Gå til innhold

Junimagene i 2. trimester :)


forevermamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var sykemeldt i nesten fire måneder til å begynne med, for hyperemesis, og da jeg endelig ble bra nok til å kunne jobbe var det utrolig deilig å komme seg ut av huset og treffe folk igjen.

Er redd tiden kommer til å gå sakte om jeg skal gå hjemme igjen.

Fysioterapeuten min er ikke helt enig, hun synes jeg skal ha gradert sykemelding i det minste, men jeg prøver så lenge jeg kan, selv om det begynner å bli tungt - spesielt i rygg og bekken...

 

Vi var på svangerskapskurs tidligere i uka. Går dere på det?

Dette er jo vår første, så vi tenkte det kunne være greit. Denne første gangen så vi film fra fødsler, så nå har jeg bestemt meg for at det gidder jeg ikke! Nå er det opp til forskerne å finne en lettere måte å gjøre det på, og de må jobbe raskt. Ca tre mnd har de på seg!

Jeg innser at jeg nok må gjøre det på samme måte som alle andre, men jeg har altså allerede begynt å grue meg til det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe en lettere måte ja ;)

 

Jeg skulle på kurs sist jeg var gravid men rakk aldri fordi jeg fødte for tidlig, men det gikk bra selv om jeg ikke var kurset :D Denne gangen vet jeg ikke om jeg orker for jeg vet jo litt mer hva jeg går til. Ble det bare mer skremmende å se de filmene eller? det kan jeg på en måte tenke meg..håper jeg får en like grei fødsel som sist altså!! Selv om det var vondt og alt det så var jeg veldig fornøyd med fødselen min, ingenting gikk galt for å si det sånn så det er mest det jeg er engstelig for denne gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Viser de fødefilmer?? Hvilken hensikt har det annet enn å skremme folk?

Ingen fødsler er like med unntak av at ungen skal ut et sted; hvordan vi opplever smerte og takler den er så individuelt. Så hva hjelper det å se på en film?

 

Jeg har jo sett fødeavdelingen på tvnorge og selv om jeg kjenner meg igjen så relaterer jeg meg ikke. Var samme forrige gang - da begynte den norske versjonen og JM da var redd jeg ville blitt redd. Men samme hva som skjedde - det var de og ikke meg på et vis.

 

Forøvrig er jeg 20% sykemeldt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje for å bevisstgjøre og gjøre det mer virkelig for noen kanskje? Husker jordmora mi sa det sist at noen bare skyver tanken på fødsel fra seg hele tiden, men at det faktisk kan være nyttig å tenke litt på det og "forberede" seg litt (så mye som det går an da) .Kanskje kan også det å se fødende få noen til å tenke at det ikke er like ille som de forestiller seg eller rett og slett være godt å se at det som regel går bra og får en lykkelig slutt osv :)

 

Men klart, helt forberedt blir man jo aldri uansett, som du sier er jo alle fødsler ulike. Men jeg syntes det hjalp sist at jeg hadde lest/hørt et sted at det var lurt å puste seg rolig gjennom riene og telle, og under fødsel så husket jeg på dette, men det var i blant nesten umulig å puste rolig (å puste i det hele tatt :P) men tellinga hjalp meg mye, fikk fokusert på noe annet + at jeg visste at når jeg kom til 20 f.eks så begynte ria å gå nedover igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluker alt jeg kan om fødsler jeg! Har "Fødeavdelingen UK" på opptaksboksen :P HEHE!

 

Apropos salami.. Det er no dritt når min kjære kan spise salami og ikke jeg.. selvfølgelig er det det jeg HELST har lyst til å spise!!

 

Jeg er 50% sykmeldt.. og kommer nok ikke til å jobbe mer enn det, siden jeg er sykepleier på en avd. med høyt tempo.. Men et spm.. Når jeg er sykmeldt i over en viss antall uker.. jeg har jo vært helt eller delvis sykmeldt siden midten av november. Er det noen som veit om jeg må jobbe en viss antall uker når jeg kommer tilbake ETTER permisjon før jeg kan bruke sykmelding igjen?! Jeg møtte nemlig ei som er gravid som fikk 50% svangerskapspenger, nettopp for å ikke miste noe av det der.. men jeg skjønte det ikke helt!

