Gå til innhold

5-6mnd :)


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Min er veldig tålmodig på gulvet så lenge det ikke er noe annet som plager han. Altså at han er trøtt, sulten, har vondt i magen eller lignende.

 

Noen ganger kan han reagere hvis han plutselig merker at han er alene i rommet (hvis jeg er på kjøkkenet og lager grøt f.eks.), da blir det fort slutt på tålmodigheten. Da holder han øye med meg hele tiden mens han sutrer, og kommer jeg ut av synsfeltet hans for ett sekund igjen så hyler han skikkelig.

 

Men ellers kan han ligge i over en time og bare leke og kose seg for seg selv så lenge jeg er i rommet og gir han oppmerksomhet innimellom. Når han har sovet kan han sitte på fanget sånn ca 5 minutter før han begynner å vri seg og vil ned og leke. Synes det er litt trist av og til, men utrolig deilig at han er så tålmodig på gulvet! (Spesielt med tanke på de som sa han kom til å bli bortskjemt og klengete fordi jeg holdt/ammet han hele tiden i starten. :P)

Endret av Hannah-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hannah: så flink han er til å underholde seg selv! En time er jo helt utrolig spør du meg :) Her er det 2 min så klikker hun :) Hvis jeg sitter sammen med henne er hun strålende fornøyd og vi kan leke lenge, men får jo ikke gjort noe annet enn å underholde den ungen :)

 

Her har "prosjekt 2 dupper" gått særdeles dårlig i dag, endte med 3. Første dupp ble bare på 30 min, enda jeg stod klar ved vogna og startet ruggingen med EN gang hun beveget seg. Var lys våken og skravlet, ikke snakk om å sove mer :) Neste dupp ble 1 1/2 time senere, og denne varte 1 time. Dupp 3 ble på 40 min, så alt i alt helt greit, men vi prøver igjen i morgen! Hvordan har det gått med deg i dag zassy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det med 2 dupper går greit, men legginga er enda et slit, men jeg begynner å lure på om vi legger for tidlig rett og slett..hun er sikkert i sommermodus..samtidig så våkner hun fra sistduppen gjerne litt før kl 16, å da vente noe særlig lenger enn 19 med å få henne i seng føles så lenge..men nå ligger hun bare å skravler i senga alene..får tydeligvis ikke sove, og der gråter hun ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) I natt startet han med hylskrikingen sin igjen.. kl 01 og kl 03.. Men ellers hatt en god dag :) Han er egentlig ganske flink til å underholde seg selv, å finne lo på gulvet er det morsomste som finnes...

 

Meen leggingen både på dag og kveld er ett MARERITT!

Gråting uten like hele tiden.. Hjelper ikke å hverken bysse, bære eller noe.. Så hva vi gjør galt vet jeg ikke.. Hadde 3 timer våken tid i kveld før vi la ham, og nå er det på samme viset.. Pappan er inn å prøver å roe nå, men det funker visst ikke så bra.. :(

 

Virker på en måte som alle våre babyer er samstemte ;) De gjør alt ganske likt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.. nå sover endelig mi lille.. i kveld slet jeg med å få henne til å sove altså..men ikke skriking her, hun bare virket ikke trøtt nok! Men hun skal ha at hun prøvde veldig å sovne..tok hodet frem og tilbake, gjorde alt mulig som hun pleier for å sove..jeg ga pupp flere ganger, prøvde til slutt å bysse henne i søvn men gikk ikke! til slutt la jeg meg i vår seng sammen med henne og vi sovnet begge to.. nå listet jeg meg opp igjen, håper hun sover en stund, er skikkelig sliten. Prinsen og mamman tenker du på å legge ham senere? i morgen kommer jeg til å se veldig på om hun virker trøtt og hvis ikke får hun være lenger oppe. Føltes feil å ta henne inn i stua igjen i kveld når vi først hadde lagt henne, tror hun bare hadde blitt forvirra da, men følte at jeg burde ha ventet litt med å legge henne. På dagtid derimot er hun mye lettere å legge nå som jeg har økt våkentiden så kanskje det er det som skal til på kveld også?? Vet jo selv at det ikke er noe morsomt å legge seg når man ikke er trøtt nok..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har støtt på et nytt problem med sovingen her... han våkner absolutt hele tiden! Noen ganger våkner han bare halvveis, men begynner å skrike skikkelig likevel, så sovner han igjen etter noen sekunder. Men som regel så eskalerer det bare, også må jeg inn og ta han opp. Det verste er at han ofte fortsetter å skrike da og. Skikkelig høyt og sårt, det høres ut som han enten er livredd eller har skikkelig vondt et sted. I kveld var det så ille at jeg vurderte å avbryte hele legginga og ta han med på stua igjen, for ingenting jeg gjorde fikk han til å slutte å skrike. Ikke ville han ha pupp heller.

