Gå til innhold

Junimagene i 2. trimester :)


forevermamma

Anbefalte innlegg

Gjest Helle_Høygir

Jeg står nesten og sniffer på pakka når mannen åpner en jeg :) vanligvis er jeg ikke så gira på salami, men det er kanskje det at jeg ikke kan og dermed blir det mer fristende?

 

Omtrent som når man er på slankern og nekter seg ting, da er det du nekter deg det eneste du tenker på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan nok godt komme nå ja @nsker3gull!! :P hehe.. men jeg må jo nyte de sparka fra magen nå :D Også at våren snart er på vei!! Deeet blir deilig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke spise salami når man er gravid? Hahaha, det har jeg spist hveeer dag :P

 

Salami er spekemat, og derfor verken stekt eller kokt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha sist jeg fødte så hadde jeg bestemt meg for at jeg ville ha salami rett etter fødsel, men når de spurte meg hva jeg ville ha på skiva så sa jeg (av gammel vane?) ost og skinke takk :P Men neste dag når jeg var kommet til meg selv igjen :P så ble det salami med agurk og majones, NAM NAM! Savner det ja :) Savner øl også jeg..lukter så godt, jeg driver å sniffer på samboers når han tar seg en pils i helga nå og da :D

 

Har litt dårlig samvittighet fordi jeg spiser en del søtt/godteri og sa det til jordmor, men hun mente jeg ikke skulle tenke på det så lenge jeg spiste sunn mat i tillegg så skulle jeg bare kose meg og at jeg trengte det etter all den tiden med oppkast osv, godt å ikke få skjennepreken av jordmor da, men så har jeg verdens beste jordmor også ;)

 

Jeg tør ikke fortelle jm at jeg spiser noe søtt i det hele tatt. For makan til mas om kost og vekt. Jeg er 25 uker og har gått opp 3 kilo, men hun virkeg ikke fornøyd med det. Så jeg er misunnelig på deg som møter litt forståelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi junimage du har jo ikke gått opp mye i det hele tatt og likevel er hun så streng på det? Jeg skjønner jo at det er viktig å spise sunt fordi det er en liten en inni der som faktisk skal bygges på det jeg spiser..men det er ikke så lett, jeg har et søtsug uten like når jeg er gravid :/

 

 

 

.....spiser i denne stund sjokolade.........herregud altså :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jm var veldig på det når jeg var der også - mulig det er en greie hos disse jm'ene? Jeg fikk hakket før spiseangst etter 30 min hos henne, så det var en av grunnene til at jeg droppet å gå dit.

 

Hun hørte jo ikke etter heller - jeg påpekte at jeg ikke spiste søtt da fordi jeg ble så kvalm av det, men likevel snakket hun om å kutte ned på sjokolade og slikt.

 

Vi har en vekt her hjemme så jeg følger med litt; foreløpig er det kun opp 1 kg og jeg bruker en klesstørrelse mindre enn før, så legen påpekte at jeg ikke trengte å holde igjen når jeg sa hva jeg spiste. Syns jeg var småspist.. Men jeg orker jo ikke så mye; fordøyelsen går så tregt og jeg blir mett av mindre nå enn før. Går litt frukt og sånn da - er mye lettere å spise det enn et fullt måltid.

 

Håper jo lillebror holder seg inne til 1 juli slik at vi får 2 uker ekstra permisjon, men etter det da blir det salami, spekeskinke og alskens godt til jeg er skikkelig lei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helle_Høygir

27 juni, så det er ikke mange dagene om å gjøre :)

 

Jeg er vel en av de siste i gjengen her som kommer etter i 3 trim og slikt hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det var vi som lå så likt an, har termin tre dager før deg jeg, men ser liksom ikke for meg at jeg kommer til å gå på overtid, men hvem vet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg fødte 6 dager før med førstemann, så jeg har vel ikke store håpet om overtid akkurat.

 

Men har fått perm til å gå opp slik at vi kan gå til august uten ulønnet. Dog jeg kommer til å stille meg tilgjengelig for jobben slik at jeg ikke ramler helt ut; lese mail jevnlig og holde kontakten.

 

Må bare ordne terminbekreftelse hos legen; glemte det nå, så får ta det på 28 ukers kontrollen.. tror ammetåken har kommet tidlig her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av disse jordmødrene høres jo utrolig strenge ut da!

 

Jeg har lagt på meg 6 kg så langt, og det var min jm helt superfornøyd med :) Hun sa jeg gikk opp akkurat så mye man skulle.

 

Om man regner med ca 15 kg opp totalt, så er det jo ingenting med 1 eller 3 kg i uke 20+?

 

Når jeg nevnte at det kanskje ble litt søtsaker iblant og at det gav meg dårlig samvittighet, sa hun at det behøvde jeg absolutt ikke ha når blodsukkeret var fint og siden jeg ikke la på meg for mye.