 

Ellers fant jeg ut igår kveld at jeg har fått melk i puppene!!! Det er jo en glede for meg som for to år siden gikk gjennom e brystreduksjon.. Da ser det ut som jeg kan amme :D!!!

 

Frøkna i magen ser ut til å ha det bra. Men når jeg noen dager kjenner litt mindre liv enn andre dager (da hun kanskje er ekstremt aktiv) så blir jeg litt nervøs... Er det andre som har det sånn? Jeg har morkaka som ligger ut mot magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen. Idag er glukosebelastningen overstått, dama på lab'n hos legen lurte på hva grunnen til at jeg skulle ta den var. Og jeg svarte at jm mente jeg var overvektig ved svangerskapets begynnelse, med en bmi på 27. Ja er det eneste grunn?, fikk jeg til svar. Huff noen er bare litt for glad i jobben sin altså, jeg syns ikke du ser overvektig ut jeg, sa damen. Så tror nok det er jm som er i overkant opphengt i dette. :) godt å få litt støtte fra noen i bransjen da.

Nå skal jeg ringe å høre om det er mulig å få en 3d ul i løpet av noen uker.

Og få bestilt ny time hos naprapat, jeg jobber bare 40% fordelt over 3 dager. Sliter med låsninger i bekken, så det eneste som holder det i sjakk er behandlig og rolige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Hehe jeg kom over en tråd på anonym om det med å spise salami under fødsel og det er visst helt kurant.

 

Så det er ikke bare vi som lengter etter salami og spekemat; her var det enkelte som kunne tenke seg å pakke inn brie i salami skiver eller spekeskinke og spise det under fødsel.

 

Mulig å lage seg til en liten picnic :)

 

Dog sistgang så var mat det siste jeg tenkte på; jeg ville ha isvann og fikk det til nød - jm guffet på med eplejuice for å få i meg litt sukker.. hyperemesisen satte nemlig i gang siste innspurt da, så jeg beholdt ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får jo så sykt halsbrann av salami oxo, jeg har spist pepperoni på pizza noen ganger, for det skal visst være greit når den har vært i ovnen. :) men angrer jo som en hund noen minutter etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på Ahus står det at det ikke er lov å medbringe mat.

Og ellers, på gravidsider og i bøker, står det at det er lurt med niste.

 

Men jeg har jo ikke lov til å ta med niste jeg da eller??

 

Får nøye meg med svindyr mat og drikke fra narvesen jeg da vel? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på Ahus står det at det ikke er lov å medbringe mat.

Og ellers, på gravidsider og i bøker, står det at det er lurt med niste.

 

Men jeg har jo ikke lov til å ta med niste jeg da eller??

 

Får nøye meg med svindyr mat og drikke fra narvesen jeg da vel? ;)

Du får vel det du trenger på sykehuset? Mannen må nok ta seg en tur på narvesen evt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på Ahus står det at det ikke er lov å medbringe mat.

Og ellers, på gravidsider og i bøker, står det at det er lurt med niste.

 

Men jeg har jo ikke lov til å ta med niste jeg da eller??

 

Får nøye meg med svindyr mat og drikke fra narvesen jeg da vel? ;)

Du får vel det du trenger på sykehuset? Mannen må nok ta seg en tur på narvesen evt :)

Får jeg akkurat hva jeg vil? :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barsel og føde avd i samme fløy. På barsel hadde de masse utvalg av mat og snacks. Så vil tro de hadde hentet det til meg hvis jeg hadde spurt. Men var ikke opptatt av mat under fødsel, hadde spist nok de 2 døgna jeg hadde rier hjemme. Det siste jeg gjorde før jeg kom opp på føden var å spise take-away fra kinarestauranten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mavat.. jeg også har følelse av ei lita frøken i magen som er litt mer stille om dagen.. enda hun har tidligere vært veeeldig aktiv. Men ble beroliget da jeg hørte at det ikke var uvanlig at det svinger litt. Så tror både du og jeg kan slappe av jeg:)

 

Junimage.. hadde jeg vært deg hadde jeg bare pakket med niste og det som var og "liksom" glemt å lese akkurat de reglene! Hvorfor får man ikke lov til å ha med egen mat på A-hus? Kjære vene, tenker jeg da. Skal man ikke kunne få akkurat det man vil i en slik situasjon?!?

