Gå til innhold

Fengsel/bot for å ha skjelt ut en politimann vil få store følger, er det noe som kan gjøres? Er det noen som er advokat her som vet dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For tipper de fleste her har barn i barnehage samtidig som de er så glade for at han ikke kan jobbe som vekter. 

Anonymkode: 4481f...799

Man må vise vandelsattest for å jobbe i barnehage også. 

Anonymkode: e9e1e...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ser det er mange her som sier jeg er en dårlig mor, men jeg kan love dere at det ikke stemmer. Og jeg har vært strenger enn de fleste andre foreldre. I 9. klasse var alle foreldre innkalt på møte på skolen p.g.a. alkohol og der ble min sønn og 2 andre nevnt med navn over de enste 3 som de ikke bekymret seg for når det gjaldt festing og drikking. 

Så kommer russetiden og man gjør en dum ting og det blir man straffet hardt for.   

Anonymkode: 4481f...799

Du var sikkert en super mor da han gikk i 9.

Akkurat NÅ er du en sytete, myrsnipete og overbeskyttende mor. Det er kleint å lese. 

Anonymkode: e9e1e...f85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Så du mener en som synker ned i depresjon vil kunne få seg jobb? 

Anonymkode: 4481f...799

Så nå har du bestemt at han skal synke ned i depresjon også? 
 

Du skriver selv at du er deprimert og sliter, og jeg er redd at du ikke hjelper sønnen din i denne situasjonen. Du virker helt opphengt i livets urettferdighet og at når ting ikke går som ønsket eller planlagt skal man bare legge seg på rygg og være offer. 
 

Norges straffeutmålinger får du ikke gjort noe med, og om du er noe til mor så slutter du å fokusere på hva andre potensielt har gjort og hjelper gutten din med å finne en ny vei. Det er faktisk din forbanna plikt. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Så her er egentlig ingen som kan svare meg? 

Ut i fra det jeg selv har lest nå så kan det dessverre se ut som det lønner seg å la saken gå til retten og håpe på at det er for mye å gjøre og at saken dermed blir henlagt. Om ikke annet så vil han da få sjansen til å uttale seg. 

Dette er en gutt som går rundt og kjøper kattemat og. mater hjemløse katter når vi er på ferie. Han kommer hjem fra fest om han opplever at noen røyker hasj der. Har aldri kalt meg eller noen jeg kjenner for noe stygt. Hjelper eldre i nabolaget med å bære hjem varer om han ser de bærer tungt osv. 

Da er det synd at to ord skal ødelegge fremtiden hans. Lærer har ikke samme krav til respekt. Han vet også at som vekter må han tåle å bli kalt alt mulig uten å reagere på det eller har mulighet til å anmelde det. 

Anonymkode: 4481f...799

Men sånn er det faktisk. Han har brutt loven. Dette har jeg prentet inn i mine fra 10-års alder. Gjør du noe som er kriminelt, så får det konsekvenser. Stopper politiet deg, så må du alltid svare, og være veldig høflig. Ellers kan det komme på rullebladet, og du kan ikke bli politi, reise til USA osv. Så dette er noe man vet som voksen 19- åring. 
Han gjorde et valg, og må stå for det. Hjelper ikke at han dreit seg ut i fylla. 

Anonymkode: b1cca...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

«Synes du?» - altså, dette har null å gjøre med hva jeg «synes», det er hva lovens bokstav sier. Vold mot offentlig tjenestemann er f eks alltid straffbart og straffes strengere enn annen vold. Å skjelle ut politiet likeså. Som én her nevner, det handler ikke om personen, men om at politiet er myndighetenes egen utsending og representerer loven. Det er også helt egne konsekvenser for å f eks banne i en rettssal eller skjelle ut dommeren. Og helt ærlig: dette er faktisk barnelærdom …

Anonymkode: e9e1e...f85

Det er jo ikke snakk om vold her da, saken ville vært veldig annerledes i så fall. Ikke helt uvanlig at god oppførsel tidligere kan virke formildende i en sak. 
 

