Gå til innhold

SEPTEMBER 2014 baby


Lovise83

Anbefalte innlegg

Har hatt kynnere i går som var veldig vonde. Ellers så er de "stramme", men de i går.. Usj!

 

 

Bevegelser kjenner jeg ikke mye til når jeg står og går, men jo mer avslappet og rolig jeg er, jo mer aktiv blir mini i magen.

 

Om du er urolig for lite aktivitet så bør du kjenne bevegelser om du får i deg noe veldig kaldt, varmt eller søtt.

Min blir spinnvill når jeg spiser is. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tipptopp: Bra du fikk deg en god latter :) Ingen regel uten unntak.

Hvordan merker man forresten om man har kynnere?

 

Surkål: Velkommen hit! :) Jeg leste i svangerskapsboka at foster bruker å bli søvnig når man er i bevegelse, siden de ofte blir søvnige av "vuggebevegelser". Selv kjenner jeg kun liv hvis jeg sitter eller ligger. Noen dager kjenner jeg mindre liv enn andre. Spiste mye twist da vi så på Grand Prix, så da kjente jeg litt liv. Ofte våkner tulla til når jeg spiser søte saker, alt fra frukt, bær til sjokolade. Når er det man bør kjenne liv hver dag?

 

Lørdag hadde vi besøk av "svigers". Alle rettet blikket mot magen min. "Svigermor" sa "Du har jo ikke mage. SIkker på at det er noe der?". Da sa "svigerfar": "Ja, selvfølgelig er de det. De har jo vært på ultralyd". "Svigermor" hadde visst sett for seg at jeg hadde fått stor mage siden sist jeg så henne for tre uker siden. Gravidmager er så ulike så det finnes ingen fasitsvar! Jeg er bare glad for at jeg har liten mage :)

 

I dag er det nøyaktig 4 mnd. til termin og jeg føler det nærmer seg med stormskritt. Skal sende e-post til sjefen på jobb for å meddele nyheten, synes det begynner å bli på tide, særlig mtp at jeg har sagt nyheten til en av de ansatte.

 

Snakket med mamma på telefonen og hun spurte hvor langt jeg er på vei når jeg og kjæresten reiser til Praha. Er i uke 32+5 da. Hun er bekymret siden vi skal reise så sent i svangerskapet. Når sant skal sies er hun ganske flink til å bekymre seg. Det gjør ikke saken bedre for noen parter at hun går og bekymrer seg. I stedet for å bekymre seg, kan hun tenke at alt blir å gå bra og sende positiv energi. Hvordan skal jeg berolige henne?

 

På lørdag kjente kjæresten for første gang sparkene fra "lille My". Det var stas :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja ingen regel uten unntak.

Denne gangen er jeg mindre enn sist på samme tid, men det ble synligere tidligere denne gangen. Håper jeg ikke blir like gedigen denne gangen.

 

Kynnere kjenner du som ett stramt belte enten forran nede, bak i ryggen eller hele veien rundt. Noen ganger er det bare litt ubehagelig andre ganger kan de være vonde.

I motsetning til rier skal kynnere gi seg om du gjør det motsatte av det du gjør. Beveg deg om du sitter og slapper av, eller legg deg/sitt og slapp av om du står eller går.

Om de ikke gir seg helt skal de i hvertfall bli mildere.

 

Jeg har en dårlig dag i dag og er virkelig ikke i form. Såpass at jeg måtte utsette fysio som jeg virkelig trenger, så jeg har ganske vondt i bekkenet nå da vi har vært i mye aktivitet i hele helgen. Og det vonde bekkenet trigger kynnere.

Oppå det hele så har jeg gitt streng beskjed om at jeg er dårlig og ikke orker noe. Ikke å planlegge og lage middag i dag og ikke engang 5 minutter med besøk av svigers (hørte rykter om besøk).

Sa i fra at vesla sov så da la jeg meg også og skulle ikke bli vekt (sover dårlig om natten så jeg trengte søvn) så jeg skrudde av mobilen.