 

 

Har dessuten endelig fått bestilt 3D ul! Her i byn er det bare ett sted som har det, og det har vært helt umulig å komme gjennom til dem for å bestille noe. Men i dag bestemte jeg meg for å bare møte opp i deres lokaler og jammen fant de ikke et lite hull i kalenderen da :)

 

Veldig letta at vi fikk bestilt nå før det ble for sent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har fått perm til å gå opp slik at vi kan gå til august uten ulønnet.

 

Hvordan får du det til å holde så lenge? Her må vi ta mestparten av ferien vår hver for oss og likevel må vi ta en god del ulønnet. Eller velger dere kanskje 80%? Her velger vi 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg hørtes ut som en skikkelig kjip jordmor Helle_Høygir og Junimage! Jeg er helt enig med zassy.. det er jo en inni magen som faktisk skal bli stor og sterk!

Selv har jeg ikke hørt noe om den saken fra min jordmor. Jeg tror jeg hadde blitt både sint og irritert jeg. Jeg har selv gått opp 1 kg og er 25+4 idag og kan også gå i noen bukser jeg hadde fra før av selv om magen er STOR.. så jeg må ha gått ned i meg selv.

 

Men derimot fortalte jeg jordmor at jeg hadde hodepine noen dager sammenhengende enkelte måneder og sa at da var jeg forsiktig med å ta smertestillende som før, men at jeg da tar 1 paracet. Hun sa da at det måtte jeg være veeeldig forsiktig med, at jeg absolutt ikke burde gjøre det. Så sa hun at at selv om jeg hadde fått vite på ultralyd at det kommer ei jente, så var det faktisk ei som hadde fått vite det samme og ut kom en gutt... og at paracet hadde vist seg å være svært uheldig for guttefostre! Herremin.. jeg satt helt henfallen tilbake og visste ikke helt hva jeg skulle si jeg.

Jeg sa "men når hodepinen er så vond at jeg bare gråter og kaster opp fordi jeg er kvalm.. er det ikke da kanskje greit å ta bare 1 paracet?". Nei, da synes jordmor at jeg heller skulle få massasje av mannen min. "Det er akkurat slike ting de skal trå til med da", sa hun.

Ojsan. Fikk passet mitt påskrevet der gitt. Men jeg vet jammen ikke om jeg klarer å la være å ta en paracet hvis slik hodepine dukker opp igjen jeg altså! Dessuten har jeg lest at det er Ibux som ikke er bra å ta når man er gravid.. ikke paracet?!?

 

Jeg har fått beskjed fra sykehuset at jeg får keisersnitt så nære opptil 14 dager før termin, men ikke mer fordi det ikke er særlig bra for barnet, og det er da 3. juni, så håper at det ikke blir særlig lenger å vente enn det må jeg innrømme;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helle_Høygir

Vi har valgt 100 %, men stopper permisjon for å ta ut ferie og slikt på strategiske tidspunkter. Pluss jeg har endel ferie tilgode fra tidligere samt mye avspaseringstimer, så selv med alt dette uttaket har jeg over 1 uke ferie igjen når perm er over.

 

Har forøvrig glemt å sjekke dette med bortfall av trygderettigheter ved ulønnet perm; skal se på det igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker3gull WHAT! høres jo helt sprøtt ut at paracett er ekstra ille for guttebarn?? Jeg har tatt det noen ganger selv når jeg har hatt influensa osv, legen min sier at det er greit så lenge jeg ikke tar store mengder osv. Men har jeg virkelig skikkelig hodepine/er veldig syk så tar jeg en paracett altså og har ikke hatt dårlig samvittighet for dette..

 

Helle ok :) Med ferier får vi det til august vi også, men må ta et par måneder ulønnet faktisk, så er bare å spare penger! Sukk hadde håpet at jeg kunne gå hjemme lenger med barn nr to, men så kan jeg ikke det denne gangen heller pga økonomi, veldig kjipt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Å kjære deg - det er ikke sånn det skal være Ønsker3gull

 

Min fastlege er fødselslege, så jeg stoler 100% på hans vurdering om paracet bruk. Jeg kan ta 2x3 ganger daglig 2 døgn per uke uten problem.

 

Jo massasje kan funke, men jeg vet godt hvordan det er å ha så vondt og da er det ikke nok rett og slett. Tenker hun ikke på hvilken påkjenning det er for deg?

 

I forhold til det med guttebabyer - jeg har spurt og sjekket selv - ved stort forbruk av paracet så er det 30% økt risiko for at steinene ikke faller ned i pungen hos gutter. Men da snakker vi stort forbruk (mye mer enn det jeg tar..)

Dette er tall og fakta fra statens legemiddelverk - noen jeg velger å tro på.

 

Dama burde blitt solid lekset opp etter min mening (mulig jeg har litt feil innstilling til jordmødre hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Etter det jeg kan se på linken så er det ikke farlig med spekemat, men mer spesielle typer fisk, måsegg, for mye koffein og godis hehe.

