Gå til innhold

SEPTEMBER 2014 baby


Lovise83

Anbefalte innlegg

 

 

Hei hei jenter :)

Lenge siden jeg har vært inne her nå. Har ikke fått lest gjennom hele tråden...

 

Hvordan går det med dere??

 

Her er vi midt i totalrenoveringen av et gammelt hus. Veldig travelt, og mye å tenke på. Etter en lang dag med jobb og slit havner jeg som regel i sofaen med pcen i fanget, i diverse nettbutikker :D Har allerede begynt på en del av innkjøpene, da vi har mye utgifter nå og fremover, greit å få fordelt det.

Vogna er bestilt :) :) :) og skal hentes i slutten av neste mnd.

 

Har også kjøpt litt klær i størrelse 56. Har fått masse gaver til den lille allerede :) Mange som har strikket tepper og klær. Vognen får vi av mine foreldre, en emmaljunga limited edition :) Har shoppa litt interiørting til barnerommet, en ammepute og en stellematte på nettet. Store prisforskjeller, og man kan spare mye ser jeg.

 

Jeg kjenner jeg er veeeeldig spent, dette er det første barnet vårt, og usikkerheten stiger. Men det skal nok gå bra :) Noen som har kjøpt sånne bøker?? om svangerskap, fødsel og spedbarn?? Kjenner at jeg kanskje hadde følt meg litt "tryggere" om jeg hadde kjøpt en spedbarnsbok, en slags bruksanvisning :D Føler det er så mye jeg kanskje ikke vet...

 

Ellers har jeg søkt arbeidsgiver om permisjon, så det er i boks. Nå gjenstår det bare å søke om foreldrepenger... og det gruer jeg meg til. Jeg blir litt oppgitt av NAV og deres skjemaer... Men finner vel ut av det.

 

Ønsker dere alle en fortsatt (forhåpentligvis) fin graviditet og god helg :)

Jeg må bare spørre, er den Emmaljunga'en dere bestilte helt svart? :)

 

Nja, nesten helt sort. Det er noen sølvstriper på :)

 

 

Ja da har vi kjøpt helt lik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

 

2 uker igjen til både ferie og 3 trimester! Herlighet som jeg gleder meg til ferien, kjennes som om jeg jobber i sirup.. Andre som sliter med jobben?

 

I tillegg er jeg gressenke for tiden, har en turnusjobbende mann, så her er jeg i tillegg alene med barna..

 

Huff, disse 2 ukene blir lange. Må bare huske å levere inn permisjonspapirene til NAV før vi reiser.

Permisjonspapirer?? Jeg er litt stressa pga av alt jeg ikke vet... Har søkt arbeidsgiver om permisjon, og fått den "innvilget". Trodde jeg bare hadde igjen å søke om foreldrepenger nå, må man søke nav om permisjon også??

 

Det er søknad om foreldrepenger i permisjonen. Hvor mye mor tar ut og hvor mye far skal ta. Må levere søknad etter uke 26.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i uke 27 i morgen og har enda ikke søkt om foreldrepenger. Har eksamen på torsdag, så tenker å gjøre det etter den tid. Føler heller ikke at jeg har helt oversikt over alt som må i orden, men det kommer seg vel :) Når eksamen er unnagjort, kan jeg gjøre alt det andre jeg har skjøvet til side. :)

 

Jeg sovner fort på kvelden når jeg legger meg, våkner ca 2 ganger hver natt pga dotur, men det hører med :) Føler meg i meget god form, er blitt ekstra pigg etter at vi begynte å spise fisk/kjøtt/fjærkre til lunsj, gir langvarig/stabil energi.

 

Leste i svangerskapsboka at på denne tiden, begynner foster å få et fast sovemønster, har ikke merket noe mønster enda. Noen som merker at foster er aktiv/sover til faste tider?