Gi han gjerne samfunnsstraff og la han stå med lua i hånda mens han kjenner på at det han gjorde var veldig dumt. Han er dog ikke alene om det han har gjort, de fleste er bare så heldige at de ikke blir innhentet når de stikker av. I Norge er vi opptatt av både rehabilitering, veien videre og fare for gjentagelse. Jeg ville faktisk sjekket dette med en advokat hvis det er tilfelle at denne gutten aldri har vært aggressiv eller ufin tidligere og innser at han og alkohol ikke er en god kombinasjon. 

Anonymkode: 01935...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men en bot på 8000 er kipt for en som er på vei ut i voksenlivet så det burde være nok. Ironien nå er jo at han vil ende opp med å kunne få 2500 i mnd fra staten i sosialstøtte så lenge han bor hjemme og ikke har jobb. 

Anonymkode: 4481f...799

Han vil ikke få utbetalt et øre uten å stille opp på tiltak, hver dag. Det er det som er det reelle alternativet. Skaffe seg en jobb han har lyst på med grei inntekt, eller stille opp på det nav krever for luselønn.

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes ikke du kan uttale deg om han når du ikke kjenner han og han kan faktisk få jobb i barnehage om 3 år. 

Jeg synes nå da at lærere g de som jobbet på sosialen burde vært like godt beskyttet (jeg jobber ikke i noen av de yrkene) 

Anonymkode: 4481f...799

De som jobber som lærere og på nav er også i offentlig tjeneste og beskyttet av samme lovverk. Men lærere har stort sett med barn å gjøre, og man har ikke like store forventninger til deres adferd som til voksne. De fleste (grunnskolelærere ihvertfall) jobber desssuten med barn under den kriminelle lavalderen, og disse kan selvfølgelig heller ikke idømmes straff.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Så du mener en som synker ned i depresjon vil kunne få seg jobb? 

Anonymkode: 4481f...799

For å forebygge depresjon og apati hos mennesker uten jobb blir det stilt krav til aktivitet for å få sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Jo det er faktisk mulig om man tar saken til retten og retten ikke har kapasitet. Det er også dumt synes jeg da den tiden uansett burde vært brukt til mer alvorlige saker. 

Hvorfor gjelder ikke dette også for lærere? Skulle de anmeldt elever hver gang de ble kalt 'hore' eller 'homo' ville de vel ikke kunne gjort annet? 

Anonymkode: 4481f...799

Retten har ikke lov til å bestemme at saken skal henlegges. Retten bestemmer heller ikke om saken skal avvises om det ikke er feil i prosessen for å skive de rettslige dokumentene. Så saken kommer opp. Jeg har sett saker komme opp i retten fordi noen krangler om 20 kroner! 
Sønnen din har driti seg ut. I retten får han mulighet til å uttale seg. Han kan da beklage til politimannen og fortelle at han forstår hvor dumt dette var og hvor alvorlig dette var. Han kan også fortelle om hvorfor det er viktig for han å slippe billig unna. Jeg tenker at du også bør fortelle han at dette ikke er en bagatell. For du sitter og duller med en voksen mann som drakk seg full på eget initiativ og kalte en offentlig tjenestemann et «jævla rasshøl» fordi han gjorde jobben sin. Og du unnskylder det med at han ble mobbet, og da han ble mobbet, så ble han kalt stygge ting. Derfor kalte han en politimann noe stygt. Og han har sittet inne, som alle andre ungdommer under pandemien, så da ble det bare sånn. Selv om de aller fleste med samme erfaring som han klarer å unngå å gjøre det samme som han. Og så er han jo vanligvis så snill og grei at det burde veie opp. Men det finnes jo mange seriemordere som også var supersnille og hjelpsomme og fantastiske mennesker mot alle unntatt ofrene sine- for å sette det på spissen i sammenligning. Det er ikke sånn at man kan gjøre noe ulovlig og så kommer der frem at han er snill mot gamle damer, og alle tenker «han skal slippe all straff». Men det nok der du har vært en den, samt at han ble plaget på skolen. Den kombinasjonen har gjort det ganske blind, og han er jo bare snill og grei, gjør aldri noe galt og er snill mot alle. 

