Gå til innhold

***Tråd for oss som har prøvd lenger enn 6 mnd***


Nemo_

Anbefalte innlegg

Velkommen hit til oss :) Spennende å følge hverandre fremover. Lykke til!!

 

 

Jeg er 27 og mannen min er 34 år :) Har en sønn på 5 år, og har prøvd på et søsken i litt over et år. Har hatt første samtale (utredning) og skal ta blodprøver og sånn fortløpende. Hååååper det snart sitter, med litt hjelp :)

 

Anonymous poster hash: fb073...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva i alle dager skjedde der? Skulle liksom svare deg jeg... I stedet ser det ut som jeg tilføyde noe INNI ditt innlegg! Gud.. Internett er jamen skummelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro at det er flere av oss som er i begynnelsen av utredning. Eller moro er vel kanskje ikke det rette ordet, vi skulle vel heller vært foruten å trenge hjelp - men siden vi nå kanskje trenger det så er det hvertfall greit å være flere som ligger noenlunde likt slik at vi kan følge hverandre i prosessen. 

 

TIme imorgen ja Småen! Spennende!! Jeg var dritnervøs før timen min idag, men ble så avslappet da jeg endelig fikk snakket med legen. Du får holde oss oppdatert om hvordan det gikk. 

 

Legen min snakket også om at jeg skulle få thyroid sjekket (er dette skjoldbrukskjertelen på norsk mon tro?) Det var jo så mye informasjon at jeg sikkert ikke fikk med meg halvparten engang. Men jeg mener det var TSH han ville sjekke og når jeg googler det nå så har verdiene på dette også noe å si for fertiliteten. Akk, jeg ser jeg har mye å lese om når det kommer til alt som har med prøverør å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så nervøs av en eller annen grunn.. Føler et slags håp på en måte. At vi er et skritt nærmere. Og kanskje de finner noe galt, men så kan vi i hvert fall få informasjon om hva som kan gjøres med det :) Samboer er veldig nervøs for selve GU'en i seg selv han.. Han måtte tenke på om han ville bli med inn.. Jeg har måttet avdramatisere alt fullstendig og si at dette har jeg gjort tusen ganger før. Jeg hater GU og holdt en han på å besvime.. Hehe, tror ikke han skal vite så mye mer. Jeg bare lo av han og sa at jeg tror ikke du aner hva du har vi vente hvis dette ender med ivf, graviditet og fødsel. :P Han må nok få dette litt gradvis. Men er glad han blir med i morgen:) vil jo ha han der hvis noe er galt. Han kan da bare sitte ved siden av hodet mitt..

 

Hvordan er deres menn rundt dette? Er de med dere? Eller vil de helst vite minst mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ummm han vil vite mens han ikke vil vite på en og samme gang.

Han ble med inn på gu'en idag og ble stående rett bak legen og kikke han også. Han så kun på skjermen da :P

 

Han er litt mer laidback og tar det som det kommer. Samme med når vi fikk førstemann - ikke fullt så interressert før etter hun var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jenter, jeg har fulgt med dere på denne tråden en stund, nå begynner jeg å føle meg som en kikker, så må legge inn noen ord jeg også ;)

Jeg er 32, bor i Oslo, mannen er 34. Ingen barn, og har prøvd mer eller mindre aktivt siden vi ble gravide og mistet i MA for 1,5 år siden. Den gang prøvde vi ikke, kom som en overraskelse, så det er jo greit å vite at vi kan bli gravide, men nå syns jeg det har tatt tid altså.

Spennende med dere som skal starte utredning, jeg har tenkt på å be om hjelp jeg også. Vil jo ha flere barn, begynner å kjenne på hastverk siden jeg jo ikke blir yngre.

Men vi får det vel til, alle sammen :) neste høst lager vi barselgruppe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Velkommen inn hit :)

 

De anbefaler vel at man blir utredet om man har prøvd i over et år.