 

På ammeveiledninga jeg var på, sa barnepleier at det er lurt å kjøpe ammebh med bomullsinnlegg en stund før fødselen inntreffer, sånn at alt er klart. Hvor får man kjøpt ammebh? KappAhl? Vet ikke om jeg vil kjøpe det enda, i tilfelle bryster blir større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerte med første at det kom ett søvnmønster, men har ikke tenkt videre over det nå med andre.

 

Når det gjelder amme-bh vil jeg av personlig erfaring si: For all del VENT!

I det minste kjøp en i en kopp større enn det du er rett før termin og som er billig, slik at du har noe de dagene/uka (ukene?) fra fødsel til melka stabiliserer seg.

 

Gikk på en smell selv og kjøpte en litt dyr en i begynnelsen av 3 trimester med første. Kan tro den passa? Jeg fikk JUR!

 

Jeg brukte natusan sine engangs innlegg (testa flere merker) og hadde ullinnlegg utenpå der igjen når jeg skulle ut om vinteren.

 

De har foresten amme-bh hos de fleste klesbutikker, men har ikke funnet hos Cubus. De har også hos babyshop og barnashus. De er litt dyrere, men gode.

De jeg brukte mest er fra hennes og lindex.

Ikke kjøp bh med spiler.

 

 

Off jeg er ett hormontroll for tiden og blir ikke bedre av at jeg så og si ikke sover og har voldsomme hetetokter der jeg tror jeg smelter bort.

 

OFF! JEG VIL SOVE!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammebh ja..... Hadde nesten glemt behovet for dem. Kjøpte triumph sine sist... De er behagelige, men skikkelig stygge, så jeg investerte i en fin og dyr en på en undertøysbutikk når melken og pupper hadde stabilisert seg. Veldig ok å ha en litt ekstra fin når man er i selskap el har på litt andre klær enn akkurat den utringningen som passer de " stygge" .

Jeg har heller ikke søkt noe enda, venter litt til, er i uke 28+4 . Og om få dager er det 3 trimester på meg gitt😀. Tiden går super fort, er i knall form og det hjelper veldig.

Kjenner masse liv, men registrer ikke noe fast søvn mønster på bittelille, jeg derimot sover kjempe bra, vokner kun en gang pr natt! Deilig!

Kos dere i varmen( for de av dere som har den) litt smelt her på østlandet iallefall. Basseng investering er gjort😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min baby har «mønster» i den forstand at hun er mest aktiv litt tidlig på formiddagen, forutsatt at jeg er i ro selv, så i praksis merker jeg dette mest i helgene. I tillegg har hun gjerne en skikkelig oppvisning utpå kvelden en gang, når jeg har lagt meg godt til rette på sofaen eller i senga. Generelt er det MYE aktivitet de dagene jeg har fri og ikke gjør så mye, nå når jeg er på jobb er det ganske stille. Hun snur seg litt innimellom, men er alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe. Syntes det er litt dårlig gjort at det ikke er flere som sliter med å sove.

Sover på det meste 5 timer (ikke sammenhengende, pga. div som hetetokter og do-turer) i døgnet og merker lite til at det påvirker meg enda. Blir bare fortere sliten, men humøret er det samme.

 

Jeg har fått meg en ny venn i sengen, nå som sommeren har kommet for fult, og jeg elsker den.

Iskald våt klut! I pannen, på hals/nakken eller på brystet. Den gjør underverker og tar vekk hetetokter på ett blunk.

 

Tror kanskje søvnmangel påvirker meg litt, eller så er det de 4 nektarinene jeg stappa i meg den siste halve timen... For jeg føler meg fjollete. Hihi!