Her er det på tide å la han ta straffen som den voksne mannen han er. Du må gjerne støtte han fordi han har det vanskelig, men ikke støtt handlingen han har gjort, og ikke unnskyld den med hva han har opplevd og hvordan han er. Han var tydeligvis ikke den snille søte gutten din da han kalte en politimann for et jævla rasshøl, og den parsonen han var i det øyeblikket har fått konsekvenser.

Anonymkode: e8e98...047

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å informere deg; ufaglærte får omtrent ikke jobb i barnehage. Vi vil ikke ha folk som "bare" skal jobbe i bhg fordi det er en "enkel jobb som alle kan utføre". Barnehage er ikke oppsamlingsplass for de umotiverte og uinteresserte lenger. 

Anonymkode: 29502...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest hele tråden, men på en ordinær politiattest oppføres ikke bøter for lovbrudd som har en øvre med inntil 6 mnd

   

Anonymkode: 6671c...899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

For tipper de fleste her har barn i barnehage samtidig som de er så glade for at han ikke kan jobbe som vekter. 

Anonymkode: 4481f...799

Du vet at det finnes flere bransjer enn vektere og barnehage, sant?? 

Anonymkode: 8add9...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med strafferett. Sorry, men dette må han regne med å bli dømt for og ta straffen sin. Det går kanskje an at han selv kontakter politiet, beklager på det dypeste og spør om det er mulig med konfliktråd, men jeg ville ikke hatt særlig håp om det, særlig med tanke på at han er såpass gammel som 18 år. Jeg har sett domfellelse for å kalle politiet "tullinger" (i en situasjon der det kan ha vært berettiget), så "jævla rasshøl" slipper han neppe unna med. Av en eller annen grunn er politiet nokså nidkjære med å iretteføre slike saker, selv om tyverier og den slags blir henlagt. (Pga dette kunne man nesten vært fristet til å kalle dem "tullinger" noen ganger, selv om de gjør en samfunnsviktig og utsatt jobb som krever lovverkets beskyttelse).

Anonymkode: 1ab78...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden så er jeg litt forundret over offerrollen Hi og sønnen inntar. Det er mye som er litt rart med de norske lovene, f.eks. straffes gjerne økonomiske lovbrudd hardere enn mange andre lovbrudd (som gjerne har større konsekvenser for ofrene). Det at andre straffes mildere eller at man synes straffen er for streng, gjør ikke en lovbryter til et offer. 
 
De fleste vet hva som er lovbrudd og har man ikke lyst på konsekvensene så bryter man rett og slett ikke loven. Er det ekstra viktig f.eks. man har lyst til å bli vekter eller ta utdanningen sin i USA er man ekstra påpasselig. For de fleste er det å ikke bryte loven så naturlig at de ikke trenger å tenke over det en gang. Andre som f.eks. har utfordringer med impulskontroll og/eller alkohol må gjerne være mer påpasselig og forsiktige i enkelte situasjoner. Alkohol er ikke formildende. 

Reglene for oppførsel mot politiet er ganske klare og enkle, selv om de også kan oppfattes som veldig strenge. Det er svært viktig at innbyggere retter seg etter det politiet sier; uten å skulle diskutere, stikke av eller skjelle ut. Dette er slik at politiet skal kunne jobbe effektivt og konsentrerer seg om det som er viktig i situasjonen. Si det er to stykker som sloss og politiet ber de andre trekke seg tilbake. Da ønsker de ikke ha en gjeng med mennesker som skal diskutere dette. Da ønsker de at de trekker seg tilbake. Punktum. Slik at de kan konsentrere seg om den viktige oppgaven. Derfor straffes også lovbrudd mot tjenestemenn hardt. Man skal ikke komme i en situasjon der man tenker at det å skjelle ut eller stikke av er greit. Dette er et lovbrudd som er klare og enkle og med konsekvenser. De fleste vet dette og innretter seg dermed etter det politiet sier selv om de er uenig (f.eks. i at festen brytes opp). Velger man likevel å begå lovbrudd må man ta konsekvensene av det. Man kan være uenig i konsekvensene/straffen. Da kan man f.eks. drive lobbyvirksomhet for å få den endret. Men det aller enkleste er rett og slett å ikke bryte loven. Så i denne sammenhengen HI, er verken du eller sønnen din ofre og det er ingenting i denne situasjonen som er urettferdig. Har man lyst på et rent rulleblad så begår man ikke kriminelle handlinger. Så enkelt er det rett og slett. 

