Gå til innhold

Fengsel/bot for å ha skjelt ut en politimann vil få store følger, er det noe som kan gjøres? Er det noen som er advokat her som vet dette?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Minn sønn gjorde noe dumt i russetiden i år. Så i stede for å gjøre som politiet sa så prøve han og en kompis å løpe fra politiet på en russefest utendørs. De ble begge tatt og min sønn kalte den ene for "jævla rasshøl", de ble undersøkt og hadde ikke annet en lovlig alkohol på seg. Dette er en gutt som aldri har vært i søkelyset til politiet, aldri gjort noe ulovlig, men frustrasjonen ble for stor når de gang etter gang ble jaget fordi de samlet seg og ville ha russetid samt at de hadde drukket en del. 

Problemet er at om han vedtar boten eller soner i 16 dager så vil dette uansett komme på rullebladet hans. Han har nettopp startet på vekterutdanning, men for å jobbe som vekter må man har plettfri vandel og han gledet seg til militæret utpå høsten, men det kan han også sikkert bare glemme nå. 

Så vil det da lønne seg å vente til at saken kommer opp i  retten? Jeg forstår det slik at det ikke alltid har kapasitet i retten til å la slike saker komme opp og at den da bare vil bli henlagt. Er det noen som vet dette? 

Gutten opplevde selv å bli skjelt ut hver dag i over 2 år på ungdomskolen og "jævla rasshøl" reagerte han ikke en gang på fordi det var de snille ordene de brukte. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å få gutten til å ringe politiet, beklage veldig, forklare utdanningssiruasjonen og spørre veldig pent om det er mulig å ta en slags samfunnsstraff for å slippe å la en idiotisk ungdomskveld ødelegge utdanningen.

 

ikke vet jeg om det går an. Men jeg tror ikke det nytter at mor/far prøver å ordne opp. Finn navnet på politimannen han skjelte ut, la gutten ringe å avtale et møte der han legger seg langflat og beklager. Ha med bevis på hvilken utdanning han går på, si han virkelig har lært noe og spør ydmykt om det finnes noe han kan gjøre for å slippe å få dette på rullebladet. 

Anonymkode: 12ecc...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, handling har konsekvenser. Det er en hard lærepenge, men ikke noe mamma kan ordne opp i. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hva med å få gutten til å ringe politiet, beklage veldig, forklare utdanningssiruasjonen og spørre veldig pent om det er mulig å ta en slags samfunnsstraff for å slippe å la en idiotisk ungdomskveld ødelegge utdanningen.

 

ikke vet jeg om det går an. Men jeg tror ikke det nytter at mor/far prøver å ordne opp. Finn navnet på politimannen han skjelte ut, la gutten ringe å avtale et møte der han legger seg langflat og beklager. Ha med bevis på hvilken utdanning han går på, si han virkelig har lært noe og spør ydmykt om det finnes noe han kan gjøre for å slippe å få dette på rullebladet. 

Anonymkode: 12ecc...540

Tanken er god den, men vet ikke hvor glad den politimannen blir for å bli kontaktet slik. Navnet hans står jo i anmeldelsen så det er ikke noe problem.  

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å få gutten til å ringe politiet, beklage veldig, forklare utdanningssiruasjonen og spørre veldig pent om det er mulig å ta en slags samfunnsstraff for å slippe å la en idiotisk ungdomskveld ødelegge utdanningen.

 

ikke vet jeg om det går an. Men jeg tror ikke det nytter at mor/far prøver å ordne opp. Finn navnet på politimannen han skjelte ut, la gutten ringe å avtale et møte der han legger seg langflat og beklager. Ha med bevis på hvilken utdanning han går på, si han virkelig har lært noe og spør ydmykt om det finnes noe han kan gjøre for å slippe å få dette på rullebladet. 

Anonymkode: 12ecc...540

Dette virker som en veldig god idé. Jeg ville prøvd det. 

Anonymkode: fe1f2...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Tanken er god den, men vet ikke hvor glad den politimannen blir for å bli kontaktet slik. Navnet hans står jo i anmeldelsen så det er ikke noe problem.  

