Gå til innhold

Junimagene i 2. trimester :)


forevermamma

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Da har jeg bestilt meg alt jeg kan av gratis pakker :)

Mavat: Hvis du går inn på 2 trimester, så ligger det en tråd øverst der med link til de forskjellige sidene du kan registrere deg på. Så er det litt firskjellig praksis på hvordan pakkene blir utlevert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Makuahines så koselig å se deg igjen :) Hørtes veldig fint ut å være på ul! Ja det med blodtrykksfall er ikke noe særlig, går ut fra at det er det jeg har hatt, hadde en samtale med jordmor og hun bekreftet at det hørtes sånn ut, jeg skal til lege for en sjekk i dag da, jeg er litt spent på hvor mye jeg har lagt på meg nå jeg, vekta vi har hjemme har streika og det er kanskje et tydelig tegn i seg selv? :P haha.

 

Ellers er ting litt sånn trått her hjemme for tiden, jeg og samboer har litt uenighet gående så jeg er ekstra sliten pga det og i grunn ganske skuffet..vondt å gå å kjenne på slike følelser, vi krangler utrolig sjelden til vanlig, men det ordner seg vel igjen..

 

Håper alle får en fin dag, her er det strålende vær så jeg tenkte å kanskje spasere bort på legetimen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Uenigheter er ikke så greit når man har mageboer - det hjelper nok ikke at man har hormoner, rare drømmer og alt som henger med som påvirker hverdagen. Dere er ikke alene om slikt for å si det sånn!

 

Gratispakkene er fine, men bare vær litt obs på at dere kan få telefoner fra endel selgere nå. Jeg husker fra forrige gang at krybbedødforeningen (aner ikke hva de heter nå) kjøpte listene sine fra en eller flere av de som gav bort pakker og de hadde en lei tendens til å ringe folk i det de stod med en nyfødt hjemme fra sykehuset.

 

Fikk vei rimi pakken sist og den var ikke dum, så går nok for den nå også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uenigheter er ikke så greit når man har mageboer - det hjelper nok ikke at man har hormoner, rare drømmer og alt som henger med som påvirker hverdagen. Dere er ikke alene om slikt for å si det sånn!

 

Gratispakkene er fine, men bare vær litt obs på at dere kan få telefoner fra endel selgere nå. Jeg husker fra forrige gang at krybbedødforeningen (aner ikke hva de heter nå) kjøpte listene sine fra en eller flere av de som gav bort pakker og de hadde en lei tendens til å ringe folk i det de stod med en nyfødt hjemme fra sykehuset.

 

Fikk vei rimi pakken sist og den var ikke dum, så går nok for den nå også!

Jeg tenker det samme Helle_ Høygir. Jeg bestiller ikke noe gratis-pakker denne gangen, ei heller forrige gang.. etter at jeg første gangen gjorde det og ble oppringt konstant av selgere som ble litt slitsomt. Det var liksom ikke verdt det. Men kan jo hende dere ikke får like mye press på kjøp og støtte osv, osv som jeg fikk da. Håper det!

Ellers synes jeg kanskje heller ikke det var så mye nyttig i de gratis-pakkene heller jeg da. Men kanskje det har forandret seg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Tror den oversikten som det ble vist til her sa noe om innhold - ikke alt er noe å rope hurra for siden det blir mye reklame.

 

Nå har jeg heller ikke det behovet for å teste produkter i og med vi har vært gjennom dette før og jeg vet hvilke jeg liker.

 

Storebror har slitt veldig med bleieutslett, så jeg kjører samme løp om jeg ser denne tendensen igjen. Vi snakke besøk på legevakta pga åpne sår og ekstreme smerter (bhg lot han nemlig gå med bleia på siden det ikke var skiftetid..! Sånt blir det bråk av hos meg hehe).