 

Time for bed! Natta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer med å sovne her, nei! Jeg sovner (som jeg alltid gjør) omtrent idet hodet treffer puta, og må ikke opp å tisse lenger heller, så jeg sover hele natten gjennom. Flyr på do hele dagen ellers pga voldsomt press på blæra, men når jeg ligger hjelper heldigvis tyngdekraften til. :)

Har derimot litt problemer med at jeg bare ikke klarer å legge meg om kvelden, det blir fort midnatt eller enda litt senere, så jeg sover jo alt for lite. (Står opp seks.) Merker liksom ikke at jeg er trøtt om kvelden sånn om sommeren ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen problemer med å sovne her, nei! Jeg sovner (som jeg alltid gjør) omtrent idet hodet treffer puta, og må ikke opp å tisse lenger heller, så jeg sover hele natten gjennom. Flyr på do hele dagen ellers pga voldsomt press på blæra, men når jeg ligger hjelper heldigvis tyngdekraften til. :)

Har derimot litt problemer med at jeg bare ikke klarer å legge meg om kvelden, det blir fort midnatt eller enda litt senere, så jeg sover jo alt for lite. (Står opp seks.) Merker liksom ikke at jeg er trøtt om kvelden sånn om sommeren ...

 

 

Samme her, ble faktisk halv ett før jeg la meg pga langvarig dobesøk, står opp halv seks. Men siden ungene er borte på overnatting, var det ingen som forstyrret meg på natten, og det gjorde godt!

 

Fikk slappet litt av i tannlegestolen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipptopp: Takk for tips angående ammebh :) Da venter jeg en stund med å kjøpe det :) Hehe, blir uvant å begynne med helt andre typer bh'er enn de jeg er vant til. Søsteren min har fått 10 bh'er hos meg siden ingen av de gamle passer, er for små, så jeg har vært nødt til å kjøpe nye.

 

I dag hadde jeg eksamen og er dermed ferdig med 1.studieår, føles herlig :) Dermed kan jeg fokusere mer på å "bygge rede" til "Lille My". "Lille My" er ikke vant til at jeg sitter tilnærmet i ro i 6 timer så hun var skikkelig aktiv under nesten hele eksamen. Rett før vi fikk utlevert eksamen, kom hun med de kraftigste sparkene jeg har kjent i dag, hun var vel like spent som meg på oppgavene ;) For første gang i mitt liv hadde jeg sjokolade som jeg spiste etter den ordentlige maten på eksamen og det var snadder :)

Jeg feiret at eksamen er ferdig med å spise reker, jordbær og drikke farris :) Pakket bort alt av pensumbøker som lå på spisebordet og det føltes digg!

 

Spiste melon til dessert etter kveldsmiddagen i går og da sprang jeg på do i eningen, ikke så rart ettersom de inneholder ca 98 % vann :)

 

Føler meg tung i hodet etter dagen, tar på å sitte å vri hodet i oppgaver i 6 timer. Fikk i alle fall mye frisk luft før eksamen da det tar 45 minutter å gå til universitetet.

Er det flere av dere som studerer? Eller jobber alle? :P

Nå blir det mer jobb på meg fremover, nå som jeg ikke har studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å være ferdig med eksamen og bare kunne slappe av.

Mat smaker ekstra godt når man har gjort noe krevende.

 

Min har vært utrolig rolig i dag og jeg ble litt nervøs. Så da ble det inntatt to store skåler med is for å vekke han. Tok litt tid, men så ble han heldigvis spinnvill.

Siden isen har jeg kjent jevnt med spark.

En liten tottefis stikker opp ved ribbeinet mitt innimellom og da får han beskjed om at det ikke er noe fotstøtte. Storesøster sparka nesten brudd på ribbeina mine.

 

Jeg jobber ikke, men er hjemme med storesøster på 1 1/2.

Hadde jeg vært i jobb hadde jeg nok vært sykmeldt pga bekkenet.

 

Snart bare 3! Kalendermåneder igjen til termin!

19 dager til 3 trimester. Jippi.

Gleder meg sånn til å bli mamma til en til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipptopp: Skjønner godt at du ble nervøs da mini var rolig. Har selv kjent på det noen ganger. Bra at mini kviknet til :) Da må bli stas å bli mamma til en til ja :) Det må også være deilig å vite hva du går til, for første gangen er alt nytt.

