Gå til innhold

**Desemberbarna 2014**


Mamma-til-Emma

Anbefalte innlegg

Så kjekt å fortelle :-) jeg har sagt det til bestevenninnen min. Nå får ingen flere vite det før vi eventuelt kommer oss til uke 12 denne gangen. Håper vi gjør det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Apex: Du kan vel spise Brie bare den er pasturert. Jeg fant i allefall både Camenbert og brie fra pasturert melk da jeg var gravid sist. Pepperoni er det kanskje litt værre med, skal ikke gafle ned det uten at det er varmebehandlet. :)

Tipper det er spiren din som graver seg mer på plass som utløser denne spottingen din. Hadde ikke du sett hjerteslag på UL?

 

Perler: Håper så inderlig at det ikke er noe galt.. Tenker på deg..

 

DramaMama: Så bra. Det er ikke noe gøy å oppleve blødning i svangerskapet. Deilig å vite alt alt er som det skal. I Porsgrunn, der hvor vi fikk fertilitetsbehandlingen så tar de ikke HCG av meg lengre, de tar en kjapp UL og ser at alt er som det skal, men når jeg var på sykehuset så tok de HCG hver dag.

 

Lillemyri: Jeg drikker en kaffekopp om morgenen, men jeg har heller ikke drukket så mye mer enn det før heller. Men jeg merker jeg ikke har like lyst på den koppen lengre som jeg hadde før, er vel mer det at jeg føler at jeg trenger den litt. 

 

Vi har fortalt det til besteforeldre og nærmeste venner at vi skulle igjennom prøverørsbehandling, og når jeg ble innlagt på sykehuset så var det jo mange som lurte på om noe hadde gått fryktelig galt. Så vi har jo fortalt at spiren har det bra, pluss at mamma har vært med på UL når mannen ikke kan. Liker ikke å dra på slikt alene i tilfelle noe har gått galt. Nå skal jeg inn til ny UL den 24.04 og håper på å kanskje få høre hjertelyden og ikke bare se den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som sliter med vondt i ryggen? I dag har jeg så vondt i ryggen, venstre side rett over korsryggen. Det er utrolig vindt. Har problemer med å sitte på kontoret. Er ikke overvektig og har ikke problemer med ryggen fra før. :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha tidlig UL bare fordi min mormor kommer til Norge i 3 uker så da skal vi fortelle nyheten da. Så skal ha UL i uke 10. Hun jeg snakket med anbefalte i uke 12 for da så man mye mer. Gratulerer så masse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemyri: JEG! På jobben går det greit for der kan jeg sitte mye i stedenfor å stå over kundene (frisør), men hjemme så sliter jeg når jeg f.eks skal ryddepå gullet sitt rom eller ta inn og ut av oppvask.m.. Må slenge meg på sofaen etter ca 1 time med aktivitet, ellers kneler jeg.. :P

 

Lykkelita=) : Jeg ville ventet til du var 6+3-4-5 før jeg hadde tatt UL, da kan man nemlig se hjerteslag. Jeg var på UL på torsdag og fikk se gullet sitt. Beste "lyset" som finnes! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det vondt å sitte, men har krølla jakka og lagt den bak i krummen i ryggen og det hjalp litt :) men det er utrolig vondt.. Vil bare strekke ryggen på sofaen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo og har to gull fra før: gutt på 6,5 år (startet skolen i år) og jente på 3,5 år. Er 36 år. Og gleder oss til en "Marte eller Morten minstemann". Hurra! Mistet et lite frø i januar i uke 11 så kjenner at jeg er litt mer redd enn hva jeg har vært før, men håper at det går godt!

 

Jeg er inne og sniker fra 2.trimester-forumet og så et velkjent navn! Gratulerer så masse med ny spire i magen Corneliuss  :nigo: Håper alt går bra denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at man skal holde seg til 1-2 kopper kaffe om dagen. Jeg sliter med det, har utrolig lyst på kaffe om dagen. Man trenger ikke slutte å drikke kaffe helt. Når det gjelder brie bør man helst holde seg helt unna. Myke, modnede oster hsr en viss risiko for listeria.

 

Har fortalt det til mamma, søsteren min og bestevenninna. Satser på å holde det for oss selv en stund til utenom det. Iallfall til etter første ul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at det er skadelig å drikke 1-2 kopper kaffe for dagen, mener å ha lest det et sted. Jeg drikker ikke kaffe så har heldigvis ikke den :-)

 

Er vi ikke veldig få her inne? Tydelig at det er færre som vil ha desember baby. Vi er under 20 stk, i november var de vel 65 stk

Var jo opprinnelig i junigruppa, der var vi dritmange. Men da får vi litt roligere forhold på barsel;-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg bor i Oslo og har to gull fra før: gutt på 6,5 år (startet skolen i år) og jente på 3,5 år. Er 36 år. Og gleder oss til en "Marte eller Morten minstemann". Hurra! Mistet et lite frø i januar i uke 11 så kjenner at jeg er litt mer redd enn hva jeg har vært før, men håper at det går godt!

