Gå til innhold

5-6mnd :)


Harfåttprinsen:)

Anbefalte innlegg

Gjest peacock

Hei, tenkte jeg kunne melde meg inn i debatten her. Jeg har en sønn på 7 mnd.

 

Han kan rulle begge veier, men gjør det ikke så ofte. Derimot turner han som en gal under lekestativet sitt! Han har begynt å dytte seg litt rundt baklengs, men dette går veldig sakte fortsatt, tror ikke helt han skjønner at han kan komme noe sted, hehe.... Krabbe gjør han langt ifra, kanskje han tar etter meg som krabba første gangen på min ettårsdag?

 

Han har blitt flink til å sove, de siste dagene har han sovet hele natten (1930-20 til ca 7) uten å spise! Han har våknet en enkelt gang rundt kl 22 og måttet bysses litt, men ellers har vi sovet godt (endelig!). Han sover to dupper på dagen som hver varer 1-2 timer, noen ganger mer.

 

Blir hyggelig å følge dere, virker som en fin tråd for å drøfte helt hverdagslige ting (har ikke orket å lese alle innleggene da, men har fulgt litt med i det siste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest peacock

ja kjempeforkjølet, såå tett i nesa :/ gikk faktisk greit i natt, hun sov på en liten hodepute så fikk hevet hodet litt. Jeg drypper masse med morsmelk og saltvann, virker som det hjelper :)

 

Har du prøvd en sånn nesesuger? Sønnen vår liker ikke at vi bruker den, men den tømmer nesen helt og det går fort - kjempe effektiv! Som å snyte nesen selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Takk for tips dere! Da prøver vi med brødskive til lunsj, og evt litt frukt el babyyoghurt :) Sist jeg prøvde brødskive var jeg superstolt for jeg trodde hun spiste hele skiva - viste seg at hun hadde hamstret det meste inni bollekinna sine he he :)

 

Prinsen og mamman: jeg lurer også på dette med væske. Tilbyr vann til måltidene og pupp ca 4 ganger om dagen. Drikker lite vann men noen slurker til hvert måltid blir det jo. Det jeg lurer på, er hvor mye melk de skal ha i løpet av en dag? Redd for at det blir for lite....

 

Zassy, jeg syns det høres ut som en god ide å venne henne til potte allerede nå! Tror også jeg vil gå for en babybjørn, de ser gode ut.

 

Her skjedde det noe rart nettopp. Ammet henne i senga vår, gikk inn på naborommet for å hente klærne hennes og ta henne ut i vogna for første lur. Kom tilbake og da sov hun jammen! Hadde sovnet på magen da, så kjenner jeg er litt nervøs men det bør vel gå bra nå som hun er så stor. Har sovet en halvtime nå, spent på hvor lenge det blir siden hun alltid sover ute :)

 

Gutten vår har også sovet på magen på dagen innimellom. Da har vi hatt han under oppsyn da, men tror ikke det er farlig om de ikke er syke ellers og de har hodet til siden :-)

 

Vi har også begynt litt med brødskive, synes det er litt skummelt jeg... Han hoster og harker, men tror ikke de bittesmå biter jeg gir skal kunne sette seg i halsen? Noen som har opplevd det?

Endret av peacock
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har han satt mat i halsen et par ganger, men da kom det rett opp igjen av seg selv sammen med hele forrige måltid så det ut som. Det var da jeg prøvde litt med å gi han store biter som han kunne holde og bite/suge på selv. Så det har jeg ikke turt å prøve mer av. ;)

 

Med brød så begynte vi med smuler og økte til bittesmå biter. Var veldig usikker i starten, men han lærte fort teknikken, og vi er nesten oppe i biter av "vanlig" størrelse nå. Han hoster noen ganger, men det går over med en slurk vann. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, Peacock! :)

Mini her elsker å tygge på paprika! Og siden han har to store tenner nede klarer han i blandt å bite av litt for store biter. Men han er veldig flink til å spytte ut. En gang har han satt skikkelig i halsen, men den kom opp den også! Følger litt mer med nå!

 

Jeg forsøker å gi brød innimellom, men min kjære samboer er veldig overbeskyttende så det er ikke så ofte vi får prøvd oss ;) Tror gubben håper mini kan spise grøt døgnet rundt resten av livet! ;)

 

Nå tar mini en lang hvil på verandaen! Jeg har vasket gulv og titter på tv jeg egentlig ikke vil se og høre, men føler jeg må få det med meg allikevel..

