Gå til innhold

Fengsel/bot for å ha skjelt ut en politimann vil få store følger, er det noe som kan gjøres? Er det noen som er advokat her som vet dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere får prøve retten da. Tror nok dommeren vil minne dere på at denne handlingen er skjerpende og ikke formildende knyttet til å skal utdanne seg som vekter. Tror med andre ord dere dummer dere loddrett ut. 

Han kan jo bruke dette året på å besøke videregåendeklasser og forelese dem om hvordan unngå å ødelegge fremtiden sin i russetiden. Finnes vel flere som trenger påminnelse på at russefyll ikke gir frikort til kriminelle handlinger 😏

Anonymkode: e398f...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som foreldre har vi et ansvar for å oppdra ungene våre til å bli ansvarlige mennesker som tar konsekvensene av handlingene våre. 

Hvis du ønsker å hjelpe sønnen din, så hjelper du ham med å se mulighetene han tross alt har, i den situasjonen han har satt seg i. 

Jeg er enig i at det er mange lovbrudd som er verre enn å si stygge ord til politiet, men nå er det nå en gang sånn loven er, og det må sønnen din (og ikke minst du!) forholde seg til. At andre gjør noe verre er ikke relevant. 

Det er lov å være skuffet over at man ikke får gjøre det man helst vil, og det er lov å være sint på seg selv fordi man har gjort noe dumt. 

Men det er lite fruktbart å skylde på alle andre. 

Hvorfor er sosialstønad den eneste løsningen når han ikke får gå på vekterkurset? Hvorfor ikke hjelpe ham å få en jobb slik at han kanskje kan spare opp litt penger, kanskje oppleve at året ikke blir så bortkastet likevel? Hva med folkehøgskole? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med å skjønne hva som er urettferdig her? At han ble tatt? At loven blir fulgt? Det er ikke sånn at man bare skal følge de lovene man syns er greie. 
 

Det er rimelig spesielt at du som mor kun ser nav som et alternativ mens han venter på ren vandelsattest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Å sjikanere politiet er noe annet enn å skjelle ut en forbipasserende

Anonymkode: e9e1e...f85

Synes du? Jeg vil faktisk påstå det er minst like ille å ta det utover en uskyldig forbipasserende med null trening i hvordan man skal respondere vs en profesjonell part med opplæring. 

Anonymkode: 01935...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twintipp skrev (4 timer siden):

Skjønner at du er frustrert. Alle kan gjøre feil, og konsekvensene kan være harde. Som flere sier, det er litt av livets harde lærdom. 
 

Men, det jeg hadde gjort var å be sønnen min ringe og snakke med den aktuelle politimannen. Jeg ville bedt han om å be om et personlig møte innenfor hans arbeidstid, og legge seg flat og beklage. Forklare hva siktelsen vil gjøre for hans fremtid, og be oppriktig om unnskyldning.

Kanskje fører dette frem. Politiet er mennesker de også.

Hørt om offentlig påtale? Politimannen har selvsagt ingenting med straffen å gjøre, han kan ikke bestemme at guttekrapylet skal få samfunnsstraff i stedet! Å be om et møte for å bedre sin egen sak er bare creepy.

HI: Det gutten din har gjort er alvorlige saker. Offentlige tjenestemenn har et særskilt vern nettopp fordi de er i en utsatt posisjon. Dette er ikke urettferdig i det hele tatt. Jeg skjønner du er skuffet, men du bør heller la frustrasjonen gå ut over din egen sønn som har gjort noe idiotisk.

Han får bare finne seg en alternativ karrierevei. Antakeligvis er det heldig for oss alle at han ikke ble vekter, siden han har problemer med sinnemestring og med autoriteter. 

Anonymkode: 6fded...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hørt om offentlig påtale? Politimannen har selvsagt ingenting med straffen å gjøre, han kan ikke bestemme at guttekrapylet skal få samfunnsstraff i stedet! Å be om et møte for å bedre sin egen sak er bare creepy.

HI: Det gutten din har gjort er alvorlige saker. Offentlige tjenestemenn har et særskilt vern nettopp fordi de er i en utsatt posisjon. Dette er ikke urettferdig i det hele tatt. Jeg skjønner du er skuffet, men du bør heller la frustrasjonen gå ut over din egen sønn som har gjort noe idiotisk.

Han får bare finne seg en alternativ karrierevei. Antakeligvis er det heldig for oss alle at han ikke ble vekter, siden han har problemer med sinnemestring og med autoriteter. 

Anonymkode: 6fded...5d0

Jeg synes ikke du kan uttale deg om han når du ikke kjenner han og han kan faktisk få jobb i barnehage om 3 år. 

Jeg synes nå da at lærere g de som jobbet på sosialen burde vært like godt beskyttet (jeg jobber ikke i noen av de yrkene) 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (58 minutter siden):

Som foreldre har vi et ansvar for å oppdra ungene våre til å bli ansvarlige mennesker som tar konsekvensene av handlingene våre. 