 

Jo for de av dere som har brukt/skal kjøpe Inotyol og bor i kurant avstand fra Nordby senteret, så er den lur å kjøpe der. Ganske mye å spare (vi brukte mange tuber som sagt) og vi kjøper fortsatt store pakker med mesoft der. De har 1000 stk i eske til ca 70 sek, mulig det ikke er så mye å spare, men eskene er kjekke. Bruker mesoft enda til ansiktsvask og slikt siden jeg ikke gidder å vaske kluter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Inotynol mye. Både litt for forebygging av bleieutslett og dersom barnet har det. Det er den absolutt beste salven synes jeg. Men på apoteket her koster den 109,- . Så det betyr neste 40 kroner å spare dersom den koster 70,- på Nordby-senteret. Nå bor jeg laaangt unna, men av og til( 1 gang i året eller lignende) tar vi turen til Sverige. Da skal jeg forsøke å huske på det og kjøpe med meg et lass med den salven!:) Takk for tipset Helle_Høygir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder gratispakker er jeg på samme tanker som dere Helle og Ønsker3gull. Første gangen jeg var gravid bestilte jeg alt som var, hehe, men jeg ble heldigvis ikke plaget av tlfselgere da, men syntes det var en god del unyttig i disse pakkene og mye ble rett og slett kastet. Enig i at rimipakkene var en av de bedre. Men foreløpig har jeg ikke orket å melde meg på noe. Men skjønner godt at de som er førstegangs gjør det for jeg husker selv at jeg ville "få med meg alt" og syntes det var spennende bare det å få pakker for det gjorde hele graviditeten mer virkelig og at det faktisk skulle komme en liten en snart, bare det å få en smokk i posten liksom :P

Ah nå følte jeg meg plutselig så erfaren og gammel når jeg skrev dette, hihi.

 

Har vært på kontroll i dag og blodtrykk var litt lavt, men ikke for lavt, de målte også jern i tilfelle det kunne være mangel på det, men det fikk jeg ikke svar på enda, legen mente at det mest sannsynlig var stress som var årsaken til svimmelhetsanfallene mine og sa at jeg måtte få mer tilrettelegging på jobb så håper jeg får det ellers blir det mer sykemelding..

 

Inotyol er jeg også fan av Helle, bruker den kun ved ekstremt bleieutslett da og en mer mildere naturlig zinksalve sånn ellers. Men den fungerte kjempefint når utslettene har vært som verst. Heldigvis har vi unngått noe særlig bleieutslett her i hus, bare enkelte ganger når det har vært ekstremt mye bæsjebleier. Så den anbefales herfra også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Jeg husker ikke prisen på Inotyol, men det er ganske mye å spare. Mesoft koster ca 70 sek for rundt 1000 stk (en eske).

 

Og hvilken fest det er å ha internett! Apoteket jeg har kjøpt den for selger 1 tube for nette 59 svenske kronor, så da sparer du enda mer Ønsker3gull! Worst case får vi bistå og sende med posten; du sparer jo inn selv med porto om du bruker mye :)

 

Jeg tror vel det gikk i Neutral sin zink salve evt Vitapan, men for junior gikk det så raskt fra null til krise at Inotyolen ble godt brukt. Det var også rumpa det gikk utover når han fikk tenner; det ble som syre og det andre unger kunne gå med i en time - for han var huden nesten ødelagt etter 5 min. Kan jo tenkes hvor gøy det var når han fikk 8 tenner samtidig..

 

Jeg bruker forøvrig vitapan nå hver kveld - har tørre hender og for å unngå sprekker og vondt, så bruker jeg den. Funker som en drøm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Så ringte samboer meg og sa unnskyld for i går..og hvilken effekt det fikk på humør og energi! Så nå har jeg bakt rundstykker som står til heving :D Skal ikke så mye til alltid, bare det å bli sett og forstått.. tenker på hvor utrolig sint jeg var i går og hvor utrolig mye jeg tenkte! Disse hormonene tar knekken på meg, slitsomt!

 

Helle uff stakkar liten, her hadde hun slike væskende sår et par ganger, måtte bare lufte rumpa mye og skifte kjempeofte, virker som bæsjen blir så "sterk" i blant når det er tenner eller annet på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En unnskyldning kan gjøre underverker det, Zazzy! :) Her drømmer jeg om at vi krangler, selvom vi ikke gjør det på ordentlig :P Jeg våknet ganske sur på morgenen idag, fordi samboer hadde vært skikkelig dust i drømmen min.. hehe.. Men, etter en stund fikk jeg heldigvis ristet av meg den følelsen. Merker at jeg drømmer mye mer rart nå enn ellers ja!

