Gå til innhold

5-6mnd :)


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

1down: Her også ules det i høye toner, han er litt sjenert når vi er ute. Men her hjemme gurler og synger han som bare det! De må jo prøve ut lyder for å lære å prate. Her pleier jeg å gjenta lyden hans og da titter han opp på meg og gliser.

Vi bruker kjøpegrøt, har forsøkt å gi han hjemmelaget hirsegrøt, men han bare brekker seg og spytter det ut. Prøver å vende han til nye smaker, idag grillet vi og han fikk smake på ris med bearniesesaus. Har forsøkt med moste grønnsaker men han liker ikke konsistensen. Kokt gulrot som han får holde selv og tygge på er derimot veldig stas.

Drømming kan virke veldig riktig ja, selvom jeg vet at han har vondt i magen itillegg. Men gir jo mening, vi voksne drømmer jo også ofte om nye ting som har skjedd i hverdagen.

 

Blir ganske fristet til å flytte han over på eget rom når jeg leser hvor idyllisk dere forteller.. Men tror ikke vi har baller til det helt enda. Men han våkner jo så fort vi kommer inn på rommet og legger oss. Ble en liten diskusjon rundt dette i stua nå, kanskje det skjer fortere enn vi hadde tenkt. Men vi må også skru fra hverandre senga for å få flytte den...

 

(Her kommer det litt klaging!):

Vi har hatt en kjip diskusjon med svigermor idag. Hun skal feire bursdagen sin imorgen og vi hadde sagt at vi måtte se an om vi kom siden vi har reist så mye i det siste. (syden og lange bilturer i påsken, pluss mye urolige netter i det siste)

Så sa vi omsider at vi ikke kom og da sa hun at hun bare ville avlyse hele bursdagen.... (!?) Så følte vi oss presset til å si at vi kom allikevel, selvom ingen av oss vil. Dvs at lillemann må sitte 2 timer i bilsete, være på besøk og herjes rundt med i noen timer før vi setter oss i bilen i 2 timer igjen. Liker ikke at han sitter så mye i sete.

Det som er så irriterende er at hun tenker mer på seg selv og at hun vil se mini enn på hans helse. Kan hende det er vi som er hysteriske, men skjønner ikke hvorfor det er så big deal. Vi var jo på overnattingsbesøk hos henne i påsken.

Gubben nekter å kjøpe gave til henne fordi han er sur på henne.

Kjenner dagen imorgen blir spennende, for gubben er ikke så flink til å skule at han er sur.... Wish me luck!

 

God helg, damer! Måtte vi få enorme mengder søvn og miste noen kilo over natten! :D Hihi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her var det stille :/

Vi har vert ute nesten i hele dag :) Såå godt... Natten var ikke bra.. Mange runder pga smerter i munnen til prinsen...

 

Hvordan gikk det i bursdag mamma i lykkerus???

 

Prinsen og mammaen uff slitsomt og bli vekt såå ofte ja... Vanskelig og fungere optimalt på dagtid... Er du sikkert på at det ikke er tann på vei?? Her ble jo prinsen vår slik på natten at han våknet vær time når tanna kom....

 

Hvordan har dagen vert da??

Her blir det pizza og rødvin ikveld :)

 

ønsker alle en fin fin kveld og natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma i lykkerus: skjønner deg godt jeg! 4 timer i bil er mye for en liten tass, i tillegg til selve bursdagen! Hvordan gikk det i dag?

 

Her har snuppa begynt å snu seg på magen om natta! Gjør deres det? Har øynene igjen og ser ut som om hun prøver å krabbe, og hyyyler! Sovner igjen med en gang jeg snur henne tilbake. Fant henne nettopp "jokkende" nede i fotenden, kjempefrustrert stakkar :)

 

Og tann nr 2 kom igjennom i dag :) Håper det blir en stund til neste, hadde vært greit med noen rolige netter igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :) vært noen krevende våkennetter her, men i natt sov hun mestparten av natta i egen seng, men ammet henne 3!! ganger :/ Nå har vi bestemt oss for å flytte henne på eget rom, må bare kjøpe babycall først, hvilken har dere? ønsker egentlig ikke å bruke kjempemye penger på det, men virker som kvaliteten er etter prisen, det er jo en investering også :)

 

Min har ikke begynt å snu seg om natta men så har hun ammeputen liggende rundt hodet for hun må ha noe å legge nesa mot når hun sover så er egentlig ikke plass til å snu seg så veldig.

