Gå til innhold

SEPTEMBER 2014 baby


Lovise83

Anbefalte innlegg

Altså det med datoer og satser, mens det med trygdejuks er jeg sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipptopp: Takk for svar! Jeg og kjæresten har hele tiden hatt to ulike folkeregistrerte adresser, helt siden mange år før vi ble sammen for snart 4 år siden, så dermed er vi ikke "samboere på papiret". Imidlertid bor vi sammen selv om vi ikke har samme folkeregistrerte adresse, men vet ikke hvordan NAV ser på det. Jeg lurer på hvor mye vi har krav på å få i økonomisk støtte når kjæresten min jobber fulltid og jeg jobber deltid + er student. Er det ikke en plass på NAV sine sider jeg enkelt kan slå det opp? ;)

Sendte e-post til lånekassen for mange uker siden og spurte hvor mye jeg har krav på å få i støtte etter at barnet er født, men fortsatt ikke fått noe svar. Det går ikke så fort i svingene. Noen som vet?

 

I dag er jeg i uke 23+0, tid flyr! I dag kjente jeg at "lille My" sparket da jeg satt meg ned og var ferdig med repetisjonene på en styrkeøvelse, artig :)

 

Våknet i dag morges med skikkelig senestrekk i leggen, ubehagelig, men heldigvis gikk det fort over :)

 

Noen her som har kjøpt vogn til mini? Jeg aner ikke hva vi skal se etter når det gjelder vogner. Har de forandret seg mye i løpet av årene? Vi skal få se på ei vogn som "svigermor" har som kjæresten min har sovet i for 28 år siden :P Vi får se om den er brukelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCar89: Vet ikke som jeg skal le eller gråte av den utrolig idiotiske behandlingen du har fått så langt! Vente 4mnd går jo ikke an! Den legen kan ikke ha lest innholdet i henvisningen. Stå på kravene dine og bare mas. Desverre virker det som eneste måte å nå fram til noen :( 

 

A87: En vogn som er 28 år gammel er nok ikke så veldig behagelig å bruke ville jeg tippe. Ta deg en tur i en butikk og prøvetrill litt forskjellig :) Og det fins så klart masse diskusjoner om vogner her på nettet. Viktig å tenke gjennom hvor og hvordan du skal bruke vogna. Vi har valgt Emmaljunga CityCross. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkebaby: Det går nok bare fint med deg på reisen så lenge du tar hensyn til kroppen :) Legene hadde nok sagt fra hvis det ikke var forsvarlig å reise!

 

Jeg har vært i super form hele svangerskapet bortsett fra kvalme et par timer om dagen i ei uke i januar, så satser på at jeg fortsatt er i god form når vi reiser til Praha 22.07 :) Ser for meg at det blir hyppig toalettjakt pga hyppig vannlating, men det må vi regne med :)

 

Merker denne hyppige vannlatingen, kjennes ut som jeg holder på å tisse meg ut, men når jeg kommer på do, er det ikke så mye. Leste en plass at blæra rommer mindre når man er gravid, så det er jo helt normalt :)

 

Noen av dere som vet svaret på dette: Når er fristen for å søke til NAV om "økonomisk bistand" ? Husker ikke det rette ordet. Noen som vet hva som er differansen på utbetaling som alenemor kontra hvis man har samboer? Har prøvd å lese på nav, men blir ikke ordentlig klok på det. Jeg og kjæresten bor sammen, men ikke på papiret, da vi har ulike folkeregistrerte adresser.

 

Et annet spørsmål: Jeg jobber fast annenhver helg på sykehjem, tar ekstravakter utenom det når jeg har mulighet. Når jeg tar permisjon, får jeg utbetalt for de faste vaktene jeg tar annenhver helg? Når jeg går ut i permisjon har jeg jobbet der i 11 måneder.

 

Du har nok ikke krav på utbetaling som alenemor, selv om dere har 2 folkeregistrerte adresser, og slikt blir slått hardt ned på om det blir oppdaget. Vet de har hatt kontroller hos folk de har mistenkt bodd sammen, og leter etter tegn på om man bor sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, vaskedama :)

 

Du har nok rett, girasol :) Kanskje best å kjøpe en ny vogn. Jeg er glad i å bevege meg, så det blir nok mye turgåing før jeg kan begynne selve treninga, så da er det greit å ha ei vogn som duger :)

 

De treningsoverdelene jeg har nå i str S, fremhever at jeg har est litt ut, så i dag kjøpte jeg en treningsoverdel i str. XL, haha. De er bra små i størrelsene de treningsoverdelene, men denne treningsoverdelen skjuler mitt økende "sideflesk" og min lille mage :)

 

Da jeg trente styrke i dag og tok kroppshev, strammet det seg en del i magen. Er dette kynnere? Føler meg litt usikker på dette. For sikker hets skyld, stoppet jeg med kroppshev da det strammet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han godt være. Kroppen sier også ifra når den ikke liker det vi gjør.

