Gå til innhold

Februar 2015 <3


MilleMarmelade

Anbefalte innlegg

Hei! Til dere som har termin i februar. Hvordan gjør dere det med barnehageplass til neste år? Her jeg bor får jeg mest sannsynlig ikke plass før i August 2016. Velger dere å være hjemme i permisjon uten lønn? Jeg har begynt å spare, men det går sakte fremmover. Min plan er å spare et fast trekk i mnd, feriepenger, skattepenger osv. Også fordele disse pengene utover de mnd jeg går hjemme. Pluss at jeg får kontantstøtte. Noen som har forslag til sparing? Eller en annen måte å "løse det på"? :-) 

 

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det enda  :sjokkert:  Burde kanskje ha gjort det. 

Hva får man i kontantstøtte?

 

Jeg tror det er sjans for barnehageplass her, så sikkert derfor jeg ikke tenker så mye på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å, det var dumt det bare er en jordmor der! Da må du nok bare gå til legen. Har lest at noen går til privat jordmor, men det koster jo penger. :/

 

Selv liker jeg best å gå til legen, men det har med personlig kjemi å gjøre. Hun tar seg alltid god tid til meg og føler det er lettere å åpne seg for henne. Har gått annen hver gang hos jordmor og lege.

 

Angående dette med barnehageplass så har ikke jeg heller tenkt veldig mye over dette. Vet det er to opptak i året i min kommune, så håper på å få plass i januar/februar 2016. Mulig vi må belage oss på en annen barnehage det første halvåret og deretter bytte over til storebror sin bhg i august.

 

Får vi ikke plass kommer jeg til å jobbe 60% og mannen 40 % fram til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei! Til dere som har termin i februar. Hvordan gjør dere det med barnehageplass til neste år? Her jeg bor får jeg mest sannsynlig ikke plass før i August 2016. Velger dere å være hjemme i permisjon uten lønn? Jeg har begynt å spare, men det går sakte fremmover. Min plan er å spare et fast trekk i mnd, feriepenger, skattepenger osv. Også fordele disse pengene utover de mnd jeg går hjemme. Pluss at jeg får kontantstøtte. Noen som har forslag til sparing? Eller en annen måte å "løse det på"? :-) 

 

Jeg har egentlig ikke tenkt så mye på det enda  :sjokkert:  Burde kanskje ha gjort det. 

Hva får man i kontantstøtte?

 

Jeg tror det er sjans for barnehageplass her, så sikkert derfor jeg ikke tenker så mye på det :)

 

Fra barnet er 13 mnd får man 6 000,- i mnd :-) Så det hjelper jo på litt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha :)

Regner med det blir barnehage start Jan 2016. ;)

 

Er egentlig ganske spent om dagen 😊😊 selv om det er igjen litt mer enn tre uker til termin 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får så innmar kynnere når jeg må tisse 😳 etter jeg har vært på do går det over. Og kynnere tar pusten fra meg 😊 ikke vondt, men er bare sånn ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har litt mer ting å få på plass og fortsatt 2 uker igjen å jobbe.

Var på kontroll idag hos jordmor og magefølelsen min om at det er stor baby stemte.. Ligger laaangt over det grønne feltet og når hun kjente på magen kjente hun mye baby til å være 35 uker. Skal jo fortsatt vokse ihvertfall 1 kg.

Så da blir jeg nok satt igang allerede om 3 uker for å unngå keisersnitt. Og jeg føler meg ikke klar

 