 

Håper dere har en fin dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte babycall som fungerer for ett par dager siden. Hadde en kjempejakt for å finne en, det ble en avent 535 (du får den opp om du googler det nummeret). Det ble denne da jeg lånte en som fungerte her, mulig en billigere avent også hadde fungert. Men samtidig elsker jeg funksjoner som temperatur, mulighet til å snakke med han, musikk osv..

 

Jeg hadde en supernova colorvision og den skurra og ikke kunne vi se han heller pga av forstyrrelser/skurring. Kjøpte en fra biltema og en som var best i test på klikk.no men nei da, noe dritt alle sammen.. Helt til jeg fant denne :)

 

Dagen i går var preget av sutring og for lite soving. Våkna en gang helt hysterisk etter legging, men sovna godt når han endelig roa seg ned. I natt var han veeldig våken k 0445, men fant søvnen igjen etter en god stund. 0645 sto vi opp. Ikke ville han ha grøt og var sur som ett uvær. Tilslutt fikk han ei flaske og roa seg i fanget, slik kosa vi til vi gikk på senga og dubba fra 08- 0945 :)

 

Nå kommer bestemor og bestefar på besøk, og sola skinner så vi må nok på trilletur og utnytte dette skjeldne fenomenet :) Håper dere får en flott dag damer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en enklere type avent babycall, men jeg vet ikke hva mer den heter. Mannen som kjøpte den før fødselen. ;) Den har fungert bra hele tiden, god lyd, men etter at vi begynte å legge han vesentlig tidligere enn oss selv, så har jeg tenkt at det hadde vært greit med temperaturvisning også. Og kamera når det en sjelden gang blir stille litt i lengste laget. Surt å risikere å vekke han ved å gå inn fordi man blir bekymret liksom. ;)

 

Her har vi hatt flere gode netter nå. Noen få oppvåkninger hvor han har sovnet raskt igjen, og urolig søvn fra 5-6 tiden (står opp ca 7), men det er helt fantastisk i forhold til hva vi er vant til. :) Vet ikke om det skyldes at vi har på litt lys eller at jeg har begynt å spise sunnere så han muligens er bedre i magen. Men tør ikke å la være noen av delene nå. :P

 

Ellers har den første tannen plutselig kommet. Og det helt uten at vi har merket noenting hverken på humør eller søvn. :) Han biter oss hardt i fingrene (det har han gjort i flere mnd) og i dag merket plutselig pappaen at det gjorde litt vondere enn vanlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Go kveld damer :) Her har natten til idag vert grei... I dag har vi vert masse ute i det fine været :)

 

Vi har super nova babycall... koster endel men er kjempe bra :) Viser tempratur også :)

 

1down :) her haddehan en slik periode med snuing, men det har godt over igjen :) Artig med ennå en tann da :)

 

Zazzy :) Uff det hørtes utrolig slitsomt ut.. vanskelig og fungere å ha energi når mann får såå lite søvn...

 

Nimas ;) slitsomt med suttredager.. men heldigvis er det flere koslige dager enn sutredager ;) hehe... Vi har supernova og er fornøyd med den :) Men vi erjo såå forskjellige alle sammen:) Har ikke opplevd skurring vi ;)

 

Hannah :) det er ikke tanna som har gjort til at dere har hatt urolige netter i forkant da?? Slik var det her :) Men flott at nettene er bedre :)

 

Her har prinsen sovnet nå :) Vi skal kose oss med vaffler :)

Håper dere har hatt en fin dag og får en fin natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1down: Her sover mini på magen (......!) og det har han gjort siden han var bare noen uker gammel. Han har nektet å sove på ryggen siden da. Han har vært sterk i nakken hele tiden og vi er veldig obs på å titte på ham om natten. Men slik har det bare blitt. Tror ikke det er så farlig når de er sterke i nakken, og bruker de smokk er jo sjansen for krybbedød mindre.

 

Bursdagen gikk bra, men vi brukte jo hele dagen på turen og var utslitt når vi kom hjem. Nå har vi gitt beskjed at i tiden fremover får folk som ønsker å se mini komme til oss. Strengt, men føler ikke vi har gjort noe annet enn å reise rundt og "vise frem" gullet siden vi kom hjem fra sykehuset. Ikke vårt problem at folk bor langt unna.

 

Vi har den Nova-babycallen, fornøyd med den. Men den er ikke helt til å stole på, noen ganger reagerer ikke på lave lyder, andre ganger er den kjempesensitiv.

