Gå til innhold

Juni 2014 babyer


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Alltid vondt å lese om andre som miSter.. Føler med dem samtidig som det styrker frykten av å miste selv.. Men skal man være endel av slike forum må man velge hva man vil lese og ikke.. Synes det bra om folk finner støtte her inne uansett hva det skulle gjelde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære anonym over. Forstår redselen din for å mista. Eg strever veldig med det sjølv. Mitt råd til deg er å holda deg unna slike forum viss du opplever at du får abortane for nært. Ca 25-30 prosent mister etter positiv test. Det vil sei at dei fleste opplever ein spontan-abort i løpet av livet viss ein får 3 barn.

 

I kvar termin-gruppe her inne mister ca 1/4 babyen sin. Eg har tenkt på det kvar gong eg har meldt meg inn: kven av oss skjer det med? To gongar har det skjedd med meg.

 

Når ein er aktiv her inne blir ein glad i og oppriktig opptatt av dei andre i gruppa,me utgjer ei veldig viktig støtte for kvarandre i ei sårbar til. 1. Trimester ER Risiko-sport.

 

Det blir heilt utenkelig å ikkje støtta kvarandre etter abort. Bonus-mamma som svarte deg nett har heldigvis fortalt koss det har gått med ho,det er bra,for me er mange som lurer på det.

 

Eg syns det er forferdelig leit om dei som mister skal forsvinna, og eg håpar inderleg ikkje du såra nokon med det du skreiv her.

 

Inne på andre Trimester går det som oftast bra, kanskje du vil trivast betre der?

 

Eg aner ikkje koss mitt svangerskap kjem til å gå,men er tenkt å skriva både om det gode og det vonde-sammen med dei flotte damene her. Livet er jo ingen dans på roser,det tunge høyrer og med.

 

Det er mi meining iallefall.

 

Kva tenker de andre?

 

Jeg er helt enig med Lilla!

 

Første gangen jeg var gravid lagde jeg faktisk en egen tråd med noe ala det Anonym skrev, og jeg skjønner hva Anonym mener.  Nå tenker jeg annerledes og synes det er mye bedre at vi kan snakke åpent om det når noen mister. Så får man heller la være å lese litt i 1. trimester hvis man synes det blir for vondt og stressende å lese om.

 

Personlig sluttet jeg å bekymre meg noe særlig for SA etter uke 8. Sannsynligheten for SA er veldig lav etter uke 8-9. Da går det bra med de aller, aller fleste.

 

Her er statistikken fra "viktig info til 1. trim".:

 

Hvor ofte går det bra:

5-8 uke 89,2% sjanse for at det skal gå bra

9-12 uke 93,8% sjanse for at det skal gå bra

13-16 uke 96,3% sjanse for at det skal gå bra

17-20 uke 98,9% sjanse for at det skal gå bra

21-24 uke 99,3% sjanse for at det skal gå bra

25-28 uke 99,8% sjanse for at det skal gå bra

 

dersom hjerteaktivitet er påvist, er faren for abort enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva du mener anonym, det er tungt å lese så ofte om de det ikke går så bra med. Man hører oftere om de vonde historiene enn de gode, samtidig som de vonde fester seg bedre i hukommelsen. Likevel, de med vonde historier har like mye rett til å være her og fortelle sin historie og få støtte. Det hjelper nok mye i en vanskelig tid. Synes man det blir for tungt å lese får man heller la være å lese her inne, hopp over de vonde historiene. Det har jeg gjort til tider for at jeg ikke skal bekymre meg for mye. En annen ting som er viktig er at alle også deler de gode historiene. :-)

 

 

Da hopper jeg over til andre trimester! :-) Lykke til jenter, ser dere vel snart i den andre gruppa. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det også, men samtidig synes jeg at de fleste poster går sånn.

 

Gruer/spent på ul, lurer på om det går bra.

Med følgende oppdatering, så et lite nurk på xx mm og alt var bra.

 

Viktig å se alt det gode også.