Forstår likevel godt at sønnen din synes det er kipt. Mulig han der og da ikke forstod hvor alvorlig dette er og at han dermed ble litt sjokkert når konsekvensene treffer han så hardt. Da er det som anonym a85 sier; da må man motivere ungdommen til å legge en plan B. Det første steget er akseptanse av situasjonen og at det var hans egen feil. Det er ikke verden som har vært slem med han, det er han selv som har gjort dette. Det at han har tatt et dårlig valg betyr ikke at han er en dårlig person, men han må innse sin rolle i dette. Dette er ikke uflaks og en urettferdig verden. Han må ta lærdom av dette. Forstå hvorfor han gjorde som han gjorde. Har han nå virkelig forstått hvor dumt dette var, kan dette være lærdom nok. Det kan også være slik at han mister hodet litt når han drikker. Om dette er tilfelle bør han drikke mindre slik at drikkingen hans ikke får så store konsekvenser. Jeg vet om en som etter å ha skadet en i fylla (ikke alvorlig) i det han selv vurderte som tull/morsomt/prank sluttet å drikke til han var eldre og stolte mer på sine egne beslutninger også med promille.

Det virker også som du og kanskje også sønnen din har ubehandlede traumer. Det må dere ta tak i. Om det er slik at historien deres kommer i veien for å ha det bra eller står i veien for gode valg/blir en unnskyldning for dere, nå det tas tak i og bearbeides. Man må prøve å jobbe seg gjennom traumer slik at de ikke får et grep om resten av livet. Hat og bitterhet rammer bare en selv. Det å dykke inn i offerrollen vil ikke gjøre dere bra. Det virker nesten også som om dere ønsker å "straffe" samfunnet ved å gå på NAV, som en slags trussel.

Det finnes flere som jobber med motivasjon om dere trenger slik hjelp. Dere kan ta tak i noen av disse - f.eks. Dale Oen Academy. Der kan man lære mye samtidig som man bygges opp og lærer mye om seg selv og det å utfordre egne grenser. Dette koster penger, men det finnes nok rimeligere og mer lokale tilbud også, om dere undersøker  

For sønnen din er det nå noen dører som midlertidig har lukket seg. Dere må få oversikt over hvilke dører dette er. Selv om sikkerhetsklareringen i forsvaret blir påvirket er det ikke sikkert at han ikke kan utføre førstegangstjenesten. Han kan nok ikke være i garden eller bli militærpoliti, men trolig vil han fortsatt kunne utføre verneplikt-tjeneste.
Er vekterdøren lukket i noen år må han enten finne andre veier til målet (kanskje er det annen relevant utdanning han kan ta eller jobber som vil være en fordel), utsette målet og finne noen meningsfullt i mellomtiden eller finne seg et annet mål. Annonym a85 hadde mange gode betraktninger i dette arbeidet. 

Anonymkode: b760e...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Du var sikkert en super mor da han gikk i 9.

Akkurat NÅ er du en sytete, myrsnipete og overbeskyttende mor. Det er kleint å lese. 

Anonymkode: e9e1e...f85

Så hopp over denne tråden. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Etter å ha lest denne tråden så er jeg litt forundret over offerrollen Hi og sønnen inntar. Det er mye som er litt rart med de norske lovene, f.eks. straffes gjerne økonomiske lovbrudd hardere enn mange andre lovbrudd (som gjerne har større konsekvenser for ofrene). Det at andre straffes mildere eller at man synes straffen er for streng, gjør ikke en lovbryter til et offer. 
 
De fleste vet hva som er lovbrudd og har man ikke lyst på konsekvensene så bryter man rett og slett ikke loven. Er det ekstra viktig f.eks. man har lyst til å bli vekter eller ta utdanningen sin i USA er man ekstra påpasselig. For de fleste er det å ikke bryte loven så naturlig at de ikke trenger å tenke over det en gang. Andre som f.eks. har utfordringer med impulskontroll og/eller alkohol må gjerne være mer påpasselig og forsiktige i enkelte situasjoner. Alkohol er ikke formildende. 