 

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/ammende/#tabs-1-4-anchor

 

Så når magebøllene våre er ute så kan vi dekke et koldbord utelukkende med spekemat og salami og spise til vi er så lei at det ikke går mer!

 

Jeg har forøvrig sjekket litt mer rundt dette med bortfall av trygderettigheter ved ulønnet permisjon.

Retten til sykepenger bortfaller ved ulønnet permisjon utover 14 dager. Når du da er tilbake på jobb, så må du jobbe i 8 uker før retten er opptjent igjen og det er ganske så kjipt. Det gjelder jo også når man er i selve permisjone (den ulønnede) - skulle noe skje, så kan det bli veldig dyrt.

Det er mulig dette også påvirker uførerettigheter, men det har jeg ikke klart å finne ut av.

 

Det vil også påvirke feriepengene året etter, så da må man legge vekk så ikke man får en overraskelse der også.

 

Jeg tror det er mulig å omgå dette ved å dele opp litt; si at du må ha 6 uker ulønnet permisjon. Stoppe permisjon i en eller 2 uker (man kan stoppe perm for å enten ha ferie eller jobbe- sistnevnte blir da ulønnet perm) eller regne ut hvor mange dager det faktisk blir og be jobben trekke litt hver lønning uten at det går over 14 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa til kjæresten min i går at når jeg har født, skal jeg få servert brødskive med danskepølse! Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja "fødselsgaver" er jo så i vinden for tiden, så får ønske meg en pakke salami og en sixpack med øl :D hahah!

 

Det er så utrolig mye liv i magen min, har dere det også sånn? Føles som en veldig aktiv krabat, og morsomt å se at magen beveger seg hit og dit, morsomst er det når jeg rett og slett kjenner en fot/arm? som beveger seg tvers over magen, føles som han ligger like under mageskinnet.

 

Nedtelling til meg allerede, ca 12 uker igjen, så skal jeg aldri mer gå gravid HURRA! :P

 

Sliten og lei og gleder meg til permisjon nå og til å få litt pause fra jobb som er enormt krevende for tiden, flere som føler de har litt gullfiskhukommelse for tiden? Akkurat som hjernen min ikke fungerer like bra, at den kun konsentrerer seg om å være gravid, føler meg fjern og glemsk, mulig jeg rett og slett bare har veldig mye å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg har det akkurat på samme måten Zassy - det er like før jeg snart glemmer meg selv :) huskelapper på mobil og slikt brukes flittig ellers så kan jeg bare blåse i det!

 

Det er også mye sprelling, sparking og romstering hos meg - merker det veldig godt om jeg sitter og lener meg litt frem, noe man gjerne gjør ved middagsbordet. Da er det en som protesterer veldig..

 

Haha det var fødegaven sin det; salami og øl ;) Da kan mannen hvertfall ikke klage på at det koster for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM jeg har gullfiskhukommelse nå?.. neeei, tror ikke det.. har jeg det? har glemt det jeg:D

 

Takk for at du sjekker opp så grundig Helle_Høygir! Jasså, så det var riktig SÅ ille da liksom med dette med paracet?!! Huh, DET sa jordmor ingenting om! Jeg hadde allerede bestemt meg for å overhøre henne litt må jeg innrømme. Men takk for svart på hvitt forskning Helle:)

 

Permisjon ja.. vi tar 100%. Men hvor mange uker er det igjen?!? .. og er det totalt mor og far?

Men det er jo umulig å få barnehageplass før august, så resten av tiden fra permisjon og til barnehage i august får vel bli ulønnet permisjon det da. Har ikke sjekket dette veldig grundig opp enda altså, så får vel gjøre det ganske så snart.

Jeg har også lyst til å begynne på skolen i januar og da håper at mannen kan ta sin permisjon da. Men min eksamen vil da være i juni.. og mannen har jo "bare" tre mnd. permisjon, så vet ikke helt hva jeg gjør med barnet i den tiden mellom hans permisjon er ferdig og til min eksamen;) Ikke noen løsning å ha med seg barnet som da er ca 10 mnd. på skolen heller, hverken for meg eller om det i det hele tatt er lov på skolen. Men uaktuelt uansett! Derimot er skolen bare et par ganger i uka, så kan jo hende jeg klarer å ordne en løsning de dagene jeg er der. Men så burde jeg jo ha tid til å lese/gjøre oppgaver/innleveringer osv også da;) Ikke så lett dette gitt;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dere i full jobb enda? Er i full jobb enda, men kjenner at d begynner å bli tungt, men vil holde ut så lenge jeg får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også 40% sykemeldt, legen vil egentlig sykemelde meg helt, men jeg vil gjerne prøve å jobbe en stund til så lenge jeg greier. Men synes det er tungt, kjenner at det tar litt mer på når man har en unge fra før, forrige svangerskap kunne jeg liksom bare tenke på meg selv og ligge på sofaen hele ettermiddagene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...