 

Tidligere var det i det minste sånn, at selv om det kunne ta lang tid å få han til å sovne både på kvelden og ved oppvåkninger, så visste jeg at når han først hadde sovnet, så sov han hvertfall en halvtime om ikke annet. Som regel en og en halv time før første oppvåkning, og noen ganger kunne han sovne igjen av seg selv da også.

 

I kveld sovnet han klokken 20 og har nå holdt på i ett siden da med å sovne og våkne igjen. Sover maks fem minutter, ofte bare noen sekunder. Er litt fortvilet og forvirret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah jeg ville lagt meg sammen med ham eller tatt ham opp i stuen så ham får roet seg, kanskje han brygger på noe eller noe plager ham, håper dere har funnet roen nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sover nå ja, vært våken en gang siden jeg skrev sist, men roet seg relativt fort da. Han har skreket til i søvne flere ganger, men blitt stille igjen med en gang. Er rart om det skal være noe som plager han, for han har vært sånn de siste nettene, men strålende fornøyd på dagtid. Har endt med at jeg har flyttet han over til oss ganske tidlig, og da har alt vært greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen og mamman: Har tenkt på det samme! Virker som om vi støter på de samme problemene til ca samme tid alle sammen :) Er vel normalt da :)

 

Leste et sted at det er nå de utvikler egen vilje, begynner å teste litt grenser og utøve denne osv.

 

Her var leggingen et mareritt i går! Så fort jeg la henne ned i senga hyyylte hun, umulig å trøste, så fort jeg tok henne opp skravlet og lo hun på armen min! Begynte å tenke på dette da, at det virker som hun har lært seg at når hun gråter tar jeg henne opp. For var jo helt tydelig at hun ikke hadde vondt noe sted når hun var så blid og fornøyd da. Tror også det er et snev av seperasjonsangst, for så fort jeg går ut av rommet klikker hun helt, både om kvelden ved legging og på dagtid. Håper at dette bare er en periode, for det blir jo at man gruer seg til leggingen når det skal være sånn :(

 

Ellers har natta vært bra, våknet 3.30 og fikk smokk, sov til 5.30, fikk pupp og sov til 6.30 :) I dag skal vi på trilletur og stikke innom åpen barnehage tenkte vi. Hvordan har natta deres vært, og hva er planene for dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah godt han roet seg da, slitsomme kvelder når det er sånn ja! uff.

 

Her har ikke natta vært noe god.. jeg føler meg dårlig, vært kvalm og influensafølelse i kroppen..jenta har vært våken hver andre time og vært vanskelig å roe så jeg har prøvd med pupp etter en stund hver gang fordi jeg ikke følte meg så bra. Noe som endte i en kjempestor bæsjebleie i morgest..ikke så rart når hun har spist hele natta. Nå nyttet det ikke å få ligge i senga vår heller, hun ville bysses.. og hun har fjertet utrolig mye hele natta, hehe..kanskje det er magen som plager henne da. Spent på om hun sover lenge på første dupp i dag, jeg kommer ikke til å gå tur i dag pga formen er så dårlig..sliten og samboer skal jobbe overtid akkurat i dag typisk nok! Får bare samle krefter og late som jeg ikke er syk ;) Ha en fin dag alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zazzy: I kveld skal jeg prøve å ha ham oppe enda lengre.. For i dag tidlig så var han våken 3 timer før føste dupp, og da sovnet han før jeg startet å trille, så da var han trøtt.. Så skal prøve å holde ham så lenge som mulig :) Hoff, håper du blir fort frisk..

 

Her har natten også vært dårlig.. Våken uendelig mange ganger, han har igjen øynene og virker som han sover, men han gråter fordi...