 

I går var det nøyaktig 3 mnd til termin :)

 

I dag kviknet "Lille My" til da jeg la meg ned i tannlegestolen. Jeg sa til tannpleier at jeg var gravid og hun sa at hun så det ikke på meg :) Alle som vet det, sier at de ser det på meg, så det kommer an på øyet som ser.

 

Er 3.trimester fra uke 29?

 

Denne helga er første ordentlige frihelg på en mnd, så det skal bli herlig! Jobber annenhver helg og de helgene jeg ikke jobbet, øvde jeg til eksamen, så nå føler jeg meg veldig heldig som kan nyte en frihelg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig A87 at du nå kan legge bort bøkene for en god stund! Å bygge rede er jo veldig mye mer stas i disse dager.

Jeg er offisielt over i 3 trimester i dag! El i går...

Jeg har også vært og innhentet ett par babyboxer i dag. Så rede byggingen er godt i gang.

Beina høyt damer og nyt små og store spark! Nå hører jeg hjerteslagene 💗til frøkna med stetoskop!!! Veldig gøy, gleder meg til vipsmannen og barna kommer hjem og får høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så deilig A87 at du nå kan legge bort bøkene for en god stund! Å bygge rede er jo veldig mye mer stas i disse dager.

Jeg er offisielt over i 3 trimester i dag! El i går...

Jeg har også vært og innhentet ett par babyboxer i dag. Så rede byggingen er godt i gang.

Beina høyt damer og nyt små og store spark! Nå hører jeg hjerteslagene 💗til frøkna med stetoskop!!! Veldig gøy, gleder meg til vipsmannen og barna kommer hjem og får høre.

 

Herlig med 3. trimester! Nå er det bare sjarmøretappen igjen! Bare nyte sommeren mest mulig, når den er over er det ikke lenge igjen! :-)

 

Kommer etter om halvannen uke jeg da, 26+3 idag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips77: Ja, det er helt vidunderlig, men også litt rart, skal ikke begynne å studere igjen før høsten 2015, men jeg har jo verdens beste gave i vente, så det gjør ingenting :) Kanskje jeg til og med får skaffet meg bøkene for 2.året og lest litt mellom slagene :) I dag skrev jeg handleliste til "Lille My" :) Det er ikke småtteri hva man trenger til en baby :) Gratulere med 3.trimester, Vips77 :) Det høres herlig ut å høre hjerteslagene til nurket!

 

I dag er jeg i uke 27+2 :) Er ekstra artig nå for tiden at jeg ser magen beveger seg når hun sparker. Ellers går jeg bare og gleder meg til tredimensjonal ultralyd som er den 10.juli. Da får vi også dobbelsjekket om det faktisk er en jente som befinner seg i hula :)

 

Mamma synes det er synd at hun ikke får sett meg gravid i virkeligheten før den 1.august når vi skal på besøk til de, men jeg har sendt ett par bilder av meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med overstått eksamen A_87! Det er en fantastisk følelse :) 

Jeg har jobbet i noen år og jobber fortsatt fullt. Men med et bekken som tåler stadig mindre får vi se hvor lenge det varer utover sommeren. Vil jo ikke bli sykemeldt, men må man så må man

 

Magen har hatt et veksthopp siste uke føler jeg, 25+3 i dag. Syns hele magen ser ut som den er i spenn, og navlen har forandret seg litt. Noen som har fått "utovernavle" enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mage gjør også sånne veksthopp, ble litt bekymret over hvor stor jeg kom til å bli, men har roet seg litt nå! Men utovernavle har jeg aldri fått.

 

Ellers har jeg fått et skikkelig nettverk av åreknuter under kneet, det svir når jeg står oppreist. Har også en kjempestor blodåre som står ut på låret. Hadde det litt med andremann, men nå er det skikkelig ille. Og det er enda 3 mnd igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

girasol: Tusen takk :) Krysser fingrene for at bekkenet ditt oppfører seg fint :)

 

Jeg har ikke utovernavle enda, tror nok enda det blir en stund til :) Er veldig spent på hvordan hullet der jeg hadde piercingen kommer til å utvikle seg, om det blir å "sprekke" eller holde seg.