 

Hva skjer? Jo kort tid etter jeg sovnet hørte jeg den voldsomme trampingen i trappa ute før det ringer på døren. Titter på mobilen som er på lydløs for å se klokka og der er det fult av tapte anrop og sms. Skynter meg for å åpne slik at vesla ikke skal våkne, men før det har gått 10 sekunder ringer det på IGJEN.

Jeg river opp døra og har tenkt til å skjelle ut dørselgeren, men blir møtt av svigermor som surt sier "det tok jo sin tid!"

 

Jeg var så pist over manglende respekt og at hun hadde fått streng beskjed om å ikke komme at jeg svarte "JA! For her er vi dårlige og lå og sov og du skal være jævlig glad for at vesla ikke våknet!" Før jeg slang igjen døra og låste. Da ble det tramping i trappa igjen og hu forsvant.

Løpet for min søvn var kjørt og jeg hadde fått en dundrende hodepine.

 

Skal nevnes at svigermor hater meg og de kommer så og si aldri. Dette gjore hun kun på pur faen fordi hun viste jeg var syk.

Sambo er sint nå på svigermor, men hun er strålende fornøyd for hun fikk ødelagt søvnen min og fikk meg sinna.

SVIGERMONSTER!

 

Sambo har lovet meg å handle diller og middag, at han skal lage den og rydde og at han skal gjøre kvelden koslig.

 

Sorry, men måtte vare få fresa litt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt du kan si fra Tipptopp! Høres ut som en grusom dag :(  Neste gang får du slå av sikringen til ringeklokka også. Snakk om lite respekt. Huff, leit at du har så dårlig forhold til svigermor. 

 

 

Jeg har mye kynnere når jeg sitter eller igger, så ikke så lett å gjøre noe mer avslappende enn det. Mest bare hardt i et område i magen, av og til veldig ubehagelig. Regner vel i grunn med at de blir verre etterhvert :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja i dag rant begeret over. Syke og hormonelle, gravide damer messer man ikke med! Hehe.

 

Kynnere blir som regel værre ut i svangerskapet. Jeg var veldig plaget på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnere kjenner jeg ved at livmoren bygger seg opp og blir hard, kjenner det presser mot blære og at det strammer veldig. Dette syntes jeg er ubehagelig og merker jeg blir " satt ut" og at det stjeler energi. Tidl i dag lå bittelille på tvers når jeg fikk en og magen ble som en lang pølse! Hard som en stein!

Ja det hjelper og endre stilling, om jeg ligger på rygg, legger jeg meg på siden og den slipper taket!

 

Svigermonster !!! Fysj hun er virkelig ikke særlig empatisk! God bedring og nattesøvn tipptopp

 

Bekymrede mødre er det flere av A87! Tror du må berolige henne med at du har alt under kontroll bare.... Og at du gleder deg masse til turen. Alt kommer til å gå kjempe fint.

Deilig med liten mage, her er jeg diger.

Endret av Vips77.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vælkømmin til Surkål!

 

A_87: Typisk at alle og enhver skal mene noe om magen. Jeg blir kjempeglad når noen kommenterer at de SER magen, i hvert fall. Har jo ventet sånn på den! Men om noen begynner å tafse, da biter jeg. Ingen tar på min mage uten lov!

 

Herregud for en svigermor, Tipptopp. :hakeslepp: Jeg synes min kan være litt slitsom til tider, men hun er i det minste bare god, hun. Ville aldri gjort noe sånt! Bra du evner å si fra, og at mannen din virker å forstå hvordan hun oppfører seg også (det er det jo slett ikke alle som gjør).

 

Vi var på ul i dag, og det er muligens en jente som har flyttet inn, men litt usikkert. Ble også satt tilbake en hel uke, noe jeg er meget skeptisk til, er så redd for å gå masse på overtid. Usj. Men alt var perfekt med vesla (hvis det nå er jente!), og det er så klart viktigst. Nå har omsider også mannen kjent spark, og jeg klarte nettopp å filme det også, hehe. Funfun!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dere som fikk femurmål på babyen ved ordinær ultralyd?