Hvis du ønsker å hjelpe sønnen din, så hjelper du ham med å se mulighetene han tross alt har, i den situasjonen han har satt seg i. 

Jeg er enig i at det er mange lovbrudd som er verre enn å si stygge ord til politiet, men nå er det nå en gang sånn loven er, og det må sønnen din (og ikke minst du!) forholde seg til. At andre gjør noe verre er ikke relevant. 

Det er lov å være skuffet over at man ikke får gjøre det man helst vil, og det er lov å være sint på seg selv fordi man har gjort noe dumt. 

Men det er lite fruktbart å skylde på alle andre. 

Hvorfor er sosialstønad den eneste løsningen når han ikke får gå på vekterkurset? Hvorfor ikke hjelpe ham å få en jobb slik at han kanskje kan spare opp litt penger, kanskje oppleve at året ikke blir så bortkastet likevel? Hva med folkehøgskole? 

Fordi han har hatt det ekstremt tungt det siste året. Det eneste som gav han lys i tunellen var at han snart skulle i militæret og det å kunne jobbe som vekter virket veldig bra for han. Han var ikke klar over denne tiltalen og han fortale hva som hadde skjedd til meg samme kveld og jeg trodde heller ikke at dette ville føre til en dom av noe slag. Så han hadde alt begynt på vekterkurs, men det hjelper lite om han ikke kan jobbe som vekter på tre år da må han unnsett betale for nytt kurs. 

Han har nesten sittet alene på rommet under hele nedstengingen av Oslo så han trenger noen oppturer og ikke bare nedturer. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi han har hatt det ekstremt tungt det siste året. Det eneste som gav han lys i tunellen var at han snart skulle i militæret og det å kunne jobbe som vekter virket veldig bra for han. Han var ikke klar over denne tiltalen og han fortale hva som hadde skjedd til meg samme kveld og jeg trodde heller ikke at dette ville føre til en dom av noe slag. Så han hadde alt begynt på vekterkurs, men det hjelper lite om han ikke kan jobbe som vekter på tre år da må han unnsett betale for nytt kurs. 

Han har nesten sittet alene på rommet under hele nedstengingen av Oslo så han trenger noen oppturer og ikke bare nedturer. 

Anonymkode: 4481f...799

Nedstengingen har vært tung for oss alle her i Oslo, men de færreste tar det ut på politiet altså. Dårligste unnskyldningen. 

Anonymkode: 6fded...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Som foreldre har vi et ansvar for å oppdra ungene våre til å bli ansvarlige mennesker som tar konsekvensene av handlingene våre. 

Hvis du ønsker å hjelpe sønnen din, så hjelper du ham med å se mulighetene han tross alt har, i den situasjonen han har satt seg i. 

Jeg er enig i at det er mange lovbrudd som er verre enn å si stygge ord til politiet, men nå er det nå en gang sånn loven er, og det må sønnen din (og ikke minst du!) forholde seg til. At andre gjør noe verre er ikke relevant. 

Det er lov å være skuffet over at man ikke får gjøre det man helst vil, og det er lov å være sint på seg selv fordi man har gjort noe dumt. 

Men det er lite fruktbart å skylde på alle andre. 

Hvorfor er sosialstønad den eneste løsningen når han ikke får gå på vekterkurset? Hvorfor ikke hjelpe ham å få en jobb slik at han kanskje kan spare opp litt penger, kanskje oppleve at året ikke blir så bortkastet likevel? Hva med folkehøgskole? 

Og hvorfor ikke studier, nå som han ikke skal i militæret lengre og har tre år på seg.

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hørt om offentlig påtale? Politimannen har selvsagt ingenting med straffen å gjøre, han kan ikke bestemme at guttekrapylet skal få samfunnsstraff i stedet! Å be om et møte for å bedre sin egen sak er bare creepy.

HI: Det gutten din har gjort er alvorlige saker. Offentlige tjenestemenn har et særskilt vern nettopp fordi de er i en utsatt posisjon. Dette er ikke urettferdig i det hele tatt. Jeg skjønner du er skuffet, men du bør heller la frustrasjonen gå ut over din egen sønn som har gjort noe idiotisk.

Han får bare finne seg en alternativ karrierevei. Antakeligvis er det heldig for oss alle at han ikke ble vekter, siden han har problemer med sinnemestring og med autoriteter. 

Anonymkode: 6fded...5d0

Man kan ikke konkludere med at en 19 åring som sier dumme ting til politiet i fylla har problemer med sinnemestring og autoriteter, men han bør vise modenhet i edru tilstand og anerkjenne at han har gjort noe dumt og ta konsekvensene av det. 

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg synes ikke du kan uttale deg om han når du ikke kjenner han og han kan faktisk få jobb i barnehage om 3 år. 
 

Anonymkode: 4481f...799

Du overså det noen skrev over om at man trenger vandelsattest for å begynne i praksis? Dermed kan han faktisk ikke få jobb som barnehagelærer i barnehage om tre år. 