Vekta har holdt seg stabilt ca den siste måneden, har gått opp 5-6 kg totalt til nå. Satser på at magen fortsatt er ganske liten om 6 uker når vi vender nesen mot Praha! Det hadde vært praktisk :) Merker godt at det er litt tryngre å drasse på 5-6 kg ekstra, aldri følt meg så "feit" før, har attpåtil fått "sideflesk" og mer flesk på lårene. Når "Lille My" er ute og jeg kan starte treningen blir jeg å ta mye sideplanke!

 

Er plaget med at høyre øyet får tåreflod ca en gang i uka, var og sjekket øyet hos legen for en mnd siden og det var ingen tegn til betennelse. Det er ubehagelig, men så lenge det "bare" er en gang i uka, går det greit.

 

Noen som har fått målt hemoglobinet i svangerskapet? Jeg "maste" meg til å få det målt da jeg var i uke 16 og da lå jeg bra an. Blir vel ny måling på neste legetime.

 

Når har dere fått beskjed om at det regnes at dere er på overtid? Jeg fikk beskjed om at når jeg er 12 dager over terminen, er jeg på overtid. En venninne av meg sa at det varierer fra kommune til kommune om hvor grensa går for når man blir igangsatt hvis man går over tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk målt Hb på kontroll i uke 12-13, lå da på 13,1. Siden har det ikke blitt tatt noen prøver, men jeg sjekket selv for to uker siden, da var den 12. Ferritin hadde også sunket (naturlig nok), men ikke så mye at det er behov for jerntilskudd - ennå! Synes det er greit å kunne følge med selv, men det er jo ikke alle som har mulighet til det ... (Jeg jobber på sykehus.) Uansett «skal» Hb synke i løpet av svangerskapet, men du regnes som anemisk hvis den faller under 10 - men det merker man ikke nødvendigvis hvis det ikke blir målt, så det er bare å mase. ;)

 

Trodde forresten det var maks 10 dager overtid overalt nå? På Ahus setter de i gang senest dag 11, fikk jeg beskjed om, men mulig det fortsatt er litt ulik praksis, da. Jeg har jo fått termin en uke for sent i forhold til egen beregning, så jeg er litt bekymret for å gå for lenge over ... Men jordmor på helsestasjonen sa at hun lovet å være på min side hvis så skulle skje, og jeg trøster meg med at statistikken er på min side, så det er vel ikke så veldig sannsynlig at jeg går mer enn to uker over. Sukk.

 

Ellers har vi fått vognen i hus! O lykke! Har så lyst til å trille den ute for å prøve, men føles for dumt uten baby oppi. Kanskje jeg kan få låne datteren til venninnen min, hehehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttmeis: Gratulerer med vognen i hus :) Nå er det ikke lenge igjen før du kan trille den med din egen baby :) Du er heldig som har mulighet å følge med hemoglobinet selv :) Det kunne jeg også gjort hvis jeg fortsatt hadde jobbet på legesenter.

 

Nei, det med overtid varierer fra kommune til kommune, dessverre. Jeg synes det er komplett unødvendig at man skal være nødt til å gå så lenge på overtid. Leste en gang om ei som gikk 17 dager på overtid og baby døde kort tid etter fødsel :( Det er tragisk. Det er ikke ofte det skjer, men skjer det en gang, er det en gang for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 trimester starter 28+1, altså i den 29 uken. En uke igjen til 3 trimester for meg nå.

 

Begynt å få mye vann i beina nå og det sprenger endel.

Prøver å ligge mest mulig i vater for å slippe oppsamling i beina.

 

Er litt forskjeller rundt om i landet, men på generell basis har de ikke lov til å la oss gå mer enn 14 dager over.