Vi får nok ikke plass før august 16. Jeg skal jobbe 40% og mannen deler opp sin permisjon og så hjelper det med kontantstøtten☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ser an bhg-plass, vi kan ikke søke før i 2016 uansett, og da vet vi jo litt mer om hvordan ungen er og hva vi vil. Aner ikke om vi kan få plass fra våren av (vil gjerne vente litt lenger enn 12 mnd med oppstart, knerten var bitteliten da han starta (13 mnd :P), uten verken språk eller å kunne gå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka går utrolig fort! Kjennes ut som om dette er første "ordentlige" uka i permisjon (eller, egentlig så er jeg sykemeldt), fram til nå var det jo juleferie. Men jeg har bytta julegaver (som jeg må bytte igjen, siden jeg fant to tykke dresser i str 62 i skapet som knerten aldri brukte, og tre blir for mye av det gode!), rydda ned det lille som var av julepynt (selv om jeg syns det er tidlig), kjøpt bokser til å sortere knerten og knøttes klær i når jeg bare får rydda i klesskapet, tilogmed kjøpt første bleiepakka! I tillegg strikker jeg noen ammeinnlegg og rydder i skuffer og skap. Og på torsdag er det kontroll av knerten hos ønh-lege, optiker, fysio og legekontroll på meg + et møte på kvelden! Har ikke tid til noen fødsel enda, iallefall! Men vurderer å begynne å pakke litt i sykehusbagen, selv om jeg sikkert blir møkklei av at den står i veien i ukesvis... Har bare plussli innsett at det snart kommer et barn! Uææh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Skulle ringe jordmor nå, for å spørre om når jeg hadde time igjen på torsdag. Men hun er ikke tilstedet denne mnd, de kunne faktisk ikke tilby meg jordmor time før uti februar, dvs jeg får ingen jordmortime før jeg har født. Syns det er litt dumt, kun vært hos jordmor to ganger i svangerskapet. Legen min er flink altså, men det er forskjell på lege og jordmor. Jordmor er jo der for gravide... Føler at hun "vet litt mer". Og hvertfall nå på slutten hadde det vært ålreit å være hos jordmor en gang. (var der i uke 16, og 28).

Kjenner jeg ble litt skuffa... :-(

Det skjønner jeg. Om du ikke bor veldig langt fra sykehuset, kanskje det går ann å ta en tlf dit for å høre om å få en time der?

 

Men gjør de det? 

Føler meg alltid til bry jeg, når jeg skal få hjelp, sjekk ol. 

 

Med andremann fikk jeg time der ifm. omvisning og fødselsangst etter førstemann. Nå følges jeg tett opp pga. sv.diabetes. Så jeg vet ikke helt sikkert, altså.

Jeg hadde ringt og spurt hvertfall og forklart situasjonen, at du ønsker å snakke med en jordmor om tanker rundt fødselen og evt. omvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er bekymret :(

Do you have the same thing that if baby is laying in certain position then you gonna feel sick?
When he is in this position where i can see 2 bumps on my stomach and little walley where my belly is, i feel like im gonna throw up :(

Do you have it?

Otherwise , he is very activ and after we came back from svigers, he has been very snill. Not fooling around in the middle of the night as he did at svigers place where i had to sit up til 3-4 in the morning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka går utrolig fort! Kjennes ut som om dette er første "ordentlige" uka i permisjon (eller, egentlig så er jeg sykemeldt), fram til nå var det jo juleferie. Men jeg har bytta julegaver (som jeg må bytte igjen, siden jeg fant to tykke dresser i str 62 i skapet som knerten aldri brukte, og tre blir for mye av det gode!), rydda ned det lille som var av julepynt (selv om jeg syns det er tidlig), kjøpt bokser til å sortere knerten og knøttes klær i når jeg bare får rydda i klesskapet, tilogmed kjøpt første bleiepakka! I tillegg strikker jeg noen ammeinnlegg og rydder i skuffer og skap. Og på torsdag er det kontroll av knerten hos ønh-lege, optiker, fysio og legekontroll på meg + et møte på kvelden! Har ikke tid til noen fødsel enda, iallefall! Men vurderer å begynne å pakke litt i sykehusbagen, selv om jeg sikkert blir møkklei av at den står i veien i ukesvis... Har bare plussli innsett at det snart kommer et barn! Uææh!

 

Her er også det meste av julen ryddet bort. I dag har jeg gått til innkjøp av litt maling osv, for å endelig begynne å pusse opp barnerommet. Føler plutselig at jeg har litt dårlig tid hehe, den lille kan jo nesten dukke opp når som helst nå. Og som deg føler jeg at jeg ikke har tid til å føde enda :)  Jeg også handlet første bleiepakke, begynner å bli veldig virkelig dette her.

Har planer om å få pakket klar bag nå, bedre det enn at alt bare blir stress og tull når ting setter i gang! Kjøpte inn tøfler i dag til meg selv, og har kjøpt morgenkåpe- selv om jeg ikke vet om jeg tar den med, krever jo så mye plass.

 

Ellers sliter jeg litt når jeg går i butikken, er jo så mye salg på fint baby tøy. Men mye er enten gutt eller jente- og vi vet jo ikke enda. Så har ikke handlet noe særlig, men fikk jo endel til jul, så får bare klare oss med det tenker jeg.