 

Forøvrig greit å lese litt tips ang kremer og andre ting fra dere erfarne mødre! :) Her er jeg helt ny i gamet, og syns jo alt som er nytt er kjempespennende, så her hentes babyesker med stor iver ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det forstår jeg veldig godt Makuahines.. at du henter gratisesker mener jeg. Det var akkurat slik som Zassy beskrev det for meg også første gangen jeg gikk gravid! Da var alt spennende og nytt og gratis-pakker skulle man da ha. Jeg meldte meg inn i Libero-klubben og det ene med det andre:D

 

Oj! Snakk om tilbud på vidunder-salven da Helle! Hvilket apotek er det som selger den via internett til 59 kroner da? Så kan jeg få bestilt en drøss:) Ja, jeg bruker den mye. Innrømmer det.. og ergrer meg hver gang jeg kjøper den fordi den er så dyr.

 

En ting som begge mine jenter har vært plaget av når de har vært helt små, er faktisk bleieutslett. Ikke at det har kanskje blitt blemmer, men rødt og hissig og sårt. Ofte. Enda ingen av dem går med bleie lenge av gangen eller har vært ordentlige bæsjebarn hvor det tyter ut overalt.. ser løst ut osv, osv. Ikke en eneste gang på noen av dem faktisk.

Dog har de sjelden gått rundt i huset uten bleie, da jeg har syntes det vært litt upraktisk.. men om sommeren når vi er ute i hagen så gjør det ingenting. Så da luftes det til gjengjeld mye mer;)

Jeg vasker stort sett med våtservietter, og kanskje jeg ikke luft-tørker rompa lenge nok før ny bleie kommer på?

Synes det er litt leit for dem, selv om de aldri har virket plaget.. og ingen av dem har allergier av noe slag eller har vært noe spesielt sutrete barn. (jeg har vært VELDIG heldig!! jeg vet!) Hva tror dere andre som har barn fra før.. hvordan steller dere barna deres? mye lufting ved hvert bleieskift? vasking med våtservietter eller klut? smører dere på noe som helst etter vask før ny bleie kommer på? Skifter dere bleie selv om det ikke er tiss f.eks i bleia?

 

Hadde trengt noen tips på det området altså.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gjør vi det sånn at når det er bæsj så fjerner vi det med våtserviett og etterpå vasker jeg over med klut med vann (av og til også litt naturlig olivensåpe på stumpen hvis det lukter ille eller har vært mye bæsj, den såpen tørker ikke ut huden heller) lufttørker og/eller tørker godt med sånn flanellklut etterpå. Smører med zinksalve hvis hun er rød ellers ikke. Ved bare tiss i bleia vasker vi sjeldent men bytter bare bleia. Bytter ikke såå ofte så har nesten aldri vært borti at det ikke er tiss i bleia, hehe, da er det jo ikke nødvendig å bytte tenker jeg. Bytter raskt når hun bæsjer da. Lar henne springe naken i blant, det elsker hun :D gleder meg til sommer og vi kan være ute, har vært noen uhell inne under disse luftingene, både tiss og bæsj :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Helle_Høygir

Ønsker3gull- jeg vet ikke om de sender til Norge, men det er apoteket hjartet (vet ikke svenske stavemåten hehe) som har Inotyol på Nordby senteret. Det stod pris og lagerbeholdning på nett. Jeg kikket bare på prisen- 59 kr er standard tror jeg.

 

Kan ikke si at det var mye lufting her- ofte måtte vi smøre heftig fordi problemene oppstod gjerne gjennom bhg dagen og innen vi fikk sjekket hjemme, så var skaden skjedd. Lar ikke en liten tass løpe rundt naken med rumpa full av Inotyol hehe:)

 

Vi har kun brukt Mesoft enten fuktet med lunkent vann og evt litt babyolje på hvis det var nødvendig. Klut gadd jeg ikke (bare styr med vasking) og våtservietter om vi var på tur og da de fra Coop siden de var ok mtp allergier.

 

Jo et tips jeg fikk - hvis ungen har tørr hud og man må jo gjerne bad evt dusje innimellom, så var det fint å bruke Neutral bodylotion som vask i stedet for olje. Mange bruker et par dråper olje i vannet, men den lotionenen var også veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helle: Rimipakken får man ikke 2 ganger lenger :-( Jeg tenkte å bestille den, men det gikk ikke..