Jeg fikk beskjed fra legen om at lårbeinet til babyen min var veldig lang, noe som betydde en laaaang baby!

Merker akkurat det stresser meg litt...

Hvordan blir det å presse ut en lang baby...?!

 

Har en ganske gjennomsnittlig høyde selv, og det samme med mannen min. Kanskje har det ruget noen kjemper bakover i slektslinjene våre...

 

Dele femurmål anyone...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JM tok bilde av bittelille frøknas bein, som vi fikk med! Hun syntes det ble så fint... Ha ha!!

Er det FL femur mål står på? Da er det 25 her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) vet ikke om jeg skriver på riktig plass nå, men forsøker likevel. Blitt noen år siden jeg har skrevet noe inn på her.

 

Jeg har termin 15. september og er 22+3 i dag. Dette er barn nummer to og som sagt er det noen år siden sist, så jeg har derfor glemt en masse!! Jeg lurer på litt angående spark og bevegelser; har kjent liv siden slutten av uke 15 og deretter ganske kraftige spark fra uke 17. Jeg har også perioder der det er svært stille noen dager, for å så kjenne mye spark igjen senere. Slik har det stort sett vært frem til nå.

Det har seg også slik at jeg har en jobb der jeg går stort sett hele dagen og har ikke kjent bevegelser når jeg har vært i aktivitet enda. Når jeg først setter meg ned kan jeg kjenne spark, men de er ofte svake. Var i et selskap i går også og satt stille i lengre perioder om gangen. Ikke så mye som ett dult å kjenne:/ Kommer jeg hjem og får lagt meg en stund på sofaen er det som regel full aktivitet og en kan endatil se store bevegelser utenpå magen i tillegg til spark. Men så er det disse dagene uten noe særlig aktivitet jeg bekymrer meg for, samt at den lille ikke viser livstegn når jeg sitter:p 

Noen som har det sånn?

 

Er 21+6 idag, og kjenner veldig lite bevegelser. Har hatt 2 andre svangerskap der de har vært veldig rolige, så denne skiller ikke seg så veldig ut. De er i grunn ganske rolige etter at de kom ut også! :-)

 

Men så lenge jeg er i bevegelse, så kjenner jeg ingenting, men kan også være rolig selv om jeg ligger på sofaen og prøver å kjenne etter. Kjenner små dult nå, men de er veldig svake. Blir nok sterkere etterhvert! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ul-jordmor fylte ikke ut skjemaet, bare kryssa av på linjene øverst. Noe som irriterer meg grønn.

 

Men det har ingenting å si hvor lang babyen er når du skal presse den ut. Så det trenger du ikke være redd for.

Det er hodemålet som teller der. Jo større hodet er jo trangere skvis blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh no!

Har ikke lagt merke til det selv før sambo kommenterte det. Jeg har fått dilla på sjokolade! Iiiiik!

Jeg spiser det som kompensasjon for dillen jeg egentlig har, men ikke aner hva er. Jeg må virkelig finne ut hva det er jeg går rundt og er lysten på før jeg ender opp som en julegris.

 

Hva er dere lystene på for tiden da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid sjokolade dilla her..... Alt annet kan ligge, men sjokolade er jeg svak for. Blir nok elefantisk her etterhvert. Ellers har jeg også en greie på sjømat og har skikkelig lyst på blåskjell.... Arrrrg sært og teit, det er jo ikke det man bare går å kjøper på Kiwi uttpå kvelden. Hipp hurra for sommeren på Sørlandet, litt lettere der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lystene mine har holdt seg ganske like hele tida, bortsett fra da jeg var 4 uker på vei og var gal etter kjøtt. Jeg har dilla på ridderost, ellers spiser jeg stort sett det samme som før: Bær, nøtter, frukt, grønnsaker, fisk, kjøtt, litt tørket frukt osv. Er ekstra sjokoladesugen for tiden, men styrer meg etter beste evne da det ikke er optimalt å spise, holder meg stort sett til lørdagene, men hender noen ganger at jeg "sprekker" innimellom.