 

Har dere noen spesielle planer idag, damer? Jeg får besøk av en kollega :D

 

Her i Oslo er det overskyet og grått, men vi skal grille idag allikevel! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Idag skal samboeren på kveldsvakt, så da skal vi være hjemme og slappe :-) Blir en tur ut i gråværet til neste dupp sammen med en i barselsgruppen min. Når misten er lagt i seng skal jeg sette meg med en god bok og en kopp te i sofaen :-)

 

Takk for tips om spising, tror jeg skal fortsette med små biter frem til han får tenner og begynner å tygge ordentligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke prøvd sånn nesesuger nei, men takk for tips :) Ang å sette i halsen er det veldig viktig at de sitter rett opp og ned å spiser, og ikke ligger i vippestol f.eks for da spytter de ut og har lettere for å få det ut igjen hvis noen biter er for store osv. Jeg gir store biter som hun spiser av selv om hun ikke har fått tenner, funker fint, men alle gjør jo forskjellig på dette :)

 

Her går det nesten bare i amming igjen, og grøt da..for når hun er så forkjøla er hun ikke intr i mat + at hun sliter med å spise når hun er så tett :/ Sov en laaang dupp på to timer i dag da, trengte det vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Go kveld :) her har det vert en rolig dag... Nysing,snørr,hoste og kløe i munnen... Ser ut til at tann nr 2 er på vei også... idag var han så tett at han kastet opp all grøten etter lunsj :/ utover seg selv og meg... rett i dusjen med oss begge.... Nå sover han og jeg skal snart legge meg... Tror ha har litt seprasjonsangst nå, skriker når jeg forlater rommet etter han har lakt seg, roer seg og sovner vist jeg har hånden min over hans eller holder over kinnet hans... Noen med erfaring? Og hva som er lurt og gjøre???

 

Nesesuger og saltvann er fantastisk :D

 

Håper virkelig på en fin natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zazzy: Anbefaler snørrsuger med filter som du suger i enden av selv ;) Da kan du selv regulere trykket! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otribaby er helt genial :)

 

Her har dagen vært fin, vi har vært inne hele dagen og kjenner det skal bli godt å komme oss litt ut imorgen. Da skal vi på helsestasjonen for videre besøk til oldemor og bestemor :) Han har vært i fint humør idag :) Prøvde meg på grønnsaksmos idag, vi hadde grønnsaksblanding til middag med erter, gulrot og mais. Vel han var ikke så veldig begeistra :P Men vi prøver igjen for det var litt annen smak kanskje så det er nok bare vanen :)

 

Han brukte litt tid på å finne søvnen ikveld så det ble ikke stille før nærmere 20, var i storform plutselig når han møtte madrassen, men roet seg da ned etter en stund. Måtte le her jeg satt på stuen å hørte han bable og le for seg selv der inne :) Søteste :)

 

Hvordan har dere hatt det idag da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Fin dag idag egentlig, men tror det er tenner på vei. Mini var ordentlig sutrete et par timer på ettermiddagen har i ukevis tygget og tygget og tygget på ALT! Tannkjøttet buler ved de to øverste hjørnetennene og de midterste to nede, så er nok litt ubehagelig, ja... Men skal ikke klage så lenge han får sove da :-) Han har spist masse idag, så håper han sover godt igjen i natt igjen :-)

 

Harfåttprinsen: Har du prøvd å gi han noe som lukter deg når han skal sove? En genser du har hatt på deg eller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp Mamma i lykkerus ;) Otribaby du mener ja??!! den har vi også ;)

 

Jepp! Den er helt super!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Jepp Mamma i lykkerus ;) Otribaby du mener ja??!! den har vi også ;)

 

Jepp! Den er helt super!

 

Signerer her, beste kjøpet ever! Har reddet mange måltider og netter her i huset :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nimas: Her og går det litt treigt med grønnsaksmoser, men vi prøver igjen. Dere får ha en fin tur ut imorgen! Deilig å ha litt å gjøre innimellom synes jeg!

 

I dag har gullgutten sovet en lang hvil på formiddagen, så jeg har fått vasket både leilighet og 4 maskiner med klær! Grillet og hatt besøk av en kollega.