 

Jeg har fått sove på gjesterommet inatt og mini har sovet med pappaen. Det er Så deilig å få ordentlig dyp søvn noen timer sammenhengende! Vi skal gjøre noen småting på rommet hans, så skal han over på eget rom her også. Tror alle sover bedre slik.

 

I dag har vi vært på loppemarked på en skole like ved her vi bor. Endte opp med litt krimskrams, storfornøyd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte med at jeg bestilte avent 535 så nå gleder jeg meg bare til vi får den i posten og at vi kan flytte henne på eget rom, blir spennende. Mens vi venter har vi dyttet senga hennes så langt unna vår som mulig for å se om det kan hjelpe, har jo hatt den klin inntil vår så kanskje ikke så rart at hun våkner bare jeg brer på meg dyna. Har brukt mye tid på legging i kveld men nå sover hun og i sin egen seng, håper det varer.

 

Der hyler hun gitt!! hehe, skriver mer senere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah :) det er ikke tanna som har gjort til at dere har hatt urolige netter i forkant da?? Slik var det her :) Men flott at nettene er bedre :)

 

Jeg vet ikke, har ingen erfaring med tannfrembrudd fra før. :P Men kan det være det så lang tid i forkant altså? Husker ikke helt nøyaktig, men det må da ha holdt på i minst et par uker... Hvis det var pga tanna så gruer jeg meg til neste..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall kjempefornøyd :) Brukte den i vogna i dag og den funka kjempe bra den :) Deilig å kunne slappe av her i stuen og vite at alt er bra der inne ihvertfall.

 

Vi har også planer om å få han inn på eget rom, som er direkt tilknyttet vårt så vi snakker om å flytte han 1 meter sånn ca :P Men jeg er litt tilbakeholden ennå, får venne meg litt på tanken. Men har det litt som deg zassy, omtrent redd for å puste eller snu seg etter vi har lagt oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimas hvor stor er den egentlig? prøver å google men finner ikke ut av det, for den barneenheten ser jo ganske svær ut i grunn, får den plass i vogna? hehe. Ja gleder meg litt til vi får henne på eget rom og jeg og samboer kan snakke litt på sengekanten igjen + kanskje lese bok og slikt man gjorde før i tiden uten barn :) Ikke for det..er jo så stuptrøtt uansett alltid så kommer vel bare til å sove :P

 

Rommet til jenta vår er et stykke unna vårt så vi kunne ikke lagt henne der uten babycall, hadde ikke følt meg trygg da, men vi bruker det til gjesterom nå og hadde tenkt å fortsatt ha gjestesenga der inne til hun blir større i hvert fall, ser for meg på urolige netter at jeg bare legger meg der inne sammen med henne i verste fall :P

 

Samboer ser ikke fram til å skru senga ned og opp igjen..hehe, men det må jo gjøres. Nå skal jeg finne senga og håpe på en fin natt :)

Ha det fint alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere :)

 

Vi har også avent babycallen, er kjempefornøyd! Ikke kamera men alt det andre. Barneenheten er vel rundt 10*10 cm tenker jeg? Har den ikke nedi vogna men setter den enten oppå fotposen eller under vogna - du hører henne kjempebra likevel (her tar den inn når naboen drar ned på do, for å si det sånn :)) Og så blinker et lys når det er babyen som lager lyd, sånn at man enkelt kan skille mellom lydene.

 

Hannah: så gøy med en tann :) Vil tippe det har noe med de urolige nettene deres å gjøre ja, er ikke usannsynlig at han har vært urolig i 2 uker i forkant, de plages visst mest av første tanna :)

 

Siste to nettene har vært urolige pga at hun snur seg på magen, men pappaen har gått inn til henne så jeg har kunnet sove - han er kjempetrøtt men har ikke dårlig samvittighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten - hva spiser deres små til lunsj?

 

Har vært ganske flink med middagene nå, begynner å få dreisen på det og har til og med laget litt selv :) Så vi er oppe i 3 faste måltider nå; grøt til frokost og kvelds, middag i 15-16 tida. Har lyst til å få inn et måltid til lunsj, men hva kan jeg servere da? Brødskive? Frukt? Takknemlig for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å høre at dere er fornøyd med den, er så vanskelig hver gang man skal kjøpe noe for det finnes en jungel av alle barneting. Lurt å sette den under vogna :) Eneste negative jeg har lest/hørt om den er at det skal være ganske mye stråling? Men trenger jo ikke sette den så nært henne.