Vi har liggende en helnøtt sjokolade og belgisk sjokolade som vi fikk hos "svigers", har gjemt det i klesskapet mitt slik at kjæresten ikke skal bli fristet. Prøver å la være å tenke på at vi har liggende gode saker :)

 

Jeg har lyst på mat nesten hele tiden, men klarer å styre meg med at jeg ikke spiser mer enn hver 3.-4.time. Da jeg var i praksis i distriktet i 9 dager gikk jeg opp 3 kg, men disse har jeg heldigvis tatt av meg igjen :)

 

Jeg er på vekta hver morgen før frokost for å følge utviklingen :) Før jeg ble gravid veide jeg 69,5 kg mens i dag veide jeg 75,5 kg, aldri vært så tung før, men jeg satser på å holde meg på "70-tallet" resten av svangerskapet :)

 

Det er så herlig å kjenne de daglige sparkene, gleder meg til de blir mer tydelige :)

 

Var og så på arbeidsmiljøloven, men fant ingenting som stod tydelig på det jeg lurte på. Kan dere fortelle meg når det er vanlig å gå ut i svangerskapspermisjon fra jobb? Er det tre uker før forventet termin?

 

Er dette med fødselsvekt genetisk? Kjæresten min veide hele 4500 gram da han ble født mens jeg veide 4200 gram. Lurer på om det indikerer at vi får en stor baby eller om dette bare er en myte. En baby på over 4 kg høres ekstra tung å skvise ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På NAV sine sider står det en del ifht permisjon, selv om mye ikke er så lett å skjønne der. Men det er vanlig å gå ut i permisjon 3 uker før termin ja, det er da de begynner å regne ifht penger og bruk av uker. Og så må man søke 6 uker før det igjen. Søker man for tidlig må man sende dokumentasjon på nytt. Må sende med bekreftelse fra lege skrevet etter uke 26, og en bekreftelse fra arbeidsgiver. 

 

Ser at 6 uker før havner i juli, så tenkte å dobbeltsjekke akkurat det ifht ferie i NAV. Noen som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi måtte legge ved en terminbekreftelse fra legen ved søknadspapirene. Holdt ikke å komme med oul papirene, selv om det er de legen bruker for å sette en terminbekreftelse.. Jaja..

 

Passer jo dårlig å sende papirer midt i juli, midt i ferie og alt, går det ikke å sende inn papirene før det?

 

A-87: det med fødselsvekt har ihvertfall stemt med oss, både jeg og mannen var små som babyer, barna våre var ikke så store de heller når de ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal jeg begynne!!!!!!!!!

Nr1:

Ved forrige fødsel fikk jeg en 4 grads rift. Jeg vet at ks kan være aktuelt. Ved OUL sier jordmor at jeg kan velge selv om hva jeg gjøre, ks eller vanlig fødsel. Mitt valg er ks pga jeg ikke vil ha en ny rift og at de da ikke kan sy meg igjen godt nok pga arrvevet kan ha blitt ødelagt. Som utgjør at jeg lekker avføring og må gå med bleie(værste scenarioet). Hun forteller at fastlege eller jordmor må sende henvisning for at jeg skal komme i samtale med gynekologisk lege der avgjørelsen kommer på papir om ks. Dagen etter skriver fastlegen en henvisning om dette og et par dager i posten kommer svaret fra sykehuset. Overlege/spesialist har tatt en vurdering på min henvisning og at jeg får utredning. Men min medisinske tilstand er ikke for øyeblikke akutt slik at de ikke kan gi med umiddelbart time, men at det kan ta inntil 4 mnd før jeg får innkalling....