 

Selv mener jeg at det å se at det kan gå den andre veien er en del av virkeligheten. Og det forbedrede meg på det. Livet er ikke en rosa sky der alt alltid går bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål:

 

Skal på Duotest på Ullevål på onsdag - er det noen som vet om man gjør "alt" på en dag og omtrent hvor lang tid det tar? Jeg bor et godt stykke unna Oslo, så det må planlegges litt med transport og slikt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål:

Skal på Duotest på Ullevål på onsdag - er det noen som vet om man gjør "alt" på en dag og omtrent hvor lang tid det tar? Jeg bor et godt stykke unna Oslo, så det må planlegges litt med transport og slikt :-)

Hei Mamita! Jeg ble også henvist til duotest. Første gangen møtte jeg opp til samtale med en genetisk veileder. Tok også blodprøver denne dagen. Så gikk det noen dager, så fikk jeg innkalling til ultralyd på Rikshospitalet. Ultralyden skal tas mellom uke 11 og innen utgangen av uke 13. For mitt vedkommende ble det ca tre uker mellom disse timene. Resultatet av blodprøvene får jeg når jeg møter opp på ultralydtimen.

 

Time til ultralyd er om en uke, og jeg kjenner jeg er veldig spent og litt nervøs..

 

PS Så nå at du spurte om hvor lang tid det tok. Samtalen hos genetisk veileder tok ca 45 minutter. Hvor lang til ultralyden tar vet jeg ikke, men ca 45 min til en time tipper jeg. Kanskje lenger om de finner avvik hos fosteret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære dere, nå er det lenge siden jeg skrev her, men jeg er litt frustrert på fastlegen min. Trenger litt råd.

Er 12 uker og 3 dager på vei og har ikke vært på kontroll enda. Har bestilt time hos jordmor 26 november, men hun vil at jeg skal til fastlegen min først (helsekort).Har ringt fastlegen en del.Til slutt fikk snakket med han og han spurte om telefon nr. mitt for at han først skal se når han har tid for en kontroll for meg og  at han skal ringe meg tilbake. Nå har gått 2 uker, han har ikke ringt og han tar ikke telefonen når jeg ringer. Har væet så dårlig disse 6 ukene med kvalme og oppkast at jeg gikk ned 5 kg. Har gått på jobb hver dag ( umulig å få sykmelding fra min fraværende fastlege) og er veldig sliten. 

:rolleyes: Er første gang gravid og har ikke mage nå uke 12+3. Noe gode råd???

Tusen takk!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Et lite spørsmål:

Skal på Duotest på Ullevål på onsdag - er det noen som vet om man gjør "alt" på en dag og omtrent hvor lang tid det tar? Jeg bor et godt stykke unna Oslo, så det må planlegges litt med transport og slikt :-)

Hei Mamita! Jeg ble også henvist til duotest. Første gangen møtte jeg opp til samtale med en genetisk veileder. Tok også blodprøver denne dagen. Så gikk det noen dager, så fikk jeg innkalling til ultralyd på Rikshospitalet. Ultralyden skal tas mellom uke 11 og innen utgangen av uke 13. For mitt vedkommende ble det ca tre uker mellom disse timene. Resultatet av blodprøvene får jeg når jeg møter opp på ultralydtimen.

 

Time til ultralyd er om en uke, og jeg kjenner jeg er veldig spent og litt nervøs..

 

PS Så nå at du spurte om hvor lang tid det tok. Samtalen hos genetisk veileder tok ca 45 minutter. Hvor lang til ultralyden tar vet jeg ikke, men ca 45 min til en time tipper jeg. Kanskje lenger om de finner avvik hos fosteret..

Takk for kjapt svar, Månestråle :-) Blir ett par turer til Oslo før jul da - er "bare" 10+4 på onsdag...

 

Kult nickname forresten - pleide å stjele broderns Sølvpilen da jeg var liten og Månestråle var supertøff ;-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere, nå er det lenge siden jeg skrev her, men jeg er litt frustrert på fastlegen min. Trenger litt råd.

Er 12 uker og 3 dager på vei og har ikke vært på kontroll enda. Har bestilt time hos jordmor 26 november, men hun vil at jeg skal til fastlegen min først (helsekort).Har ringt fastlegen en del.Til slutt fikk snakket med han og han spurte om telefon nr. mitt for at han først skal se når han har tid for en kontroll for meg og  at han skal ringe meg tilbake. Nå har gått 2 uker, han har ikke ringt og han tar ikke telefonen når jeg ringer. Har væet så dårlig disse 6 ukene med kvalme og oppkast at jeg gikk ned 5 kg. Har gått på jobb hver dag ( umulig å få sykmelding fra min fraværende fastlege) og er veldig sliten. 