Reglene for oppførsel mot politiet er ganske klare og enkle, selv om de også kan oppfattes som veldig strenge. Det er svært viktig at innbyggere retter seg etter det politiet sier; uten å skulle diskutere, stikke av eller skjelle ut. Dette er slik at politiet skal kunne jobbe effektivt og konsentrerer seg om det som er viktig i situasjonen. Si det er to stykker som sloss og politiet ber de andre trekke seg tilbake. Da ønsker de ikke ha en gjeng med mennesker som skal diskutere dette. Da ønsker de at de trekker seg tilbake. Punktum. Slik at de kan konsentrere seg om den viktige oppgaven. Derfor straffes også lovbrudd mot tjenestemenn hardt. Man skal ikke komme i en situasjon der man tenker at det å skjelle ut eller stikke av er greit. Dette er et lovbrudd som er klare og enkle og med konsekvenser. De fleste vet dette og innretter seg dermed etter det politiet sier selv om de er uenig (f.eks. i at festen brytes opp). Velger man likevel å begå lovbrudd må man ta konsekvensene av det. Man kan være uenig i konsekvensene/straffen. Da kan man f.eks. drive lobbyvirksomhet for å få den endret. Men det aller enkleste er rett og slett å ikke bryte loven. Så i denne sammenhengen HI, er verken du eller sønnen din ofre og det er ingenting i denne situasjonen som er urettferdig. Har man lyst på et rent rulleblad så begår man ikke kriminelle handlinger. Så enkelt er det rett og slett. 

Forstår likevel godt at sønnen din synes det er kipt. Mulig han der og da ikke forstod hvor alvorlig dette er og at han dermed ble litt sjokkert når konsekvensene treffer han så hardt. Da er det som anonym a85 sier; da må man motivere ungdommen til å legge en plan B. Det første steget er akseptanse av situasjonen og at det var hans egen feil. Det er ikke verden som har vært slem med han, det er han selv som har gjort dette. Det at han har tatt et dårlig valg betyr ikke at han er en dårlig person, men han må innse sin rolle i dette. Dette er ikke uflaks og en urettferdig verden. Han må ta lærdom av dette. Forstå hvorfor han gjorde som han gjorde. Har han nå virkelig forstått hvor dumt dette var, kan dette være lærdom nok. Det kan også være slik at han mister hodet litt når han drikker. Om dette er tilfelle bør han drikke mindre slik at drikkingen hans ikke får så store konsekvenser. Jeg vet om en som etter å ha skadet en i fylla (ikke alvorlig) i det han selv vurderte som tull/morsomt/prank sluttet å drikke til han var eldre og stolte mer på sine egne beslutninger også med promille.

Det virker også som du og kanskje også sønnen din har ubehandlede traumer. Det må dere ta tak i. Om det er slik at historien deres kommer i veien for å ha det bra eller står i veien for gode valg/blir en unnskyldning for dere, nå det tas tak i og bearbeides. Man må prøve å jobbe seg gjennom traumer slik at de ikke får et grep om resten av livet. Hat og bitterhet rammer bare en selv. Det å dykke inn i offerrollen vil ikke gjøre dere bra. Det virker nesten også som om dere ønsker å "straffe" samfunnet ved å gå på NAV, som en slags trussel.

Det finnes flere som jobber med motivasjon om dere trenger slik hjelp. Dere kan ta tak i noen av disse - f.eks. Dale Oen Academy. Der kan man lære mye samtidig som man bygges opp og lærer mye om seg selv og det å utfordre egne grenser. Dette koster penger, men det finnes nok rimeligere og mer lokale tilbud også, om dere undersøker  

For sønnen din er det nå noen dører som midlertidig har lukket seg. Dere må få oversikt over hvilke dører dette er. Selv om sikkerhetsklareringen i forsvaret blir påvirket er det ikke sikkert at han ikke kan utføre førstegangstjenesten. Han kan nok ikke være i garden eller bli militærpoliti, men trolig vil han fortsatt kunne utføre verneplikt-tjeneste.
Er vekterdøren lukket i noen år må han enten finne andre veier til målet (kanskje er det annen relevant utdanning han kan ta eller jobber som vil være en fordel), utsette målet og finne noen meningsfullt i mellomtiden eller finne seg et annet mål. Annonym a85 hadde mange gode betraktninger i dette arbeidet. 