 

Jeg kan ikke vente 4 mnd på en samtale for da er vi i september og da nærmer det seg termin 24. Sept. Jeg ringte sykehuset å forklarte at jeg kan ikke vente i 4 mnd på en samtale der ting må bli avklart før fødsel. De jeg snakket med kunne ikke gjøre noe med dette siden hun ikke kunne overgå beslutningen til overlegen... Så det hun sa jeg kunne gjøre var å vente eller kontakte fastlegen igjen for å skrive en ny henvisning om at jeg må ha den samtalen FØR 4 mnd.. Så det har jeg gjort nå måtte ringe legekontoret mitt og få litt fortgang i dette.

 

Jeg tok også dette opp med jordmor og hun henviste til morgenrøden( en gruppe jordmødre som gir deg ekstra hjelp før eller etter en fødsel. Der har jeg fått time, men det er midt i ferien i juli. Så kan hende de hjelper meg også med å få den forbanna samtalen med gyn.legen...

 

Nr2:

Skulle hatt lønn i går, men den kom aldri så ringte kommunen jeg jobber i for å etterlyse den, men de hadde ikke mottatt timelisten min, som har blitt levert. Og tilslutt med å ringe rundt slik at noen kunne finne den dukket den opp. Så hun skulle sende den til lønnskontoret slik at jeg skulle få utbetalt den i dag. Men kl 09 til morgenen i dag ringte damen og sa at hun skulle levere den i dag og så var det flere spørsmål hun lurte på pga jeg nettopp har sendt inn en søknad om svangerskapspenger og så skulle jeg da evt få pengene på kontoen senere i dag... Men ingen penger å se i dag heller og vi har regninger å betale... Gud for et surrr!!!!!

 

Da var jeg ferdig med mitt syte innlegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker egentlig best å gå i butikker, og nå er det bare 6 dager til vi reiser.. Gisp!! Er vel ikke andre steder man bruker støttestrømper enn på flyreiser?

Jeg kjøpte meg støttestrømper på apotek1 i dag.

Hun målte runt leggen min sånn at jeg fikk rette størrelsen. Det er ikke alltid det er riktig å gå etter størrelsen man har i sko da noen har fotball legger ;)

Mine går til rett under knærne, og jeg valgte bomull fremfor ull men, de hadde ull også :) Betalte 195kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A87--- Her skal jeg, og størsta reise med fredsreiser til Polen, og Tyskland (fly, og mye buss) og da er jeg kun 25+26 uker. Både svigermor, og Bestemor til Sambo mente jeg ikke burde dra... De beskymrer seg også veldig. Jeg hører heller på legen, og Sambo som sier selvsagt skal du reise med god samvittighet, men bruk støttestrømper. Og hvil, og ta vare på deg selv etter dine behov :)

Jeg sliter med lavt blodtrykk, og forlite jern... svimler, og har holdt på og svime av noen ganger. Men legen mener så lenge jeg lytter til kroppen, og får i meg mere salt i kosten, og jern tilskudd så går det bra.

Endret av Lykkebaby♡
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker egentlig best å gå i butikker, og nå er det bare 6 dager til vi reiser.. Gisp!! Er vel ikke andre steder man bruker støttestrømper enn på flyreiser?

 

Jeg kjøpte meg støttestrømper på apotek1 i dag.

Hun målte runt leggen min sånn at jeg fikk rette størrelsen. Det er ikke alltid det er riktig å gå etter størrelsen man har i sko da noen har fotball legger ;)

Mine går til rett under knærne, og jeg valgte bomull fremfor ull men, de hadde ull også :) Betalte 195kr[/quot

 

 

Takk for svar! Er jo greit med strømper som sitter skikkelig da jeg skal ha dem på meg i mange timer på flyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg thecar89.

 

Hva mente tufsen av en overlege med å sette så lang ventetid?