 

Februarbaby2015- det var skikkelig dårlig oppfølging av jordmor. Selv har jeg faktisk vært hos henne 5 ganger til nå, det er vel mye mer enn man skal- men det er hun som har satt opp timene. Og det er jo veldig fint med oppfølging, de er jo som regel veldig dyktige. Synd at det skal være så vanskelig. I tillegg er jeg henvist til sykehuset for ekstra sjekk og ultralyd (pga sist graviditet hvor foster sluttet å ta til seg næring, dette vil de følge litt ekstra med på)- så jeg føler meg veldig ivaretatt, synd det skal være så store forskjeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så aktive dere er! Jeg klarer rett og slett ikke å henge med! :ler: Det har vært så utrolig travelt på jobb og når jeg kom hjem var jeg bare helt utslitt. Da blir det lite energi til oppdatering her på forumet. Men nå har gynekologen sykmeldt meg, etter timen i går 36+1. Så nå skal dere se, nå kommer jeg til å spamme dere :hallo:   Alt var bra med bebisen da vi var på UL, men hun var mer bekymret for meg. Hun syntes jeg var for sliten, hadde litt for høyt blodtrykk og eggehviter i urinen. Det kunne tyde på en begynnende svangerskapsforgiftning, så alt i alt syntes hun det var nok. Det hjalp nok lite at jeg satt der og gråt da hun spurte hvordan det gikk. Bare sånn helt plutselig. Rare greier, hormoner... Veldig leit å måtte slutte når målstreken var i sikte, men hun har nok rett. 4 uker til termin nå, og jeg føler at han kommer før!

 

Jeg kjenner jeg begynner å få litt angst for å føde! Ikke vet jeg om han ligger i seteleie enda, skulle egentlig sjekke det idag, men legen var såklart syk.. Så må smøre meg med tålmodighet til tirsdag.

Jeg får også tanker om hva hvis jeg får styrtfødsel som starter på dagtid mens mannen er på jobb. Ser for meg verste scenarioet med meg som føder helt alene hjemme :( hadde rask første fødsel så vet at sjansen er større for at denne kommer til å gå veldig fort. Mannen leser seg opp på hvordan han skal ta imot ungen i verste fall :P

Er også mer redd for å føde denne gangen fordi jeg vet hvor vondt det er på slutten, går å gruer meg sånn til det er igang. Sta som jeg er vil jeg jo ikke ha epidural heller (tror jeg nå), så må bare stå i smertene som kommer.

 

Så synd at du går og bekymrer deg sånn! :klem: Håper du klarer å slappe av littegrann, og at du får snakket med legen om dette. Må si jeg synes at det er litt søtt at mannen leser seg opp på hvordan å ta imot babyen :ler:

Jeg er også innstilt til å prøve å klare meg uten epidural (har skrevet det i fødselsbrevet) men jeg vet jo ikke hva jeg går til. Holder jeg ikke ut lenger så tar jeg epidural, om jeg får det da.

 

Ordner dere gave til pappaen? (Såfall hva?)
Og pakker dere babyklær som skal med på sykehuset i samme bag som deres, eller egen bag? Tenker litt på å bruke stellebag til babyens klær og evt teppe ...
Og bruker man helst bilstolpose eller ullklær/ annen dress i bilen på vei hjem?

 

Jeg tror ikke jeg ordner gave til pappaen. Han har fått MASSE til jul og så får han jo en sønn, så jeg synes det holder :ler:

Jeg har pakket alt til meg selv og bebisen i en sånn håndbagasjekoffert. 2/3 sett til hver av oss, pluss toalettveske, nattkjole, tøfler, og energibarer+drikke. Egen pose med skift til mannen siden han skal hjem igjen etterpå.

Vi har ikke kjøpt bilstolpose. Håper det holder med klærne vi har pakket, pluss en slags varmedress og teppe. Bilen vil selvfølgelig være varm.

 

Hvilken stelle artikler trenger man til nyfødt igjen, er det klorhexidin man bruker da man renser og steller navelstumpen? 

 

Aldri hørt om at man trenger noe til navelstumpen, jeg som trodde at alt var i boks nå. Hva er det for noe og trenger alle det?