Vi har prøvd omtrent like lenge og har akkurat nå startet utredning (mannen min måtte bli mast på ang dette ellers hadde vi allerede blitt utredet i vår).

Ting kan ta tid i det offentlige har jeg forstått så jo tidligere man starter jo bedre er det.

 

blir med på barselgruppe neste høst jeg hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt og lese at alle her er håpefulle. Tentes et nytt håp hoss meg også . ;) Enda jeg nesten hadde bestemt meg for at nå er det nok. Da jeg mistet i ma i sommer ,sa Ullevåll at selv om vi hadde brukt lang tid på og få nr 2 , var det gode utsikter på og få det til igjen . Så jeg startet med godt mot og vi prøvde ganske fort igjen. Men så er jeg en person som er til tider litt utolmodig ,og skulle gjerne ha hatt ting skulle ha skjedd i går. Ingen god egenskap i denne prosessen . ;) Nå prøver jeg og konsentrere meg om studiene . for ellers blir det bare baby fokus. . Får behandling på Frøya klinikken , og har erfart at akkupunkturen også har hjulpet på både nakke og rygg også. Ingen ting er umulig.....! Det umulige tar bare litt lengre tid . ;) Lykke til alle damer , vi får til en barselgruppe neste høst .;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til deg SpirenMin. Jeg synes dere er så tålmodige dere som har prøvd over et år.. Jeg hadde ikke klart det uten å begynne utredning. Håper det klaffer for deg snart!

 

Jeg hadde time i går hos den beste gynekologen og på hele Vestlandet. (ikke noe jeg bare sier, han er faktisk det) Han er ekspert på kvinnesykdommer og barnløshet. Jeg var så fornøyd! Han tok innvendig ultralys og han sa at jeg hadde en fantastisk livmor og to flotte eggstokker!! Han fant et kjempe flott egg sa han som han målte opp. Egget slipper fra høyre eggstokk på mandag, sa han! =) =) Vi skulle bare ta det med ro, gå hjem og kose oss med prøving, og det var lov å sprette en champagne. Hehe! Vi skulle kjøre på i går, i dag og helst i morgen før jobb. Jeg var helt på gråten jeg.. Det var nesten som om vi var på en ordentlig ultralyd og så på babyen vår... Så var det bare et egg. Samboeren min fikk henvisning og beskjed om å bestille time til sædprøve på Haukeland, jeg fikk henvisning til to blodprøver som jeg skal ta på ulike dager i syklusen. Vi betalte 1500 kr for alt dette. Og han sa: "Jeg sier ikke hvis dere blir gravid, men når dere blir gravid!.." Jeg gikk derfra med en stor gledesklump i halsen og er så glad. Han er virkelig helt fantastisk. Og han sa at når alt ser så bra ut hos meg, så skal det utrolig mye til at samboeren sin sæd skal være sååå dårlig at dette ikke skal gå. Det er så mye de kan gjøre hvis han har nedsatt kvalitet at det skulle vi ikke bekymre oss for. Han kunne ikke se noe endometriose og sånt, men jeg hadde ingen cyster. Han sa også at han mente alt var bra med eggløsning siden jeg hadde positive tester og mensen regelmessig. Så på mandag skal samboeren bestille time til sædtest og neste fredag skal jeg ta den første blodprøven. Nå er vi i gang!! Det kommer til å gå bra! Han sa det kommer til å gå så bra :) :)

 

Jeg anbefaler å ta dette første skrittet privat.. Jeg følte virkelig at ting skjer, og jeg hadde glatt betalt det dobbelte for alt dette. 1500 kr er jo ingenting. Men hvis vi må gå videre må vi jo ta det i det offentlige. Men da kan prøve å få en henvisning dit snart og så kan vi ta det der etterhvert. Men nå kan jeg klare å vente til vi har prøvd et år. Nå er jeg så beroliget. :)

 

Han sa to interessante ting som jeg må dele med dere. Det ene var at når man får positiv el-test så kan egget allerede ha sluppet og løpet kan være kjørt. Han sa at sædcellene skal svømme kjempe langt! Som om vi skulle svømme fra Norge og langt ned i Italia! Dette bruker de litt tid på. Og han sa at det som står i lærebøkene og på nettet om at egget lever 24 timer er feil! Egget lever bare i 10 timer!! Dvs at man må være ute i god tid og begynne minst to dager før positiv el-test! 