Anonymkode: 4481f...799

Ikke ring politimannen privat. Be sønnen din kontakte ham gjennom jobben. 

Anonymkode: fe1f2...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud, dette er en ypperlig måte å få lærepenge på da. Og du vil la ham slippe unna? Synes sannelig ikke han har noe å gjøre som vekter jeg når han har så lite respekt for lov og orden 🙄 

Det riktige her er selvsagt å godta straffen sin og finne en annen utdanning! 

Anonymkode: e398f...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Altså, handling har konsekvenser. Det er en hard lærepenge, men ikke noe mamma kan ordne opp i. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Så klart handlinger har konsekvenser, men det må da vært med måte. Hadde det bare vært boten/fengselsstraff ville det vært en ting, men når noe slikt blir stående på rullebladet i 3 år? Skulle ønske at mobbere fikk tilsvarende straff: 16 dagers utvisning eller bot på 8000. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Herregud, dette er en ypperlig måte å få lærepenge på da. Og du vil la ham slippe unna? Synes sannelig ikke han har noe å gjøre som vekter jeg når han har så lite respekt for lov og orden 🙄 

Det riktige her er selvsagt å godta straffen sin og finne en annen utdanning! 

Anonymkode: e398f...30f

Og hadde han voldtatt ei jente ville han mest sannsynlig gått fri. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Herregud, dette er en ypperlig måte å få lærepenge på da. Og du vil la ham slippe unna? Synes sannelig ikke han har noe å gjøre som vekter jeg når han har så lite respekt for lov og orden 🙄 

Det riktige her er selvsagt å godta straffen sin og finne en annen utdanning! 

Anonymkode: e398f...30f

Ja alternativet til jobb blir da muligens nav i et års tid. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og hadde han voldtatt ei jente ville han mest sannsynlig gått fri. 

Anonymkode: 4481f...799

Check yourself. 

Anonymkode: d129e...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en som har gjort noe tilsvarende: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yAb4e/tatt-for-offentlig-drikking-i-russetiden-slet-med-aa-komme-seg-inn-i-usa 
Ofte når noen går ut offentlig med slike historier så kontaktes de av andre med tilsvarende erfaringer slik at de sitter på kunnskap utover sin egen historie. Om dere kjenner/finner noen slike er det mulig de kan gi dere noen gode råd. 

Anonymkode: b760e...a5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ikke ring politimannen privat. Be sønnen din kontakte ham gjennom jobben. 

Anonymkode: fe1f2...b1c

Enig, man kontakter ikke politimannen privat, men via jobben. Politiet er mennesker, de har barn. Selvsagt må det få konsekvenser, men av og til treng ikke A4 konsekvenser være det rette. Kanskje politiet har forslag til annen type straff han kan gjennomføre?

Anonymkode: 12ecc...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her er en som har gjort noe tilsvarende: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/yAb4e/tatt-for-offentlig-drikking-i-russetiden-slet-med-aa-komme-seg-inn-i-usa 
Ofte når noen går ut offentlig med slike historier så kontaktes de av andre med tilsvarende erfaringer slik at de sitter på kunnskap utover sin egen historie. Om dere kjenner/finner noen slike er det mulig de kan gi dere noen gode råd. 

Anonymkode: b760e...a5c

Takk det der var nyttig. 

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Så klart handlinger har konsekvenser, men det må da vært med måte. Hadde det bare vært boten/fengselsstraff ville det vært en ting, men når noe slikt blir stående på rullebladet i 3 år? Skulle ønske at mobbere fikk tilsvarende straff: 16 dagers utvisning eller bot på 8000. 

Anonymkode: 4481f...799

 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Og hadde han voldtatt ei jente ville han mest sannsynlig gått fri. 

Anonymkode: 4481f...799

 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ja alternativet til jobb blir da muligens nav i et års tid. 

