Gå til innhold

Fengsel/bot for å ha skjelt ut en politimann vil få store følger, er det noe som kan gjøres? Er det noen som er advokat her som vet dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

mamma til adhd gutt<3 skrev (5 timer siden):

Jeg må si du holder koken. Det skal du ha!

Hun har ett poeng da, vil jeg si. Det som skrives her i denne tråden ville vært ansett som sjikane om det ble sagt til en tjenestemann. Forskjellen er bare at det er skrevet til en mamma på et forum og derfor innafor iht til loven. 

Anonymkode: 01935...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hun har ett poeng da, vil jeg si. Det som skrives her i denne tråden ville vært ansett som sjikane om det ble sagt til en tjenestemann. Forskjellen er bare at det er skrevet til en mamma på et forum og derfor innafor iht til loven. 

Anonymkode: 01935...c2b

Det er da ikke sjikane, mer at de som svarer blir helt oppgitte av alle idiotiske argumentene hennes, og det selv om samtlige her forsøker å realitetsorientere henne! Er ikke det minste rart folk blir oppgitte og kaller en spade for en spade!! 

Anonymkode: 8add9...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å dra en sak til retten kan bli veldig veldig dyrt for dere. Her snakker en store summer.

Argumenter som: Mobbing i barndom og at han gledet seg til russetid vil ikke være formildende i en rettssak. 

Det at han har fremtidsdrømmer som å komme i  militæret og bli vekter- men at handlingen hans nå knuser disse drømmene hjelper lite. Rettssystemet er ikke laget for å basere seg på følelser. 
 

 

Anonymkode: c3a1b...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jo, det har jeg. Men forskjellen mellom meg og sønnen din er at dersom jeg hadde blitt tatt for dette så hadde jeg først og fremst skamma meg en god del, så hadde jeg tatt straffen min. Jeg hadde ikke syti over slemme politiet, fæle rettsvesenet og verden for øvrig og så løpt til mamma for at hun skulle ordne opp. Jeg hadde heller ikke truet med å gå på Nav fordi HEEEEEELE livet mitt nå var ødelagt.

Anonymkode: c2f94...996

Og NAV kommer til å skaffe ham en praksisplass dersom han ikke har funnet jobb innen rimelig tid.

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er da ikke sjikane, mer at de som svarer blir helt oppgitte av alle idiotiske argumentene hennes, og det selv om samtlige her forsøker å realitetsorientere henne! Er ikke det minste rart folk blir oppgitte og kaller en spade for en spade!! 

Anonymkode: 8add9...23e

De fleste svarene er ryddige om enn noe frustrert over å ikke nå inn, jeg skjønner frustrasjonen. Lar meg imponere over a85.  
 

Bare finner det en smule ironisk at enkelte, med trykk på enkelte, lar seg frustrere såpass over det at de tyr til svar som vitner om like dårlig impulskontroll som en full tenåring. Når det å kalle polititet tulling er ansett som lovbrudd, tviler jeg på destruktiv slabbedask (for å ta ett eksempel) ville vært noe mer formildende. En artig finurlighet synes jeg. 

Anonymkode: 01935...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at her ser man eksempel på at foreldrenes holdninger om at "pytt sann, la ungdom drikke og feste, kua har vært kalv" kan gi konsekvenser. Hjemme hos oss har vi ikke alkohol i huset fordi mannen og jeg er avholds. Vi har ingenting imot at barna prøver alkohol når de er 18, men vi har forklart i det vide og det brede om alle farer ved ungdomsfylla - hvor utsatt man er for voldtekt, vold og andre uønskede hendelser, selv om man ikke har skyld i det selv. Hvor mye dumt mange gjør når de er veldig fulle - slåss, bryter loven, plager andre og mister kontrollen. 

Jeg synes det er bare rett og rimelig at slik kommer på rullebladet. Det er ikke slik at man endrer personligheten når man drikker, man mister hemninger og gjør det man ellers ikke ville ha gjort fordi man i edru tilstand er redd for konsekvensene. På samme måte som ikke alle er utro eller voldelige i fylla fordi de ikke "har det i seg", vil ikke alle være frekke mot politiet bare fordi de er fulle, hvis de ellers har respekt for lovens lange arm. Det er svært viktig at sønnen din nå lærer at fyll og dårlig oppførsel har konsekvenser videre i livet. Det dummeste du kan gjøre nå er å sette alle kluter til for å la ham slippe straff. Han får vente i tre år før han søker på drømmeutdanningen, og gjøre noe annet i mellomtiden. Det er ikke verdens undergang, mange må utsette studier på grunn av familiesituasjon, barnefødsler, sykdom, økonomi og andre ting. Dette er en viktig lærdom som han bør få med seg, slik at lignende episoder ikke skjer i fremtiden. Ved å la ham slippe risikerer du at dette skjer igjen senere - mamma ordner jo slik at konsekvensene uteblir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det å dra en sak til retten kan bli veldig veldig dyrt for dere. Her snakker en store summer.