Anonymkode: b760e...a5c

Jeg har IKKE sagt at verken han eller jeg er noe offer, men jeg synes det er strengt med at dette går utover så mye annet enn bare boten og eventuelt fengsel. Verken han eller jeg var klar over at dette var en kriminell handling, men takk for tipset vi skal se om det kan være mulig å få saken til konfliktrådet i stedefor.  

Problemet med alkohol kan like gjerne være det at han ikke hadde rørt alkohol på et år......omtrent kun sittet alene på rommet sitt. Han har heller ikke drukket noe etter russetiden så er ikke bekymret for han der. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har IKKE sagt at verken han eller jeg er noe offer, men jeg synes det er strengt med at dette går utover så mye annet enn bare boten og eventuelt fengsel. Verken han eller jeg var klar over at dette var en kriminell handling, men takk for tipset vi skal se om det kan være mulig å få saken til konfliktrådet i stedefor.  

Problemet med alkohol kan like gjerne være det at han ikke hadde rørt alkohol på et år......omtrent kun sittet alene på rommet sitt. Han har heller ikke drukket noe etter russetiden så er ikke bekymret for han der. 

Anonymkode: 4481f...799

Du har ikke sagt det direkte, men du oppfører deg slik i alle dine svar. Dette er visstnok svært urettferdig. Stakkar gutten din som blir straffet for noe han egentlig ikke har gjort galt. Stakkar gutten din som nå får hele livet ødelagt og nå må leve på NAV resten av livet pga noe som ikke er hans feil. Stakkar gutten din som har hatt det tøft og derfor urettferdig at han ikke kan gjøre som han vil og si hva han vil til hvem som helst uten konsekvenser. Osv.

Dette er å spille offer!

Anonymkode: 52b61...241

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Av en eller annen grunn er politiet nokså nidkjære med å iretteføre slike saker, selv om tyverier og den slags blir henlagt. (Pga dette kunne man nesten vært fristet til å kalle dem "tullinger" noen ganger, selv om de gjør en samfunnsviktig og utsatt jobb som krever lovverkets beskyttelse).

Anonymkode: 1ab78...dba

Sett i lys av at politiet rapporterer om økning i saker med vold mot tjenestemenn, så er det kanskje på sin plass at de fører disse sakene. Det er en slippery slope.

Anonymkode: 94d92...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har IKKE sagt at verken han eller jeg er noe offer, men jeg synes det er strengt med at dette går utover så mye annet enn bare boten og eventuelt fengsel. Verken han eller jeg var klar over at dette var en kriminell handling, men takk for tipset vi skal se om det kan være mulig å få saken til konfliktrådet i stedefor.  

Problemet med alkohol kan like gjerne være det at han ikke hadde rørt alkohol på et år......omtrent kun sittet alene på rommet sitt. Han har heller ikke drukket noe etter russetiden så er ikke bekymret for han der. 

Anonymkode: 4481f...799

Dere var ikke klar over at det er ulovlig å forulempe offentlig tjenestemann?  

Anonymkode: b1cca...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har sittet på rommet sitt i et år, og alle har lyst til å feste. Alle som på et eller annet vis må ta en straff får i praksis mer straff enn selve straffen i seg selv: dem som må i fengsel må også avbryte utdanning/jobb, dem som får noe på rullebladet blir på ulikt vis påvirket av det. Din sønn har imidlertid bevist at han ikke klarte å rette seg etter offentlig tjenestemann når han fikk beskjed om det, noe som er direkte relevant for den utdanningen han ønsker seg - da kan han ikke gjøre annet enn å ta den konsekvensen.