 

Jeg har forresten tenkt på å kjøpe potte, har noen av dere det? hehe, googlet i går og lurer på å kjøpe en babybjørn potte..har i utgangspunktet ikke tenkt å bruke noe særlig penger på det, men så er det jo et poeng at hun sitter godt slik at hun vil sitte på den også. Tenker ikke gå inn for noen bevisst pottetrening når hun er så lita, men tenkte å bare øve litt så hun blir vant med den, kanskje sette henne der litt etter måltider osv så får hun være litt naken også :)

 

Gratulerer med tann Hannah! :)

 

1down så bra at pappan trår til, godt for deg å få sove litt, og dårlig samvittighet skal du ikke ha nei! :)

 

Her har det vært en fin natt, fungerte å ha senga litt lenger unna vår for hun våknet ikke da jeg la meg, var våken kun en gang i natt for mat og det var kl 4, våknet så halv sju og lå i senga å bablet helt til jeg tok henne opp 7. Tidligste vi har stått opp dette nesten, hehe, så er spent på når første dupp blir i dag. Bortsett fra det er hun veldig tett i nesa si så vi drypper dagen lang, håper det gir seg snart, hun strever så med både å spise og sove pga pusten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av lunsj gir vi brødskive og frukt. I går prøvde vi litt potetkake, gøy med noe annet, tror hun begynner å bli litt matlei for jeg gir mye av det samme hele tiden :P Har en tendens til bare å gi havregrøt til frokost/kvelds også, hvilken annen grøt gir dere??kokt fullkornspasta fikk hun også til lunsj en dag, deilig å gi noe som ikke smuler så mye som brødet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe hadde vi hatt mulighet så hadde vi lagt han på eget rom for lenge siden. Tror ikke jeg hadde bekymret meg noe mer for det, han er jo ganske stor nå, og babycallen tar som nevnt inn alt av lyder. Og han sover uansett alene ganske lenge før vi legger oss. Men med bare ett soverom så må vi nok pent dele på det. ;) Men Må ha ny seng som ikke knirker hvis ikke vi finner oss større leilighet snart!

 

Her har vi hatt en kjip natt igjen... han våkna da jeg prøvde å legge meg klokken 23. Etter å ha prøvd å få han til å sove igjen i sengen sin en stund tok jeg han over til oss, men han lot meg likevel ikke få sove noe før i 2 tiden... så veeeldig oppstykket søvn frem til klokken 6, da bestemte han at det var morgen. Litt trøtt, men det går greit, har noen gode netter å leve på en stund nå. Men håper vi får flere av dem igjen. :P

 

1down: Da vi begynte med lunsj ble det 3 grøtmåltider, men han ble ganske fort lei av det. Nå blir det hhv. grøt og brødskive til frokost og lunsj. Bytter litt på hva som er til hvilket måltid ettersom det passer. :) Brød til lunsj er praktisk hvis man skal noe, men ellers gir vi det til frokost for å lettere få i han mat. Han er ikke så sulten til frokost, men brød er mer interessant enn grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei damer :) Her har natten vert ganske slitsom... Våkner ofte, tror tanna plager han og så er han snørrete :( har hørt at det kommer ofte med tannfrembrudd....

Hannah:) Ja absolutt tror jeg det kan være grunnen, her har han holdt på leeeennnge i forkant av at tanna kom....

 

Til lunsj gir jeg 90 ml mme, litt brødskive (har ikke fått helt dreisen på det ennå,brekker seg veldig lett :/ Tips???) Og grøt+frukt :)

 

Potte har vi ikke kjøpt ennå,men det hender jeg slenger han over toalettet før han skal dusje/bade :) Her har vi nemmelig begynt og dusje han istede for bading :P han var jo så løs imagen når han fikk tanna,så det ble endel spyling med dusjen.. så på kvelden når vi hadde badet/vasket han, og smurt han inn, la vi han på matten sin på gulvet,der begynte han og ta i, å bæsjet seg ut,da fikk han dusje, dette gjentok seg mange ganger. Så tok det som ett tegn på at han liker og dusje ;) Nå som han får dusje er det slutt på og bæsje etter stell :D

 

Idag blir vi bare rolig ettersom formen hans er litt opp og ned... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen damer :) Har hatt en helg hos ett vennepar av oss, og vi har kost oss masse :) Prinsen er blitt kjempe aktiv, og er overalt.. Så i dag skal huset sikres, fjerne DVD hylla, og andre ting som han synes er morsomt å være borti.. Han har også begynt å "prate" veldig mye :) Så ja, en stolt hønemor som sitter her :) Nettene våre er ganske så like, stort sett våken en gang pr time..