Leggingen gikk som en drøm igjen ikveld! :D Men det skulle bare mangle ettersom han tok siste hvil kl 13.

 

Imorgen skal vi bare kose oss hjemme på dagen, men så skal mini kjøres til mormor og vi voksne skal på kino og ha kjærestekveld! <3 :-) Ha en fin kveld damer! Snakkes imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :) Velkommen Peacock :)

 

Dagen i dag er en milepæl for oss! Pappaen fikk til å legge henne for første gang :) :) :) Null gråt :) Krysser fingrene fo at dette er starten på noe bra :)

 

Her er kålrot en stor favoritt, og ha merket at så lenge jeg blander inn det spiser hun stort sett alt :) I dag ble det pølser, poteter, kålot og gulrot, gikk ned på høykant.

Brødskive var også stas, fikk ikke i seg så mye men hadde det veldig moro underveis :)

 

Ellers så byttes det her bæsjebleier til den store gullmedaljen! Tenker tannbæsj men hun har jo fått tann nr 2 og kan ikke se at flere er på vei heller. Hun er jo megasår så måtte gå til innkjøp av inotyl salve, håper det hjelper. Andre tips til sår stump mottas med takk :)

 

Harfåttprinsen: Høres ut som separasjonsangst ja. Jeg ville bare fortsatt som du gjør, med å holde han på kinnet osv. Vi har hatt det sånn en stund nå og har ofte måttet sitte med hånden på kinnet/brystet hennes helt til hun har sovnet. Hyler med en gang jeg går ut av rommet, virker redd liksom. Bare å prøve å gi dem trygghet tenker jeg :)

 

Her har det vært rene snøstormen i dag så vi har holdt oss inne. I morgen blir det bytur og kafebesøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå :)

hyggelig at du slenger deg med Peacock:)

 

Mamma i lykkerus: å kjærestekveld hørdtes kos ut:) Håper dere får en fin kveld :)

 

1down: Så bra at endelig pappaen kunne legge :) Håper dette fortsetter :) Til sårstump bruker vi potetmel, det fungerer kjempebra her :) Kan vel hende at "tannbæsjen" henger i en stund?

 

Harfåttprinsen: Samme som her det da, vi har også funnet ut at vi tror det er separasjonsangst.. Så vi roer og trøster han i senga til han sovner.. Trygghet er nok det viktigste :)

 

Vi har hatt en fin dag :) Vært ute å trillet og jeg har trent :) Prinsen slo til og sov i nesten 2 timer på første dupp, så han kan være en sovebaby en gang i blandt ;)

 

Håper dere får en fin natt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Tak for velkomsten, dere :-)

 

1 down: vi bruker også potetmel. Han har aldri hatt riktig sår stump annet enn når vi har brukt pampers og zinksalve, men potetmel har fungert veldig bra for os :-)

 

Så fint med en sovebaby da, Prinsen og Mamma'en :-) Tror også vi har litt begynnende seperasjonangst her, men foreløpig slår det bare til når han ser vi går fra han (som ut av stuen), eller når han våkner og er alene på soverommet... Om han er opptatt med en leke er det ikke noe problem å gå foreløpig, håper det fortsetter slik :-)

 

God kveld og godnatt de damer, nu skal jeg se på Borgen og prøve å komme meg litt tidlig i seng :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere fast damer! Prinsen har sovet fra 23 til 04, SAMMENHENGENDE :D :D :D kan ikke huske sist jeg har sovet så mange timer :) Våknet igjen rundt 05 fikk smokk og sov til 7, så hurra for en natt :) Kjenner jeg har litt lett for å innbille meg at nå blir det slik hver natt, men må vel ta en natt om gangen :) Det var utrolig godt å få sovet hvertfall :)

 

I dag skal vi ut å trille sammen med en venninne og ellers skal jeg rydde bort vinterklærne, for nå har jeg bestemt at det skal være sommer snart :)

Håper alle får en fin dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :) Får se om jeg sjekker ut sånn nesesuger, i dag sprøytet jeg inn morsmelk i nesa hennes med en liten sprøyte, hehe, virker som det rensker opp :)

 

I går kjøpte vi oss potte, tihi! Gledet meg til å prøve henne på den. I morgest etter bleieskift satte jeg henne på og skrudde på kranen, lagde tisselyd osv, hun så bare forundret på meg og prøvde å stå :P så tok jeg henne på stellebordet igjen så at det begynte å komme littegrann tiss, kastet henne på potta på ny!! men neida ikke en dråpe, så skulle jeg ta på bleia igjen, DA tisset hun, hehehe..men er jo bare for gøy at hun har fått potta så tidlig så jeg stresser ikke noe med det, men er jeg jo gøy å prøve fordi. Ble en rooosa babybjørn potte :D prinsesse her vett!