 

Idag har prinsen min "krabbet" :D Det vil si, han drar seg fremover med overkroppen, og sparker i fra med bena :D Stolt mamma kan du trygt si ;)

 

Håper dagen blir god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prinsen og mamman ja jeg skal ha henne oppe også til tydelige trøtthetstegn, nå har hun duppen sin litt tidligere enn vanlig så kan jo hende hun blir trøtt til sju i kveld da, vi får se :) Har tre timer våkentid mellom på dagtid og dte funker kjempefint, da sovner hun med en gang, men må tydeligvis ha mer på kvelden virker det som, gjelder å finne det perfekte tidspunkt så det ikke går over i overtrøtthet da ;) Oi så gøy at han krabbet! milepæl! hehe. Hun kommer seg rundt her også, i går da hun lå på matta i stuen så var hun plutselig kommet seg til kjøkkenet! Spent på når hun kommer til å krabbe også, og ser plutselig alt jeg må barnesikre, kanskje like greit å komme i gang allerede.

 

Ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan damer :) har ikke hatt tilgang på nett det siste døgnet.. Men (kommer ikke som en bombe) her er han vanskelig og legge til kvelden nå, vil tydelig opp og bysses å bæres... :( Jeg har smerter i skuldra og tannpine :/ så ser ut til at vi sliter med det ene eller andre alle her inne nå.... Må si det er utrolig slitsomt når de nekter og sove... Her er det pappaen som tar seg av kveldsleggingen ikveld.. å han er faktisk veldig oppgitt allerede etter ett kvarter.... Jeg holder på slik x3 på dagtid og av å til på kvelden.... så nå skjønner han kanskje hvorfor jeg mang gang er sliten og små sur... :P Vi har hatt en grei dag :)

 

ønsker alle en fin fin natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser det kunne vært verre, jeg er glad vi ikke sliter noe særlig med sovingen på dagtid lenger, må være fælt å ha det til alle døgnets tider. Den gangen vi hadde problemer om dagen så gikk det greit om natten, så snudde det plutselig. :P

 

Huff jeg må reise fra han for første gang i morgen. Jeg og pappan må reise bort begge to i 6-7 timer. Har vært borte fra han før altså, men bare et par timer om gangen, og jeg har kunnet komme til han på 5 minutter om det skulle være noe, i morgen kan jeg ikke det. Gruer meg skikkelig. Men han skal være hos tante som han ser flere ganger i uken og kjenner godt, så det går nok fint. Tenkte at det er bedre for han at han får være der og får mat og soving som vanlig, i stedet for at han blir med oss så det bare blir rot med rutinene og han blir trøtt og grinete. Men jeg synes det er vanskelig uansett. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere. hun våknet fra siste dupp kl 15 i dag (har hatt ganske korte dagdupper) og la seg kl 19, virker som 4 timers våkentid ble greit. La seg veldig fint til legging nr 1, jeg gikk tilbake til si natta og springe ut, hehe, og det funket veldig bra, måtte inn et par ganger å gi smokk bare. Våknet igjen etter 40 min og tok en stund å roe henne da, måtte bysse litt, puppe litt osv, men sovnet fint uten gråt. Våken igjen rundt kl 22, samme visa, opp å bysse men roer seg når hun får den nærheten. Så håper jeg hun ikke fortsetter å våkne hver andre time natta gjennom i natt også, er sliten og smådårlig og burde vært i seng..

 

Hannah skjønner at det blir tungt selv om det egentlig ikke er så lenge og han sikkert får det fint hos tante :) Det er noe med det når man er hønemor ;)

 

Harfåttprinsen hvor sover prinsen din på dagtid? prøvd flere alternativer for å se om han legger seg lettere?

 

Skal ikke si så mye jeg, hun har jo generelt sovet mye bedre etter vi begynte å ha henne i vogn, men i dag følte jeg at jeg sto å rugget vogna gjennom hele duppen, ikke mye hvil på meg gitt! Går så i PERIODER alt jo! men Nååå bestemmer jeg at vi alle får en ny positiv periode, fra og med Nå skal vi ha en super natt så bare vær klar i morgen skal vi rapportere at vi har hatt en utrolig overraskende fin natt :D

 

natta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen hvordan gikk det med legginga i går? Her øver vi på at pappaen skal legge men foreløpig ingen suksess :) Klarer rett og slett ikke å høre henne gråte så intenst så jeg tar over til slutt, sikkert dumt men...

