatt det ganske rolig på jobb fra slutten av november, har gjort at jeg føler meg i god form. Bekkenet har blitt bedre igjen også.

Jeg har heller ikke gått opp mer enn 5 kg. Jeg er fornøyd med det, men legen synes jeg skal gå opp mer.....

I morgen skal jeg til jordmor og til denne legen på ultralyd, for målinger. Blir spennende å se hvor mye lillegull veier nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Bolle har økt sf-målet sitt for første gang siden slutten av november, og "lagt på seg" 4 cm. Er nå oppe i 32 cm, og det vil si at babyen følger sin egen kurve fint. Det er det viktigste for meg :-)

 

Det er noe annet som har vokst også, og det er puppene! Har ikke plass i de bh-ene jeg kjøpte i andre trimester lenger. Kan noen anbefale en billig og bra BH? Cubus, HM, Kappahl, Lindex el? Gidder ikke kjøpe noen dyre og fine før jeg vet hvor store puppene blir når melken kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min fra sparkjøp + en veldig myk sportsbra. Vanskelig å finne riktig størrelse hvis du veit ikke hvor store de egentlig skal vere.

Skal kjøpe flere etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lindex! Hadde fra hm sist, trur jeg skal kaste de nå, de passet altfor dårlig. Men kjøpte på lindex for et par uker siden; elsker dem! De er helt søm- og spileløse, myke og gode. Kjøpte bare en to-pakning og så ser jeg an størrelsen når melka har kommet. Hadde også en bh fra Change sist, som satt litt penere enn de de billige, men sist jeg prøvde den var ikke den heller god. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi3+1: hørtes slitsomt ut med denne lette svangerskapsdepresjonen, håper det ikke fortsetter etter du har født og. Husker jeg ca halvveis i svangerskapet slet med hormonene selv, var ikke noe gøy, gikk mest i bekymringer for om babyen skulle dø for min del.. Nå går det mye bedre, hjelper å høre at alt er bra på hver kontroll og kjenne godt med liv hver dag.

 

Mortilknerten: har også lagt på meg mye, 20 kg opp på kontroll idag, huff, det er sykt mye! Jeg håper virkelig at amming, bedre kosthold og trilleturer skal gjøre susen fram mot våren.. Tenker som deg: godt det er midlertidig!

 

På kontroll idag var hodet godt ned i bekkenet og festet! Hun mente at disse menssmertene jeg har og stikningene er tegn på at livmorhalsen modnes og hun trodde kanskje fødselen kunne starte snart, spennende! Føler meg litt mer klar psykisk nå, så hadde vært veldig fint hvis han bestemmer seg å komme snart :)

 

Sniff80: mange har skrevet at de er fornøyde med amme bh-ene fra Lindex uten spiler, så jeg har kjøpt 2 pk med disse så får vi se hvordan de er! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi3+1: hørtes slitsomt ut med denne lette svangerskapsdepresjonen, håper det ikke fortsetter etter du har født og. Husker jeg ca halvveis i svangerskapet slet med hormonene selv, var ikke noe gøy, gikk mest i bekymringer for om babyen skulle dø for min del.. Nå går det mye bedre, hjelper å høre at alt er bra på hver kontroll og kjenne godt med liv hver dag.

Mortilknerten: har også lagt på meg mye, 20 kg opp på kontroll idag, huff, det er sykt mye! Jeg håper virkelig at amming, bedre kosthold og trilleturer skal gjøre susen fram mot våren.. Tenker som deg: godt det er midlertidig!

På kontroll idag var hodet godt ned i bekkenet og festet! Hun mente at disse menssmertene jeg har og stikningene er tegn på at livmorhalsen modnes og hun trodde kanskje fødselen kunne starte snart, spennende! Føler meg litt mer klar psykisk nå, så hadde vært veldig fint hvis han bestemmer seg å komme snart :)

Sniff80: mange har skrevet at de er fornøyde med amme bh-ene fra Lindex uten spiler, så jeg har kjøpt 2 pk med disse så får vi se hvordan de er! :)

Ja jeg håper det gir seg fort etter fødselen. Er også redd for at noe skal skje, gleder meg til å se ham snart! ☺

 

 

Jeg kjøpte på HM forrige gang, ikke helt fornøyd. De var behagelige men fikk en flat form og ga lite støtte. Får ta meg en tur på Lindex☺

 

Så spennende at hodet er festet! Høres ut som om du snart er i mål😊

Hodet var ikke festet på forrige kontroll men det stikker i symfysen og bekkenet kjennes helt rart ut, ikke vondt men feilplasser på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...