Gå til innhold

Junimagene i 2. trimester :)


forevermamma

Anbefalte innlegg

Gjest Helle_Høygir

Vi har begynt å legge permisjonskabalen og tenkte bare gi et lite tips hvis noen av dere skal ha ulønnet permisjon.

 

Ulønnet permisjon utover 14 dager gjør at den som er i perm mister sine trygderettigheter..

Hvis man skal ha slik permisjon, så tror jeg det er lurt å strekke det litt - hvis perm kombineres med ferie, så kan man ta 14 dager ferie, 14 dager ulønnet perm, 14 dager ferie, 14 dager ulønnet.

Jeg var ikke klar over dette, så tenkte det var greit å nevne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal på 3d, selvom vi ikke skal vite kjønn ;) Så den største overraskelsen er igjen til fødselen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den JM jeg snakket med i telefonen virket veeeldig hyggelig :D

 

Uffda, viktig med kjemi hos JM!! Og lege for den saks skyld.

 

Mahuakines: Utfordring å ikke se kjønnet da, hehe, men spennende for dere :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres koselig ut med 3D, vi skal ikke på det, men har en ny vanlig ul igjen i april da så får glede meg til den :)

 

Her hadde vi to navn det stod mellom ,men nå har vi plutselig ikke det! Det ene ble vi enig om at vi ikke ville ha likevel, og nå vet jeg ikke om jeg liker det andre lenger, og mannen har forelsket seg i et tredje som jeg egentlig ikke liker...aaahh så vanskelig! Føler at jeg er KJEMPESNILL hvis jeg sier ja til navnet han er så glad i, men jeg greier bare ikke like det helt og da blir det jo feil det og :/ sukk, vanskelig ja!

 

Nå kommer samboer og lille hjem og så er det straks middag her i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt å legge permisjonskabalen og tenkte bare gi et lite tips hvis noen av dere skal ha ulønnet permisjon.

 

Ulønnet permisjon utover 14 dager gjør at den som er i perm mister sine trygderettigheter..

Hvis man skal ha slik permisjon, så tror jeg det er lurt å strekke det litt - hvis perm kombineres med ferie, så kan man ta 14 dager ferie, 14 dager ulønnet perm, 14 dager ferie, 14 dager ulønnet.

Jeg var ikke klar over dette, så tenkte det var greit å nevne :)

 

Kanskje dumt spm, men hvilke trygderettigheter mister mann? Hos min arbgiver er det ganske vanlig at damer tar en eller flere mnd ulønnet permisjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg tror hvertfall det gjelder sykepenger og forsikringer; det er arbeidsgiver som er ansvarlig for deg når man er i permisjon og da ved ulønnet så vil de godene du har der frafalle. I tillegg er det vel pensjonssparing og ikke minst feriepenger for året etter.

 

Kan sjekke litt mer jeg og se hva jeg finner ut av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo greit å vite litt ja.. angående ulønnet permisjon. For vi hadde tenkt å ta det mest sannsynlig noen måneder mellom permisjon og barnehagestart i august. Får kanskje sjekke ut det litt jeg da;)Takk for tipset Helle.

 

Gikk inn i uke 25 idag:) Her kjennes sparkene godt, og synes godt utenpå:) Merker når den sparker innover i magen, eller nedover eller hvor det nå enn er. Hun turner veldig inni her, og jeg har kjent at hun har hikket (våknet en natt her av rytmiske bevegelser som at hun sparket på samme sted hele tiden.. og det er visst hikke)og har kjent både spark og slag. Grunnen til at jeg skjønte at det var det var fordi det var liksom to "spark" samtidig på to forskjellige steder inni magen:)

Virker som hun stuper kråke og snur seg hele tiden. Veldig artig. Foreløpig har de jo så god plass inni magene våre så de kan fint holde på slik ivertfall en måned til tror jeg jeg har lest.