Anonymkode: 4481f...799

Her får man jo virkelig inntrykk av at det er mammas lille gutt som har vært uheldig i møte med den slemme politimannen. Sønnen din er stor nok til å ta konsekvensene og det hjelper ikke at andre har gjort verre ting! Når han vet at han ønsker å jobbe som vekter er jo minimumskravet at han klarer å styre seg i møte med ordensmakten. 
 

Om eneste alternativet til å ikke få den jobben han skuslet bort er å gå på NAV tenker jeg at han faktisk ikke har kompetanse eller personlighet til å utdanne seg innen vakthold og sikkerhet. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

 

 

Her får man jo virkelig inntrykk av at det er mammas lille gutt som har vært uheldig i møte med den slemme politimannen. Sønnen din er stor nok til å ta konsekvensene og det hjelper ikke at andre har gjort verre ting! Når han vet at han ønsker å jobbe som vekter er jo minimumskravet at han klarer å styre seg i møte med ordensmakten. 
 

Om eneste alternativet til å ikke få den jobben han skuslet bort er å gå på NAV tenker jeg at han faktisk ikke har kompetanse eller personlighet til å utdanne seg innen vakthold og sikkerhet. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Jeg har vel like mye rett til å spørre om råd her jeg som alle andre? Og nei denne gutten blir ikke sydd puter under armene på uansett hva du tror. Dette er snakk et feilgrep begått i fylla og joda han må gjerne ta en straff, men hvorfor så streng? 

Et vekterkurs koster 24.000, viste det de? Så da blir straffen egentlig 32.000 for hans vedkommende. Han ville aldri drukket på jobb og drikker egentlig veldig sjeldent sammenlignet med venner, det er idrett som opptar han. Han har i over ett år også gått å gledet seg til militæret og søkte dermed ikke skole i år, så denne straffen vil nok få han i kjelleren.

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har vel like mye rett til å spørre om råd her jeg som alle andre? Og nei denne gutten blir ikke sydd puter under armene på uansett hva du tror. Dette er snakk et feilgrep begått i fylla og joda han må gjerne ta en straff, men hvorfor så streng? 

Et vekterkurs koster 24.000, viste det de? Så da blir straffen egentlig 32.000 for hans vedkommende. Han ville aldri drukket på jobb og drikker egentlig veldig sjeldent sammenlignet med venner, det er idrett som opptar han. Han har i over ett år også gått å gledet seg til militæret og søkte dermed ikke skole i år, så denne straffen vil nok få han i kjelleren.

Anonymkode: 4481f...799

Jeg er så lei av at unge menn får fri fordi en rettmessig straff vil gå utover de store planene de har.

Hva lærer sønnen din av at mor ordner opp?

Og om han er såpass lite i kontakt med omverdenen, selvom det er trist det skyldes mobbing, at han virkelig tror "jævla rasshøl" er greit å rope til politimenn på jobb, så tenker jeg det er like greit at sønnen din ikke kommer i en situasjon der han føler han har makt over andre - som i en vekterstillingterstilling.

Det er en reell grunn til vandelskravet.

Anonymkode: 513c5...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har vel like mye rett til å spørre om råd her jeg som alle andre? Og nei denne gutten blir ikke sydd puter under armene på uansett hva du tror. Dette er snakk et feilgrep begått i fylla og joda han må gjerne ta en straff, men hvorfor så streng? 

Et vekterkurs koster 24.000, viste det de? Så da blir straffen egentlig 32.000 for hans vedkommende. Han ville aldri drukket på jobb og drikker egentlig veldig sjeldent sammenlignet med venner, det er idrett som opptar han. Han har i over ett år også gått å gledet seg til militæret og søkte dermed ikke skole i år, så denne straffen vil nok få han i kjelleren.

Anonymkode: 4481f...799

Det er jo en grunn til at det kreves ren vandel og det kan ikke mamma klare å bortforklare. Det er ledige resteplasser på mange studier, så det er bare å hive seg rundt og skaffe seg enten studieplass eller en jobb. Nav er selvsagt ikke aktuelt for en normal ungdom. 

Anonymkode: 5a4dd...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Ja alternativet til jobb blir da muligens nav i et års tid. 