 

Ellers la jeg meg kl 20 i går sammen med henne, jeg var så utrolig sliten og hun var vanskelig å legge, sovnet med det samme begge to da vi la oss i vår seng og sov til.... 05.30!!! 9 timers søvn, er jo helt utrolig! Føler meg som et nytt menneske i dag. Kjenner at jeg har energi og har lyst å rydde og vaske her, så noe er "galt" ;) Hehe, ha en fin dag alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen og mamman så ikke ditt innlegg før jeg postet mitt, så utrolig bra at du også har fått sammenhengende søvn!!! wee! Kanskje det var noe med denne natta??Hurra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsen og mamman: Gratulerer med supernatt!! :D Måtte alle netter fremover bli slik! (Det er jo lov å drømme?!)

 

Zazzy: Hahaha! Ser det for meg, opp og ned med potte og hvordan babyen lurer på hva i alle dager du driver med! :P :P

Bare å vaske ivei da, Zazzy! Godt med ordentlig søvn kan jeg tenke meg! Når flytter dere over på eget rom? Følger spent med siden vi lurer på å gjøre det samme.

 

Her har de to siste nettene vært supre, er helt klart at gullet elsker rutiner! Vi har de siste 4 ukene skrevet opp alt han har gjort, når han står opp, hva og når han spiser, om han har badet før natten, hvor mange ganger han har våknet/ammet om natten osv osv.

Og nå ser vi helt tydelig mønsteret, veldig lett å vite når han skal ha hvilene sine og når han orker mat og når han bare trenger en halv pupp! :P

 

Gleder meg til kino-kveld med kjæresten ikveld, men regner med at rutinene kanskje glir litt ut hos mormor ikveld. Men sånn blir det vel hver gang man "låner de bort" resten av livet. Noen må jo skjemme de bort ;)

 

Her snør det idag og det er ordentlig kaldt. Gullet er igang med formiddagshvil! Ble inspirert av at en av dere skrev for en stund siden at dere bare la barnet i senga og så sovnet de selv. Har alltid stått og rugga vogna i en evighet for at han skal ta formiddagshvil.

Men nå ga jeg litt pupp, la han i senga si med smokken, han lå og pratet med kaninen sin i 5 minutter før det ble stille! :) :)

 

Ahh! Det er så godt å kjenne at han er så flink, får en sånn stolt godfølelse i brystet når han klarer nye ting og jeg ser at han vokser til! Han er liksom en ekte person! :D:P

Hehe! Sentimental her idag gitt ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest peacock

Vi har hatt en fin natt, vi også, han sovna 1915, våkna kl 3 for mat og sov videre til 630. Da fik han lov å ligge mellom mamma og pappa å snakke med bamsen sin - ingen av os orka å stå opp :-)

 

Så morsomt med potte, Zazzy, godt du får sovet litt så du får ork til å vaske, haha! ;-)

 

Mamma i Lykkerus, nå har jeg fulgt ditt eksempel og lagt gutten i sengen sin, han ligger og prater og prater. Så utrolig morsomme lyder! Han har vært ganske så sutrete til morgen, men smurte med dentinox etter han hadde spist grøt og nå har han roet seg :-)

 

Ha en fin dag dere, høres ut som dere alle har hatt en fin natt og er friske og veluthvilte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja det var litt komisk ;) Vi venter fortsatt på babycall så flytter vi når den kommer i posten tenker jeg, skal holde deg oppdatert ;)

 

Men har lurt litt på hvordan jeg skal sette senga inne på rommet hennes, har liksom to valg (er så mye andre møbler der inne nemlig). Det ene valget er klin inntil veggen til stua vår..litt dumt tenker jeg i forhold til bråk om kveldstid når vi er oppe, hvis vi har besøk osv. Men det andre valget blir kortenden av senga under et vindu, dumt i forhold til trekk?? hva ville dere valgt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...