Argumenter som: Mobbing i barndom og at han gledet seg til russetid vil ikke være formildende i en rettssak. 

Det at han har fremtidsdrømmer som å komme i  militæret og bli vekter- men at handlingen hans nå knuser disse drømmene hjelper lite. Rettssystemet er ikke laget for å basere seg på følelser. 
 

 

Anonymkode: c3a1b...032

Dette. Det blir som denne høyesterettsadvokaten: Mener voldtekt kan være «en kort utskeielse»: Høyesterettsadvokat: – Kvinner har lett for å si nei, også uten å mene det – VG

En voldtektsdom kan ødelegge unge, lovende menns fremtid. Vel, disse unge, lovende menn burde ha tenkt seg om før de voldtok. Det samme gjelder dem som gjør dumme ting i fylla - vi snakker om voksne mennesker, selv om de er unge og ikke har ferdig utviklet hjerne. Det skal være en tabbekvote for dem, men lovbrudd har konsekvenser når man er over den kriminelle lavalderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milfy Way skrev (1 time siden):

Dette. Det blir som denne høyesterettsadvokaten: Mener voldtekt kan være «en kort utskeielse»: Høyesterettsadvokat: – Kvinner har lett for å si nei, også uten å mene det – VG

En voldtektsdom kan ødelegge unge, lovende menns fremtid. Vel, disse unge, lovende menn burde ha tenkt seg om før de voldtok. Det samme gjelder dem som gjør dumme ting i fylla - vi snakker om voksne mennesker, selv om de er unge og ikke har ferdig utviklet hjerne. Det skal være en tabbekvote for dem, men lovbrudd har konsekvenser når man er over den kriminelle lavalderen. 

Så du sammenligner det å kalle politiet "jævla rasshøl" med å voldta noen?  

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Det er da ikke sjikane, mer at de som svarer blir helt oppgitte av alle idiotiske argumentene hennes, og det selv om samtlige her forsøker å realitetsorientere henne! Er ikke det minste rart folk blir oppgitte og kaller en spade for en spade!! 

Anonymkode: 8add9...23e

....men "voksne" mennesker skal vel ikke miste kontrollen uansett? 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

....men "voksne" mennesker skal vel ikke miste kontrollen uansett? 

Anonymkode: 4481f...799

Har du på noen som helst måte tatt til deg noe som helst av det som er skrevet i denne tråden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Har du på noen som helst måte tatt til deg noe som helst av det som er skrevet i denne tråden? 

Det er bare tull hele tråden.

Anonymkode: a819f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

De fleste svarene er ryddige om enn noe frustrert over å ikke nå inn, jeg skjønner frustrasjonen. Lar meg imponere over a85.  
 

Bare finner det en smule ironisk at enkelte, med trykk på enkelte, lar seg frustrere såpass over det at de tyr til svar som vitner om like dårlig impulskontroll som en full tenåring. Når det å kalle polititet tulling er ansett som lovbrudd, tviler jeg på destruktiv slabbedask (for å ta ett eksempel) ville vært noe mer formildende. En artig finurlighet synes jeg. 

Anonymkode: 01935...c2b

Det som er formildende i eksempelet ditt er at det blir sagt til en privatperson, altså ikke offentlig tjenestemann. Så kan man mene at det er feil at mennesker i offentlig tjeneste har et særskilt vern, uten at det er relevant i denne saken. 
At det er både usaklig og unødvendig er det vel også liten tvil om, men ettersom hi mener det bør være formildende at ungdommen mater katter og hjelper eldre, så bør det vel i alle fall være formildende at man blir frustrert over så total mangel på selvinnsikt og evne til selvrefleksjon og å ta til seg råd som hi utviser i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så du sammenligner det å kalle politiet "jævla rasshøl" med å voldta noen?  