Selv må jeg rett og slett faste jeg da, ingen niste på denne dama nei. Blir jo keisersnitt på meg, så jeg må også vente på å få mat til noen timer ETTER operasjonen. Men husker sist at det gikk helt greit. Man er så gira før selve operasjonen, og man tenker egentlig ikke på mat før man er på oppvåkningen.. en stund etter. Og til og med der klarer man å vente litt med å spise og drikke bare man får babyen og mannen sin inn først:) Jeg synes å huske at jeg får mat på oppvåkningen så fort jeg klarer å drikke litt først.

 

Så deilig for deg å få melk selv etter brystoperasjon.. ?? Hvem sa det?? forrige side det ser jeg. Men det må sikkert være kjempeherlig å se at det nå funker! Gratulerer! :)

Jeg tror ikke jeg har fått noe særlig melk før babyene har kommet. Jo, bittelitt hvis jeg klemmer eller på slutten av svangerskapet når jeg står med varmt vann over puppene i dusjen. Men det renner ikke.

Huh, apropos.. jeg håper virkelig jeg klarer å amme denne gangen. Gikk heeelt fint med første, helt elendig, forferdelig og måtte slutte med andre, og nå håper jeg virkelig at frøkna her kommer til å nyte godt av morsmelka mi og at det å amme blir uten problemer!

 

Nei, nå husker jeg ikke hvem som sa hva igjen!! :( ... men noen sa halsbrann etter å spise salami. Et skikkelig godt tips er det jeg fikk for noen dager siden.. Love Hearts (dere vet, det godteriet på rull med tekst på?!), det er et mirakel. Men det FUNKER! Gir ut det tipset til ALLE som sliter med det under svangerskapet nå altså! Jeg merker overhodet ingenting til halsbrann om kvelden når jeg legger meg lenger! Skulle sendt medalje til Helle_Høygir som ga meg tipset! :D Du er verd til din vekt i gull Helle! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Står det i papirene fra Ahus Blomst&Bier? Da må jeg lese en gang til hehe:)

 

Jeg ser ikke helt for meg at det blir prioritert en tur på Narvesen når jeg føder og pølse i brød er utenkelig nå og enda mer utenkelig når den tid kommer. Hvis jeg har så god tid, så får mannen svippe innom McD og liker de ikke det, så får de la meg føde i foajeen da ;)

 

Vi bestilte mat utenfra når vi var på barsel sist, men det var ikke på Ahus da. Det var helt kurant der, men det var også på hotellet og ikke på barselavdelingen.

 

Nå skal det sies at jeg vil helst hjem så fort det lar seg gjøre; ser at det er lov 4 timer etter fødsel og det er greit for meg hvis jeg kan! Og da kan jeg spise akkurat hva jeg vil når jeg vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Så bra at det funker så godt med Lovehearts! Jeg fikk tipset av min lege, så han er en ordentlig kjernekar han vil jeg si :)

 

Nå mangler det bare at vi får egen resept på Lovehearts haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjæ, om det står i papirene vet jeg ikke, men jeg husker det fra et eller annet sted.. :P Ikke sikkert de bryr seg da, ikke vet jeg. Kanskje man kan ringe og høre?

 

Får jeg gratis brødskive med salami på om jeg vil, og en pose smash, skal jeg si meg fornøyd da.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg laga mat til min kjære... brødskive med SALAMIIIII :P også har jeg meldt oss på fødselsforberedende kurs på Ahus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg ser for meg en haug juni fødende som står i døra og be dem om å vente litt fordi vi bare skal spise opp salamipakka vi har med hehehehehe :) og evt en pose smash til dessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det der med salami! Jeg spiser det aldri ellers, men etter fødsel sist spiste jeg mye av det. Har ikke spist det siden. Har planer om å kjøpe det etter fødsel jeg også,,, Hehe. Men jeg er ikke så desperat at jeg har det med på fødestuen ;)

 

Til deg som lurte ang jobb vs sykemelding så jobber jeg 100%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...