Ett keisersnitt må jo skje FØR termin pga fare for naturlig start av fødsel og da hastesnitt. For ikke å snakke om hva som skjer om du ikke rekker frem.

Overlege? Overidiot kaller man slike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg thecar89.

 

Hva mente tufsen av en overlege med å sette så lang ventetid?

Ett keisersnitt må jo skje FØR termin pga fare for naturlig start av fødsel og da hastesnitt. For ikke å snakke om hva som skjer om du ikke rekker frem.

Overlege? Overidiot kaller man slike.

Sier meg enig i dette!

 

De som sitter, og tar avgjørelser om sånne ting burde fått oppleve hva rifter er selv. Virkelig fått følt konsekvensene på sinn egen kropp. Da hadde mann ikke bare blitt et pappir i bunken nei!

Selv måtte jeg til slutt få utlagt tykktarm pga kroniske dype lange rifter som ikke ville gro, og misslykket operasjon. Før det gikk jeg jevnt å fikk sprøytet inn botox for å lamme lukkemuskel pga rifter ga meg sammentrekninger bak som stadig dro riftene smertefult fra hverandre. Etter vært wc-besøk ble jeg liggende i 48+timer pga smerter. Rifter er ikke til å spøke med enten de er bak, eller foran!

Jeg fikk beskjed om at for meg så var det selve graviditeten som ville legge stort press på riftene, og ikke fødsel. Aner ikke om jeg stoler fult på dette da det er kirurg som mener jeg kanske burde få utført keisersnitt. Nå venter jeg på at han på gyn skal ringe etter å ha prata med min kirurg, og noen med bredere erfaring ang sånne dype lange rifter som jeg har.

Stå på!

Jeg har selv slitt med mine rifter siden 2009...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, Thecar89, håper dette ordner seg raskt, det er jo tullete å la folk gå og bekymre seg for sånne ting. Skulle tro en lege visste hvor langt et svangerskap er, om ikke annet.

 

Nå har jeg kjøpt de første klærne til babyen, klarte ikke å holde meg lenger. :fnise: Det er forresten salg på alt til barn hos Kid fram til 31. mai, så vi tenkte å kjøpe sengetøy nå kanskje, selv om vi ikke har seng, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykkebaby: Det går nok bare fint med deg på reisen så lenge du tar hensyn til kroppen :) Legene hadde nok sagt fra hvis det ikke var forsvarlig å reise!

 

Jeg har vært i super form hele svangerskapet bortsett fra kvalme et par timer om dagen i ei uke i januar, så satser på at jeg fortsatt er i god form når vi reiser til Praha 22.07 :) Ser for meg at det blir hyppig toalettjakt pga hyppig vannlating, men det må vi regne med :)

 

Merker denne hyppige vannlatingen, kjennes ut som jeg holder på å tisse meg ut, men når jeg kommer på do, er det ikke så mye. Leste en plass at blæra rommer mindre når man er gravid, så det er jo helt normalt :)

 

Noen av dere som vet svaret på dette: Når er fristen for å søke til NAV om "økonomisk bistand" ? Husker ikke det rette ordet. Noen som vet hva som er differansen på utbetaling som alenemor kontra hvis man har samboer? Har prøvd å lese på nav, men blir ikke ordentlig klok på det. Jeg og kjæresten bor sammen, men ikke på papiret, da vi har ulike folkeregistrerte adresser.

 

Et annet spørsmål: Jeg jobber fast annenhver helg på sykehjem, tar ekstravakter utenom det når jeg har mulighet. Når jeg tar permisjon, får jeg utbetalt for de faste vaktene jeg tar annenhver helg? Når jeg går ut i permisjon har jeg jobbet der i 11 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker selv på det, men om du er samboer og får aleneforsørger tillegg fordi dere har jukset og har satt opp to forskjellige adresser blir det slått hardt ned på av staten. Kan risikere fengsel, men alt må tilbakebetales og du får bøter.

Kjæresten din har ikke lov til å overnatte mer enn en gang i uken mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...