Ahus har 10 dager, men hvis helg eller travelt blir man satt igang senest dag 11 på overtid.

 

 

Gleder meg veldig til å få ett lite nurk til for det er virkelig den største gleden som fins.

Selv om det kan være slitsomt, er det verdt det.

Dere som venter første: GLED dere! Det er Lykke å få barn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da tipptopp! Ja at du er full av vann altså. Kjedelig, hvordan er bekkenet?

Her har jeg fått merkelig vondt/ tretthets følelse ned h bein, kjedelig. Aner ikke hva det kan være, mulig en litt sliten muskel etter yoga TRENING😜på lørdag....

 

Der jeg skal føde er det 12 dager som er overtid... Kjenner det er litt skrekk blandet fryd over den overtidsdatoen, har født til termin tidl og sluppet overtid.

 

Ellers i huset er det funnet frem en eske med babytøy fra sist ( 8 år...) he he, noe passerte og noe ikke! Rart hvor mye man sparer på kun for minner og nostalgi! 12 åringen holdt på å gå i bakken av noen av plaggene! Men så ille er det ikke altså. Jeg ble bare super happy over alt jeg slipper å kjøpe😀😀

God kveld videre mager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja er litt kjedelig med vann, går mest utover vekta heldigvis ;p

Bekkenet er greit, rullestolen avlaster mye og i helgen satt jeg over en time i boblebasseng (litt opp innimellom pga varmen og magen), men det hjalp MYE.

Kommer til å snakke med fysio om å prøve varmebehandling i stedet da den behandlingen hun bruker nå, nesten ikke har effekt lenger.

 

Har tømt boden og skapet til mini for små klær og fant mye fint. Hehe, men de søte kjolene er nok ikke like fint på gutt.

Plukket ut det som gikk til gutt også og gleder meg til jeg finner esken med det aller minste i.

Fant litt fint til gutt på ferie nå til veldig lav pris. Så er strålende fornøyd da det er mye høyere pris på det i Norge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipptopp: Jeg tviler ikke ett sekund på at det er lykke å få barn :) Vi gleder oss skikkelig til å bli en liten familie :)

Vips77: Krysser fingrene for at lille treffer termin denne gangen også :)

 

 

Er ekstra artig nå for tiden med sparkene til "Lille My", siden vi ser tydelig at magen beveger seg. :) I dag sparket hun til og med da jeg var og trente :) Da jeg satt i ro på treningsmatta :)

 

Jordmor har rådet meg til å ta av ringen jeg har på meg før jeg legger meg i tilfelle jeg hovner opp, men til nå har jeg ikke vært noe som helst hoven :) Det er ikke alltid jeg husker å ta av meg ringen før jeg legger meg.

 

Uke 28 i morgen, føles som en milepæl :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du ikke vet om du skal le eller gråte.

 

I går kveld hadde jeg tømt kurven med nektariner, men hadde fortsatt lyst på mer. Eller i det minste noe søtt og syrlig, samt friskt.

Etter å ha gått på kjøkkenraid og endevendt hele kjøkkenet, fant jeg innerst i fryseren, en pose blåbær.

Ivrig fikk jeg tint den i varmt vann og da den var helt tint, men fortsatt iskald, og jeg sto klar med skålen kom jeg på at det var utenlandske bær.

 

Skuffelsen var stor da sambo bekreftet at jeg måtte koke de før jeg spiste de.

Jeg ville spise de DER OG DA! Og KALDE!

 

Men de ble kokt og hu mor traska frem og tilbake på kjøkkenet og furtet mens jeg ventet. Kom da på en lur ide om å putte oppi isbiter når den var ferdig kokt.

Nesten ondskapsfull latter kom når jeg fant ut at det fungerte!

Desperat jeg?

Mouhahaha!

 

Så ut som gollum der jeg satt med skåla mi i soffaen og sambo rista lattermild på hodet.

;)

 

Fler som er gravide her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...