 

 

Jeg er inne og sniker fra 2.trimester-forumet og så et velkjent navn! Gratulerer så masse med ny spire i magen Corneliuss  :nigo: Håper alt går bra denne gangen!

Tusen takk yiruma!! Håper formen er bra. Jeg har en liten nedtur i dag. Var på ul og enten så er jeg kortere enn forventet eller så er det i ferd med å stoppe opp... Legen mente at det var små blink men ikke regelmessige hjerneslag. Størrelsen tilsa 5+5 og jeg var sikker på en uke lengre ca. Hun sa at egget kunne bare ha festet seg sent? Men i forhold til når jeg hadde sex så stemmer det ikke helt i hvert fall. Jaja, får håpe hun har rett. Er kvalm som bare det. Håper og tror det er Pga gravidesymptomer men nå sto det på selexid - antibiotika som jeg tar Pga uvi at man kunne bli kvalm. Men ikke så kvalm at man må ligge i sengen vel? Satser på at alt er ok men kjenner at jeg ble litt bekymret igjen. Er jo litt mer Skjetten etter denne ma/sa jeg hadde i januar tross alt... ;-)

 

Hvordan er formen din? Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdr oster for gravide.

 

Jeg har hatt en jobb som gjør at jeg har litt mer kunnskap enn gjennomsnittet på oster :-) hvor sært det enn hørtes ut. He he. ;-)

 

Desto hardere osten er - desto dårligere vilkår er det for listeria. Det betyr at dere kan spise alt av norvegia, Jarlsberg, parmesan, gruyere mm. De bløte mugg ostene - selv om de er pastauristert - har så gode vekstvilkår for listeria at det fort kan oppstå selv om det er pastaurisert. Det er derfor lurt å ligge unna disse med mindre du steker de godt i ovnen eller bruker de på pizza eller lignende. Da er det ok men de må smeltes skikkelig. Kremost er ok. Det samme er mozzarella, men den bør ikke bli for gammel - spis den fersk etter å ha åpnet pakken. Ikke spar på den etterpå. Ellers er det viktig å nyte maten og kose seg. Det aller meste er ok. Det finnes noen få unntak, men man skal jo ikke gå rundt å være redd for alt mulig heller. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, Corneliuss, skjønner at du blir redd. Akkurat den samme beskjeden fikk ei jeg var i junigruppa med. Hun var helt sikker på at hun kom til å miste. Neste ul ( hos en annen lege) var alt helt perfekt. Håper det er det samme hos deg♥ Det skjer vel at dr kan gå i dvale på et vis, elker som legen sa, kanskje den festet seg sent? Stor klem til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg bor i Oslo og har to gull fra før: gutt på 6,5 år (startet skolen i år) og jente på 3,5 år. Er 36 år. Og gleder oss til en "Marte eller Morten minstemann". Hurra! Mistet et lite frø i januar i uke 11 så kjenner at jeg er litt mer redd enn hva jeg har vært før, men håper at det går godt!

 

Jeg er inne og sniker fra 2.trimester-forumet og så et velkjent navn! Gratulerer så masse med ny spire i magen Corneliuss  :nigo: Håper alt går bra denne gangen!

Tusen takk yiruma!! Håper formen er bra. Jeg har en liten nedtur i dag. Var på ul og enten så er jeg kortere enn forventet eller så er det i ferd med å stoppe opp... Legen mente at det var små blink men ikke regelmessige hjerneslag. Størrelsen tilsa 5+5 og jeg var sikker på en uke lengre ca. Hun sa at egget kunne bare ha festet seg sent? Men i forhold til når jeg hadde sex så stemmer det ikke helt i hvert fall. Jaja, får håpe hun har rett. Er kvalm som bare det. Håper og tror det er Pga gravidesymptomer men nå sto det på selexid - antibiotika som jeg tar Pga uvi at man kunne bli kvalm. Men ikke så kvalm at man må ligge i sengen vel? Satser på at alt er ok men kjenner at jeg ble litt bekymret igjen. Er jo litt mer Skjetten etter denne ma/sa jeg hadde i januar tross alt... ;-)

 

Hvordan er formen din? Klem

 

 

Uff da, så leit. Skal krysse fingrene for at det er som Krumelur sa, at lillefrø bare har gått i dvale en stund eller festet seg sent. Det kan jo skje det også :) Men jeg skjønner bekymringen din! Skal du ha flere kontroller nå snart da eller? Man kan absolutt bli kvalm og uvel av antibiotika, det er en ganske vanlig bivirkning faktisk. Jeg velger å tro at frøet ditt har det fint til det motsatte er bevist  :hjertesmil:

 

Formen min er veldig bra og har vært det hele veien egentlig :) Jeg er 22 uker på vei, og i magen gjemmer det seg en liten frisk guttebebis. Sliter litt med ligamentsmerter og vondt i ryggen, som ikke akkurat blir bedre av å jobbe som sykepleier, men jeg får tilpasset arbeidsoppgavene litt sånn at det går bedre. Begynner å glede oss litt nå, og det er veldig koselig å endelig kjenne at lillemann turner rundt inni der. Håper du får kjenne på det samme snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Corneliuss: fant dette nå når jeg satt å leste litt:

I overgangen fra 5 til 6 graviditetsuke begynner hjertet til fosteret å slå. Det slår først uregelmessig med lange pauser, for så å øke til ca. 175 slag i minuttet i 9. svangerskapsuke.