Vi merker kynnere på litt forskjellige måter, men gjengangeren er at det "strammer".

 

Jeg har en liten krise. Kjolen min er borte i posten og jeg har nada å ha på meg 17 mai. Er det noe fint i butikkene nå som kan brukes i sommer også, men som er pent nok (og billig da jeg alt har betalt for en kjole) for 17 mai?

Vil ikke gå med gravid-olabukse og vanlig topp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror også at en såpass gammel vogn vil ha ekstremt lite fjæring og hoppe ved hver eneste lille sten?Så jeg ville nok ha kjøpt en litt nyere vogn sånn at du har noe å bruke på veier som ikke er helt uten grus og hull. 

 

Men nå har jeg ikke prøvekjørt vogna du har da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipptopp så kjedelig med kjolen din!!!!!! Jeg kjøpte min , les: det eneste alternativ jeg har!! På HM, dette er en mørkeblå kjole med lange armer. Litt " dame" Men nå er jo jeg langt opp i 30 årene😜! Billig og fin! Så prøv HM og se.

 

A87 jeg har kjøpt en tfk joggster twist med multi x bag. Denne kjøpte jeg brukt. Jeg tror også at eldre vogner kan være dårlig i fjeringer! Men kanskje en litt kul sovevogn på verandaen😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips77 takk for det. Får ta meg en tur å se. Bryr meg ikke om kjolen er litt damete eller ikke selv om jeg er i 20årene, for jeg har aldri kledd meg etter alderen (vært fjortis). Er det fint, kler meg og passer så går jeg med det :)

 

Siden vi snakker om vogner så kjøpte jeg en ny simo duo til første og skal bruke den til andre. Bare litt usikker mht søskenbrett til hu på 2.

Vi har også en vogn som er nesten 30 år, men den er så stor og tung å trille og ikke minst upraktisk at den sto i stua som sovevogn. Og skal frem igjen når junior kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A87-

 

Vi bestilte vogna rett før påske :)

Det er det eneste av utstyr som vi trenger som vi har gjort noe med ;)

Alt annet må vi vente med til juli/august da vi nå har hatt så mye utgifter pga flere av oss måtte ha briller, vaskemaskinen og andre EL artikler røyk, bilen har krevd sitt, tannregulering, og ikke minst 10.klasseturen har krevd et stort innhogg i økonomien vår med mere.

Føler vi knapt har kommet til overflaten for å få luft før neste utgiftspost trekker oss ned. Det er dyrt, og leve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaksy: Du har nok helt rett :)

Vips77: Sovevogn på verandaen var en god ide :)

Tipptopp: Så kjedelig med kjolekrise, krysser fingrene for at du finner noe annet :)

 

Lykkebaby: Ja, det koster virkelig å leve og ofte er det slik at når man først får utgifter, så hoper det seg opp !

 

Det er så mange på studiet jeg går som er gravid, men ingen har termin i september. 2.studieåret mitt starter den 13.august og i dag var det en medstudent som sa til meg at det ikke var vits for meg å begynne på 2.året. Dette får jeg vente å se an, aner ikke hva jeg har lyst til i midten av august. Kanskje orker jeg ikke tanken på å gå 2 uker av 2.året eller kanskje jeg synes det er ypperlig for å "slå i hjel" ventetida. Jeg tar det når den tid kommer :) Jeg rekker i alle fall å gjøre meg ferdig med 1.året og det er jeg fornøyd med :) Har flere medstudenter som nettopp har født eller snart har termin og de rekker ikke ta siste eksamen som er 12.juni.

 

Noen som vet om det er stor sjanse for å få barnehageplass når man fyller 1 år etter 30.august? Jeg leste i lokalavisa her at barn som fyller 1 år etter 30.august, ikke nødvendigvis har rett til barnehageplass, da alle som blir 1 år 30.august eller før blir prioritert. Dette må jo bare ordne seg ettersom jeg skal begynne på 2.året til neste høst :) Nå satser jeg på at mini blir født i midten av august :)

 

Hvordan er gravidbukser å ha på seg? Er de tøyelig? Har tenkt å kjøpe ei sånn bukse, men har ikke snøring på hvordan den skal være på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal jeg begynne!!!!!!!!!