Du forsvarer ham og bagatelliserer, sammenligner med mobbing og voldtekt og mener eneste alternativ er NAV. Ta inn over deg at sønnen din beviselig har gjort noe straffbart og hjelp ham videre derfra. Det hjelper ikke å skrike om at han var en god gutt i 9. klasse, eller at han hjelper gamle damer. Så lenge du også stritter i mot gjør du ingenting lettere for noen av dere. Pust inn og ut noen ganger og fortsett å kjempe for ham, men innse at forutsetningene har endret seg.

Anonymkode: ee6ca...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trenger ikke å bety at han ikke får komme inn i militæret. 
Har også et barn som fikk et forelegg fra politiet kort tid før militærtjeneste og fikk bli etter å ha fylt ut sikerhetsavklaring og forklart saken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pompel & pilt skrev (1 time siden):

Dette trenger ikke å bety at han ikke får komme inn i militæret. 
Har også et barn som fikk et forelegg fra politiet kort tid før militærtjeneste og fikk bli etter å ha fylt ut sikerhetsavklaring og forklart saken

Det er forskjell på forelegg. Dette diskvalifiserer automatisk.

Anonymkode: 54cc8...210

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 26.8.2021 den 22.46):

Man kan ikke konkludere med at en 19 åring som sier dumme ting til politiet i fylla har problemer med sinnemestring og autoriteter, men han bør vise modenhet i edru tilstand og anerkjenne at han har gjort noe dumt og ta konsekvensene av det. 

Anonymkode: 54cc8...210

Du vet at selvforskylt rus aldri er formildende i det norske rettsystemet?

Anonymkode: 79abd...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 27.8.2021 den 9.14):

Du vet at det finnes flere bransjer enn vektere og barnehage, sant?? 

Anonymkode: 8add9...23e

Dette med barnehage er en trussel fra hi sin side. Om ikke sønnen slipper unna den lovbestemte straffen for lovbruddet han har gjort tenker hun at han skal "komme og ta barna våre".

Du virker svært ressurssvak, hi, og synd du er så ivrig etter å gi det videre til sønnen din.

Anonymkode: 513c5...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette med barnehage er en trussel fra hi sin side. Om ikke sønnen slipper unna den lovbestemte straffen for lovbruddet han har gjort tenker hun at han skal "komme og ta barna våre".

Du virker svært ressurssvak, hi, og synd du er så ivrig etter å gi det videre til sønnen din.

Anonymkode: 513c5...902

Ja, skjønte det var DET som var hensikten. Og akkurat denne "trusselen" er så lite intelligent at man blir helt matt (i tillegg til alle de andre håpløse utfallende HI kommer med). Da skjønner man egentlig at det ikke nytter å komme med voksne, kloke råd om hvordan håndtere saken. 

Anonymkode: 8add9...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette med barnehage er en trussel fra hi sin side. Om ikke sønnen slipper unna den lovbestemte straffen for lovbruddet han har gjort tenker hun at han skal "komme og ta barna våre".

Du virker svært ressurssvak, hi, og synd du er så ivrig etter å gi det videre til sønnen din.

Anonymkode: 513c5...902

He he he ironisk nok så er det ei veldig god venninne som mente han burde jobbet i barnehage eller sfo fordi han er så åpen og lett å ha med å gjøre og er alltid blid og inkluderende. 

Han har vært barnevakt en god del og der er barna sååååå glad når han kommer for å passe de. 

Han ble spurt om å jobbe  på en ungdomsklubb og fikk de beste skussmål derfra også. 

Så da er det rart at dere her 'kjenner' han så godt og mener han ikke passer som vekter eller det å jobbe i barnehage. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

He he he ironisk nok så er det ei veldig god venninne som mente han burde jobbet i barnehage eller sfo fordi han er så åpen og lett å ha med å gjøre og er alltid blid og inkluderende. 

Han har vært barnevakt en god del og der er barna sååååå glad når han kommer for å passe de. 

Han ble spurt om å jobbe  på en ungdomsklubb og fikk de beste skussmål derfra også. 

Så da er det rart at dere her 'kjenner' han så godt og mener han ikke passer som vekter eller det å jobbe i barnehage. 

Anonymkode: 4481f...799

Ingen her inne kan vite hvilket arbeid som passer din sønn , men alle her forstår at loven er lik for alle. Enten man mater katter eller ikke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...