Anonymkode: 4481f...799

Straffen er så streng fordi det er alvorlig å skjelle ut/ forhindre offentlige tjenestemenn i å utføre jobben sin. Hvilken utdanning gutten tenker da er ikke formildende, det er snarere skjerpende når han tenker å ta en utdanning med krav til plettfri vandel. Da er det alvorlig at han ikke selv klarer å møte ordensmaktene på skapelig vis.

Og NAV? Hvorfor i all verden skal det være alternativet? Han kan søke en restplass eller ta en jobb uten krav til formalkompetanse. Forstår ikke hvordan du kan tenke tanken på at en frisk gutt skal leve på passiv stønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeiteH skrev (2 minutter siden):

Straffen er så streng fordi det er alvorlig å skjelle ut/ forhindre offentlige tjenestemenn i å utføre jobben sin. Hvilken utdanning gutten tenker da er ikke formildende, det er snarere skjerpende når han tenker å ta en utdanning med krav til plettfri vandel. Da er det alvorlig at han ikke selv klarer å møte ordensmaktene på skapelig vis.

Og NAV? Hvorfor i all verden skal det være alternativet? Han kan søke en restplass eller ta en jobb uten krav til formalkompetanse. Forstår ikke hvordan du kan tenke tanken på at en frisk gutt skal leve på passiv stønad.

Han søkte mange jobber tidligere, men fikk de ikke fordi han skulle i militæret. Jeg har aldri sagt at han skulle gått fri, problemet er at det vil forfølge han i 3 år og det er det som ikke føles rettferdig. 

Men nå vet vi alle fall at vi skal politianmelde de som plaget han på skolen, vi lever anmeldelsen i morgen.  

Anonymkode: 4481f...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva med å få gutten til å ringe politiet, beklage veldig, forklare utdanningssiruasjonen og spørre veldig pent om det er mulig å ta en slags samfunnsstraff for å slippe å la en idiotisk ungdomskveld ødelegge utdanningen.

 

ikke vet jeg om det går an. Men jeg tror ikke det nytter at mor/far prøver å ordne opp. Finn navnet på politimannen han skjelte ut, la gutten ringe å avtale et møte der han legger seg langflat og beklager. Ha med bevis på hvilken utdanning han går på, si han virkelig har lært noe og spør ydmykt om det finnes noe han kan gjøre for å slippe å få dette på rullebladet. 

Anonymkode: 12ecc...540

Det er en særdeles dårlig ide. 
politimannen har bare gjort jobben sin - han bestemmer ikke straffen. Og han har ikke myndighet til å omgjøre er forelegg, selv om gutten aldri så mye ber om unnskyldning. 

Anonymkode: bcf95...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Han søkte mange jobber tidligere, men fikk de ikke fordi han skulle i militæret. Jeg har aldri sagt at han skulle gått fri, problemet er at det vil forfølge han i 3 år og det er det som ikke føles rettferdig. 

Men nå vet vi alle fall at vi skal politianmelde de som plaget han på skolen, vi lever anmeldelsen i morgen.  

Anonymkode: 4481f...799

Det er selvsagt leit at gutten din har blitt plaget, men det er ikke samme strafferamme å kalle en klassekamerat «jævla rasshøl» som å kalle en politimann det samme. Offentlige tjenestemenn har et særlig vern i loven for å uhindret kunne utføre arbeidet sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Han søkte mange jobber tidligere, men fikk de ikke fordi han skulle i militæret. Jeg har aldri sagt at han skulle gått fri, problemet er at det vil forfølge han i 3 år og det er det som ikke føles rettferdig. 

Men nå vet vi alle fall at vi skal politianmelde de som plaget han på skolen, vi lever anmeldelsen i morgen.  

Anonymkode: 4481f...799

Oida, å angripe en pokitimann er faktsik ulovlig, det blir ikke mindre ulovlig av at dere leverer anmeldelse på de som mobbet han.

Anonymkode: a819f...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et forenklet forelegg han har fått, så kommer dette ikke på rullebladet. 

Anonymkode: bcf95...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...