 

Legginga gikk heldigvis greit i går, litt skriking men klarte å roe henne i senga. Holdt på kinnet hennes til hun nesten sovnet :) Prøvde å synge for henne men da ble hun bare sinna :) Skal innrømme at jeg ikke har den beste sangstemmen og at jeg improviserer litt på tekstene he he :)

 

Hannah - skjønner deg veldig godt! Jeg får angst av å gå tur med hunden jeg :) Er nok ikke bare lille som er avhengig av meg, jeg er også avhengig av henne! Bekymrer meg hele tiden for om hun har det bra når jeg ikke er der, men det har hun jo. Går helt sikkert fint, er nok verre for deg enn for han :)

 

Ellers var natta kjempebra, våknet for mat kl 5 og sov videre til 6.30 :)

 

Ble nok en gang 3 dupper i går da :( Når første duppen blir for kort så går det rett og slett ikke. Men gir meg ikke og går for gull i dag :) Hvordan går det med dere da zassy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir dere forresten brød til deres små? Hun er 7 mnd, er det for tidlig? Livredd for at hun skal sette i halsen jeg - hvordan gir dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd såvidt med brød. Prøvde først på den måten Zazzy beskrev i en annen tråd (riste, skjære i stenger å la han spise selv), men det gikk ikke så bra. Han fikk noen smuler i seg i løpet av veldig lang tid, men for det meste fikk han av altfor store biter og spyttet dem på gulvet. :P

 

Også har vi prøvd å skjære opp i bittesmå biter og putte i munnen på han. Det gikk mye bedre, det virket som han likte det, men det tok tid. Så vi har ikke fått somlet oss til å prøve det flere ganger. :P

 

Tror ikke det er for tidlig, er jo noen som gir fra 6 mnd også. Helsesøster her mente vi skulle vente til 8 mnd, men har hørt andre har fått andre beskjeder. Men jeg er også redd for at han skal sette i halsen... er nok litt derfor også at det ikke har blitt flere ganger enda. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei, i natt var hun våken bare to ganger for mat, kl 01 og 04 og sto opp halv åtte, helt greit det men har sovet dårlig for hun har ligget sammen med oss hele tiden, virker som hun sover bedre da.

 

Jeg har gitt brød en stund slik Hannah beskrev i begynnelsen, og hun fikk ikke i seg så mye her heller men poenget er at de skal lære å spise selv, få kjenne på maten osv så er ikke så farlig om ikke så mye kommer i magen i begynnelsen, det kommer seg :) Nå gir jeg henne små halve brødskiver, er fortsatt mye som kommer rundt omkring men hun får også i seg noe og er allerede blitt flinkere, jeg putter inn noen små biter innimellom også så det blir et måltid ut av det :) Rister av og til brødet og noen ganger ikke :)

 

Ang å sette i halsen synes jeg det var ekkelt i begynnelsen og er fortsatt nervøs, men når hun spiser selv har hun mye mer kontroll på det og hvis hun river av store biter så kommer det bare ut igjen, faktisk er det lettere å sette små biter i halsen, de store har hun kontroll på :) De har også brekningsrefleksen lenger frem på tunga enn oss. Viktig at de sitter opp og spiser på denne måten da og ikke i vippestol. Hun er veldig glad i brødskive :) I helga får vi besøk av svigers så nå skal jeg svinge moppen ;) ha en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOrgen damer ;) han sovnet etter 20 min med sinne :P hehe våknet noen ganger for smokk og fikk mat 0430. Sov til 07 :) men han hadde eksplosjon i bleien i dag :P måtte dusje han ;)

Her prøver vi med litt brød, bløter det opp med litt vann og har på fruktmos føreløbig, han her er 7mnd 11 april.. :) jeg har prøvd forskjellige sovesteder.. en dag sover han godt i vognen uten at jeg rugger den, triller litt til han sovner og setter han i garasjen når han har sovnet... men neste dag våkner han med en gang jeg slutter og rugge :P noen ganger legger jeg han i senga vår, noen ganger går det,og andre ganger ikke, og det er likens med sengen hans :P litt får kosete baby jeg har :P men har bestemt oss får og prøve nå som pappen har ferie, å få han tilbake til og sovne selv på dagtid... jeg blir fort utolmodig og tar han opp.. det er liksom så lett når mann er sliten.. :/