 

I tillegg sa han at det som var aller viktigs for sædkvalitet var å ikke ha mobilen i lommen. Det kunne han se på resultatet sa han. I tillegg til div helsekostprodukter menn bruker for trening og sånt. Det kan inneholde steroider som gjorde kvaliteten dårligere. Så hvis mennene deres gjør dette må de slutte med det med en gang! I tillegg anbefalt han ikke å kjøre annenhver dag rundt el, men hver dag. Han sa at når en mann har ejakulert har han fortsatt 22 tømminger igjen!! Så det går helt fint å kjøre hver dag og ikke spare opp til annenhver :)

 

Håper dette var bra info for dere! Vi skal ha barselgruppe neste høst! Kanskje allerede neste sommer! Juni-babyer!! =) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk innlegg småen! Jeg smilte meg gjennom;) så kjekt at du ble så positiv! Kjente at jeg også ble det nå! Det er en såå herlig følelse å komme i trygge hender og bli tatt vare på! Gleder meg til fortsettelsen! Hvilke dager skulle du ta blodprøve? Jeg tok dag 3 og 21.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også skal på 3 og 21! Jeg har ikke helt skjønt hva de skal vise..? At eggløsnings har skjedd? Hva var det du fikk vite? Har mannan din tatt sædprøve også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen sine sperm var veldig bra da de;) dag 21 var for å sjekke at EL hadde vært ja! Vet ikke hva dag 3 var.. Antagelig mengden av et hormon eller lignende? Jeg ønsket å måle nivå på progresteron på dag 21, men det gjorde de ikke.. Forstod ikke helt forklaringen på hvorfor ikke.. Det var noe de gjorde når man først var blitt gravid hvis man hadde mistet ofte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig å lese Småen! Jeg ble kjempeglad på dine vegne nå! 

 

Jeg fikk beskjed om at blodprøven på dag 3 i syklusen var for å sjekke FSH og AMH. De sa at dette var for å sjekke eggreservene og kvaliteten. Jeg skulle også få LH (?) sjekket - det var kanskje på dag 3  det også. 

Dag 21 prøven er visstnok for å sjekke at du har hatt eggløsning (ettersom jeg forstod legen hvertfall)

 

Jeg bare venter på at mensen skal komme nå så jeg kan få tatt disse blodprøvene! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gir det noen mnd til så får jeg begynne å tenke på videre utredning..

Det må jo gå til slutt enten ene eller andre veien..

Har IKM på søndag, så får se om jeg gidder kjøpe en test i dag.. Orker ikke mer blendahvite tester.. Null symptomer utenom ømme bryster. Det har jeg hver gang før IKM. Men de føles ekstremt ømme i dag.. Kanskje det er håp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å håper for deg Sidney!

 

Hørte rykter om testing på Cayenne i dag..? Hvordan har det gått? Fortsatt tidlig enda da :)

 

4 dpo her. Alt er på normalen. Stikninger som vanlig.. Er spent på utredning jeg. Samboer skal levere sædprøve om 1,5 uke.

 

Har dere fått noen svar Peppa? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok blodprøver igår så får vel ikke svar før til uka regner jeg med.

Mannen min skal ta sædprøve etter helgen og får vel svar på det i slutten av uka.

 

Krysser fingrene for både Sidney og Cayenne siden dere er nær testing!