:rolleyes: Er første gang gravid og har ikke mage nå uke 12+3. Noe gode råd???

Tusen takk!!!

 

Du bør absolutt bytte fastlege! Hvis du bytter nå blir den nye legen gjeldende fra 1. desember. I mange tilfeller vil du kunne dra til den nye legen med en gang likevel. Kanskje det er lurt å velge et legesenter denne gangen, slik at du kan få komme til en annen hvis din lege ikke er der? Hadde jeg vært deg ville jeg bare begynt å ringe rundt og høre hvem som ville ta meg i mot.

 

Det er helt normalt å ikke ha mage i uke 12. Jeg husker ikke helt, men tror jeg kunne kjenne livmoren like over skambenet først i uke 14 sist.. Noen vet kanskje mer om det enn meg?

 

Red. Jeg fikk et tomt helsekort fra legen min som jeg fikk fylle ut selv (jeg var der i uke 8, han ville først ha meg inn i uke 12). Tror ikke det bør være noe problem for deg å få det hos noen andre. Du kan helt sikkert gå til noen private også :)

Endret av Myrtille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er duotest?

Det er en genetisk test som består av to deler: blodprøve og ultralyd. Testen tilbys jenter som vil være over 38 år ved fødselen, for å se på sannsynligheten for at fosteret kan ha et avvik som f.eks Downs Syndrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere, nå er det lenge siden jeg skrev her, men jeg er litt frustrert på fastlegen min. Trenger litt råd.

Er 12 uker og 3 dager på vei og har ikke vært på kontroll enda. Har bestilt time hos jordmor 26 november, men hun vil at jeg skal til fastlegen min først (helsekort).Har ringt fastlegen en del.Til slutt fikk snakket med han og han spurte om telefon nr. mitt for at han først skal se når han har tid for en kontroll for meg og  at han skal ringe meg tilbake. Nå har gått 2 uker, han har ikke ringt og han tar ikke telefonen når jeg ringer. Har væet så dårlig disse 6 ukene med kvalme og oppkast at jeg gikk ned 5 kg. Har gått på jobb hver dag ( umulig å få sykmelding fra min fraværende fastlege) og er veldig sliten. 

:rolleyes: Er første gang gravid og har ikke mage nå uke 12+3. Noe gode råd???

Tusen takk!!!

bytt fastlege er også mitt svar! det går veldig kjapt :) de skal ha tid til pasientene sine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei flotte jenter! :hjertesmil:

 

Ser at det har vært mange triste nyheter her den siste tiden, og ville bare si at dere må forsøke å ikke være så bekymret.

 

Jeg har til tider vært det selv, spesielt når symptomer har avtatt og jeg har sluttet å føle meg gravid. Men i dag var jeg på 12 ukers ultralyd og så en sprellende og frisk liten skjønning i magen! Så det er slett ikke sånn at det ender dårlig med alle her inne, selv om det noen ganger kan virke sånn.

 

Man har jo ikke noen garantier for at alt vil gå bra videre - verken i svangerskapet eller etter at barnet er født for den saks skyld, og jeg har en følelse av at jeg aldri vil være helt uten bekymringer igjen fordi jeg har en annen person å tenke på. Men sånn er nå engang livet og det er jo egentlig veldig fint å ønske seg barn så sterkt eller bli så glad i et annet menneske at man tenker sånn :)

 

Ønsker dere alle masse lykke til videre i svangerskapet! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte google det med livmoren :)

 

Det er veldig individuelt, men mange kan kjenne den allerede fra uke 12. Den kjennes litt ut som en hard ball og dukker først opp like over skambeinet. Den er enklest å kjenne når man ligger på ryggen.