 

Ønsker3gull: Vi har aldri hatt problemer med verken utslett eller sår hud, selv med en som hadde til tider mye bæsjebleier da han var bitteliten. Vi vasket alltid med Mesoftkompress med litt vann på, og i verste fall litt olje på hvis det var gjenstridig. Vi begynte med uparfymerte våtservietter da gutten var godt over 1 år og huden virket mindre sensitiv. Det har gått fint det også. Kommer til å gjøre det samme med den i magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg må bare legge til; Er uendelig glad for at gutten sluttet med bleier i fjor. 2 bleiebarn må være slitsomt! Respekt til deg Zassy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ingen resepekt enda takk, aner ikke hva jeg går til ;) men må innrømme at jeg ikke synes det å skifte bleie er noe særlig pes, kanskje bare litt nå når jeg er gravid, men da er jo alt litt pes, bare å stå opp om morgenen og kle på seg sokker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helle_Høygir

Hm jeg gikk inn på nett nå og fikk bestilt pakken. Jeg vet andre har fått det til ved å bruke enten annet navn eller mobiltlf (mannen sitt). Skulle få verdikupong i uke 23; dvs i begynnelsen av juni.

 

Hehe helt enig Zassy - alt er litt pes nå. Jeg sa til min mann at jeg drømmer om strømpebuksefri dag (for kaldt enda) og han lurte på om det ikke "bare" var å ta den av seg på jobb. Jo jeg gjør jo det nå, men det er fint lite som er "bare" nå om dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere erfarne gravide, hvordan har deres svangerskap forandret seg fra 2 til 3 trimester? Vet jo at det er forskjellig for alle, men har dere som har vært "dårlige" vært det både i 2 og 3 trimester, eller har noen opplevd å bli i dårlig form i 3 trimester?

 

Er litt spent på hvordan ukene blir fremover, går jo inn i 3 trimester om noen dager :) Akkurat nå er formen veldig bra, eneste er at bekkenet krangler hvis jeg går veldig lenge om gangen, og at jeg har fått noen blodtrykksfall ved stress, men ellers er det bare deilig å gå gravid. Så lurer jo på om dette kan vare en stund til, eller om det plutselig kommer til å komme mye "rart" nå på slutten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Makuahines!

 

Da jeg var gravid sist var jeg i strålende form helt i mål så man trenger absolutt ikke bli dårlig på slutten. Jeg hadde bare noen dager på slutten jeg hadde en del hodepine og var litt nedfor. Formen var imidlertid bra fysisk og jeg fikk aldri de store plagene. Synes heller ikke at det ble skikkelig tungt og jeg opplevde heller ikke problem med søvnen som jeg vet mange gjør i 3 tri. Du kan med andre ord oppleve at sånn du har det nå varer løpet ut! Det eneste jeg kjente på etterhvert utover i 3 trimester var litt redebyggertendens (vaske og ryddemani) samt bakemani! Men det er jo av det positive slaget og man får gjort mye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar angående stell av barnerompene.. fra Mesoft til bodylotion:) Supert!

 

Jeg har heller aldri syntes at det å skifte bleie har vært noe pes. Synes faktisk det er enda en fin stund å tøyse, tulle og å prate med babyen faktisk. Ofte blir faktisk slike stunder lenger enn det kanskje hadde behøvd, fordi det er så fint å se babyen sprelle og kose seg uten bleie.. og etterhvert når de forsøker å få tak i tærne sine og sutte på dem også, så er det moro å se på og:)

 

Vel.. Makuahines.. angående form og svangerskap.. eller 3. tri som du spurte om, så har jeg ærlig talt vært ganske så sliten da bortsett fra første svangerskapet. Da var jeg så sprek at jeg holdt på å føde for tidlig.. 2 mnd. før da jeg stod på som bare det. Så fikk 100% forbud mot å jobbe og satt egentlig stort sett i en godstol og strikket og ventet. Det eneste jeg opplevde som litt slitsomt og vondt da var at jenta sparket oppi ribbeina på det ene siden hele tiden, som etterhvert ble ganske sårt. Måtte liksom "holde" foten nede;)

 

Andre svangerskapet i 3. tri var jeg tung, sliten og hadde vondt i ryggen.. og noe inni granskauen med halsbrann! :( tror faktisk nå at jeg synes å huske at jeg såvidt fikk bekkenløsningssmerter i uke 32.. men fikk det liksom aldri konstatert av jordmor eller lege. Tror ikke jeg tok det opp faktisk. Men jeg var ordentlig lei på slutten ivertfall. Dårlig med søvn og lå og vred meg hele natta.