Skal dere be om å gå videre i det offentlige eller Småen? Det er så beroligende å legge det i andres hender!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negativt her i dag, ikm i morgen eller mandag. Er vel lite håp... Krysser alt for deg Sidney, nå er det din tur! :D

 

Spennende tider, Peppa og Småen - håper virkelig dere får noen svar nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende med prøvene Peppa og Småen! Krysser fingrene for dere! Hadde jo vært kjekt hvis det var en quick fix ;)

 

Cayenne - Da har du jo noen dager igjen ;) Ja, føler virkelig det er min tur nå!! Men vel så mye din tur! Jeg og en kollega prøvde begge to i en periode, så ble hun gravid, og nå har hun 2 uker igjen på jobb.. og her sitter jeg.. Føler meg litt stygg, men på en måte blir det en lettelse når hun tar permisjon.. stikker litt hver gang jeg ser den store fine magen.. På den andre siden unner jeg henne dette for alt i verden, hun har også prøvd i mange år! Men man blir jo litt rar i hodet og egoistisk smålig av skuffelser etter skuffelser.. 

 

Tok en test i dag, kjøpte digital og alt.. men så fikk jeg den dumme boken :angry:  udugelig test.. mulig jeg telte til 20 litt for sent.. Så får kjøpe ny test i morgen.. Orket ikke sette meg i bilen for å kjøpe ny test i dag, for deretter holde meg i 4 nye timer..

 

Er det nødvendig å vente så lenge?

 

Så klarte jeg å miste iPhonen i flisene, totalt ødelagt.. Sweet.. Så da blir det telefon shopping i morgen.. Møkkadag! Tror jeg går og legger meg nå før jeg ødelegger noe mer.. mannen har sluknet på sofaen for lenge siden.. mens jeg prøvde å få hjelp av han til synkronisering av telefonen.. Nesten litt fristet til å hente en stripe med voks..  <_<

Endret av Sidney
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Heihei alle flotte damer!

 

Jeg har jo vært her inne i åresvis (ok da, "bare" 2 år eller noe, og har fått baby ila den tiden) , og har vel lagt igjen noen spor også her inne de siste mnd. Jeg sitter nå med mensen på siste dagen etter pp 7 og det er altså dårlig med baby her i gården også :( Jeg hadde positive tester i pp 2 og 4 men mistet tidlig - skulle altså hatt baby i januar og i mars, foreløpig har jeg tatt det hele ganske med ro, men NÅ begynner jeg å bli stresset/oppgitt. Vet 7 mnd er kort tid i forhold til mange her inne, men savnet etter ny baby begynner å bli gradvis større. Særlig nå når folk har begynt å mase om vi ikke skal ha en til snart for å få fin aldersforskjell. Jeg sier det rett ut jeg; vi prøver og har mistet 2 ganger - da holder de fleste kjeft :P

 

Har ofte mye smerter rundt EL og har måttet være hjemme fra jobb faktisk opp til 2-3 dager hver syklus - om det ikke blir baby av det snart så føles det litt "unødvendig" - vet jo at jeg hadde vært frisk som en fisk om jeg gikk på p-piller. Føler liksom at jeg belaster jobben allerede! Jeg mistenker også at jeg har problemer med venstre eggstokk, ble operert der i 2006 da jeg hadde en stor cyste på eggstokken. Angivelig er eggstokken normalstor og det skal visstnok ikke være mulig at den ikke fungerer. Jeg er skeptisk imdilertid, når EL er fra venstre side starter den som normalt med EL slim og etter et par dager smerter i venstre side. Jeg blir oppblåst og uvel (kvalm og svimmel), og i motsetning til på høyre side gir det seg liksom ikke men forsetter i 4-5 dager til. Det virker som om El starter normalt men at egget ikke greier å slippe. Mensen kommer til riktig tid, med 26 dagers syklus - Mens 14 dager etter første stikning i siden. De tre gangene jeg har vært gravid har jeg blitt gravid fra høyre side. 