Anonymkode: 4481f...799

Jeg sammenligner ingenting. Jeg skriver om at handlinger har konsekvenser. Konsekvensene er forskjellige - for voldtekt må man i fengsel i lengre tid, hvis man blir dømt. For å være frekk mot politiet må man betale bot. Det er likevel en konsekvens ved alle handlinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Det som er formildende i eksempelet ditt er at det blir sagt til en privatperson, altså ikke offentlig tjenestemann. Så kan man mene at det er feil at mennesker i offentlig tjeneste har et særskilt vern, uten at det er relevant i denne saken. 
At det er både usaklig og unødvendig er det vel også liten tvil om, men ettersom hi mener det bør være formildende at ungdommen mater katter og hjelper eldre, så bør det vel i alle fall være formildende at man blir frustrert over så total mangel på selvinnsikt og evne til selvrefleksjon og å ta til seg råd som hi utviser i denne tråden.

Helt riktig at det ikke er relevant, jeg bare finner det en smule ironisk at man fordømmer dårlig selvkontroll samtidig som man utviser det selv. Tråden har rett og slett blitt riktig så underholdende. 

Anonymkode: 01935...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har han snakket med en advokat og han har sagt at det ikke skal være umulig å vinne denne saken siden det kun var en paragraf som ble brutt. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Helt riktig at det ikke er relevant, jeg bare finner det en smule ironisk at man fordømmer dårlig selvkontroll samtidig som man utviser det selv. Tråden har rett og slett blitt riktig så underholdende. 

Anonymkode: 01935...c2b

Takk for at du også ser det 🙂 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå har han snakket med en advokat og han har sagt at det ikke skal være umulig å vinne denne saken siden det kun var en paragraf som ble brutt. 

Anonymkode: 4481f...799

Selvfølgelig, advokater vil jo tjene penger. Jo mer komplisert sak, desto flere arbeidstimer, desto mer penger. 

Anonymkode: 4d10e...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 time siden):

Det som er formildende i eksempelet ditt er at det blir sagt til en privatperson, altså ikke offentlig tjenestemann. Så kan man mene at det er feil at mennesker i offentlig tjeneste har et særskilt vern, uten at det er relevant i denne saken. 
At det er både usaklig og unødvendig er det vel også liten tvil om, men ettersom hi mener det bør være formildende at ungdommen mater katter og hjelper eldre, så bør det vel i alle fall være formildende at man blir frustrert over så total mangel på selvinnsikt og evne til selvrefleksjon og å ta til seg råd som hi utviser i denne tråden.

Jeg har ikke sagt at det skal være formidlene at han mater katter, det var for å prøve å forklare hva slags person han er. Det eneste jeg synes blir feil er at den uttalelsen skal få så store konsekvensener for de valgene han ønsker å gjøre nå. Har ingen problemer med boten og joda den skulle han fått betalt selv.

Hadde dette vært noe han hadde gjort 2-3 ganger alt så hadde saken vært en helt annen. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Nå har han snakket med en advokat og han har sagt at det ikke skal være umulig å vinne denne saken siden det kun var en paragraf som ble brutt. 

Anonymkode: 4481f...799

Ja, heeeelt sikkert......

Anonymkode: a819f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nå har han snakket med en advokat og han har sagt at det ikke skal være umulig å vinne denne saken siden det kun var en paragraf som ble brutt. 

Anonymkode: 4481f...799

Og hvor mangt tusen kroner tar denne advokaten pr time? Pass på så dere ikke blir lurt her, en advokat vil selvsagt velge den veien hn selv tjener best på. 
 

 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Nå har han snakket med en advokat og han har sagt at det ikke skal være umulig å vinne denne saken siden det kun var en paragraf som ble brutt. 

Anonymkode: 4481f...799

Kun én paragraf? Du har jo nevnt flere, både det å kalle dem rasshøl, og å ikke etterkomme pålegg og å stikke av?

Anonymkode: b5894...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke sagt at det skal være formidlene at han mater katter, det var for å prøve å forklare hva slags person han er. Det eneste jeg synes blir feil er at den uttalelsen skal få så store konsekvensener for de valgene han ønsker å gjøre nå. Har ingen problemer med boten og joda den skulle han fått betalt selv.

Hadde dette vært noe han hadde gjort 2-3 ganger alt så hadde saken vært en helt annen. 

Anonymkode: 4481f...799

Men hva er egentlig poenget ditt med denne tråden?