 

Harfåttprinsen: Jeg tror ikke det kan være tenner, jeg kjenner ingen kuler eller hovenhet i munnen.. Men det kan jo være de fordi..

Når jeg gir brødskive, så dypper jeg den i litt vann først, eller har fruktpure på, da virker det som den blir litt enklere å spise..

 

1down: Til lunsj så blir det enten brødskive, frukt, smoothie, potet/grønnsaksmos, litt alt ettersom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten: Hvor mye væske får dere i babyen i løpet av dagen? Her spiser han pupp 3-4 ganger pr dag.. Og litt vann på en god dag kanskje 40 ml..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips dere! Da prøver vi med brødskive til lunsj, og evt litt frukt el babyyoghurt :) Sist jeg prøvde brødskive var jeg superstolt for jeg trodde hun spiste hele skiva - viste seg at hun hadde hamstret det meste inni bollekinna sine he he :)

 

Prinsen og mamman: jeg lurer også på dette med væske. Tilbyr vann til måltidene og pupp ca 4 ganger om dagen. Drikker lite vann men noen slurker til hvert måltid blir det jo. Det jeg lurer på, er hvor mye melk de skal ha i løpet av en dag? Redd for at det blir for lite....

 

Zassy, jeg syns det høres ut som en god ide å venne henne til potte allerede nå! Tror også jeg vil gå for en babybjørn, de ser gode ut.

 

Her skjedde det noe rart nettopp. Ammet henne i senga vår, gikk inn på naborommet for å hente klærne hennes og ta henne ut i vogna for første lur. Kom tilbake og da sov hun jammen! Hadde sovnet på magen da, så kjenner jeg er litt nervøs men det bør vel gå bra nå som hun er så stor. Har sovet en halvtime nå, spent på hvor lenge det blir siden hun alltid sover ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen, jenter! :D

Inatt har vi sovet så godt! La seg uten noe tull kl 20.00, sov til 03.30 i egen seng, fikk pupp og jeg la ned i senga si igjen. Våknet 04.45 av mareritt, fikk pupp, men ville ikke ha, fikk smokken og sovnet inntil meg. Så sov han i senga si til 07.20. Det er det tidligste vi noen gang har vært oppe!

 

Til alle dere som venter på de første tennene: Her holdt vi på med feber, snørr, sikling og kløing i flere uker. Så stoppet det helt opp i 14 dager før det plutselig kom opp en hvit flekk. 7 dager etter kom nummer 2.

 

Har har krabbingen tatt helt av, så nå må vi ut og kjøpe trappegrind. Har ikke trapp her hjemme, men må ha i døråpningen ut til gangen. Har dere kjøpt det enda? Eller har noen erfaring med disse fra tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hun glad i vann, får det til alle måltider, ammer etterpå på enkelte måltider, hun får fortsatt en god del morsmelk så tenker ikke så mye over væskeinntaket.

 

Her kommer hun seg også mye rundt nå, man må passe på! Er skikkelig intr i stikk-kontakter og kommer seg dit på et blunk, hehe, men krabber ikke på alle fire enda, drar seg fram med hendene :D Vi trenger ikke noe trappegrind her, men skal ha noe rundt tv-bordet da vi har en del der som er like greit å beskytte med det samme så vi slipper å ta henne vekk heele tiden, men usikker på hva vi skal bruke her.

 

1down, oi det har så og si aldri skjedd her at hun bare har sovnet sånn, hehe, så lenge du ser at hun puster og ikke ligger med hodet rett ned så går det vel greit :) Nå har jeg nettopp lagt henne ut for første lur, overrasket over at hun holdt ut helt til kl 10 når hun våknet så tidlig, håper hun får en god og lang lur og at det ikke var dumt å legge henne ut når hun er så forskjølet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har han heller aldri sovnet slik :P

 

Zazzy :) Er prinsessa di også forkjølet?! Hvordan sover hu om natten??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja kjempeforkjølet, såå tett i nesa :/ gikk faktisk greit i natt, hun sov på en liten hodepute så fikk hevet hodet litt. Jeg drypper masse med morsmelk og saltvann, virker som det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...