 

http://www.mammanett.no/graviditet/uke/6

Da er det kanskje en grunn til at hjertet slo uregelmessig da.

Endret av Mamma-til-Emma
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MammaTilEmma; Velger å tro på at dette går bra, ingen spotting i dag og blir jo supernervøs når jeg våker på morgenen uten å ha vært oppe om natta, og bare litt øm i puppene. Kvalmen kom heldigvis tilbake i sin gusjegrønne kappe og har omhyllet meg heeeeele ettermiddagen så jeg velger å tenke positivt. Ellers ville dette bli ei forferdelig lang påske. Når jeg kommer hjem fra påskeferien er det bare vel 1 ule til neste UL som er i uke 9. Det blir godt å få ei avklaring da, for er det da liv i lille spirevippen er oddsene veldig gode! :)

 

Corneliuss; Håper du klarer å slappe av litt - men jeg skjønner din bekymring. God klem til deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sitter jeg i min egen lille boble og har allerede begynt å tenke en tanke jeg har hatt i mange år.

Er det noen av dere som har hatt eller vurdert hjemmefødsel? Er veldig usikker på det hele, hvor dette er første svangerskap, og ved ivf så redd for at noe skulle gått galt. Men på en annen side så er jeg veldig sykehus redd, og føler meg ikke vel på sykehus så tror jeg hadde følt meg bedre hjemme. Dette er bare en vill tanke jeg har hatt i flere år. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke tøff nok til å føde hjemme frivillig :-) så blir sykehus på meg med mindre jeg ikke rekker frem.

 

Fikk plutselig spy i halsen. Prøvd å drikke og spise for å få smaken vekk, men nei den sitter. Det er sånn ettersmak av spy i halsen som svir litt. Fysj og fy!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser inne på hjemmefødsel.no tror jeg det het. Med jordmødre å alt. Ser veldig intr ut! Men ikke alle kan tenke seg det!

 

Uff, ser fler har fått litt kvalme her allerede. Jeg er 5+1 og merker heldigvis ingen ting av det. Men utrolig søvnig 24/7 og litt små svimmel innimellom. Utenom det er alt veldig bra, og ekstremt ømme pupper og mens murringer hører med leser jeg. Ligamentsmerter ser jeg er litt opp å ned, men fikk det allerede på rugedag 6!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha ul neste tirsdag. Legen var snill og satt opp en ekstra time til meg. Så får jeg håpe at det går bra. 😳❤️❤️❤️

Jeg får krysse fingre for det.

 

I kveld er jeg så dårlig form etter jobben at jeg bare har ligget i senga etter jeg kom hjem. Så enten blir jeg stadig mer dårlig av antibiotikaen ellers så har svangerskapskvalmen satt inn. Ville kanskje tro at jeg var like kvalm etter første dag og ikke tiltakende kvalm av selexid. Har gått på det en gang før og da kan jeg ikke huske at jeg ble kvalm. Jeg tolker det som et godt tegn. Jeg har heldigvis bare kastet opp en gang, men det er en sånn knugende følelse som gjør at jeg ikke orker å se på video en gang. Har dormet av og nå satser jeg på å sovne for natten snart. Natta dere og takk for støttende ord. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstørstedrømblirsann; hvis det kjennes rett ut for deg så er det jo det som teller. 😊

 

For meg ville det ikke være aktuelt. Kjenner at jeg ikke vil ha den opplevelsen hjemme men på et nøytralt sted. Om det skulle skje noe så ville jeg være så redd for å ikke rekke sykehuset. Dessuten vil jeg gjerne ha smertelidnring om de rekker. 😬

 

Men dette er det ikke noe fasitsvar på. Det høres ut som du tenker helt motsatt enn meg. Og for deg vil det kanskje være en stor opplevelse. Skap den fødselen som du er mest komfortabel med. :-) 💝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det. Det eneste jeg er redd for er hvis noe skulle gå galt og ikke skulle rekke sykehuset. Det med smerte lindring er vel greit å ha. Men det er også noe jeg vil prøve å mestre uten. Da blir det isåfall basseng og akupunktur ! Hmmm.

 

Ja, tusen takk. Høres bare veldig spennende ut! Med sterinlys, basseng, rolig musikk, mitt eget hjem +++, dette er noe jeg må sjekke opp enda mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...