 

Det som er kanskje mest slitsomt syntes jeg var at magen blir så stor og tung at når man sitter f.eks. så føles det som man har den i halsen liksom.. hehe. Skjønner? Nesten litt pusteproblemer.

 

Men denne gangen har jeg nesten ikke halsbrann og det gjør det hele MYE bedre!! Spiser Love Hearts etter råd fra Helle_Høygir og det funker som bare det. Vidundermiddel!!

Men denne gangen har jeg ikke enda ivertfall, lagt på meg.. og håper det har litt å si i 3. tri også.. at alt ikke blir så tungt.

Jeg merker mest at magen er stor og tung rett etter et måltid nå. Enda jeg spiser ca halvparten av det jeg pleide før jeg ble gravid, så føler jeg meg stappmett og sliter nesten med pusten en times tid etter middag.

MEN... inatt har vært en helt forferdelig natt dere!! Smerter i ene rompeballen (hehe), i lysken, mellom beina og det har vært såå vondt å sove. Akkurat som at det stråler ut betennelse og det verker og svir nesten. Det fortsatte idag og nå har jeg nesten stivnet i rompa og korsryggen!! :( Skal på kontroll neste uke i uke 28, og da skal jeg spørre jordmor hva dette kan være.

Til nå har jeg jo mest vært egentlig bare plaget av kvalme i grunn, og det er så godt som over nå. Håper det holder seg borte også!! :D

 

Men det er som 2010 Mammaen sier Makuahines.. det er veldig forskjellig. Noen sliter med bekkensmerter, noen med rastløse legger, noen med tyngden og vondt i korsryggen.. og andre.. har det helt fint! :) Så dette kan egentlig gå begge veier for deg også. Dessuten... som du sikkert skjønner av meg.. så kan ditt neste svangerskap(om du vil ha flere senere da) være helt annerledes enn dette. Mine tre svangerskap har til nå vært totalt forskjellige... OG... bare for å ha sagt det.. det behøver ikke å tyde på at det er forskjellige kjønn! For jeg ruger jo nå på min 3. jente:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh.. jeg strikker og jeg strikker.. nå er snart kjøredressen til frøkna som hun skal ha til vinteren igjen ferdig her. Skal snart hekte ermene inn på raglanfellingen og strikke det sammen med det øverste partiet på brystet.

Godt å snart være ferdig.. har kjøpt inn hvitt garn til en lang bukse med knapper på skulderne som hun kan bruke til høsten:)

 

Strikker, syr eller hekler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flink du er Ønsker3gull!! Jeg gjør ingen av delene, men kan vel å strikke om jeg ikke gjør noe feil.. da får jeg ikke fikset i det selv ;) Har planer om å kanskje strikke et ENKELT teppe til babyen, men da må jeg ha hjelp av svigermor! Har mange flinke strikkere rundt meg, det er koselig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! :) Synes det er gøy å høre om litt ulike erfaringer, selvom man aldri vet hvordan det blir. Tror på at det kommer til å føles trangt til slutt ja, syns babyen virker stor allerede jeg, men den er jo bare litt over 1100 gram.. :P Blir spennende å se i ukene som kommer, og får bare nyte det mens formen ER bra ihvertfall.

 

Jeg har alltid trodd at jeg kom til å strikke som bare det når jeg først ble gravid, men det har jeg faktisk ikke gjort :P Har en del babytøy som jeg strikket FØR jeg ble gravid da, og rett før positiv test var jeg ferdig med 2 Marius vogntepper. Så har litt strikketøy liggende klart til babyen kommer. Men, jeg håper at strikkelysten skal komme SNART! Kan jo hende den kommer snikende etterhvert som det blir tyngre, og det er bedre å sitte stille med ett prosjekt :) Er jo så MYE fint man kan lage til de små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 26+5 idag. Og jeg lurer på om det er logisk at det er babyen jeg kjenner rett under høyre ribbein.. Har kjent press eller hva jeg skal kalle det de siste dagene.. ikke direkte vondt, men føler det er noe der! :P Jeg er jo faktisk 6 fullgåtte mnd. idag og! Det er godt å tenke på!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...