Kjøpte to dyner til frøkna i magen idag forresten. En til sprinkelsenga og en annen litt mindre til vogna. Deilige dundyner fra Høie. Dyrt, men åh.. hun kommer til å få det sååå godt. Hihi:)

 

3D har de på sykehuset vi tilhører. Vi fikk noen 3D-bilder på OUL. Litt rart å se på, men fikk MYE mer baby-følelse av dem enn av de andre vanlige sort/hvitt-bildene. Så jeg skjønner veldig godt de som vil ha 3D:).. men hvis man kan se hele babyen, så tror jeg kanskje det skal godt gjøres på en slik ul å ikke se kjønnet altså Makuahines:) Men tenker det blir utrolig gøy for dere den 11.mars å hilse på babyen deres:)

Vi skal på ny ul på sykehuset i uke 30 for vekstestimering og da får vi nok noen nye herlige 3D-bilder igjen. Gleder meg veldig til å se litt hvordan hun ser ut:)

Sist gang på OUL fikk vi et 3D-bilde hvor hun sugde på totten:) Det blir artig å sette inn i fotoalbumet hennes det!

 

Men si meg Blomstogbier.. var det slik at du ENDA ikke har vært på kontroll?!? Skjønner ikke dette helt jeg. Du må jo få henvisning til sykehuset av jordmor for å få OUL.. for du har jo vært der!!

 

Den neste uken vil være eksakt 3 mnd. til keisersnittet for min del. Vet ikke dato enda, men har fått vite at det blir en av dagene i den første uka i juni:) Kunne jeg bare fått det brevet. begynner nesten å bli litt utålmodig på det nå kjenner jeg. Men får jeg det ikke før, så tror jeg at jeg skal mase litt på å få det i uke 30 når vi er på sykehuset igjen.

 

Nå er det natti-natt for meg her damer. Snakkes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok!:)

Jeg hadde vel for så vidt ikke regnet med å få sykepenger eller bli dekt av jobbens forsikringer nårman tar ulønnet permisjon heller... Men greit å ha ibakhodet at det kanskje gjelder ting man tar for gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men si meg Blomstogbier.. var det slik at du ENDA ikke har vært på kontroll?!? Skjønner ikke dette helt jeg. Du må jo få henvisning til sykehuset av jordmor for å få OUL.. for du har jo vært der!!

Jeg er 27 uker på vei, var på OUL da jeg var 18+6 ca ;) Så har vært der og fått vite kjønn og alt! :)

 

Har også vært på jevnlig kontroll hos legen siden uke 7 tror jeg :)

 

Men jeg skal på 3D, noe jeg betaler for helt privat og som er mer for moroskyld. (Noe svigermor ikke tror på, sukk). :D

 

Fikk ikke jordmortime før nå, har prøvd å ringe i lange tider, men fikk endelig time. Men legen har jeg vært hos da, bare ikke jordmor.

Endret av Blomstogbier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre Blomstogbier, hehe:) Ja, men.. ikke alle går vel til jordmor heller så. Så lenge "noen" har sjekket deg med urin, blodtrykk, vekt (vel, vekta drit... vi i :D ), SF-mål osv, så kan det vel ikke spille noen verdens trille tenker jeg:)

 

Jeg har kommet på noe jeg skal gjøre til et lite prosjekt. Jo, har sett på babydynetrekk. Må kjøpe nytt der, da vesla slet ut det hun arvet:), og falt pladask for By Nord sitt(tror det var der jeg fant det), hvitt med sort/hvitt-bilde av et rådyr. Men det koster vel 400 kroner, og jeg synes det er i grunn overkant dyrt, selv om det er grisefint:)

.. så jeg tenkte å sy hvitt trekk og bruke transfer-ark og lage selv til frøkna i magen! Det kunne blitt kult tror jeg. Hva tror dere?!?

.. og blir det bra, så kan man jo utvide litt og sy et sengeteppe med noen lapper i slike sort/hvitt bilder og noen i bare hvite. Har jo sett flere slike puter, utrolig kule.. og hadde vært morsomt å sy slike selv også. Med bilder av personen som eier puta f.eks.. eller andre ting den personene liker. Jeg syr jo putetrekk pr. idag, men hadde vært moro å prøve seg på slike som dette altså. Det er jo ganske så rådyrt i butikkene;)

Får jeg det ikke til, så kjøper jeg helt klart det fra By Nord.. for det er så fint, men får brette opp ermene først og prøve selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har blitt sjekket i både hodet og nedentil og overalt, hehe.

Så god oppfølging er det heldigvis ;) !