 

Denne pp er det venstre sides tur, så jeg regner ikke med at det blir noe. Akk, så leeeeenge det er å vente 2 mnd mellom! Ojojoj, så deeeeilig å få klaget litt :) Har egentlig stor tro på at alt er helt normalt, og har også vært på UL innvendig for å se (pga smertene) og alt så bra ut der med tykt endometrium og fine eggstokker :) Håper det klaffer for oss snart og at vi alle sammen sitter med søte små til neste høst :)

 

Er forresten 30 år, gift i 2 år men mannen som er 33. Fra før har vi en sønn på 1,5. Da satt han på 2 pp og ønsket om nr 2 er like sterkt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Camillok - tenker du at EL kommer fra høyre og venstre annen hver gang? Jeg har lest at det er helt tilfeldig ettersom hvilken side som har et mest modent egg.

Slitsomt med smertene fra venstre side da!! Gjør godt med en utblåsning;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, her kommer det fra høyre og venstre annenhver gang. Har til og med fått bekreftet at jeg kjenner det med ul et par ganger - at sønnen min kom fra høyre og EL venstre da jeg var på ul pga smertene. Innimellom har jeg anovulatoriske sykluser (syklus uten EL) desverre. Pp 6 var det denne gang. Jeg hadde symptomer på EL også da, men korterere i varighet og ikke det typiske stikket på en av sidene, da kom mens etter bare 21 dager (samme skjedde sist anovulatoriske syklus mnd før vi ble gravide med sønnen vår).

 

Det mest vanlige er at det kommer fra annenhver side, men det skyldes at det mest modne egget stort sett befinner seg på høyre og venstre side annenhver gang. Om man bare har en eggstokk vil det komme derfra hver mnd :) hvis det er tilfelle som jeg tenker at jeg ikke har vellykket EL fra venstre side, så betyr det at jeg er vesentlig mindre fruktbar enn noen som mangler en eggstokk.... Jaja, det blir nok baby tilslutt :) og jeg håper jo at jeg tar feil, og at vi blir gravide denne mnd selv med venstre side for tur. I det minste så så det jo bra ut på ul - men det var jo etter at folikkelen endelig hadde sprukket, 5-6 dager etter det som egentlig skulle ha vært EL. Vel, den som prøver får se ;)

 

En herlig søndag - skal ta med sønnen ut i Hagen og forberede vinter: mannen er på jobb så det blir nok ikke så effektivt... Kakao i sola kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får håpe den venstre slår til denne gang! Jeg er på siste mens dag i dag håper jeg.. Har begynt å vare 6-7 dager etter akupunktur, i motsetning til bare 3 dager. Hun ville ha mer blødning og det har hun fått;) så satser på EL om en uke!

 

Her blir det litt rydding og vasking! Kaldt ute;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg har lest på denne tråden og ønsker å spørre dere damer angående utredning, da det virker som flere her har erfaring med dette.

Jeg og samboeren min (29 + 27 år) har prøvd å bli gravide i 6 mnd nå uten resultat :( Jeg var til full gynekologisk undersøkelse tidlig i sommer og alt var helt normalt med meg. Jeg har heller ingen andre sykdommer ellers. Jeg har ett barn fra tidligere, så vet at jeg kan bli gravid. Han har ingen barn. Jeg har ikke brukt - og bruker ingen form for prevansjon.

Jeg har forholdsvis stabil syklus på ca. 26 dager hver mnd. Noen ganger hender det at mensen kommer 1 - 2 dager tidligere eller senere.

Samboeren har ikke vært til noen undersøkelser.

Jeg har hørt at man ikke kan utredes før man har prøvd i 1 år, men er det mulig å f.eks testet sædkvaliteten hans tidligere evt? Hvordan går man frem da?

Han har heller ingen sykdommer og er i god form både fysisk og psykisk. Det eneste negative jeg kan komme på kan være at han røyker. Kan dette ha stor innvirkning på fruktbarheten hans?

Jeg skjønner ikke hvorfor vi ikke blir gravide, i fare for å virke veldig utålmodig :S Det står ihvertfall ikke på innsatsen, da vi har sex opptil flere ganger hver eneste dag uansett hvor jeg er i syklusen.