Idag skal vi på babytreff :)

 

Håper dagen til alle blir fin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm kanskje vi skal prøve din metode med brød igjen Zazzy, du argumenterer jo så godt for det, og det høres helt logisk ut! ;) Det er bare det at han blir så grinete når han ikke får i seg nok mat. :P Men kan jo gi litt grøt ved siden av i starten kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også gitt litt brød, men vi har dyppet det i vann først, men det høres ganske greit ut å riste det litt først ja.. Jeg har gitt litt brødskive så fortsatt med grøt, matvraket må jo få i seg nok mat ;)

 

Ble ikke så mye søvn i natt heller, men det blir snart har jeg bestemt :D Nå er det påskeferie og vi skal dra til mine foreldre i dag, så er spent på hvordan søvnen blir når vi er borte, håper det går bra :)

 

Håper dere får en fin da g:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah det er lurt å amme (hvis du ammer da) før du gir fast føde hvis han er kjempesulten, ellers blir det fort at de blir utålmodige. Hvis hun er i godt humør og ikke råsulten gir jeg fast føde først og så ammer, ser litt an ;) I går var det tydelig ved middagen at hun var kjeeempesulten for hun gråt mens jeg ga henne middag selv om hun spiste det hun fikk, hehe, så ga hun seg med en gang hun fikk pupp etterpå ;) Så da burde jeg nok gjort omvendt men var så godt i gang og ville bare bli ferdig med maten da. Hehe ikke meningen å argumentere så veldig, men synes det er så logisk jeg også at de spiser det de trenger/har lyst på og at de må jo øve for å få det til :) Men sikkert ikke dumt å gi litt grøt i tillegg ja, er mange som gjør det. For tiden så gir jeg grøt til frokost nr 2, brød til lunsj, middagsmat til middag og grøt til kvelds. pluss frukt hist og pist. Så føler ikke at jeg kan gi noe mer grøt enn det.

 

Nå har hun første dupp, spent på hvor lenge den varer for i dag orket jeg ikke gå tur så satte henne rett på verandaen, så får jeg hvilt meg en halvtime iallefall :)

 

1down hvor lange dupper har dere da? Her blir de ikke alltid så lange men har tatt bare to likevel vi, rekker liksom ikke mer uansett nå som våkentiden er forlenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harfåttprinsen: det er jo knallbra, gratulerer :)

 

Da skal vi prøve brød i dag, det blir moro å se hvordan hun reagerer :) Gir dere bare brød i starten og så pålegg på etterhvert?

 

Zassy: de siste dagene har duppene vært korte: 40, 30, 40 min bare. Så derfor rekker vi 3 :) Har hatt enkelte dager hvor første dupp har vært opp mot 1 1/2 time, og da blir det bare 2 dupper. Er så lei den trillinga for å få henne til å sove på dagen! Gikk opp 30 kg (!!!) under graviditeten, men de er borte nå for å si det sånn :)

 

Nå skal vi ut og spise lunsj med en venninne og babyen hennes i finværet :) Ha en super dag dere!

 

Fikk forresten buggysnuggle posen til vogna i posten i dag! Bestilte på nett, ble ca halv pris av hva den koster på babyshop (men de har jo kampanjer på den av og til da). Den var i hvert fall kjempefin! Så god og myk, gleder meg til å bruke den nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga med litt pålegg med en gang så det ikke skulle bli så tørt, begynte med leverpostei eller litt smør, smurte på banan eller litt ella smoothies. Tenker å prøve prim og makrell i tomat nå :)

 

Her våknet hun etter 25 min, rugget vogna videre og nå har hun snart sovet en halvtime til. Hun våkner ofte etter 30-40 min her også, I går sov hun bare 45 på første og 40 på andre, men ble bare to likevel, tror rett og slett hun ikke trenger så mye på dagtid for å sove godt på natten. Men får se på fortsettelsen her :)

 

Hehe er kjempelei trilling jeg også! Hva er buggysnuggle?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...