 

Hadde vært stilig om du lagde et sånt dynetrekk ja!! :) Skulle lagt ut bilde av ferdig resultat også da ;)

 

Oi, trodde jeg hoppet inn i 3. tri idag, men det er visst ennå en uke til! Står det er fra uke 28+1, jeg er 27+1 idag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige deg som bare er en uke unna 3. tri Blomstogbier:) Jeg gleder meg sånn til jeg er der. Enda en milepæl liksom:)

ja, her er det nedtelling.. hehe. Ikke for at formen er slitsom eller at jeg har vondt, men jeg gleder meg til å se babyen min, holde den, snuse på den... og at det er sommer da! :)

 

Jeg skal legge ut bilde av dynetrekk jeg vet du:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går fort håper jeg! :) Tenk når alle vi junidamene har fått babyer.. så koselig :)

 

Gleder meg til bilde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke bli for ivrig da.. hehe. Har ikke begynt på dynetrekket enda, og må eksperimentere litt, men. Igår sydde jeg på en veske til min eldste, og en bluse til vesla på 5.

 

Hvem sa forresten at kvalmen min var borte? jeg tror jeg skrøt for tidlig:( Inatt var en helt jævlig natt skal jeg innrømme. Det begynte med halsbrann og vondt i ryggen(øverst.. mellom englevingene, ikke i korsryggen som man skulle tro), så bredt smerten seg fremover i magen under brystbenet liksom og kvalm som bare det. Jeg vurderte faktisk å ringe føden/jordmor. Ble skikkelig engstelig, men sovnet av utmattelse og da mannen lå og strøk meg over ryggen og tusket meg i håret. Hjelpes.. det er god smertelindring å bli kost med og tatt på av sin kjære!

 

Idag er jeg helt totalt utslitt. Sliten, trøtt, kvalm.. men heldigvis er smertene borte, men jeg har skikkelig vondt i høyre lyske da. Både når jeg går og sitter rolig (men det er ingenting sammenlignet med smertene inatt).

Så jeg blir faktisk hjemme fra jobb idag;) Så får jeg heller prøve å hente meg inn. Har jo tirsdager fri fra jobb også, samt torsdager.. så denne uka blir det jobb altså bare onsdag og fredag.

 

Hvordan er det med dere, sliter dere med noen vondter, eller er formen fin? Jeg har liksom ventet litt på halsbrannen jeg da, ettersom jeg var så plaget i de to forrige svangerskapene.. men det lar vente på seg. Joda, altså.. jeg HAR halsbrann.. men det er innimellom. Ikke hele tiden slik at det er plagsomt. Jeg merker det som mest i helgene når jeg har drukket brus og spist surt godteri;)

 

Men dere... hvor er Mavat? hun var jo aktiv her hun, og så.. borte?!? Hvor eeeer du Mavat? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, høres ikke noe godt ut. Godt du har en som kan ta vare på deg og stryke deg til du sovner :)

 

Jeg hadde sånn fryktelig vondt et eller annet sted for en stund siden, hadde ikke klart å sovne uten litt stryk og trøst da jeg altså. Så vi skal være takknemlige ja.

 

Men ingen plager nå i disse dager heldigvis, bortsett fra halsbrann som kommer og går alt ettersom hva jeg har spist. Men jeg er en av de som har slitt med det "til vanlig" og jeg, så det er jeg vant til.

 

Litt au i magen pga luftsmerter og, men ;)

 

Og jeg er megaskuffa over meg selv som forsov meg idag. Ble vekket kjempemange ganger i natt av den ene og den andre, hadde ikke sjans til å dra meg opp av senga kl halv åtte. Ikke sjans, var helt slapp og trøtt, i koma :)

 

Idag skal jeg til svigers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Ny kontroll på meg idag og fikk råd om å spise lovehearts av legen hvis halsbrann ble for ille. Ikke dårlig med godis på doktorens ordre! Han mente de var å foretrekke fremfor medisin og det er greit for meg.

Lillegutt turnet rundt inni der og lot han lytte på hjerteslagene.