Anonymkode: 52b61...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

og han kan faktisk få jobb i barnehage om 3 år.

Hva har det med saken å gjøre?

Anonymkode: a819f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du overså det noen skrev over om at man trenger vandelsattest for å begynne i praksis? Dermed kan han faktisk ikke få jobb som barnehagelærer i barnehage om tre år. 

Anonymkode: 52b61...241

Det er ikke noe som vil komme på en vandelsattest i barnehage.

Anonymkode: a819f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Man kan ikke konkludere med at en 19 åring som sier dumme ting til politiet i fylla har problemer med sinnemestring og autoriteter, men han bør vise modenhet i edru tilstand og anerkjenne at han har gjort noe dumt og ta konsekvensene av det. 

Anonymkode: 54cc8...210

Der er jeg uenig med deg. Det bør ligge helt instinktivt for en voksen mann å rette seg etter politiet også i fylla. Men her har vi en mor som unnskylder brudd på straffeloven fordi det er så synd på guttungen - antakeligvis har hun heller ikke sørget for skikkelig oppdragelse. 

Anonymkode: 6fded...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud er politiet så fisefin at de ikke tåler å bli kalt et jævla rasshøl? Omtrent halvparten av norsk politi er jo rasshøl og de kan gjøre hva de vil og slippe unna med det, kun fordi de er politi. Har ingen respekt for politiet i Norge. 

Anonymkode: ac46f...3cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Der er jeg uenig med deg. Det bør ligge helt instinktivt for en voksen mann å rette seg etter politiet også i fylla. Men her har vi en mor som unnskylder brudd på straffeloven fordi det er så synd på guttungen - antakeligvis har hun heller ikke sørget for skikkelig oppdragelse. 

Anonymkode: 6fded...5d0

Da er det merkelig at alle som møter han skryter av hvor snill, grei og åpen han er, de hadde ikke trengt å si noe som helst. 

Jeg har IKKE sagt at han ikke skal få straff, men synes det er helt feil at en slik ting skal komme på en vandelsattest i 3 år.  

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da er det merkelig at alle som møter han skryter av hvor snill, grei og åpen han er, de hadde ikke trengt å si noe som helst. 

Jeg har IKKE sagt at han ikke skal få straff, men synes det er helt feil at en slik ting skal komme på en vandelsattest i 3 år.  

Anonymkode: 4481f...799

Hjelper ikke at han er snill mot gamle damer dersom han bryter straffeloven vel. Lovene vi har i dette landet er laget på demokratisk vis. Det er faktisk ganske alvorlig å hindre offentlig tjenestemann. 

Anonymkode: 6fded...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Fordi han har hatt det ekstremt tungt det siste året. Det eneste som gav han lys i tunellen var at han snart skulle i militæret og det å kunne jobbe som vekter virket veldig bra for han. Han var ikke klar over denne tiltalen og han fortale hva som hadde skjedd til meg samme kveld og jeg trodde heller ikke at dette ville føre til en dom av noe slag. Så han hadde alt begynt på vekterkurs, men det hjelper lite om han ikke kan jobbe som vekter på tre år da må han unnsett betale for nytt kurs. 

Han har nesten sittet alene på rommet under hele nedstengingen av Oslo så han trenger noen oppturer og ikke bare nedturer. 

Anonymkode: 4481f...799

Men hvorfor er sosialstønad den eneste løsningen du legger frem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

the amazing spidermamma skrev (3 minutter siden):

Men hvorfor er sosialstønad den eneste løsningen du legger frem? 

Så du mener en som synker ned i depresjon vil kunne få seg jobb? 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dere får prøve retten da. Tror nok dommeren vil minne dere på at denne handlingen er skjerpende og ikke formildende knyttet til å skal utdanne seg som vekter. Tror med andre ord dere dummer dere loddrett ut. 

Han kan jo bruke dette året på å besøke videregåendeklasser og forelese dem om hvordan unngå å ødelegge fremtiden sin i russetiden. Finnes vel flere som trenger påminnelse på at russefyll ikke gir frikort til kriminelle handlinger 😏

Anonymkode: e398f...30f

Om saken kommer opp i retten så vil han også få en sjanse til å forklare seg, det gjør han ikke nå og i verste fall så blir boten 1500 høyere eller han må sone 3 dager ekstra. I beste fall kan saken bli henlagt om retten har for mye å gjøre. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener en som synker ned i depresjon vil kunne få seg jobb? 

Anonymkode: 4481f...799

Jeg mener at du må hjelpe ham å se andre muligheter.  Du sier 'nå går han nok i kjelleren', 'nå kommer han til å gå på sosialen til vandelsattesten er ren', og alt er bare alle andre sin skyld (kameraten som fikk ham med på å stikke fra politiet, de som slang dritt til ham på skolen lærte ham å kalle folk rasshøl, loven er feil osv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...