Nr1:

Ved forrige fødsel fikk jeg en 4 grads rift. Jeg vet at ks kan være aktuelt. Ved OUL sier jordmor at jeg kan velge selv om hva jeg gjøre, ks eller vanlig fødsel. Mitt valg er ks pga jeg ikke vil ha en ny rift og at de da ikke kan sy meg igjen godt nok pga arrvevet kan ha blitt ødelagt. Som utgjør at jeg lekker avføring og må gå med bleie(værste scenarioet). Hun forteller at fastlege eller jordmor må sende henvisning for at jeg skal komme i samtale med gynekologisk lege der avgjørelsen kommer på papir om ks. Dagen etter skriver fastlegen en henvisning om dette og et par dager i posten kommer svaret fra sykehuset. Overlege/spesialist har tatt en vurdering på min henvisning og at jeg får utredning. Men min medisinske tilstand er ikke for øyeblikke akutt slik at de ikke kan gi med umiddelbart time, men at det kan ta inntil 4 mnd før jeg får innkalling....

 

Jeg kan ikke vente 4 mnd på en samtale for da er vi i september og da nærmer det seg termin 24. Sept. Jeg ringte sykehuset å forklarte at jeg kan ikke vente i 4 mnd på en samtale der ting må bli avklart før fødsel. De jeg snakket med kunne ikke gjøre noe med dette siden hun ikke kunne overgå beslutningen til overlegen... Så det hun sa jeg kunne gjøre var å vente eller kontakte fastlegen igjen for å skrive en ny henvisning om at jeg må ha den samtalen FØR 4 mnd.. Så det har jeg gjort nå måtte ringe legekontoret mitt og få litt fortgang i dette.

 

Jeg tok også dette opp med jordmor og hun henviste til morgenrøden( en gruppe jordmødre som gir deg ekstra hjelp før eller etter en fødsel. Der har jeg fått time, men det er midt i ferien i juli. Så kan hende de hjelper meg også med å få den forbanna samtalen med gyn.legen...

 

Nr2:

Skulle hatt lønn i går, men den kom aldri så ringte kommunen jeg jobber i for å etterlyse den, men de hadde ikke mottatt timelisten min, som har blitt levert. Og tilslutt med å ringe rundt slik at noen kunne finne den dukket den opp. Så hun skulle sende den til lønnskontoret slik at jeg skulle få utbetalt den i dag. Men kl 09 til morgenen i dag ringte damen og sa at hun skulle levere den i dag og så var det flere spørsmål hun lurte på pga jeg nettopp har sendt inn en søknad om svangerskapspenger og så skulle jeg da evt få pengene på kontoen senere i dag... Men ingen penger å se i dag heller og vi har regninger å betale... Gud for et surrr!!!!!

 

Da var jeg ferdig med mitt syte innlegg

 

Jeg tror nok dette med 4 mnd er "rettighetsfristen" din; ikke hvor lang tid det kommer til å ta før du er inne på time. Det første brevet som sendes ut fra sykehuset pleier bare å inneholde en juridisk frist. Det ordner seg helt garantert! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips77 takk for det. Får ta meg en tur å se. Bryr meg ikke om kjolen er litt damete eller ikke selv om jeg er i 20årene, for jeg har aldri kledd meg etter alderen (vært fjortis). Er det fint, kler meg og passer så går jeg med det :)

 

Siden vi snakker om vogner så kjøpte jeg en ny simo duo til første og skal bruke den til andre. Bare litt usikker mht søskenbrett til hu på 2.

Vi har også en vogn som er nesten 30 år, men den er så stor og tung å trille og ikke minst upraktisk at den sto i stua som sovevogn. Og skal frem igjen når junior kommer.

Jeg vet ikke hvor stor magen din er enda, men de fleste kjoler som har typisk empire-liv pleier å passe fint med stor mage. Jeg var i bryllup samme kveld eldstemann ble født og da kunne jeg fremdeles bruke en Zara-kjole kjøpt på vanlig dameavdeling, bare en størrelse større enn jeg vanligvis bruker. :) Magen var da svææææær! Jeg skal ha en vanlig Malene Birger kjole med litt stretch i på 17. mai. Jeg brukte den på 17. mai for to år siden også og den gang var jeg 8. mnd på vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg vært innom alle butikker på storsenteret og INGEN kjoler passet. Alle snitt gikk midt på magen og så helt jævlig ut, type hval med stoff på.

Fant jeg kjoler med høyt snitt var de enten strandkjoler (for lite pyntet), i størrelse xs og s (må ha m helst L) eller over 1000kr i pris.

Lettere frustrert og hormonell får sambo streng beskjed om at jeg boikotter hele 17 mai og så marsjerer jeg avgårde. Da legger vi merke til en siste butikk og sambo drar meg inn.