 

Når det gjelder vondter og plager, så er det jo kronisk hodepine som gjelder, men nå med bekkenløsning på toppen. Så ingen 20 i stil på min gange for tiden, men som med hodet så får det bare være sånn som det er. Orker ikke bruke energi på å bli lei meg eller noe annet over dette - har akseptert at svangerskap + meg = dårlig kombinasjon!

 

Jeg vet det er happy ending og får heller kose meg med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny kontroll på meg idag og fikk råd om å spise lovehearts av legen hvis halsbrann ble for ille. Ikke dårlig med godis på doktorens ordre! Han mente de var å foretrekke fremfor medisin og det er greit for meg.

Lillegutt turnet rundt inni der og lot han lytte på hjerteslagene.

 

Når det gjelder vondter og plager, så er det jo kronisk hodepine som gjelder, men nå med bekkenløsning på toppen. Så ingen 20 i stil på min gange for tiden, men som med hodet så får det bare være sånn som det er. Orker ikke bruke energi på å bli lei meg eller noe annet over dette - har akseptert at svangerskap + meg = dårlig kombinasjon!

 

Jeg vet det er happy ending og får heller kose meg med det!

 

Jeg oxo knasker lovehearts hele natta, ikke det beste for tenna tror jeg. Jeg syns jo ikke de er gode en gang, men sønnen er veldig miunnelig på at jeg får spise godteri selv om det ikke er lørdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Haha ja kan tenke meg han blir misunnelig da :) Har ikke merket så mye om natten enda, det er stort sett etter mat, men aldri samme maten. Spiste en skive med makrell i tomat og ble straffet i mange timer etterpå.

 

Men det jeg har aller mest lyst på en en skive med salami! Har lagt inn bestilling på fersk loff med salami og agurk på når lillebror er født. Syns ikke det er verdens verste krav ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å kunne spise lovehearts da Helle! Det skal jeg jammen teste:)

Det er jo som du sier.. happy ending til slutt, så vondter får vi vel bare venne oss til.. noen mnd. til;) Hodepine derimot er noe av det verste jeg har. Hodepine og kvalme. Nå høres jeg sytete ut, så skal slutte:D

 

Nei, fersk loff med salami og agurk hørtes fortreffelig ut, og jeg forstår veldig godt at du allerede har lagt inn bestilling på det etter fødsel! :) jeg også savner salami!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Skal spise meg skikkelig lei på salami når dette er omme :)

 

Hodepine er jeg så drittlei og enkelte ganger må det litt syting til. Når man har det 24/7 og aldri får en pause, så må man ha lov å ventilere litt!

 

Godt vi har hverandre her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha sist jeg fødte så hadde jeg bestemt meg for at jeg ville ha salami rett etter fødsel, men når de spurte meg hva jeg ville ha på skiva så sa jeg (av gammel vane?) ost og skinke takk :P Men neste dag når jeg var kommet til meg selv igjen :P så ble det salami med agurk og majones, NAM NAM! Savner det ja :) Savner øl også jeg..lukter så godt, jeg driver å sniffer på samboers når han tar seg en pils i helga nå og da :D

 

Har litt dårlig samvittighet fordi jeg spiser en del søtt/godteri og sa det til jordmor, men hun mente jeg ikke skulle tenke på det så lenge jeg spiste sunn mat i tillegg så skulle jeg bare kose meg og at jeg trengte det etter all den tiden med oppkast osv, godt å ikke få skjennepreken av jordmor da, men så har jeg verdens beste jordmor også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli for ivrig da.. hehe. Har ikke begynt på dynetrekket enda, og må eksperimentere litt, men. Igår sydde jeg på en veske til min eldste, og en bluse til vesla på 5.

 

Hvem sa forresten at kvalmen min var borte? jeg tror jeg skrøt for tidlig:( Inatt var en helt jævlig natt skal jeg innrømme. Det begynte med halsbrann og vondt i ryggen(øverst.. mellom englevingene, ikke i korsryggen som man skulle tro), så bredt smerten seg fremover i magen under brystbenet liksom og kvalm som bare det. Jeg vurderte faktisk å ringe føden/jordmor. Ble skikkelig engstelig, men sovnet av utmattelse og da mannen lå og strøk meg over ryggen og tusket meg i håret. Hjelpes.. det er god smertelindring å bli kost med og tatt på av sin kjære!