 

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke kjente den før etter uke 14 sist, og da var det legen som fant den for meg først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Da tror jeg ikke jeg skal begynne å lete.. Har ikke gjort det når jeg har vært gravid før heller..bare så overrasket over formen min at hodet leter etter ting å gruble på.. M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har første time hos jordmor i dag, men hvordan i alle dager skal jeg komme meg dit..?! Er ca 15 min med bil, og jeg kaster opp hver meter jeg beveger meg... Hadde jo vært fint å kommet seg dit, og kanskje fått noe mot denne kvalmen også, jeg bare aner ikke hvordan jeg skal klare det alene.. Under tre kvarter til jeg må dra, og har ennå ikke kommet meg opp....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har første time hos jordmor i dag, men hvordan i alle dager skal jeg komme meg dit..?! Er ca 15 min med bil, og jeg kaster opp hver meter jeg beveger meg... Hadde jo vært fint å kommet seg dit, og kanskje fått noe mot denne kvalmen også, jeg bare aner ikke hvordan jeg skal klare det alene.. Under tre kvarter til jeg må dra, og har ennå ikke kommet meg opp....

oj, stakkars deg! Hvordan gikk det/ går det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanke! Jeg lot faktisk bilen stå, og ringe taxi.. Klarte meg utrolig nok gjennom taxi turen med spy pose i hånda.. Vel hjemme i senga nå.. Uten noe mot kvalmen, virker ikke som de vil gi det..?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for omtanke! Jeg lot faktisk bilen stå, og ringe taxi.. Klarte meg utrolig nok gjennom taxi turen med spy pose i hånda.. Vel hjemme i senga nå.. Uten noe mot kvalmen, virker ikke som de vil gi det..?!

 

Hvordan gikk jordmortimen da? Har ikke time hos jordmor før i uke 18 jeg, virker uendelig lenge til. Hehe. Tålmodighet er ikke min greie, skjønner ikke hvordan jeg skal holde ut til juni!

 

Ooog, vi har vært på UL i dag! Fikk se en liten tass på 45 mm som sprellet med armer og bein :)

Har blødd og spottet masse de siste ukene, så fikk til slutt henvisning til Ahus. Og alt sto bra til! Lettblødelig livmorhals er mest sannsynlig synderen. Puuuh.
Endret av supermjau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Melder meg inn her jeg, er gravid med nr 3, termin 17 juni. Har vært på en ultralyd i uke 7 og skal på en ultralyd igjen neste onsdag. Spennende å se hvordan ting står til med lille kula :)

Har diabetes og får tett oppfølging med kontroller annenhver uke nå i starten av svangerskapet, og etterhvert ukentlige kontroller...

 

Har hatt en tøff start i dette svangerskapet, mye følinger og trøtthet.. Har vært sykemeldt fra jeg var 5 uker, og er foreløpig sykemeldt til uke 13. Håper på at formen blir bedre, for har lyst å jobbe litt igjen. Savner jobben, kollegaene, alle barna (jobber i barnehage).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen. Melder meg inn her jeg, er gravid med nr 3, termin 17 juni. Har vært på en ultralyd i uke 7 og skal på en ultralyd igjen neste onsdag. Spennende å se hvordan ting står til med lille kula :)

Har diabetes og får tett oppfølging med kontroller annenhver uke nå i starten av svangerskapet, og etterhvert ukentlige kontroller...

 

Har hatt en tøff start i dette svangerskapet, mye følinger og trøtthet.. Har vært sykemeldt fra jeg var 5 uker, og er foreløpig sykemeldt til uke 13. Håper på at formen blir bedre, for har lyst å jobbe litt igjen. Savner jobben, kollegaene, alle barna (jobber i barnehage).

Samme termin som meg og nemi du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet råd?? Har begynt å få smerter i halebeinet etter jobb.. jobber på bensinstasjon og det blir mye stååing på jobb.. kjenner det spesielt etter 6t. Da begynner jeg å få smerter når jeg skal reise meg opp. . Gå.. sette meg.. skifte stilling i seng er noen ganger et helvete uten like.. og de dagene jeg ikke jobber kjenner jeg øite eller ingenting til det.. dette begynte i uke 8.. er 10+4 idag.. noen.som vet hva dette er?? Førstegangsbgravid så er litt grønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet råd?? Har begynt å få smerter i halebeinet etter jobb.. jobber på bensinstasjon og det blir mye stååing på jobb.. kjenner det spesielt etter 6t. Da begynner jeg å få smerter når jeg skal reise meg opp. . Gå.. sette meg.. skifte stilling i seng er noen ganger et helvete uten like.. og de dagene jeg ikke jobber kjenner jeg øite eller ingenting til det.. dette begynte i uke 8.. er 10+4 idag.. noen.som vet hva dette er?? Førstegangsbgravid så er litt grønn

Høres ut som bekkenløsning for meg... Noen flere med erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...