Er det noen som vil komme med noen tanker og synspunkter på dette? Takknemlig for svar :)

Anonymous poster hash: f7b71...de3

Anonymous poster hash: f7b71...de3


Anonymous poster hash: f7b71...de3



Anonymous poster hash: f7b71...de3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres likt ut som meg. Hadde også 26 dagers syklus og det er innenfor normalen. Akupunktøren min ville ha 28..

Nå etter ca 6 uker hos henne har jeg fått 28 dager;)

Røyking reduserer fruktbarheten dessverre. Jeg røyker selv, men har redusert kraftig..

 

Sædprøve kan du bare levere til en privat klinikk så får du svaret etter 10 min;) ring inn først og avtal, slik at de har tid til deg.

 

Jeg har også gått 6 mnd siden utskapning og ennå ingenting;(

 

Lykke til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med dere jenter?

 

Jeg har jo tatt mine prøver nå og de var dårlige. Har lest litt på nettet og det skal visst mye om å gjøre at jeg blir gravid med mine egne egg og det er mulig vi må se på eggdonasjon (noe som vi IKKE har råd til :( )

Mannen min får svarene sine imorgen så vi får se hva de sier. 

Fertilitetsklinikken har allerede sagt til meg at vi bør kjøre på med aggresiv IVF (hva nå enn det betyr). Vi skal møte legen vår igjen denne uka slik at vi får satt opp en plan fremover. Jeg leser meg opp om ferskforsøk, fryseforsøk og alt det som hører til IVF. Vil komme mest mulig forberedt på samtalen. 

Jeg antar at det positive i dette er at mannen har blitt mer oppsatt på at det skal klaffe "naturlig" da det er kostnadsbesparende :P Så han har gått fra å være litt nonchalant angående dette til å være mer opptatt av når jeg har el og hvilken tid som er best å ha sex på. Det er vel bedre sent enn aldri ;)

 

Anonym 08:19: 6mnd er i det store og det hele ikke veldig lang tid, men det er jo selvfølgelig frustrerende at man ikke blir gravid uansett hvor lenge man har prøvd. Jeg vet ikke hvordan det er i Norge, men jeg ville nok bedt om å få tatt AMH og FSH prøver (blodprøver som sier noe om eggreservene og eggkvaliteten). En gynekologisk undersøkelse vil ikke si noe om dette. Jeg tok en full undersøkelse 8 mnd siden og fikk beskjed om at alt så bra ut. Så tok jeg blodprøver nå og det viste seg å ikke stemme. Jeg har også tatt ultralyd og fått sjekket eggstokker, livmor etc. Dette var noe gynekologen heller ikke gjorde. Jeg fikk beskjed om å komme tilbake til gynekologen etter et nytt halvår om vi enda ikke hadde blitt gravide - men vi droppet det og dro heller rett til fertilitetsklinikk. Gjett om jeg angrer på at jeg ikke gjorde det til å begynne med!

 

Camillok: Skal du ta ultralyd og sjekke eggstokkene dine eller? Jeg fikk beskjed om at venstre var mye mindre enn høyre, men i all nervøsiteten min så glemte jeg jo helt å spørre hvilken betydning det hadde. 

 

Sidney: Hvor ofte går du til akupunktør? Jeg skal snakke med legen min om det kanskje kan hjelpe på. Selv om eggreservene mine er ræva så kan det kanskje hjelpe sånn generelt sett på kroppen uansett. Men dette heller kanskje mer mot alternativ medisin enn tradisjonell så legen min er kanskje ikke så veldig belest på det området.. 

 

Tar dere noe form for ekstra vitaminer e.l.? Jeg har bare tatt de vanlige mulitvitaminene mine og folat, men har lest om noe som heter DHEA og også lest litt om vitamin D sin innvirkining på fertilitet. Jeg tør ikke starte på egenhånd med noe ekstra så alt dette er spørsmål jeg har notert ned som jeg skal spørre legen min om.

Det får da fader meg bli baby av alt dette her tilslutt altså!! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...