Å få forståelse for at det er synd på ham som må ta konsekvensene av lovbrudd?

Tenker du at vi her inne burde prøve å endre loven?

Hva er hensikten din? Forstår du virkelig ikke at det ikke spiller noen rolle at sønnen din er aldri så snill og at han aldri har gjort noe galt før? Forstår du ikke at det er irrelevant at du mener straffen er for streng når sønnen din har valgt å bryte loven med de konsekvensene det medfølger? 

Anonymkode: d0158...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milfy Way skrev (5 timer siden):

Dette. Det blir som denne høyesterettsadvokaten: Mener voldtekt kan være «en kort utskeielse»: Høyesterettsadvokat: – Kvinner har lett for å si nei, også uten å mene det – VG

En voldtektsdom kan ødelegge unge, lovende menns fremtid. Vel, disse unge, lovende menn burde ha tenkt seg om før de voldtok. Det samme gjelder dem som gjør dumme ting i fylla - vi snakker om voksne mennesker, selv om de er unge og ikke har ferdig utviklet hjerne. Det skal være en tabbekvote for dem, men lovbrudd har konsekvenser når man er over den kriminelle lavalderen. 

Å fy faen... dette var kvalmende. Hvordan endte han opp i høyesterett?

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å fy faen... dette var kvalmende. Hvordan endte han opp i høyesterett?

Anonymkode: 54cc8...210

Det er for meg en gåte, og viser bare at man ikke trenger å være utdannet ved Livets harde skole for å ha helt forkastelige holdninger til kvinner og samfunnet generelt. Jeg lurer på hva han hadde sagt hvis det dreide seg om hans datter, og voldtektsmannen ble frikjent slik at han slapp å ødelegge karrieren sin, dakkar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 29.8.2021 den 2.42):

Ut i fra det jeg leser her så synes jeg det er merkelig at vi det hele tatt trenger rettsystemet. Om en mor får vite at ungdommen har nasket, slått, brukt narkotika, voldtatt, svindlet så drar hun tydeligvis med seg barnet etter ørene  og kaster h*n i fengselet, låser ungen inne og går derfra. 

Så klart jeg kommer til å hjelpe han. Dette var en tabbe og burde ikke definere resten av livet hans. Straffen skal stå i samsvar med handlingen. Hans drøm er å kunne komme inn i marinen og frem til der jobbe som vekter. Hvorfor skal han heller måtte oppta en skoleplass han ikke er interessert i? 

Så ingen her har kjørt fartsgrensen når de kjører bil? Tekstet på mobilen? Ringt uten handsfree? Det er også lovbrudd og kan få mye alvorligere konsekvenser for en møtende bil. 

Jeg ser noen nevnete at man ikke burde belaste rettsvesenet med slike ting og det er jeg enig i er helt tullete, men jeg synes det er minst like teit at alle de som er 'uskyldig' i drap og voldtekt skal få (mis) bruke det. 

Anonymkode: 4481f...799

Ut fra det jeg leser i dine svar, er det merkelig at vi i det hele tatt trenger rettssystemet. Om en mor får vite at ungdommen har nasket, slått, brukt narkotisk, voldtatt, svindlet, så gjør hun tydeligvis gode og objektive vurderinger og vurderer om det er engangshendelse og ungdommen derfor bør slippe straff. 

Det er klart det føles urettferdig at en hendelse får så alvorlige konsekvenser, men det er faktisk sånn straffesystemet virker. Jeg har kjørt for fort, men aldri blitt tatt og har derfor ingen prikker på førerkortet mitt. Mannen min kjører faktisk sjeldnere over fartsgrensa enn meg, men han har allikevel blitt tatt to ganger, begge gangene for å kjøre såpass over fartsgrensa at det har gitt høye bøter og den ene gangen også prikker. Han kan selvfølgelig sutre over at det er urettferdig, men er heldigvis mann nok til å betale bota og skjerpe seg. Jeg på min side har priset meg lykkelig over at tilfeldighetene har vært på min side, og jeg har blitt flinkere til å holde meg innenfor det akseptable. For din sønns tilfelle vil jo straffen også være relevant for flere for ham. Straff har to funksjoner - i tillegg til å sanksjonere den enkelte, skal den også ha en allmennpreventiv funksjon. Altså vil din sønns kompiser ha lært noe av dette - det er straffbart å skjelle ut offentlig tjenestemann. Og det er idiotisk å løpe fra politiet når de vil deg noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...