 

Skulle ringe jordmor nå, for å spørre om når jeg hadde time igjen på torsdag. Men hun er ikke tilstedet denne mnd, de kunne faktisk ikke tilby meg jordmor time før uti februar, dvs jeg får ingen jordmortime før jeg har født.

...

Kjenner jeg ble litt skuffa... :-(

 

Det skjønner jeg godt. Jeg har hatt super oppfølging under svangerskapet, hos jordmor, fastlege, gynekolog, sykehuset, og fertilitetsklinikken. Til og med nesten hver uke fremover. Det har vært kjempe godt, så det er jo synd at ikke alle får det. Har du fått time hos fastlegen nå da? De kan og gjør jo ikke det samme som jordmor, men da får du i hvert fall sjekket målene, blodtrykk og urinprøve.

 

Idag falt jeg på vei fra barnehagen,

...
Heldigvis var alt bra på kontrollen og hun trodde til og med at babyen lå med hodet ned nå! Yes! Så tydelig at han klarte å snu seg den kvelden det var sånn vanvittig romstering i timesvis. Jeg kan ikke si hvor letta jeg er for det.

 

Nei å nei, DET var jo ikke noe bra! Håper det går litt bedre med ankelen i dag? Det var nå enda godt å høre at den lille har det bra OG at han ligger med hodet ned! Skjønner godt at du er lettet! Kunne de se om hodet hadde festet seg?

 

Hei! Til dere som har termin i februar. Hvordan gjør dere det med barnehageplass til neste år?  

 

Her vi bor er det venteliste, så om vi er uheldig får vi ikke plass før august 2016. Jeg tar permisjon med 80% utbetaling i 49 uker pluss 3 uker ferie, dermed er jeg hjemme i et år. Om vi ikke har fått plass da, tar mannen sine 10 uker. Etter det kan vi ta ut ferien for 2015 og 2016 (vi prøver å overføre så mye som mulig til 2016). Da er vi kommet til juni/juli 2016 og satser vi på at vi klarer oss til barnehagestart. Mange tar jo ut ungene sine om sommeren før de begynner på skole, så regner med at det er plass når vi har kommet så langt.

 

Var på kontroll idag hos jordmor og magefølelsen min om at det er stor baby stemte.. Ligger laaangt over det grønne feltet og når hun kjente på magen kjente hun mye baby til å være 35 uker. Skal jo fortsatt vokse ihvertfall 1 kg.
Så da blir jeg nok satt igang allerede om 3 uker for å unngå keisersnitt. Og jeg føler meg ikke klar

 

OI! Men det var jo greit å få vite nå da, slik at du kan forberede deg litt. Hvor langt er du kommet om 3 uker? Er det mye igjen å ordne før babyen kommer? 

 

Hei, jeg er bekymret :(

Do you have the same thing that if baby is laying in certain position then you gonna feel sick?
When he is in this position where i can see 2 bumps on my stomach and little walley where my belly is, i feel like im gonna throw up :(

Do you have it?

 

Jeg har ikke det nei, er veldig sjeldent kvalm, som oftest bare når stumpen dytter i ribbeina. Og han skifter ikke stilling, bare dytter med ben og rumpe. Høres ut som om det er aaaalt for god plass der inne hos deg ennå   :fnise: Hjelper det om du dytter litt tilbake for å få han til å endre stilling?

Endret av Babel80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Hei, jeg er bekymret :(

 

Do you have the same thing that if baby is laying in certain position then you gonna feel sick?

When he is in this position where i can see 2 bumps on my stomach and little walley where my belly is, i feel like im gonna throw up :(

 

Do you have it?

 

Jeg har ikke det nei, er veldig sjeldent kvalm, som oftest bare når stumpen dytter i ribbeina. Og han skifter ikke stilling, bare dytter med ben og rumpe. Høres ut som om det er aaaalt for god plass der inne hos deg ennå   :fnise: Hjelper det om du dytter litt tilbake for å få han til å endre stilling?

 

 

Eneste som hjelper er hvis jeg legge meg på side. Da skal han vere på en side. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babel: så skummelt med begynnende svangerskapsforgiftning! Godt du er sykemeldt nå. Håper det går bra med deg videre, blir du fulgt opp med tettere kontroller framover?