Helt innerst og bakerst, gjemt på ett stativ finner jeg en kjole. Den prøves og selv om den kunne vært en størrelse mindre var den kjempe billig og fin nok. Den blir nok passe og då for liten i løpet av sommeren ;)

Så var det umulig å finne ballerina sko som passet, men fant på en dyrere butikk noen som var mye billigere, penere og satt perfekt og i tillegg var mer behagelige.

 

Nå må finne en jakke her hjemme og litt stæsj.

 

Phu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen der, Tipptopp, for et par år siden hadde jo alle kjoler empireliv, nå er det knapt å få tak i. Jeg skal faktisk ha «strandkjole» i morgen, jeg ... Helt enkel, lang svart kjole fra HM. Den har egentlig også livet for langt ned, men det funker å dra den oppunder puppene, da blir den bare bittelitt baggy, liksom, og det er faktisk fint. Fant en fin blazer i fresh farge på Mango, så det er antrekket mitt. Føles mer som hageselskap enn 17. mai, men alle ser jo at jeg er gravid - det får være trøsten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg føler meg ikke helt 17 mai pyntet med den kjolen jeg fant heller...

Jeg er skikkelig bunad elsker og syntes kun bunad og festdrakt er godt nok. Dress til sambo godtar jeg, men intet mindre pyntet, men han vil også ha bunad.

 

Bunad-nazi er jeg. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fant noe tipptopp!!! Hang frem min i dag! Må jobbe i kveld, så da er det lurt å ha alt klart til i morgen tidlig.

 

I dag er jeg fullgåtte 24 uker! Det er iallefall en magisk grense. 💗!

Magen er stor og frøkna er aktiv. Litt stille i dag, men hun bygger nok større hybel uttpå kvelden.

God 17 mai til dere alle🎉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser til Mallorca imorgen, så jeg har handlet sommerklær! Flyet går tidlig, så ingen feiring her.. Noen som har flydd som gravid her før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å det hørtes deilig ut.

Fløy ikke sist gang da legen ikke anbefalte det siden jeg hadde vært innlagt med premature rier noen uker før vi tenkte det.

Denne gangen nekter sambo meg :)

 

Men fikk beskjed av legen denne gangen om at hvis jeg skulle fly så var det viktig å bevege seg. Ta noen ekstra turer på do ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A_87: gravidbukser har (hvertfall mine) vanlig bukse nederst, og så er det stoff som er tøyelig der magen er. Godt å kunne slippe ut det som er ;) Jeg kjøpte min første i uke 11 og har kjøpt 2 til etterpå. Men liker best en gammel bukse med snørestrikk fra vero moda, sånn type de ofte selger om sommeren.  Mamma-tights er også gode å gå i. 

 

God 17.mai til alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk helt greit å fly i forrige uke, i hvert fall. Hadde støttestrømper. Måtte så klart tisse underveis (ca firetimers flytur), og på vei tilbake ble jeg sittende i midten mellom to mannfolk som la veldig beslag på armlenene, så da slet jeg litt med å finne en behagelig stilling ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girasol: Hvor kjøpte du gravidbuksene? Vet i alle fall at de har på H&M. Har faktisk aldri hørt om mamma-tights. Hvordan er de kontra vanlige tights?

 

Var og trente i dag og det var herlig :) Da jeg hilste på en av de ansatte, virket det som vedkommende så litt ekstra på meg, på magen. Enten har vedkommende fått vite at jeg er gravid, eller så er det jeg som innbiller meg det.

 

Prøvde nettopp bunaden min. Det gikk helt fint å få den igjen, men den satt ikke like fint som i fjor, pga 5 kg i pluss nå. Ble litt i tvil om jeg skulle ha den i morgen pga det er ikke fint å gå i plagg som ser for små ut, men jeg ender vel opp med å ha den uansett, er en bunadentusiast og elsker å gå i bunad de få gangene i året jeg gjør det :)

 

Jeg tok fly da jeg var 21 og 22 uker på vei, men det var bare 20 minutter per vei, så det gikk selvfølgelig fint :)

 

Hva skal dere gjøre i morgen? Jeg og kjæresten skal til søsteren min og kjæresten hennes for å spise frokost. Det kommer noen stykker til dit og hver enkelt tar med sitt bidrag av mat :) Vi tar med assorterte grønnsaker, reker og omelett :)

 

Ønsker alle en strålende 17.mai i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men in

Det gikk helt greit å fly i forrige uke, i hvert fall. Hadde støttestrømper. Måtte så klart tisse underveis (ca firetimers flytur), og på vei tilbake ble jeg sittende i midten mellom to mannfolk som la veldig beslag på armlenene, så da slet jeg litt med å finne en behagelig stilling ...

 

Men gikk greit utover det da, godt å høre.. Har flyskrekk, så har nok å tenke på ihvertfall.. Støttestrømpene er handlet inn, så da er vi så godt som klar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...