 

Idag er jeg helt totalt utslitt. Sliten, trøtt, kvalm.. men heldigvis er smertene borte, men jeg har skikkelig vondt i høyre lyske da. Både når jeg går og sitter rolig (men det er ingenting sammenlignet med smertene inatt).

Så jeg blir faktisk hjemme fra jobb idag;) Så får jeg heller prøve å hente meg inn. Har jo tirsdager fri fra jobb også, samt torsdager.. så denne uka blir det jobb altså bare onsdag og fredag.

 

Hvordan er det med dere, sliter dere med noen vondter, eller er formen fin? Jeg har liksom ventet litt på halsbrannen jeg da, ettersom jeg var så plaget i de to forrige svangerskapene.. men det lar vente på seg. Joda, altså.. jeg HAR halsbrann.. men det er innimellom. Ikke hele tiden slik at det er plagsomt. Jeg merker det som mest i helgene når jeg har drukket brus og spist surt godteri;)

 

Men dere... hvor er Mavat? hun var jo aktiv her hun, og så.. borte?!? Hvor eeeer du Mavat? Noen som vet?

 

Såå koselig å bli savna Ønsker3gull ;) Jeg er innom her av og til, men glemmer liksom å stikke innom.. IKKE BRA :P

 

Alt bra her :) Har stort sett ingenting å klage over om dagen. Jobber 50% nå, så blir kun jobb onsdag og fredag på meg denne uka også ;)!

 

Jenta i magen har blitt veeeldig aktiv den siste uka. Hu sparka skikkelig til når mormora skulle kjenne på magen igår kveld ;) Jeg har morkaka liggende frempå magen, så jeg kjenner vel da kanskje litt mindre enn dem som ikke har det?!

 

Ellers er vogn kjøpt, pappaen har vært å kjøpt stellebord, nå mens jeg er på ferie ;) Seng er i orden. Så da er det bilstol, babycall og litt annet smått som gjenstår! Merker det er mye penger som skal ut!

 

Går det bra med deg da Ønsker3gull? Har du fått dato for keisersnitt (Det var det du skulle ha vel?) Og blir det i Kongsvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre fra deg Mavat:) Skjønner at det meste er på stell hos deg så babyen din kan vel bare komme nå, hadde det ikke vært for at den trenger å være inni magen noen få måneder til?! :)

 

Her er ikke alt på stell riktig enda, men vi skal heller ikke kjøpe inn altfor mye. Har mye fra før. Men det blir litt diverse, det blir det. Må vel gå over og ta en kontroll på at alt ser ok ut. Mye har jo stått i kjelleren i noen år så.

Joda, det blir keisersnitt på Kongsvinger for meg. Har ikke fått dato enda, og har veeeldig lyst på det snart, men.

Formen er sånn passe. Egentlig kan jeg ikke klage, faktisk veldig bra. Jobber 60% og trenger virkelig tirsdager og torsdager å hente meg inn på. Men jeg merker det veldig på formen når jeg har stått på litt for mye desverre. I helgen hadde vi familiebursdag, og det tok på det gitt;) Kvalme, smerter, halsbrann osv osv.. og det fortsatte igår. Idag er dagen bra, da jeg har sovet masse.

... OG .. det må jeg si... Love hearts hjelper!! Mannen kjøpte med noen ruller av det igår til meg, og jeg har ikke merket noe halsbrann overhodet! Et knallbra stalltips der Helle_Høygir! :)

 

Prøvde meg på vekta her hjemme igår, og lurer faktisk på om jeg har gått opp enda 1 kg siden jeg var hos jordmor. Det betyr faktisk 1 kg på 2 uker.. og det synes jeg er i overkant mye altså! Selv om det betyr at jeg bare har lagt på meg 1 kg totalt til nå i dette svangerskapet og akkurat DET er jo ikke mye.

Men nå er den vekta mi hjemme ikke helt til å stole på, så jeg får smøre meg med tålmodighet til 21. mars, da jeg skal på ny kontroll. Da skal jeg måle langtidsblodsukkeret mitt eller ta glukosebelastingstest også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Hehe så bra det funket Ønsker3gull! Jeg kjøpte noen ruller igår jeg også; har en parat på nattbordet, en i veska på jobb - her er jeg forberedt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...