 

Her er foten noe bedre idag, har ligget på sofaen i tre dager nå, litt kjedelig, men må ta tiden til hjelp. Fikk litt panikk når jeg leste at det kunne ta fra 3-6 uker å bli bra igjen, men har krykker så kommer meg litt rundt i huset hvertfall :) Hodet var ikke festet på siste kontroll. Så jeg spurte hva jeg skulle gjøre dersom vannet gikk da jeg har lest så mye forskjellig, fikk beskjed om å legge meg ned å ringe føden å høre med de. Er 37+1 idag, nå er han ikke prematur lenger. Føler ingen tegn på fødsel i nær framtid i det hele tatt, så er forberedt på at jeg må gå noen uker til. Sist da jeg fødte i uke 36 hadde jeg sterkt nedpress de siste dagene, det gikk nesten ikke an å sitte. Så får bare fortsette rugingen ;) enda godt jeg hadde gjort unna så mye av forberedelsene til babyen kommer i jula i og med at jeg nå bare ligger her helt ubrukelig på sofaen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny urinprøve i morgen, så får vi se. Går nok bra, jeg er ikke så bekymret. Og om de skulle bestemme seg for at han må ut er det også greit, nå som vi er kommet til 36+4 (i morgen). Blir nok ikke før uke 37 før han er ute da og som du sier, da er han ikke prematur lenger. Men igjen, jeg tror ikke det er noe sv.forgiftning, jeg er bare i litt mindre super form enn jeg har vært hele svangerskapet :)

 

Godt å høre at foten er litt bedre, fortsatt god bedring med det! Jeg krysser fingrene for at den er fult brukbar når du skal inn på føden om en stund.

Har lest at det ikke er uvanlig at hodet fester seg sent eller ikke i det hele tatt når man er flergangsfødende så det er ikke noe du skal bekymre deg for. Bare å legge seg ned.

 

Jeg hadde mye nedpress i går og det kjentes 'rart' ut nedentil, men jeg aner jo ikke om det er helt vanlig de siste ukene eller om det er tegn på at noe kommer til å skje snart. Uansett så er det over nå. Det er vel bare å vente og se. Må finne meg en hobby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens prestasjon for min del: ordne urinprøve med diiger mage på ekstremt trangt offentlig toalett! Angra bittert på at jeg ikke tok handicaptoalettet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på vekstkontroll på tirsdag og lillemannen lå fint på gjennomsnittet. Lårbeinet var 2mm lengre enn vanlig, hvis det har noe å si.

 

Om det stemmer at han er helt gjennomsnittlig stor når han kommer ut vet jeg ikke riktig ennå :)

 

Ny vekstkontroll ved 39+3, om jeg ikke har født ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knerten ble anslått til "snaut 3kg" i uke 37, men var 3250g i uke 42. Så jeg tror de bomma litt, eller så fikk ikke stakkaren mye mat de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på ultralyd med målinger i dag 36+2. Legen sa hun veide 2570g. Litt under gj.snittet.

Legen synes jeg skulle legge på meg litt mer, har bare gått opp 4-5 kg.
Synes ikke det er lett med sv. diabetes,da. :( 
Har jo blitt ganske bevisst i matveien og spiser å en måte mindre enn før....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos jm igår. Vi hadde fødselsprat og ho sa at jeg er "fødekvinne"....

Im wondering if they say it to every women??? :forvirret: 

Det er min siste dag på jobb i dag... Jeee  :danse: 

OG igår var min bursdag. Etter fødselsprat gikk jeg til nærmeste kaffeteria og kjøpte en stor stykk av sjokoladekake og en stor kopp kakao :D  (damn det var god  :eeeh:

Anyway, jeg skal starte ny prosjekt.... Jeg skal ikke kjøpe ei vognpose... jeg skal sy det selv. Har kjøpt en stor pledd fra KID (de har salg) så den kostet mindre enn kjøpe en fra fabrikk-butikk. Skal fold det dobbelt og hekle noe inn, så det er enda varmere.
Gleder meg å starte alrede neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på kontroll idag og symfyse målene flater litt ut... Så er henvist til sykehuset ... Kom til å bli kalt inn om en uke .. Syns det er litt lenge å vente jeg?

 

Syns også spark og bevegelser har forandret seg litt de siste dagene, flere som merker det? I dag er jeg 37+0 :-)

 

Merker at søvnbeovet har økt veldig! Trenger å sove mer enn før ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...